Zuiderzeedorp krijgt levendig aanzien Een zwart-witte Dracula bedreigt Engelse schone?! Sympathieke groep biedt wisselvallig programma Satellietstunt gaat op Firato de mist in Belgisch Centrum dit jaar nog niet open Enkhuizer buitenmuseum maakt snelle vorderingen Amusement uit de jaren twintig NCRV-radio over Wilhelm Omroepdiscussie verzandt in lawaai Australian Dance Theatre op tournee En dan nog Ondanks kort geding i Pisuisseprijs vo Pieter Tiddens VRIJDAG 29 AUGUSTUS 1980 I,O/TELEVISIE TROUW/KWARTET IJD door Cees Straus ENKHUIZEN Lopend op de Wierdijk, die het IJsselmeerstadje Enkhuizen ooit moest beschermen tegen het (open) zeewater, kan je momenteel een goed inzicht krijgen in de vorderingen bij de aanleg van het Zuiderzeedorp, dat daar als onderdeel van het grote Zuiderzeemuseum gestalte gaat krijgen Het duurt weliswaar nog bijna twee jaar voordat voor het publiek de deu ren opengaan, maar er is sinds het begin van de uitvoering van de plan nen. nu zo'n tien jaar geleden, al een enorme hoeveelheid werk verzet. Die werkzaamheden hebben ztch voor het grootste deel in stilte voltrokken en ze zijn hoogstens onderbroken voor de schaarse gelegenheden tijdens welke het publiek in staat werd ge steld om een kijkje te komen nemen naar wat er zo al met de miljoenen van CRM door dit rijksmuseum tot stand werd gebracht Dat het de laatste tijd zeer snel gaat. wijzen de cijfers uit: sinds het laatste openhuisweekend in de zomer van vorig jaar zijn er maar liefst veertig panden bijgekomen. Wie het komen de weekeinde naar Enkhulzen gaat, wanneer er opnieuw open huis wordt gehouden, kan dan 107 gebouwen be kijken. Dat zijn er maar weinig min der dan de in totaal 120 huizen die het Zuiderzeemuseum straks zal bezit ten. Nu is „straks" in dit geval een rekbaar begrip, want ook als het mu seum op 28 mei 1982 (wanneer het precies een halve eeuw geleden is dat de Afsluitdijk werd voltooid) open gaat, zal het nog wel verscheidene jaren duren voordat het openlucht museum zijn volledige beslag heeft gekregen Maar ook tussen nu en de officlêl openingsdag moet er nog veel gebeu ren. Niet alleen moeten er nog huizen worden neergezet en dijkjes en straatjes aangelegd (er is nog nauwe lijks een infrastructuur in het dorp), maar er moet ook nog een waterhuis houding worden gecreëerd, compleet met grachten en sluizen. Het zeven hectare grote terrein is in' feite één grote polder die zijn water moet spuien op het IJsselmeer en dat ver eist de nodige installaties. Op den duur zullen de meeste van de 120 gebouwen ook van binnen kun nen worden bekeken. Ze komen uit verschillende stadjes en dorpen die binnen de invloedssfeer vallen van het voormalige Zuiderzeegebied. Naast huisjes uit schilderachtige dor pen als Volendam, Edam, of Harder wijk, zullen er ook visserswoningen uit bij voorbeeld het in het noorden van Friesland gelegen Paesens, of uit Moddergat en Zoutkamp te zien zijn. Het zijn immers ook plaatsen die banden hebben gehad met de Zui- derzee-culturen. Voorproefje door Andró Rutten Gezicht op een van de wijkjes in het museum met een scheepswerk plaats die straks bezichtigd kan worden. De bezoekers die aanstaande zater dag en zondag in Enkhulzen rondlo pen kunnen al een voorproefje krij gen van enkele interieurs, waaronder de werkplaats van een schilder en een scheepsbouwer. In het bijzonder aan de ambachten zal ln de toekomst alle aandacht worden besteed. Er staan reeds drie kalkovens die binnenkort in gebruik worden genomen, er is al een taan-werkplaats en er komt voorts nog een scheersalon, een slga- renmakerij, een schultenhelling, een schildersmuseum en een