Kinderboek in principe een literaire schepping Bank wil niet meer uitkeringtrekkers Simone Schell won voor tweede maal gouden griffel Rolls Royce verjongd Niets doen Heerlijk huis Dromen Helder schrijven Eigen angsten Verzameling beelden Plaatje Namen Rode oortjes van spanning met Het wordt te druk op vrijdag Eis tien maanden voor verkrachting van Het Spectrum - bij de boekhandel 'Misverstand over opvolging van Manusama' Beroemde Avonturen Garnalen... WOENSDAG 1 OKTOBER 1980 BINNENLAND TROUW/KWARTET 1 Vandaag wordt in Middelburg de kinderboekenweek geo pend. Een van de hoogtepunten is de uitreiking van de gouden en zilveren griffels en van het gouden penseel. Dat zijn prijzen die jaarlijks worden uitgeloofd aan schrijvers en gaande jaar zijn verschenen. Simone Schell won de gouden griffel voor haar boek „Zeezicht", dat werd uitgekozen als het beste kinderboek van 1979. Het onderstaande artikel werd geschreven naar aanleiding van een gesprek met de illustratoren van de beste kinderboeken die in het vooraf- bekroonde schrijfster. door C. G. van Zweden Het schrijven van een kin derboek is iets anders dan het bedenken van een een voudig verhaaltje dat in hel dere korte zinnen op papier wordt gezet. In de populaire visie ziet men auteurs van kinderboeken graag als mensen die erg veel van kin deren houden, en die op hun hurken gaan zitten om naar de wereld van het kind af te dalen. Maar wie in gesprek komt met Si mone Schell. de schrijfster die dit jaar opnieuw de gouden griffel won voor het beste kinderboek, is er al gauw achter dat de werkelijkheid anders ligt. Simone Schell gebruikt in principe literaire technieken, (hoewel dit niet haar eigen woorden zijn). Haar werk bevat in hoofdzaak autobiografisch materiaal, zij het vanzelfsprekend in verhulde vorm. Simone Schell (haar meisjesnaam is Den Heeten) is in 1943 in Leiden geboren in een gereformeerd gezin. Ze is thans 37 jaar. Ze lacht om het taboe dat altijd op die leeftijds kwestie heeft gerust. Trouwens, zegt ze. tegen de tijd dat ik 55 ben. zul je het echt wel aan mijn gezicht kunnen zien. In 1973 debuteerde ze met het boek ..Juffrouw Jonathan". Sedert die tijd heeft ze een vrij ritmische pro- duktie van een boek per jaar. In 1975 won ze haar eerste gouden grif fel met „De nacht van de heksenke telkandij". en nu, in 1980. won ze de tweede met ..Zeezicht". De gereformeerde wereld betekent niet veel meer voor haar. Ze is vroe ger. in Leiden, nog bij G. Th. Rot huizen (destijds studentenpredi kant in Leiden) op catechisatie ge weest. Het spreekt -vanzelf dat die gereformeerde achtergrond en die Calvinistische inslag nu en dan merkbaar blijven. Haar schoolopleiding is een regel rechte ramp geworden. Ze kon zich niet voegen in de dagelijkse disci pline. en deed eenvoudig niets. Thuisgekomen uit school ging ze wel naar boven, zogenaamd om haar huiswerk te maken, maar daar. op haar kamertje, zat ze te dromen, of vaak rondweg niets te doen. En het is nog steeds zo dat ze nietsdoen heerlijk vindt. Waarom moeten we altijd doenig zijn. vraagt ze. Ze ziet aan haar eigen (drie) kinderen en aan hun vriendjes en vriendinnetjes hoe dat gaat. Kinderen worden vaak met auto's vol naar feestjes gebracht, of naar sport-, muziek of hobbyclubs. Noem maar op. Als je niet oppast zijn ze altijd bezet, elke minuut volgebouwd met weer nieu we activiteiten. Hele programma's. Waarom? Die werkdrift, en dat overtrokken plichtsgevoel, zijn niets voor haar. Een beetje gnui vend vertelt ze van een goede vriend van haar, die als hij erg moe is. een paar dagen ziek thuis is. Als je hem vraagt wat hij mankeert, antwoordt hij: „Ik ben profylac tisch overspannen." Simone vindt dat een heerlijke la- konieke houding. Haar eigen kinde ren houdt ze zo mogelijk weg van allerlei onnodige activiteiten. Ze hebben aan hun school genoeg. Als ze thuis komen moeten ze fijn de tijd hebben om hun eigen fantasie wereld te beleven, in de tuin, of met speelgoed en oude spullen in een hoekje. Ze wijst naar de open tuin deuren. Daar zie ik nog de attribu ten waarmee haar dochter een tent heeft gebouwd. Simone