Milde tonen in een strenge leer Prof. Douma waarschuwt voor zwart-wit denken 941041 CNV. Geen doopbewijs als niet-joodverklaring Trouw Werkdocument voor bisschoppensynode over het gezin VANDAA Vrijgemaakte hogeschooldag Christelijke gereformeerde synode dat Hij bij ons zou zijnj VOORBIJGANG Oproep tot eenheid KERK IN DE JVERELD Joodse gemeenschap Voorbeden-schrift in Bakkeveen Een geval straatschenderij SCL.ÏV1 DONDERDAG 11 SEPTEMBER 1980 KERK AMSTERDAM De echtpa ren moeten door voorbeeld en gebed meehelpen dat het ge zin de .kostbare hoeksteen blijve van de samenleving. Het huwelijk is geen cultuur historisch gegroeide werke lijkheid, geen westerse be schavingsvorm, maar Gods instelling bij de oorsprong van de mensheid aldus bis schop Simonis van Rotter dam gisteren tijdens een be devaart in Heiloo. In de rooms-katholieke kerk staat het gezin in bijzondere belangstelling, nu eind van de maand de driejaarUjk.se algemene bisschoppensynode wordt gehouden. Vier weken lang zal daar jpver „de functies van het christelijk gezin in de hedendaagse wereld" wor den gesproken l>e tekst van het werkdocument voor deze synode is nu in het Nederlands verschenen. Het betreft hier de twee de versie. Zoals gebruikelijk was vo rig jaar door de voorbereidende in stanties van het Vaticaan een eerste ontwerp rondgestuurd. De bisschop pen van over de hele wereld moesten hierop reageren. Dat is gebeurd. Veel van de gedane suggesties kwamen erop neer dat de synode meer oog moest hebben voor de culturele en sociale verschillen. Het eerste ont werp leek volgens vele critici de wes terse. negentiende-eeuwse gezins structuur gelijk te steUen met Oods onveranderlijke scheppingsorde. Ook was er kritiek op de betweterige en moraliserende toon van het stuk. Men wilde het wat opener en meer bemoedigend. In deze tweede versie hebben de op stellers zich deze kritiek enigszins aangetrokken. De toon is milder ge worden. waardoor het gesprek verge makkelijkt wordt. Opvallend is dat het document van ongeveer 30.000 woorden lang. begint met aan te ge ven dat het ..maar" een hulpmiddel ls en beslist geen ontwerp voor een slot document dat de bisschoppen alleen maar even hoeven te komen tekenen. „Het ts louter een middel tot overden king en discussie daarom worden de kwesties erin niet altijd opgelost, maar opengelaten Vergaloppeerd De redactie van het stuk heeft zich per ongeluk of expres vergaloppeerd BISSCHOPPENSYNODE IN ROME door Pieter van der Ven door een enkele maal toch te spreken van: „De synode vindt daarom „De synode betreurt", „de vaders me nen toch". Dit is onder meer het geval in het hoofdstukje over geboortenre- gellng. Of daaruit blijkt dat dit punt verder niet meer ter discussie staat en regelrecht naar het slotdocument verhulst moet worden afgewacht. Het werkdocument is opener van toon. houdt soms met evenveel woor den rekening met verschillende situa ties en culturen. Toch wordt de leer van de rk kerk ten aanzien van het huwelijk, echtscheiding, geboorten- regeling. abortus niet aangetast en ook niet ter discussie gesteld. Inte gendeel. Waar het gaat over abortus bij voorbeeld wordt niet voor het eerst gezegd: „Kinderen kunnen in hun ouders geen zekerheid meer vin den. Ouders kunnen niet echt houden van kinderen wier broers of zussen zij hebben gedood." De openheid, mild heid of hygiëne van een dergelijke zinsnede vallen niet iedereen spon taan op. Klassiek Het werkdocument is klassiek inge deeld. Het begint met een situatie schets van het gezin in de wereld vandaag; vervolgens komt de leer van de kerk over het huwelijk, de ouderlijke verantwoordelijkheid, de positie van de vrouw enzovoorts. Het derde en meest uitgebreide deel han delt over