'Niet t.v., maar Maria moet
middelpunt van gezin zijn'
Opperrabbinaat in
Israël in opspraak
Het sterfbed van
Jet van Marle
Trouw
Kerkelijke hulp India wil
kastenverschil doorbreker
Bisschoppensynode
in kleine groepen
Zelfstandig
en veilig wonen
in het prachtig gelegen
appartementencomplex
Park Boswijk, Doom.
In dit wooncentnim zijn enkele
fraaie 1 en 2 persoons-appartementen
te koop vanaf f 135.000,-.
Katholieken
in Engeland
niet zo braaf
VANDAAG
VOORBIJGANGERS
Christenen
staan bij Israël
in het krijt!
Priesterboord
weer verplicht
DINSDAG 7 OKTOBER 1980
TROUW/KWARTET
Vóór de samenvatting van kardinaal Ratzlnger <zle elders op
deze pagina) werd de synode nog toegesproken door de top
jurist van de r.k. kerk. Hij deed verslag van de vorderingen die
onder zijn leiding worden gemaakt met de herziening van het
kerkelijk wetboek. Van de gelegenheid maakte hij gebruik om
zijn nood te klagen over het gemak waarmee sommige bis
schoppelijke rechtbanken tegenwoordig huwelijken ongeldig
verklaren.
Theologie, recht en pastoraat zouden
volgens hem niet langs elkaar heen
moeten werken en zeker zouden pas
torale motleven niet moeten woiden
opgevoerd om het recht te verwaarlo-
aen. HIJ pleitte ervoor dat seminaris
ten weer degelijk worden onderwezen
In het kerkelijk recht Daar was bet
Kardinaal C. Ratzlnger
door Pieter van der Ven
ROME De bisschoppensynode
moet de komende dagen in kleine
gnoepen verder praten over de proble
men rondom het gezin. De aartsbis
schop van MQnchen, kardinaal Rat
zlnger, heeft in zijn functie als .rela
tor" van de synode de discussiepun
ten voor aller gerief bijeengezet. Alle
onderwerpen tekenden zich al in de
loop van de vorige week af.
Men zal spreken over de situatie van
het hedendaagse gezin, sociaal, eco
nomisch, cultureel. Voorts over de
meer theologische kanten van het
huwelijk, dat In de rooms-katholieke
kerk als sacrament geldt; over onont
bindbaarheid, echtscheiding en twee
de huwelijk; over gemengde huwelij
ken en geboortenregellng; over de
mogelijkheden van het gebed en van
de christelijke opvoeding.
Kardinaal Ratzlnger wees op de twee
stromingen die zich hadden afgete
kend. De ene wilde dat formules niet
alleen maar werden herhaald, als wa
re de leer eens en vooral gesloten; de
andere vond dat er Juist een pastorale
plicht was, om de leer uiteen te zetten
zonder zich te laten overspoelen door
gangbare opvattingen. De ene wil
luisteren naar de ervaringen van
mensen en naar de moderne weten
schappen, en de andere vindt dat de
kerk nu eenmaal geen maatschappij
leer moet preken, maar het Evange
lie. Volgens Ratzlnger moeten de sy
nodevaders laten zien, dat deze twee
tendensen elkaar aanvullen en niet
tegengesteld zijn.
waarin opgenomen: De Rotter
dammer, met Dordto Dagblad,
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leldae Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tamminga
HOOFDKANTOOR
Postbus 659
1000 AW Amsterdam
Wibautstraat 131 Amsterdam
tel 020-5629444
telen 13006
Postgiro 66 0000
Bank Ned Credietbank
Rekenmgnr 23 00 12 S74
Gemeentegiro Amsterdam
X11000
REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 948
3000 AX Rotterdam
tel. 010-115588 (abonnementen
en bezorging)
tel 010-115588 (redactie)
lel 115700 (uitsluitend voor
advertenties)
West blaak 4
Rotterdam
REGIO DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
2501 CC Den Haag
tel 070-469445
(abonnementen en bezorging)
tel. 070-469445 (redactie)
tel. 070-468864 (uitsluitend voor
advertenties)
Parkstraat 22 Den Haag
REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND
(abonnementen en bezorging
Postbus 3
6000 AA Zwolle
tel 05200-17030
Melkmarkt 56 Zwolle
Abonnementsprijzen:
Per maand f 16,98
Per kwartaal 50.95
Per half jaar 101,90
Per jaar 201.60
Advertentietarieven op
aanvraag
Telefonische abonnementenop
drachten (zie adressen boven)
Opgave familieberichten 9-19 30
van maandag t/m vrijdag Op
zondag van 18-20 uur telef 020-
5622797
Opgave mim-advertenties tel
020-5626262 of schriftelijk aan
Mini-Adv. afdeling, postbus 433
1000 AK AMSTERDAM
Adreswijzigingen uitsluitend
schriftelijk aan onze Amsterdam
se adressen
volgens hem de laatste tijd maar
droevig mee gesteld.
