Springer: van doolhof tot lustoord
Wf
Nieuwe bezieling
voor koorleven
in Amsterdam
Veel geschreeuw,
weinig lol
Hebben zeker s
nooit van Veenman
Repro gehoord.
NoumoeAwat
voor kopieen je soms
krijgt toegestuurd.
Dat gaat toch
Archief van tuinarchitect toegankelijk gemaakt
I f A m-
Johnny Rotten
veroordeeld
Hardrock van Kiss
Tien mille boete
voor op zondag
geopende galerie
Nieuwe boeken
DINSDAG 7 OKTOBER 1980
KUNST/RADIO/TELEVISIE
TROUW/KWARTET
0
door Peter Karstkarel
WAGENINGEN De Centrale Bibliotheek van de Landbouwhogeschool ln Wagenlngen bezit
een grote collectie materiaal die uit het bezit komt van de tuinarchitect Leonard A. Springer
(1855-1940) 'De flinke berg bedrukt, beschreven en betekend papier ls lange tijd een doolhof
geweest voor de onderzoekers en andere belangstellenden. De laatste jaren zat deze hof zelfs
stevig op slot, omdat het materiaal geïnventariseerd en gedocumenteerd werd. Met enig
vlagvertoon en dat mag, want het ls een belangrijke verzameling voor de geschiedenis van
de tuinarchitectuur is de collectie weer opengesteld: zij is een gemakkelijk te betreden
lusthof geworden
Om de geïnteresseerden met de col
lectie ln kennis te stellen ls er een
tentoonstelling ln het Klein Auditori
um van de Aula van de Hogeschool
georganiseerd. Het ls een presentatie
die volgens verschillende aspecten
een beknopte doorsnede van de col
lectie en daarmee van Springers
werkzaamheden biedt
Leonard Springer werd in 1855 in
Amsterdam geboren als zoon van de
schilder van romantische stadsge
zichten Cornelis Springer Op de tuin
bouwschool „Linnaeus" ln de Water
graafsmeer en later bij een kwekerij
werd hij theoretisch en praktisch ge
schoold en van 1878 af ontving hij als
tuinarchitect zijn eerste opdrachten,
toen nog meest stadstuinen van be
perkte omvang in Amsterdam. Sprin
ger maakte in die tijd enkele buiten
landse studiereizen en nam deel aan
prijsvragen ln Nederland en het bui
tenland. Tevens vervaardigde hij en
kele fantasleontwerpen van grote
landschapsparken Nadat hij drie
Jaar tuinkunst gedoceerd had aan de
..Hoogere Land-, Tuin- en Bosch
bouwschool" te Wageningen. vestig
de hij zich ln 1900 met zijn gezin
definitief in Haarlem. In de dertig
Jaar die volgden had Springer een
zeer goed gevulde portefeuille met
opdrachten van particulieren en
overheden
Het was ln een tijd, dat de formele
tuin met strakke, symmetrische sys
temen al lang had afgedaan en dat
vele van die kunstmatige hoogstand
jes plaats moesten maken voor na
tuurlijker landschapstuinen. Sprin
ger. met zijn belangstelling voor de
gehele ontwikkeling van de tuin
kunst. heeft in zijn werk de formele
tuin niet veroordeeld, hij werd ln de
gelegenheid gesteld om enkele te res
taureren en zelfs nieuwe aan te
leggen
Omdat deze tuinarchitect zowel de
landschappelijke als de formele tuin
waardeerde is hij wel een eclecticus
genoemd. Die stijl vermenging werd
gedurende de laatste decennia van de
vorige eeuw ln de architectuur veel
vuldig toegepast. Daar is na een aan
vankelijke afwijzing van de twee
slachtige aanpak, toch weer een
groeiende waardering op te merken
en ook Springer die soms de twee
tegengestelde visies op de natuur in
één tuin verenigde zal wel in die her
waardering delen
Springer was in elk geval een van de
eersten die zich met het onderzoek
naar de geschiedenis van de tuin
kunst ging bezighouden. Het belang
van die studie maakte hij bekend in
een aanhoudende stroom van publi-
katies en hij was de eerste die een
beredeneerde catalogus (van zijn ei