tweetal was serijen. waarvan een op stoomkracht zal werken. Met dit al wordt het Zui- derzeedorp een heel levendig geheel dat beslist niet statisch zal over komen. Het Zuiderzeemuseum, dat behalve over dit buitenmuseum ook over een vermaard binnenmuseum beschikt, sluit daarmee aan op de eertijds ge stelde doeleinden die voorzagen in de totstandkoming van een „museum dorp" dat getuigenis aflegt van het leven en het werken van de bevolking in het Zuiderzeegebied. Niet de archi tectonische bijzonderheden van hun hulzen staan daarbij op de voorgrond (al staan er juweeltjes van bouw kunst), maar veel eerder de sociaal- economische omstandigheden waar onder werd geleefd. Daarom wordt ook een groot belang gehecht aan de inrichting van de inte rieurs: zij weerspiegelen immers veel van de omstandigheden waaronder de mensen van rond de Zuiderzee moeten leven. Het museum gaat bij de herinrichting van deze interieurs heel waarheidsgetrouw te werk. Er worden gesprekken gevoerd met de oorspronkelijke bewoners die worden uitgenodigd om te komen kijken als de huizen eenmaal zijn ingericht. Van hun op- en aanmerkingen hangt het af of het interieur zijn definitieve aanzien zal krijgen. Armoede De periode die het museum met dit dorp wil bestrijken, loopt grofweg van 1860 tot 1932, het jaar waarin op Rokerij uit Monnickendam afkomstig, die in Enkhuizen opnieuw wordt ingericht. tal van plaatsen langs de Zuiderzee kust de vlaggen halfstok gingen toen de Afsluitdijk een feit was. Die zeven tig jaar zijn voor veel bewoners van' de Zuiderzeedorpen geen tijd van grote welvaart geweest. In feite is er toen veel armoede geleden en het museum wil het beslist niet als zijn taak zien dat te verdoezelen. Voor ons, die met nostalgische blikken naar de piepkleine bedstedes kijken, die het hoofd diep moeten bulgen om een eenvoudige visserswoning te kun nen betreden, mag dat misschien al- lercharmantste beelden opleveren, de werkelijkheid was wel anders. Het museum gaat dus ln feite een beeld herstellen van hoe het vroeger is ge weest, een tijd die nog maar weinigen van eigen ervaren zullen weten. Om een zo'n reëel mogelijke Indruk van de levensomstandigheden te bie den, is het terrein in vijf „bouwstruc- turen" verdeeld, waarmee het Zuider zeegebied vrijwel volledig wordt be handeld. Er is een gedeelte dat „Mar ken" wordt genoemd en dat een re constructie van de haven van het nog altijd fraaie stadje uit circa 1860 te zien geeft. De bezoeker (vanaf 1982 worden er Jaarlijks 400 duizend ver wacht, waarmee het museum ook een recreatieve functie vervult) kan ver volgens zijn aandacht richten op Hin delopen, waarna hij koers zet naar de grachtenwand, die een Edamse en een Staverse kant zal krijgen. Enkele bruggetjes verbinden dit gedeelte met „het landschap en de beouwing van West-Friesland", terwijl „het vis sersdorp" ook wel genoemd de Urker- bult, het geheel completeert. Oecumenische kapel 'Een tamelijke centrale rol wordt ingenomen door het enige kerkje dat het dorp rijk is; een bescheiden kapel, door verschillende gezindten op Den Oever gebruikt, daterend uit de Jaren '40 van de vorige eeuw en ln Enkhui zen reeds gebruikt voor huwelijksin zegeningen. De meeste panden worden steen voor steen opgebouwd, of met hele muur fragmenten tegelijk. Een enkele maal verschijnt voor de ingangspoort een compleet overgebracht gebouw, zoals dat een paar maanden geleden ge beurde met een kaaspakhuis dat over de weg en het water uit Landsmeer kwam. Net als de andere panden wordt ook dit gebouw behoorlijk on der handen genomen, maar het ge beurt zo min mogelijk met nieuwe materialen. Er ligt op