In de winkel met een supralapsarist
Indonesië: oude tradities
inpassen in christen-zijn
'Licht in het
Oosten' 60 jaar
Kapel door brand verwoest
Paus naar
Engeland
Trouw
VANDAAG
VOORBUGANGERS
Beroepingswerk
Ongeluk bij
doopbediening
Het kasbiljet aan toonder
van
Mees&Hope
fascinerende propositie.
BANKMEES HOPE NV
Naar Filippijnen,
maar wanneer?
DINSDAG 2 SEPTEMBER 1980
KERK
TROUW/KWARTET
door A. J. Klei
Ic dit stukje komen louter
gereformeerden voor. Ik zeg 't maar
meteen, dan kan ieder die dit niet
bevalt, nu ophouden met lezen.
Zijn we onder elkaar? Mooi zo. ik
begin.
Van de week kreeg ik een oude
vriend, die ik sinds de bevrijding
niet meer gezien had. op bezoek. Ik
liet me door hem op de hoogte
stellen van het geestelijk en
maatschappelijk wel en wee van
een paar van zijn familieleden, met
wie ik als kind gespeeld had. Ze
waren, vernam ik, allemaal netjes
terecht gekomen, maar sommigen
waren vrijgemaakt geworden
Weet je, zei mijn vriend op
verontschuldigende toon, mijn
vader was van huls uit een B-man
en van die kant zul Je dan ook niet
van vrijgemaakten horen, maar
moeder kwam uit een echte A
familie en tja, dan krijg je dat.
Ik knikte begrijpend, maar ik bleek
de enige thuis te zijn, die deze
kerkelijke taal verstond. Mijn
zonen verkeerden in de overtuiging
dat onze gast het over de
bloedgroep van zijn ouders had;
mijn vrouw was ietsje warmer en
had het vage vermoeden dat het wel
iets met de kerk te maken zou
hebben. En verder, ho maar
Een paar dagen later was ik bij een
echtpaar van Iets boven mijn
leeftijdsklasse. Degelijke lui, die
weliswaar niet altijd in 't gareel en
soms in een demonstratieve
optocht lopen, doch hun kerkelijk
weetje wel weten. Op dit laatste
afgaande, meende ik tot de
conversatie te kunnen bijdragen
met het verhaal, dat het
opgroeiende geslacht kerkelijke
aanduidingen voor geneeskundige
termen verslijt.
Mijn toehoorders reageerden niet
en daarom deed ik er een schepje
bovenop; JaJa, van A en B hebben ze
nooit gehoord, maar wel van X-L7.
haha!
Opnieuw diepe stilte. We zaten
alledrie bedremmeld te kijken, tot
de vrouw haar keel schraapte en zei;
de actie X-IJ kennen we, maar wat
er met dat A en B bedoeld wordt,
snappen we niet
Nu is 't natuurlijk nooit leuk om
iets, dat Je in de wieg hebt gelegd
als aardige anekdote, groot te
moeten brengen als verhandeling,
maar ik begon dapper uiteen te
zetten dat de huidige
gereformeerden de geestelijke
nazaten zijn van mensen die óf in
1834 bij de afscheiding óf in 1886
met de doleantie de hervormde
kerk verlieten. Lange tijd na de
samenvoeging van afgescheidenen
en dolerendeh maakten
fijnproevers nog verschil tussen A
(gereformeerden, afkomstig uit de
afscheiding) en B (van huis uit
dolerend). En toen in 1944 de
vrijgemaakte gereformeerde
kerken ontstonden, verzekerden
kenners dat de meeste
vrijgemaakten uit een A-nest
kwamen. -
Op weg naar huls bepeinsde ik dat
dergelijke gereformeerde
verfijningen eigenlijk helemaal
verdwenen zijn. Wanneer vroeger in
vakantletijd in ons dorp een
dominee-van-elders preekte, kon
een der ouderlingen precies
aangeven of de man in Kampen of
aan de Vrije Universiteit
gestudeerd had. Je kon 't, geloof ik,
al zien aan de manier waarop hij
zijn hand opstak bij de zegengroet
aan het begin van de dienst. En
zouden er nog infralapsaristen en
supralapsaristen zijn?
