kompleet werkboek ran Willem Barnard ■f m Prtfstreffèr 39.- Agenda U bereikt méér met een MINI. MINI'adverteiities: Dagelijks bij1.200.000 lezers. KOOP TEL: 0252%: fn&wOTJ \«F v ikëlaarskantól ip een stoel staan' Haagse wijk gaat in beroep tegen vestiging van school NDERDAG 4 SEPTEMBER 1980 TROUW/KWARTET H 15 icies twee jaar na de verschijning van het eerste deel is Barnards kerk-werkboek compleet: |e zomer kwam het derde deel uit van „Op een stoel staan" en er ls alle aanleiding om dat [niet onopgemerkt voorbij te laten gaan. opzet zeg ik: „kerk" werkboek, rie-delige boekwerk stamt regel- uit de wekelijkse viering van de jgsdlenst in het „kerkje tegen- de bedriegertjes" in het Gelder- ;endaal, waar Barnard een aan- ■en voorganger en voorzanger Evenals het eerste deel bevatten deel twee en drie fragmenten Ituitleg, overpeinzingen over bij- lek, over „zingen" en natuurlijk ■ken ook de liederen niet: over jf van David (een adventslied), de twaalf-Jarige Jezus in de tem- [een kinderlied) en nog veel meer. is een bonte verzameling, alles je hand van het klassieke kerke- |aar, zoals dat bewaard is in het missaal (en voor een deel ook in jtherse en anglicaanse dienstboe- „Want ik houd van het missaal, sceptisch ook. Ik houd ervan om- het als een grot met druipsteen t zien wat in de eeuwen is ge- Ud, versteend, gestold, bewaard Hieven." Tite ondubbelzinnig llefdesverkia- 11 heeft een duidelijke reden. Bar- d houdt niet .zomaar" van dat kerkelijk Jaar. „Het rust op de- gronden, ik heb leren in- dat wij dat Jaargang-besef, dat kelijk lezen van de Schrift", i aan de rabbijnen, aan de voorouders! Het kerke- r berust op het zoveel oudere Jaar en uit de synagoge wij de Schriften ontvangen, i als het ware méé over de i van de rabbijnen." ir mijn overtuiging is dat laatst I van de belangrijkste redenen, irop leder die zich inlaat het de kiften van dit „schriftwerk" van mard zou moeten kennis nemen, js de belangstelling voor de „Juda- groeiend, wij kunnen bepaald niet constateren een sterk toene- __id besef dat het evangelie van ns Christus alleen maar verstaan I worden vanuit „Mozes en de Pro- in" Barnard confronteert ons irmee onophoudelijk. Niet door Tl sluitend betoog, maar door hee» kekt de bijbelwoorden te laten klin- vi Dit „aantekenboek van een rfirganger" nodigt ons voortdurend .mee te luisteren. ie delen n en m van „Op een stoel fcn" is een grote plaats ingeruimd r de zondagen tussen Pinksteren Advent. Die tijd wordt vaak ge ïnd de feestloze tijd van het ker- |k jaar. Men zegt ook, dat het een tijd is zonder duidelijke struktuur; veeleer wat rommelig. Is dat terecht? Barnard is door zijn voortdurende omgang met het klas sieke leesrooster en zijn aandacht voor de schriftwoorden, die de kerk vaders ons in die genoemde periode voorleggen, tot de slotsom gekomen, dat de keuze van de lezingen voor die tijd (mede) bepaald ls door de fees ten, die de synagoge viert op de drem pel van de zomer- naar de herfstttijd. Met andere woorden: de weken tus sen Pinksteren en Advent worden „gekleurd" door de Dag waarop de bazuin geblazen wordt (het Joodse nieuwjaar), de Orote Verzoendag, het Loofhuttenfeest en het feest van de Vreugde der Wet, samen wel ge noemd de geduchte dagen. (De eerste dri$ van dit rijtje zijn terug tevlnden in de feestkalender van Leviticus 23). „De 'geduchte dagen' van de Mozes- gemeente lieten hun sporen na in de liturgie van de Messias-gemeente. Het geluid van de bazuin (de sjof&r) klinkt door, dringt door tot in de kerk." Barnard hoort dat doorklinken in de bijbelgedeelten, die het oude missaal ons op de zondag omstreeks die tijd ter lezing voorlegt en het is de moeite waard met hem mee te luisteren. Voorbeeld Op de zeventiende