Dr.Koets in de lift en (misschien) als boze fee Trouw BULLETIN Eén wonder de wereld uit 15 Lu L5 LL) LUCül,uw' Jeugdwerk geref. bond 70 jaar Geen behoefte aan politieke prediking Unie „School' en Evangelie" Conferenties UIT DE KERKBLADEN De weg van de vrede VANDAAl VOORBIJGANG Kerk schenkt andere koffie ZATERDAG 20 SEPTEMBER 1980 TROUW/KWARTET door A. J. Klei De Vrije Universiteit te Amsterdam viert haar eeuwfeest en wie bij deze gelegenheid lust krijgt, zich op niet al te zwaarwichtige wijze met haar bestaan bezig te houden, kan de speciale bundel interviews ..Honderd jaar Vrije Universiieit" van dr. G. Puchinger in huis halen. Het is een boek van dik driehonderd bladzijden, waarin vijftien hoog- en zeergeleerden plus drie studenten aan het woord worden gelaten en waarvoor uitgever Meinema te Delft op een dubbeltje na achtentwintig gulden vraagt. Als ik "t goed heb. houden we nu al de twaalfde bundel interviews van dr. Puchinger in handen. Merkwaardig is dat hijzelf het heeft over: interview-bundel. Hij moest beter weten. De heer Puchinger leest ter verpozing toch geen verhaal-bundel? En als dit nieuwe boek over de toonbank vliegt, wat ik hem en zijn uitgever gaarne toewens, zegt hij toch ook niet bij 't verlaten van een bijkantoor van de middenstandsbank: ik heb een bankbiljet-bundel opgehaald? Intussen staan die bundels gesprekken van George Puchinger bij mij hoog genoteerd. Ik raadpleeg ze veelvuldig, meestal met het oog op een sombere bezigheid, namelijk het schrijven van een in memoriam. Is de overledene ooit geïnterviewd door de heer Puchinger. dan verlicht dit mijn droeve taak aanzienlijk Mogen degenen, die in ..Honderd jaar Vrije Universiteit" staan, nog vele Jaren gespaard blijven! Aantrekkelijk zijn de interviews van dr Puchinger voorts door het verschaffen van mededelingen, die hun charme ontlenen aan hun volstrekte overbodigheid. Ik heb de indruk dat hij hiermee in zijn jongste bundel iets zuiniger is geworden, ik kwam althans slechts één maaltijd tegen (met de klassicus prof.dr. D. M. Schenkeveld), doch deze duurde van half zeven tot negen uur. en in die tijd kun je heel wat naar binnen slaan. Mooi vond ik ook het volgende, uit het interview met de wijsgeer prof.dr. J Klapwijk: ..Nadat wij als inleiding tot dit gesprek wat gepraat hadden over het Plato- onderwijs van prof. Vollenhoven, waarbij de nuances in onze meningen alleen maar boeiend waren Ik probeer me voor te stellen, hoe het gegaan zou zijn. als ik de heer Klapwijk geïnterviewd had. Ik denk zó: Frisjes vanmorgen, professor! Ik ben dit in zekere zin wel met u eens. maar we moeten niet vergeten dat we al aardig naar de herfst toegaan. Dan had ik kunnen schrijven: „Nadat wij als inleiding tot dit gesprek wat gepraat hadden over het weer. waarbij de nuances in onze meningen alleen maar boeiend waren....". Nou. dat gaat natuurlijk niet en zo zien we maar weer dat dr. Puchinger niet zomaar een gewone journalist is. Ik acht het. nader bezien, niet geheel uitgesloten dat de auteur ons inzage gunt in zijn praatjes- vooraf opdat er geen misverstand heerst omtrent het gehalte van zijn conversatie. Zo beschouwd zijn de door mij bedoelde mededelingen toch niet geheel overbodig. In „Honderd jaar Vrije Universiteit" (compleet meteen personen- en een zakenregister, prachtig!) komen twee godgeleerden voor: prof.dr. H M. Kuitert. die nog eens uithaalt naar de christenen voor het socialisme, en de Leidse prof dr. H. Berkhof, die zeer vriendelijk over zijn collega Kuitert en vrij vriendelijk over de VU spreekt. Wat dit