Vroeger had Je die bij de
gereformeerden, scherp wordt nu in
mijn herinnering het beeld van
mezelf als jongetje in de volle
winkel van een zuster der gemeente,
die handelt in tuinzaden. Wachtend
op mijn beurt luister ik naar de
gesprekken. Twee mannen zijn
druk aan 't redeneren over
godsdienstige zaken en opeens hoor
ik één van hen zeggen, dat hij een
supralapsarist is. Een paar maal
herhaal ik voor mezelf zachtjes dit
prachtige, geheimzinnige woord:
supralapsarist
Gek eigenlijk, dat ik nooit aan mijn
vader heb gevraagd, wat het
betekende. En nog veel gekker is
dat ik vandaag nóg niet kan
vertellen wat voor mensen
supralapsaristen en
infralapsaristen zijn.
Aan deze situatie dient een einde te
komen. Ik pak de christelijke
encyclopedie uit de kast en zoek bij
de IDaar hebben we het: infra-
en supralapsarisme. Een artikel van
meer dan drie kolommen van
professor dr K. Dijk. Eerst wat
historische Dijzonderhedendan
de verzekering dat het een
interconfessionele controverse
betreft, waaruit ik afleid dat Je
zowel infra- als supralapsarist
mocht zijn in de gereformeerde
kerken, welke vrijgevigheid op
zichzelf al een wonder mag heten.
En nu begint het;
„De gewone voorstelling is deze, dat
het geschil ligt in de onderschelden
beschouwing van de orde der
besluiten Gods, nl. óf in zijn
eeuwige raad de verkiezing en
verwerping voorop gaan, en het
besluit van schepping en val volgen,
óf dat de orde omgekeerd is, en
dientengevolge God in zijn
predestinatie de mens heeft
aangezien als nog te scheppen en
nog zullende vallen, dan wel als
reeds geschapen en gevallen".
Ik heb dit inmiddels zevenendertig
keer overgelezen, maar 't blijft even
duister. Verder dan maar:
„Deze omschrijving is echter niet
geheel Juist".
Dit wordt me te machtig. Ik sla de
encyclopedie dicht en zet er een
punt achter.
Vroeger wisten de mensen
zoveel
Ja, maar 't waren vaak wel rare
dingen, die ze wisten, denk ik.
DEN HAAO (PNHK) Christenen in Indonesië worden zich er steeds meer van bewust, dat
het nodig is christen te zijn op Indonesische wijze. Dat betekent dat men op de een of andere
manier de heersende adat (de van oudsher gegeven religieuze structuur van leefregels ln de
gemeenschap) onder ogen moet zien en moet verwerken ln het dagelijks leven en denken.
Dit is een van de zaken die dr. R. J.
Mooi, secretaris algemene zaken van
de Nederlandse hervormde kerk,
heeft ontdekt tijdens zijn rondreis
door/Indonesië. Dr. Mooi was ln Indo
nesië samen met ds. T. de Nie, secre
taris van de raad voor de zending van
de hervormde kerk op uitnodiging
van de raad van kerken in Indonesië
(DOD.
Samen woonden zij namens de Ne
derlandse hervormde kerk de algeme
ne vergadering van de DGI bij, die in
Tomohon (bij Menado, Minahassa,
Noord-Sulawesl) gehouden werd.
