Nieuw bewind nieuw geluid RODGERS 4 te kunst te keur 8 qjb Bij de opening van het muziekseizoen Hj;: Electronium Trading b.v. Amsterdams Philharmonisch Orkest MUZIEK80 uscrn £6c<$e/zoc/i 250 nieuwe instrumenten, £6e($ei£oe// c/\(9T(9 DINSDAG 9 SEPTEMBER 1980 muziek en <j Jan Willem Loot, rechtenstudie in Groningen, entoesiast cello-speler in xijn vrije tijd, werd op 27-jarige leeftijd al directeur van een orkest, het Overijssels Philharmonisch. „Tien jaar geleden was dat iets heel vreemds, zo'n jong iemand op zo'n post, maar ik voelde me wel in mijn element". Nu in Amsterdam, opnieuw avontuur: „Uitproberen hoe ver het publiek mee wil gaan." Foto Erwin Verheijen door Franz Straatman Als in de hoofdstad maandelijks de sirenes van de BB loeiden, deden ze, onbedoeld, nuttig werk: aankondigen dat in de Westerkerk het gratis lunchconcert begon van het Amster dams Philharmonisch Orkest. Sirene-concerten heetten ze zelfs. Maar met ingang van het nieuwe seizoen zullen die electrische brulboeien weer doelloos over de grachtengordels janken, want de luncheconcerten worden anders en elders (in de Sonesta Koepelzaal) opgezet. Het is niet de enige verandering die opvalt in de komende activiteiten van het APhO. Want wie had ooit gedacht de namen van Arnold Schön- berg. Alban Berg en Peter Schat op de affiches van het APhO te zullen aantreffen Componisten die niet zo in de gratie staan bij het doorsnee- publiek, dat best wel eens een mooi avondje wil in het Concertgebouw. Gelijk meegekocht met de dagelijkse boodschappen in de winkels van een Zaanse grootgrutter, of besteld uit de voor-elk-wat-wils catalogus van het postorderbedrijf in kunst en cultuur, het Nederlands Theater Centrum. Het is duidelijk: bij het Amster dams Philharmonisch Orkest doet zich een belangrijke wijziging voor in de artistieke koers. De man die daar naar buiten toe voor verantwoorde lijk is. heet Jan Willem Loot. sinds een jaar directeur, daarvóór acht jaar in dezelfde functie bij het Overijssels Orkest. Een heel bedeesde prater. Zo om te horen en te zien de tegenvoeter van zijn voo:ganger-op- richter. Jan Huckriede. te omschrij ven als een Bourgondisch type, die 25 jaar lang het APhO als een verlicht despoot leidde, samen met dirigent Anton Kersjes Terzijde: een onge looflijke prestatie om èn een voortref felijk orkest op te bouwen èn een geheel nieuw publiek aan te boren. „Het APhO heeft een betrekkelijk nieuw publiek, maar dat betrekkelijk moet langzamerhand tussen aanha lingstekens worden gezet", legt Jan Willem Loot uit ais ik vraag waar het APhO heenkoerst. „Ik reken erop dat nieuwe bezoekers in eerste instantie kiezen voor onze AH-serie Die blijft populair van inhoud. Maar we begin nen die serie wel met een Nederlands stuk, nu eens geen werk van de over bekende Andriessen, maar van Peter Schat (Concerto da Camera). Tot gro te verrassing van Anton Kersjes; hij vond dat toch wel een wijziging van het programma-beleid ten opzichte van vorige jaren." Enthousiasme Ook barokspecialist Frans Brüggen zit in die populaire serie. Geen barok muziek voor miljoenenpubliek a la Rampal. „Toch past Brüggen er goed in; hij en zijn instrument zijn populair bij een groot publiek. Dat schept al een basis van vertrouwen. Overigens, in Over ijssel heeft hij destijds met het OPhO gewerkt en dat is erg goed gegaan. Brüggen is een enthousiasmerende man. Het APhO kan de barokmuziek niet eeuwig buitensluiten, maar als wij die muziek op het programma zetten, moet het goed gedaan worden." derbaarlijke mandarijn van Bartok („ook nieuw want we doen hem com pleet") spreken boekdelen. „Wij zien onszelf duidelijk als groot