Baal speelt een stuk uit de jaren twintig Opera dwingt Satyagraha respect af Warme belangstelling popfestival Rotterdam Open NCRV-huis overvol Vocalistenconcours teleurstellende resultater Nieuwe boeken Anarchie in de Sillian Feestconcert ro[ uitreiking van j Erasmusprijs ONKYO KUNST/RADIO/TELEVISIE Speciaal vandaag Emile Zola vrij snel zendt de AVRO de acht afleve ringen van deze Franse serie uit. De produktie, die als on dertitel heeft Het menselijk geweten, is gebaseerd op het boek „Bonjour Monsieur Zola" van Armand Lanoux. Het is de bekende geschiedenis van de joodse kapitein Alfred Drey fus, die vals werd beschuldigd van landverraad. Hij werd naar het duivelseiland Cayen ne overgebracht. Toen bleek dat de bewijsstukken vervalst waren eisten Emile Zola en socialistenleider Jaurès her ziening van het vonnis. Daar op werd een antisemitische campagne ontketend door de rechtse en nationalistische partijen. Zola schreef zijn „J'accuse" (ik klaag aan) en de zaak leidde tot een ernstige crisis in Frankrijk. Ned. 2/20.2? Fransen als jullie eens wis ten De KRO brengt daarmee de laatste aflevering van de serie over het Franse nationa lisme. Tekenende uitspraak: „In crisistijd doen Fransen al tijd een beroep op De Vader. In 1940 is dat de overwinnaar van Verdun, Pétain, in 1944 de bevrijder van Frankrijk en in 1958 is het weer De Gaulle." Ned. 1/21.55 Televizier Magazine AVRO's actualiteitenrubriek besteedt aandacht aan het vervoer van gevaarlijke stof fen over de weg en geeft de uitslag van een enquête over hoe de gemiddelde Nederlan der staat tegenover het af staan van weefsels en organen tijdens en na het leven. Ned. 2/22.30 Eetkramen van vegetarisch tot patat stonden gebroederlijk naast elkaar. Net als de talloze stands van de meest uiteenlopende organisaties die teza men de zogenaamde New Market vormden. Naast theater- en dichter- sactiviteiten (met Vinkenoog uite raard als leider) draaide alles om de muziek. Wegens de unieke opzet wordt het moeilijk een vergelijking met andere festivals te trekken, te meer daar ieder podium zijn eigen sfeer met zich meebrengt. Het experimentele karakter waarmee dit festival zichzelf aanprees was meestal sporadisch aanwezig. Het wegblijven van James White bete kende een verarming. Jammer was bovendien dat de twee podia met „Hollandse nieuwe" zo moeilijk be reikbaar waren zodat bijna vanzelf sprekend de meeste aandacht naar de afdeling buitenland ging op de centraal gelegen podia Noord en Zuid. De Zaanse formatie Turf kon nauwe lijks imponeren. Warren Harry en zeer zeker Rark Foggo, beiden van Britse afkomst, maar spelend met een Groningse band, bezaten wel vol doende persoonlijkheid met toe komstmogelijkheden. De Passions was een van de weinige veelbeloven de groepen. Hun spel doet enigszins aan The Cure denken, maar klinkt strakker en getuigt van veel inventi viteit. De Photos zullen wat langer in de ontwikkelaar moeten. Bad Manners, een negenmansformatie met tienton ner Doug Trendle als blikvanger, gaat voort in het ska-idioom. Deze kermisklanten weten een leuke feest stemming op te bouwen, maar daar mee is alles gezegd. Ook Q-Tips probeert een trend te volgen, namelijk jaren zestigsoul van een nieuw jasje vooreien. Zanger Paul Young bezit weliswaar een prachtige gruisstem, maar de muziek mist de ware soul. Inmiddels deden zich er kleine vechtpartijen voor van punk tegen leden van het National Front, een Engelse uiterst rechtse groepe ring. Dat gebeurde bij Podium Zuid, „Oud gedienden" als de Undertones en de Ramones speelden een thuis wedstrijd: enthousiast en door dui zenden meegezongen. Ook Ian Gomm oogstte veel waardering. De groep New Musik maakte inderdaad nieuwe