Moeder Teresa
Tot slot van de speeches ln de voltal
lige vergadering hebben ook enigen
van de toehoorders mogen spreken.
Moeder Teresa van Calcutta sprak
een half uur over haar werk voor de
armen, over de behoefte aan heilige
priesters, over het succes van „na
tuurlijke" geboortebeperking onder
de melaatsen.
Een Duits echtpaar getuigde hoe hun
gezin was gebaat met de centrale
plaats die het aan de maagd Maria
had gegeven. De problemen van het
westerse gezin zou men beter aan
kunnen als men Maria en niet de
televisie tot middelpunt van het ge
zin maakte. Het Vatlcaan lijkt met
het uitnodigen van de leken toehoor
ders geen enkel risico te hebben aan
gedurfd. Voor een groot deel zijn het-
deskundigen en bevorderaars van
verschillende methoden van „natuur
lijke" geboortenregeling. Voor de rest
vertegenwoordigers van enkele
vroomheidsbewegingen
g BISSCHOPPENSYNODE M
IN ROME
door Pieter van der Ven
methode in menig opzicht de voor
keur verdient Maar zolang niet iede
reen daarvan weet of niet iedereen
het kan, mocht de r.-k.-kerk de zaak
niet op zijn beloop laten. De bevol
kingsexplosie achtte hij zo ernstig
dat er nu meteen iets gedaan moet
worden, eventueel tegen de encycliek
„Humanae Vitae" ln. Tenzij, zo voeg
de hij er wat cynisch aan toe, men
liever de methode-C am bodja volgt,
die Inderdaad niet door „Humanae
Vitae" wordt verboden.
De „natuurlijke" geboortenregeling
mocht wat hem betreft rijkelijk wor
den aangeprezen, maar niet door het
opdringen van een zonde- en schuld
besef aan het adres van mensen die
het anders doen.
De „schaduwsynode" heeft inmiddels
de echte synode laten weten, dat de
echtparen die ln de synode-aula ge
sproken hebben over geboortenrege
ling en over Maria, totaal niet repre
sentatief zijn te achten voor „het
christelijk gezin". Zij vragen zich af,
wie die mensen bij elkaar heeft ge
haald en protesteren tegen de gevolg
de eenzijdige selectieprocedure.
Schaduwsynode
Een soort „schaduwsynode" wordt
nu gehouden in een benauwd bene-
denzaaltje, vlak bij het Vatlcaan.
Hier maakte de Engelse demograaf
pater Arthur McCormack zich kwaad
over de kortzichtigheid van zijn kerk
Moeder Teresa
in zake het bevolkingsvraagstuk. Vol
gens hem was er niets op tegen om
.natuurlijke" ge boortenbe perking
toe te pasaen, te bestuderen en te
bevorderen. Het was zijnentwege
best mogelijk dat deze .natuurlijke"
ADVERTENTIE
Aan u de keus in hoeverre u gebruik wilt maken van de
vele faciliteiten, die het totale service-arrangement de be
woners van dit gerieflijke en gezellige wooncentrum biedt
(Zeer gunstige financienngsvoorwaarden.)
Voor geheel vrijblijvende informatie kunt u ach wenden
"ni] Vellmga Makelaardij B.V.,
Kampweg2,3941HH Doom,
■55J Telefoon: 03430 2841.
LONDEN (DPA) Onder de
vier tot vijf miljoen rooms-
katholieken In Engeland en
Wales komt een onevenredig
groot aantal misdadigers, ver
slaafden en prostituees voor.
Hoewel slechts acht procent
van de bevolking rooms-kat-
holiek Is, xljn de strafinrich
tingen voor een kwart gevold
met leden van dit kerkgenoot
schap.
Dit schrijft Terence Tanner,
self een rJt. geestelijke, in een
bijdrage ln het boek „De kerk
nu", dat vorige week In Lon
den la verschenen en over de
r.k. kerk in Engeland en Wales
gaat. Tanner schrijft een en
ander toe aan bepaalde ken
merken van de r.k. opvoeding.
