Gewestelijk Orkest kan twee ton krijgen Echtelijke spelletjes van jong homofiel paar Saxofoons winnen veld in de serieuze muziek Saskia Kersenboo met klassieke Indiase dansen Zinman pakt Bacl kamermuzikaalaa Meerderheid Kamer wil het dubbele geven Popdagen Theatergroep Salu met 'De Minnaar' Werkplaats Van Goghm seum met sluiting bedreii Nieuwe boeken KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET Van onze parlementsredactie DEN HAAG Minister Gardeniers van CRM wil het Gewestelijk Orkest voor Zuid-Holland een handreiking doen van 200.000 gulden. Een grote meerderheid in de Tweede Kamer wil echter van de minister dat ze vier ton uittrekt om het orkest uit de financiële problemen te helpen De Kamer sprak gisteren in een open bare commissievergadering over dit orkest, dat met onmiddellijke onder gang wordt bedreigd, nu blijkt dat provincie en gemeenten een deel van de kosten aan het orkest niet meer willen betalen. Daardoor is al een tekort van zeven ton ontstaan De Tweede Kamer legt de nadruk op de waarde van het orkest voor de amateurwereld Het orkest begeleidt namelijk veel koren op professionele wijze en is in die zin uniek, omdat de meeste andere orkesten daartoe de gelegenheid niet hebben of dat niet willen. De minister meent, dat het rijk 50 procent voor zijn rekening moet nemen en gemeenten en provin cie de rest van de kosten. De minister werd geconfronteerd met een motie van mevrouw Kappeyne van de Coppello 1WD1, mede onder tekend door Voogd van de PvdA. die van de regering vraagt dat in ieder geval voor 1981 50 procent van de kosten voor personeel door het rijk wordt gegarandeerd In de motie gaan de ondertekenaars er van uit. Jimi Hendrix Festival Vorige week werd op deze plek vermeld dat het Jimi Hendrix Fes tival alleen vanavond plaats zou vinden De vrijdagavond zal ech ter ook aan Hendrix worden ge wijd met The Noel Redding Band. Mitch Mitchell. Johnny Winter. OT Moore en Electric Sun. Tus sendoor films en video. Het pro gramma loopt beide dagen van 8 uut 's avonds tot 5 uur 's ochtends in Paradiso Cabaret Voltaire Rough Trade is een van de kleine onafhankelijke labels die in Enge land furore maken. Het trio Caba ret Voltaire heeft enkele platen hierop uitgebracht vol avant-gar- distische popmuziek, die veel in druk maakt. Tijdens hun eerste bezoek aan Nederland worden De' Effenaar in Eindhoven (19) en het hoofdstedelijke Pradiso (24) be zocht Allman Brothers Initiators en exporteurs bij uit stek van southern rock. zo kunnen zij nog steeds genoemd worden De warmte en sprankeling die er van hun vroeger werk. ook na het overlijden van Duane Allman, uit ging. is nagenoeg verdwenen. Al thans de onlangs verschenen Reach for the sky laat weinig ver rassends horen. Misschien brengt hun concert in het Haagse Con gresgebouw aanstaande maandag daar verandering in Sky Niet alleen jazzmuzikanten ruilen soms hun oorspronkelijke stiel in voor de meer lucratieve pop. ook vanuit de klassieke muziek wordt af en toe een dergelijke overstap gemaakt. Niemand minder dan John Williams, de gltaristische evenknie van Julian Bream, deed dat vorig jaar Hij bevindt zich in het gezelschap van vier ervaren musici die hun sporen inmiddels hebben verdiend als sessiemuzi kanten Hun instrumentale vlees- noch-vls-muziek probeert een fu sie tot stand te brengen tussen diverse disciplines. Soms gaat het om pure gitaarjuweeltjes uit het klassieke repertoire, meestal ver worden de ensemblestukken tot hoogstaand popbehang. Morgen avond in Carré te Amsterdam, za terdagavond in de Rotterdamse Doelen. The Brothers Johnson Zij verwierven hun populariteit tijdens de discorage middels swin gende dansmuziek. Of ze naast hits als Cuba en Stomp ook een geheel concert kunnen blijven boeien zal zaterdag in Carré moe ten blijken Leids Folksfestival Voor de zesde keer in successie houdt Leiden bij het intreden van de herfst zijn folksfestival. Vooral de komst van de