het terrein een fikse stapel tweedehands hout en an dere bouwspullen; de meeste huizen zien er derhalve „gebruikt" uit. Op maar heel weinig plaatsen krijg Je de indruk in een museum rond te lopen: veel vaker verwacht Je de plaatselijke bevolking uit woonhuis of café te zien komen. De hulzen zelf beginnen zich trou wens al aan het hier zeer vochtige milieu (het terrein is gelegen op een plek waar vroeger strand en water was) te wennen en de eerste mossen en algen hebben zich reeds gemeld. De snel inklinkende grond vereist be hoorlijk lange heipalen, tot zo'n 20 meter diep. Dat alles zorgt er voor dat het aanzien van het dorp beslist niet doods wordt. Het Buitenmuseum zal zowel zater dag als zondag van 10 tot 16 uur geopend zijn. In verband met de gro te opkomst van het publiek er worden tegen de tienduizend bezoe kers verwacht zal het verkeer langs het centrum van het dorp wor den omgeleid naar speciaal voor dit doel ingerichte parkeerplaatsen. Het Binnenmuseum, op een steen worpafstand van het openluchtmu seum, is op zaterdag van 10-17 uur geopend, op zondag van 12-17 uur. Het bevat onder meer een rijke col lectie aan schepen die ooit de Zui derzee hebben bevaren. ROTTERDAM In het Luxortheater loopt tot 13 sep tember een Nederlandse ver sie van een recente Dracula- voorstelling op Broadway. De daarvoor gebruikte tekst ia een Engelse, voor Amerika Iets verander de toneelversie uit 1927 van Bram Stokers populaire romantische horor- verhaai uit 1897: De koning der vam- pirs, uit Transsylvania (Roemenië) af komstig, belaagt in de buurt van Lon den een Engelse schone, zonder dat haar omgeving er afdoende verweer tegen heeft. De vaderlijke hoogleraar Van Helsing, die weet heeft van bui tennatuurlijke zaken, bindt de strijd tegen hem aan en overwint op het nippertje. De Amerikaanse regisseur Michael Maurer. die de Nederlanse voorstel ling gemaakt heeft, heeft de toneel versie volstrekt ernstig willen nemen, er geen grappen mee willen uithalen, in de overtuiging dat het wérkt als het gespeeld wordt zoals het geschre ven staat: fantastisch, romantisch en amusant, alhoewel de mensen af en toe ook echt moeten schrikken. Hoe werkt het dan? Het hangt er van af hoe je zit te kijen. De toneelbewerking in 1927 is ge maakt vanuit een gevoel voor wat mensen toén fantastisch, romantisch, amusant en schrikwekkend vonden. Omdat de werkelijkheid van alledag de fantasie van toen al ver achter zich gelaten heeft lijkt het allemaal wat naïef. Dat wordt ook benadrukt in het zwart-wit decor en de zwart-wit- costuums van de Amerikaan Edward Oorey. In die zwart-witte wereld kun nen mensen naïef zijn. Dat is op zich zelf al amusant. Het duidelijkst in de rol van de huishoudster Miss Wells, zoals Marja Lieuwen die speelt. Ook in de vader van de bedreigde schone, een verstandelijk man, zelf dokter, die Steye Brandenburg wat zakelij ker, strakker zou kunnen spelen. Als een nuchtere denker, die door Van Helsing overtuigd moet worden dat er blijkbaar meer is dan waar zijn wetenschap van gedroomd heeft. Voor die Van Helsing heeft Rudi van Vlaanderen zijn figuur mee: een im posante verschijning, die als een in- zichtrijke vader een rots in de bran ding kan zijn, maar toch door de icrl dreiging van het kwaad in,, letterlijk aan het wankelen bracht. En het kwaad zelf, overeenkomstig de romant r vattingen een mooie, aantr ird altijd zwierige, maar voelba Iljke man, als een elegante, ge vleermuis gespeeld do Koolschijn. Voeg daar nog gek van Hidde Maas slachtoffer van Dracula Je hebt inderdaad een ondëL beeld van wat een halve eeuize' op een animerende manier An werd gevonden. En waarbij dan ook nog schrikt door oi te en ongewone opkomsten mlge figuren. 