gen welvoorziene bibliotheek) van li
teratuur op dit gebied samenstelde
Selectie
De Springer-collectie omvat, voor zo
ver zij ln het bezit van de Landbouw
hogeschool terecht gekomen is, onge
veer 750 prenten. 1100 originele schet
sen. ontwerpen en situatietekeningen
van Springer zelf en van veel van zijn
collega's (hij copieerde wel belangrij
ke ontwerpen van voorgangers en
tijdgenoten) en ongeveer 180 dossier
mappen met geschreven en gedrukt
documentatiemateriaal. Er ls voor de
tentoonstelling een forse selectie ge
maakt uit die veelheid; een selectie
die geconcentreerd is rond enkele
thema's. Achtereenvolgens worden
getoond: personalia, vroege ontwer
pen. tentoonstellingen en prijsvra
gen. buitenplaatsen, villaparken en
uitbreidingsplannen, openbare par
ken. historische gegevens, begraaf
plaatsen. rosaria en documentatie
Bij de vroegste ontwerpen valt een
fantasieontwerp van een buiten
plaats op dat Springer al op 20-jarige
leeftijd vervaardigde. Het is een com
plete landschappelijke tuin met
kronkelpaden, gazons, accenten met
struiken en hoog hout en een kreek
en waterkommen die schijnbaar
spontaan door het park heenlussen
Eenzelfde schema is terug te vinden
ln een iets later prijsvraagontwerp
voor een park. BIJ een voor deze par
ken gebruikelijke paviljoenbouw is er
in dit ontwerp ook gedacht aan een
..aanlegplaats" voor schaatsenrij
ders Een andere grote buitenplaats,
in 1883 als prijsvraagontwerp gete
kend, Iaat een landschappelijke aan
leg met strakke, formele elementen
zien
Al ln de vorige eeuw kreeg 8prtnger
een flink aantal buitenplaatsen te
ontwerpen en te reorganiseren. Op de
tentoonstelling worden die van Rhe-
deroord, Rechteren (met formele en
zeer decoratieve parterres), Eijcken-
stein te Maartensdijk en van Huis ten
Bosch (met een water- en padenplan
zonder beplantingen) getoond. In ver
schillende plaatsen is Springer inge
schakeld geweest bij het ontwerp van
villaparken en andere uitbreidings
plannen. De uit Engeland overge
waaide tuinstadgedachte deed veel
i
r>_ - Vj- -x mk
.juK1' =4 i trvÜ."' 1
f va
Springers ontwerp voor de tuin van museum Het Broekerhuis bij Amsterdam (1881), een zogenoemd
vogelvluchtperspectief. Afkomstig uit de collectie van de Centrale Bibliotheek van de Landbouwho
geschool in Wageningen.
gemeentebesturen en instellingen op
het gebied van de volkshuisvesting
besluiten om tuinarchitecten te vra
gen de parkwijken te ontwerpen. Zo
werkte Springer te Haarlem. Roosen
daal. Bussum, Bloemendaal en Nun-
speet.
Er waren ook gemeenten die Springer
vroeger plantsoenen en openbare
parken aan te leggen. Het meest be
kend zijn het Sarphati- en het Ooster
park te Amsterdam, die Springer in
respectievelijk 1884 en 1890 ontwierp.
Op de tentoonstelling wordt ook een
curieus park getoond. In 1881 ont
wierp hij het formele parkje bij het
museum „Het Broekerhuis" aan de
Amstelveenseweg bij Amsterdam.
Tussen het museum en de theekoepel
aan het water werd de tuin van deco
ratieve parterres en een doolhof voor
zien, terwijl aan het water een pergo
la geprojecteerd was. In het bestek
liet Springer opnemen dat de parter
res moesten bestaan uit bloemban-
den van één meter breedte, die „door
eenen rand lage fijne palm. zg. rand-
of voetpalm" afgezet moesten wor
den. De palm- en bloemornamenten
moesten komen te rusten „op eenen
ondergrond van gesorteerde licht
kleurige schelpen" en hier en daar
moesten „kroonboompjes en pyra-
mieden" geplant worden
Het is jammer dat dit kostelijke lust
hofje van een tentoonstelling maar zo
kort te bezoeken is.