Maar eerst maakten zij een rondreis
langs twee kerken waarmee de raad
voor de zending relaties onderhoudt,
namelijk de Karo-Batakkerk op
Noord-Sumatra en de evangelische
kerk op Halmahelra. Verder bezoch
ten zij de Toradjakerk op Zuld-Sula-
wesi, waarmee de gereformeerde zen-
dingsbond contacten onderhoudt
Het door dr Mooi gesignaleerde pro
bleem van de adat die op de een of
andere manier ingepast moet worden
in het christen-zijn van de Indonesiër,
maakt onderdeel uit van een complex
van cultuurverschillen tussen Indo
nesië en Europa. Vroeger streefde
men er wel naar de christenen in
Indonesië hun eigen achtergronden
waarin opgenomen: De Rotter -
dammer, met Oordta Degbiad,
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Lektee Courant
intgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tamminga
HOOFDKANTOOR
Postbus 059
1000 AW Amsterdam
Wibautstraat 131 Amsterdam
tel 020-913456
tetex 13006
Postgiro 66 00 00
Bank Ned Crodietbank
Rekenmgnr 2300 12 574
REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT
Poetbus 948
3000 AX Rotterdam
tel 010-115588 (abonnementen
en bezorging)
tel 010-115588 (redactie)
tel 115700 (uitsluitend voor
advertenties)
Westbiaak 4
REGIO DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
2501 CC Den Haag
tel 070-469445
(abonnementen en bezorgmg)
lel 070-469445 (redactie)
tel. 070-468864 (mtslwtend voor
advertenties)
Parkstraat 22 Den Haag
REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND
(abonnementen en bezorging
Postbus 3
8000 AA Zwolle
tel. 05200-17030
Melkmarkt 56 Zwolle
Abonnementsprijzen:
Per maand f 16.98
Per kwartaal 50.95
Per half jaar 101,90
Per «aar 201.60
Adverrenoefenevt
aanvraag
op
Telefonische abonnementenop-
drachten (zie adressen boven)
Opgave familieberichten 9-19.30
maandag t/m vri|dag Op
vM.'-'g van 18-20 uur teief 020-
J4:>§
te» re mini-advertenties ie»
<<36860 o1 schntteti|k aan
fc-.ni-Adv afdeling, postbus 433
1000 AK AMSTERDAM
Adreswijzingen uitsluitend schrif
telijk aan onze Amsterdamse
vaarwel te laten zeggen, nu tracht
men juist het oude met het nieuwe te
verbinden.
Afhankelijkheid
Ook de financiële afhankelijkheid
van de kerken ln Indonesië wil nog
wel eens problemen opleveren. Door
deze afhankelijkheid is het erg moei
lijk voor Indonesische christenen om
op voet van gelijkheid om te gaan
met de christenen in Europa, waar zij
geld van ontvangen. Tegen deae ach
tergrond moet dan ook het streven
van veel kerken in Indonesië gezien
worden om geld te ontvangen van
verschillende hulporganisaties. Op
deze manier ls een kerk niet langer
afhankelijk van één geldbron.
BIJ de hulpverlenende organisaties
ontstaat dan echter dikwijls weer de
vrees dat zij tegen elkaar zullen wor
den uitgespeeld Dr Mooi signaleerde
in Indonesié hier en daar de wens om
niet meer financieel gedragen te wor
den door het westen. Zo zouden som
migen in Indonesië eigenlijk liever
zien dat er meer in overleg met de
Indonesische kerken zelf en op een
projectmatige wijze gewerkt zou wor
den. De kerken zouden dan leren op
eigen benen te staan en voor hun
voortbestaan niet langer meer afhan
kelijk te zijn van anderen-
Het thema van de algemene vergade
ring van de raad van kerken ln Indo
nesië was „Uw Koninkrijk kome",
met als ondertitel: „De Heilige Geest
vernieuwt de kerk en stelt haar ln
staat een getuige te zijn in de worste
ling van de natie." Uit deze ondertitel
blijkt hoe belangrijk de staat is ook
voor de christenen in Indonesië, die
een minderheid vormen in dit land.
De vergadering was een massaal ge
beuren, dat twee weken duurde en
waaraan 320 stemgerechtigde leden
en 220 aan de kerkelijke delegaties
toegevoegde leden deelnamen. Ver
der woonden 185 personen als advi
seur de vergadering bij- Met alle staf
leden. binnen- en buitenlandse gas
ten, vertegenwoordigers van de pers
enz. ging het hier om 1644 personen.
