Bert de Jong ziet om zonder wrok Spijt over vertrek dr. Van Klinken De veren van een aartsbisschop Trouw Paus staat achter Gijsen ORGANIST/CHOIRMASTER VANDAAG De bijbel is geen foto-album p maar een film t1 Nicaragua wijst anglicanen uit MAANDAG 6 OKTOBER 1980 TROUW/KWARTET door A. J. Klei Van de collega's op de krant ken ik Bert de Jong het langst: sinds de herfst van 1946 toen wij elkaar, en tien anderen, troffen in een klein gehoorzaaltje van de Vrije Universiteit, waar op initiatief èn op kosten van Trouw een tweejarige journalistenopleiding begon. Deze cursus' was in de wieg gelegd als kadervorming, maar na zoveel jaren behoren van de twaalf leerlingen alleen Bert de Jong en ik nog tot de redactie van Trouw, waarvan wij natuurlijk, gelet op onze zorgvuldige scholing, als de sieraden beschouwd mogen worden. Desgewenst zijn we ook bereid, gewoon als blijvertjes aangeduid te worden. Overigens ben ik na afloop van onze opleiding Bert de Jong uit het oog verloren. Hij werd gestationeerd bij De Rotterdammer en kwam pas weer in mijn leven toen onze bladen, door de nood gedreven, gingen fuseren. Bert de Jong maakt nu deel uit van onze eindredactie, de sluis waardoor alle kopij naar de zetterij gaat. Deze functie brengt mee dat hij maar weinig in de krant schrijft, hetgeen te betreuren valt, wat naar ik hoop straks duidelijk wordt. Bert de Jong was (ik ben nu weer terug in 1946) afkomstig uit Drente en vrijgemaakt gereformeerd. Het één zowel£ls het ander wekte onze deernis. Hij bleek echter een goedbeklante Amsterdamse hervormde dominee tot oom te hebben, bij wie hij ook op kamers was, en dit vergoedde veel. Bert vertelde dat zijn grootvader in 1926 Geelkerken was gevolgd en behoorde tot de gereformeerde kerken in hersteld verband. Toen de hersteld verbanders zich na de oorlog verenigden met de hervormde kerk, deed opa niet mee; hij werd weer gewoon gereformeerd. Aldus kreeg je hervormden en gereformeerden in de familie en de gereformeerden waren weer onderverdeeld in synodalen en vrijgemaakten. Bert de Jong: „De godsdiensttwisten laaiden hoog op. Het aantal onderwerpen, waarover zonder ruzie-risico kon worden gepraat, werd steeds minder. We waren dankbaar als zondags na kerktijd Jehovagetuigen aanbelden. Dan konden we aan de voordeur onze kerkelijke agressie kwijt." Deze woorden heb ik niet in '46 of daaromtrent uit zijn mond opgetekend, ik citeer ze uitzijn zojuist bij Kok in Kampen verschenen boekje, dat „Diep in 't stof gebogen" heet, een aantal verhalen over „mensen in en buiten de kerk" behelst, verlucht is met tekeningen van Tom Jansen, 88 pagina's telt en 12,50 kost. Toen ik „Diep in 't stof gebogen", waarvan het omslag een nogal treurige rood-paarse tint vertoont, voor het eerst opnam bekroop me de sombere gedachte het zoveelste werkje in handen te hebben, waarin helmwee naar vroeger zich paart aan de lust, met een gereformeerd verleden af te rekenen. Weliswaar is Bert de Jong geen heiden geworden, hij kijkt wel uit, maar hij is al Jarenlang niet vrijgemaakt meer. Welnu, ik haast me te verklaren dat Bert de Jong zonder enige wrok omziet. Hij treedt zowel het verleden als het heden met grote onbevangenheid tegemoet, hij dekt niets toe en hij staat ook niet met een uitgestoken wijsvinger gereed. Hij vertelt alleen maar en dat doet hij even charmant als boeiend. Grappig is dat bij hem, anders dan bij Bllderdljk, in het heden het verleden ligt en het is verrassend te lezen hoe Bert de Jong, mee op pelgrimage naar Lourdes (daarover heeft hij trouwens wèl in de krant geschreven), opeens het gevoel krijgt van op weg te zijn naar de hogeschooldag in Kampen, naast zijn moeder in de autobus. Als voorbeeld van de ontspannen manier waarop Bert de Jong met zijn stof en zijn verleden omgaat, neem ik het verhaal „Religie". Daarin beschrijft hij, hoe hij als wraakneming op vroegere verboden, op een zondagmiddag breeduit naar het voetballen en het café gaat. 