De paus als kleine sfeermaker Steeds meer twijfel in onze krijgsmacht W' Trouw kerkelijk functionaris (m/v) VAN DA AC Chr. geref. beraad over kerklied VOORBUGAN( UIT DE KERKBLADEN Repressieve tolerantie in de kerk SPECIALE REIZEN naar ISRAEL en EGYPTE Relsstlchtlng „THACIR"voor de fijnproevers! BESTELBON Ter verttennlng en pelling van tie aiteldssltuatle J O ötr 1 LI#4— TROUW/KWARTET door A. J. Klei Het eerste wat Ik altijd vraag, wanneer de mensen met hun zorgen en problemen bij me komen, is of ze thuis wel een kleine sfeermaker hebben. Meestal antwoorden ze bedremmeld! van niet en dan weet ik wel, hoe laat het is: daar hebben we weer zo iemand, die meent het zonder kleine sfeermaker te kunnen stellen. O. ik kan er niet genoeg op aandringen om een kleine sfeermaker in huis te halen. Doe het vóór 't te laat ls, voordat de sfeer verpest is! Een grote hoeft heus niet. die is misschien leuk voor later, een kleine sfeermaker is reeds ruim voldoende om de donkere wolken, die zich boVen ons hoofd samenpakken, op de vlucht te jagen en de zon weer te doen doorbreken in ons leven. Waar kun je kleine sfeermakers krijgen? Dit is een heel verstandige vraag en als iemand hem mij stelt, leg ik mijn hand op zijn schouder en voer ik hem naar mijn bureau, waar de catalogus van Wehkamps postorderbedrijf opengeslagen ligt bij pagina 475. Kijk maar es!, spreek ik bemoedigend er weldra verheldert het gelaat van mijn bedrukte gast, want op de 475ste bladzij staan niet minder dan tien kleine sfeermakers in kleur afgebeeld. Dat het inderdaad kleine sfeermakers zijn, lijdt geen twijfel, het wordt er in grote, rode letters bij vermeld. De ander pakt zenuwachtig het boekwerk op, doch ik maan hem tot kalmte. We gaan ze rustig één voor één langs en dan kiezen we op ons gemak een fijne, passende kleine sfeermaker uit, regel ik en zo gebeurt 't ook. Wat hebben we hier eerst? Een Zeldzaam Mooie Tafellamp. Ik lees de beschrijving voor: Verspreidt een sfeervol licht en is ook overdag het bekijken zeker waard. Alsjeblieft, daar heb Je dag en nacht wat aan!, stel ik met voldoening vast. Mijn geestdrift deelt zich echter niet aan mijn bezoeker mee. Hij wijst sip naar de prijs en mompelt dat hij 't nogal duur vindt. Ja, wat wil je? Voor niks gaat de zon op! Het is eruit voordat ik er erg in heb, maar zoiets stemt me bitter. De mensen geven grif geld uit voor allerlei prullaria en als ze dan 229 gulden moeten neertellen voor een kleine ereplaatsje voor vindt! Met een hoogte van plusminus dertig centimeter, sfeermaker die ook overdag aardig oogt wat Je waarlijk niet van alles en iedereen kunt beweren trekken ze een zuur gezicht. Ik zal daarom de volgende kleine sfeermaker maar overslaan. Dit is een Vorstelijke Kroonlamp van 749 gulden en eerlijk gezegd, vind ik dit zelf ook een grensgeval, 't Is bijna een grote sfeermaker en bovendien is deze Vorstelijke Kroonlamp mij te veel afhankelijk van klimatologische omstandigheden. Overdag zorgt het zonlicht voor een betoverend effect, staat er. Jawel, maar hoe zit dat als het regent? Hierna volgen een Stijlvolle Kandelaar en een Mooie Vaas die, als ik goed begrijp, ook zonder kaars of bloemen het bekijken zeker waard zijn, en dan kom ik waar ik wezen wil met de tobber die ik over de vloer heb. Nadrukkelijk draag ik voor hetgeen in Wehkamps catalogus wordt aangekondigd: Borstbeeld van Johannes Paulus II. 