Uitdagende aanpak van Shakespeares tragedie 11% Jazzfestival ondermaats Vader zaliger,p te privé) Een vrouw in opstand tegen haar bestaan Z\] Beunhazerij Midnight Runners Pandbrief 1980per1982/88 Publiekstheater speelt Antionius en Cleopatra Phaedra van Hugo Claus in première En dan nog Eisen aan publiek en orkest buitensporig £feWestland Utrecht Hypotheekbank MAANDAG 29 SEPTEMBER 1980 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET WAA door André Rutten AMSTERDAM De voorstelling die Hans Crolset met het Publiekstheater gemaakt heett van Shakespeares An toni us en Cleopatra" is in eerste Instantie verbazingwekkend door de vormgeving. De toneelruimte is een grote luxe kool van edelmetaal, weer omsloten door lange loshangende glanzend-zilveren gordijnen. Op de voorgrond is er een luxe zwembad, met een brede ruit aan de voorkant naar de zaal toe. Op de rand staat een gekreukeld coca-cola-bllkje. Shakespeare haalde 2ijn stof uit de- Romeinse geschiedschrijver Plutar- chus. De tragedie speelt in de periode tussen Julius Caesar en keizer Augus tus in. De laatste is hier, als adoptief zoon van Julius Caesar nog Octavius Caesar geheten, pas in opkomst. Hij speelt zijn rol in de ondergang van Marcus Antonius, die met hem en Lepidus het over Rome heersende driemanschap vormt. In die onder gang speelt Cleopatra, heerseres over het van Rome afhankelijke Egypte, een hoofdrol. Antonius' onstuimige late liefde voor haar met de daaruit voorkomende orgieën doet hem in beslissende ogenblikken falen als de grote staatsman en veldheer die hij was. Shakespeare is, mag men aannemen, vooral geïnteresseerd geweest in de botsingen tussen de drie karakters en de historische gevolgen ervan. Hoe de ruimtes, waarin zij elkaar ontmoet ten, er ült zagen, was ook voor hem van minder belang. Dat er bij Cleopa tra thuis luxe en overdaad geheerst hebben mag men aannemen, ook dat het in Rome wat stijler was. De fanta sierijke kostuums van Joep Mutsaers maken dat duidelijk, binnen het to neelbeeld van Frank Raven, dat door wisselende belichtingen duidelijk van sfeer en stijl kan veranderen. Je ziet dus ruimtes, die niet aan Rome of Egypte herinneren, eerder iets futu ristisch hebben, iets buitenissigs dat de figuren tekent, maar ook beperkt, wat een goed effect is, maar soms ook in de weg zit. Als je bij voorbeeld gaat zoeken naar de betekenis van de sym boliek die je er ook in vermoedt. Je wordt voortdurend verrast, maar ook voor vraagtekens geplaatst. Wat erg goed werkt is. dat de grote karakters Eric Schneider als Anto nius, Annet Nieuwenhuyzen als Cleo patra, Wim van der Grijn als Octavi us Caesar, die zich alledrie zeer over tuigend raak gekarakteriseerd, mani festeren voortdurend worden gere lativeerd door de manier waarop de kleinere figuren daar nuchter-com- mentariërend op reageren: Hans Bos winkel als Antonius' vriend en aan voerder Enobarbus, Frans Vorstman in een drietal rollen: Lepidus, de der de triumvir, Mardion, eunuch en die naar van Cleopatra en ook nog een figuur, die bij Shakespeare als clown wordt aangeduid, hier een goochelaar in rok, die de gifslang naar Cleopatra brengt. Krachttoer Een extra krachttoer is er verricht door de dramaturgie, die het stuk zo bewerkte, dat het door vijftien spe lers gedaan kon worden, alhoewel Shakespeare 35 rollen noemt. Som mige ervan zijn geschrapt, andere sa mengevoegd, een aantal spelers na men er twee of drie voor hun reke ning. Alles bij elkaar een gedurfde, grondig aangepakte onderneming, met enke le overrompelende regievondsten bij voorbeeld