De hooding van de kerk tegen
over verschillende problemen,
soa Is ten aanzien van de sekso-
laiteit, son een sekere morele
onverschilligheid in de hand
werken.
Het ia volgens Tanner niet so,
dat het hoge percentage crimi
nelen onder rooms-katholie-
ken te maken sou hebben met
de sociale statos van de r.k.
minderheid. In dit verband
wijst hij op degenen die aan
verdovende middelen ver
slaafd sijn. In Engeland en Wa
les sijn dat bijna voor de helft
rooms-katholieken. Dese men
sen komen echter niet uit de
onderste laag van de bevol
king, maar uit de midden
klasse.
door M. Kopuit
JERUZALEM Het ministerie van justitie van Israel en de hoge raad hebben zich fel gekeerd
tegen de uitspraken van belde opperrabbijnen van Israël. ZIJ verwijten hun inmenging in de
rechtsgang. Ook elders groeit verbittering over optreden en bemoeizucht van rabbijnen.
In Israél barstte de kritiek los, nadat
eerst Ovadia Josef, de opperrabbijn
voor de Sefardische (oosterse) joden
en vervolgens Sjlomo Goren, de Asj-
kenazische (westerse) opperrabbijn
uitspraken hadden gedaan ln de door
de politie en justitie al weken onder
zochte zaak van minister Aharon
Aboethatzeira van godsdienstzaken.
Deze minister wordt ervan verdacht
subsidies te hebben verstrekt aan 55
niet-bestaande jesjiwot (talmoed ho
gescholen) en andere instituten van
hoger joods onderwijs. De door zijn
ministerie betaalde subsidies vloei
den terug op de ministeriële privére-
kening of op rekening van vrienden
en familie. Tal van rabbijnen blijken
bij deze corruptiezaak betrokken. De
naaste medewerkers van de minister
zijn gearresteerd. Alleen de minister
zelf is niet vast te zetten. Ondanks
druk van collega's mee te werken aan
het onderzoek blijft hij zich be
schermd weten door zijn ministeriële
onschendbaarheid
Politie
In de door de minister zo bekwaam
gehanteerde corruptie, omkoping en
afpersing kon de politie opschieten,
omdat een aantal verdachten besloot
de kant van de politie te kiezen. Een
van de belangrijkste is Jltschak Got-
lieb, evenals de minister een vooraan
staand lid van de Nationaal Religieu
ze Partij. Gotlieb is plaatsvervan
gend burgemeester van de vrijwel uit
sluitend door orthodoxe joden be
woonde Bnee Berak In mil voor zijn
medewerking aan het onderzoek be
hoeft. Gotlieb niet in het verdachten
bankje te zitten. Opperrabbijn Ova
dia Josef liet echter juist in Bnee
Berak op vragen van jongeren in het
openbaar weten, dat de Talmoed niet
toestaat, dat medeplichtigen vrijstel
ling van straf kunnen kopen door
medewerking aan de politie te geven.
De betrouwbaarheid van de getuigen
is dan ln het geding. En opperrabbijn
Sjlomo Goren gaf op vragen van Jour
nalisten een soortgelijk antwoord
Beide opperrabbijnen maakten het
voor velen in Israël nog erger door
aan hun opermerking toe te voe
gen, dat zij rabbinale bronnen aan
haalden zonder op een specifieke
zaak te doelen. Dat nu gelooft nie
mand. Want enige weken geleden
nog, voordat Jitschak Gotlieb zijn
medewerking aan de politie toezeg
de liet opperrabbijn Goren zijn mi
nister weten „achter hem te staan".
Protest
In Israël is over de opperrabbinale
inmenging in een opsporingszaak een
storm van protest uitgebroken. De
roep om de banden tussen staat en
rabbinaat losser te maken wordt weer
luid gehoord. Want die banden zijn
juist zo sterk tussen het opperrabbi
naat en dp minister van godsdienst
zaken. Deze financiert het operrabbi-
naat en de minister heeft een grote
vinger in de pap bij het samenstellen
van de kiescolleges voor het benoe
men van de opperrabbijnen. In zeker
zin is de verdachte minister Aharon
Aboehatzeira de baas van beide op-
perrabbijnea
B Breytenbach schreef Een seizoen
in het paradijs, uitg. Meulenhoff.
