,4 Keuze: kapitalisrr of socialisme past niet op alle problemen Post uit het paradijs De Boerenoorlog en de werkelijkheid Het wekken van vertrouwen Ji htHl. ok! vie gooide DIE BOSVELW Een antwoord aan Spijkerboer KLM VERLAAGT DETARIEVENOPHET VERRE OOSTEN. SCJLSV9 Thuis in de lucht Zogezegd TVRÏJDAG 5 SEPTEMBER 1980 N door Jan Renes uitgangspunt stap voor stap te ver wezenlijken. Het artikel van A. A. Spijkerboer op de Podiumpagina van Onbehagelijk vorige week eindigt met de vraag: „daarom zou ik het Evangelisch Politiek Alternatief de vraag willen stellen: indien dan geen CDA. waarom dan geen aansluiting bij Den Uyl en zijn geestverwanten in de PvdA?" Uit de titel „Waarom niet Den Uyl" boven het artikel van Spijkerboer blijkt de zorg van velen met hem. dat het optreden van EPV, NBBA en de groep „Zeventig" een kabinet met de PvdA als spilkracht minder kans van slagen zou geven. Er is op dit punt echter weinig te vrezen. Voorstanders van een radicaal evangelische partij hebben in elk geval gemeen, dat zij samen met PvdA, PPR en PSP willen aansturen op een z.g. „links" kabinet. Ik ben het volkomen eens met Spij kerboer dat een fraai document met een prachtig uitgewerkt basispro- door Guus van Hemert Opdat u niet zoudt denken dat ik niet in gegoede kringen verkeer, wil ik u wel meedelen dat ik de laatste jaren regelmatig ansichtkaarten uit de tropen krijg. Niet meer alleen dus luchtpostvelletjes waarin een vriend die missionaris is vertelt óver een school in Indonesië, een akker in Afrika of een tekenclub in Brazilië. Die krijg ik al lang. Maar sinds enige tijd komen er prentbriefkaarten bij. Want onder degeneen die mij zo'n goed hart toedragen dat zij ansichten sturen, zijn er die hun vakanties verlegd hebben naar landen waar je in vroeger eeuwen maanden voor moest zeilen, tot scheurbuik krijgens toe. Nu krabbelen ze op de kaart dat de vliegreis door de kinderen prima is doorstaan. Omdat het goed is naar reisverhalen te luisteren, krijg je achteraf een beetje een beeld van wat daar gebeurt. Het meeste indruk op mij maakt wat mijn fietsenmaker, die ook voor zulke reizen spaart, mij vertelt; hoe soms Skandinaviërs (ontsnapt aan de hoge alcohol-accijnzen in hun eigen land) daar langdurig dronken zijn, of hoe sommige oosterburen, die bij de Hitlerjugend een vrij en germaans natuurleven leerden maar nooit beleefden, het nu vlak voor de ouderdom blijken te kunnen kopen. Deze fietsenmaker zat op de terugreis in het vliegtuig naast één van hen die meteen maar de zwarte schone van die weken meegenomen had naar Hamburg of München. Overmacht van geld. Zo is mijn fietsenmaker niet en evenmin die andere aardige mensen die mij kaarten sturen uit hun voor enkele weken gehuurde droomlanden ten zuiden van de evenaar. Ik misprijs ze niet, want het zijn hardwerkende lieden die meer arbeid verzetten dan menigeen in die landen. Ook die germ aan die ginds de grote Tarzan uithing, zit natuurlijk elf maanden aan een harde concurrentiestrijd gekluisterd. Ik ben dit artikel niet begonnen om iets kwaads van hen te zeggen. Hoe stom en misverstandenwekkend het ook is om daarheen te gaan en de armen in de waan te brengen dat Europeanen heel het jaar zo leven. Ook wil ik niet ontkennen dat het voor „groene weduwen" wel eens fijn is om eens met hun man een ander soort groen te gaan zien. Het enige dat ik wil zeggen is dat ik bij een opruimbeurt een aantal van zulke prentbriefkaarten vond en ineens merkte hoe precies die op elkaar lijken, ook al liggen de landen van herkomst duizenden door J. W. Schulte Nordholt Niet zo lang geleden heb ik op deze pagina een stukje geschreven onder de titel „Het voorbeeld verandert", waarin ik er mijn verwondering over uitsprak dat hetzelfde Zuid- Afrika dat nu zo grondeloos diep wordt veracht aan het begin van onze eeuw zo hemelhoog werd ver heerlijkt, en