een zeeslag in het zwembad met reeksen houten boot jes aan vaandels tokken met soms verrassend, een andere keer wat ver warrend door elkaar gesneden scè nes, met grootse spelmomenten en met matte. Niet helemaal geslaagd, waarschijnlijk omdat het evenwicht door uitdagende uiterlijkheden soms ten koste van veelal superieur spel (minder naar het einde toe) verstoord wordt. Annet Nieuwenhuyzen als Cleopatra, Peter ten Holt als een van haar dienaren, in Antionius en Cleopatra bij het Publiekstheater Foto Kon van Bennekora door André Rutten BRUSSEL Vrijdagavond ging In het Palels voor Schone Kunsten ln Brussel onder regie van Ton Lutz een nieuw stuk van Hugo Claus in première: „Phaedra" naar de gelijknamige tragedie van Seneca. Op wiens „Thyestes" Claus zich al eerder geïnspireerd heeft, en wiens „Oedipus" hij ook nog eens ter hand wil nemen. Dezelfde mythologische stof was al verwerkt in de tragedie van Euripi des. die hij „Hippolytos" noemde, en na Seneca door Jean Racine in „Phè- dre", gebaseerd op Euripides en Se neca samen. Het zou te ver voeren in 'te gaan op verschillen en overeen komsten tussen de verschillende ver sies. Phaedra is verliefd geworden op haar stiefzoon Hippolytos. Zij weet dat dit niet mag en niet kan, maar is niet bij machte zichzelf te beheersen. Zij bekent hem haar liefde. Hij wijst die emotioneel af. omdat hij en dat is de visie van Seneca, die Claus volgt niet alleen het leven van de voorou ders wil lelden, die jagend in de na tuur gelukkig waren, maar vooral ook. omdat hij de vrouwen haat als ver- oorzaaksters van alle ellende. HIJ staat op het punt haar met zijn zwaard te doden, maar bedenkt zich en laat het wapen, dat hij door zijn kwade voornemen ontwijd acht, vol afkeer bij haar achter. Dat brengt Phaedra's voedster op de gedachte het gebeurde in een omgekeerde ver sie aan Phaedra's man Theseus te vertellen: Hippolytos heeft haar be laagd. Hevig geschokt roept Theseus de wraak der goden over zijn zoon af, en hij wordt onmiddellijk verhoord: een monster uit zee vermorzelt de zoon. Kort Zo'n korte samenvatting doet geen der stukken recht, ook dat van Claus niet. HIJ benadrukt min of meer drie elementen: de eenzaamheid van Phaedra haar man Is altijd weg, nu weer naar de onderwereld, met een vriend mee, die er zijn geliefde uit terug wil halen, en waarvan iedereen aanneemt, dat zij er niet levend van terug zullen komen. Haar daaruit voortkomende verveling: als je de he le dag hard moest werken zou die liefde Je niet overvallen hebben, laat Claus de voedster zeggen. En de felle vrouwenhaat van Hippolytos, die noch bij Euripides, noch bij Racine voorkomen. Speciaal vandaag De Rock 'n' roll-wolf - muzi kaal sprookje gedanst en ge zongen door zeshonderd zan gers en dansers van het Mos kous circus, het Bolsjoi-ballet en de theaters van Moskou en Leningrad met als sterren Ludmila Goertchenko, Mi- chail Boyarski en Popv Ned.1/18.59 Scruples een nieuwe serie naar de Amerikaanse bestsel ler Scruples. Hoofdfiguur is Billy Ikehorn, die huwt met de veertig jaar oudere Ellis Ike horn. Ned-2/20.27 Twee voor twaalf in het nieuwe seizoen weer terug van weggeweest. Ned. 2/21.55 Achter het nieuws-discussie onder leiding van W. L. Brugmsa ondervragen Duitse en Franse televisiejournalis- ten de Engelsman Roy Jenkins die tot 1 januari nog voorzitter is van de Europese Commissie is en daarna za! terugkeren in de Engelse politiek. Ned. 1/22.35 TROS-Actua besteedt onder andere aandacht aan de oorlog tussen Irak en Iran en aan de nieuwe problemen in het Bre dase hartcentrum De