zelf heeft een bijna onverza digbare behoefte aan dromen ge had. Maar de school, en de dagelijk se plichten, pleegden voortdurend aanslagen om die neiging te vernie-, tigen. Daarom ging het mis. Ze heeft het tot de vierde klas van het middelbaar onderwijs geschopt, en toen was het uit. Het ging niet meer. Pas toen ze van school af was, ont stond een onverzadigbare leeshon ger en een drang om te weten. Maar ze paste niet in de zakelijke en uniform gedisciplineerde wereld van de school. Simone Schell woont nu in een gjoot (In 1907 gebouwd) huis in Bloemendaal. Een verrukkelijk pand. destijds door een oud-koloni aal gebouwd met heel dikke isole rende muren en hoge plafonds. Het huis staat in een grote glooiende tuin. en is nog geheel in oorspronke lijke glorie, met stucwerk en eiken houten lambrizeringen. Tot haar grote vreugde hebben in het huis nooit barbaren gewoond die begon nen te breken en te moderniseren. ZIJ en haar man behandelen het huis nu met gepast respect. Voor kinderen is het een heerlijk huis. echt nog met geheimzinnige hoekjes. Simone Schell schrijft dagelijks, vaak zelfs 's morgens, 's middags en 's avonds. Het element van „stilis tisch in training blijven" zit er (als bij veel schrijvers) ook bij haar in, maar daar komt bij dat ze verslaafd is aan haar pen. Voor buitenstaan ders is dat misschien wat onbegrij pelijk, want ze heeft een zoals ze zelf beweert afschuwelijk hand schrift. Toch is die beweging van de hand en de pols over het papier iets fascinerends voor haar. Het essen tiële van haar werk komt schrijvend met de pen tot stand; overdag aan haar schrijftafel, maar 's avonds dikwijls met het blocnote op schoot. Later worden de teksten overgetikt. Het gebeurt trouwens ook wel eens dat ze een brok ver haal rechtstreeks op de schrijfma chine uitwerkt. Ze werkt momenteel veel samen met de in Haarlem wonende en wer kende illustrator The Tjong Khing, een uit Indonesië afkomstige Chi nees, wiens artistieke produkten ze zeer bewondert. Soms treedt een wisselwerking op, dat wil zeggen dat niet alleen tekeningen ontstaan bij haar teksten, maar dat ook wel eens teksten ontstaan bij zijn teke ningen. In haar jongste boek Nachtkinderen" 1980) heeft The Tjong Khing de sfeer van het ver haal zo doorleefd in beeld gebracht, dat hij precies die scènes illustreer de. die Simone graag geïllustreerd had gezien. En hij deed het zo dat ze er verrukt van was. Zoiets komt niet vaak voor, want meestal ziet de tekenaar andere mogelijkheden (bij andere tekstgedeelten) dan de au teur. Haar bekroonde boek „Zee zicht" is trouwens niet door Tjong Khing geïllustreerd, maar door An- nelies Schoth. Simone Schell schrijft geen bedach te verhaaltjes, die met een beetje technisch vernuft in elkaar worden gezet, maar werkt met wat in haar onbewuste sluimert, waarbij haar dromen als indirecte bron een over weldigende rol spelen. Het is niet zo dat ze van tevoren weet welke sym bolen ze hanteert. Maar achteraf blijkt dikwijls dat ze symbolisch vorm heeft gegeven aan een stukje van haar eigen leven. Een literair proces dus. De thematiek (al is dat een woord dat nooit over de lippen van Simone Schell zal komen) is oer-menselijk. Kinderboeken wor den dan ook niet alleen door kinde ren gelezen. Kinderen zijn wel het eerste publiek, en op hun wereld is het kinderboek natuurlijk wel toe gesneden. Maar er zijn ook veel vol wassenen die naar het kinderboek grijpen, en terecht. Veel bejaarden lezen graag een kinderboek. Is het trouwens niet zo dat het kind, dat we allen geweest zijn, vlak onder de oppervlaktelaag van onze conven ties schuilt? Simone Schell heeft er niet de minste moeite mee weer onder te duiken in de wereld van een twaalf- of dertienjarig kind. Het is voor haar niet zo'n geweldige in spanning om weer die dertienjarige te worden. Stilistisch is het schrijven van een kinderboek een uitdaging, maar die uitdaging aanvaardt Simone Schell bij alles wat ze schrijft. Ze houdt van een heldere, directe en bondige stijl. De vraag „kan ik het nog dui delijker zeggen" is niet een kwestie van op je hurken gaan