ik haalde daarbij het voorbeeld aan van de dichteres Henriëtte Roland Hoist-van der Schalk, die in haar brieven een werkelijk mateloze bewondering ADVERTENTIE JAKARTA 2050,- BANGKOK 1800,- C0L0MB0 1700,— HONGKONG 2390,- KUALA LUMPUR 1850,- MANILLA 2200,- SINGAPORE 1850,- Vertrek altijd vanuit Amsterdam. Rechtstreekse vlucht Belangrijkste voorwaarden: verblijf minimaal 14 dagen, maximaal 90 dagen Uakarta ISO dagen). Verdere inlichtingen bij de erkende KLM-agcnten en KLM-kantoren. uitsprak voor de pdele Boeren als voorlopers van een nieuwe mens heid. Daarop kreeg ik een interessante reactie van dominee mr. J. van Leeuwen te Lochem, die mij vraagt of ik de grote dichteres wel billijk beoordeel. „Was er", zo schrijft hij mij, „omstreeks 1900 eigenlijk al wel sprake van „apartheid" met de geladenheid, welke dat woord van daag heeft? En waren ons Zuidafri- kaanse toestanden bekend, verge lijkbaar met tafrelen als uit Uncle Tom of Max Havelaar? Daar zou H.R.H. toch wel op gereageerd heb ben, waag lk te veronderstellen. Maar moeten wij haar uitlatingen overigens niet meel meer lezen in de contekst van de provocerende te genstelling van de stamverwante Boer tegen militair Brits geweld? Al of niet Marxistisch denken speelt dan mijns inziens niet zo'n rol". Ik wil graag op deze vragen een openbaar antwoord geven omdat ze, vind ik, van veel belang zijn voor het hele probleem van de relatie tussen idealisme en werkelijkheid. Waarom zag Henriëtte Roland Holst de werkelijkheid niet? Omdat die toen niet zo schrijnend was als nu? Dat is eigenlijk niet waar. De Boeren waren ook toen absoluut overtuigd van de blanke superiori teit, ze waren trouwens al In de jaren dertig en veertig van de vorige eeuw op grote trek gegaan om het Engelse bestuur te ontlopen dat, sinds 1833, de afschaffing der sla vernij eiste, ze hadden nadien bloe dige oorlogen gevoerd tegen de ne gers uit het Noorden. Of omdat die werkelijkheid toen niet zo opvallend was? Dat is eerder aan te nemen. In de eerste plaats waren wij blanke volken overal overtuigd van onze superioriteit, en voerden ook overal de desbetreffen de oorlogen, de Duitsers in Zuid- West Afrika, de Fransen in Noord- Afrika en Madagascar, de Amerika nen op de Philippijnen, wij in Atjeh, en de Engelsen in de rest van de wereld. In de tweede plaats waren de Boeren onze stamverwanten en werden door ons enorm geïdeali seerd en de minder aangename kan ten van hun samenleving vielen daarbij gemakkelijk weg. Voor Henriëtte Roland Holst gold daarbij ook wel degelijk een marx istisch argument. Engeland was op goud uit. ergo het prototype van het kapitalisme, en de Boeren waren daartegenover eenvoudige mensen, die een grote mate van gelijkheid kenden. Dat die gelijkheid natuur lijk te danken was aan het feit dat er een lagere klasse van zwarten was, had ze goed marxistisch rede nerend wel kunnen bedenken. Maar als idealiste zag ze de werkelijkheid niet. Wie wel? Ons aller oordeel wordt steeds weer bepaald door dramati sering van de gebeurtenissen. Do minee Van Leeuwen heeft in de roos geschoten door Uncle Tom en de Max Havelaar er bij te halen. Pas wanneer kunstenaars het onrecht dramatisch zichtbaar maken en daarbij natuurlijk ook krachtig ver tekenen, kan de publieke opinie er iets mee beginnen. Maar wat lazen wij in die tijd over Zuid-Afrika be halve de propaganda. Geschriften van de Boeren, zoals F. W. Reitz, „Een eeuw van onrecht" e.d.? Later kwamen daar dan nog de jon gensboeken, Pieter Maritz en de werken van L. Penning, vol met verheerlijking van de edele Trans- valers en vanzelfsprekende verach ting voor de zwarten. Idealisme vertekent de werkelijk heid heel makkelijk, de grote dich teres had daar zelfs een speciale aanleg voor. Men leze slechts een historisch werk van haar hand als „De held en de schare", dat Garibal di bijna