Klok- kenberg Ned. 2/22.00 Claus roert ook aan, dat Theseus zijn eerste vrouw, de moeder van Hippoly tos, gedood heeft omdat zij iets ge daan had, wat hem niet aanstond. Verder reduceert hij de rol van de goden (de godinnen van de Jacht en van de liefde, die bij Euripides in de handeling ingrijpen) tot een mini mum, afgezien van het monster uit zee. Hij is vooral geïnteresseerd in de zuiver menselijke gegevens die in de tragedie verwerkt zijn, en waarvoor hij, de structuur van Seneca's drama volgend, een eigen dichterlijke taal ontwerpt, waarin zijn visie beeldend theater kan worden. Taal Met behulp van die taal waar Ton Lutz in zijn regie alle ruimte voor schept geeft Hilde Uytterlinden die zich voor deze rol even vrij ge maakt heeft van de Internationale Nieuwe Scene haar Phaedra een dwingende kracht, een gedreven vuur, dat zich uiteindelijk zelf uit blust, een vrouw door haar natuur in opstand gebracht tegen haar be staan. Naast haar Ton Lutz als de zelfbewuste, maar kortzichtige man, die doortastend zijn onschuldige zoon vernietigt. Die zoon zelf, een nog speelse jongen eigenlijk van Karei Vingerhoets. En een uitstekende voedster van Blanka Heirman. In een voortreffelijk abstract decor van Paul van den Berg. De voorstelling opende de Europalla 1980, het Belgische najaarsfestival. Zij had ook het Belgisch Cultureel Centrum in Amsterdam zullen geven, maar die opening is vertraagd. Een vertegenwoordiger van een in Londen gevestigde platen maat schappij heeft de dood be kend gemaakt van John „Bonzo" Bonham, drummer van de vermaarde Engelse hardrockgroep Led Zeppelin. Bonham behoorde tot de oprichters van de formatie in 1968. Led Zeppelin moest onlangs een optreden ln de Duitse stad Neurenberg laten verval len wegens wat werd omschreven als „lichamelijke uitputting" van Bonham. Six Turkish Folk Poems van Theo Loevendie, met de sopraan Dorothy Dorow en de Vierde Symfonie van Matthijs Vermeulen hebben op de Warschauer Herfst, een jaarlijks fes tival voor eigentijdse muziek, ent housiaste reacties uitgelokt. Aanvan kelijk wilde de organisatie het werk van Vermeulen niet in het program ma opnemen omdat deze uit 1941/42 daterende Symfonie uit de avant-gar- distische toon van het festival zou vallen. Het publiek was het daar blij kens het aanhoudende applaus niet mee eens. Dit jaar lag bij de War schauer Herst de nadruk op Neder land. Ook werd er werk uitgevoerd van Otto Ketting, Peter Jan Wage- mans en Guus Janssen. Hilde Uytterlinden als Phaedra, Karei Vingerhoets als Hippolytos in de nieuwe tragedie van Hugo ClaUS Foto Omer Herremaa door Frits Lagerwerff ROTTERDAM Na afloop van het driedaagse improvi satiefestival Dissonanten '80 moet helaas worden gecon stateerd dat over de Maasste- delijke jazzsituatie een impo sante grauwsluier hangt. De vermaarde club B 14 krijgt wél subsidie maar geen lokaal van de plaatselijke overheid en ziet aldus geen kans con certen te organiseren, en de internationaal befaamde Sunship Jazz Bunker, reeds maanden gekenmerkt door een falend beleid, lijkt sinds kort op een honk voor vogels van zeer uiteenlopende plui mage. Uit mondelinge overlevering en lite- ratuur, kan worden geconcludeerd dat Rotterdam een lange, illustere jazztraditie heeft. Na de oorlog was het concerleven om voor de hand liggends redenen minder bruisend maar vanaf het eind van de jaren vijftig was Rotterdam na Den Haag en Amsterdam een jazz centrum van belang. Een scheiding der muzikale geesten leidde er enkele jaren gele den toe dat de diverse jazzstijlen in aparte clubs werde