Engelse gitarist John Renbourn maakt het pro gramma aantrekkelijk. Verder worden zaterdag verwacht: Rum. Ian Mackintosh. Chimera. Coby Schreier. Herman Erbé. Shequi. Nick Seeger en Hamisch Imlach dat ook voor dirigentenopleiding en - educatie geen ander orkest die taken waar kan nemen Voorts meent men dat de Kamer zich eerst maar eens moet buigen over een concreet plan voor het gehele orkestenbestel in Ne derland. voordat een orkest als het onderhavige zou mogen verdwijnen Minister Gardeniers heeft echter de grootst mogelijke moeite met deze motie en wil dan ook niet toezeggen dat ze zal worden uitgevoerd. In de eerste plaats doordat er naar haar mening geen enkele ruimte meer is binnen de begroting van CRM. Precedent Maar ook bij de minister van finan ciën hoeft zij niet aan te kloppen. Daarbij stelt ze dat gemeenten in de regel gemakkelijker een veer kunnen laten dan zij. Een groot bezwaar vindt ze ook dat van haar toegeeflijk heid een precedentwerking zou kun nen uitgaan Waarmee wordt be doeld. dat als ze nu de gemeenten en provincie wil ontzien door in te sprin gen. straks op tal van terreinen het zelfde kan gebeuren Ze wijst daarbij vooral op het gevaar van de AROB-beslissing. Elke beslis sing van de overheid kan vla zo'n zogenoemde AROB-procedure wor den aangevochten en daarbij kunnen de klagers wijzen op een eerder geval waarbij de overheid op deze manier is ingesprongen. Vanwege deze moei lijkheid wil minister Gardeniers de motie eerst in het kabinet bespreken alvorens zij de Kamer meedeelt of ze al dan niet vier ton zal vrijmaken voor het orkest. De Kamer heeft al laten weten dat zij geen vrees voor die precedentwerking hoeft te hebben. De minister kan re kenen op steun van de Kamer en zij legt er de nadruk op dat het hier absoluut om een incidenteel geval gaat De Nederlandse toonkunste- naarsbond verklaart dat de minister haar goede wil heeft getoond door de extra bijdrage voor het orkest te belo ven. totdat definitieve beslissingen zijn genomen De twee ton dekken maar de helft van het tekort, maar verwacht mag worden dat lagere overheden zullen bijpassen, aldus de bond. door Dirkje Houtman AMSTERDAM In ..De Minnaar" van Harold Pinter probeert een echtpaar zijn huwelijks- sleur te doorbreken met spelletjes Mevrouw ontvangt drie middagen per week een minnaar, meneer bezoekt op dat tijdstip zijn hoer en toch zijn ze tijdens die buitenechtelijke uitstapjes samen. Kortom: meneer speelt de minnaar, mevrouw de hoer en buiten die speelse rituelen om leven zij ogenschijnlijk een doorsnee gehuwd bestaan De Belgische theatergroep Salu voert dit stuk uit 1963 tot en met 27 sep Speciaal vandaag Woody Woodpecker re gelmatig zal de TROS een te kenfilmpje van de bekende specht uitzenden Ned. 2/18.59 Diamantkoorts in Baker- ville in Zuid-Afrika woont een familie die tot de weinige par ticuliere diamantzoekers be hoort. De familie is als het ware op de diamantvelden ge boren en behoort tot de vijf entwintig gezinnen die over zijn van de honderdduizend zoekers daar. Ned. 1/19.25 De magie van de dans Margot Fonteyn vertelt over de uitwisseling die er in de loop der jaren heeft plaatsge vonden tussen dansers van verschillende landen. Choreo grafen uit Italië en Frankrijk trekken naar Rusland en om gekeerd. In deze aflevering wordt gedanst: De stervende zwaan larchiefopnamen met Anna Pavlova) en uit Giselle (Margot Fonteyn en Nurejev). Ned. 1/22.10 Middagpauzedienst voor ganger is ds A. Klamer Hilv. 1 12.40 Literama-donderdag (NCRV) Collage uit het boek ..De man in de spiegel" van Abel Herzberg Hilv. 121.40 Kondrasjin de Russische dirigent leidt het Amsterdam se Concertgebouworkest met de symfonie van Serge Prokof- jef en het concert nr 3 voor piano van Bela Bartok door het Concertgebouworkest BRT 2/21.40 tember op met het Amsterdamse Centrum-Bellevue Het is een bewer king van Sam Bogaerts. die. afgezien van het slot. weinig aan de tekst veranderde