muziek. Ze werd geplaagd door technische storingen, iets wat bij hun studio-geluid zeer belangrijk is. Surinaams De belangrijkste verrassing van het festival werd eigenlijk door de Suri naamse bands geleverd. Zij hadden hun eigen podium waar de jamsessie van Ronald Snijders met Zapata Jaw een schitterend gebeuren was. Ook de Amsterdamse Odongo the Spi rits met verwesterde Afrikaanse mu ziek en Afoesensi uit Den Haag maakten veel indruk. Het wordt tijd voor een Surinaams festival, want het potentieel aan goede formaties werd hier wel aangetoond. Dit voor-elk- wat-wils-festival was qua opzet en omstandigheden zonder meer ge slaagd. De popliefhebber kwam ech ter wat nieuwe muziek betreft minder aan zijn trekken. Een opera over niet-mensen, koelies, slaven. Daarom het allereerste lof- woord voor het Utrechts Symfonie Orkest. Want Philip Glass zet de mu sici lastige partijen voor die nauwe lijks geestelijke voldoening of esthe- Uitgeverij Spectrum in Utrecht stuurde: Help! de baby huilt door T. Gribben met tekeningen van D. Griz- zell (52 blz - ƒ14,90). Drie Prisma- pockets; De vlucht van de havik, door T. H. White (164 blz - 7,90). De man die geen idee had en andere science-fictionverhalen, samenge steld door T. Carr (255 blz - ƒ9,50). Creatief dromen, door P. Garfield (222 blz - 7,90). Aula-pocket; Onder wijs in taakgerichte groepen, door H. G. Schmidt en P. A. J. Bouhuijs 179 blz - 12,90. AO-boekje nr 1829: Pieter van der Meer de Walcheren, door T. Kroon. Uitg. Stichting IVIO, Lelystad. 20 blz - 1.90 Van onze radio en tv-redactie HILVERSUM Naar schatting 40.000 bezoekers hebben zaterdag het open huis bezocht, dat de NCRV in en om haar studio-com plex heeft gehouden. De belang stelling was groter dan verleden jaar september, toen dit evene ment voor de eerste keer werd gehouden en 25.000 gasten trok. Deze keer was ook het aantal jon geren naar verhuuding toege nomen. Het was zaterdag met recht drin gen om het studiocomplex met de radiozalen en -cabines binnen te komen. Drommen mensen wilden weieens van dichtbij zien hoe het toegaat in de radiostudio's. Ook kon men met hoofden van afdelin gen en medewerkers van program ma's van gedachten wisselen over programma's voor het komende seizoen. Verder kon ieder uur gesproken worden met NCRV-corresponden- ten in het buitenland. Zo werden er eerst vragen gesteld over het weer in het land waar de corres pondent verbleef en daarna of er nog nieuws te melden was. Ook buiten de NCRV-gebouwen kon men maar net een plekje groen bemachtigen om op te 2 ten. Uit alle delen van het land hadden NCRV-aanhangers dank baar gebruik gemaakt van de uit nodiging het reilen en zeilen var. hun omroep eens van nabij mee U maken. Een belangrijke factor was daarbij ook het schitterende •weer. Hoewel de manifestatie was bedoeld als afsluiting van Kerke pad van vorig seizoen, werd ook aandacht gegeven :an andere te levisieprogramma's en konden op namen van muziekprogramma's worden bijgewoond. Op de foto: NCRV-voorzitter Th. I. Jansen spreekt bezoekers toe. door Adr. Hager 's HERTOGENBOSCH Na langdurig beraad kwam de ju ry van het 27ste internationa le Vocalisten Concours 's-Her- togenbosch tot de conclusie, dat geen van de zestien fina listen de hoofdprijs van de stad 's-Hertogenbosch ver diende. Een wijs besluit, al is het teleurstellend dat men dit besluit al voor het derde jaar moest nemen. Wederom kan men zich afvragen of men in Den Bosch wel op de goede weg is. Een kleiner aantal finalisten (zestien is nog steeds veel te veel) zou het mogelijk maken iedere kandidaat meer uitvoerig te testen, zodat men een completer beeld krijgt van tech niek, muzikaliteit, voordracht, stijl besef, dictie