'n Meesterstuk in bijzonder gaaf keramiek! Een perfect gelijkend beeld waar u ongetwijfeld zonder veel moeite een Nou. als dat geen ideale kleine sfeermaker is! Ik kijk mijn gast aan, en jawel hoor. moet J'em zien stralen! Over de prijs hoor je hem niet zeuren, hoewel de paus als kleine sfeermaker 98 gulden moet opbrengen. Of ik de paus voor hem bestellen kan? Dat kan. De ander vliegt de deur uit om in zijn woning een ereplaatsje te zoeken, dat hij ongetwijfeld zonder veel moeite zal vinden. En de paus vliegt het postorderbedrijf uit Jaja, hij wordt niet voor niets een vliegende paus bijgenaamd. Maar, werpt een lezer tegen, aan deze kleine sfeermaker van plusminus dertig centimeter hebben protestanten toch niets? Ik acht dit een kortzichtige opmerking. Denk eens in: je bent een kind der reformatie en de sfeer is zoek. Welnu, dan hoef Je maar even naar de paus als kleine .sfeermaker op z'n ereplaatsje te kijken of het schiet dankbaar door j e heen, dat je presbyteriaal geregeerd wordt en de sfeer is prima. Ik ervoer dit zelf al, toen ik alleen nog maar het plaatje van de paus als kleine sfeermaker in de catalogus zag, dus kun je nagaan! door Aldert Schipper Onder de geestelijke verzorgers in leger, luchtmacht en marine is meer dan de helft van mening dat kernwapens niet aanvaardbaar zijn. De overigen twijfelen en slechts enkelen staan volledig achter het gebruik van kernwapens. Dat is de mening van ds J. W. Jongbloed (50) en humanistisch raadsman W. H. Heij (38). Jongbloed en Heij behoren tot de werkgroep geestelijke verzorging-vre desvraagstukken, die dit jaar de pu bliciteit zocht met een discussiestuk, waarin de totale oorlogsvoering, in clusief het gebruik van kernwapens, als dreigmiddel van de hand werd gewezen. De groep geestelijke verzorgers wil zelfs dat Nederland op den duur het bevel over het leger overdraagt aan de Verenigde Naties en om dat moge-, lijk te maken het grondwetsartikel wijzigt dat zegt dat de krijgsmacht er is voor de verdediging van de belan gen van de staat. Naar hun mening moet in de grondwet gezegd worden dat het leger er is ter bescherming ▼an de vrede onder de volken. Zolang het niet zover is willen deze geestelijk verzorgers dat ons land, net als Zwe len, een steeds groter VN-bataljon er op na houdt. Ik spreek met Jong bloed en Heij omdat er de laatste tijd steeds vaker tekenen zijn van twijfel ove.- de ethische aanvaardbaardheid van n.assa-vemietigingswapenen. De twee bfc.-estigen dat. Dienstplichti gen met gemoedsbezwaren tegen kernwapens blijven in het leger en doen geen beroep op de wettige mo gelijkheden om de dienst te verlaten. Niet meetbaar Zij wijzen erop dat er nu zelfs een groep beroepsmilitairen is georgani seerd, die tegen kernwapens is en die in het leger de discussie op gang wil brengen De groep wil zich nu nog echter niet in de openbaarheid wagen. De ongerustheid is in het leger nog zeker niet algemeen, vertellen de twee geestelijk verzorgers. Hoe groot zij in haar totaliteit is laat zich trou wens ook niet gemakkelijk vaststel len, omdat het voor de gemiddelde militair lastig is daar in het openbaar voor uit te komen. „Er is veel lef voor nodig, om je als militair tegen kern wapens uit te spreken", zegt Heij. Hij denkt dat veel militairen de kemwa- penproblematiek daarom verdringen uit hun bewustzijn, „maar