de pastorale problemen. Daar komen de bekende hangijzers ter sprake: geboortenregeling, opvoe ding, onderwijs, catechese, het ge mengde huwelijk, wetgeving ten aan zien van staat en gezin, samenwonen en proefhuwelljk, scheiden en op nieuw huwen. Wat dit laatste punt betreft hangt er In de rk kerk verandering in de lucht. De onverbreekbaarheid van het hu welijk staat weliswaar buiten kijf, maar „de kerk gelooft dat Oods gena de werkt in hen die door zwakheid of de invloed van deze veelveroorloven- de samenleving tot de ondergang van hun huwelijk werden gebracht. Zij sluit hen niet van haar pastorale zorg uit." Vla een sterk pastoraal beleid wil de rk kerk met behoud van haar leerstel lingen tot een ruimere aanvaarding komen van gescheiden en opnieuw gehuwde mensen. Het lijkt er ook op dat de drang in die richting vanuit alle hoeken van de wereld groot ls. De legale weg tot nu toe: de nietigverkla ring van het eerste huwelijk, was al tijd een grote uitzondering. Aange zien plaatselijke bisschoppen met hun rechtbanken daarin enigszins be voegd zijn is er op enkele plaatsen een eigen beleid aan het groeien. Niet alleen ln Nederland, ook ln Ame rika en elders is men de strenge ker kelijke wet een beetje naar zijn hand gaan zetten. Dit ls Rome al langer een doom in het oog. Op de bijzondere synode van de Nederlandse bisschop pen is dit door tijdgebrek niet aan de orde gekomen, onder verwijzing naar de nu aanstaande vergadering. Een actief, begripvol pastoraat Jegens „in concubinaat levenden" kan voorko men dat Rome zichzelf buiten spel zet. In het eerste ontwerp lag erg veel nadruk op het gezin als „huiskerk", het gezin als kerk-in-het-klein: daar wordt het geloof bewaard en doorge geven, vandaaruit straalt het naar buiten en doortrekt het de samenle ving. De taken van het gezin werden aldus nogal idealistisch, VEuiuit voor onderstelde idealen, breed uitgeme ten. Het nieuwe stuk is wat dit betreft soberder, noemt die taken wel, maar gaat vooral ln op de problemen een lichte verschuiving van ideaal naar werkelijkheid, van theorie naar prak tijk, van begrippen naar mensen. Voor de synode lijkt nog wel wat ruimte om in die richting door te schuifelen. „Het christelijk gezin" werkdocu ment voor de algemene bisschoppen synode 1980. Archief van de Kerken 3 september 1980. Uitgave van De Horstink, postbus 400, Amersfoort (033-11523). Prijs 5,10. li "1 AANWEZIGHEID soms komt hij vlak lai een kille windvlaag lat D een gerucht als van eei 0 ifj maar toch luid genoeg om je te doen schrikke en even sta je stil in gedachten bij de plA« waar hij woest om ziel en waar mensen hullen om het onbegrepene en om het gemis om het zinloze om de duizend vragen die geen antwoord krijg It! en je vraagt je al waar Hij is die niet beloofd heeft dat zoiets niet gebeura |Jj maar die ons wel bezwi Van een medewerker KAMPEN De vrijgemaakte gereformeerde ethicus prof. dr. J. Douma heeft enkele honderden van zijn geloofsgenoten gisterenmiddag gewaarschuwd, zich bij hun bezinning op ethische vraagstukken niet te laten verleiden tot een gemakkelijk radicalisme en zwartwit redeneringen Christenen moeten weliswaar de vas te koers volgen van Oods gebod, maar dan wel met open ogen, met bezonnenheid en voorzichtigheid. De hoogleraar was één van de elf hoofd sprekers op de jaarlijkse schooldag van de vrijgemaakte gereformeerde kerken gisteren in Kampen De circa twaalfduizend bezoekers kwamen in tien gebouwen bijeen. Prof. Douma behandelde ln zijn toe spraak Aristoteles' bekende theorie dat de deugd altijd een midden is tussen twee ondeugden; een midden tussen een teveel en te weinig. Vrijge vigheid bijvoorbeeld vormt zo vol gens Aristoteles het midden tussen