Door de hele bevolking van de Mina
hassa (overwegend christenen) zijn
grote financiële offers gebracht om
deze vergadering mogelijk te maken.
Gedurende 14 dagen werd in Tomo
hon over niets andera gesproken dan
ADVERTENTIE
over de vergadering en werden overal
shirtjes, petten, tassen en speldjes
met de conferentietekst en het speci
aal voor de gelegenheid ontworpen
symbool verkocht en gedragen.
Eenheidsstreven
De raad van kerken in Indonesië
streeft duidelijk naar de vorming van
één kerk uit de momenteel meer dan
50 lid-kerken. Dit streven naar een
heid wordt gezien als een oecume
nisch, maar ook als een nationalis
tisch ideaal. Verschillende malen
werd tijdens de vergadering dan ook
gewezen op het belang van het ge
bruik van het Bahasa Indonesia, de
nationale taal, om de eenheid te be
vorderen
Het streven naar één kerk verschilt in
zoverre van het Nederlandse verlan
gen naar eenheid, dat er ln Indonesië
veel grotere onderlinge culturele ver
schillen bestaan. De kerken in Indo
nesië hebben veel meer een eigen
gezicht dan in Nederland, waardoor
de eenwording bemoeilijkt wordt
BIJ hun rondreis kwamen dr. Mooi en
ds. De Nie bij de Karo-Batakkerk op
Sumatra die een sterke groei door
maakt. Dit kan komen doordat ge
tracht wordt de stap van het oude
geloof naar het christendom niet het
karakter te geven van een definitieve
breuk, maar het één bij het ander te
laten aansluiten..
Bij de evangelische kerk van Halma
helra constateerden de bezoekers uit
Nederland een gevoel van onbehagen
omdat deze kerk ln een achtergelegen
gebied ligt. Problèmen zijn er vooral
met het vormlngs- en toe rus tin gs-
werk, het onderwijs en de gezond
heidszorg. Jongeren die het gebied
verlaten om elders een opleiding voor
maatschappelijk opbouwwerk te
gaan volgen, keren dikwijls niet te
rug. Een goede middelbare school ls
er in dit geblfed niet. Het lager onder
wijs bevindt zich op een zeer laag
niveau, waardoor Jongeren niet kun
nen doorstromen naar andere vor
men van onderwijs.
De ToraJ a-kerk kampt met een groot
tekort aan predikanten. De ToraJ a-
kerk ls een van de jongste onder de
Van een medewerker
AMERONGEN Vierhonderd bezoekers waren er zaterdag
op de in Amerongen gehouden jubileumdag van de zendings-
bond „Licht in het Oosten". De bond, die actief is in Oost-
Europese landen, bestaat zestig jaar.
Dr. R. J. Mooi
grotere kerken in Indonesié. Er zijn
400 gemeenten en 701 plaatsen waar
kerkdiensten gehouden worden. De
kerk beschikt echter over slechts 123
predikanten. Tijdens het bezoek
werd duidelijk dat het synodale be
leid van deze kerk gericht is op de
flnancléle zelfstandheld van de ge
meenten. De synode verleent slechts
bij hoge uitzondering financiële
steun. Een nadeel van dit beleid is
dat het grote offers vraagt. Predikan
ten ontvangen bij voorbeeld soms
maar 25% van hun salaris
Secretaris Jl. Prins zei dat de ideolo
gie van het marxisme wordt doorbro
ken door het openbaar worden van de
genade van God ln de christelijke
gemeenten. Hij vertelde dat in vele
Oosteuropese landen mensen worste
len met drankproblemen, maar daar
van worden bevrijd als zij tot geloof
in Christus komen.
Over het leven van een aantal chris
tengemeenten ln het Oostblok ging
de film „En zie wij leven", die ln
Amerongen zijn première beleefde.