zondag na Pink steren wordt (werd) naar oude ge woonte gelezen Mattheus 22 vers 33- 46. Omstreeks die zondag viert de synagoge de Orote Verzoendag. „Op de dag van het nieuwjaar en op de verzoendag placht er geknield te wor den in de synagoge. En aan het eind van die tijd van Inkeer wordt weer de bazuin geblazen. Ook wordt het „sje- ma" nog plechtiger dan gewoonlijk aangeheven. Dat wil zeggen: er wordt gezongen wat .iedere Jood begeleiden moet tot zijn laatste ademtocht: hoor Israël, JHWH is onze God, JHWH is een en al. Het zijn woorden uit de tora, ze staan in Deuteronomium 6 vers 4-5. Vandaag, In het evangelie van de zeventiende zondag na Pink steren, komen die woorden ter sprake vanwege de christelijke liturgie. Heb ben de middeleeuwers van die ver zoendag nog heel goed geweten en daarom dit evangeliestuk gelezen in deze tijd van 't jaar?" Een vraag, die waard ls beantwoord te worden. Barnard brengt hier din gen ter sprake, die van groot belang zijn voor het verstaan van de Schrif ten. Het is trouwens niet voor de eerste maal, dat hij dit doet. Ook in vorige werken als „Binnen de tijd" komt dit al ter sprake. Ik heb het Idee, dat hij ons in het werkboek, dat nu voor ons ligt, de vraag des te duidelijker laat horen vanuit de Schriltwoorden-zèlf. Verademing Wie aandachtig luistert en bereid ls met deze beseffen vertrouwd te ra ken, zal het als verademend ervaren, dat Je Juist in de weken die bol staan van activiteiten en thema's niet hoeft te laten inpakken door allerlei op wekkingen om het „winterwerk" weer „fris" aan te pakken. De Joodse be seffen van inkeer en vreugde, die Juist in die tijd op de voorgrond staan, wijzen ons een betere en meer bijbel se weg. Jammer: „De meeste christe nen weten er niet van, willen er niet van weten. Ze reppen wel van allerlei wereldgodsdiensten, waarvan het christendom er dan een zou zijn, maar van de oerwoorden uit de tora reppen ze niet. En al weerklinkt sinds onheugelijke tijden de sjofar, ze we- ten van geen toeten of blazen..." Wie op deze wijze naar de Schriften heeft leren luisteren heeft vandaag de wind niet mee. Er ls een soms haast benauwende bezorgdheid om toch vooral „aktueel" en „bij de tijd" te zijn. Zorgwekkende kreten als „Je moet er wat aan hébben", Je moet er iets mee kunnen dóen" gaan er goed in. De manier, waarop Willen Barnard ons leert horen helpt je in elk geval van die „heidense" zorg af. Het gaat om wat de Woorden met óns doen. Een gemeente, die zich op die Woor den concentreert en dus Messiaans bezig is, zal zich niet zo druk maken over „wat Je er mee moet doen" bij voorbeeld in politiek opzicht. De poli tiek zal zich Juist met die gemeente bemoeien. Veel meer Er staat natuurlijk veel meer in „Op een stoel staan": over de Paastijd, over Advent en kritische notities bij het Kerstfeest; over Stefanus. de eer st® martelaar, wiens verhaal de kerk al las in die tijd, voordat ons kers tfeest bestond. Wie heeft daar nog werkelijk weet van? Het zijn thema's die in de oude kalender bewaard zijn gebleven. Ieder, die, op welek manier ook, met Ds. W. Barnard de Schriften bezig is doet er goed aan, dit nu complete kerk-werkboek van Barnard te raadplegen. Intussen hoop ik mét hem, dat het Jaren met de lezers meegaat. Ds P. Wljbenga, gereformeerd sta- dentenpredikant te Delft, bespreekt: „Op een stoel staan", deel II en deel III. Uitg. Holland, Haarlem. Van eén onzer verslaggevers DEN HAAG De bewoners rond de leegstaande school aan de Haver kamp in de Haagse wijk Mariahoeve gaan bij de Raad van State in beroep tegen de beslissing van het college van B. en W. om de school uit te breiden. Na verboiiwing en uitbreiding van de school zou volgens het plan van het gemeentebestuur de Christelijke