zitten, maar eerder een eis die altijd gesteld moet worden. Ook wat dat betreft is er geen reden om het kinderboek in een apart (tweederangs) hokje on der te brengen. Simone Schell ver afschuwt van nature het „mooie 'schrijven", met veel bijvoegelijke naamwoorden en lange gekunstelde zinnen. Daarom ziet ze geen duide lijke afscheiding tussen het schrij ven voor kinderen en het schrijven voor volwassenen. De vraag of ze ooit ander werk dan kinderboeken zal schrijven, vindt ze niet zo belangrijk. Maar, voegt ze eraan toe, het is natuurlijk mogelijk dat ik te zijner tijd met de leeftijd van m'n kinderen zal meegroeien. Simone Schell wijst in dit verband ook op het verschijnsel dat schrij vers altijd met hun jeugd bezig zijn. Dat is zo geeft ze toe geen typisch modern verschijnsel. Schrijvers hebben de eeuwen door hun eigen jeugd herbeleefd in hun geschriften, al gebeurt dat nu eens in directe, en dan weer in verhulde zin. Maar hoe dan ook, schrijvers zijn op hun best als ze over zichzelf schrijven, want op het terrein van de eigen emoties zijn ze immers heer en meester. Vragen als „hoe ben ik geworden die ik geworden ben" kunnen alleen door het indivi du met innerlijke waarachtigheid worden beantwoord. Dit alles gaat ook op voor het kinderboek. Over de bronnen van haar boeken, zegt Simone zelf dat ze „als een IJsbreker door haar eigen gevoelens heengaat." Ze staat voortdurend vragend in haar eigen leven en ze speurt haar eigen angsten na. Wat mag er wél, en wat mag er nfet in mijn leven, en waarom is dat zo? Een treffende uitdrukking van haar is „er bij willen kunnen". De meeste mensen leven over hun onbewuste heen, zoals de bewoners van een vulkanisch actief gebied over de tectonische dreiging heenleven. Maar Simone Schell kan dat niet. Ze voelt haar diepste gronden woe len en moedigt dat proces juist aan. Het onbewuste eist zijn tol in haar leven. Zo is ze diep vertrouwd met de angst om uitgesloten te worden uit een gemeenschap (een angst die vooral kinderen dagelijks kennen). Ze speurt die angst bij haarzelf he lemaal na, en ze doet dat schrijvend en intuïtief peilend. Ze wil „erbij kunnen". Dat proces voltrekt zich in haar dagboek, dat een monolo gue intérieur bevat (een term die ze zelf overigens nooit zou gebruiken) van vele jaren. Wat in zo'n dagboek komt te staan, ja, dat herkennen veel dagboek schrijvers. De grote gebeurtenissen van de internationale politiek zal men vergeefs in een dagboek zoe ken. Het is zelfs zo dat Simone Schell, toen ze onlangs een televi sie-programma over de jaren zestig zag, met verbazing constateerde dat die beelden haar eigen wereld betroffen, maar voor een deel bui ten haar belevingswereld waren ge bleven. Wie bij voorbeeld een parti culier dagboek over tien Jaar legt naast de politieke geschiedenis van die tien Jaar, zal merken dat die twee werelden los van elkaar staan. En dat komt doordat het dagboek te maken heeft met de particuliere verwerking, terwijl de officiële ge schiedenis geen boodschap heeft aan bij voorbeeld puberteitsproble- men, particuliere angsten of per soonlijkheidskwesties. De boeken van Simone Schell ko men aanvankelijk op een intuïtieve manier tot stand, waarbij haar droomleven een belangrijke rol speelt. Ze heeft dikwijls heldere en zoals ze zelf zegt „samentrek kende dromen". Met dat laatste ber doelt ze dat de zaken in onderling verband worden gedroomd. Ze schrijft die dromen op en doorziet na verloop van tijd bedoeling en samenhang van het droomverhaal. In oervorm ontstaat een boek bij haar als een aanvankelijk wat willekeurig lijkende verzameling beelden en taferelen die ze uit schrijft. Vaak ook aangevuld met een verzameling dialoogjes. Het zijn die „samentrekkende dromen" die vaak de structuur en de samenhang aan het licht brengen. Tegen de tijd dat ze een overzicht heeft van het Simone Schell materiaal, maakt ze ook een sche ma, maar dikwijls is dat schema dan al min of meer overbodig ge worden, aangezien ze de gang van het verhaal al in haar hoofd heeft. Wie dacht dat het schrijven van een kinderboek berust op een techniek- je, mag