POPSTAND
QM6
iritiekenbundel mist zin
L
:ven puzzelen
fl
HET WEER
Weerrapporten
INOERDAG 4 SEPTEMBER 1980
VARIA
TROUW/KWARTET P 23/RS 25/H 27
DOOR
STAN RIJVEN
'99 9999999
,Rod Stewart uitelkaar!", „Sting's basgitaar
loopt kneuzing op", „Na vertrek Patty gaat Luv
als kwartet verder!". Dit soort koppen vallen
regelmatig te signaleren in bladen als
Muziekexpres en Hitkrant, de Privé en de Story
onder de muziekbladen. Maar er bestaan
natuurlijk ook andere manieren om over
popmuziek te schrijven. Zeg maar de wat
serieuzere popkritiek zoals die in de meeste
dag- en weekbladen bedreven wordt. Of in
jeriodieken als Oor en zijn buitenlandse
jroertjes Melody Maker en Rolling Stone.
Toen na de rock roll de
popmuziek langzamerhand
een eigen gezicht begon te
krijgen, ontstond de
behoefte aan informatie
daarover. In die tijd hielden
velen er een plakboek op na
waarin teksten en foto's van
favoriete sterren werden
bijeengebracht. Hierop
Inspelend ontstonden
bladen als Tuny Tunes en
Muziek Expres. Pas later
zou de popjournalistiek wat
serieuzer worden. Enerzijds
via de dagbladen die pas
zo'n tien Jaar geleden
begonnen aan het Inruimen
van plaats voor
popconcerten. Iets wat nu
ïeel ïormaal gevonden zou
worden.
Anderzijds ontstonden er
speciale bladen die zich met
jopmuziek en aanverwante
erreinen gingen
bezighouden. Hitweek, dat
later Aloha ging heten,
besteedde veel aandacht
aan minder bekend talent
via interviews en
plaatbesprekingen. Toen
dit blad ter ziele ging nam
Oor de microfoon over ai»
spreekbuis van popkritisch
Nederland en zou zich
uitsluitend nog met pop
bezighouden. Inmiddels
verschenen er steeds meer
boeken, al of niet
wetenschappelijk van aard,
waarin geprobeerd werd de
popmuziek vanuit
sociologisch,
muziekhistorisch, etc.
standpunt te benaderen.
Dit alles ter illustratie van
het feit dat pop niet alleen
vanuit muzikaal oorpunt
een professionele status aan
het verwerven is.
Voorkeurslijstjes
Enig zicht op het peil van de
Nederlandse
popjournalistiek geeft het
vlak voor de vakantie
verschenen boek „Songs in
the key of life".
Samenstellers Constant
Meijers (hoofdredacteur
van Oor en Hitkrant) en
Boudewijn Büch (Oor
medewerker) hebben de
voorkeursUjstjes van 14
popcritici als aanleiding
gekozen om een Impressie
te geven van tien jaar
popkritiek. Te weten de
periode 1970-1980. In het
nieuwjaarsnummer van Oor
mochten 23 popjournalisten
hun favoriete elpee-toptien
over dit tijdvak geven. Het
album Songs in the key of
life van Stevie Wonder
kwam daarbij als eerste uit
de bus. Vandaar de titel van
dit boek. Meijers en Büch
verantwoorden de selectie
der deelnemers als volgt:
„Op een enkele
uitzondering na zijn in deze
bundel de critici
vertegenwoordigd die de
afgelopen 10 jaar vanuit
diverse media in
waarneembare mate de
smaak en de opinies van de
consument hebben
beïnvloed."