's Morgens na kerktijd vertelt hij een ouderling van zijn plannen, in de hoop dat deze afkeuring zal tonen, want dat zou de revanche ten goede komen. Maar de ouderling zegt: „Een goede wedstrijd!" op dezelfde toon als waarmee Berts grootvader, de groentenboer, zijn klanten zaterdags „Een goede zondag" toewenste. Bert de Jong heeft ook een mooi verhaal over het tafelgebed van die grootvader. Ik lat het hier volgen om begeerte naar „Diep in 't stof gebogen" èn naar meer bijdragen van de auteur in de krant te wekken. Hier is het: „Dat bidden van Willem (ik moet nog meedelen dat hij mijn opa was) kon ook lang duren. Als we in Amsterdam bij opa en opoe logeerden, (in die tijd kende onze kring nog geen oma's) had Willem de neiging er een extra schepje bovenop te doen. Ik was geheel in dat bidden opgenomen en dorst, op welke manier dan ook, geen geluld te maken. Maar mijn opoe werd het soms te bar. Ze had met de kleinkinderen over de vloer ook niet alle tijd. Aan het eind van het eten waarschuwde ze in den regel: „Man, denk om de kinderen. Maak het niet te lang." Ik geloof, dat Willem met de Deste voornemens begon. Maar eenmaal bezig reeg de ene gedachte zich aan de andere en het „amen" liet weer op zich wachten. Toen haar vermaan niet hielp, greep opoe in. Omslagtekening van Tom Jansen: opa Willem ln gebed Voor het dankgebed schuifelde ze naar de keuken en zette het water voor de vaat ln de fluitketel op het gas. Willem merkte niets en begon te bidden, niet meer denkend aan tijd en ruimte. In de keuken begon het zacht gesis van de fluitketel, dat verwerd tot een snerpend geluld. Het klonk zo vreemd ln die sfeer rondom de troon der genade. Opoe stond nadrukkelijk zuchtend op, slofte naar het gas, draalde het lager en ging nog steeds duidelijk hoorbaar zuchtend zitten. Haar opzet slaagde. Het „amen" was er binnen een minuut. Ik was er toen heilig van overtuigd dat ze ln de hemel ook erg geschrokken waren van de fluitketel." ADVERTENTIE Van een onzer verslaggevers UTRECHT BIJ de 89ste centrale conferentie van de gereformeerde diakenen, zaterdag ln Utrecht, stond niet de problematiek rondom de scheidende directeur van het Algemeen Dlakonaal Bureau, dr. J. van Klinken, centraal, maar (zoals het hoort) het werk dat moet doorgaan. Maar dat kostte veel aanwezigen wel moeite. BU de opening van de dag sprak de voorzitter van de deputaten (werk groep) diakonaat Maas van den Heu vel, enkele woorden van spijt over Van Kllnkens vertrek. „We zijn niet op een noemer gekomen met de syno de, maar de leiding van de kerk ligt bij haar en we zullen het besluit tot herstructurering loyaal uitvoeren", aldus Van den Heuvel. „We gaan niet meer aan het besluit tornen, maar het heeft tot gevolg dat dr. Van Klinken zijn werk op 1 Januari zal beëindigen. We zijn Van Klinken enorm veel dank verschuldigd en we betreuren het af scheid in hoge mate." Van den Heuvel stelde vast dat de gereformeerden, die nota bene voort gekomen zijn uit de „kleine luyden" het contact verliezen met diegenen die tegenwoordig de „kleine luyden" zijn, de minderheden. ADB-directeur Van Klinken vertelde de 530 aanwezi gen dat het ADB nu 8.700.000 gulden voor dit Jaar binnen gekregen heeft. Dat is drie procent meer dan vorig jaar op deze datum, maar gezien de geldontwaarding is het minder. Dat is niet zo mooi, want het lijden in de wereld neemt, als gevolg van de inter nationale situatie steeds toe. Hij deed een beroep op de kerkleden zich meer in