stedelijk orkest, op één lijn met het Residentie Orkest en het Rotterdams Philharmonisch. Daarnaast staat het Concertgebouworkest als natio naal orkest. Samenspel laast rils h serifs hebben we dit seizoen een serie van vier concerten die wat meer eist. om zo te zeggen moeilijker is. Ook voor het orkest, want in ieder concert zit een stuk dat nieuw voor ons is: Paganini-variaties van Blacher, Pel- léas en Mélisande van Schönberg, de Lulu-symfonie van Berg en de Vierde symfonie van Nielsen. Dat is nog niet de revolutie in huis. want we storten ons niet in de avant-garde. We willen voorzichtig uitproberen, hoever het publiek mee wil gaan. Niet met in het achterhoofd: we moeten ze opvoeden. Daar geloof ik niet in. Mensen kopen geen kaartje met de gedachte: dat is nou eens goed voor mij. daar word ik groot van Overigens: de vooruitzich ten zijn hoopvol. Wij hadden een be hoorlijke voorverkoop, zelfs nog iets beter dan vorige jaren". Ook in de keuze van grote werken uit de orkestliteratuur blijkt dat het Am sterdams Philharmonisch Orkest i100 musici) zich tot de grote orkesten rékent de achtste symfonie van Bruckner („een wens van het hele or kest"). Le sacre du printemps van Strawinsky („helemaal nieuw voor ons: we zullen er flink wat musici voor moeten bij huren") en De won- Hoe komt zo'n jaarprogramma tot stand? „Uit een samenspel tussen dirigenten en de orkestleden, waarin ik fungeer als coördinator van allerlei voorstel len. Een gecompliceerde zaak, want we werken dit seizoen met twaalf dirigenten. Vroeger had je een vaste dirigent die. zoals Kersjes, tachtig concerten dirigeerde en een paar gas ten. Dan lag dat eenvoudiger. Maar we leven nu in een tijd dat het goed is als de vaste dirigent eens een poosje weg is; keert hij terug, dan wordt hij weer plezierig ontvangen; 't is alle maal heel menselijk." „In die situatie is de directeur de constant aanwezige. Ik onderhoud de contacten met iedereen, krijg voor stellen binnen. Hier heb ik een lijstje van wensen uit het orkest Bartok. Strawinsky, Mahler, Messiaen, diens Turangalila-symfonie nog wel. Hier Bernstein. De musici willen graag groots geïnstrumenteerde en briljan te werken. Iets waar ze hun tanden in moeten zetten In de orkestraad wordt het uiteindelijke programma vastgesteld." En het publiek. Levert dat ook wen sen in? „Afgezien van enkel briefje, neen. Hun wens probeer ik zo goed moge lijk te vertegenwoordigen; natuurlijk weet ik van te voren dat ik meer mensen krijg met Beethoven dan met Bartok." Stapels brieven Hoe zit dat met uw serie in Arnhem; is die opgeheven? „Neen, beslist niet. Alleen doen we die concerten nu voor eigen rekening. De toeloop was zo groot dat Albert Heijn, de organisator, steeds meer klachten kreeg omdat de kaartjes op waren. Kijk, wij vinden het prachtig als we over een affiche het strookje „Uitverkocht" kunnen plakken. Maar Albert Heijn werkt vanuit een andere mentaliteit: de artikelen moeten steeds voorradig zijn. Het was onmo gelijk om de serie te verdubbelen, dus zijn we wat Arnhem betreft uit elkaar gegaan. De serie afschaffen vond ik sneu voor het publiek dat kennelijk graag naar ons toekomt; toen geruch ten over opheffing de ronde deden, kregen we stapels brieven. Komend seizoen zit de zaal in Arnhem, on danks hogere toegangsprijzen, weer helemaal vol: 800 bezoekers U kwam van uit de provincie naar de grote stad. Een forse stap lijkt me. „Bij het OPhO trokken we een pu bliek dat een mengsel is van wat hier het Concertgebouworkest en het AP hO op de been brengen. Het APho- publiek reageert onbevangener; Je merkt dat concertbezoek, naar mu ziek luisteren nog niet zo'n