Aan hen werd als opdracht
meegegeven: „Probeer een
lijst op te stellen van de 10
beste langspeelplaten uit de
Jaren "70 tot '80 en beschrijft
het keuze- en
afwegingsproces dat met'de
samenstelling gepaard
gaat". Tot slot delen zij
mede geen
wetenschappelijke analyse
van de popkritiek te
kunnen leveren. Wel willen
zij: „een belangrijke aanzet
daartoe geven door ln kort
bestek de belangrijkste en
meest invloedrijke
personen en hun
opvattingen zowel door
middel van een evaluatieve
terugblik als door het
herplaatsen van een
gedateerd stuk bijeen te
brengen". Die gedateerde
stukjes vormen het tweede
deel van dit boek. Daarin
valt een bonte bloemlezing
te vinden van tien Jaar
vaderlandse popkritiek die
varieert van het sappig
kritiseren van een collega
door Rik Zaal tot het
signaleren van een nieuwe
stroming door Wim
Noordhoek Amusant en
informatief. Verhelderend,
beter gezegd onthullend ls
deelL.
Op ftet eerste gezicht lezen
de stukjes vlot weg. Past
men achter de
selectienormen en de
opdracht er op toe dan
rijzen er vele vragen. Zijn
dit „de belangrijkste en
meest Invloedrijke
personen"? Er wordt
voornamelijk uit het
Oorj ournalistenbestand
geput. Maar zijn Fer
Abrahams of Paul Evers,
die vooral de laatste Jaren
een gezichtsbepalende rol
speelde bij Oor niet
gewichtiger dan B. Büch?
Wat doet Hans Vandenburg
(spü van Gruppo Sportivo)
hier? Waarom zijn er niet
meer dagbladjournalisten
naast Elly de Waard en Jip
Golsteijn toegelaten?
Bijvoorbeeld Jim van
Alphen (Het Parool) of
Peter Koopa (NRQ?
Daardoor zou ook de
Journalistieke benadering,
die de samenstellers naast
een literaire werkwijze
onderscheiden als
stilistische uitgangspunten,
meer tot zijn recht komen.
Geen verantwoording dus.
Dat geldt ook voor het
plaatsen van de stukken.
De verstrekte opdracht is
slechts door enkele
schrijvers uitgevoerd. Bijna
niemand maakt duidelijk
welke maatstaven er zijn
gehanteerd. Het boek had
niet mogen verschijnen, de
opdrachten hadden moeten
worden teruggestuurd. Of
willen de samenstellers
hiermee indirect aangeven
dat dit het werkelijke peil
is? Daarmee zou de
opmerking in de inleiding
inderdaad op een andere
manier gelezen moeten
worden. „Een spoedige
heroriëntatie lijkt de
samenstellers geboden.
Daarbij dient de nieuwe
generatie popcritici zich te
realiseren hoe de vorige
generatie haar bezigheid
heeft opgevat en
uitgevoerd."
Normen
EUy de Waard is in feite de
enige die helder en zonder
omhaal haar
selectienormen kenbaar
maakt. Ze zouden als het
ware door leder van de
veertien schrijvers gebruikt
kunnen worden. Jan
Donkers geeft de zijne
indirect aan en komt met
een interessante theorie op
de proppen, de
Buddenbrooks-dynamiek.
Daarmee probeert hij een
antwoord te geven op de
vraag of niet Iedere
generatie zijn eigen
popmuziek heeft Rik Zaal
sluit daarop aan door
helemaal geen lijst te
verschaffen. Reden:„Is het
niet zo gesteld, dat
contemporaine
geschiedschrijving nog zo
sterk de sporen draagt van
nauwelijks
uitgekristalliseerde
gedachten dat de conclusies
wat al te gratuit blijken?"
Dat verklaart misschien
.ook waarom het merendeel
van de 14 lijstjes platen
bevatten van voor '75. Maar.
is het niefc zo dat een
popcriticus ook over het
recente verleden een
uitspraak kan doen? De
plaat waarnaar dit boek
vernoemd ls komt notabene
slechts op twee van de
veertien voor. De meeste
van de schrijvers vervallen
in oeverloos proza waarin
ontboezemingen worden
gedaan over hun
persoonlijke verbondenheid
met de gekozen platen.
Popkritische afstand is ver
te zoeken. Meijers meiert
nog door op de inleiding van
zijn boek, Büch wil ons
deelgenoot maken van zijn
persoonlijke liefdesleven,
terwijl Jan-Maarten de
Winter ons de nadelen van
een grote platencollectie wil
verklaren.