laatste betreft, is hij vrijgeviger dan zijn Leidse collega dr. J. W. Schulte Nordholt. die oordeelt dat een christelijke universiteit niet kan Prof Schulte Nordholt vindt de VU wel een aardige universiteit, net zoals hij Trouw een aardige krant vindt Blijft de vraag of hij ook van mening is, dat Trouw eigenlijk niet kan Een andere, door Puchinger geïnterviewde buitenstaander is dr. P. J. Koets. Toen hij hoofdredacteur van Het Parool was, waren zijn krant en de onze beide gehuisvest in het gebouw van De Telegraaf. Ik heb hem nooit gesproken, maar hem leren kennen als een zeer wellevend man. die bijvoorbeeld nooit naliet je te groeten wanneer hij de lift betrad. Gek. dat zoiets je bijblijft De heer Koets maakt aan het eind van het gesprek met Puchinger een opmerking, waarvan ik niet zo vrijpostig zal zijn te beweren dat deze mij uit het hart gegrepen is. maar die toch wel eens bij me opkomt. Vandaar dat ik er mijn verhaal mee wil besluiten. Dr. Koets: .Naar mijn overtuiging waren de confessionele politieke partijen gerechtvaardigd in de historische fase van het hooghartige èn tegelijk enghartige, ouderwetse. 19e-eeuwse liberalisme. Zij waren, de A.R.P. en de R.K. Staatspartij, onmisbare machtsinstrumenten om het emancipatieproces van brede volksgroepen te voltooien. Maar nu zijn ze naar mijn mening in dat opzicht overbodig geworden, onvriendelijk uitgedrukt verstarde, om niet nóg onvriendelijker te zeggen, gefossiliseerde instituten, die blijven bestaan, nu ja, omdat zij bestaan. Geldt dat toch ook niet voor de nieuwe verschijningsvorm, het C D A.? En bedreigt een soortgelijke ontwikkeling toch ook de V.U. niet? Ik wil in elk geval de vraag stellen. Een beetje de boze fee op het eeuwfeest?" Van onze kerkredactie AMSTERDAM Zijn de won deren de wereld uit of nog' niet? Zijn ze er ooit in ge weest? Daarover wordt heel wat getwist. Maar Italië is in rik geval sinds kort één won der armer. De „schreiende Ma donna van Lomello" blijkt haar tranen te danken te heb ben aan een vrome vrouw die dagelijks stiekum water in het beeldje goot tot haar buurjon getje dat een keer zag. Inmid dels had het beeldje al van heinde en ver pelgrims aange trokken en het bewuste echt paar een aardige bijverdienste bezorgd. Beroemder dan dit beeldje is de lijkwade van Turijn, de eeuwenoude doek waarin het lichaam van Jezus zou zijn be graven en zijn afdruk op zou hebben achtergelaten. Wonder of bedrog? Geleerden spreken elkaar tegen. Rome wil geen onderzoek naar de ouderdom, omdat er dan een draadje moet worden opgeofferd. Boven dien geloven de ongelovigen het dan evenmin, ook al wordt bewezen dat de doek 2000 jaar oud is, aldus de kerkelijke au toriteiten. Er is al eens be weerd dat de afdruk afkom stig is van een met salpeter zuur ingewreven houtgravure. Een Amerikaanse onderzoeker zegt nu sporen ontdekt te heb ben van oude schilderskleur stof. Volgens de onderzoeker, dr Walter McCrone. moet de doek ongeveer 600 jaaroud zijn; volgens hem waren toen zulke knappe vervalsingen heel gewoon. Duizenden Napolitanen kon den vrijdag echter ongeschokt het wonder beleven van het bloed van de heilige Januarius dat volgens traditie op 19 sep tember vloeibaar, helder rood wordt. Gelukkig maar. want volgens de Napolitanen is rampspoed op til als de heilige zijn dag overslaat. waarin opgenomen: De Rotter dammer, met Dordta Dagblad, Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam Wibautstraat 131 Amsterdam tel 020-5629444 telex 13006 Postgiro 66 00 00 Bank Ned Credietbank Rekenmgnr 23 00 12 574 