Simonis niet blij met
'vakbond' van pastores
Kerk uitgedaagd mee te vechten met buitenlanders
Zuid-Afrika biedt
hulp aan Boliviaanse junta
Trouw
VERWACHTINGEN
KERK IN DE WERELD
INTERKERKELIJK
COMITÉ
TWEEZIJDIGE
ONTWAPENING
(Het I.C.T.O.)
Armeense kerkelijke
delegatie vraagt
om steun
Zwingli wil
leerstoel
Paus kapittelt
benedictijnen
Ogorodnikow tot elf
jaar veroordeeld
Kerkelijk werk
voor vrede
in DDR
Congres over
kernontwapenir
DINSDAG 23 SEPTEMBER 1980
TROUW/KWARTET
ADVERTENTIE
Van onze kerkredactie
AMSTERDAM Ook in Rot
terdam is nu een vereniging
voor pastoraal werkenden in
de roomskatholieke kerk op
gericht. De bisdommen
Utrecht, Haarlem en Gronin
gen hadden zoiets al eerder en
in het zuiden van het land
wordt eraan gewerkt.
De vereniging ln Rotterdam heeft als
doelstelling: de belangenbehartiging
en de bevordering van solidariteit
tussen de priesters en de pastorale
werkers en werksters. Het bestuur
heeft de opdracht meegekregen om
ervoor te zorgen dat de vereniging
zich „katholiek" mag noemen. Een
vereniging, ln de Juridische zin van
"het woord, mag pas „katholiek" he-
4 ten onder zekere voorwaarden, kort
gezegd als de bisschop de statuten
heeft goedgekeurd.
De bisschop van Rotterdam, dr. A.
Simonis, heeft zich bereid getoond
om met de initiatiefnemers te praten,
maar heeft ook duidelijk gemaakt
dat hij nogal gemengde gevoelens
heeft. Hij vindt het jammer dat hij
enigingen. Zoals toen al uiteengezet
komt het probleem erop neer, dat de
bisschoppen niet met hun priesters in
een verhouding willen staan als werk
gever-werknemers. Als priesters dus
lid zijn van zo'n vereniging van pasto
raal werkenden, dan zal deze vol
gens de bisschoppen in loyale ver
bondenheid met het kerkelijk gezag
dienen te staan
Loyaal
nooit bij de plannen betrokken is
geweest en er vooraf maar zijdeling
van heeft gehoord. Maar er zou al
maanden geleden door de toenmalige
vereniging-in-oprichtlng met de bis
schop zijn gesproken over de
plannen.
Twee weken geleden hebben de rk
bisschoppen vergaderd over deze ver-
De pastorale werkers en werksters
willen zich echter niet bij voorbaat ln
hun rechten laten beperken en willen
Iets als een vrij vakbondsmodel. Veel
priesters willen vooral samen met de
pastorale werkers en werksters Iets
doen: hun „loyale verbondenheid"
krijgt immers in gewone doen meer
gestalte ln het werken met deze colle
ga's die geen priesters zijn, dan met
de bisschop verweg.
De bijzondere synode van de Neder
landse bisschoppen in Januari heeft
sterk het verschil benadrukt tussen
priesters en pastoraal werkzame le
ken. Een toenemende solidarisering
van deze groepen lijkt hiervan het
averechtse resultaat.
WIJ vragen de STEUN van allen die zich met
de volgende standpunten Kunnen verenigen:
1. Een atheïstisch systeem, zoals het Marxisme, is voor ons
onder ALLE omstandigheden verwerpelijk. De overheid
dient de vrijheid van godsdienst te waarborgen.
2. Wij zullen ons te allen tijde blijven inzetten om te pleiten voor
vrede; maar niet ten koste van de Bijbelse gerechtigheid, die
verloren zal gaan onder systemen die geen vrijheid van
godsdienst toestaan.
3. Wij maken ons ernstig bezorgd over de enorme uitbreiding
van de Sowjetstrijdkrachten (zowel conventioneel als op
chemisch en nucleair terrein) en de daaruit voortvloeiende
bewapeningsspiraal.
4. Het I.C.T.O. protesteert tegen elke verzwakking van de
westerse defensie zolang er nog geen definitieve afspraken
zijn gemaakt over wederzijdse ontwapening. Want zonder
dergelijke afspraken betekent verzwakking van defensie een
vergroting van de oorlogskansen en dus een bedreiging van
de vrijheid en de mogelijkheid van nieuw onrecht.