Scholengemeenschap voor Handel en Administratie er in gevestigd moe ten worden. De huidige huisvesting van de school aan de Vlietweg en de Schekweg is veel te krap geworden en bovendien voldoet die niet meer aan de momenteel geldende eisen. De omwonenden van de Havenkamp vrezen echter dat de school met zijn vierhonderdvijftig leerlingen veel overlast zal veroorzaken. Met name ziet men ongaarne de komst van tien tallen bromfietsen in de straten rond de Haverkamp. Daarbij zien de bewo ners de pauzes en vrije uren met angst tegemoet. De leerlingen van de school voor handel en administratie zouden zich dan niet kunnen verma ken op het terrein van de school en zich verspreiden over de buurt, het geen niet bevorderlijk zou zijn voor een goed leefmilieu. voor vaderen zoon Al Uitstekende herenpantalon met riem. Staat goed, zit lekker, en is oersterk. Volledig wasbare T reyjra/polyester. Kleuren: d.blauw, bruin, zwart, beige, grijs, mt 46-56,4814-54%. Alleen deze week. Grote Marktstraat 34. Den Haag - Rozemarijn 19-23, Leidschendam Haarlemmerstraat 115-117, Leiden. - DE COMMISSIE VOOR DECENTRALISATIE, INSPRAAK EN OPENHEID vergadert op maandag 8 september om 1230 uur in het gebouw Javastraat 26 over de vol gende punten: - twee ambtelijke notities inzake Binnen gemeentelijke Decentralisatie met een bege leidende brief en vragen. DE COMMISSIE VOOR OPENBARE WERKEN, VERKEER EN VERVOER vergadert op woensdag 10 september om 9j00 uur in het gebouw Javastraat 26 over de vol gende punten: - 9.10 uur: beantwoording brief van de heer J. H. A. Slootmaekers over woonerl Polsbroek straat - 9.30 uur: beantwoording brief van de Aktie- groep Leefbaar Laakkwartier, inzake verkeers afwikkeling in gebied rondom Jan ten Brink straat; herinrichting straten - 9.50 uur: beantwoording brief van de Stich ting Reizigers Openbaar Vervoer, inzake remf- sieruimte - 10.10 uur: beantwoording brief van de heer ing. L. F. J. Vanderveken over woonerf Wor- merveerstraat - 10.30 uur: bespreking nota „verkeersrege ling op hoofdtracé's" - 11.30 uur: bespreking „beleidsnota ver keerslichten" - 12.30 uur: bespreking notitie betreffende nieuwe H.O.R.-programma. Indien u over een of meer agendapunten meer wilt weten, kunt u de volledige tekat van de te behandelen stukken inzien In het Gemeen telijk Informatiecentrum aan de Groenmarkt (geopend op maandag van 11.00 uur tot 1730 uur, van dinsdag tot en met vrijdag van 0930 - 17.00 uur en op zaterdag van 10J00 uur 16-00 uur). De stukken zijn bovendien tegen betaling van de kosten verkrijgbaar in het Stadhuis, Burge meester De Monchypleln 14, bij de afdeling Interne Zaken, kamer 2023. telefoon 624121. toestel 2198. Desgewenst kunt u over een agendapunt het woord voeren gedurende In principe ten hoog ste vijf minuten. U dient dit den direct vóór de aanvang van de vergadering kenbeer te maken aan de Secretaris van de Commissie of telefonisch uiterlijk 6én dag voor de ver gadering bij het secretariaat te melden (tele- toon 62 41 21 Commissie DIO toestel 2938 en Commissie O.V.V. toestel 2766). U krijgt hiertoe de gelegenheid In begineel direct vóórdat het desbetreffende agendapunt door de voorzitter aan de orde wordt gesteld. Hebt u een auto te koop, een aquarium, een boot, een bankstel of een huis? Zoekt u personeel of zelf een baan? Plaats een MINI-advertentie. Dat kost weinig en u bereikt er meer mee dan u denkt Want uw MINI-advertentie staat tegelijk in Het Parool, de Volkskrant en Trouw. Drie landelijke dag bladen met samen 12 miljoen lezers die precies willen weten wat er in de wereld zoal te koop is. Voor meer informatie: Bel 020 - 936868. HET PAROL Trouw «1 .-Vol li.Lpant

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 15