Desondanks valt er tussen
de regels voldoende
Interessants op te merken
en krijgt de lezer een kijkje
achter de dikwijls
beschamende schermen.
Wil er werkelijk sprake zijn
van een professionalisering
der vaderlandse popkritiek
dan kunnen zowel schrijver
dezes als lezers van dit boek
er hun voordeel mee doen.
Wat de prijs betreft zou het
boek beter Money in the key
of life kunnen heten, want
32.50 staat in geen
verhouding tot het
gebodene. Immders de helft
(deel n) was reeds eerder
verschenen. Of is dit de
Hitkrant-mentaliteit
waarmee poen met pop valt
te verdienen? 16.30, de
prijs van een elpee zou de
waarde beter benaderen.
Songs in the key of life is
uitgegeven bij
jongerenmedia BV te
Amsterdam, 272 blz.
ASTERIX EN HET IJZEREN SCHILD
i „■&- stf
FERD'NAND
«PAVAAN IN. AFGHANISTAN
door James A. Mlchene.
Copyright 1966 A. J. O. Strwigholt N.V. I
60
Zij deelde me mede, dat ze een
troost in haar nieuwe geloof
id. Noem het een „woestijnge-
Toen ik haar vroeg wat zij
lede bedoelde, zei zij, dat het
stendom gemakkelijk was voor
die zich op zaterdag wilden over-
ten, echtbreuk wilden plegen op za-
tacht en golf wilden spelen op
Zij zei, dat zij behoefte had
een religie, die dichter bij de
ronkelijke bronnen lag. Eén
dat zij zei, maakte een grote
op me. Zij vertelde, dat de
het Christendom en het Jood-
geloof allemaal in de woestijn be-
'nnen waren, waar God dichter bij
mens lijkt te zijn en leven en dood
'leimzinniger vormen aannemen,
beweerde, dat we in wezen alle-
woestijndieren zijn en dat de
van het leven hard en wreed is.
we wonen in een oase als Phila-
-
j
1
■y
t
pl horizontaal ln:
I grote pompoen, 2. onheilspellend,
[gewoon, 4. een der Ver. Staten, 3.
Ipomen, 6. deugdelijk.
P de spijlen ontstaat bij Juiste in-
Png. van boven naar beneden gele-
p. de naam van een reuzenslang.
plossing vorige puzzel
®r1. kelk, 4. mossel, 9. avé, 10. ras,
Pro, 12. ransel, 14. koen, 15. aap,
sen, 17. e.k., 19. prelude, 22. lam,
Mra. 25. els, 27. passage. 30. fa, 32.
P. 33. pit, 35 rein, 37. bekend, 39.
40. pen, 41. ree, 42. sereen, 43.
mor.
«t1. kartel. 2. eva, 3. Lena, 4. mal,
[Os, 6. sponde, 7. ere. 8. lont, 10.
Prtse, 13. sap, 14. keu, 16. slagpen,
f- kap, 20. era, 21. elf, 23. manier, 26.
"der. 28. sen. 29. eik. 31. tras. 34.
«n. 36. Ede. 37. ben, 38. neo, 40. p.e.
delphia of München degenereren wij
en verliezen het contact met onze
oorsprongen." Ik vroeg: „Zou u naar
München terugkeren als u daartoe de
vrijheid had?"
Dr. Stiglitz keek me met een zekere
verachting aan. Hij had nog nooit iets
gezegd wat er op wees, dat hij verhin
derd was naar Duitsland terug te
gaan, maar zijn houding tegenover
een nieuwe wereld veroorloofde
slechts het trekken van één conclusie
wat ik thans openlijk gedaan had.
Hij was nijdig op me en zei in het
Duits: ,,Ik zou nooit naar Duitsland
terugegaan". Vervolgens vertaalde
hij deze woorden in Pasjto.