5. Wij zullen er zowel bij de NAVO als het Warschau Pact op
blijven aandringen haast te maken met de besprekingen
over de terugdringing van de kernwapenrol.
Landelijk Secretariaat:
Beukenlaan 2,
1861 EH Bergen N.H. Postgiro 1053648
UTRECHT (PNHK) Een belangrij
ke delegatie van Armeense kerkelijke
leiders uit West-Duitsland en ver
schillende landen uit het midden-
Oosten bezoekt deze week in Neder
land de Armeense gemeenschap in
Almelo en Amsterdam. Daarnaast zal
de delegatie ook besprekingen voeren
met leden van de raad van kerken, de
Stichting Oecumenische Hulp en an
dere hulporganisaties.
De Armeense delegatie vraagt de Ne
derlandse kerken een tweesporig be
leid te voeren. In de eerste plaats
roept de delegatie op om op alle mo
gelijke wijzen bij te dragen tot de
ontspanning in Libanon en andere
landen ln het Midden-Oosten, waar
de Armeense kerk in verleden en he
den vaak de zondebok ls geworden
van de strijd van supermachten en
hun vazallen.
In de tweede plaats vraagt de delega
tie de Nederlandse kerken elkaar
broederlijk bij te staan in de zorg
voor heb, die gegronde redenen heb
ben voor hun leven te vrezen en hier
asiel te zoeken.
In 1915 zijn ongeveer een miljoen
mensen om het leven gebracht en nog
eens een miljoen de Syrische woestijn
ingejaagd. Een rest vond een toe
vlucht bij Arabische woestijnbe
doeïenen. Ondanks felle protesten
van Turkse zijde heeft de.holocaust
commissie" van de de Verenigde Na
ties de Armeense holocaust weer on
der de aandacht van de wereldopinie
gebracht. Historici menen dat het
trauma van de Armeense holocaust
de bron is van zeer veel vijandighe
den tussen moslims en christenen in
Turkije.
door Haro Hielkema
De actie voor de rechten van
de buitenlanders in ons land
is een voorbeeld van „oeku-
mene-in-wordlng", zei Jan
Niessen zaterdag op de stu
diedag van het Landelijk Ac
tiecomité Wet Arbeid Buiten
landse Werknemers in
Utrecht. Niessen is actie-se
cretaris van het landelijk co
mité, dat zich inzet om bui
tenlanders, die het slachtoffer
zijn geworden van de zogehe
ten „1-november-wet" en van
het vreemdelingenbeleid in
het algemeen, een menswaar
dig bestaan te garanderen.
De actie ia er een van Nederlandera.
Marokkanen en Turken, van christe
nen en moslims en nlet-godsdlenstige
mensen. Zij vechten tégen onrecht en
vóór een rechtvaardige zaak, name
lijk de ongedeelde, hele wereld (olku-
mené), zei Niessen. Het deelnemen
aan de strijd voor een rechtvaardige
behandeling van „vreemdelingen bin
nen onze poorten" zag hij als een
uitdaging voor het traditionele en
wat in de versukkeling rakende dia-
konaat. De actie doet zo blijkt uit
de ervaring van het afgelopen jaar
een beroep op de vindingrijkheid van
degenen die zich geraakt voelen.
Daarbij blijkt dat er veel meer „ille
gaal" kan gebeuren dan wel gedacht
wordt, aldus Niessen.
Het steunen van de strijd van de
buitenlanders houdt volgens Niessen
ook een doorbreking van het charita
tieve aspect, dat sommigen er toe
drijft om mee te doen, in. Het ls geen
kwestie van „zorgen voor de buiten
landers, maar strijden met de buiten
landers." Het is geen actie vóór bui
tenlanders maar mét en vooral v4n de
buitenlanders. „Nederlanders kun
nen zich verbinden met de strijd,
maar het kan nooit een strijd onder
verantwoordelijkheid van Nederlan
ders zijn. Niet ons bestaan staat op
het spel, maar het rechtvaardige be
staan van de buitenlanders."