vergoddelijkt. Dominee Van Leeuwen komt in zijn brief voor haar op en citeert daarbij het echtpaar Romein: „Geen dichter van haar tijd heeft zo aangrijpend de maatschappelijke gespletenheid van de moderne Europese cultuur mens, van de moderne vrouw vooral vertolkt als zij". En hij vraagt mij of ik dan wel mag zeggen dat zij zo j,absoluut in haar normen was". Ik denk het wel Ja. Ik deel zijn bewondering volkomen maar ik ge loof dat de gespletenheid van de dichteres inhoudt dat zij enerzijds een dogmatische idealiste was, waarachtig bewogen om het lot der mensheid en daarom slecht in staat de werkelijkheid te zien, en ander zijds een grote, maar zeer ongelijke dichteres die haar gedichten ontzet tend kon bederven door verheven abstracties en principes, maar die wezenlijk beschikte over een beel dend vermogen en een hartstocht van gevoel die overrompelend groots zijn. Dichters moet men ook niet lezen om de politiek te begrijpen, ze ho ren niet wezenlijk bij die wereld van uur en feit. Zij gebruiken beelden en voorbeelden, die het menselijk te kort niet missen kan, maar ook vooral niet volgen moet. kilometers van elkaar. Ze zien er zo uit. Hun voorkant vertoont een bouw- of beeldhouwwerk tussen weelderige tropenvegetatie, meestal met ergens bruine mensen meegefotografeerd, en op de ommezij is een wonderschone postzegel geplakt met vogels, zoogdieren of bloemen. Soms is het omgekeerd en staat het natuurtafereel op de voorkant en het kunstwerk op de postzegel. Nu hebben ansichtkaarten toch al de neiging om hetzelfde te zijn, maar die uit Middelburg, Luxemburg, Straatsburg en Madrid verschillen toch eindeloos meer van elkaar dan die van de grenzen der aarde komen. En dan komt de vraag op je af of je als toerist daar niet in eenzelfde soort wereld opgenomen worden als de onze. Of je de bevolking, de natuur en de kunst niet ziet door een alles gelijkmakende Europese zonnebril en je evengoed als in Europa object van een gelijkmakende industrie bent. Ik wil niet ontkennen dat binnen die situatie dan soms toch die bevrijding kan plaatsvinden, dat geluk, dat even nieuw zijn; dat even elkaar vinden van man en vrouw. En het laatste wat ik wil is dóér spottend over zijn over die paar momenten menselijk geluk wanner 's morgens een dag Zich zo rimpelloos en vrij als toen Iemand tien was, voor hem of haar uitstrekt Bevrijding van de dagelijkse banden. Maar is het nodig daar zo ver voor te gaan? De ansichten spreken hun eigen taal: wanneer je in de tropen je telefoon ontvlucht, blijk je toch het westers stramien zomaar niet kwijt te zijn. Er is daar een Europees voortuintje voor je gemaakt, waar je hoogstens over het hek mag kijken. Je bent minder ver dan je denkt. Mijn moeder heeft mij geleerd om als ik ergens op afgeef, wél even op te letten of er geen heimelijke 'jaloezie meespeelt. Maar ik geloof dat dat niet het geval is. Omdat ik vermoed dat er onder handbereik effectievere manieren zijn om in een vreemde wereld terecht te komen. De verte is misschien dichterbij beter te vinden. Door niet altijd de Ardennen voorbij te reizen. En door dwars op Je eigen paden te lopen. Nieuw te zien. Zou je ineens maar één meter lang zijn, zodat je de ooghoogte van Je jeugd terugkreeg, misschien ging er een wonderland voor Je open. Dit klinkt wat wild. Maar niet ondenkbaar is het dat iemand een plekje en een uur zoekt waar hij één keer in zijn leven de sterren kan zien. Aan de haai van het dagelijks leven en de westerse wereld ontkomen, niet door voor hem uit te zwemmen maar door op zijn rug te gaan zitten. Misschien is wel een aanwijzing om op een uitzonderlijke plek terecht te komen; wegblijven van de commercie; waardeloze dingen doen. Op een bankje in een plantsoen dichtbij zitten kan een onvoorstelbare luxe zijn. En er daagt bij mij het vermoeden dat er zich een verte voor je kan