verkwisting en gierigheid. Aristoteles heeft, aldus prof. Douma, een gewel dige invloed gehad op de „christelij ke" ethiek. Deugdzame mensen zou den zij zijn die het juiste midden zoeken. Hij gaf toe dat er ook een kern van waarheid in zit, namelijk waar zij waarschuwt tegen het gevaar van uitersten en vraagt om maat te houden. Toch bestreed de hoogleraar Aristo teles' opvatting. Deugden en ondeug den komen zo op één lijn te liggen „De ondeugden worden zo tot deug den. waarvan we moeten aftrekken of optellen om bij de deugden te komen en omgekeerd". Zo worden goed en kwaad op een voortgaande lijn gezet, terwijl zij tegenover elkaar gesteld moeten worden. „Het kwaad ls in de Schrift zonde, overtreding van Oods gebod De gierigaard lijdt niet aan een tekort aan vrijgevigheid, maar hij heeft een afkeer van de vrijgevig heid" Vaste koers Het kwade ls niet een te weinig of een te veel van het goede. En het goede kan ik ook niet kennen door het mid den te zoeken tussen twee kwaden. En dat is nu Juist volgens professor Douma de weg die de mensheid ver daag gaat Zij slingert zich tussen de uitersten door. altijd op zoek naar het goede tussen twee kwaden in. Maar wie het licht van Oods Woord heeft opgevangen, zoekt niet tussen uiter sten naar het Juiste midden, maar hij volgt de aangewezen weg van Oods woord. „Wij moeten een vaste koers volgen over de weg die ons voorge schreven is door Oods woord." Maar. waarschuwde prof. Douma, dan wel met bezonnenheid en voor zichtigheid. Dat betekent dat we niet zomaar met alle onderwerpen klaar zijn. Professor Douma noemde ln dat verband de kwestie van de atoombe wapening. .Het IKV is met zijn roep „kernwapens de wereld uit. te begin nen uit Nederland" voor veel christe nen een struikelblok, maar de ver schrikking van dq nucleaire wapens ls anderzijds zo groot, dat we er met gemakkelijke conclusies niet kunnen komen. Zwart-wit redeneringen heb ben veel bekoorlijks, maar ze laten ons met oogkleppen lopen, zodat we niet naar èlle kanten kunnen zien om bezonnen en voorzichtig onze weg te vervolgen". en misschien moet je nog stiller worden om die aanwezigheid te ervaren. Van een onzer verslaggevers AMERSFOORT De synode van de christelijke gerefor meerde kerken heeft uitgesproken dat doopbewijzen alleen afgegeven mogen worden voor kerkelijke doeleinden en dus op verzoek van een kerkgemeenschap. Islam Prof. dr. J. Douma hand geen tijd wordt om over zending onder de moslims van vrijgemaakte zijde te gaan nadenken. Moslims en Surinamers zijn onze buren gewor den, zei hij. De hogeschooldag van gisteren was de 35e na de vrijmaking van 1944. Voor de bibliotheek van de hoge school werd het af geloen jaar in de vrijgemaakte kerken 150.000 gulden opgehaald. Eén van de collecten gis teren was bestemd voor een fonds, waaruit de studie van buitenlandse studenten in Kampen voor een deel wordt gefinancierd. Het aantal bui tenlandse studenten aan de hoge school ls de laatste jaren sterk toege nomen. Zendingslector dr. M. K. Drost wees in zijn toespraak op de toenemende invloed van de islam binnen West- Europa. De moslims mobiliseren zich en de misslologle wordt binnen de islam steeds sterker beklemtoond. Hij stelde de vraag of het langzamer- Vanavond draagt de rector van de hogeschool, dr. J. van Bruggen zijn rectoraat over aan professor C. Trimp. Tot nu toe vond de rectoraat- ReSDrêRjn&r overdracht altijd plaats op de geboor- 6 tedag van de hogeschool, 6 december. Zij mogen niet afgegeven worden als ze gevraagd worden als een soort nietrjoodverklaring. De synode zal dit besluit ter kennis brengen van het opperrabbinaat van Nederland „bij wijze van solidariteitsverklaring met het volk van Israël." Deze laatste