De pilau werd opgediend, een mooie
dampende schotel. Hoewel Ik onmid
dellijk na de onthoofding niets door
de keel had kunnen krijgen, was ik
langzamerhand toch hongerig gewor
den. Dr. Stiglitz was veertig, Noer
Moehammad twee-en-dertig en ik
zes-en-twintig. We respecteerden el
kaar, omdat elk van ons een zekere
onkreukbaarheid bezat. Ik was geluk
kig met hen samen te zijn. Ja, ik was
er trots op met hen gezamenlijk te
eten na de rituele executie.
Noer waarschuwde: „U moet de Islam
niet beschouwen als een woestljnge-
loof. Het heeft veel levenskracht en
de wereld heeft er het laatste nog niet
van vernomen."
Ik stelde een onbescheiden vraag:
„Wanneer een nieuwe Israëlische
staat uit de woestijn gevormd zou
worden, zouden de Moslims dan in
staat zijn dit te aanvaarden?"
Stiglitz zei kortaf: „U kunt het aan de
joden overlaten, om op zichzelf te
passen." Ik was geschokt een Duitser
iets dergelijks te horen zeggen, maar
wat hij er op volgen liet, schokte me
zelfs nog meer. „En als ze hulp nodig
zouden hebben, zouden mensen als u
en ik hen helpen. Ze verdienen het nu
een eigen land te hebben."
Hij greep zijn fles bier.
Noer merkte op: „De moslims zouden
het niet prettig vinden, in het bijzon
der de Arabieren. Ik wenste niet, dat
de joden een gedeelte van mijn ge
boorteland in bezit nemen. Maar de
andere oplossingen hebben eigenlijk
nog minder mijn instemming. Wij
Moslims willen de joden een beetje
gevenniet veel, maar een beetje."
Na enige tijd zei ik: „Wij hebben op
de ambassade geen bewijzen, dat El
len J asp ar Moslimse is geworden."
„Veel ferangivrouwen worden het,"
antwoordde Noer, „wij hebben geen
reden om dat officieel te melden."
„Worden zij het werkelijk?", vroeg ik.
„Natuurlijk! Jullie Christenen den
ken altijd, dat elke bekering op de
zelfde manier gaat. Het bewijs van
het tegendeel hebt hier voor u: Dr
Stiglitz uit München en Ellen Jaspar
uit Philadelphia."
Ik begon weer te lachen, deze keer
echter niet hysterisch. Ik wees op de
half lege fles. „Hoe zit het met het
bier?"
Stiglitz legde rondborstig uit: „Een
Duitser kan vele dingen zijn, katho
liek. jood, lutheraan, moslim. Maar
altijd blijft lüj een bierdrinker. Ik heb
dispensatie van de molladegene,
die u vandaag zag. Hij Ls een begrij
pend liberaal!"
Twee grote rivieren stroomden door
het deel van Afghanistan, dat ik be
reisde. Het waren de Hilmend, die in
de Koeh-I-Baba ten westen van Ka
boel ontsprong, en de Arghandab, die
langs Kandahar liep. Te Qala Bist
ontmoeten zij elkander, om hun
kracht te verenigen voor een aanval
op de woestijn. Het was in dit gebied,
dat zich in oude tijden een machtige
beschaving ontwikkeld had. De wijze,
waarop Shah Khan Qala Bist be
schreven had, zou in mij de wens
hebben doen opkomen het te zien,
ook al zou ik niet geweten hebben,
dat Nazroellah er werkte en dat Ellen
Jaspar daar verdwenen was.
De ruines lagen ongeveer honderd
kilometer ten westen van Kandahar,
maar aangezien vele van de kilome
ters door de open woestijn gingen,
had Noer Moehammad onze Jeep voor
zonsopgang ingeladen en wij reden
uit Kandahar weg bij de eerste zonne
stralen.
Wij hadden onze westerse kleren uit
getrokken en waren gekleed als woes-
tijnafghanen, met uitzondering van
het feit, dat we onze karakoels opge
houden hadden. Ik kwam onder de
indruk van de weg die naar het wes
ten voerde; hij leidde door vruchtba
re dalen en goed-uitziende boerderij
en, die elk beschermd werden door
een hoge lemen muur, die aan de
hoeken de vorm van een kist had.