hiermee is wel de inzetbaarheid van de krijgs macht in het geding", merkt hij op. Ds Jongbloed is luchtmacht-predi kant in Arnhem en hij legt uit dat een vlieger graag wil vliegen met zijn vliegtuig, maar zich zelden realiseert dat hij eigenlijk in een wapen zit met een reusachtige vernietigingskracht. Toch is de tolerantie in het leger voor atoompacifisten veel groter gewor den dan voorheen het geval was. Hij vertelt dat het officiersblad Carré eni ge tijd geleden zelfs een oproep deed aan de geestelijk verzorgers om hun mening te geven over de ethiek van de kernwapens. Hoe groot de tolerantie tegenwoordig is, blijkt uit het feit dat eigenlijk nooit vijandig gereageerd wordt op een aalmoezenier, raadsman of predi kant, die blijk geeft tegen de kernwa pens te zijn. Mogelijk gaat de gemid delde militair ervan uit dat de kern wapens nooit gebruikt Allien worden en dat de discussie daarom acade misch is. Volgens de twee geestelijk verzorgers niet zo realistisch. Ds. Jongbloed ver klaart dat er een beweging is naar steeds kleiner en bruikbaarder kern wapens. De kernoorlog wordt door de ontwikkeling van de wapens steeds meer mogelijk en de heer Heij meent te weten dat er berichten circuleren dat er bij de genie al zoiets als neutro- nenmijnen in voon-aad zijn. En als er kleine kernwapens gebruikt worden, zullen de grotere volgen. Nu zit Carter officieel nog aan de knoppen. Maar uit uitlatingen van oud-minister Kis singer maakt Heij op dat de bevoegd heid om kernwapens te gebruiken spoedig dichter bij de slagleverende troepen komt te liggen. Daardoor zou volgens Kissinger „een krankzinnige kolonel" op eigen houtje de wapens kunnen inzetten. Film Raadsman Heij denkt dat de kennis over het effect van kernwapens onder militairen niet zo groot is. Hij vertelt dat hij eens een oorlogsfilm draalde, die realistisch de gevolgen van een kernoorlog uitbeeldde. Een officier die eerst vond dat de film niet ge toond mocht worden, kwam later naar de raadsman toe om te zeggen:' Weig£r6!l „Dat wist ik niet." Jongbloed merkt op dat de militairen meestal uitste kend bekend zijn met de ballistische gegevens van raketten maar hun ken nis houdt meestal op voordat de ra ket de grond raakt. De twee is het opgevallen dat de discussie binnen de krijgsmacht vooral ook op gang gebracht is door de onrust daarbuiten, met name bij het Interkerkelijk Vredesberaad, over de kernwapens. Zij hebben wei nig kritiek op het IKV. Een plaatselij ke kern wil militairen nogal eens aan spreken alsof zij alleen verantwoor delijk zijn voor de wapens waarmee we ons verdedigen. Jongbloed: „Dat is natuurlijk onzin. De militair ls net zo verantwoordelijk als elke andere staatsburger, niet meer en niet min der." Hij heeft vraagtekens bij de monstraties tegen militaire objecten, zoals de vliegbasis Soesterberg, maar raadsman Heij deelt mee dat hij wel eens met zo'n demonstratie heeft meegelopen. Beiden vinden wel dat de staf van het IKV in besloten bij eenkomsten met militairen duidelijk blijk geeft in te zien dat de militairen niet hun tegenstanders zijn. De groep geestelijk veizorgers, die ernstige bedenkingen tegen bepaalde wapens hebben, is niet van plan op te roepen tot dienstweigeren. Het is vol gens de wet verboden, maar Jong bloed en Heij zijn er over eens dat de andersdenkenden niet van het leger geïsoleerd moeten