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel. 010-115588 (abonnementen en bezorging) tel 010-115588 (redactie) tel 115700 (uilsluitend voor advertenties) Westblaak 4 Rotterdam REGIO DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Den Haag tel 070-469445 (abonnementen en bezorging) tel 070-469445 (redactie) tel 070-468864 (uitsluitend voor advertenties) Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND (abonnementen en bezorging Postbus 3 8000 AA Zwolle tel 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwolle Abonnementsprijzen Per maand 16,98 Per kwartaal 50.95 Per half jaar 101,90 Per jaar 201.60 Advertentietarieven op aanvraag Telefonische abonnementenop drachten (zie adressen boven) Opgave familieberichten 9-19 30 van maandag t/m vrijdag. Op zondag van 18-20 uur tetef 020- 5622797 Opgave mim-advertenties tel 020-5626262 of schrifteli|k aan Mmi-Adv afdeling, postbus 433. 1000 AK AMSTERDAM Adreswi|zigingen uitsluitend schriftelijk aan onze Amsterdam- ADVERTENTIE rrv I aft [~i\ ^oandblad voor Evangelie en J J vbI Uitgave van de St. Confessio neel Geref. Beraad. Thema september nr: Crisis in de R.K. Kerk Dr B. Wentsel: „Heb je het conflict met zelf opgeroepen. Hans Küng?". Ds M. P. van Dijk: „Wat leert Edward Schillebeeckx?". Ds L L v.d. Vliet: „De basisbeweging: bruikbaar alternatief?", Wim Scheltens: „Vol verwachting de toekomst in" (Jeugdrubriek). Wij wijzen u nog eens graag op onze jaarlijkse Appöldag, die we op 25 oktober a.s. in Zwolle hopen te houden! Stuur onderstaande bon in een gefrankeerde envelop naar: Fam. Noordman, Kaap de Goede Hoop 27, 9642 AP VEENDAM. Ondergetekende verzoekt: o Los sept.nr. 3,50 o Abonnement CREDO 25 per jaar o Jongerenabonnement 19 per jaar. Naam. Adres Postcode/Plaats BILTHOVEN (PNHK) Op 9 no vember zal het hervormd-gerefor meerd jeugdwerk zeventig jaar be staan. In verband daarmee is een donateursactie begonnen Dit is het jeugdwerk in de kring van de gereformeerde bond in de her vormde kerk. In 1964 gingen de meis- jesbond die in 1936 en de jongelings- bond die in 1910 was opgericht een fusie aan die leidde tot de vorming van de huidige jeugdbond HGJB. De jongemeisjesbond en de hnapenbond fuseerden in 1971 tot de HGJO, die zich in 1974 met de HGJB en het landelijk centrum voor hervormd-ge reformeerd jeugdwerk verbond. ADVERTENTIE ERMELO (ANP) Aan politieke pre diking hebben de mensen geen be hoefte. Zij hebben daar geen interes se voor. Als je het evangelie verkon digt en je daarbij aan de tekst van de bijbel houdt, luisteren de mensen wel. Dat zei prof. dr. H. N. Ridderbos, rustend hoogleraar van de theologi sche hogeschool van de gereformeer de kerken te Kampen, op de predi kantenconferentie van het confessio neel gereformeerd beraad te Ermelo. Prof. Ridderbos, die sprak over het gezag van de bijbel, vond het onjuist dat men de bijbel benadert met een vooringenomen standpunt. Hij wees een marxistische benadering van de bijbel af. De bijbel, aldus prof Ridderbos, is niet een encyclopedisch handboek of wetboek, dat je op bepaalde trefwoor den kunt opslaan In zijn veelvuldig heid verspreidt de bijbel vanuit zijn centrum Jezus Christus een helder i licht. De bijbel is betrouwbaar en waar voor alle tijden en volken. Niet in die zin dat hij in de voortgang van de tijden een onveranderlijke geldig heid heeft, maar dat hij voor alle tijden, mensen en volken in hun ei genheid Gods heilswil bekendmaakt, aldus prof. Ridderbos. ADVERTENTIES PROF. DR. J. DOUMA GEWAPENDE VREDE De auteur bespreekt de Bijbelse gege vens over oorlog en vrede. Hoe