te zetten. Maar het hele Westen moet," zo zei Van Klinken, „bereid zijn voorrechten prijs te geven." Tegenover de diakenen legde Van Klinken uit dat zijn verdwijnen bij het ADB te maken heeft met het aldoor bezig zijn in de kerken met de herstructurering. Dat is hem te intro vert (te veel naar binnen gekeerd). De ADB-directeur stelde vast dat gere formeerden zwak zijn in persoonlijke contacten. „Ik hoop op een heroriën tatie in de gereformeerde kerken naar meer hartelijkheid." aldus Van Klinken. Goede hulp waarin opgenomen: De Rotter- dammor, met Oordts Dagblad, Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidae Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam Wibautstraat 131 Amsterdam tel 020-5629444 telex 13006 Postgiro 66 00 00 Bank Ned Credietbank Reken,ngnr 23 00 12 574 Gemeentegiro Amsterdam X11000 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel 010-115588 (abonnementen en bezorging) tel. 010-115588 (redactie) tel. 115700 (uitsluitend voor advertenties) Westblaak 4 Rotterdam REGIO OEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Den Haag tel 070-469445 (abonnementen en bezorging) tel 070-469445 (redaclie) tel. 070-468864 (uitsluitend voor advertenties) Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND (abonnementen en bezorging Postbus 3 8000 AA Zwolle tel. 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwolle Abonnementsprijzen: Per maand 16,98 Per kwartaal 50,95 Per half jaar 101,90 Per jaar 201.60 Advertentietarieven op aanvraag Telefonische abonnementenop drachten (zie adressen boven) Opgave familieberichten 9-19.30 van maandag t/m vrijdag. Op zondag van 18-20 uur telef. 020- 5622797. Opgave mini-advertenties tel. 020-5626262 of schriftelijk aan Mini-Adv afdeling, postbus 433. 1000 AK AMSTERDAM Adreswijzigingen uitsluitend schritielijk aan onze Amsterdam se adressen Ds. Bob ter Haar die in het oude westen in Rotterdam werkzaam is heeft opgemerkt dat de hulpverle ning in ons land tot een beroep ge worden is. Dat leidt tot de uitspraak dat hulp hulpeloos maakt Ter Haar maakt onderscheid tussen goed en slecht helpen. Slecht helpen maakt de mensen die de hulp ontvangen afhankelijk daarvan. Goed helpen is volgens Ter Haar altijd gericht op emancipatie. De geholpene moet zelf standig worden. Het huidige hulpver leningssysteem in ons land noemde hij verworden. „Het baart meer nieu we problemen dan het oplost," aldus Ter Haar. Hij sloot aan bij Van Klin ken die had opgemerkt dat hulp niet kan zonder aanraking en menselijke, warmte. „In de huidige hulpverlening mis je de verhouding van mens tot mens. De geholpene krijgt te maken met loketten en welzijnswerkers. Ter Haar fulmineerde tegen het feit dat de hulpverlening in handen is geko men van een anoniem mechanisme. Ter Haar verwierp het zo in de mode zijnde praten over „solidariteit" en over „de kerk van de armen". „Dat komt uit het schuldgevoel van ons, predikanten, die langzamerhand de best betaalde welzijnswerkers zijn ge worden." Hoe het dan wel moet? Ter Haar legde uit dat bekering betekent het afsterven van de oude mens, ook van de oude hulpverlener. Dat maakt de degene die geholpen moet worden tot de deskundige. De homoseksueel of de hongerlijder die geholpen moeten worden zijn de beste expert. Hij is in de relatie hulpverlener-hulpontvan- ger de baas. Hij moet beslissen of hij nog langer geholpen wil worden. „Je wilt graag een praktisch helpend christenmens zijn, maar het gaat om de roeping van de geholpene. Die moet mens worden. Hij moet tenslot te het werk afmaken." In de namiddag spraken de diakenen onder meer over de positie waarin buitenlandse werknemers en hun ge zinnen verkeren, over lichamelijk ge