In tegenstelling tot de oorspronkelijke versie staat niet een echtpaar van middelbare leeftijd cen traal maar een jong homofiel paar. gespeeld door Lukas Vandervost en Warre Borgmans. Hiermee willen de makers laten zien dat toneel over homofielen niet noodzakelijk gebukt hoeft te gaan onder de cliché s die men meestal in dit genre vindt Waar zij op doelen is me niet geheel duide lijk omdat de laatste jaren veel groe pen onder meer Werktheater. Pro loog. Nieuwe Komedie en het duo Leen Jongewaard en Robert Long - dit onderwerp zeer vanzelfsprekend en integer benaderden Opvallend in dit stuk is dan wel dat het homofielenpaar het heterofiele rollenpatroon, waartegen feministen al jarenlang vurig ten strijde trekken zonder slag of stoot kopiëren Met deze bezetting proberen de makers zich aan het ene cliché te ontworste len. ze stellen het andere ervoor in de plaats Weinig verschil Wat mij betreft maakt net weinig verschil hoe dit stuk wordt bezet Het gegoochel met spel en realiteit blijft hoe dan ook een aantal vragen oproe pen en dat maakt het stuk intrige rend Want. waar houdt het spel van de twee mannen op en begint de alledaagse werkelijkheid, bestaat er eigenlijk wel een werkelijkheid voor dit echtpaar of leeft het van het ene spel (het minnaar/hoer-ritueelt in het andere (gespeelde echtelijke werke lijkheid) Uit de ontwikkeling van het stuk blijkt dat die gespeelde echtelijke werkelijkheid steeds minder voldoet De bezoeken van de minnaar worden veelvuldiger en na een conflict, dat op de rand van de twee gespeelde werelden ontstaat, uitgebreid met avondbezoeken Het echtelijke be staan komt zo steeds meer in het gedrang en zal uiteindelijk plaats moeten maken voor de minnaar/hoer- werkeiijkheid die op den duur ook weer aan spanning zal inboeten en op haar beurt nieuwe impulsen vereist Een pessimistische maar realistische visie op het alledaagse bestaan, op basis van bestaande of zelfgecreëerde codes Dat is het duidelijkst te zien aan de menselijke omgangsvormen. Misschien hebben de makers daarom ook voor een naturalistisch getinte aanpak gekozen. De heren bewonen een genoeglijk appartement, de soep lijkt me echt. evenals het andere voedsel dat zij tot zich nemen Maar het sterkst is het te bemerken in de tekstbehandeling die aarzelend on derkoeld is en door het improvise rend karakter de kracht onttrekt aan de messcherpe Pinter-dialogen Te veel zinnen worden herhaald en menige stilte wordt opgevuld met huiselijke activiteiten, die de hande ling onnodig ophouden en uiteinde lijk flink gaan storen Aanvankelijk werkt het wel. zoals in het partijtje schaak waarmee de relatie tussen de twee op basis van beider karakters genadeloos wordt blootgelegd Maar het gaat mis bij de minnaar/hoer- samenkomst. die op zich allerlei spel letjes in zich bergt en door deze aan pak rommelig en spanningsloos wordt Handschrift Da Vinei in Londen geveild LONDEN (AFPi Op de Londense kunstveiling Christie's zal in decem ber een geïllustreerd handschrift van Leonardo da Vinei (1452-1519) worden geveild. Volgens kenners zal dit zeer zeldzame manuscript tussen de drie en zes miljoen pond «ongeveer 13.5 min. tot 27 min. opbrengen Het 36 bladzijden omvattende hand schrift gaat over „De aard. het ge wicht en de beweging van water" en werd omstreeks 1507 in Italië ge schreven. Sinds 1717 was de verhan deling in het bezit van de graven van Leicester. Vier jaar geleden overleed de vijfde graaf van Leicester Verte genwoordigers van de familie hebben nu besloten het kostbare werk van de hand te doen Het Nederlands Saxofoon kwartet: Leo van Oostrom in het midden staande, geflan keerd door Adri van Velsen en Ed Boogaard (rechts; hij nam in 1969 het initiatief in .navolging van het beroemde Franse Quator de Saxopho nes) en zittend met de bari ton-sax Jacques Landa. Foto: Absledr door Franz Straatman DEN HAAG Een pittige keus heeft het Residentie Orkest gemaakt voor zijn eerste