Gereformeerden
De Gereformeerde Stichting voor
Kerk en Samenleving in Noord-Hol
land zit duidelijk op de lijn van Nies
sen in de discussie, die gevoerd wordt
over de eigen verantwoordelijkheid
of de aansluiting met de strijd van de
buitenlanders. Het volledige septem-
berblad van de stichting, „Samen
leven in Noord-Holland" is gevuld
met knipsels en artikelen over de
situatie van de (illegale) buitenlandse
werknemers. Het thema-nummer is
in de eerste plaats bedoeld ter wille
van de buitenlanders zelf, „want zij
hebben er recht op dat hun verhaal
en hun emotie bekend kan worden."
In de tweede plaats is het van belang
voor de hulpverleners en in het bij
zonder de kerkelijke gemeentes, die
buitenlanders ruimte en onderdak
hebben gegeven.
Het gaat niet over de vraag of de kerk
wel of niet een vrijplaats is, maar of
kerkelijke gemeentes een vrijplaats
willen vormen, solidair willen zijn. Of
de mensen in de gemeentes willen
voorleven dat het hen niet gaat om
groepsbelangen of eigen zaakje, en of
zij ruimte willen scheppen om de
kwestie van rechtvaardigheid en
dienst en dus van eerlijkheid en
schuld aan de orde te stellen.
Het is een actueel strijdpunt binnen
de kring van kerkelijke hulpverle
ners, dat ook al voor afvallers in de
actie heeft gezorgd. In Amsterdam
bij voorbeeld hebben mensen, die bij
de eerste opvang van illegale buiten
landers betrokken zijn geweest en
toen een asielplaats hebben geboden,
afgehaakt: hun „eigen verantwoorde
lijkheid" stond een verdergaande
deelname aan de actie in de weg.
De particuliere synode Noord-Hol-
land/oost van de gereformeerde ker
ken heeft alle kerkeraden en gemeen
tes in haar gebied het contactblad
„Samen-leven" toegestuurd met de
toevoeging dat zij veel respect en
waardering heeft voor de „daadwer
kelijke solidariteit" met de buiten
landers, die door de kerkeraden en
gemeenteleden is getoond: ..Onge
twijfeld is ook binnen uw gemeente
de discussie over het probleem van de
illegale arbeid op gang"
„Samen-leven in Noord-Holland" is
een uitgave van de Gereformeerde
Stichting voor Kerk en Samenleving
in Noord-Holland, Wüstelaan 80,
Santpoort (023-378546).
Bij het Landelijk Aetiekomité Wet
Arbeid Buitenlandse Werknemers,
Bemuurde Weerd W. Z. 4 te Utrecht
(030-328776) verscheen deze maand
de brochure „Tussen uitwijzing en
aanpassing" over achtergronden van
de trekarbeid en de gevolgen van en
de strijd tegen de 1-november-wet"
(postgiro: 442.4456).
ADVERTENTIE
Van een medewerker
LA PAZ Wie dezer dagen
op de luchthaven van de Boli
viaanse hoofdstad aankomt,
kan aan de vliegtuigtrap
soms een ambulance aantref-
waarin opgenomen: Oe Rotter
dammer, met Dordts Dagblad,
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leidse Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tamminga
HOOFDKANTOOR
Postbus 859
1000 AW Amsterdam
Wibautstraat 131 Amsterdam
tel. 020-5629444
telex 13006
Postgiro 66 00 00
Bank Ned Credietbank
Rekenmgnr 23 00 12 574
REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 948
3000 AX Rotterdam
tel 010-115588 (abonnementen
ên bezorging)
tel. 010-115588 (redactie)
tel 115700 (uitsluitend voor
advertenties)
Westblaak 4
Rotterdam
REGIO OEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
2501 CC Den Haafl
tel 070-469445
(abonnementen en bezorging)
tel. 070-460445 (redactie)
tel 070-468864 (uitsluitend voor
advertenties)
Parkstraat 22 Oen Haag
REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND
(abonnementen en bezorging
Postbus 3
8000 AA Zwolle
tel. 05200-17030
Melkmarkt 56 Zwolle
Abonnementsprijzen
Per maand 16,98
Per kwartaal 50,95
Per half jaar 101.90
Per jaar 201.60
Advertentietarieven op
aanvraag
Telefonische abonnementenop
drachten (zie adressen boven)
Opgave familieberichten 9-19 30
van maandag t/m vrijdag,. Op
zondag van 18-20 uur telet. 020-
5622797
Opgave mmi-advertenties tel.