Tot en met 10 oktober op werkdagen
van 10 tot 17 uur in de Aula van de
Landbouwhogeschool te Wage
nlngen.
door Louwrens Langevoort en Franz Straatman
AMSTERDAM Voor liefhebbers van koormuziek breken er
gouden dagen aan. geconcentreerd in het Amsterdams Con
certgebouw. Aanstaande donderdag presenteert het koor van
het Concertgebouworkest zich voor de eerste keer Dat ge
beurt in een besloten concert waarvoor de kaarten verdeeld
zijn onder de vrienden en magen van de ca 130 koristen en van
de sponsors
ADVERTENTIE
De namen van de geldschieters wor
den op allerlei drukwerkjes op over
dreven, on-Nederlandse wijze ge
noemd, terwijl het vocale ensemble
zelfs als ..sponsorkoor" wordt beti
teld. Even overdreven heeft het mi
nisterie van crm een zuinig vingertje
opgestoken door er bij de directie van
het orkest op te wijzen dat het niet
toelaatbaar is een besloten concert te
geven, omdat er gemeenschapsgeld
mee gemoeid is. namelijk de subsi
dies aan het orkest. Kortom; Neder
land op zijn valst. Het grote publiek
mag komen luisteren op 15. 16 en 17
oktober naar hetzelfde programma
Psalmen-symfonie van Strawinsky
en de Negende Symfonie van Von
Beethoven Een echte vuurdoop
Wonder
Het koor van het Concertgebouwor
kest is tijdens een klein jaar repeti
ties uit de grond gestampt door de
Engelse koormeester Arthur Oldham
Met amateurs had hij opzienbarende
resultaten bereikt in Edinburgh en
Londen. De leiding van het Concert
gebouworkest. met name dirigent
Bernard Haitink, haalde Oldham
hierheen om in Amsterdam een soort-
Huub Kerstens:
ADVERTENTIE
Speciaal vandaag
„Hare Krishna, het dansen-
de vreemdelingenlegioen".
Deel twee uit de serie Niet te
'geloven. Naar aanleiding van
deze uitzending gaat de Hare
Krishna beweging een klacht
indienen bij de Raad voor de
Journalistiek. Want Sipke van
'der Land geeft „sardonisch"
commentaar en hij heeft over
de inhoud geen overleg ge-
pleegd met het dansende
'vreemdelingenlegioen. Dat is
bovendien ook nog boos, om-
dat men geen kans heeft gekre-
gen het produkt te corrigeren.
De NCRV ontkent dat hier-
over schriftelijk afspraken
.zijn gemaakt
Ned. 2/ 18.59
Kick Stockuyzen van de
'bloemetjes en de bijtjes naar
Appel en Koekoek. Weer een
'quiz met een leerzaam tintje.
Ned. 2/21.25
S „Stralend in de schijnwer-
- pers - naar huis in de regen".
Laatste aflevering van Magie
van de dans. Met Margot Fon-
teyn en de man die de rollen op
haar lijf schreef: Sir Frederick
J Ashton.
Ned. 1/22.40
Roomse blijheid aan het
graf van de KVP. Een histori-
sche schets van deze partij
door Henk Visser en Gerard
Klaassen.