ondergebracht. Dixie en swing ln de Harbour Jazz Club, B14 had alles van blues, swing tot avant-garde en de Sunship Bun ker was een pleisterplaats voor workshopbezoekers en eigentijdse improvisatoren. Die verdeling lijkt nu, wat B 14 en Sunship betreft, naargeestige conse quenties te hebben. De gemoedelijke concurrentie tussen belde kampen verdeelde het jazzpublek, dat overi gens de ver afgelegen Sunship Bun ker alleen voor concerten van belang en workshops bezocht. De in de Bunker gehouden manifes tatie Dissonanten '80 wijst uit dat de jazz-adviescommissie van de Rotter damse Kunststichting hard aan het werk kan. Als dat niet gebeurd heeft Rotterdam geen Jazzclub van beteke nis meer. De meest voor de hand liggende oplossing is de Inrichting van een club naar BIM-huismodel. Dat kan ln de Bunker of beter nog in het stadscentrum. Toen de belangstelling van de plaat selijke musici en liefhebbers terug liep, is de leiding van de Bunker over genomen door amateurmusici die, met de gedachte dat Rotterdam im mers punkstad nummer 1 is, een link legden naar „gestoorde" afdelingen van de popmuziek als punk en new wave. Nu is er op een dergelijke con frontatie niets tegen, mits er meer dan een bleekzuchtig muzikaal resul taat uit komt. Dat was nu niet het geval. Waar tot voor kort Archie Shepp en het Art Ensemble of Chicago schitter den, klonk thans het brute en onge controleerd versterkte geweld dat maar al te lang stijlkenmerk van de minvermogende muzikant is geweest. In Engeland hebben fusies tussen pop en jazz wel eens tot aardige mu ziek geleld, omdat daar het accent op originaliteit, spontaniteit en tech nisch kunnen ligt. Dat was vrijdag avond hoorbaar aan het optreden van sopraan-saxofonist Lol Coxhlll die borg stond vobr solistische hoogte punten. Met hem was de koek echter op. Over de zaterdag kan ik helaas ook al kort zijn. Gitarist Richard Colman en de performance-kunstenaar Martien Groeneveld verveelden het geringe gehoor met zeer vergezochte fratsen over het contrast tussen platteland en grote stad. door Dirkje Houtman Bter iris' door Jac. Kort AMSTERDAM Er is eigen lijk veel moed voor nodig, wil een orkest voor zijn publiek verschijnen met een van de grote symfonieën van Anton Bruckner. Met name de Acht ste, die het Amsterdams Phil- harmonisch Orkest onder lei ding van Anton Kersjes vrij dag- en zaterdagavond in het Concertgebouw uitvoerde, is een werk dat buitensporige eisen stelt zowel aan het pu bliek als aan het orkest. Voor het publiek ie het een geweldige opgave Bruckner gedurende bijna anderhalf uur in zijn even breedvoeri ge als monumentale beschouwingen te volgen! Niet minder zwaar is het voor-het met acht hoorns, vier trom bones en drie harpen uitgebreide or kest om deze buitengewoon moeilijke partituur op bevredigende wijze te realiseren en daarmede de toehoor ders van het begin tot het einde te boeien. Het zou overdreven zijn te zeggen, dat orkest en dirigent, die voor het eerst gewaagd hebben, dit imposante werk uit te voeren, daarin in alle opzichten ten volle zijn geslaagd. Er waren momenten, waarop de span ning verslapte, er waren ogenblikken waarop de strijkersklank te kort schoot aan warmte en intensiteit, of waarop de blazers niet voldoende nu ancering aanbrachten in hun spel. Maar er werden anderzijds door Kers jes en zijn mensen zoveel uitstekende dingen gedaan, dat men slechts wen sen kan, dat het Amsterdams Phil- harmonisch Orkest deze prachtige symfonie op het repertoire zal hou den om zo de uitvoering te vervol maken. Voor de pauze kon het publiek ken