'za .intl De Spanning, die ln de vo zit, wordt door de oorspri Amerikaanse regisseur zo ven: „En het Goede zal ook nen, uiteindelijk - dat wél ker Maar éven, in de veili tenheld van het theater, mf beseffen, dat we ook toe zou|"Ci nen geven aan het Kwaad, cula." Dracula (Hugo Koo brengt ook de tauishfs* (Marja Lieuwen) onder vloed. !t tl< m 11 im< ots ni: R rdl Ie Van onze radio- en tv-redacf rt HILVERSUM - Zondag 31 is het honderd Jaar geleden ses Wilhelmina werd geboren! legenheid daarvan maakten-, van Herk en Inge Kortlang NCRV een radloprogramnu voornamelijk mensen aan hi iel komen die de prinses pe bri goed hebben gekend. Aan het programma werken negentigjarige Henriétte de I e schrijfster van het boek „Wi 1880-1962" en ds. J. de Gro( kant in Apeldoorn. Ook zij :l sprekken met enkele toeva pg zoekers van het museum ln b 't Loo en met de burgemee Apeldoorn, mr. F. Th. Dijcb a= die een tijdlang deel uitma^cn het kabinet van de prinses. Het radioprogramma is zondi 20.15 uur op Hilversum 1 tl teren. door Riet Diemer AMSTERDAM De officièle opening gistermiddag van de Firato, waarbij een schakelprogramma via de satelliet voor het hoogtepunt moest zorgen, is op alle mogelijke manieren de mist ingegaan. Centraal zou staan een discussie over omroeppolitiek tussen minister Gar deniers van CRM op de Firato in het RAI-gebouw te Amsterdam en om- roepdeskundlgen van het CDA, de WD en de PvdA op Engelse bodem. Het contact in een schakelprogram ma zou mogelijk gemaakt moeten worden door de OTS-2 satelliet, die de in Engeland gemaakt tv-opnamen „live" zou overbrengen naar de scher men van de Amsterdmse Kabel Tele visie op de Firato. Rechtstreekse beelden verschenen van uit het vliegtuig stappende en koutende politici, met NOS-vooizit- ter Jurgens in hun midden. Ze waren er het bewijs van dat de operatie voor dit deel geslaagd was. Er was contact, althans voorlopig. Alleen het pro grammapunt „shots in het vliegtuig van de geanimeerde praters" ont brak. Maar misschien waren de ge sprekken ook niet zo geanimeerd tus sen de verschillend denkende Keja (WD), Van der Sanden (CDA) en Kosto (PvdA). „We moeten de moed hebben alle technische mogelijkheden Je gebrui ken," zo nam ze de slogan die betref fende de satelliet steeds meer opgang gaat maken, over Maar over het verlenen van extra zendtijd, zodat de Nederlandse om roepen de toekomst ook toegerust tegemoet kunnen zien, sprak ze met geen woord. In oktober mogen we wel wat meer uitspraken verwachten, be loofde ze. Gardeniers prees het Ne derlandse omroepbestel dat het in het buitenland zo goed doet. Het be stel zou het buitenland ten voorbeeld moeten zijn rd lk< Slogan Mevrouw Gardeniers opende de Fira to door haar aandeel aan deze stunt te verklaren. Zij toonde een hartelij ke belanmgstelling voor experimen ten op gebied van kabel en satelliet. Speciaal vandaag Firato '80 Directe uitzen ding van een concert bij de opening van de Firato '80. Daaraan werken o.a. mee: Ri chard Clayderman, Maywood, New Adventures, Spargo en Chips. Rogier van Otterloo leidt het Metropole Orkest. Ned. 1/20.05 Dubbelportret een nieuw soort praatprogramma van de AVRO waarin de schrijfster Miep Diekman en de zingende drs. P. in gesprek raken over het schrijven, de jeugd van te genwoordig en de ervaringen van Miek Diekman in West- India. Samensteller van Dub belportret is Boud van Doorn Ned. 1/21.55 Net als ieder ander IKON brengt een film over de per soonlijke beleving van mensen met een zwaar lichamelijk handicapt. Ned. 1/23.00 Waarschuwing Als antwoord op deze