Amsterdam 293 blz-/ 39.50 Van de
zelfde uitgeverij is Karei Appel, sa-'
mengesteld, ingeleid en besproken
door A Frankenstein 191 blz - 145.
Het ministerie van justitie gaf een
verklaring uit waarin het ontoelaat
baar wordt geacht dat van buitenaf
getracht wordt politie en justitie te
beïnvloeden. De hoge raad liet in een
uitspraak weten, dat staatsgetuigen
„een noodzaak zijn waarvan niet zal
worden afgeweken". En de orde van
advocaten, in een spoedzitting bij
eengekomen. noemde „de publikatie
van een opinie van de opperrabbijnen
over het onderwerp van staatsgetui
gen tijdens een officeel onderzoek
zonder precendent en niet te accep
teren.
Vreemd
De woede is ook zo groot, omdat het
rabbinaat in Israël niet uitblinkt in
zorg voor sociale en maatschappelij
ke problemen. Het wordt ook vreemd
gevonden, dat de opperrabbijnen
thans een mening geven over het vrij
stellen van verdachten in ruil voor
getuigenissen, nu hoge geestverwan
ten van de opperrabbijnen in de be
klaagdenbank moeten verschijnen.
In de 32 jaar dat Israël bestaat, heb
ben de opperrabbijnen nooit bezwaar
aangetekend tegen het aanvaarden
van getuigenissen van verdachten.
Kwaad bloed heeft ook gezet, dat de
opperrabbijnen hun opmerkingen in
het openbaar hebben geplaatst. Daar
zijn ze anders ook niet zo gul mee. Uit
andere rabbinale kringen is al naar
voren gebracht, dat doorgaans rab
bijnen de Joods wettelijke regels al
leen aan vragende particulieren ge
ven ten einde te voorkomen dat ieder
de beslissing gaat interpreteren en
tot in strijd met de Joodse wet zijnde
conclusies komt. Het parlementslid
rabbijn Menachem HaCohen, in rab
binale kringen minder geliefd omdat
hij tot de Arbeiderspartij behoort,
heeft zelfs gezegd dat de opperrabbi
nale uitspraken niets van doen heb
ben met de in Israël gehanteerde
praktijken.
xi
door A. J. Klei
In het café, waar ik na gedane
arbeid goed rustte, trof ik een
enigszins afgedwaalde
gereformeerde domineesdochter.
Zij zei me, dat ze naar de
opheffingsvergadering van de
anti-revolutionaire partij was
geweest en daar onze
hoofdredactie had gezien.
Ik stelde tevreden vast, dat onze
top dus niet stil zat.
Uit vrees dat lk zou denken dat zij
het pad der vaderen weer betrad,
voegde de domineesdochter
aan haar mededeling toe, dat zij
die vergadering niet als
geestverwante had bezocht, maar
louter en alleen omdat zij
politicologie studeerde en als
aankomend politicoloog een
dergelijke historische gebeurtenis
wenste meegemaakt te hebben.
Zorgvuldig nam ik kennis van
haar toelichting. We praatten nog
even door over de anti
revolutionairen en vonden elkaar
ln een uiterst geringe genegenheid
voor het CDA.
Na een poosje informeerde ze
hartelijk, waar lk mee bezig was.
„Ik heb Juist „Schoolidyllen" van
Top Naeff nog eens gelezen,"
antwoordde ik bedeesd, want t
zou natuurlijk veel mooier zijn
geweest, indien ik had kunnen
rapporteren, een werkje van
Schillebeeckx onder handen te
hebben.
Ze ging er echter geestdriftig op in
en we bleken beiden op vijftien
jarige leeftijd, ik vóór de oorlog en
zij daarna, dit befaamde
meisjesboek gelezen te hebben.
„Heb jij ook moeten huilen bij het
sterfbed van Jet van Marle?",
vroeg ik.
Ze knikte van Ja en de herinnering
aan het overlijden van de
hoofdpersoon uit „Schoolydillen"
Was voldoende om de
waterlanders weer tevoorschijn te
brengen. Haastig riep ik de ober.
De domineesdochter overwon
dapper haar ontroering en ging op
conversatietoon verder „En weet
je nog van Maud?"
Of ik dat nog wist! „Die is later
met de broer van Jet getrouwd."
Zij: „O Ja.En hoe heette die nuf
ook al weer?"
Ik: „Je bedoelt Jeanne van Laer."