Hilv. 2/22.40
gelijk wonder te bewerkstelligen
Want uit artistiek oogpunt viel er
volgens Haitink c.s. niet te werken
met de bestaande amateurkoren
(Toonkunst werd in 1974 buiten de
deur gezet), terwijl het zakelijk onmo
gelijk bleek het buitengewoon goede
(beroeps) Groot Omroepkoor aan
zich te binden Dan maar een eigen
koor
Op de oproep tot audities meldden
zich ver over de tweeduizend liefheb
bers; van heinde en ver kwammen
aangereisd in de hoop te behoren tot
de 150 uitverkorenen. Fantasieën
over plaatopnames, beroemde namen
en buitenlandse tournees poetsten ei
gendunk over eigen stem bij velen
flink op. Aanvankelijk gemopper bij
de bestaande (vooral Amsterdamse)
koren over wegzuigen van de (beste)
mensen, is weggeébt; zo te horen
heeft het nieuwe koor geen schade
aangericht, eerder geprikkeld tot
meer inzet. Het ls een aardig toeval
dat een van die amateurkoren, de
Koninklijke Christelijke Oratorium
Vereniging op zaterdagavond 11 ok
tober in datzelfde Concertgebouw
haar 75-jarig bestaan viert. Gelukkig
niet met een stuk gezongen oratori
um als Die Schöpfung (De Messiah en
de Mattheus zijn de andere tophits
die elkaar jaar in jaar uit fantasieloos
opvolgen); neen, men zingt Haydns
Nelson-mis en de St. Nicholas Canta
te van Britten. Dat er geen Neder
lands werk op het feestprogramma
staat, is bedroevend en tekent de,
geringe bijdrage aan de ontwikkeling
van het muziekleven
alle sopranen blijven komen
foto Lex ran Raun
vendien is het nog veel vermoei
ender
door Stan Rijven
DUBLIN (AP) Punkrocker Johnny
Rotten is gisteren door een rechter in
Dublin veroordeeld tot drie maanden
gevangenisstraf, omdat hij afgelopen
vrijdag ln een bar in de Ierse hoofd
stad de eigenaar van het etablisse
ment en diens assistent zou hebben
mishandeld, nadat dezen hem bedie- UniVGrSltGlt
ning hadden geweigerd
De 24-jarige Rotten, die vijf jaar gele
den in Groot-Brittannië aan de wieg
stond van het punktijdperk met de
inmiddels ter ziele gegane Sex Pistols
werd op borgsom vrijgelaten, han
gende een beroep
De in Ierland geboren zanger bracht
het weekeinde door in de Mountjoy-
gevangenis, nadat hem zaterdag
borgtocht was geweigerd. Hij ver
klaarde dat hij slechts om twee bier
Voor zulke artistieke daden moet
men het in Amsterdam zoeken bij de
studentenkoren aan de beide univer
siteiten. Dat zijn het Amsterdams
Universiteits Koor (AUK in de wan
deling) en het Groot en Klein VU-
koor. Sinds 1977 staan deze ensem
bles onder de leiding van één diri
gent: Huub Kerstens. Deze is altijd
een groot voorstander geweest van
samenwerking.
„Een geweldig winstpunt, als je met
z'n drieën een concert opbouwt."
had verzocht en van plan waa ga-
weest om na de weigering hem iets te de Je
serveren, de bar te verlaten. Op weg e„"
naar de uitearie zou hii evenwel be- hebt niets aan een jaar lang repeteren
sprongen zij^oo°de^arkeepér a"°"d B°'
ADVERTENTIE
Met ingang van dit seizoen is aan de
samenwerking een wat vaster karak
ter gegeven, met zelfs een concertse
rie in het Concertgebouw. „We treden
nu echt naar buiten als Amsterdamse
Studentenkoren. We hebben ook een
folder gemaakt, waarop dié naam
prijkt. Het is een heel muziekinsti
tuut geworden, waarbinnen zo'n vijf
tien aparte commissies zich buigen
over de verschillende onderdelen die
bij het organiseren van concerten én
het in stand houden van drie koren
komen kijken; repertoirekeuze, pu
bliciteit en niet in de laatste plaats de
financiën. Want voor al deze concer
ten (veertien stuks dit seizoen) moet
per optreden subsidie worden aange
vraagd bij de meest uiteenlopende
Instellingen."
Het ligt in de bedoeling dat uit deze
samenwerking een stichting zal ont
staan, teneinde de organisatie een
steviger karakter te geven. Over het
doel zal men het snel eens zijn: de
repertoirekeuze voor de drie koren
ligt nu al geheel ln eikaars verlengde.