020-5626262 ol schriftelijk aan
Mim-Adv afdeling, postbus 433
1000 AK AMSTERDAM
Adreswijzigingen uitsluitend
schriftelijk aan onze Amsterdam-
ten. Op zichzelf niet abnor
maal, want op dit hoogst gele
gen internationale vliegveld
ter wereld (4100 meter) krij
gen nogal wat mensen soms
zuurstofproblemen. Maar
daarom staat de ambulance
er nu niet. Sedert de laatste
staatsgreep (18 Juli) ls de am
bulance het instrument om
gezochte personen snel af te
voeren
.Zo verging het ook de methodisten
predikant dr. Mortimer Arias, toen
hij zes weken geleden in zijn vader
land terugkeerde. Nog steeds wordt
hij gevangen gehouden op het minis
terie van binnenlandse zaken. Bezoe
kers kunnen één 8 twee minuten toe
gang tot hem krijgen. Ondanks vele,
langdurige verhoren is Zijn toestand
redelijk. Hij zit in een cel van drie bij
drie meter, samen met vier anderen.
Inmiddels vrijgelaten gevangenen
toonden zich vol lof over de pastorale
zorg die hij in de gevangenis uitoe
fent. Als medewerker bij de wereld
raad van kerken wordt hij beschul
digd van samenwerking met het in
ternationaal communisme, want vol
gens het regime is de wereldraad daar
een belichaming van.
Met Arias zit ook de r. k. priester
Julio Tumiri gevangen. De gezond
heid van deze 60-jarige Boliviaan is
een stuk minder. Tumiri voorzitter
van de commissie voor de mensen
rechten: een vergrijp.
Willekeur
De rooms-katholieke bisschoppen
hebben in een publieke verklaring
krachtig stelling genomen tegen de
willekeur van het regime van gene
raal Meza. Behalve Arias en Tumiri
houdt het bewind volgens eigen zeg
gen nu nog driehonderd mensen vast.
Het aantal verdwenen mensen be
draagt echter een veelvoud daarvan
en allerwege is grote onzekerheid
over hun lot. Volgens het oecume
nisch comité voor hulp aan gevange
nen en hun families is de situatie erg
zorgwekkend. Het bewustwordings-
werk aan de basis, waar zowel de
katholieke als de methodistenkerk
mee bezig was, ligt lam. Alle leiders
zijn opgepakt of uit voorzorg onder
gronds gegaan. Vele toonden zich ver
heugd over de solidariteitsbetuigin
gen vanuit het buitenland. De metho
distenkerk ging zelfs zover dat tele
grammen werden vermenigvuldigd
en van de kansels voorgelezen. Onge
twijfeld kan de internationale be
langstelling tegengaan dat mensen
geruisloos verdwijnen. De mijngebie-
UDEnEC.
van dr Frank Barnaby I ]750
Nu in de boekwinkel. I If*
den zijn overigens voor buitenlanders
nog ontoegankelijk. Niemand durft
een schatting te maken van het aan
tal slachtoffers dat daar gevallen ls.
Kennelijk heeft het regime het daar
nog steeds erg moeilijk.
Zuid-Afrika
Steun voor de huidige machthebbers
komt nu vanuit Zuid-Afrika. De am
bassadeur is met een opvallend aan
bod van economische hulp gekomen.
Enige jaren geleden gingen er al ster
ke geruchten dat blanken uit zuide
lijk Afrika zich wellicht als boeren in
Bolivia zouden gaan vestigen als het
in hun land te gevaarlijk werd.
Inmiddels is er ook een vluchtelin
genprobleem. Veel mensen zijn naar
het buurland Peru gevlucht. Tiental
len mensen zitten ln de Mexicaanse
en Venezolaanse ambassades. De af
gezette president, mevrouw Gueiler,
heeft haar heil gezocht in de pauselijk
ke nuntiatuur. Het huidige regime
staat gelukkig al tamelijk geïsoleerd;
een bewind dat slechts steunt op de
vuurkracht van machinepistolen ver
dient dan ook geen erkenning.