is de verhouding tussen de Bergrede en Ro meinen 13? Kunnen we van rechtvaardige oorlogen spreken"* Welke taak heeft de kerk in haar gebed, prediking en bezinning als zij het over de bewapeningswedloop heeft? H. J. NEUMAN IN TROUW: Mij dunkt dat voortaan niemand nog serieus kan deelnemen aan een gedachtenwisse- ling over de ethische dimensie van deze problematiek, als hij geen kennis heeft genomen van het boekje van Prof Dbuma. Omvang 118 pag. 16,90 uitgeverij Ton Bolland Prinsengracht 493, Amsterdam Tel. 020-221921 Verkriigbaar in de boekhandel ONTDEKKINGSTOCHTEN DOOR OE LANDEN VAN DE BIJBEL Géén opgeschroefde „pelgrimsreizen', volgestopt met toe ristische humbug en vrome kitsch, die beledigend zijn voor je geloof én je gezonde verstand! Wftl IX sologlsch A rcheologlseti Interessants C uitnreel beiirowttttmit ml THACIR D elzen een boeiend programma van individuele en geheel verzorgde groepsreizen naar: EGYPTE - ISRAËL - TURKIJE - GRIEKENLAND - ROME. THACIR-Reizen zijn zeker niet geschikt voor iedereen, maar wél voor mensen, die niet van plan zijn om zich heidense knollen voor christelijke citroenen te laten verkopen! Kortom- THACIR biedt reizen met een eigen karakter! Bestel nog vandaag onze uitvoerige brochure zonder kleine lettertjes bij: Oekumenlache Relsstlchtlng „THACIR", Europalaan 14, 3844 AV HARDER WIJK. Telefoon: 03410-21989. (U mag ons ook 's avonds en op zaterdag bellen. Wij zijn maar klein, daarom moeten we beter ons best doenl) Herengracht 366 1016 CH Amsterdam tel. 020-243798 Heden verscheen het september-nummer van het tijdschrift voor documentatie van en bezinning op het christelijk onderwijs. Een blad dat zes keer per jaar verschijnt en 20,— per jaargang kost (losse nummers 5, Het tijdschrift geeft duidelijke informatie over alles wat zich levensbeschouwelijk afspeelt op de terreinen van openbaar en bijzonder onderwijs De artikelen zijn geschreven door auteurs die behoren tot de schoolkring waarover zij schrijven. Zo biedt telkens weer elk nummer een collectie van authentiek materiaal dat zonder commentaar wordt aangeboden. De inhoud van het nieuwe nummer bevat o.a de volgende artikelen: PROF. MR. I. A. DIEPENHORST: Bescheiden en beslist (Over het bestaans recht van het christelijk onderwijs) DRS. K. DE JONG OZN.: Hoe gebruiken de bijzondere universiteiten en hogescholen en met name de VU hun bijzondere positie in Nederland* PROF. DR. H. BERKHOF: De VU als vorm van bijzonder wetenschap pelijk onderwijs MEVR. DRS. NELE J. GINJAAR MAAS Keuzevhjheden met betrekking tot het onder wijs (Honderd jaar Vrije universiteit) MARTIN J. KONINGS: ChristeM|k onderwijs van de wieg tot hel graf (Eeuwleest Vrije Universiteit) DRS. T. M. GILHUIS: Toen kwam Ik voorbij (Rede 100-jarig be staan Chr. School Museumstraat Dordrecht) RAAD VOOR DE ZAKEN VAN KERK EN SCHOOL DER NED. HERV. KERK. De gegeven broeder (Antwoord op „Er zijn grenzen' van prof or J Verkuyl) DR. A. H. VAN DEN HEUVEL: De moed om te zijn (Rede 25-jang bestaan Ped Academie „Oe Eekhorsf' in Assen) PROF. DR. J. VERKUYL: Dostojewski s visie op de mens (met hoofd stuk I: De kunst van het lezen) PROF. DR. W. H. VELEMA: Democratisering van het onderwijs m bijbeis Bestellingen (abonnementen en losse nummers) kunnen wor den opgegeven bij het Bureau der Unie bovengenoemd. Eén-oudergezinnen, vragen, erva ringen, problemen, 17-19 oktober. Den Alerdinck, Laag Zuthem (tel. 05290-541). Veel aandacht in de kerkbladen voor de vredesweek. Een typisch doopsge zinde kijk op het interkerkelijk vre desberaad (IKV) geeft ds. G. G. Hoe- kema