worden. Ze vinden daarom dat de luchtmachtkapitein Stelling, die in het openbaar „nee" gezegd heeft tegen kernwapens niet ontslagen mag worden. Ze achten dat een verarming van de krijgsmacht Zij wijzen op de moderne inzicht n, die willen dat de individuele krijgs man persoonlijk goed gemotiveerd behoort te zijn. Dat kan niet als hij geïsoleerd wordt van de maatschap pelijke dJscussie. Bovendien menen Jongbloed en Heij dat Stelling volkomen gelijk heeft. „Zelfs generaals vinden dat het kern wapen onbruikbaar is", zegt Jong bloed glimlachend. „In Neurenberg bij de processen tegen de oorlogsmis dadigers uit de Tweede Wereldoorlog was de kernvraag of deze mensen ook een persoonlijke verantwoordelijk heid hadden. Die vraag is toen met ja beantwoord. Eenzelfde vraag naar onze verantwoordelijkheid doet zich nu weer voor." „Deze mensen zoals Stelling en Van Wingerden (die wei gerde op wacht te staan bij kernkop-, pen) zijn het zuurdesem in onze krijgsmacht", stelt de humanistisch raadsman vast. AMERSFOORT De generale syno de van de christelijke gereformeerde kerken heeft de bespreking van het kerklied verdaagd naar de tweede zittingsweek, die 30 september be gint. De discussie, die nu in de synode gehouden werd, resulteerde in twaalf voorstellen en amendementen die' verwezen zijn naar de commissie (rapporteur ds. A. W. Drechsler) voor nader beraad. ADVERTENTIE PROF. DR. J. DOUMA GEWAPENDE VREDE Oe auteur bespreekt de Bijbelse gege vens over oorlog en vrede Hoe is de verhouding tussen de Bergrede en Ro meinen 13? Kunnen we van rechtvaardige oorlogen spreken? Welke taak heeft de kerk in haar gebed, prediking en bezinning als zij het over de bewapeningswedloop heeft7 H. J. NEUMAN IN TROUW: Mij dunkt dat voortaan niemand nog serieus kan deelnemen aan een gedachtenwisse- ling over de ethische dimensie van deze problematiek, als hij geen kennis heeft genomen van het boekje van Prof. Douma. Omvang 118 pag. 16,90 uitgeverij Ton Bolland Prinsengracht 493, Amsterdam Tel. 020-221921 EEN ANDER SPOOR En ik werd in rijke overvloed de genade van onze Heer deelachtig daarmee het geloof en de liefde d Christus Jezus zijn (1 Timotheua vers 12-17). Het valt mij op dat een aantal stromingen en richtingen binnen christelijke kerk bij vrijwel alle gelegenheden altijd menen te ma spreken over het bloed van Jezus over de vergeving der zonden. Nu het een bekend verschijnsel dat> datgene verzwakt waar je te veel spreekt. Het slijt uit. Het begrip ervan dringt niet meer door en wc „een staande uitdrukking", zondi beweging. Merkwaardig is, dath« Nieuwe Testament zelf er heel spaarzaam mee is. Het bloed vai Jezus komt in de evangelieën vriji alleen ter sprake in de avondmaalswoorden. En ook Pas is zuinig met dit spreken. Hier bij voorbeeld krijgt het begrip genaik meteen een andere relatie. Voor Paulus is er die achtergrond wel» Jezus, de gekruisigde en opgesUui maar hij brengt genade hier mete in verband met geloof en liefde. D hij, nota bene hij, de vervolger en dies meer zij, geloof en liefde krijg Dat geloof en liefde in zijn ongelov en liefdeloos leven zijn binnengedrongen dat kan niet audi dan die grote genade van Jezus l Christus zijn. Als dót geen genade) meer is? Wat wij dogmatisch naar .voren meenden te moeten halen» hier op de achtergrond. Dit is de hartzaak: mensen veranderen. Hfli Schijnbaar onmogelijke