ODOORN (ANP) De Zwingli-bond
heeft de universiteit van Amsterdam
gevraagd om de vestiging van een
bijzondere leerstoel in de theologi
sche faculteit. Dat heeft voorzitter ds.
A. J. Roodzant meegedeeld op een
conferentie van de Zwingli-bond in
O doom. De te benoemen docent zal
geschiedenis en beginselen van het
vrijzinnig christendom moeten do
ceren.
De Zwingli-bond is in staat deze leer
stoel te bekostigen. Volgens de bond
is de vestiging van zo'n leerstoel
noodzakelijk omdat de huidige bezet
ting van de theologische faculteiten
in Nederland niet in de gelegenheid is
voldoende aandacht te geven aan het
vrijzinnig christendom. Amsterdam
is gekozen, omdat daar ook de doops
gezinde broederschap en de evange-
lisch-lutherse kerk hun predikant
sopleiding hebben.
MONTE. CA3SINO (AP) Bij gele
genheid van de vijftienhonderdste
geboortedag van sint Benedictus
heeft de paus een bezoek gebracht
aan de beroemde benedictijnerabdij
van Monte Casslno, tussen Rome en
Napels. De paus hield een toespraak
voor de daar verzamelde abten, ab
dissen en andere oversten van bene
dictijnen, trappisten, cisterciënzers
en hun zusterordes. Hij waarschuwde
hen tegen „onnodige vernieuwingen",
„overdreven pluralisme" en „tenden
sen tot verwereldlijking". Zij zouden
zich daarentegen moeten toeleggen
op gebed, studie en handenarbeid. De
abten moesten voor de hun toever
trouwde monniken „als vaders zijn in
een vaderloze wereld".
ZURICH (EPD) - De leider van het
godsdienstige jeugdseminarium in
Moskou, de 29-jarige Aleksandr Ogo
rodnikow is in Kalinin wegens propa
ganda en ophitsing tegen de Sowj et-
Unie tot zes jaar werkkamp en vijf
jaar verbanning veroordeeld. Ogo
rodnikow werd reeds eerder wegens
parasitisme veroordeeld. Hij vestigde
in 1974 in Moskou het eerste semina
rium, een soort studieclub voor ge
loofsvragen. Later kwamen zulke
clubs ook in andere grote steden in
het westen van de Sowjet-Unie.
door Aldert Schipper
Opvallend in internationale kerkelij
ke bijeenkomsten is de laatste jaren
het gedrag van de afgevaardigden uit
de DDR bepaald wel te noemen. Zij
onderscheiden zich door een grote
onafhankelijkheid, niet alleen van de
Westduitsers (daarvoor ligt de verkla
ring voor de hand) maar ook van hun
mede-Oosteuropeanen
Dat afwijkende gedrag uit zich her
haaldelijk op het punt van vredesvra-
gen. Zo is er nu binnen de Praagse
Christelijke Vredesbeweging (de
CFK) een hevige controverse, omdat
de Oostduitsers het vertikken de
Russische inval in Afghanistan voor
zoete koek te slikken. Deze contro
verse is voor de CFK des te vervelen
der, omdat volgende maand een grote
internationale bijeenkomst in het
Oostduitse Eisenach wordt gehou
den, waar de Oostduitsers naar te
verwachten is wel weer dwars zullen
liggen.
Het verwarrende is daarbij dat de
kerk in de DDR bij haar dissidente
houding niet stuit op correcties van
de zijde van de Oostduise .taatsorga
nen, hoewel die er gewoonlijk als de
kippen bij zijn om op te roepen de
rijen te sluiten.
De conferentie van Evangelische
kerkleidingen speelt reeds enkele ja
ren in de DDR een rol, die heel dicht
komt bij de dwarse houding die de
raad van kerken in Nederland soms
aanneemt, wanneer de regering haar
boekje te buiten gaat en wat al te
makkelijk minderheden in de knel
laat komen of zonder nadenken haar
partijtje meespeelt in de bewapening.
De DDR beroemt zich er op dat zij bij
uitstek het vredelievende Duitsland
is. Er zijn wel enkele argumenten
om daarop af te dingen, maar gezegd
moet worden dat de Bondsrepubliek
jaren eerder bezig was met zich te
herbewapenen dan de DDR. De kerk
neemt de staat op het punt van de
vredespolitiek ernstig, hetgeen ais ge
volg heeft dat zij de staat, als het zo
uitkomt, haar kritiek niet spaart.