wel weten dat simone Schell al gauw zes maanden aan een boek- (Je) werkt. En daarna gaat het ma nuscript de deur uit in een vorm die het oorspronkelijke ideaal slechts benadert. Het gevoel dat het beter kan blijft altijd, en het gevoel dat het allemaal maar niks is, blijft al tijd op de loer liggen. Het zelfver trouwen wil wel eens op de loop zijn. En rijk word je ook al niet van dit werk. Simone is toch een redelijk succesvolle schrijfster van kinder boeken, maar ze heeft sedert haar debuut in 1973 nog nooit het mini- mum-loon bij elkaar kunnen schrij ven, en dit in weerwil van haar griffels, die ook een geldprijs bete kenen. in elkaar opgaan. Soms blijkt ach teraf dat de gekozen naam iets zegt omtrent het karakter van de per soon zoals oorspronkelijk naam geving en zingeving in elkaar op gingen. Een hoofdstukje apart vormt de naamgeving in de boekjes van Si mone Schéll. Een naam zonder per soonlijkheid is als een woord zonder betekenis: alleen maar klank. In boeken treft men die kakofonie soms aan: klanken van namen, die niet bij de aangeduide personen blijven en voortdurend uit elkaar drijven en aanleiding geven tot ver warring. In zo'n geval kan men er donder op zeggen dat er iets mis is met het boek. In een goed boek hechten de namen zich aan de per sonen. Simone Schell is zich dat proces scherp bewust. Haar namen kiest ze aanvankelijk weer intuïtief, maar gaandeweg gaan die namen een eigen leven leiden. Simone raakt dikwijls aan die namen ge hecht. Namen en karakters moeten Mijn bezoek aan Simone Schell heeft eigenlijk te kort geduurd, want toen ik thuis kwam bleek na tuurlijk weer dat ik zestig dingen niet gevraagd had, die ik wel had moeten vragen. En er zijn evenzove- le dingen die ik niet gezien heb, maar die ik wel had moeten zien. Bij voorbeeld haar boekenkasten; een onvergeeflijke nalatigheid. Maar één ding is me als een plaatje bijgebleven, ofschoon ze mij de toe dracht alleen vertelde. Dat plaatje ziet er als volgt uit. Simone Schell pleegt haar kinde ren, als ze naar school moeten, de Bloemendaalse weg over te zetten. Het verkeer is daar zo druk, dat oversteken een levensgevaarlijke onderneming is. En dat maakt haar vreselijk boos. Ze zegt: Soms, als ik minutenlang sta te wachten, voel ik een agressie in me opkomen. Het zou best eens kunnen gebeuren dat mijn been in een van die blikken trommels ver dwijnt. Ze geeft daarmee aan dat ze een harde schop zou willen uitdelen in de richting van dat altijd maar voortrazende gepoetste blik. Ze staat inderdaad wel eens te schel den op een manier die niet voor andermans oren is bestemd. Het is vooral dit tafereel dat me bijblijft, als ik na ons gesprek in mijn auto stap. Op de Bloemen daalse weg. 300 38 105 C 1980 INTRES intatn reclamebureau spectrum' ADVERTENTIE Rolls: nieuw links en oud rechts. Van onze auto-medewerker PARIJS Voor het eerst in vijftien jaar wordt „de" Rolls Royce ver nieuwd. Op de morgen te openen Pa- rijse autosalon verschijnt een nieuwe Silver Spirit als opvolger van de Sil ver Shadow. Lager, want ook Rolls moet bijdragen tot zuinigheid door minder luchtweerstand, maar ook iets breder. Dat geldt tevens de klas sieke grille. Interieur, koplampen, ge luidsisolatie, kóersstabiliteit, alles is net wéér iets perfecter dan het was. De prijs van deze door enkelingen nog altijd grif gekochte auto wordt rond driehonderdduizend gulden. De unieke Britse autofabriek, die vorig jaar 3.343 wagens bouwde, rekent op fikse levertijden. Engeland. Amerika en Saoedi-Arabië staan als klanten voorop, maar ook een tiental Neder landers schaft dit jaar een Rolls of Bentley met andere grille en nu Mulsanne geheten aan. De verleng de Spirit draagt voortaan de naam Silver Spur. Van een onzer verslaggevers ROTTERDAM Met ingang van vandaag kunnen uitke ringsgerechtigden van de gemeentelijke sociale dienst in Rotterdam geen rekening meer openen bij de Spaarbank Rotterdam. Directeur A. van de Beek zegt dat deze maatregel „uit nood", geboren is, omdat de bank de groeiende stroom uitbetalingen aan cliënten van de sociale dienst nauwelijks meer aankan. De