concert, vrijdagavond aanstaande, in de zogenaamde K(euze)-serie (zelf kiezen bij een traditioneel abonnement of los kaartje kopen). De toehoorder in de concertzaal van het Koninklijk Conser vatorium in Den Haag wordt meteen onder hoogspanning gezet met de Symfonie voor vier saxofoons en orkest van Otto Ketting. De musici trouwens ook! De saxofoon binnen het kader van de serieuze/klassieke muziekprak tijd is geen alledaags gebeuren, laat staan vier saxofoons tegelijk Het bestaan van het Nederlands Saxofoon Kwartet (opgericht in 1969) draagt er echter wel toe bij dat in Nederland de sax niet lan ger uitsluitend wordt gezien en gehoord in de sfeer van de jazz (scheurend), de evangelisatie (zal vend) en de nachtclub (zwoel). De merkwaardige combinatie: klank kleurrijkdom van de houten blaasinstrumenten (met name de klarinet) en de kracht van metalen blaasinstrumenten ontwikkeld binnen een hele familie (dankzij de ontdekkingen van Adolphe Sax - 1845) heeft een heel stel hedendaagse Nederlandse compo nisten geprikkeld tot hoogwaardi ge stukken opgedragen aan het Saxofoonkwartet, bestaande uit Leo van Oostrom sopraan. Ed Bo gaard alt. Adri van Velsen. tenor en Jacques Landa bariton-sax De Stichting Donemus heeft daar deze maand een plaat van uitge bracht die zich laat beluisteren als een boeiend avontuur, niet alleen van mogelijkheden in technische zin. maar ook van expressie in artistieke betekenis. Eerder dit jaar was daaraan voorafgegaan de uitgave van Kettings bovenge noemde symfonie Snelvuur Hierop treffen we weer de vier zelfde sax-bespelers aan als mor genavond bij het Residentie Or kest zullen optreden, samen met het Concertgebouworkest dat on der leiding van Bernard Haitink de eerste uitvoering voor zijn reke ning nam: de plaat is van dat concert in 1978 een kopie Het kwartet valt gelijk aan met een snelvuur van staccato-noot jes. een stroom van zich herhalen de motiefjes, maar nooit voor lang. gedurende zo'n tien minu ten Langzamerhand interrumpe ren daarin koperblazers met sig- naal-achtige en fanfaregelijkendc uitbarstingen De vitaliteit van dit deel is meeslepend Zonder voorafgaande waarschu wing stokt de stampende machi nerie om in één adem over te gaan in een lyrische ontboezeming waarin de strijkers de boventoon voeren. Ik herinner me dat ik bij de eerste uitvoering in 1978 eigen lijk ontredderd was: ik raakte de draad kwijt omdat het verdere verloop vopr mijn gevoel langs dwaalwegen voerde Herhaald luisteren naar de plaat heeft ech ter meer inzicht verschaft en ook het gevoel van genieting uitge diept. Ketting bouwt een everve- rend spel tussen strijkers blazers en klinkend slagwerk. De saxen zitten geheel geïntegreerd in dat proces, ook al blijven ze herken baar bij elkaar. Geen solo-concert dus. maar een echte symfonie. Ge niaal van opzet. Maar wat bovenal de toehoorder moet boeien is de moderne zeggingskracht van een romantisch aandoende emotiona liteit Visioen In Den Haag houdt men na Ket ting een pauze, niet alleen nodig voor enig changement naar het volgende stuk (Six Turkish Folk Poems van Theo Loevendie», maar ook om iedereen af te laten koe len Loevendie vormt het vertede rend intermezzo, want na een tweede pauze, moet de spanning weer ten top stijgen in de vierde symfonie van Matthijs Vermeu len. getiteld: Les Victoires. Een dertig minuten durende beurte lings driftig, dreigend, lyrisch, vastberadenheid uitstralend visi oen. De componist schreef de eer ste noten op 1 juli 1940 nadat hij de gemitrailleerde en gebombar deerde wegen en velden van Frankrijk had gezien. Tijdens het componeren had Vermeulen, zo schrijft hij in zijn toelichting „voortdurend gedacht aan hen die de overwinning nog moesten ver werven." Naar Warschau Het is de derde keer dat het Resi dentie Orkest deze symfonie op de lessenaars zet: na het concert van vrijdag gaat het stuk mee op de tweedaagse concertreis naar War schau (het festival voor