In 1975 begon de bond van evangeli
sche kerken in de DDR in alle ge
meentes te werken aan vredesopvoe-
ding. In cursussen en tijdens gemeen
te-avonden werd uitdrukkelijk ge
pleit voor geweldloze oplossing van
conflicten en werd kritisch gesproken
over de militaristische trekjes die het
socialisme soms vertoont Het sche
matische denken in categorieën van
vriend en vijand met de daarbij op
tredende vertekening van hoe de vij
and in werkelijkheid is, wezen de ge
meentes af.
si, ontving korte tijd na de verklaring
een gemengd Oost-Westduitse dele
gatie uit de kerken om zich te infor
meren over het kerkelijk vredeswerk.
Twee jaar geleden ontstond ineens
het plan om in de DDR, net als in
andere socialistische landen reeds
lang gebruikelijk is, op de scholen
voor voortgezet onderwijs aan 14- en
15-jarige kinderen „defensielessen"
te geven. Vermoedelijk werd de lei
ding van de DDR daartoe gedwongen
door de Sowjets. Er kwam een groot
scheeps verzet van de zijde van de
protestanten op de been en op 14 juni
1978 werden in de meeste kerken
boodschappen voorgelezen, waarin
uiteengezet werd dat de kerk niets
ziet in defensielessen, omdat die de
bereidheid tot vrede eerder ondermij
nen dan versterken. Het werd de ker
ken niet onmogelijk gemaakt de
boodschap voor te lezen, maar een
..staking" van drukkerspersoneel ver
hinderde daarna dat de brief ook bui
ten de kerk bekend werd. Kennelijk
vond de staat dat de kerk hier iets te
ver ging. Intussen gaf de kerkleiding
een „oriënteringshulp" af die de ge
meenteleden moest helpen bij hun
verdere gedachtenvorming over de
kwestie.
Vorig jaar gaven de Westduitse Evan
gelische Kerk en de Kerkenbond in
de DDR een gezamenlijke verklaring
uit, waarin de Oostduitsers zich me
de-schuldig stellen aan het Hitier-
regime, ieta dat in de DDR tot dan
toe een taboe was. Niettemin moet de
regering van de DDR deze Oost-West-
samenweridng verwelkomen, want de
Oostduitse staatssecretaris voor ker
kelijke aangelegenheden, Klaus Gy-
TROONREDE
EN BRANDSPUIT
De troonrede begon dit jaari
aanduiding van de oorzaak v
economische recessie. „In het
voorbije jaar heeft opnieuwt t
van prijsstijgingen voor olie ic
andere energiedragers de wei a|
overspoeld". Doordat de rep s'
deze „kwaje pier" zo aan het
van de zwarte litanie zette, a
aannemen dat dit één van de 15j
belangrijkste oorzaken, zo niie'
oorzaak van de ongunstige 'E
ontwikkeling is. Dat laat zich
denken. Des te meer bevreenj
dat het stuk van de prinsjesd
verder niet op terugkomt. We
er niets meer over. De brede
maatschappelijke discussie
opstellen van nieuwe kern-ce
wordt zelfs niet meer vermeld
evenmin als de nog niet zo lai
geleden door de minister-pre
verkondigde noodzaak van d
nieuwe kern-centrales. In e
bericht terzijde in ons blad,
waarschijnlijk weggelopen ui
miljoenen-nota, wordt gemel
regering enkele maatregelen
oog heeft om het energieverbi
verminderen. Maar er is toch
nog zoiets als „het kwaad bij
wortel aanpakken". Velen m
zullen pijnlijk gemist hebben
zelfs de wenselijkheid van hc
gang brengen van alternatie?
methoden (bijvoorbeeld zonn
windenergie) niet uitgesproki
werd. Merkwaardig, je consta
daar ligt het allemaal aan en
vervolgens laat je dat zo, oraji
alleen bezig te houden met hel
indammen van de schade. De
blijft lopen terwijl men drift!
dweilen aanschaft. Dit zou n
denkbaar kunnen zijn wanne
oorzaak van de schade op den
geacht werd vanzelf te kunna
verdwijnen. Dit laatste is echt
het geval. Het tegendeel is wi
Waar blijven dan de werkelijk
geëigende plannen? Rome lui
brand staan, maar toch moetl
man die een nieuw en effectiei
soort brandspuit bezig is uitte
vinden, wel aan de gang bliji
naar het vermaarde woord v
Chesterton.