Thema's
„We zijn erg gericht om juist die
dingen te doen, die om de een of
andere reden nauwelijks aan bod ko
men," aldus Kerstens. „Dat betekent
niet dat we alleen maar ln de twin-
tigsts eeuw bezig zijn, want er zijn
evengoed renaissance- en barokcom-
ponisten, die nog nooit geafficheerd
zijn geweest. We hebben een serie van
vijf concerten kunnen samenstellen,
waarin we van een bepaalde tijd een
indruk willen geven. Achtereenvol
gens de Renaissance, de Vroege en
Late Barok, de Klassieken, de Ro
mantiek en dan zijn we nog niet eens
met deze eeuw begonnen
Huub Kerstens legt ook de nadruk op
het uitvoeren van hedendaagse Ne
derlandse componisten. „Het is een
taak om juist met componisten aan
het werk te gaan. De componist leert
ervan om voor koor te schrijven en
koorleden krijgen er handigheid in
om moeilijke stukken zonder huive
ren te bestuderen. Het mogen dan
studenten zijn, maar muzikaal den
ken ze vaak nog heel klassiek. Vroe
ger zouden ze na enkele repetities zijn
weggebleven en had je op een concert
opeens maar tien sopranen in plaats
van de gebruikelijke dertig. Gelukkig
zie ik nu, dat iedereen juist heel en
thousiast blijft komen. We hebben nu
al over de honderd leden op papier en
dat is meer dan ooit."
Wereldpremières
Voor het eeuwfeest van de Vrije Uni
versiteit spelen VU-koor en VU-or-
kest op donderdag 27 november in de
Grote Zaal van het Concertgebouw
de première van een opdrachtstuk
LEIDEN Twee dagen na de viering van Leidens ontzet werd
deze stad overvallen door de Kiss Army. Zevenduizend tieners
van gemiddeld twaalf jaar, al of niet onder de hoede van hun
ouders hadden zich verzameld in de Groenoordhal. Het vele
vuurwerk dat Kiss liet zien, had uitsluitend betrekking op de
theatereffecten. De muziek was van nul en generlei waarde.
Waarom dan toch zo veel belangstel
ling?
Dit Amerikaanse kwartet begon in
1973 zijn loopbaan ln het hardrock
genre. De beperkingen hiervan pro
beerden ze te camoufleren met een
imago, dat vooral bepaald werd door
extravagant geschilderde hoofden en
bizarre kledij. Op het podium voeg
den ze daaraan een reeks effecten toe
die ieder theaterbedrijf kan leveren:
confettikanonnen, rookbommen,
llchtfoefjes en de vuurspuwerij. Vol
doende om de boulevard-muziekpers
van kopij te voorzien.
Daarmee werd een grote schare fans
gekweekt, een zeepbel als mythe. In
Amerika sloeg dit sprookje goed aan,
Nederlandse tieners gingen pas de
laatste jaren overstag. Het betreft
dan ook een zeer Jeugdige groep
waarmee de vroege aanvangstijd (19
uur) verklaard kan worden
De nietszeggende geluidsoverlast van
Iron Maiden fungeerde als wrang
zoethoudertje vooraf. De drie kwar
tier wachten die daarop volgde,
moest de spanning opbouwen alvo
rens Kiss zich aan den volke wilde
vertonen. Enkele knal- en rookeffec-
ten leiden hun entree in. De abomina
bele akoestiek van deze hal leek ge
schapen voor de reeks clichématige
hardrocknummers die uit de spea
kers braakten. Zodoende moest het
Au bouillon Beige
Satirische
dubbele bodem
in Vlaams blijspel
door André Rutten
MAASTRICHT Het Vlaamse stuk
,Au Bouillon Beige" van Walter var
den Broeck, dat voor België zaterdai
in Brussel, voor Nederland zondag
Maastricht in première is gegaan
kun je als Nederlander op twee ma
nieren bekijken. Voor iemand die
België kind aan huis is springt
dubbele bodem ongetwijfeld oi
dellijk in het oog. |jji
onrnid 1
Als Nederlander zie je in eerste ij
stantie drie mensen bakkeleien or
een erfenis, die bestaat uit een klefa ei]
wegrestaurant, bij vrachtwagen cn
chauffeurs en handelsreizigers be
faamd om zijn bouillon. Zij denket
dat het een goudmijn is en beramen
hoe zij het verder kunnen exploiter»
(uitbaten is er een goed Vlaai» l
woord voor) of anders duur verkoper 7l
kunnen het niet eens worden over 4 p
manier waarop het dan verdeel?