moderne muziek, waar ook de werken van Ketting en Loevendie zullen klin ken). waarna het vastgelegd wordt op de plaat als onderdeel van de tweede casette Vierhonderd jaar Nederlandse muziek Het concert van vrijdagavond staat onder leiding van Ernest Bour en wordt gegeven in het Ko ninklijk Conservatorium. Juliana van Stolberglaan 1. Den Haag. aanvang 20.00 uur. De besproken platen zijn: Composers Voice CV 8001 (Kettings symfonie voor saxen en orkest, en zijn Eerste symfonie uit 1959) en CV 8002 (Ne derlands Saxofoon Kwartet), al leen verkrijgbaar bij Donemus. Paulus Potterstaat 14. 1071 CZ Amsterdam: prijs afgehaald ƒ21,50. toegezonden 26.50. Al daar ook op plaat verkrijgbaar Loevendie's Six Turkisch Folk- poems. CV 7802 (waarop nog drie stukken van Loevendie i Opmerkelijke voorstelling door Ineke Sluiter Dinsdagavond vond in het Piccolo Theater in Rotterdam opmerkelijke voorstelling plaats van een programma klassieke Indiase dansen in de Bharata Natyam-stijl opmerkelijke was. dat de danseres Nederlandse is Si Kersenboom, die in tegenstelling tot andere Nederli dansers, die deze dansvorm beoefenden, niet een Ini pseudoniem heeft aangenomen Saskia Kersenboom kent door haar studie de talen en culturen van Zuid- India en daarbij studeerde zij thea terwetenschappen Na dansstudies bij Mohini Devi (Amsterdam) en Nan- dini Ramani (Madras), kreeg zij in 1977 een beurs van de Indiase rege ring om de Karnatische zang te stu deren Volgens de traditie zingt de danseres zélf het verhaal dat zij uitbeeldt. Dit gebeurt met zo veel meer, in India worden de dansers begeleid door zan gers en muzikanten. Tijdens deze voorstelling werd helaas een bandop name gebruikt De Bharata Natyam is een onderdeel van het uitgebreide tempelritueel, dat terecht de naam totaaltheater verdient. Alhoewel er in deze dans stijl zeer gecompliceerde bewegings patronen zijn met ingewikkelde rit mische structuren, staan de emoties centraal. Hierdoor krijgt de gelaatsuitdruk king grote nadruk, maar de posities van handen (moedra's). armen en het hele lichaam hebben bovendien een eigen betekenis. De dansen verhalen over goden en mensen, die met elkaar in contact komen De dans is een schakel tussen kunst en religie In het gepresenteerde programma waren zoveel mogelijk element* tegenwoordigd, die een inzicht j lil de Bharata Natyam. Saskia senboom zorgde voor een ged toelichting, die er toe bij drq dansen beter te kunnen begr Als danseres dwingt ze respt door de precisie, waarmee ze dei ging uitvoert. Deze dansvqrm vereist een ongi lijke coördinatie van dansbewj in de verschillende gebieden va lichaam benen, torso, armen, den. hoofd, die gelijktijdig een leven leiden Voeg daarbij de plexe ritmische structuur en lw langrijke expressieve aspect, en gesteld mag worden, dat Saskia senboom over een behoorlijke co le van al deze elementen besch Soms waren er wat ritmische verheden, mijns inziens, doord explosies van snelle, dynamise! weging niet „dansdriftig" genoe ren uitgevoerd. Nervositeit schien. die ook de verklaring kaï voor de niet altijd vastgehd spanning, waardoor op bepaaldi menten de aandacht niet gevai gehouden werd Meer podium ring zal deze bezwaren op ku heffen, en groei en rijping ku bewerkstelligen. door W H Wolvekamp ROTTERDAM Bij de programmasamenstelling vai 'Rotterdams Philharmonisch Orkest voor het nieuwe coi seizoen is ditmaal een ruime plaats toebedeeld aan instrumentale zowel als het vocale werk van Bach. In door David Zinman geleide concer ten zullen achtereenvolgens worden uitgevoerd de eerste Orkest-suite, het derde Brandenburgse concert en de wereldlijke cantate no. 217 „Tönet, ihr Pauken" waaraan Bach muziek ontleend heeft voor het begin van de later componeerde serie van zes gees telijke cantaten die te zamen het zogenoemde Weihnachts-oratorium zouden vormen. Aan dit laatste con cert zal het Kleinkoor Toonkunst zijn medewerking verlenen Het eerste abonnementsconcert