enzovoorts. De kandida ten moeten nu te snel overschakelen van de ene categorie naar de andere. Nederland kwam er in de finale niet aan te pas, ook Nederlandse compo nisten bleken bij de finalisten niet in trek. Dankzij hun prestaties in de voorselectie kregen Margaret Roest en Kees van Hees respectievelijk de Toonkunst- en de Bumaprijs. De zes tien finalisten kwamen uit Amerika, de Bondsrepubliek Duitsland, Frank rijk, Hongarije, Bulgarije, Groot-Brit- tannië (traditiegetrouw sterk verte genwoordigd), Zuid-Korea, Canada. Japan en Roemenië De jury moest het dit jaar stellen zonder voorzitter Manus Willemsen, zijn plaats werd ingenomen door de Belg Lode Devos. Overige juryleden waren Max van Egmond, Niklos Lu- kacs, Mady Mesplé, Emilio Nunez, Erna Spoorenberg en Alexander Young. Zoals bij vele concoursen kon men het met de uitslag van harte oneens zijn. Zeker wat betreft de toe kenning van de eerste prijs aan de bariton Thomas Wilcox. .Deze zanger schoot technisch en mu zikaal tekort, bleek over weinig stijl besef te beschikken en bezat onvol doende dictie. Met deze toekenning blameerde de jury zich Overige! ste prijzen gingen naar de Eng sopraan Lynda Russell en de alt 1 riana Cioromila. Alleen deze R meense wist te overtuigen. Geen< ste prijs bij de countert-tenors, tenoren kwamen in deze finale in geheel niet aan bod. De categoriek ze opera, lied of oratorium bleek derom aanvechtbaar, op verplic wijze aandacht besteden aan de 2D eeuw was voor verschillende kat daten een te zware opgave Wil t de goede internationale naam beh den. dan zal men zich terdege mo< beraden op de te volgen koers. MAANDAG 8 SEPTEMBER 1980 door André Rutten AMSTERDAM De toneel groep Baal, die uit Shaffy weg is en nog niet terecht kan in het voor haar bestemde Fras- cati, speelt haar Amsterdam se voorstellingen voorlopig in de voormalige brandweerka zerne aan de IJ-boulevard De Ruyterkade, waar zij al sinds haar oprichting haar werk ruimten heeft. Een negentien- de-eeuws gebouw, dat best wel een atmosfeer heeft, waarin Arnolt Bronnens „Anarchie in de Sillian" uit ongeveer 1923 aardig kan be klijven. Arnolt Bronnen (1895-1959) schreef het stuk een herziening van het iets oudere „Verrat" in een periode, waarin hij sterk met Bertolt Brecht bevriend was. en die, maatschappe lijk gezien, geteisterd werd door geld ontwaarding, groeiende werkloos heid. stakingen en anarchie. Hitier was met zijn bruinhemden al op pad. Van dat laatste hoor je in het stuk eigenlijk nog niets, van de anarchie en de stakingen wel. De Sillian is een elektriciteitscentrale ergens buiten in een dal. waarvan de arbeiders in staking zijn, maar die in bednjf gehouden wordt door een in genieur, in een bijna verstolen machtsstrijd verwikkeld met de tech nicus, die klaarblijkelijk aan de kant van de arbeiders staat. Een macht strijd die gecompliceerd wordt door de aanwezigheid van twee vrouwen. De net ontslagen en de nieuwe secre taresse van de ingenieur. Hij heeft de eerste weggestuurd omdat ze hem erotisch opwond, en hij die verwikke lingen in deze situatie uit de weg wilde hebben. Zij is met de nieuwe secretaresse mee teruggekomen, om dat zij hém wil hebben. Een paar keer staat hij ook op het punt om te be zwijken. maar toevallige omstandig heden houden hem voldoende op de been voor de uiteindelijke krachtsin spanning: hij verkwanselt zijn vroe gere secretaresse aan de technicus. die ook belust op haar is, en krijgt daardoor net voldoende overwicht op hem om hem op het nippertje defini tief uit te schakelen. Waarschijnlijk klinkt het erotischer dan het in feite is. De regie van Leo nard Frank en dus de manier waarop het gespeeld wordt Rudolf Lucieer en de ingenieur, Johan