De Russische evangelist Jakob Esau
vertelde over zijn ervaringen ln Sow-
J et-strafkampen (waar hij in totaal
zo'n acht Jaar doorbracht). HIJ werd
ooit ter dood veroordeeld (een stral
die later in 25 Jaar strafkamp werd
omgezet), maar zag kans naar het
westen te ontkomen. „God vergist
zich niet", zei hij zaterdag. „Ook in de
gevangenis is een christen niet toe
vallig. Hij heeft er een taak: het evan
gelie verkondigen."
Het lijden van de christenen in lan
den met atheïstische regimes heeft
vrucht voortgebracht: de gemeenten
groeien er en het geestelijke leven
verdiept zich, zeiden de sprekers. De
internationale zendlngsbond „Licht
im Osten" werd in de Jaren twintig
gesticht als gevolg van een dringend
vereoek van de voorganger der evan-
gellechrlstenen ln 8t. Petersburg,
ProcMnov, aan Westerse predikan
ten. HIJ vroeg om bijbels. Al gauw
kwam ook in Nederland het werk op
gang. De bond houdt zich o m. met
vertaalwerk van theologische boeken
bezig (men stelde voor de door Sibe
rië en Rusland trekkende predikers
en concordantie Symphonla samen,
die nog steeds wordt gebruikt).
ISLAM
Nu we zo vaak met de Islam in
aanraking komen, hier nog eens een
citaat uit Conan Doyle's De tragedie
van de Korosko, waarin toeristen op
een afschuwelijke wijze
geconfronteerd worden met het
geweld van de „derwischen", aan de
zuidgrens van Egypte. „De grote rode
zon ging onder met de helft als een
schijf die verdween achter de violette
bank even boven de horizon. Het was
het uur van het Arabisch gebed. Een
oudere en intelligenter beschaving
zou zich omgekeerd hebben naar dit
magnifieke verschijnsel aan de
einder en het aanbeden hebben. Maar
deze wilde kinderen van de woestijn
waren ln de wezenlijke dingen edeler
dan de beschaafde Perzen. Voor hen
was het ideële hoger dan het
materiële, en met hun rug naar de zon
gekeerd en hun gezichten naar het
centrale heiligdom van hun geloof
baden zij. En hoe baden zij, deze
fanatieke moslims! Geheel verdiept
in hun vervoering, met smachtende
ogen en stralend gelaat, staande,
bukkend, gebogen met hun
voorhoofden op hun gebedskleden.
Wie kon hier twijfelen, wanneer hij
hun ijverige devotie met heel hun
hart aanschouwde, of hier was een
grote levende kracht ln de wereld,
reactionair maar geducht, ontelbare
millioenen, allen één van gedachte
van Cape Juby tot aan de grenzen
van China? Laat een golf hen
meenemen, laat een groot soldaat of
organisator onder hen opstaan om dit
immense materiaal naar zijn hand te
zetten, en wie zal zeggen dat dit niet
de bezem kan worden waarmee de
voorzienigheid de rotte, decadente,
onmogelijke, dubbelhartige
zuidelijke helft van Europa kan
wegvegen, zoals dat duizend jaar
geleden gebeurde, totdaWiet plaats
maakt voor een macht van nog groter
allure?"
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Waddinxveen (toez) J
Maasland te Barneveld; te De Lier A
Jonkers te Noord-Oostpolder (Ens-
Kraggenburg); te Nieuw Loosdrecht
F. Bos kand. te Maarn; te Urk C.
Bezemer te Scheveningen; te Boven-
smilde O. van der Gallen, catecheet
te Broek op Langedijk.
Aangenomen: het beroep door de
gen. synode (legerpred) M. Mulder te
Schoonebeek.
GEREF. KERKEN
Beroepen: te Doornspijk H. de Moor.
laatstelijk pred. te Canada, die dit
beroep heeft aangenomen;
Van een onzer verslaggevers
VLI8SINGEN De Pinkstergemeen
te Vllssingen is zondag haar kerkge
bouw kwijtgeraakt. De kerk, het
voormalig concertgebouw van Vlls
singen, is totaal afgebrand. De oor
zaak van de brand is onbekend. De
schade, die door verzekering gedekt
wordt, bedraagt ruim twee miljoen.