in het Algemeen Doopsgezind Weekblad: Op de laatste Zomerconferentie van de Doopsgezinde Vredesgroep kwam onder andere naar voren, dat je bij de weg van de vrede kunt denken aan de weg die tot vrede leidt, maar ook aan de weg van vrede, de weg die vrede is. Ik kies in ieder geval voor het laatste. Als ik vrede wil. als ik wil dat er evenwicht is tussen mensen, maar ook tussen al wat leeft op deze aarde, als ik wil dat alles goed is, dat alles tot zijn recht kan komen, jij net zo goed als ikzelf, als ik vrede wil, dan kan ik dat maar op één manier: zo leven, dat die vrede aan dat leven zichtbaar is. Vrede is dan niet het doel ver weg, dat ik op de één of andere wijze, met deze of gene midde len moet zien te bereiken, maar vrede is meer de olievlek, die zich uitbreidt. Het centrum ervan is Jezus, die de wet en de profeten vervulde, die de Heer is van de Gemeente. Maar nu komen de moeilijkheden. Vrede is niet alleen een zaak van mij alleen. Vrede raakt ook anderen, raakt groe pen anderen, volkeren, landen, rege ringen, belangengroeperingen enzo voorts. Ook deze wil ik op die weg van vrede zien gaan. Ook daarvan wil ik vrede zien gebeuren in hun spreken en in hun handelen. Om dat te berei ken moet ik hun spreken en hun handelen beïnvloeden. Daartoe zijn verschillende middelen voorhanden: Informatie verschaffen, inspelen op het gevoel voor gerechtigheid, men sen uit die groeperingen aanspreken op een gezamenlijk beleden geloof. Ik kan ook trachten de openbare me ning te beïnvloeden. Een aantal van die middelen brengen mij op het ter rein van de „politiek". Ik krijg te maken met politieke partijen, met machten in het sociaal-economisch gebied Tot zover gaat het nog wel. Maar ik wil geen macht, ik wil ook geen geweld gebruiken. Ik wil een weg van vrede gaan Ik wil geen mid delen gebruiken, die op zich zelf on rechtvaardige middelen zijn. Ik wil niet mensen bang maken, ik wil niet- mensen overdonderen. Ik wil geen valse argumenten gebruiken, ik wil geen onjuiste tegenstellingen op roepen. Vragen De conclusie van ds. Hoekema in Algemeen Doopsgezind Weekblad: Maar ik zit wel met die vragen: Vra gen aan mezelf en vragen aan het IKV. Maak ik. maakt het IKV soms geen gebruik van middelen, die eigen lijk niet behoren tot de weg van vre de. hoogstens tot de weg tot vrede. De wijze, waarop het IKV zijn doel tracht te bereiken, namelijk door als een actiegroep binnen het politieke machtsspeelveld plaats te nemen, de wijze waarop de cijfers van de enquê te van vorig jaar gebruikt worden, terwijl de vraagstelling en de ant woorden niet gecontroleerd zijn, die wijze van doen roepen vragen op ten aanzien van de weg die het IKV gaat. Ik zeg het aarzelend, want ik weet het niet zo goed, maar soms heb ik het gevoel, niet meer, maar ook niet min der dan dat. dat de weg van vrede verlaten wordt om de weg te gaan tot vrede. En dat kan een tegenstelling worden, die ik niet zou willen. Ik ben me er wel van bewust, dat de weg van vrede nog oneindig veel moeilijker is dan de weg tot vrede en ik zou er niet aan durven beginnen, als hij niet al was gegaan door Hem van wie Paulus zegt: Hij is de vrede, die de twee één heeft gemaakt. Enige middel CDA-kamerlid Couprie verduidelijkt in het evangelisch maandblad Reveil zijn standpunt inzake de kernbewa pening: Zonder enige aarzeling durf ik uit te spreken dat naar mijn mening het Sowjet-communisme en het daaruit voortvloeiende systeem het meest af grijselijke en het meest demonische systeem is dat de wereldgeschiedenis ooit heeft opgeleverd. Daarom ben ik