Ik vroeg: „Waar dienen die kisten
voor?"
Noer lachte en zei: „Dat zijn hier onze
meloenenvelden
„Maar ik begrijp nog steeds die kis
ten niet."
Hij legde uit: „ZIJ zijn voor de uitkijk
posten! Meloenen in Afghanistan
kweken ls reusachtig moeilijk. Gedu
rende de gehele maand, dat ze rijpen,
moet de boer op elk veld een gewa
pende man plaatsen, om de dieven
neer te schieten."
Ik informeerde: „Waarom staan jullie
dergelijke diefstallen toe?" „Wij zijn
een gemeenschap van rovers! Onze
koning regeert niet in Kaboel zoals
uw president het in Washington doet.
In dit land vermoorden we ko
ningen."
Wij hadden thans het dorp Girishk
bereikt, waar wij de aangename me
loenenvelden verlieten en zuidwaarts
door de woestijn reden. Voor mij was
het een merkwaardig moment, want
wij stonden op het punt de grootste
woestijn ter wereld te betreden, die
van Centraal-India over Arabië, door
Egypte, over de Sahara en door Ma
rokko liep en ten slotte bij de Atlanti
sche Oceaan eindigde. Ik had deze
enorme woestijn nooit eerder gezien
en nu de vroege zon mij het door de
wind opgezweepte zand en de bran
dende rotsen toonde, wist ik, dat ik
een nieuwe wereld betrad. Dit was de
eindeloosheid van zich verplaatsende
zandmassa's, de sombere herkauwen
de kamelen en de mannen in smerige
witte kledij. Het stuk dat we reden,
was in zekere opzichten een bekender
woestijn dan in Arabië, Egypte en
Lybië aan weerskanten minder dan
driehonderd kilometer maar woes
ter. Er waren geen oases, geen plan
tengroei en geen beschermende
rotsen.
Radio vandaag
HILVERSUM I im m tn FM-Kaaalea)
7.03 (S) Het levende woord. 7.10 (S) Van
daag donderdag. 9.03 (S) Wie weet waar
Willem Wever woont? 10.02 (S) Muziek bij
de koffie. 12.03 (S) Het nuttigen van etens
waren is toegestaan. 12.40 (S) Middagpau-
zedienst. 13.03 (S) Hier en nu. 13.20 (S)
NCRV-GlobaaL 17.02 (S) Rozegeur en prik
keldraad. 18.11 (S) Hier'en nu. 18.30 (S)
Lichte muziek. 18.45 (S) Leger des Heils-
kwartier. 19.02 (S) De wereld zingt Gods
lof. 19.55 (S) Op de man af. 20.03 Lichte
orkestmuziek. 21.02 (S) Orgelmuziek. 21.40
(S) Literama-donderdag. 22.02 (S) Bij de
tijd. NOS: 23.02-24 00 (S) Met het oog op
morgen. KOR: 0.02 (S) De Nachtspiegel
1.02 (S) Tussen de hoezen met Winfried
PoveL 3.02 (S) Herrie of Harry op 1.6.02 (S)
Country time. 6.50 Het levende woord.
HILVERSUM II (402 m en FM-Knaalen)
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnas
tiek. 7.20 AVRO: Actueel en Informatief.
(7 30, 8.00 en 8.30 Nieuws. 7.36 en 8.36
AVRO's Radiojournaal. 9.00 Gymnastiek
voor de vrouw. 9.10 Waterstanden. 9.15
Werkbank.) 10.00 Concertant. 10.30 't ls
historisch. 10.50 AVRO-te ma 11.00 Radio
Lawaaipapegaai. 11.10 Schoolradio. 11.30
Aspecten. 11.50 Regio-naai, provinciale in
formatie. R.V.U.: 11.56 Talen aan volksuni
versiteiten. OverheidsvoorlichtingG: 12.16
Uitzending voor de landbouw. AVRO 12.26
Mededelingen voor land en tuinbouw.