handicapten. WAO-ers, drugverslaaf den en over de theologische kanten van het diakonaat Aan het eind van de dag stelde afge vaardigde C. Starkenburg uit Rijsn- burg toch nog weer de zaak-Van Klin ken aan de orde. Terwijl Maas van den Heuvel namens de deputaten liet weten dat „ons spel uit is", wilde de heer Starkenburg een massale actie tegen de synode en haar besluit tot herstructurering. Hij kreeg massale bijval uit de zaal en men sprak af de synode brieven te zullen sturen over de kwestie. Schuldgevoel Daardoor wordt er teveel gepraat over homoseksualiteit en abortus, terwijl de alcohol een veel groter pro bleem vormt. De Rotterdamse bin nenstadspredikant vindt dat het meer dan tijd is om terug te grijpen naar de spontane hulp door gewone mensen. Op dat punt wacht de diake nen een nieuwe taak. Hij waarschuw de de diaken echter er voor dat hij het de gemeente te makkelijk zou maken door teveel tegemoet te komen aan een vaag christelijk gevoel te moeten weldoen. ROERMOND (ANP) De visie van bisschop Gijsen op de priesteroplei ding wordt „volledig door de paus gehonoreerd". Dit heeft de perschef van het bisdom Roermond bekendge maakt in een verklaring over het be zoek van bisschop Gijsen aan de paus op donderdag 25 september. Gijsen had in augustus de paus ge vraagd of hij uitspraken mag doen over de ambtsopleiding in Nederland gedurende het onderzoek van de spe ciale synodecommissie voor de ambtsopleiding. Het werk van deze commissie, die Ingesteld is na de Ne derlandse bisschoppensynode in Ja nuari te Rome, is stil komen te liggen omdat Gijsen weigert zich in het openbaar te onthouden van uitspra ken over de ambtsopleiding. Een be middelingspoging van de commissie van toezicht op de besluiten van die synode (kardinaal Garrone, kardi naal Willebrands en bisschop Bluys- sen) leverde geen resultaat op. waar na Gijsen zich tot de paus wendde. Deze heeft hem, zoals nu bekend werd, de vorige maand ontvangen. De paus erkent de visie van Gijsen over de ambtsopleiding als Juist en geldend", verklaarde de perschef van het bisdom Roermond in een toelich- ENGLISH REFORMED CHURCH (Church of Scotland), Begijnhof 48. 1012 WV Amsterdam. Within the next four months the post of Organist/Choirmaster of the English Reformed Church will become vacant. The vacancy committee invites applications from qualified and experienced organists/choirmasters who should ideally conform with the following requirements: a sound working knowledge of English: a keen interest in „Romantic British organ music"; a readiness to continue and further the tradition of English Reformed Church music both with the choir and with the series of Saturday afternoon concerts. The church has two organs- the main organ was built by Muller and was replaced by a Flaes organ in 1874, which was renewed by Ingram and Co. of Edinburgh In 1907: a Positive Organ, built by Rentrop in 1978. The choir consists of some 60 members at present. The duties of the organist/choirmaster Ofe (1) the responsibility for the musical content of all services of worship, weddings and other services, and (2) training the choir at weekly (evening) practices. Salary and commencement of appointment are negotiable. The salary roughly follows the Dutch Reformed Church salary scales for organists. The appointment will be on a one year temporary basis with the possibility of security of tenure after one year. For further information, please contact the Session Clerk, Mr J. Kuurman, Veldspaat 38. 