ook van mening dat we ons over een Sowjet-bezetting geen enkele illusie hoeven te maken. Die zal zeker voor de christenen erger zijn dan de Duitse bezetting, die ik heb meegemaakt en veel erger dan nu in de satellietlan- den. Ook ben ik mij er van bewust dat het Kremlin in de geest van Lenin voor het bereiken van die totale we reldvrede naar communistische snit geen middel zal schuwen, dus ook niet het openlijk en subversief indoc trineren van mensen binnen arbeids- bewegingen, kerken en intelligentsia. Ik geloof echter dat het enige middel om dit gevaar te keren is het aandoen van de wapenrusting Gods naar Efe- ziërs 6 vers 10 e.v. Dit dan wetende moet het toch duidelijk zijn dat het door mij en anderen ingenomen standpunt eind vorig jaar tegen de aanschaf en plaatsing in Europa van honderden moderne wapens van ie der tienmaal de vernietigingskracht van de bommen die op Japan zijn gevallen (en dat terwijl er al meer dan 5000 in Centraal Europa en elders opgeslagen liggen), dat een dergelijk Mensen te koop Discipel-schap en disciplina: praktische aanwijzingen hoe je met jezelf als gelovige om moet gaan, m.m.v. ds. C. Aalders, 17-19 oktober, Emmaus Priorij, Maarssen (tel. 03465- 62146). In gesprek met de ander, landelij ke ontmoetingsdag evangelisatiewer kers IZB m.m.v. ds. G. Broere en ds. T van 't Veld, zaterdag 11 oktober. De Aker, Putten. Aanm. tel. 033- 11949. Dan kopen we de kleine man vo n geldde arme voor een paar schoenen, en verhandelen wez het uitschot van ons koren (Amos8' Aan het einde van deze week mj onze hoofden en harten vol economische vraagstukken val) e woorden van Amos zwaar en kir [0 ze hard aankomen. Amos heeft de geldwolven in Jerusalem. Ze houden nog net rekening met dj nieuwe maan en de sabbat, dag* waarop ze geen handel mogen drijven, maar dan is het ook mei e weer raak De woorden die hiefl staan legt hij ze in de mond. Hu: plannen zijn sinister. De korenu verkleinen zodat de koper mind waar voor z'n geld krijgt en t*gie de gewichten vervalsen, ze zwat maken zodat er meer geld tegen moet wegen. Maar 't ergste staa dan kopen we de kleine man vo geld, de arme voor een paar scht of sandalen. Dat laatste wijstop geringe hoeveelheid geld die zei plan zijn te bieden voor de in sd geraakte arme. De man moet da maar slaaf worden, maar dan o< nog op een koopje. Een donkere horizon aan het eind van een ste commerciële plannen. Een hort die ons te binnen kan brengend bij al onze rekensommetjes gaat mensen. Mensen hier vlakbij en Wie er het diepst onderdoor zulli gaan is niet moeilijk te raden,zo wij in dit westen nog steeds zuin doen over die ene stap (liever no stapje) die we achteruit moeten Genoeg om in onze berekeninge betrekken. Nog één ding, even n lees ik ..Bij de heerlijkheid van Jakob, Ik zal geen van hun dado vergeten." voor het geval wij misschien in ons achterhoofd hc om narigheden zo spoedig moge wel te vergeten. Beroep ingswerk NED. HERV. KERK Beroepen: te Streefkerk D Berg te Ede. Aangenomen: naar Zierikzee (I L. de Rooij te Zoelen, die bed voor Vriezenveen (toez); naar Langerak (part-time) C. D. berg kand te Werkendam. Bedankt voor Genemuiden Mouthaan te Nunspeet. GEREF. KERKEN Beroepen: te Hollum J W laar kand. te Nederhorst den B Varsseveld en te Huizen (NH) Prinzen kand. te Hilversum. Beroepbaar A. J. van der S Sydwende 61 te Drachten (verb CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Middelhamis f Zonneveld te Doornspijk. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Rhenen J Kos Barneveld. John Beekman Dr John Beekman, internat! vertaalcoördinator en vertaal! lent van de Wycliffe bijbelvertal in Dallas (VS) overleden. Hij i vrouw Elaine vertaalden het i testament voor de Chol-Indiaw Mexico John Beekman was et nier op het gebied van vertaalt en vertaaltechnieken en een stimulans voor het bijbelverta van Wycliffe. standpunt ingegeven moet zijn door andere minder pacifistische overwegingen dan door mevr van H. gesuggereerd. Dat het daarbij even min ging om een door ons gemonopo liseerde visie op de ethische aspekten van de kernbewapening. Maar dat het zuiver ging om een bij betrokken Kamerledèn verschillende uitkomst van de afweging van allerlei as- pekten. Afwegen Couprie vervolgt in Reveil Verschillend omdat men verschillend dacht over b.v. de noodzaak van een absolute veiligheidsgarantie in soli dariteit met de NAVO, waaraan de doelstelling van wapenbeheersing en -vermindering ondergeschikt ge maakt moet worden. Maar ook omdat men verschillend dacht over de vraag of in een beperkt gebied als West- Europa in het kader van de NAVO- strategie van de „flexible response een beperkte kernoorlog uitgevoch ten zou kunnen worden zonder dat dit tot een wereldcatastrofe zou hoe ven leiden. Of over de vraag of het recht tot zelfverdediging en de te rechte zorg over een Sowjet-aanval over de rivier de Elbe heen in zou mogen houden dat men in het kader van de oorlogvoorkomende nucleaire afschrikking offensieve kernwapens van zo'n grote vernietigingskracht mag richten ook op burger-doelen achter het ijzeren gordijn. Daarmee de levens van miljoenen burgers, mannen, vrouwen en kinderen, chris tenen en niet-christenen gijzelend ten behoeve van de eigen veiligheid. En dat niet alleen, maar ook of men onverhoopt bereid moet en mag zijn eventueel als eerste deze wapens af te vuren met de zekerheid dat het ant woord van de Sowjets even vernieti gend zal zijn voor West-Europa en vrijwel zeker voor de rest van de wereld Dat zijn de vragen die we ons gesteld hebben en die een christen politicus zich toch stellen moet als zijn stem wordt gevraagd0 SITTARD De gereformt de kerk van Sittard is over gaan op andere koffie. Sii enige tijd kan men "s zondi in deze kerk produkten uit derde wereld kopen, waar der koffie en thee. Deze p dukten worden betrokken t de wereldwinkels. De kerkeraad van de geref meerde kerk heeft nu gemefl niet alleen toe te staan I deze produkten in de kt worden verkocht, maar ook een daad te stellen: besl ten is dat men daarom va taan alleen nog maar van dl solidariteitskoffie drinken. ADVERTENTIE boekennieu Drs H G Leith OE DROOM OER REVOLUTIE e druk 196 b>z I 22 50 Over maatschapprkritiek en rev< hislone een boeiende analyse o knigen op a*erle' actuele situaties H» moene waaro om z*h diepgaand bezgi den mei wal i*i m drt boek doceert Dagtnad) Or G de Ru DE VERLEIDING DER REVOLUTIE 2e druk. 148 Wz 16.90 Een doorlichting wan de bijbelse oooOsJ1 de proleien. Jezus en de Apostelen tegenwoordige revolutionaire verzei men van alle kanten wordt opgeroepen Or K. M Wltleveen HET EVANGELIE TUSSEN PACIFISM GEWELD 128 blz 17 75 Zwlngli. een van de dne grole retormaWI een aciueie frisheid in leven en werk. hij iuisi vdor onze lijd biizonder if wordt SPELEN TEGEN OE OORLOG 96 twz 13 50 Vier luisterspelen geschreven door naen Peter van Gestel Gemt Pleite»* Ramakar Deze luisterspelen op >n<tiat«f van <k radio geschreven laten zien u4ste*ertt Het gaat *i deze luisterspelen beha**' eente oorlog ook om de ve mensen onderling Ver*'tgbaar m de boekhandel 0^0 KOK KAMPE

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2