uitstrekken door je eigen familie op te zoeken, je.roots", je wortels voor zover nog boven de grond. Koffie gaan drinken bij een oudtante. Een treinkaartje nemen naar een vriend of een vriendin van wie je al jaren zegt dat je die eens zou willen opzoeken. Of zelfs iets zo onwaarschijnlijks als met een verweggeraakte broer of zus praten en het daarbij mogelijk achten dat die persoon niet meer hetzelfde is als vroeger. Dat alles lijkt beperkt, bestoft en benauwd. Maar als je het langzaam en treuzelend genoeg doet, kon het 'wel eens hartverruimender, zenuwgladstrijkender en meer wereldopenend zijn dan Je dacht. Want zo gelijk als de wereldstranden zijn, zo verschillend zijn oudtantes (evenals die haastig bij hen binnenlopende kleinkinderen). Om van de stationnetjes in provinciestadjes nog te zwijgen. Gelukkig de ouders die op zo'n plek hun kinderen alle gekke en mooie dingen laten zien. Dat overkomt denk ik alleen de vaders en moeders die altijd al in de trein of op de fiets met hun kleuters gebabbeld hebben over het mooie, gekke en gewone dat ze samen zagen. Of dat in een auto ook zo goed kan, weet ik niet. gramma tot nu toe geen enkele gToep aan politieke medeverant woordelijkheid heeft kunnen hel pen. Binnen noch buiten een CDA in wording blijkt het mogelijk vol doende aanhang voor pogingen in die richting te krijgen. Het lijkt mij, dat we zijn vraag dus zo moeten verstaan: voor kiezers, die een radi caal evangelisch geluid in prakti sche politiek willen vertalen is er maar één alternatief: de PvdA. Hierbij gaat hij gemakshalve voor bij aan het feit, dat elke gebundelde manifestatie van ons streven bin nen deze partij volstrekt werd en wordt afgewezen. Voor velen is dit een verhindering om deze stap te doen. Geen tweedeling Er is meer. In radicaal evangelische groeperingen wil men duidelijk af rekenen met de gedachte, dat elk politiek handelen zich afspeelt tus sen kapitalistische en communisti sche uitgangspunten. Het socialis me wordt immers in zijn organisa tievormen nog steeds gevoed door de tegenstellingen, welke ontstaan enerzijds door kapitalistische ui tingsvormen binnen onze economie en in wezen communistische opstel lingen daar tegenover. Dit leidt tot een vaak onherkenbaar optreden van PvdA-mensen in poli- tiek-verantwoordelijk handelen. De PvdA is hiermee geworden tot een duidelijke vleugelpartij, waarbij het gelukkig zware politieke ge wicht van de heer Den Uyl voor de gewenste compromissen moet zor gen. Hierbij krijgt het pragmatisme een te grote kans. In mijn politieke overwegingen moet er ruimte zijn voor een derde weg. Geen kapitalisme of commu nisme met hun duidelijke onder- drukkingstendenzen, maar de weg, die uitzicht biedt voor hen, die „hongeren en dorsten naar gerech tigheid". Er zijn immers ontwikke lingen binnen onze beschaving aan de gang van wereldwijde betekenis, die binnen het kader van de eerder genoemde tegenstellingen niet meer te beheersen zijn. Velen van ons zijn van mening, dat het evan gelie maar ook andere openba ringsgodsdiensten daardoor een duidelijker richtinggevende invloed gaat uitoefenen bij discussies, waar het gaat over de oplossing van maatschappelijke problemen. Vol gens zovelen met mij is de basis voor een evangelische politiek het uitgangspunt, dat „Gerechtigheid is een vrucht, die in vrede wordt gezaaid, voor hen, die vrede stich ten." (Jacobus 3 vers 18). Elke mo gelijkheid, die aanwezig is binnen politieke machtsontplooiing zal aangegrepen moeten worden om dit Mijn overtuiging is, dat het aantal kiezers groeit, dat zich onbehaag lijk voelt bij de huidige onduide lijkheid. Zij zijn allicht gebaat bij een partij, die duidelijk neen zegt tegen bepaalde overwegingen, bijv. op het gebied van kernenergie, be wapening, arbeidsverdeling, inko mensverdeling, enz. Een radicaal evangelisch partijpro gramma