van het Rotterdams Philharmónisch Or kest werd dinsdagavond onder Zin man geopend met Bachs eerste Suite Deze bestaat uit een uitgebreide ou verture naar Frans model (langzaam- snel-langzaam en een tiental oude dansvormen zoals courante, gavotte. Forlane. menuet, bourée en Passe- pied Over de uitvoeringspraktijk van Bachs instrumentale muziek bestaan zeer tegengestelde opvattingen die variëren van romantisch tot streng motorisch Bij de eerste staat de expressie en de schone klank voorop, bij de laatste het motorisch element Zinmans in terpretatie werd deze avond aller eerst gekenmerkt door het i van een tot klein kamerorkesi dund ensemble, bestaande zestiental strijkers, twee hob( fagot en klavecimbel Op 't kantje Dat was eigenlijk voor de grott lenzaal op het kantje af. De ruimte moet bespeelbaar Grote zorg besteedde de dirige een fraaie, evenwichtige orkest De fuga uit de ouverture klonk aard het meest motorisch zo m woord wil gebruiken Maar zek ten koste van de klankkwaliM De voordracht van de dansen S geheel overeen met het luchl sierlijke karakter dat ze eig Toch blijft het een open vraag een Bach-suite niet beter in e ne zaal kan worden ten geho bracht. Het Rotterdam Phill nisch Orkest bevond zich mei uitvoering kennelijk op het I van de kamermuziek. De violisl gang Schneiderhan gaf na Bac verfijnde uitvoering van Concert in D (K V 218). Voor pauze vermeldde het progr Tschaikowski's Vierde symfoni (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM De Amsterdamse Kunstraad heelt dringend beroep gedaan op de leiding van het Van Gogl seum in Amsterdam om de Werkplaats van dat museum te sluiten. Hoofddirecteur dr. S. H. Levie liet in een brief i dat hij van plan is per 1 augustus 1981 de zaak te sluil Van Ir. Van Gogh, een neef van de schilder om wiens coll het museum destijds is gebouwd, was bekend, dat h voorstander was van een beleid waarin een museum alleen een passieve kijk-plaats. maar ook een actieve plaats wordt Hoewel de werkplaats niet bepaald aan de weg timmerde, waren de acti viteiten (het onder deskundige lei ding aanleren van kunstzinnige tech nieken) vanaf het begin steeds volge boekt. Het enthousiasme van de deelnemers was groot en de resultaten waren vaak ook zeer waardevol. Dr. Levie en de directeur van het museum, de heer Van der Wolk. willen nu tot sluiting overgaan omdat zij vinden, dat de werkplaats ..de aansluiting mist bij wat het museum verder te bieden heeft." Volgens de Kunstraad den om kritisch te kijken na het werkplaatsbeleid als het van de rest van het museui hoeft dat nog geen reden te maar meteen de filosofie wal museum is gebaseerd te veri De Kunstraad dringt er bij t op aan op zijn besluit terug en anders in elk geval de maken om alsnog voor de U van de Werkplaats een andei— sing te zoenen. Dat zou dan geval uitstel van de sluiting betekenen. Korter werken, Sociale noodzaak ei- sen-feiten door V Bakker Uitg. Aga thon. Bussum. 182 blz - 22,50 Van uitgeverij Christofoor te Rotter dam zijn: Advent, ideeën voor de adventstijd (het maken van kaarsen, kerststalletjes, sterretjes enz.) van F Jaffke (48 blz - 12.50) Van A Weis- senberg-Seebohm zijn Vier grote Jan Klaassenspelen (48 blz - 9.50) en (in samenwerking met C. Taudin-Chabot en C Mees-Henny) Jan Klaassen en de poppenkast (81 blz. - 17,50). Wij spelen schimmenspel is van E. Zim- mermann (54 blz. - 11,50). Uitgeverij Querido zond De zwerftocht van Belcampo (10 druk, 166 blz Straf werk. gedichten van T van Deel (2e druk, 56 blz. - 9,90) Ik zoek het hier, gedichten van W J. Otten (44 blz. 17,50) en Sonetten van N E. M Pareau (2e druk 35 blz. - 9 De anarchistische bankier, en proza van F. Pessoa. Keuze, v en nawoord van A Willemsen 32.50) en Stampende twee novellen en vier korten len van H Romijn Meijer (21 29 50) zijn uitgaven van Meu Amsterdam. MWWnM j 5 IFumthféhTi ADVERTENCE firn

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 4