moet worden, en ontdekken uiteinde I
bouillon niet kennen.
lijk dat zij het geheime recept voord da
lafi
ga
tci
pa
Maar gaandeweg ontdek je. dat e
nog iets meer aan de hand is, dat he
niet alleen gaat om drie schitteren
naar de natuur en tegelijk komisd
getekende „Belgen", maar dat zij na t<
voor iets anders staan. Zeg maar: Di sti
Vlaming, De Waal. en de Brusselaar |jC
de Brusselaarster, want Brussel i j
Broekzele, tekent de schrijver aan),*®
vertegenwoordigd door een vrouw {«K
Walter van den Broeck signaleert hf. tv
in zijn inleiding. „België? Dat is tod C
dat stuk opengebroken weg tussa
Nederland en Frankrijk", citeert ha
een bekende Belgenmop. Vandaaj
dus het wegcafé. Hij verwijst oolL
naar de hervormingen die men in crTyl
Belgische staatsstructuur probeer
aan te brengen. „Vlaanderen wil e
federatie met twee, Brussel wil er e<
met drie en wat Wallonië wil hat
blijkbaar van de politieke weerso
standigheden af. Het paradoxale
echter, dat Wallonië en Brussel at
de rand van het failliet staan, en <L
Vlaanderen de kost blijft verdiewsG<
mi
ee
voor de hele familie
Gene Simmons, een van de
„smaakmakers" van de groep
KiSS. foto Lex van Restten.
visuele aspect compensatie bieden.
Bassist Gene Simmons, gehuld in ro
de Dracula-mantel, ontpopte zich als
vuurspuwer aan het slot van Firehou-
se Gitarist Ace Frehley liet zich aan
een kabel door de lucht voeren, ter
wijl links en rechts vuurkolommen
omhoog spoten. Paul Stanley liet in
het Stones-nummer Two Thousand
Men merken niet te kunnen zingen en
drummer Eric Carr mocht de ver
plichte. met veel lichteffecten omlijs
te drumsolo geven. Even leuk om
naar te kijken, daarna voorspelbaar
en inhoudsloos.
I was made for loving you en het
disco-getinte New York Groove wis
ten nog iets los te maken. Voor het
overige betrof het een pretentieus
spektakel waarin spanning en op
bouw ver te zoeken waren.
Rocktheater kent zijn goede kanten
zoals The Tubes, die overigens ook
Kiss hebben gepersifleerd, hebben
aangetoond. Dit dracula-theater van
Kiss betekent slechts een vampier-
zoen die uitzuigt, de portemonnaie
wel te verstaan.
ARNHEM (ANP) De economische
politierechter heeft galerie Simonis
uit Ede veroordeeld tot een boete van
tienduizend gulden. Eind vorig jaar
bepaalde de hoge raad in cassatie dat
de galerie niet op zondag geopend
mocht zijn. Op drie zondagen in fe
bruari van dit jaar was de galerie
desondanks geopend. Bovendien ont
brak de verplichte kaart met de tij
den van winkelopening. De officier
van justitie had een boete van veer
tigduizend gulden geëist.
Galeriehouder Frank Buunk be
toogde voor politierechter mr. R. van
Houten dat de galerie geen winkel is,
maar een expositieruimte, en dat Si
monis daarom niets met winkelslui
tingstijden heeft te maken. Officier
van justitie mr. J. Rutger van der
Loeff betoogde dat de galerie adver
tenties plaatst, waarin het niet alleen
gaat om het bekijken van kunstzinni
ge werken, maar waarin ook de ver
koop daarvan wordt gestimuleerd.