12.30 Nieuws. 12.36 AVRO's Radiojour
naal. 13.00 Nieuws. 13.11 AVRO's Radio
journaal. 13.15 Buitenland Spectrum. 13.35
Per Saldo. 13.57 Beursplein 5. 14.00 'n
Middagje AVROtema. 16.00 Radio La
waaipapegaai. 16.10 Lichte grammofoon-
muziek. 16.30 De slag om Europa. 17.24
Mededelingen. 17.30 Nieuws. 16.37 AVRO's
Radiojournaal. 17.55 Per Saldo. IKON:
18.05 Kleur. 18.35 De Vrije Gedachte. P.P.:
18.50 Uitzending van de CPN. AVRO: 19.00
Zo hoor je nog eens wat. 19.20 (S) In de
kaart gespeeld. 20.30 (S) Het Sacharov,
tribunaal. 22.30 Nieuws. 22.40 (S) Klassieke
vioolmuziek. 23.15 (S) Jaz2 Spectrum.
23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM III (444 en FM-Kaaalen)
TROS: 7.02 (S) De Havermoutshow 9.03
(S) Continu muziek. U.03(S) Polderpoppa-
rade. 12.03 (S) Nederlandstalige top-10.
13.03 (S) 50 Pop of een envelop. 15.03 (S)
TROS Top-50. NOS: 18 03 <S) De Avond
spita met de Nationale Hitparde. TROS:
19.02 (S) Poster (36). 20.02 (S) Soul Show.
22.02 (S) Sesjun op herhaling. 23.02-24.00
(S) LP-werk-
HILVER8UM IV (FM-Kaaalen) VARA:
7.00 Nieuws. 7.02 (S) Groot en klein. 9.02 (S)
Zo klonk het VToeger: Componisten dirige
ren eigen werk. 9.50 (5) Kamermuziek.
10.25 (S) Ochtendconcert: Berlijns Filhar
monisch Orkest met piano: Klassieke mu
ziek. 12.02 (S) Lunchconcert: Nederlands
Kamerorkest met mezzo-sopraan: Klassie
ke muz. 13.00 Het zout in de pap. 13.25 (S)
Muziek voor twee piano's. 14.02 (S) Chris
topher Hogwood, claveniat en dirigent:
Klassieke muziek. 15.00 (S) Finale Meer
vaart-Posium 1980, jazz. 18.00 Het zout in
de pap. 16.25-17.00 (S) Sopraan en piano:
Klassieke liederen.
22.10 VARA: De kandidaat, aktuele
TV vandaag
1X00 an 18.00 NOS: Nieuws voor doven en
slechthorenden
1X40 PoiienPfi
1X90 VARA: Robbie. Tobbie en het frawatuig
19-28 Love it like a fool. (Hmportret
19.52 Ik ben bflj dat ik mag zingen
20.30 Sterke verhalen
20.85 Achter het nieuws
21.37 NOS: Journaal
21.85 Oen Haag vandaag
23.55 NOS: Journaal
NEDERLAND I:
134)0 en 18.00 NOS: Nieuws voor doven en
slechthorenden
1X40 TELEAC: Introductieprogrsmma
Welzijnsptan, ie cyclus
18.55 NOS: Journaal
183» TROS: Sandokan. tv-sene
20.00 NOS: Journaal
20.27 TROS: Mijn zoon. mijn zoon. tv-serie
21.25 Gala van hat Franae Chanson 1980
2235 Soap
23.25 NOS: Journaal
23.30 W K. Wielrennen
DUITSLAND I 10.00 Journaal. 10.05 Actu
aliteiten. 10.25 Filmportret. 11.25 Nacht-
schicht 11.35 Economische magazine.
12.20 Actueel magazine. 12.50 Persover
zicht 13.00-13.10 Journaal. 16.10 Journaal.
16.15 Informatief programma. 17.00 (ZW)
Kinderserie. 17.30 Natuurfilmserie. 17.50-
18.00 Journaal. (Regionaal programma:
NDR: 9.30-1000 Gevarieerd kinderpro
gramma. 18.00 Informatief programma.