Leysen de technicus, Els Ingeborg Smits de ont slagen secretaresse, Trudy de Jong de nieuwe benadrukken de eigenaar digheden van het stuk: invloeden van de vroege Brecht (Baal), herinnerin gen aan het expressionisme gecombi neerd met naturalistische elementen. Het verknipte van de diverse figuren mooie verzamelingen frustraties uit zich in hun toegespitste gedragin gen, in hun geëxalteerde taalgebruik, in hun ideeën over wat natuurlijk en wat anarchistisch is, over de moge lijkheden om sterk te blijven kuis en rein en over wat in de strijd wel en niet geoorloofd is. Het wordt je met een zekere afstande lijkheid voorgehouden: je kunt er naar kijken en je verbazen. Een tijd Meer kunst op pagina ADVERTENTIE TROUW/KWARTET A Van onze kunstredactie Johan Leysen en Rudolf Lucieer in „Anarchie in de Sillian" bij Baal. van warhoofden, waar je zelf bij in Bij het naar buiten gaan zette je je waar ik mijn fiets had neergezet, verwarring komt Achter de ruiten kraag op. Maar het bleek een mooie Daar had de kunstmatige regenbui zag je het aanhoudend echt regenen, zomeravond. Behalve op de plek ook nog net huis gehouden. AMSTERDAM De uitreikir de Erasmusprijs vanavo het Concertgebouw van Amste geschiedt binnen het raam va muzikale feestavond die toegan is voor publiek. Gustav Leonhardt speelt op org deel uit Bachs Kunst der Fuge, na hij als meester aan het clav bel het Leonhardt Consort lei Telemans Tafelmusik. Na de presenteren leden van de oper Zürich en van een speciaal meerd barokopera-orkest uit Z onder leiding van Nicolaus Ha court een onderdeel uit het Moni di-project zoals dat in de afge] vier jaar in Zürich is gegroeid l een scenische opvoering van N verdi's dramatische madriga Combattimento di Tancredi e C da. De toegangsprijs tot deze li avond met prijsuitreiking bed vijftien gulden. De NOS-tv toont op dinsdaga een dubbelportret van de wim van de Erasmusprijs, samenge door regisseur Hans Hulscher. Franstalige inwoners van Br hebben zich de woede van een ai Vlaamse stadgenoten op de hal haald, nadat ze een voorstel hai gedaan om een nieuw park naar ques Brei te vernoemen. De Vlaj Brusselaars hebben de chansot die enkele jaren geleden ovei nooit het in hun ogen denigret lied Les Flamingants vergeven. door Franz Straatman ROTTERDAM Drie bedrij ven, zeven scènes en maar een heel kort libretto; toch duurt de opera Satyagraha, twee korte pauzes meegerekend, bijna vier uur, zo bleek bij de wereldpremière vrijdagavond in de Rotterdamse schouw burg. Bedwelmend meesle pend, of irriterend vervelend; geniaal in zijn eenvoud en di recte zeggingskracht of plat vloers door de eindeloze her haling van een beperkt scala melodische en ritmische gege vens binnen de muzikale con structie? door Stan Rijven ROTTERDAM Hoe warm het was en hoeveel. Of het aan de naam Zuiderpark ligt, is niet ttiet zekerheid vast te stellen, maar ook dit jaar was het vierde Rotterdam New Pop Festival gezegend met zuidelijke weersomstandigheden. En met een zeer warme belangstelling. Het bezoekerscijfer van vorig jaar (100.000) werd gisteren ruimschoots gehaald, waarmee dit gratis festival het grootste van Europa genoemd kan worden. Hoewel er steeds minder sprake is van een popfestival in de Ware zin des woords. De organisato ren hebben doelbewust gemikt op een volksfeestformule waarin zowel liefhebbers van pop-, folk- als van Surinaamse muziek aan hun trekken konden komen. Maar ook andere be langstellenden waren welkom. Zo doende kon men zondag van elf uur 's ochtends tot 's avonds laat een bonte fauna punks, hippies, ouden van da gen, jongeren en kinderen zien rond zwerven door het uitgestrekte park. maar ging al snel over, zodat de zo merse sfeer in