uitspraak, nl. dat de christelijke gereformeerde synode zich solidair verklaart met het volk van Israël (voor de duidelijkheid: daarmee bedoelde de synode het joodse volk) zou kunnen getuigen van vergaande theologische implicaties. Maar die moet men er blijkens het feitelijke verloop van de synodebe spreking niet ln zoeken. Het voorstel om de opperrabljnen een brief te stu ren werd improviserend aan het be sluit toegevoegd, zonder dat de syno deleden zich realiseerden dat zij op de keper genomen iets uitspraken wat zij zelfs ten aanzien van kerkelij ke groeperingen die vlak bij hen staan, zoals de vrij gemaakten, nog nooit hebben gedaan. De bespreking van het werk dat waarin opgenomen: De Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidee Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammmga HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam Wrbautstraat 131 Amsterdam tel 020-913456 •telex 13006 Postgiro 660000 Bank Ned Oedietbank Rekenmgnr 2300 12 574 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel 010-115588 (abonnementen en bezorging) tel 010-115588 (redactie) lel 115700 (uitsluitend voor advertenties) Westblaak 4 Rotterdam REGIO OEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Oen Haag tel 070-469445 (abonnementen en bezorging) tel 070-469445 (redactie) tel 070-468864 (uitsluitend voor advertenties) Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND (abonnementen en bezorging Postbus 3 8000 AA Zwolle tel 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwolle Abonnementsprijzen Per maand 16.98 Per kwartaal 50.95 Per half taar 101.90 Per jaar 201.60 Advertentietarieven op aanvraag Telefonische abonnementenop drachten (zie adressen boven Opgave tarrvliebenchten 9-19 30 van maandag t/m vr>)dag Op zondag van 18-20 uur teief 020- 913456 Opgave mini-advertenties tel 020-936868 ol schriftelijk aan Mmi-Adv afdeling, postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adreswiizmgen uitsluitend schrif telijk aan onze Amsterdamse adressen Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Opperrabbijn M. Just heeft ter gelegenheid van het Joodse nieuwjaar, dat vandaag is be gonnen (het jaar 5741 is ingegaan) de Joodse gemeenschap in Nederland opgeroepen tot eenheid. In zijn op roep in het blad Hakehilla onder streept hij dat het „Joodse volk in ernstige dagen leeft". Hij vraagt „alert te zijn ten aanzien van het feit, dat wij de laatste tijd moeten ervaren hoe juist tegenovergestelde geeste lijk-religieuze richtingen van religieu ze impulsen gebruik maken ons te bestrijden". De opperrabbijn besluit zijn Rosj-Hasjana (nieuwjaars) wens met „weja'asoe goelam agoeda achad" (en zij zullen een verbond met elkaar vormen). ADVERTENTIE BEL DEBOND WAAR JE STEM WORDT GEHOORD. WORD LID, SAMEN OP DE GOEDE WEG Christelijk Nationaal Vakverbond BAKKEVEEN (ANP) In het Friese Bakkeveen is het sinds kort mogelijk voorbede aan te vragen door middel van een „voorbede-schrift" dat in de hal van drie plaatselijke kerken (rooms-katholiek, hervormd en gereformeerd) klaar ligt. De aan vraag kan anoniem gebeuren. De problemen lopen uiteen van ziekten en generatieconflicten tot de derde wereld en de bewa peningswedloop. De initiatiefne mers hebben niet de indruk dat er misbruik van wordt gemaakt. door Aldert Schipper De Russische Jonge intellectueel Alexander Ogorodnikow, tegen wie vorige week een proces is begonnen in Kalinin, een stad niet ver van Mos kou, riskeert een jarenlang verblijf in een kamp. Dinsdag werden zijn vrouw en zijn vader als getuigen ge hoord. Vrienden mogen het proces niet bijwonen. Ogorodnikow was een van de organi satoren van de zogenaamde christe lijke seminaria, die gedurende een