bekende kreten richtte NOS-voorzitter Jurgens. die met de VARA-ploeg overzee was ge gaan, een waarschuwing tot de minis ter. Hij zei: „U zult straks geen greep hebben op de weg waardoor deze beelden u nu bereiken. Kabelexploi tanten krijgen het dan voor het zeg- Orgelconcerten, nog een paar: op woensdag 27 augustus, 20 uur in de Carmeikerk, 'Amstelveen door Roger Fisher, organist van de kathedraal ln Chester (Engeland) met stukken van Bach, Krebs, Vierne, Elgar; op dezelf de avond om 20.15 uur ln de Oude Kerk, Amsterdam een voorspeling door Ben van Oosten, een jonge Haagse organist, leerling van Albert de Klerk. Op 5 september om 20 uur ln de Kooger kerk van Zuidscharwou- de concerteert Hendrik Timmerman op het Van Dam-orgel ten bate van de restauratie van kerk en orgel. De Or gelkring Bollenstreek afficheert Joop Brons op donderdag 11 september om 20.15 uur voor een bespeling in de Agatha-kerk te Llsse met werken van Cabanilies, Brahms, Jehan Alain en Jean Langlals. Fietaconcerten, een aardige uitvin ding van de Stichting Jacob van Eyck, op 31 augustus om 15.30 uur zowel in Bergen (N.H.) in de Rulne- kerk, als in Zeist in het Slot. Oude muziek ln combinatie met een fiets tocht door aantrekkelijk gebied» In Bergen wacht de berijders van de tweewleler een muzikaal onthaal door het ensemble Muslke Merlant met vooral liedjes uit middeleeuwen en renaissance. In Zeist zit het duo Sanssoucl (fluit en klavecimbel) klaar met stukken van Quantz, Hotteterre en CPE Bach. Berijders van auto's en wandelaars zijn overigens ook wel kom op deze concerten Minister Gardeniers gen. Nu is het nog de VARA die van deze weg gebruik maakt, maar wie zal het straks zijn?" Intussen werd de discussie steeds moeilijker te verstaan, want de geno digde aanwezigen, onder wie veel fa brikanten en handelaren van elektro nische apparatuur, konden het blijk baar niets schelen hoe de omroep er in Nederland uit gaat zien. Het lawaai overstemde het schakelprogramma. Onze omroep8pecialisten „from over sea" vuurden nog wat van hun zeker heden op de minister af, maar in het kabaal was er weinig van te verstaan. De voorzitter Peiger van de Firato Joop Daalmeier voerde om het niet nog genanter te maken de minister ruim voor de afge sproken tijd af naar „wonderland", zoals de expositie van de omroepen heet. De meest koelbloedige tijdens de hele vertoning bleef Joop Daalmeier maar daar ben je presentator voor. Onwe tend van de aftocht van de minister bleef hij tegen haar praten. Toen een toevallige voorbijganger op de Firato zo vriendelijk was naar de microfoon te lopen en hem in te lichten dat de minister er niet meer was, zei Daal meier doodnuchter: „Dan gaan wij gewoon door." Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM De kans dat het Belgisch Cultureel Cen trum en daarmee ook theater de Brakke Grond aan de Amsterdamse Nes dit najaar opengaan wordt steeds kleiner. Dit ondanks een voor de Belgische regering gunstige uit spraak in een kort geding dat de eigenares van de panden, Rokin BV, tegen de Belgische staat had aangespannen. Rokin BV, een dochtermaatschappij van de AMRO-bank, spande het kort geding bij de Amsterdamse recht bank aan. nadat het Belgische minis terie van financiën geweigerd had de nieuw vastgestelde huurprijs van 914.000 gulden per jaar te betalen en bovendien het recht tot koop eiste. Rechtbankpresident Mr. Asscher stelde gisteren Rokin BV in het onge lijk. Hij bepaalde dat de Belgische staat geen 'definitief huurcontract hoeft te sluiten en het recht op koop behoudt, omdat zij steeds duidelijk gesteld heeft het complex te willen aankopen. Drie jaar geleden