gebeurt Iemand die alleen maar aan zich» dacht en aan wat hij meende te moeten doorzetten, wordt op een ander spoor gezet. Het spoor van dienst, geloof en liefde. Het spi Jezus. <an oor» BOEDAPEST/WENEN, (ANP) „Als vooraanstaand werk uit de Hongaar se en de wereldliteratuur" is de bijbel sinds 1 september verplichte leerstof op de lagere scholen in Hongarije. Het Hongaarse persburead in Wenen wijst erop dat in het hoger beroepson derwijs en op gymnasia de griekse en oosterse literatuur reeds langer op het rooster staan. „Bij een diepgaan de studie van de wereldliteratuur is de uitleg van de bijbel, die nog veel vuldig geciteerd wordt, onmisbaar", aldus het Hongaarse persbureau. Beroepingswerk NED. HEKV. KERK Bedankt: voor Gorinchem G. S.lj te Soest; voor Giessendam-Nedf dinxveld P Molenaar te Gro< mers. GEREF. KERKEN Beroepen: te Westerhaar en ted wold H. A. Speelman, kand. til stelveen. Aangenomen: naar Halle B. AaA kand. aldaar; naar Emmerco» cuüm E. P. Klarenbeek, kand. aid GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Scherpenzeel L. V laar te Elspeet. Bedankt: voor Boskoop C. Hari» Dordrecht. NED. GEREF. KERKEN Intrede: op 14 sept. te Langerakl Louwerse uit Hengelo. waarin opgenomen: Oe Rotter dammer. met Dordts Oagblad, Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam Wibautstraat 131 Amsterdam tel -f)20-913456 tele* 13006 Postgiro 66 00 00 Bank Ned Credietbank Rekenmgnr 2300 12574 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel 010-115588 (abonnementen en bezorging) tel 010-115588 (redactie) tel 115700 (uilsluitend voor advertenties) Westblaak 4 Rotterdam REGIO DEN HAAG/LEIDEN Poètbus 101 2501 CC Den Haag tel 070-469445 (abonnementen en bezorging) tel 070-469445 (redactie) tel 070-468864 (uitsluitend voor advertenties) Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND (abonnementen en bezorging Postbus 3 8000 AA Zwolle tel 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwolle Abonnementsprijzen Per maand f 16.98 Per kwartaal 50,95 Per half iaar 101,90 Per jaar 201.60 Advertentietarieven op aanvraag Telefonische abonnementenop drachten (zie adressen boven) Opgave familieberichten 9-19 30 van maandag t'm vrijdag Op zondag van 18-20 uur telef 020- 913456 Opgave mini-advertenties lel 020-936868 ol schiilleli|k aan Mini-Adv aldeling, postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adreswijzingen uitsluitend schrif telijk aan onze Amsterdamse adressen ADVERTENTIES In Kerk en Wereld, het blad van de vrijzinnige hervormden, schrijft dr. W. H. Stenfert Kroese: Ik hoor hoe mensen praten over de plaats van vrijzinnigen in de kerk. „Zo'n aardige dominee," zeggen ze dan, „je merkt eigenlijk helemaal niet dat hij vrijzinnig is." Dat wordt dan nog als een compliment bedoeld ook. Of: „In onze gemeente is de verhouding zo goed, dat niemand meer weet of de ander vrijzinnig of rechtzinnig is." Je mag bezig zijn, zolang er maar niets beweegt, niets verandert. Zodra dat gebeurt, mag je niet meer verder Ongelukkigerwijs leeft het sprookje voort dat Gemeen te-opbouw dat nu precies heeft be doeld. Op vele plaatsen leidt dat tot een verhouding, die de meeste vrijzin nigen wel zullen herkennen. Men is zeer tolerant. Maar het is een toleran tie van een bepaalde soort. In de jaren zestig heeft Marcuse deze tole rantie beschreven als de repressieve tolerantie. Dat