aantal Jaren ln het midden van de jaren zeventig in Moskou en enkele andere grote steden ln het Westen van de Sowjet-Unie hebben bestaan. Soms lijkt hun bestaan voort te gaan. De Britse onderzoeker Jane Ellis heeft in een van de laatste nummers van „Religion in Communist Lands", een uitgave van Keston College, ver teld over het ontstaan van deze semi naria. De seminaria kan men het beste om schrijven als studieclubs van jonge intellectuele orthodoxen, die geen be paalde organisatiestructuur bezitten. Het aantal deelnemers aan de semi naria kan niet bijzonder groot zijn, maar is wel een steeds wisselend ge zelschap. De deelnemers zijn door gaans jongelui, die geen of slechts een vage religieuze achtergrond beza ten en gestudeerd hadden in een vol ledige athïstische omgeving, waar ze weinig voldoening meer aan ontleen den. Maar ook de kerk, zoals die tus sen de politieke klippen trachtte door te zeilen boeide hen niet genoeg. Ogo rodnikow is nu 29 jaar. In 1974, kort nadat zijn club begon schreef hij. „Onbevredigd door een kerk die niet veel meer vertoont dan een godsdien stige cultus, omdat we geen mogelijk heid hadden om godsdienstonderwijs te krijgen en de broederlijke christe lijke relaties nodig hadden, begonnen we in oktober 1974 religieus-filosofi sche studiebijeenkomsten te houden. We vonden dat onze vragen noch in preken, noch in het kerkblad aan de orde kwamen In 1978 veranderden de studieclubs hun naam in: Seminarium inzake problemen van goddlenstige herle ving. een wijdse titel voor een be scheiden onderneming als deze. Men Alexander Ogorodnikow las onder elkaar onder meer werken van de Franse filosoof Bergson en preken van de Amerikaanse evange list Billy Graham. Er trad wel eens een theoloog op en er ls een geval bekend dat iemand uit het Westen een lezing hield. De studieclubs wil den een blad uitgeven, maar na één aflevering van Obsjtsjina (Gemeen schap) staken de autoriteiten daar een stokje voor. Het onschuldige ka rakter van de clubs verhinderde de KGB niet om meedogenloos op te treden, als betrof het geheime cellen die de staat onmiddellijk bedreigden. Talrijke huiszoekingen, waarbij alles wat los en vast zat werd meegeno men, werden hun deel. Een wettige basis voor zulk optreden is er niet. De negen leden van de studieclubs die nu gevangen zitten zijn dan ook stuk voor stuk van iets anders beschuldigd dan het deelne men aan het seminarium. Ogorodnikow, die doorgaans be schouwd wordt als degene die de be weging begon, geldt als een talentvol iemand. Hij heeft met uitstekende resultaten een drietal instituten voor hoger onderwijs bezohet: De Moskou- se staatsuniversiteit, de Oeral-Uni- versiteit (in beide gevallen filosofie) en het nationale filminstituut in Mos kou, waar hij door de film „Het Evan gelie volgens Matheus" van Pasolini belangstelling kreeg voor het christe lijk geloof. Aan dit instituut bleek hij aanleg aan de dag te leggen. Hij kreeg op voorspraak van de directie een hogere studiebeurs, maar werd kort daama weggezonden, toen bleek dat hij christen was. De Russische schrijver Anatoli Levi- tin, kende Ogorodnikow. voordat hij naar het Westen kwam, goed. Hij schrijft over hem: „Ik herinner mij hem als een Jongen, de zoon van een communist in de provincie. HIJ is bescheiden en beleefd. Hij stottert als hij opgewonden raakt. Hij Ls zo Rus sisch als het maar kan, ln merg en been. Dat is geen verdienste of een voordeel, maar misschien wel een te ken. in het begin van deze eeuw wa ren het dit soort jongelui, die de revo lutie maakten. Jongeren met een brandend hart en oprechte geest, zij cijferden zichzelf weg en verlangden niets voor zichzelf. Zij kwamen uit het milieu van eenvoudige