1703 EL Heerhugowaard, Tel.: (02207) 40398 (evenings only). Applications in English should reach the Session Clerk at the above address, no later than 24th October 1980. A Curriculum Vitae with full details of previous experience and employment should be given as well as the names, addresses and telephone numbers of two referees. ting op zijn verklaring. Of Gijsen nu in het openbaar uitspraken over de andere theologische opleidingen mag doen, is de perschef op dit moment nog niet bekend. Gijsen is nog met vakantie. Gijsen heeft in het „Informatie-bulle tin Roermond" (het bisdomsblad) zijn beleid inzake de priesteroplei ding krachtig verdedigd. Zijn eigen seminarie Rolduc is stevig verankerd in de bedoelingen van de kerk en conformeert zich zorgvuldig aan de eisen van het tweede Vaticaanse con cilie, aldus bisschop Gijsen. Met een verwijzing naar de bijzondere bis schoppensynode van 6 januari be klemtoont hij de rechten van de plaatselijke bisschop inzake de pries- door M. Kopuit NEW YORK Het is er dan toch van gekomen. Aartsbisschop Valerian Trifa van de Roemeense orthodox episcopale kerk in de Verenigde Staten is zijn Amerikaans staatsburgerschap kwijtgeraakt. Het is niet ondenkbaar dat hij wordt uitgewezen, omdat hij door verzwijgen van zijn werkelijke anteceden ten de Amerikaanse nationaliteit had gekregen. Dat verzwijgen was overigens noodzakelijk. Want aartsbisschop Valerian Trifa is een ordi naire oorlogsmisdadiger, die tal van moorden op zijn geweten heeft. Zou de in Roemenië geboren en reeds sinds 1920 in New York wonende tandarts dr. Charles Kremer niet zijn levenswerk van de arretatie van de aartsbis schop hebben gemaakt, dan zou deze onder valse vlag hebben kunnen blijven varen. IJzeren Garde Valerian Trifa gaf zich bij zijn komst in de Verenigde Staten in 1950 uit voor een oorlogs- vervolgde. Dat nu was hij bepaald niet. Hij was een van de leiders van de fascistische IJzeren Garde in Roemenië. Op 26 november 1940 leidde de huidige aartsbisschop een pogrom in Ploesti. Het was slechts een oefening. Nadat in de straten van Boekarest de Duitse officier majoor Heinz Boering was neergeschoten, hield Valerian Trifa op 20 januari 1941 van de sokkel van het standbeeld van Koning Michael in Boekarest een redevoering tegen het Roe meense regime van Atonescoe en tegen de Joden. De vervanging van de Jodenvrienden in de regering werd verlangd. Het gevolg was, dat enige duizenden Joden werden vermoord, tien duizenden gewond, synagogen in brand wer den gestoken en winkels geplunderd. Maar een omwenteling kwam er in Roemenië niet. Trifa moest vluchten. HIJ trok ln bij de Duitse ambassade, om op 13 maart 1941 als officier vermomd naar Duitsland te reizen. In Roeme nië werd hij veroordeeld tot levenslange dwangarbeid. Van die straf is niets terecht gekomen. Trifa en andere IJzeren Gardisten 'verbleven in Duitsland ln Berkenbrück. Zij namen contact op met Mussolini. Dat zinde de Duitsers maar matig. Een vijfde colonne aan hun kant in Roemenië vonden zij best. Maar anders dachten zij erover, toen uit Duitsland relaties met de fascistenleider van Italië wer den aangeknoopt. De IJzeren Gardisten werden geïnterneerd. Als verblijfplaats kregen zij Fichtenheim aange wezen. Het waren de villa's van de 8S-staf die in Buchenwald wandaden bedreven. Het zou het alibi van de aartsbisschop worden, zo wordt nauwgezet Trifa's geschiedenis weerge geven in „Wanted, the search for nazi's in America" (bij In den Toorn in Baarn uitgege ven onder de titel Opsporing verzocht). Nadat op 24 augustus 1944 de Russen Roeme nië waren binnengetrokken, werd Valerian Tri fa naar Wenen gezonden waar hij aan de fascis tische Roemeense regering in ballingschap deelnam. Na de oorlog vluchtte Trifa naar Italië, werd in Pesaro leraar geschiedenis aan een r.k. school en kwam met valse papieren dank zij pater John Trutra uit Cleveland als in Buchenwald vervolgde op 19 Juli 1950 