Daar kwam volgens de officier nog bij
dat 'de galerie bewust een uitspraak
van de hoge raad volstrekt heeft ge
negeerd
Hogere klerus
Dat is precies de situatie, die je in 1*
stuk aantreft. De drie erfgenaiw
zijn maar pleegkinderen van de g
storven eigenaar De ene pleegzoc
heeft met hem in het café gestaan <4
het geld verdiend, waarvan de ple
dochter in Brussel danseres (of ii
van dien aard) is kunnen worden, dj
andere pleegzoon in Wallonië public
teltsman. Zij hebben het ook noT"
over een rijke oom in Londen, en o\#e
een heeroom in het eigen land. Walt»
van den Broeck zegt over het on;de
staan van het zelfstandige Belgttbu.
1830 (dit stuk is ter gelegenheid vM-n
het 150-jarig bestaan ervan
maakt): /.De Engelse bankier Joiii
than Rotschild financierde van 1
het begin de BV België en de hot
klerus moedigde de verfransing v
Vlaanderen aan."
Het pleit eigenlijk voor de kwalitw.
ten van het stuk. dat Je die aspect
als Nederlander pas gaandeweg 60
wat die twee ooms betreft pas acht! «li
af ontdekt. Je herkent eerst i va
uitstekende klucht. Voortreffelijk g ee
speeld door Annelies Vaes, Jo i
Meyere en Willy van Heesvelde. on4nu
regie van Jaak Vissenaken, van wlagir
theateronderneming Bent de voc c(
stelling een produktie is. Zij komt<
vele plaatsen in Nederland, een goed^"
mogelijkheid om kennis te makrf—
met het vork van Walter van de
Broek, die met zeven romans en ad
toneelstukken in België een grö
naam heeft, maar in ieder geval!
Nederland als toneelschrijver wei»
bekend is. Het is zeer levend én k.
tisch Vlaams volkstoneel, van hoi
kwaliteit, en te karakteristiek d
dat Nederlandse spelers er mee uiti
voeten zouden kunnen
Teken van leven, gedichten van
van Wieringen. Uitg. Wind, Ams
dam. Oplage 200 exemplaren. 16"
5
Het ingeklonken lied, door poé:
van Ida Gerhardt door J. v. d V(
Uitg BZZTÓH. Den Haag 122
ƒ10
PO"
Bidden met woorden, gedichten*
A. v.d. Glind. Uitg. Kok. Kampen
blz 9.90
Van uitgeverij Becht; Reizen
avonturen van mijnheer PrikkeM
tekst van J. J. A. Goeyerneur en tel
ningen van R. Töpffer (26ste druk.
blz - 14.) In de bewerking van df
A. Fijn van Draat heet het boek Wc
derlieke raaize van meneer Prik
bain (6e druk; 14.) en de tekst van
Mulder is De bjusterbaarllke reis
menear Prikkeskonk 14.90
Van uitgeverij De Arbeiderspei
Amsterdam zijn: Eros en de eeni
man de roman van L. P. Boon, di
twee maanden voor zijn dood volto
de (187 blz - ƒ25.50). en Schelt"
roman van K. Struck (157
22.50)
Uitgeverij Aarts, Amsterdam
de: Antarctica, gedichten van C. N
tebeem met foto's van H. Lanné
blz - 10) en Letterkundige alm
voor het P.C. Hooftjaar 1981, c
redactie van D Welsink en W. 1
gied, met kronieken van het li
kundige leven in Nederland en Vla
deren door F. de Rover en M Rejl
beau <222 blz - 15).
.Seksuologie, een interdisciplin
benadering onder redactie van
.Frenken. Uitg. Van Loghum Slatfi
Deventer. (450 blz - 65).
Kruitlucht en buitengeuren.
jacht- en natuurbelevenissen do?
Craandijk. Uitg. Zomer en Keun
Ede. 207 blz - ƒ29.90