De Vllssingse gemeente is een van de
grootste pinkstergemeenten in ons
land, met ruim 1600 leden uit een
groot deel van Zeeland. Ongeveer
tien Jaar geleden kocht deze gemeen
te het concertgebouw, dat uit het
begin van deze eeuw dateerde, aan.
Sindsdien stond het bekend als de
Pinksterkapel.
De zondagse gemeentediensten wor
den door achthonderd mensen be
zocht. De andere kerken van Vllssin
gen hebben spontaan hun hulp aan
geboden. Voorganger W. J. Lentink
vertelde gisteren, dat de pinksterge
meente voorlopig de beschikking
heeft) gekregen over de hervormde
Johanneskerk voor al haar activitei
ten. zowel zondags als door de week
Broeder Lentink is ln 1962 als pionier
de pinkstergemeente Vllssingen be
gonnen. Voordien was hij officier van
het Leger des Heils. Thans beschikt
deze gemeente naast Lentink over
zeven fulltime pastorale medewer
kers en 46 maatschappelijk werkers.
In vele plaatsen ln Zeeland werden
hulsgemeenten gesticht, waar weke
lijks bidstonden werden gehouden.
De pinkstergemeente Vllssingen
houdt zich ook intensief bezig met
thulslozenzorg. Van de gemeente
gaan zeven gezinsvervangende en
therapeutische tehuizen ln Zeeland
uit voor mannen, vrouwen en kinde
ren. Dit werk ondervindt door de
brand geen stagnatie. De stichting
Sjaloom, waarin deze tehuizen zijn
ondergebracht, heeft haar kantoor
niet in de nu afgebroken kerk, maar
apart in Middelburg.
ADVERTENTIE
Brandend actueel
PROF. OR. J. OOUMA
GEWAPENDE VREDE
De auteur bespreekt de Bijbelse gegevens
over oorlog en vrede Hoe is de verhoud-
tussen de Dsrysds en Romeinen 137
Kunnen we van rechtvaardige oorlogen spre
ken? Welke taak heeft de kerk m haar gebed,
prediking en bezinning als zij het over de
bewapeningswedloop heeft?
H. J. NEUMAN IN TROUW: Mij dunkt dat
voortaan niemand nog serieus kan deelne
men aan een gedachtenwisseUng over de
ethische dimensie van deze problematiek, als
hij geen kennis heeft gsnomen van het boek
je van Prol. Oouma.
Omvang 118 pag. 16,90
TON BOLLAND
PHnaangracht 493, Amsterdam.
Tet. 020-221921.
MADRID (ANP) In de Zuid-
spaanse stad Malaga is een baby ern
stig gewond bij de doopbediening. De
priester haalde een fles van een schap
in de sacristie. Hij dacht dat er doop
water inzat, maar het was terpentijn.
De baby werd met verwondingen aan
hoofdhuid en oor in een ziekenhuis
opgenomen en de doop moet over.
want een doop met terpentijn is niet
geldig naar de r.k. leer
1 Aankoop-
I bedrag
Looptijd
I Rente 1
op rente
Coupure 1
j f921,60 j
1 jaar
1 8'/2% j
f 1.000,- j
Het kasbiljet aan toonder.
Voor geld dat U bijvoorbeeld een jaar lang
wilt uitzetten tegen een vaste hoge rente.
Schenken aan derden. Uw kinderen of
andere familieleden is mogelijk zonder
administratieve bijkomstigheden. Voor een
kasbiljet aan toonder betaalt U nü f 921.60.
Over een jaar ontvangt U er f 1.000,- voor.
Een rente van 8'/2%: niet gering. Uiteraard
zijn er ook langere looptijden. Voorbeeld:
in 8 jaar loopt de rente (op rente) op tot
10 procent. Overigens zijn er ook coupures
van 5.000 en 10.000 gulden.