aan. In New York werd hij redacteur van de Roemeen se krant Tandarts Maar de naam Valerian Trifa was aan tandarts Kremer niet onbekend. Deze had al onmiddel lijk na de pogroms ln Roemenië van hem gehoord. Hij hoorde nog meer van hem toen Kremer aan het hoofd van een Joodse hulpor ganisatie in 1947 naar Roemenië reisde. In Amerika zat Trifa overigens niet stil. HIJ ging actie voeren tegen de Roemeense bis schop Andrei Moldova. Deze was immers door Boekarest benoemd en dus communistisch. Kort nadat in de Verenigde Staten Valerian Trifa tot bisschop was gewijd in de Oekraïns orthodoxe kerk in Bala Cynwyd, Pensylvanië, deed hij op 4 juli 1952 een overval op het landgoed Vatra in Grass Like, in Michican waar het aartsbisschoppelijk paleis is geves tigd. Valerian Trifa werd aartsbisschop van 46 Roemeense orthodoxe kerken en 35.000 gelovi gen. Hij hield predikaties voor de door de Amerikaanse geheime dienst gefinancierde Radio Vrij Europa, geicht op de communisti sche landen. Hij werd bevriend met Humprey en Nixon. Beeldhouwer Maar tandarts Charles Kremer zat ook niet stil. HIJ ijverde ervoor, dat hij voorzitter werd van de Vereniging van Roemeense Joden in Amerika ten einde over officieel briefpapier te beschikken. Maar zijn passie werd de leden teveel Hij werd afgezet. Vervolgens stichtte hij zelf de Roemeens Joodse Federatie om zijn actie een officiële tint te geven Hij reisde naar MAAR GEWON WIJ ZIJN KNECHTEN In die tijd zelden de apostelen tegen de Heer: Geef ons meer geloof. De Heer antwoordde:zegt dan: WIJ zijn maar gewone knechten, wij hebben alleen maar gedaan wat we moesten doen. Lukas 17 vers 1-5 Tussen deze twee stukjes ln staat een r echte gelijkenis. Ontleend aan een situatie die ons niet zo sympathiek ij Een heer die thuiskomt en zich eerst door z'n slaaf laat bedienen, en l daarna kan die Jongen zelf gaan eten li „Zal die heer de slaaf soms bedanken v omdat hij deed wat hem bevolen was"? Vindt Jezus dat zoiets niet l< hoeft? Je mag dus best als de eerste de best bok Je laten bedienen zonder dat er een bedankje af kan! Ja, zo ergerlijk is een gelijkenis. Dat schob Natuurlijk bedoelt Jezus zo'n houding niet aan te prijzen. Hij constateert alleen maar en dan gaat het hem om de apostelen en hun geloof. ZIJ vragen om meer geloof, alsof je geloof kunt wegen en metenli Een geloof als een mosterdzaadje Is a voldoende. Want geloof is geloof en r ui daarmee uit. Het gaat niet om watje' oi allemaal gelooft en hoeveel wel. Het u gaat erom dat je weet dat je in betrekking staat tot (bent bij) de e' Heer. Geloven betekent een heel fijn oor hebben voor wat Hij je opdraagt Slaafs? Nee, maar omdat je Hem als de uiterste betrouwbaarheid hebt <- leren kennen. Moeten we meer geloof 3 hebben? Wij zijn maar gewone knechten. Wat halen we in ons hooftf Die ragdunne draad die ons met Hens verbindt houdt. En die draad heet zoiets als een diep vertrouwen. Zuster T. Metternich li H f Ie Si di li( hi ni Zuster Teresinl Metternich (54) volp per 1 november zuster Mediate -i Hoes op als voorzitter van de SÜé ting Samenwerking Nederlaag W Vrouwelijke Religieuzen. De nie» voorzitter is lid van de congrega» F, van de Kleine Zusters van de HeU Joseph ln Heerlen. ZIJ is ook pre dente van de Unie Nederlandse F holleke Vrouwenbeweging, de ova koepelende organisatie van vijf nigingen van katholieke vrouwen. VI ce-voorzitter wordt zuster Smits, lid van de Congregatie voord!1 Zusters van Liefde van Jezus en ïi ria te Nijmegen. teroplelding. Gijsen heeft vooral kri tiek op de hogeschool voor theologie en pastoraat te Heerlen (in zijn eigen bisdom). Hij weigert afgestudeerden hiervan ln zijn bisdom aan te stellen. MANAGUA (UPI) Nicaragua heeft vijf