VOORBUGANC
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Veenwouden J.
houwer te Nieuwleusen; te I
(ZH) H. J. van Druten te Bus
Bedankt: voor Terneuzen J. 1
ter te Scheveningen; voor W
veen (toez) J. Maasland te Bal
GEREF. KERKEN
Beroepen: te Baflo A. J.
Schaft, kand. te Drachten.
GEREF. KERKEN (VRIJG)
Beroepen: te Giessendam-N
dinxveld B. van Zuijlekom te
te Almkerk-Breda J. J. D:
kand. te Hengelo.
CHR. GEREF. KERKEN
Bedankt: voor Bussum J.
broek te Opperdoes.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen: te Arnhem B. Rein
Hardinxveld-Glessendam; te
!em J. S. van der Net te Utre
Bedankt: voor Rotterdam-2
Koster te Barneveld; voor I
ven J. van Vliet te Aagtekert
Middelburg-Zuid en voor Trie
dermalsen J. Mol te Rijssen.
Ds M. G. Ton
„Dordtse leerredenen" is de
gevonden) titel van een liber
rum (vriendeboek) dat ds M. 0
aangeboden bij zijn zilveren ju
als Dordts gereformeerd pre
Het is een bundel opstellen ge
over een veelheid van ondei
(zowel de openbaring van Jfl
als pastorale geneeskunde
aan de orde), geschreven do
uiteenlopende vriendenkring e
digeerd door de scriba van de
se gereformeerde kerkeraai!
vrouw C. J. Diemer-van der E
ds Tons collega's dr H. E Fab
der Meulen en J. Wilschut, 1
medewerkers van „Dordtse le
nen" (dat gesierd is met een ge
portret van de jubilaris) behori
toor J Oosterwijk, de chiruri
van den Hout en de econoon
Vlieg. Belangstellenden kunn
boek van 105 pagina's (groot W
voor 14.75 krijgen bij Foris Pi
tions, postbus 509, Dordrecht
Boekje
De Europa-Commissie, waarin de
Stichtig Oecumenische Hulp en de
diakonaten van de hervormde en ge
reformeerde kerken samenwerken,
hebben zojuist een boekje uitgege
ven, waarin de Oost-Europa-kenner
mevrouw dr. J. ter Vrugt-Lentz het
hele verhaal over de Oostduitse kerk
uit de doeken doet. Het is in deze
Vredesweek in onze kerken interes
sante lectuur. Men kan het met me
vrouw Ter Vrugt eens zijn dat het
werk van de kerken in de DDR hoop
vol is. Haar opmerking dat het in
onze kerken navolging verdient is ten
dele Juist. Op het punt van vredesop-
voeding hebben de Nederlandse ker
ken wel wat in te halen, maar gezien
de discussie over de kernwapens is
men hier op sommige punten iets
verder.
Wie het allemaal nog eens wil nale
zen, kan de brochure van mevrouw
Ter Vrugt bestellen bij het ADB,
Burg. de Beaufortweg 18, 3833 AG
Leusden, bij de GDR, Maliesingel 26,
3508 SE Utrecht of bij de SOH, Com.
Houtmanstraat 17, 3572 LT Utrecht.
De prijs bedraagt 2,50.
Godsdienstwetenscl
aan Vrije Universiti
Uit de aankondiging (Trouw,
tember) van het zojuist verse
tijdschrift „Religieuze bewegir
Nederland" kan men conclude:
het Instituut voor Godsdienst
schap aan de Vrije Universi!
Amsterdam een kleine afdelü
zijn. Dat is niet juist. Men 1«
weten dat aan het instituut acï
sonen verbonden zijn.
Van onze kerkredactie
DRIEBERGEN Onder
woordelijkheid van een gehd
christelijke groeperingen wor
mend weekeinde op Wouds
een internationaal congres o«
maire ontwapening gehouden.'
programma staan een rede
vroegere Navo-bevelhebber gf
Pasti uit Rome en een oven
door prof. J. Smolik uit Praag