18.30 Actualiteiten. 18.45 Kleuterserie.
18.55 Licht informatief magazine. 19.25
Sport. 19.59 Programmaoverzicht WDR:
8.10-11.55 Schooltelevisie. 18.00 Lieben Sie
Kishon?, tv-serie. 18.15 Licht magazine.
19.15 Actualiteiten. 19.45 Slapstick. 20.00
Journaal. 20.15 Discussie. 21.30 Muzikaal
amusementsprogramma. 22.30 Actualitei
ten. 23.00 Gersche Gottfried, tv-film. 030-
0.35 Journaal.
DUITSLAND II 16.30 Cursus Natuurkun
de. 17.00 JournaaL 17.10 Tekenfilmserie.
17.40 Gevarieerd magazine. 18.20 Zum
kleine Fisch, tv-serie. 19.00 JournaaL 19.30
Showprogramma. 20.30 Licht programma.
21.00 Actualiteiten. 2130 Gesprek. 22.35
Poto und Cabengo, tv-spel. 23.40 JournaaL
DUITSLAND III NDR 7.50 t/m 8.05 Gym
nastiek. 8.05 t/m 11.45, 13.05 en 1630 t/m
17.30 Schooltelevisie. 18.00 Gevarieerd kin
derprogramma. 18.30 Informatief pro
gramma. 1X15 SOS für Pisces HI, docu
mentair spel. 20.00 JournaaL 20.15 (ZW)
Kirschen in N ach bars Garten, speelfilm.
21.45 Documentaire serie. 2X10 Documen
taire. 22.55 Jazzmagazine. (23.40).
WDR 8.00 Gymnastiek. 8.10 ten 11.55
Schooltelevisie. (9.30 Gevarieerd kinder
programma). 17.00 ten 17.45 Schooltelevi
sie. 18.00 Gevarieerd kinderprogramma.
18.30 Cursus sociale wetenschappen. 19.00
Jongerenmagazine. 19.45 Journal 3. 20.00
JournaaL 20.15 (ZW) Das Indische Grab-
maL speelfilm. 21.50 Hobbymagazine.
22-35 Informatief programma. 23.20 Jour-
BELGIE NEDERLANDS (NET I) 18.00
Kinderserie. 18.05 Agenda. 18.35 De rafel
draad (The ravelled thread), jeugdserie.
19.00 Slapstick. 19.05 Sport. 19.35 Medede
lingen en Morgen. 19.45 Journaal. 20.10
Dagboek van een herdershond. 21.15 Actu
aliteiten. 22.05 JournaaL 22.20-22.50 Euro
visie: W.K. Wielrennen op de baan.
NET II 20.10 Filmrubriek. 21.00 Klassieke
orkestmuziek. 2130 Open School. 22.20-
22.45 Documentaire film.
Vooruitzichten voor morgen
en zaterdag, opgesteld door
het KNMI.
Morgen enige tijd regen, za
terdag perioden met zon en
vrijwel overal droog. Middag-
temperatuur ongeveer 19
graden.
Weersvooruitzichten in cijfers
gemiddeld over Nederland.
Voor morgen:
Aantal uren zon: nul tot
zeven.
Min. temp: omstreeks dertien
graden
Max. temp: omstreeks negen
tien graden
Onbewolkt
Zuid Umtnss onbewolkt
onbewolkt
Kans op een droge periode
van minstens twaalf uur: ze
ventig procent. Kans op een
geheel droog etmaal; veertig
wordt vervolgd procent.
Voor zaterdag:
Aantal uren zon: vier tot der
tien
Min. temp: omstreeks elf
graden
Max. temp: omstreeks negen
tien graden
Kans op een droge periode
van minstens twaalf uur: ne
gentig procent. Kans op een
geheel droog etmaal: zestig
procent.
Voor de temperaturen geldt
voor morgen een marge van
twee graden en voor zaterdag
een marge van drie graden
rond de opgegeven waarden.
Onze weerman Hans de Jong is
met vakantie.
rt. S-ïl.ZMl, Detail! tii-trac.
int. BM-
tttltlt u-
M7.lt». RtfD»