Zij: „Precies! En die dikke Noes is
aan 't eind van het boek ook
getrouwd. Met een luitenant of
zo
Ik: ,7® - -
Enfin, zo teutten we nog enige tijd
voort, totdat lk het moment
gekomen achtte, het gesprek in
ernstiger banen te lelden. De wilde
weten hoe zij als gereformeerde
domineesdochter in de
gelegenheid was geweest, zich ln
„Schoolydillen", dat tenslotte
geen christlijk boek is, te
verdiepen. Na het sterven van Jet
komt er een Engels versje, waarin
het woord „vriend" met een
hoofdletter staat, maar dit is het
enige heenwijzende in het boek.
De domineesdochter vertelde dat
haar vader een in de consistorie
van de kerk ondergebrachte
uitleenbibllotheek beheerde, die
stijf stond van christelijke
streekromans, maar waar ook
plaats was voor „Schoolydillen".
Ik op mijn beurt kon verhalen dat
ik „Schoolydillen" ontdekte ln de
boekenkast van een
gereformeerde tante, die later
vrijgemaakt is geworden, dus kun
Je nagaan, en dat Top Naeff daar
aanleunde tegen een dik boek van
de dogmaticus Bavinck.
We leidden hieruit af dat de
antithese blijkbaar nooit ten
opzichte van Top Naeff
gehanteerd is. Dit schenkt mij de
vrijmoedigheid met enige nadruk
de 25ste druk van dit uit 1900
daterende meisjesboek aan te
kondigen. Het is een uitgave van
Becht ln Amsterdam, die er wat
mij betreft best iets meer
bijzonders van had mogen maken
dan een paperback van op een
kwartje na zestien gulden. Bram
Kempers leverde er tekeningen
voor en hij heeft geprobeerd de
sfeer van de fin de siècle te
pakken. Ik laat hierbij (allicht) het
sterfbed van Jet van Marle zien.
WE MOETEN ER WEL UIT KOMEN
Sedert Prinsjesdag zitten we
opgescheept met een steeds groeiend
aantal ruzies betreffende de vraag
waar de noodzakelijke bezuinigingen
vandaan moeten komen. Wordt een
bepaalde groep van de burgers ln de
overwegingen betrokken dan kan
men onmiddellijk daarna heftige
tegenstand verwachten.
Onderwijzers nemen vrij en spoeden
zich naar De Haag. Specialisten doen
tegenzetten. Zo zal men nog een eind
door kunnen gaan. Maar intussen
komt daarmee de oplossing van on»
problemen geen2ier dichterbij. Ik
denk dat het steeds duidelijker zal
worden dat de gehele werkende
Nederlandse bevolking het financiële
tekort te zamen zal moeten dragen.
Daarbij zullen zij die het allerlaagste
inkomen hebben gespaard moeten
worden of om hen niet geheel buiten
spel te zetten voor een symbolisch
bedrag op de tekort-begroting
moeten voorkomen. Maar de anderen
zullen samen de teruggang van ons
gezamenlijk Inkomen moeten
dragen. De volgende vraag is dan:
volgens welke normen? Uiteraard
lijkt het onbillijk om daarbij ieder
evenveel te korten of te laten
inleveren. Wie financieel sterker is
kan ook meer bijdragen. Niet alleen
reëel maar ook procentueel. In onze
belastingwetgeving hebben we daar
een bruikbare schaal voor. Waarom
die niet zonder veel gemor
gehanteerd? Wanneer wij die
beslissing eenparig kunnen nemen
dan hoeft niemand de ander erop au
te zien. Zoals het nu gaat, gaat het
niet Het blijft modderen wanneer
dan deze en dan die groep op zichzel!
genomen wordt en de wacht krijgt
aangezegd. Dit zal allemaal wel veel
te eenvoudig zijn, maar ook wanneer
economen en politici dit een beetje
ingewikkelder maken, omdat
niemand anders meer weet waarvoor
ze betaald worden, dan is mij dat oö
best. Maar we moeten er wel uit
komen.
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Oegstgeest (geest, ven
verpleeghuis van Wijckersloothi H
Visch-Tonsbeek. kand. aldaar die dl
beroep heeft aangenomen.
Aangenomen: naar Maarssen (toez)J
Mooij te Zevenaar.
GEREF. KERKEN
Beroepen: te Joure J. W a gem akers tt
Oud-Beijerlandte Birdaard en t*
Wagenborgen A. J. van der 8chslt
kand. te Drachten.