nismaken met Theodora Geraerts, de 19-jarige violiste, die vorig jaar maart de eerste prijs gewonnen heeft van het Oscar Back Concours. Zij speelde thans het vioolconcert in D grote terts/K.V. 218) van Wolfgang Ama- deus Mozart, waarbij zij blijk gaf van een briljante techniek, maar bovenal van een aanstekelijke muzikale be gaafdheid, waardoor haar voordracht werd gesierd. Anton Kersjes bege leidde haar met zijn in kleine bezet ting spelende orkest op zeer attente wijze. :or AMSTELVEEN Als og kind zijn ouders verlies esc het nog niet van ze af. eef had ik hem nog zo graa api zegd", is vaak een verdri constatering achteraf. Een gevoel van spijt over uitgt P"1 vragen en ontboezemingen slijt moeizaam. Toneelschrijvers h het voordeel dat ze hun verledt iaa; nieuw kunnen laten herleven. 1e denkbeeldige omgeving kunn J uitgestelde gesprekken alsnog! om zo zichzelf te ontdoen va e": beladen verleden. n e Dat betoogde tenminste de A kaanse toneelschrijver Hugh nard met zijn stuk „Vader Za 1 dat in de regie van Karl Guttm e het Culturele Centrum ln Amst< in première ging. En je kunt Je gen of Guttman's keuze voor wel zo gelukkig is. Een overv waarschijnlijk de invulling hoofdrol geweest, die door Gi mus (als de vader) met een a lijk mededogen wordt uitge Maar als geheel is het stuk dan een privé-terugblik schrijver, waaraan nauwelijks mene waarden zijn te verbind! het voor een buitenstaander nend, intrigerend of vern maken. i aai - ütge 7 c niel I van f Ljks .nde 1 'AI )0 ah tb De schrijver heeft zichzelf in ziji moeten opnemen. Zowel in een re versie (gespeeld door Sjoert sier) als in de oudere (Cor van omdat hij naar zijn verleden blikt. Na de begrafenis van zijnL wil hij de zaken zo snel mo ,et regelen om geen tijd meer aa: ch 'verleden te verspillen. Maar zij der laat hem niet met rust, meedoen en diens hebbelijkhed gewoonten stuwen herinneringe hoog die opnieuw tot leven koi De schrijver reageert op de gebi nissen, speelt mee, voert gesprt bei met zijn jongere Ik en zijn vadei 'tJ heeft hij zijn idealen van eertijc m gegeven en is een wat bedaagd81 guur geworden die zich nog s kan ergeren aan de toegeef!" wat naïeve levenswijze van 2 der. Een man die weinig no< om het leven genoeglijk door ij men. Vastgekluisterd in een kaans provinciestadje verdienl als tuinman tevreden de kost. 1 kribbige echtgenoot, die hem o dere redenen dan liefde trouwd zijn humeur niet bederven. Als geheel lijkt de voorstellii fotoalbum waarin bijzondei van een gezin zijn vastgelegd, incidenten kwamen nauwelijk a Daar was vader zaliger de mai er naar. Of het moest een driftu !n sting zijn omdat zijn vrouw, be 0C en wel, de man wilde bezoeken ac ze ooit mee had willen trouwen n prachtig spelmoment van Guuj mus, die de tegennatuurlijke w uitbarsting in een wijfelend ki achtige motoriek uitwerkt. Maa ij kon de matige zeggingskracht h' deze voorstelling als geheel niet k' maken. 81 In de Grote Boordbibliotheek va u Boer Maritiem waren reeds drie jj over motoren verschenen, te v Techniek aan boord, Motoren jachten en Buitenboordmotor en j drive. Met Motorinbouw is de uit re nu compleet. Tekeningen en I begeleiden de tekst niet alleen amateurbouwers maar ook boott ters die zelf storingen willen opsp n en verhelpen zullen waardevolle j, tenschap uit dit werk putten. Kasper van Zuilekom „Mo» bouw", Uitg. De Boer Marlt Haarlem. Prijs 26,50. door Stan Rijven AMSTERDAM Een kenmerk van popmuziek is de aanwezigheid van het herhalingsmotief, de revival. Hedentendage herleeft bij voorbeeld de blanke blues met formaties als