anglicaanse geestelijken bevolen het land te verlaten. ZIJ zouden de aanstichters zijn geweest van een de monstratie tegen de regering, vorige week zondag in de havenstad Blue- fields aan de Caribische zee. Roemenië en Israël om getuigen te horen. Maar men vond Charles Kremer alleen maar vervelend. Toen nog bleek, dat geen papieren meer aanwezig waren van het verhoor van de Immigratiedienst bij binnenkomst van Trifa leek hij tegen windmolens te vechten. Dat veranderde, toen aartsbisschop Trifa twee houten sculpturen voor zijn paleis wenste en de opdracht gaf aan de in de Jaren vijftig naar Amerika gekomen beeldhouwer Constantin Antonovici. Het bleek een slachtoffer te zijn van de IJzeren Garde die met eigen ogen aartsbisschop Valerian Trifa had zien moorden. Eerst in 1970 werd beeldhouwer Antonovici gewaar, dat tandarts Kremer al twintig jaar Trifa's wandaden bekendheid trachtte te ge ven. Tussen Antonovici en Kremer kwam sa menwerking. Toen bleek ook, dat niet alleen de aartsbisschop maar tevens tal van priesters van de Roemeens orthodoxe episcopale kerk in de Verenigde Staten een vooraanstaande plaats ln de fascistische en moordende IJzeren Garde hadden ingenomen. Op 16 mei 1975 bracht de officier van justitie in Detroit de dagvaarding uit „om de verlening van het Amerikaans staatsburgerschap aan bisschop Valerian Trifa te onderzoeken op grond van bewijzen, waaruit moet worden af geleid, dat hem dit staatsburgerschap destijds op onjuiste gronden is verleend". Vijf Jaar later is aartsbisschop Trifa het staatsburgerschap ontnomen. Het wachten is op zijn uitwijzing en zijn veroordeling. Er is een Roemeens spreekwoord dat zegt, dat ieder vogeltje, hoe mooi gevederd ook, moet sterven. De IJzeren Oardist en pogromist Vale rian Trifa heeft zich als aartsbisschop te mooi willen vederen. Prof. dr. H. Berkhof Van een onzer verslaggevers ZWOLLE In het verleden hebl christenen over de bijbel gesprol als over het onfeilbaar Woord ij" God van kaft tot kaft. Maar de w f ten van Leviticus hielden ze niet' ook andere delen van de bijbel lege de ze naast zich neer als achterhal Dit zei prof. dr. H. Berkhof, dog, cus te Leiden, op de te Zwolle gel den bijbeldag van het Nederlai Bijbelgenootschap. Hij voegde era toe, dat hijzelf de bijbel nog ste van kaft tot kaft als Gods Woord zien, maar dan als een lange at tussen die kaften. „De bijbel is g*"™" foto-album," zei hij, „maar een film De bijbeldag, die zaterdag plat vond, trok veel belangstelling. Zówl* j zelfs dat het bijbelgenootschap! twee weken geleden moest mei'" dat nieuwe deelnemers zich niet R konden opgeven: de zaal was co» pleet bezet. Prof. Berkhof sprak over het then „Het Woord houdt de mensen bezl/ „De grootste barrière om nu de bijb| door te geven." zei hij, „is nietf onwil van mensen om er iets overr horen, maar de onzekerheid en i wardheid van christenen die ultl bijbel proberen te leven. In de laatste twintig Jaar is de van velen op de bijbel sterk vei derd. We hebben meer oog gekre voor het feit dat niet ieder woordJ de bijbel voor ons is bedoeld, dat] bijbel geen „onveranderlijke heid" ponaert, maar een verhaal! telt over mensen die met God op' zijn. Prof. Berkhof wekte de aanwe op om in hun dagelijkse ontmo gen ook de bijbel ter sprake te l gen. Dat moet zo nuchter en zo onl zettelijk mogelijk gebeuren. Enj adviseerde de plaatselijke afdelin van het bijbelgenootschap om sa met de kerkelijke gemeenten cu sen-informatie over de bijbel te niseren. Daar moet niet over de r held van de bijbel worden ge_ teerd, maar wel inzicht in de gegeven worden, opdat mensenL hem wel eens willen lezen hem uj meer begrip kunnen lezen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2