klinkt erg ingewik keld maar is het niet. Als je er een maal oog voor gekregen hebt, herken je het maar al te vaak. Het is de tolerantie, die alles maar laat begaan, zolang er maar niets gebeurt. Je mag' schrijven wat je wilt. als ik het maar niet hoef te lezen; je mag zeggen wat je wilt, als ik het maar niet hoef te horen. Het is de verdraagzaamheid die de andere doodzwijgt. Echte tolerantie is iets anders. Het is intens bezig zijn met de ander in het besef dat we het met elkaar moeten rooien. We kunnen niemand missen. Natuur lijk kent iedereen het gevoel van moedeloosheid als je de argumenten voor de zoveelste maal hoort, als je merkt dat niemand de ander heeft overtuigd. Maar dat mag alleen maar reden zijn om met nog meer energie en fantasie met elkaar bezig te zijn. Het was Juist het punt van Gemeen te-opbouw dat je elkaar In een hotel kunt voorbijlopen zonder te groeten; maar dat je dat in een gezin niet kan doen. Je zou willen dat we over elkaar leerden praten in de trant van: „Wat geweldig dat die man zo door en door „Zo'n aardige dominee, je merkt eigenlijk helemaal niet dat hij vrijzinnig is." het wel het geval is je als belangrijke gebeurtenissen bij blijven. vrijzinnig is. Als hij erbij is worden de gesprekken opeens interessant." Of: „Wat ben ik blij dat we nu een bonder fVvn com icm+ic»c in onze kerkeraad hebben. We heb- yUHöequeilueb ben een heleboel van hem geleerd." De publikatie van de raad van kerken Je zou dat willen, omdat de keren dat „Over arbeid en inkomen", waarin ADVERTENTIES tijdens de herfst-, kerst- en psssvskantlesl NIEUW: onze drie-weekse kombinatiereis naar EGYPTE - ISRAEL en JORDANIË. (Vertrékdata in 1981: 21 april; 21 juli; 3 november) ALS VANOUDS: onze geheel verzorgde rondreizen naar EGYPTE-ISRAËL- TURKIJE-GRIEKENL AND-ROME Europalaan 14, 3844 AV HARDERWIJK. Telefoon: 03410-21989. THACIR HERVORMDE GEMEENTE HAARLEM vraagt een part-time voor het Jeugdwerk (3 dagdelen). Hij /zij zal in overleg met de jeugdwerkcommissie tot taak hebben: Opzetten en begeleiden van trainings- en toerustingscursussen voor de leiding van de jeugdgroepen Hulp bieden bij het doordenken en begeleiden van de jongerensa- menkomsten (16 jaar e'n ouder). Onze gedachten gaan uit naar een vormingswerker met adequate theologische scholing. Sollicitaties binnen 14 dagen te richten aan G. J. Jeronimus, Stuver- straat 2, 2013 AP Haarlem, tot wie u zich tevens kunt wenden voor nadere inlichtingen (tel. 023-322518). onder meer gepleit wordt voor een herverdeling van de arbeid door een vijfurige werkdag met sociale dienstr plicht en een basisinkomen voor ledereen, geeft dr. C. Bezemer in het Hervormd Weekblad het volgende commentaar in de pen: Heeft men ook de consequenties van dit alles overzien of willen overzien? Of heeft men deze maatregelen geop perd alleen maar met de bedoeling hoe daarop gereageerd zou worden? Nog afgezien van de voorgestelde ar beidsplicht voor iedereen en de onbe taalde huishoudelijke arbeid door ge huwde mannen, acht ik een van de grootste, zo niet het grootste bezwaar tegen deze voorstellen, dat stel dat dit verwerkelijkt zou (kunnen) wor den dit een directe aantasting be tekent van de meest fundamentale en bijbelse amenlevingsvormen: het huwelijk en gezin. Ook daaraan wordt in het boekje geen enkele aan dacht besteed. Afgezien van het feit, dat gehuwden