bank is de enige in Rotterdam die op de dag vrijdag dat de sociale dienst de w eekuitkeringen over maakt, tot uitbetaling kan overgaan. Bij andere banken, waar men nog niet zo ver is met de automatisering, is dat (nog) niet mogelijk. Volgens directeur Van de Beek wijzen de me dewerkers van de sociale dienst hun cliënten ook op deze faciliteit, met als gevolg dat inmiddels bijna de helft van alle uitkeringsgerechtigden een rekening heeft lopen bij de Spaar bank. Per week komt dat neer op zevenduizend uitbetalingen, waarvan het leeuwedeel op de vrijdag valt. Van de Beek: „Ik vertel geen onzin als ik zegt dat bij sommige van onze kantoren op vrijdagmiddag de men sen op straat al in de rij moeten ma heeft toen gezegd dat ik hiërar chiek gezien de oudste ben en daar mee de plicht heb om te zorgen voor de opvolging. Er is geen sprake van dat ik Manusama zal opvolgen. Ik heb alleen de taak op te treden wan neer de opvolging geregeld moet wor den. Ik zal moeten zorgen dat er een nieuwe Molukse leider komt." Volgens Tutuhatenewa is deze kwes tie niet aan de orde "olang Manusa ma leeft. „Manusama is immers geko zen als president voor het leven." De Molukse leider was zelf gisteren in verband met familie-omstandighe den niet bereikbaar voor een reactie. aansluiten. We krijgen daar veel klachten over en daarom hebben we besloten tot deze maatregel, ook om dat we de klanten die we nu hebben zo goed mogelijk willen helpen." Inmiddels is aan de sociale dienst gevraagd nieuwe cliënten mee te de len dat ze weekuitkeringen (maand- uitkeringen vallen niet onder de rege ling) niet kunnen laten storten bij de Spaarbank. ALMELO (ANP) Voor het ver krachten van twee meisjes, die zij in een dancing in Goor hadden ont moet, heeft de officier van justitie bij de rechtbank in Almelo, mr. Stoové, gisteren tegen twee 23-jarige jongens uit Lochem respectievelijk tien en negen maanden gevangenisstraf, waarvan twee voorwaardelijk, geëist. De mannen zouden de meisjes op 3 augustus in een auto naar huis bren gen, maar op een stille plek tussen Goor en Hengelo vergrepen ze zich aan hen. Nadat ze een van de meisjes bij het station in Hengelo hadden afgezet, verkrachtten ze samen het andere meisje nog een keer. De rechtbank spreekt zich op 7 okto ber uit. Van een onzer verslaggevers CAPELLE AAN DEN IJSSEL Het bericht dat de arts F. L. J. Tutuhate newa uit Burum in Friesland de nieu we president wordt van de RMS-rege- ring in ballingschap, berust op een misverstand. Dit heeft een woordvoerder van de organisatie van de Zuid-Molukkers in ons land, de Badan Persatuan, mee gedeeld. Tutuhatenewa is hiërar chiek gezien de oudste en daarmee de eerst aangewezen persoon om de Mo lukse leider ir. J. A. Manusama te vervangen, maar dat houdt niet in dat ook de toekomstige president is, aldus de Badan Persatuan. Volgens Tutuhatenewa moet het mis verstand in de wereld gekomen zijn nadat er tijdens het congres van de Badan Persatuan, afgelopen week einde, vragen vanuit de zaal waren gesteld aan Manusama over diens opvolging. Tutuhatenewa: „Manusa- De jeugdserie met alle grote, klassieke avonturenverhalen. Fijne, spannende lektuurop niveau, van beroemde auteurs die bijna overal ter wereld gelezen en nog eens gelezen worden. In moderne, stevig gebonden en mooi geïllustreerde uitgaven. De nieuwste: De reis qm de wereld in 80 dagen, Jules Verne De graaf van Monte Cristo, Alexandre Dumas De roep van de wilder nis, Jack London De mijnen van koning Eerder verschenen: Salomo, Sir Henry. o.a.: Robin Hood, Tij!' Rider Haggard De avonturen van Tom Sawyer, Mark Twain Prijzen van ca. f 12,50 tot f 14,50 Uilenspiegel, Ivanhoe, het spookschip de Vliegende Hollander, de drie Musketiers, de laatste der Mohikanen. ADVERTENTIE i voor heerlijke gerechten en gezellige snacks. Tomaten gevuld met garnalen en mayonaise Garnalensla Broodjes gevuld met garnalen Garnalencocktail Garnalencroquetten Garnalensaus bii visgerechten Doe meer met vis, omdat 't io lekker is. Produktschap voor Vis en Visprodukten. 's-Gravenhage

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 11