GEREF. KERKEN (VRIJG)
Beroepen: te Zwolle en te Drachta
B. van Zuijlekom te Assen-Zuid,
bedankte voor Leek-Roden en v<
Glessendam-Neder-Hardinxveld.
CHR. GEREF KERKEN
Beroepen: te Papendrecht M. Vila
stra te Bunschoten; te Eemdijk. E
van den Heuvel, kand. te Veen»
daal; te Rotterdam-West A. van de
Weert te Zeist.
Bedankt: voor Emmeloord H. f
Brands ma te Drachten.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen: te Franklin Lakes (VS) I
van Haaren te Amersfoort.
Bedankt: voor Oud-Beijerland C
Vogelaar te Genemuiden; voor Set»
veningen D. Hakkenberg te Lisse.
OUD GEREF. OEM. IN NED.
Beroepen: te St Phtlipsland A. P. vu
der Meer te Kinderdijk.
VRIJE EVANG. GEM.
Benoemd: tot geest. verz. Zonnehu
te Vlaardlngen (per 1 Jan. 1981) T.
Prins te Rotterdam-Centrum.
ADVERTENTIE
KC
alt
lal
ner
ttel
op(
Ooi
Net
spr
pro
ma;
stu<
te i
den
ken
die
ken
die
mei
zest
tegt
war
van
Verder in Reveil:
Tekenen van hoop voor de
gemeente van Christus in deze
tijd - Evert van der Poll
Reveil is een evangelisch informatief
maandblad met aandacht voor
Gemeenteopbouw - Israël - Midden
Oosten - Politiek - Gebed - Interviews -
bijbelstudies -
Vul nu de bon in en verstuur die in een
enveloppe zonder postzegel aan:
Reveil. Antwoordnummer 10, 3770 VE
Barneveld
o Graag toezending (gratis)
proefnummers,
o Noteer mij voor een abonnement
(t/m april 1981 slechts 7,50)
Naam
Adres:
Postcode:
Plaats:
Van een onzer verslaggevers
DOORN Dokter Fishal Mangalwadi en zijn vrouw Rut
willen met hun werk op het Indiase platteland de kastenv»
schillen doorbreken. Indiërs uit de laagste bevolkingsgroepe
komen nu vaak helemaal niet aan de bak. en worden ondei
drukt door de hoge kasten.
van de vrije evangelische gemeen!
in Wageningen en in de Trefpuntkeil
in Alkmaar en ten slotte vrijdi
avond in de gereformeerde kerk
Voorschoten en de Jeruzalemkerk
Utrecht.
Het echtpaar is op het ogenblik in
Nederland voor een conferentie over
de kerk als ontwikkelingsmodel voor
de derde wereld, georganiseerd door
het Tear-Fund, de diaconale arm van
de evangelische zendingsalliantie in
Nederland.
Het ontwikkelingswerk van Fishal en
Ruth Mangalwadi is begonnen vanuit
een christelijke leefgemeenschap,
waar is begonnen met hulp voor de
kinderen, medische zorg, beroepsop
leiding voor de mannen en trainings
cursussen voor de vrouwen.
Het werk is de laatste maanden in
een stroomversnelling gekomen,
waardoor gevestigde belangen op het
Indiase platteland zich kennelijk be
dreigd voelen. Zij verzetten zich te
gen het hulpwerk. In de dorpen zijn
nu comités van waakzaamheid opge
richt, om het ontwikkelingswerk en
de uitbouw van de christelijke ge
meenschap veilig te stellen.
Fishal en Ruth Mangalwadi zullen
deze week enkele lezingen houden
over hun werk, vanavond in gebouw
Eltheto in Amsterdam en in de Ont-
'moetingskerk in Middelburg, mor
genavond in de Emanuekerk in Delft
en de technische hogeschool in En
schede. donderdagavond ln de kapel
CHESTER (ANP) - De angll-
kaan.se geestelijkheid van het
bisdom Chester in Engeland
heeft, tot haar verbazing en
soms vermaak, van haar bis
schop te horen gekregen, dat de
priesterboord weer verplicht is
gesteld. Voortaan dienen de
priesters van dit anglikaanse
bisdom hun priesterboord weer
te dragen wanneer zij „in func
tie" zijn.
Bisschop Victor Whitsey zegt
zijn priesters over zijn verorde
ning. dat deze „geen vrome ver
maning of herinnering is, maar
een duidelijke instructie van uw
vader in God". De bisschop staat
volkomen in zijn recht. Hij kan
zich beroepen op de wetgeving
van de anglikaanse kerk.