het optreden van UB 40 niet bedorven werd. Zij spelen blanke reggae, maar met een rijke variatie in ritmische instrumenten. Hun optre den was meeslepend en integer, zodat zij eveneens het predikaat „veelbelo vend" verdienen. Eén ding staat vast: de Amerikaanse componist Philip Glass schreef een opera die je na enkele minuten al kunt meezingen en waarvan je nog uren, dagen na afloop complete stuk ken door je hoofd hoort echoën, een kunst die met de dood van Verdi in het graf scheen te zijn verdwenen. Glass en tekstsamenstelster Con stance de Jong kunnen zeer tevreden zijn dat de opdracht hun verstrekt door de gemeente Rotterdam, in die zelfde stad metzo'n voortreffelijk uit gewerkte première werd afgerond. Een opera over de eerste, massale beweging van geweldloos verzet te gen maatschappelijk onrecht in de moderne geschiedenis. Gecentreerd rond de figuur van Mahatma Gandhi en diens filosofische-religieuze inspi ratiebronnen, maar ook verwijzend naar verleden en heden; die inhoude lijke kant werd al uit de doeken ge daan in een vóórinformerend artikel op deze pagina in de krant van don derdag. Eindeloos tisch genot kunnen opleveren. De strijkers zitten als koelies eindeloos te toonladderen, met ongemakkelijke verhogingen en verlagingen erin, vaak in unisono met de blazers en het elektronisch orgel. Even eindeloos moeten korte motiefjes worden her haald, met minieme verschillen uitge breid en vervormd. Het orkest hield het vol (het klonk allemaal puntgaaf), aangevuurd door een Amerikaanse dirigent met veel gevoel voor dit soort muziek. Toch een geestdodende aangelegen heid, ook om naar te luisteren, alhoe wel anderen juist zullen beweren dat dit stelsel van schema's en sjablonen als geestverruimende waarheidsfor mules werden ervaren. Ook de weini ge tekstfragmenten uit een der heili ge boeken der Hindoes, de Bhagavad- Gita (voor Ghandhi een gids in het' leven) worden in de opera talloze ke ren herhaald op steeds dezelfde, zeer melodieuze, ietwat onaards klinken de, wijzen. In het Sanskriet, ook dat nog, waardoor een soort dubbele mystificatie ontstond. Die vocale lijnen rusten of zweven boven de basisklank die het orkest produceert (een soort gigantische basso continuo) of stapelen zich ak- koordisch op. Alles klinkt zeer har monieus en melodisch. Er zitten prachtige, fascinerende momenten in dit muziektheater, zoals een geraffi neerd syncopische koorpartij, uitste kend gezongen door een mannenkoor bestaande uit studenten van het Rot terdams Conservatorium (het hele koor levert opmerkelijke prestaties). Clichés Glass werkt graag met lekkere effec ten: lange lijnen, octaafsprongen, rit mische uitschieters, waarbij hij er blijk van geeft de compositietechnie ken van Bach tot Bartok op zijn duimpje te kennen. Maar soms slaat hij door in het pathetische, past afge likte clichés toe, vooral in koorpartij en, waardoor ik van menige scène in het eerste en tweede bedrijf ibbelig werd. Alleen het derde bedrijf wist mij muzikaal (maar vooral ook het toneelbeeld van Robert Israël geheel te boeien; het totaal van deze wereld première overziende moet erkend worden dat Satyagraha respect af dwingt. En dan neem ik de plastic glimlach van Douglas Perry als Gandhi (overigens een prachtig ge zongen tenor-rol) maar voor lief. Woonplaats U kunt deze bon opsturen in een enveloppe zonder postzegel aan Acoustical Antwoordnr. 93 1200 VK 's-Graveland Oe aankoop van HiFi-apparatuur is eer zaak van vergelijken en dan beslissen Ontdek daarom eerst wat Onkyo verstaat onder: Quartz Lock. Accu-Bia en Super Servo 2 Jaar garantie BON U gelieve mij te zenden over de ONKYO apparaten Naam

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 4