Flexibel alternatief: het groci-kasb i I jet
aan toonder.
Met het groei-kasbiljet aan toonder kunt
U na 2 jaar kiezen voor verzilveren óf door
gaan en profiteren van een nóg hogere rente.
Bij verzilvering na 2 jaar kunt U thans
rekenen op een rente (op rente) van 8'/4%.
Rente op rente na 7 jaar: 9^4% Er zijn
coupures van 1.000
en 5.000 gulden
AlbloiKrüain 018» 2bOS, 2344/Aimlerdam. Hcrcnfrachl 020 52 7213 2; 52 73 362. Adam-Buitrovcldcrt 429660
Arnhem 065 45 55 41 /Delfl 015 14 09 81 /Dordrecht 078 1410 77 /Eindhoven040 - 44 4155s Cravenhage070 92 4031
Gronmgen. De Dwinger Westerhaven)050 18 97 II De Wijerl 25 07 00/Haartem 023 3159 50/Haren 050 34 56 45/Heerlen 045 - 711710
Rotterdjm. ('ooisingel 010 63 22 90. Beijerlandselaan 1927 II; VGravendijkwal 163600/Schiedam 010 34 0222
Uaquen 05930 - 29 09 UlrtcW 030 -1178 24 Vlaardmgen 010 34 0222/Zallkommel 04180-37 52/Zcol 03404 16 204.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen: te Bodegraven J. van Vliet
te Aagtekerke; te Middelburg-Zuid J.
Mol te Rijssen; te Rhenen J. Koster
te Barneveld.
Aangenomen: naar Ridderkerk J. W.
VerwelJ te Hendrik Ido Ambacht.
Van onze kerkredactie
AMSTERDAM In de zomer van
1982 zal Johannes Paul us als eerste
paus in de geschiedenis een bezoek
brengen aan Groot-Brittannië. Dit is
bevestigd door de aartsbisschop van
Westminister, kardinaal Hume, maar
nog niet door het Vatlcaan. Het tijd
stip, de duur en het programma staan
nog niet vast, maar het wordt in elk
geval een strikt „pastoraal en oecu
menisch" bezoek.
De aankondiging van het pauselijk
bezoek is in het algemeen goed ont
vangen, vooral door de leiders van de
anglicanen en methodisten. Ook pro
testen worden gehoord. De bekende
ds Paisley vindt het onheus dat de
paus een bezoek brengt aan een land
waar in de 16e eeuw protestanten om
hun geloof werden vermoord. „Het
bloed der martelaren protesteert lui
de tegen dit bezoek". Ook de groot
meester van de Schotse protestantse
Orapje-loge, Thomas Orr, voorspelde
tal van demonstraties tegen de paus.
In deze kring wordt het de huidige
paus kwalijk genomen dat hij zich bij
zijn bezoek aan Ierland niet scherper
heeft uitgedrukt tegen de IRA. De
paus had van zijn bevoegdheid ge
bruik moeten maken om de banvloek
uit te spreken tegen de Ierse republi
keinen in Ulster die jnet bommen en
kogels de Britse heerschappij omver
willen werpen," zo wordt gezegd.
Om de gemoederen niet nodeloos te
verhitten zal de paus uitsluitend als
leider van de roomskathoüeken ko-
men en niet als staatshoofd van het
Vaticaan worden ontvangen door ko
ningin of regering. Ook zal het bezoek
zich zeker niet uitstrekken tot Noord-
lerland.
MANILA (ANP) Kardinaal Jaime
Sin van Manila heeft de Filippijnse
bisschoppenconferentie meegedeeld,
dat paus Johannes Paulus II defini
tief een bezoek aan het land zal bren
gen. De bevestiging ervan heeft hij
ontvangen van het Vatikaanse
staatssecretariaat in een brief van 13
augustus.
Volgens kardinaal Sin is de datum
van het bezoek nog niet vastgesteld.