The Blues Band, Lew Lewis Reformer en The Fabulous Thunderbirds. Voor de reggae, en de voorloper hiervan de ska, gelden soortgelijke voorbeelden. Begin dit jaar brak de ska-boom in volle hevigheid los met groepen als The Specials. Madness en The Beat. Daarin viel vooral de combinatie met rockelementen op. En het feit dat er van een trend sprake was. De zalen in het kleine circuit puilden uit voor het nieuwe en sensationele. ADVERTENTIE M Pandbrief, looptijd maximaal 8 jaar. Huidig rentepercentage 11%; huidige afgifteprijs f 1.000,- opgelopen rente vanaf 15 maart 1980 (effectief ren- W dement ca. 10,96%).Jaarlijkse rente-uitkering f 110,-. Aan toonder. Tussentijds verhandelbaar op de effektenbeurs. Verkrijgbaar bij de kantoren van WestLmd/Utrecht Hypotheekbank, of bij uw bank of commissionair in effekten. Hoofdkantoor: Amsterdam, Sarphatistraat 1,020-26 31 31 Vrijdagavond viel een soortgelijke at mosfeer te bespeuren. Lange rijen wachtenden voor u, want Dexy's Mid night Runners kwamen naar Paradi- so. Deze Engelse formatie gaat terug naar het Atlantic- en Stax-Volt-tijd- i.perk waarop onder anderen Aretha Franklin en Otis Redding hun stem pel drukten. De soul van deze muziek lag in de volvette blaaspartijen en de doorleefde zang. Andèrhalf decennium later wordt dit genre weer in de belangstelling ge bracht door grote formaties zoals Q- Tips en Dexy's Midnight Runners. De eersten proberen het originele geluid natuurgetrouw te doen herleven. Een poging die slechts ten dele slaagt en dat is dan vooral te danken aan de negroïde stem van Paul Young. DMR betrekt daarnaast elementen uit de new wave en de ska. Aan hun debuut-lp Searching for the Young Soul-Rebels valt nog wel enig plezier te beleven. Een concert van dit octet is echter een verre van aangename belevenis. Ten eerste komt dat door de uiterst arrogante presentatie. Zan ger/gitarist Kevin Rowland valt door de mand als een onsympathiek po seur, die pedant en quasi agressief de aandacht voor zich tracht op te eisen. Ten tweede wordt het oor danig op de proef gesteld. Hard en dichtgeslibt klinkt het totaalgeluid waarin weinig fantasie is terug te vinden. Geïnspi reerde solo's van de blazerssectie zijn dun gezaaid, de feeling voor het genre Is niet soulful maar zielloos. Er wordt geen spanning opgebouwd, zelfs al wordt dat gesuggereerd zoals in I'm just Looking. Het prachtige Respect van Aretha Franklin krijgt een slordi ge uitvoering zonder respect. Kevin Rowland (links) van Dexy's Midnight Runners. Nepsoul Enthousiasme voor deze nepsoul bleek er genoeg te zijn, maar dat maakt men gemakkelijk los wanneer' er 35 minuten later de brul aan wordt gegeven. Een uur ln de rij staan en dan een half uur muziek, dat neemt een bezoeker niet. De overzichtstentoonstelling van werken van Pablo Picasso die tot en met morgen te zien is ln het Museum voor moderne kunst in New York, heeft tot nog toe ruim een miljoen bezoekers getrokken. De expositie is daarmee bijna even goed bezocht als die van de Egyptische larao Toetank- amon die in 1978 ruim 1,25 miljoen bezoekers trok. Een deel van de be langstelling kan worden toegeschre ven aan het feit dat het voor het laatst is dat de Amerikanen in New Yorkse museum Picasso's 0 nica kunnen zien. Zoals bekend I de overleden Spaanse kunsten» een laatste wil gesteld dat dit naar zijn geboorteland moet w« overgebracht als daar de vrt weer hersteld is. De Guernica binnenkort naar Spanje, maar beslissing waar het doek terecW komen, is nog niet genomen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 4