zal moeten uitspreken, dat mensen met politieke verantwoor delijkheid vaak „neen" moeten zeg gen vanuit hun gewetensvolle om gang met het evangelie en pas daar na de gevolgen van dit „tot hiertoe en niet verder" moeten gaan over zien. Het is bijv. evangelisch gezien kortzichtig om alles te verwachten van economische groei. Het welzijn van mens en natuur wordt niet be vorderd door de arbeidsprestatie steeds meer op te voeren. Welvaart en arbeid zijn alleen zin vol, wanneer zij dienstbaar zijn aan het leven. Hun zegen gaat verloren, zodra zij doel in zichzelf worden Dan gaan zij de mensen tirannise ren. De leefbaarheid van de aarde wordt dan bedreigd en het „samen leven" van de mensheid wordt on derdrukt. De overheid heeft hierbij een belangrijke taak. Zij zal grote be voegdheden moeten bezitten op so ciaal-economisch gebied, daar het een illussie is te veronderstellen, dat individuele personen en belan gen groepen, gericht als ze door gaans zijn op eigen materieel voor deel, vanuit eigen verantwoorde- lijkheid de nodige op solidariteit gerichte stappen zullen zetten. Jan Renes is voorzitter van de Evangelische Progressieve Volks partij. A. J. Maas: Het is verbazingwel kend te constateren dat een treli reiziger gaande van Groningen na; Venlo eenzelfde aantal malen dier over te stappen als iemand die pc trein van Groningen naar Pekin reist (R.U.-Groningen) J. Ormel: Het maatschappelijk oi behagen van jongeren is niet grote dan dat van ouderen. Ze uiten h» alleen nadrukkelijker (R.U.-Gronii gen) W. Hesselink: Dodewaard of Lel kerkerk, het is lood om oud ijze (R.U.-Groningen J. van Driel: Niet alleen om econc mische redenen maar ook om we zijnsredenen verdient het de vooi keur de vijfdaagse werkweek ove zes dagen te spreiden (R.U.-Gronir. j gen) K. S. Kits: Het valt ernstig te b( treuren dat het streven de politi- meer te integreren in de samenlc ving zich voornamelijk uit in d toenemende tendens de ordehanö having te laten plaatsvinden doo de Mobiele Eenheid (V.U.-Amstei dam) I - door H. J. Neuman In de vermaarde Slotakte van Hel sinki die 1 augustus 1975 de resulta ten tot dan toe vastlegde van de Conferentie over Veiligheid en Sa menwerking in Europa (CVSE) zijn enkele zgn. vertrouwenwekkende maatregelen („Confidence Building Measures" of CBM's) opgenomen. In de breedste zin van het woord kun je een CBM omschrijven als iedere maatregel die vertrouwen schept tussen staten en die misver stand en spanning tussen hen ver mindert. Dit vertrouwen kan tot stand komen, hetzij doordat men erin slaagt een grotere openheid te bevorderen omtrent eikaars strijd krachten of het doel van militaire activiteit, hetzij doordat men die activiteit zelf aan beperkingen on derwerpt. In de Slotakte van Hel sinki komen geen CBM's voor die militaire activiteit belemmeren of beperken. De voornaamste CBM in de Slotak te heeft betrekking op militaire oe feningen. Gevraagd wordt oefenin gen waar meer dan 25.000 militairen aan deelnemen en die zich afspelen op het Europese grondgebied van CVSE-staten drie weken van tevo ren aan te melden, liefst met bijzon derheden over deelnemende staten en eenheden, het doel van de eofe- ning, het gebied en het geschatte tijdvak. Staten waarvan het grond gebied en dele buiten Europa ligt (d.w.z. Turkije en de Sovjet Unie) hoeven slechts die oefeningen aan te melden die zich op niet meer dan 250 kilometer afspelen van grenzen met een andere Europese CVSE- staat. Oefeningen van geringere omvang kunnen eveneens worden aangemeld. De Slotakte voorziet te vens in het vrijwillig uitnodigen van buitenlandse militaire waarnemers bij oefeningen; het wordt aan de CVSE-staten zelf overgelaten, of ze ook omvangrijke militaire bewegin gen (die geen deel uitmaken van de eerder bedoelde grote oefeningen), willen aanmelden. Tot dusver hebben Oost en West nagelaten