mensen." Ogorodnikow was bezig in Moskou. In Leningrad en Smolensk had je ook een studieclub. De leiders daar waren Wladimlr Poresj en Tanjana Sjtsjlp- kowa. De eerste is ook jong. Mevrouw Sjtsjipkowa is 50 jaar, een uitzonde ring. Beiden zijn afgestudeerde taal kundigen. Mevrouw Sjtsjipkowa was 17 jaar lector in de romaanse talen latljn, oud-Frans en oud-Roemeens, maar ook zij raakte haar positie kwijt, toen bleek dat zij christin was. „evangelieverkondiging onder Israël" heet verliep overigens niet van een leien dakje. De christelijk gerefor meerden hebben een eigen Israël-pre-' dlkant, dra. J. L. C. Boertjens die in daadwerkelijke solidariteit met het joodse volk ln Israël zit te „lemen". Het geestelijk effect van deze bezin ning van christelijke en Joodse geleer den op de wortels van christendom en jodendom blijft uiteraard moeilijk meetbaar. Dat was niet naar de wens van verschillende synodeleden die liever zagen dat dominee Boertjens als een zendeling-oude-stljl op de markt in Tel Avlv ging staan om de joden op te roepen tot geloof in Jezus Christus. Gewezen werd daarbij op de instructie waarmee hij naar Israël is uitgezonden. Daarin staat dat hij dient mee te werken aan „de planting van de kerk van Christus „daar waar de kerk hem zendt. Toegegeven: het deputatenrapport gaf ook wel enige aanleiding om de synodeleden tegen de haren ln te strijken. Nadat er jarenlang ingeha- merd is dat de verhouding van kerk en Israël in de huidige omstandighe den niet die van zending is maar van dialoog, stelde het rapport nu dat niet ten onrechte gesproken wordt van een „pre-dialogische situatie". Hoe komen we ooit verder, vroeg een synodelld. Deputaat ds. M. Drayer beantwoord de de vraag of de prediking in Israël vrucht draagt overigens met een be slist ja; het werk wordt door de Here gezegend. Natuurlijk kunnen we niet statistieken van bekeringen uit onze mouw schudden. Dat zou ons werk in Israël direct onmogelijk maken. Wij mogen hier alleen met grote voorzich tigheid en bescheidenheid spreken. Een voorstel van ds. B. de Domph uit Vlaardlngen, om als synode uit te spreken dat wat hij noemde de „ei genlijke evangelie-verkondiging on der Israël" prioriteit dient te hebben boven „studies en publicaties zoals dat nu gebeurt" kreeg niet de vereiste meerderheid. Aan de andere kant kon een verzoek van de deputaten om in Nederland een half-time vrijgestelde studiesecretaris aan te stellen even min een meerderheid in de synode krijgen. GOS Opmerkelijk Het opmerkelijke is dat pas twee jaar nadat de studieclubs bestonden er iets ln het Westen over bekend werd. Zij timmerden niet aan de weg en pas toen de activiteiten van de KGB te gen hen bekend werd, zochten de clubs bekendheid. In 1979 werd een lijst bekend van 32 afzonderlijke inci denten: Huiszoekingen, het in beslag nemen van literatuur, ondervragin gen. het plaatsen van mensen in psy chiatrische klinieken, arrestaties, veroordelingen tot werkkampen etc. Clubleden werden 's avonds op straat aangevallen en mishandeld. Iemand werd een arm gebroken. Iemand an ders werd in het Serbski-instltuut op genomen en daar tegen zijn wil met medicamenten ingespoten, die be paalde vormen van debiliteit veroor zaakten. Ogorodnikow werd ln 1979 tot een jaar kamp veroordeeld, wegens para sitisme op een moment dat hij zojuist was aangenomen voor een nieuwe functie. Na zijn detentie werd hij me teen weer gearresteerd. Poresj zit ook te wachten op een proces en mevrouw Sjtsjipkowa zit als sinds januari van dit jaar, omdat ze tijdens een van de talrijke huiszoekingen weigerde een notitieboekje af te geven en de agent die het uit haar handen rukte een klap in zijn gezicht gaf, volgens de autoriteiten een geval „kwaadaardi ge straatschenderij." De synode hield zich voorts het meest bezig met internationale zaken. Prof. dr. J. van Oenderen beantwoordde vragen over de Gereformeerde Oeco- menische Synode (GOS), die in juli in Nimes werd gehouden. Nog nooit is zo duidelijk geworden als daar dat de problematiek van de GOS wordt ge vormd door de Nederlandse gerefor meerden, zei professor Van Gende- ren. In tegenstelling tot vroegere ja ren stonden nu in de commissies en de plenaire vergaderingen christelijk- gereformeerden en gereformeerden veelvuldig tegenover elkaar. Bepaald niet alleen op het punt van de homo filie. Prof. Van Genderen toonde zich dankbaar dat de GOS in Nimes niet uiteen gevallen is, maar betreurde het dat daardoor de onduidelijkheid is gebleven. Er zullen op de volgende GOS (in 1984) knopen moeten worden doorgehakt, bijvoorbeeld ten aanzien van het lidmaatschap van de wereld raad van kerken. De synode besloot gisteren tot het aangaan van een relatie met de Chris tian Reformed Church in Noord- Amerika. Een kerk die tot nu toe op het punt van de contacten in Neder land alleen naar de gereformeerden keek. Deze nu tot stand gekomen „kerkelijke gemeenschap" houdt on der meer onder zekere voorwaarden kansel- en avondgemeenschap in. Twee afgevaardigden van de Ameri kaanse kerk waren gisteren in de sy node evenals afgevaardigden van de Free Reformed Church van foord- Amerika en kerken in Brazilië en Schotland. Met hun toespraken brachten zij een vleug wereldgemeen schap in de synode. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen: te Voorthuizen (to|ter Verboom te Waddlnxveen. GEREF. KERKEN Beroepen: te Amsterdam-No Bezemer te Ter Aar. Beroepbaar: kand. A. J. Schaft, Sydwende 161 te Dracl el GEREF. KERKEN (VRUG) Beroepbaar: kand. J. C. Krijttèpi Welle 24 te Zwolle. Prof. dr. W. H. Veil De rede die de christelijke i meerde ethicus prof. dr.W R< als voorzitter van de bond tel vloeken heeft gehouden op a vergadering van deze bond (oi titel: „Zelfonderzoek") is af gen het pas verschenen jaarblad 91 berichten van de bond tegen hS ken". Dit zestien pagina's telle schrift, dat voorts jaarvei biedt plus een overzicht van h gegeven propagandamateris voor een rijksdaalder verkrijgt* het bondsbureau, postbus 361 nendaal. J. R. Luth Drs. J. R. Luth uit Spijk benoemd tot opvolger van de o overleden dr. Jan Wit als weten pelijk medewerker hymnologj de theologische faculteit van d universiteit te Oroningen. De Luth ontving zijn theologische ding aan de hogeschool van de formeerde kerken (vrijgemai Kampen. Ds. J. G. Bahnmül Op 63-Jarige leeftijd is overledei G. Bahnmüller, evangelisch-) predikant te Stadskanaal. 'diende hij de gemeenten van graven en Hilvenuim en was hij plaatsvervangend lid van de sj Ds Bahnmüller was al enige ti stig ziek. Ds J. Zuurdeeg Op 71-jarige leeftijd is te Maar leden de hervormde erreritu» kant J. Zuurdeeg te Maam, di bekendheid had door zijn pub over zijn werk in Parijs, wa voorganger is geweest van de Protestanten Bond (NPB). Ds deeg was eerst predikant te G« denberg en vervolgens voorganger van de NPB-afdellB Hilversum, te Parijs en te Wasa In 1963 wjerd hij secretaris i NPB. Nadat hij deze functie had gelegd werd hij in 1971 pal voorganger van de NPB te Hl veld-Glessendam. ADVERTENTIE KLM VERLAAGT DE TARIEVEN OP H VERRE OOSTEN JAKARTA 2050 BANGKOK 1801 COLOMBO 1700 HONGKONG 2390 KUALA LUMPUR 1850 MANILLA 2200 SINGAPORE 1850 Vertrek altijd vanuit Amstcn Rechtstreekse vlucht Belangrijkste voorwaarden: verblijf minimaal 11 tiagca maximaal 90 dagen (jakaria ISO dagen). Verdere inlichtingen bij de erh KLM-agenlen en KLM-kantort Thuis in ds lucht

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2