traditie is. Ikzelf voel me in Amsterdam hele maal thuis; ik ben echt een stads mens. En dan. er gebeurt zo veel; ik kom tijd tekort. Dat was het aardige van de provincie; je kon er pionieren. Als je niks organiseerde, gebeurde er niks. Hier in Amsterdam is de in breng van een orkest veel kleiner. Alles is al vastgelegd. Orkestleden komen mij wel eens vragen of er niet tien strijkers extra kunnen wor den aangenomen. Dan zeggen ze. „Oh. mijnheer Huckriede regelde dat altijd even". Maar die tijd is voorbij dat er op het stadhuis ergens een ambtenaar zat die een laatje open trok met geld. "t is nu knokken voor iedere man" Amerika's klassieke orgel: liT*'"' "Ti! ■MUliiiiHÜffifMHUIlUi De fraaie uitvoering van een Rodgers orgel is geen luxe, maar staat borg voor vakmanschap en een prachtige klank. Ontworpen voor de meest veeleisende organist. Tijdens de manifestatie MUZIEK '80, van 12-16 september, introduceren wij de RODGERS 205. Een uniek combinatie-instrument. Een pijporgel aangevuld met een aantal hierop afgestemde electronische registers van uitzonderlijke klank en kwaliteit. Te zien en te horen op stand 4012 in de Julianahal te Utrecht. Morsestraat 28, 6716 AH EDE, 08380-35806 Seizoen 1980-1981 „Er speelt altijd wel een orkest bij u in de buurt." HET BRABANTS ORKEST Postbus 442 s-Hertogenbosch 073- 138500 FRYSK ORKEST Postbus 666 Leeuwarden 05100 - 28898 HET GELDERS ORKEST Velperbuitensingel 12 Arnhem 085 - 422632 LIMBURGS SYMPHONIE ORKEST Henric van Veldekeplein 23 Maastricht' 043-17546 (kaartverkoop) NOORDELIJK FILHARMONISCH ORKEST Postbus 500 Groningen 050- 124071 NOORDHOLLANDS PHILHARMONISCH ORKEST Lange Begi|nestraat 13 rood Haarlem 023-319248 OVERIJSSELS PHILHARMONISCH ORKEST Raiffeisenstraat 25 Enschede 053 - 356565 UTRECHTS SYMFONIE ORKEST Vredenburg 8" Utrecht 030 - 332111 Folders mei alle gegevens betreflende solisten, programma s etc worden u op verzoek gaarne toegezonden kunnen wij u een werkelijk uniek te noemen collectie plano's, vleugels en elektronische orgels laten zien en horen. In onze toonzalen beschikken wij over een collectie van meer dan vleugels, piano's en elektronische orgels in alle prijsklassen. Modellen en merken van toonaangevende huizen in binnen- en buitenland houden we voortdurend in voorraad. Met onze ruim 50-jarige ervaring en be proefd vakmanschap willen wij u helpen het instru ment voor uw leven uit te zoeken, maar bovenal is onze service als het instrument in uw bezit is, een begrip geworden. Wie mocht twijfelen of zijn kinderen een muziek studie voort zal zetten, wijzen we op onze afdeling verhuur, die mogelijk maakt bij eventuele latere def initieve aankoop alle betaalde huur of een deel hiervan terug te ontvangen. Om ons motto: dienstbetoon, een nog ruimere inhoud te geven hebben wij een speciale afdeling ingericht voor bladmuziek en klein-instrumenten. Door onze specialisatie kunnen wij een werkelijk unieke keuze en voortdurende service in dienst stellen van particulieren en officiële Instellingen, muziekamateurs en beroepskunstenaars, kerk genootschappen en onderwijsinstellingen. U bent welkom; parkeerruimte voldoende. STEMMEN ONDERHOUD VERHUUR PIANO'S VLEUGELS ELEKTRONISCHE ORGELS - SPINETTEN - KLAVECIMBELS BLADMUZIEK KLEIN-INSTRUMENTEN YAMAHA HI-FL HANEKAMP 2-8 ZWOLLE TEL. 05200-35587 -a Bruno Gturanna,altviool ook in 80/81 grote solisten btf uw Kamerorkest vraag folder bij. Het Nederlands Kamerorkest Amsterdam, tel.76 56 76 Maurice Bourque.i ook in 80/81 grote solistei bij uw Kamerorkes vraag folder bij; Het Nederlands Kamerorkest Amsterdam, tel.76 56

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 30