elkaar vooraf van grote militaire bewegingen in kennis te stellen. De Westelijke mogendhe den melden doorgaans alle oefenin gen aan, nationaal of mulitinatio- nal, waaraan meer dan 10.000 man deelnemen. Het uitnodigen van bui tenlandse waarnemers is er steeds meer in gekomen, maar aan Weste lijke zijde Is men niet helemaal te spreken over de bewegingsvrijheid en de faciliteiten die het Warschau Pact de NAVO-waarnemers ver leent De oefeningen van 25.000 man en meer zijn tot dusver over en weer stipt aangemeld; de Sowjet Unie heeft zelfs een oefening aange meld die in september 1978 plaats had in de Kaukasus en die zich wellicht buiten de strook van 250 kilometer heeft afgespeeld. Daar staat tegenover dat de aanmeldin gen door het Warschau Pact in de meeste gavllen minder dan de aan bevolen 21 dagen van tevoren ge schiedden en dat de verstrekte in formatie aan de zeer magere kant was. Van de zgn. „andere vertrou wenwekkende maatregelen" die in de Slotakte ook genoemd staan (uitwisseling van delegaties, vloot- bezoeken e.d.) is een relatief druk gebruik gemaakt. Het denkbeeld van de CBM's is in de internationale discussie voor het eerst naar voren gekomen aan het begin van de jaren vijftig. In de jaren zestig is daar nadere uitwer king aan gegeven, vooral met het doel het gevaar van de accidentele oorlog (de oorlog-per-ongeluk) en van een verrassingsaanval te ver minderen. Het Amerikaanse „Open Skies"-voorstel van 1955 dat voor zag in wederzijdse luchtverkenrüng van eikaars grondgebied paste in die reeks, evenals de aanmelding van manoeuvres, het inrichten van vaste waarnemingsposten en het uitwisselen van mobiele waarne mingsteams en militaire missies. In de jaren zeventig heeft men de ver trouwenwekkende maatregelen niet alleen nagestreefd in CVSE- verband maar ook bij de Weense besprekingen over een wederzijdse vermindering van strijdkrachten in centraal-Europa (MBFR). Alleen valt in Wenen, zoals de naam van de conferentie al aangeeft, de nadruk op vermindering van strijdkrachten en dragen de CBM's daar het karak ter van aanvullende of verbonden maatregelen („associated mea sures"). In deoember 1979 heeft het Westen in Wenen een heel pakket van die „associated measures" voorgesteld. Dit hield o.m. de bevestiging door alle MBFR-staten in van de CBM's uit de Slotakte. Verder stond er het voorstel in om ook alle bewegingen van militaire eenheden ter sterkte van een divisie of meer (de zgn. „out-of-garrison activities") vooraf aan te melden en daar buitenlandse waarnemers bij uit te nodigen. Op verzoek van de andere partij zou j men inspecties te land of per vlieg- tuig moeten toestaan; op bepaalde punten zouden permanente waar- nemers gestationeerd moeten wor den; en men zou eikaars nationale waarnemingen (o.a. per verken ningssatelliet) niet mogen storen of verhinderen. Op de komende DVSE-conferentle in Madrid zal ongetwijfeld gespro ken worden over een Frans voorstel om een zgn. Europees Ontwape- nings-Conferentie (EOC) in twee fa ses te beleggen. De eerste fase zou gericht moeten zijn op het tot stand brengen van nieuwe CBM's. Aan vankelijk wilden de Fransen deze nieuwe CBM's in een juridisch-bin- dende vorm (bijvoorbeeld een ver drag) gieten, maar daarin hebben ze de overige westelijke landen niet volledig mee kunnen krijgen. Een andere Franse toeleg evenwel, na melijk om de CBM's voor heel Euro pa te laten gelden (dus van de At lantische Oceaan tot de Oeral) en niet langer genoegen te nemen met die strook van 250 kilometer, geniet wel degelijk de volledige steun van het Westen. Zo zelfs dat een Russi sche weigering om met dit aspect van het Franse voorstel akkoord te gaan in Madrid wel eens tot een impasse zou kunnen leiden. Dit hoort men althans verluiden in Wes telijke diplomatieke kringen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 13