de vrijheid hebben om beiden te (blijven) werken, wanneer zij menen dat te moeten doen, moe ten we toch niet voorbijgaan aan de „problemen", die daaraan in allerlei gevallen verbonden zijn. Wat moet dat worden in een samenleving, waar in het voorgestelde systeem van ver deling van de arbeid werkelijkheid zou zijn? Welke spanningen zal dat meebrengen in de huwelijken? In wel ke mate zal het huwelijk nog meer gedevalueerd worden dan nu reeds het geval is? Wat moet er terecht komen van de opvoeding van de kin deren? Dreigt het gezinsleven niet meer en meer ondermijnd te worden door een dergelijk systeem? Ik stel deze vragen niet omdat ik het ant woord niet weet. Ik weet dat ant woord wel. De gevolgen voor huwelijk en gezin zullen alleen maar funest zijn! Preek Ds L. H. Kwast in de (gereformeerde) Friese Kerkbode: Gezaghebbende mensen zeggen dat moderne luisteraars met vijfentwin tig tot dertig minuten uitgeluisterd zijn. Dat ligt er maar aan. Onlangs zat ik ergens buiten Friesland naar een collega te luisteren en ik was na tien minuten ai uitgeluisterd. Dat de preek slecht was, was één ding, maar de voordracht was ook nog saai. Maar ik kan voor de vuist weg predikanten en hoogleraren noemen die erin sla gen om drie kwartier achtereen mo derne luisteraars te boeien. De vraag is wèt ze over het voetlicht hebben te brengen en hóe ze dat doen. Als een predikant erin slaagt zijn luisteraars de indruk te geven dat ze zélf in de preek voorkomen en dat wil zeggen dat het om hün zaak en hün situatie gaat zal voor hun gevoel de preek helemaal niet lang duren. Na afloop van de dienst hoor je hen zeggen: „Hij had van mij nog wel even door mogen gaan". Wie zich bij het onderwerp van de preek betrokken weet, kan heel veel hebben. Omgekeerd duurt elke preek lang die de toehoorders met geen mogelijkheid naar hun eigen leven toe kunnen halen. boekennieuv Dr. L. da B Pro». Or. A. H. B (redactie) KERK EN VREDE In oudheid 202 blz.. 1 27SO Studies door Historici van de Vnje Urwers» Amsterdam biieengebracht ter getegenhed het eerste eeuwteest (1080-1980). Aan i bundel werkten mee: Or J. Davdse drs t Kramer, Dr C. O. van Leeuwen, Drs. N. La! en Drs. J J van Moolenbroek Een aM boek! Pro». Dr. A. J. Raak er OP DE BRES VOOR VREDE EN GERECHT*» 312 blz., I 16,50 Coëxistentie en dialoog els voorwaard*. boek dat geen oppervlakkigheid toelaat, dat kan helpen bij het nadenken over de tri van oorlog, vrede en gerechtigheid Dra. J. Fiber PREKEN VOOR DE VREDE 32 blz.. 10.50 Indringende preken dié op klemmende Pref. Dr. J. Verkuyl, Ds. N. A. Sehumsn en Ore. A. Schipper* MEEGENOMEN VOOR DE VREDE 108 blz.. 15,25 Nadere verantwoording van het Geretom Vredesberaad Vanuit hel bifbels getuï zoeken d«rauteurs naar de wil van God in I lijd van nucleaire bewapening Verkrijgbaar in de boekhandel U^jjKOK KAMPE Voor de zojuist verschenen gespreksnota van de Raad voor de zaken van Overheid en Samenleving van de Nederlandse Hervormde Kerk. Adres: Postcode/Woonplaats: Rechtstreeks te zenden aan Uitgeverij Boekencentrum B.V, Postbus 84176, 2508 AD 's-Gravenhage, of vla boekhandel: voor de toezending van ex. ter verkenning en peiling van de arbeidssituatie 10,90. Voordeelprljs voor leden van het C.N.V. 8,75 1,30 verzend* kosten. Aktlenummer 164-026 Geldig tot 31 december 1980.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2