bepaalde Rokin BV de huurprijs nog op 200.000 gulden per jaar, gebaseerd op de stichtings- kosten van drie miljoen gulden. Vol gens de bouwmaatschappij vielen de kosten echter aanzienlijk hoger uit. „onder meer door bepaalde bouwei- sen van de gemeente". Het zou nu gaan om ruim zes miljoen gulden. Op dit bedrag werd de nieuwe huurprijs vastgesteld. Volgens een woordvoerder van de Theaterunie in Amsterdam, die de Brakke Grond net als voorheen zou gaan exploiteren, betekent de uit spraak van de rechter echter niet dat dit theater nu op korte termijn open kan gaan. Die opening was vastge steld op 1 oktober van dit jaar. De Theaterunie denkt namelijk dat het nog lang kan duren voordat de Belgi sche regering en Rokin BV tot over eenstemming zijn gekomen, ook na deze gerechterlijke uitspraak. Dit betekent dat de Theaterunie een oplossing moet zien te vinden voor het uitbrengen van haar produkties in het komende seizoen, nu zij niet meer de volledige beschikking heeft over theater De Balie. Volgens een woordvoerder „is men bezig te wer ken aan een oplossing voor dit pro bleem." door Eefje van Schalk AMSTERDAM Na een suc cesvol bezoek aan het Edin burgh Festival houdt het Au stralian Dance Theatre mo menteel een korte tournee door Nederland, waarbij Am sterdam, Rotterdam en Arn hem bezocht worden. Deze Australische groep, die zich als de modernste van dit continent laat afficheren, is te beschouwen als een combinatie van het Engelse Ballet Rambert en het London Contempo rary Dance Theatre. Dat komt omdat de oorspronkelijke groep onder Elisa beth Dalman in 1977 een grondige reorganisatie onderging en onder drie ex-choreografen en dansers van het Ballet Rambert, te weten Jonathan Taylor, Julia Blaikie en Joseph Scog- lio een flinke hoeveelheid Engels bloed in de nieuwe leiding kreeg. In drie jaar tijd is een volledig nieuw repertoire van 37 balletten uit de grond gestampt, met behulp van we derom Engelse collega's zoals Chris topher Bruce en Norman Morrice Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat de uit 17 dansers bestaande groep in Engeland zeer positieve kritieken kreeg, ondanks het feit dat hun pro gramma's van een zeer wisselvallig gehalte zijn Afgelopen woensdag was in de voile Amsterdamse Schouwburg zo'n geva rieerd aanbod te zien, met de ballet ten Labyrinth (Bruce/Subotnlk), Im promptu (Blaikie/Schubert), Flibber- tigibet (Taylor/Bach) en Transfigured Night (Taylor/Schönberg). Een over vol programma, waarin vooral de werken van Taylor opvielen door hun onderlinge contrast. In Flibbertigibet (dat in het woordenboek wordt om schreven als rusteloze elfen en demo nen) laat hij de hele groep als onhan dige clowns via de balustrades, stoe len en schouders van het publiek het podium bereiken, om vervolgens in pure verdwazing te verdwalen in het decor van de tweede acte van het Zwanenmeer. Een schitterend con trast, dat Taylor tot ln de kleinste details en individuele grapjes van de dansers weet te benutten. Door één van hen schijndood te maken reage ren de anderen met veel consternatie en komische gevolgen. Omdat zij zich hierbij ook nog op zeer onverwachte wijze van het Italiaans Concert van Bach bedienen, maken ze een puur ballet om te lachen. Binnen de ballet wereld geldt zo iets als een unicum. Pathos Taylors tweede ballet. Transfigured Night, is wel het tegenovergestelde. Niet alleen in zijn muziekkeuze, maar ook in zijn aankleding, sfeertekening en bewegingspatronen volgt hij Yiri Kylian in zijn Verkl&rte Nacht-versie zeer direct. Het grote verschil is dat Leden van het Australian Dance Theatre in Labyrinth, een cl grafie van Christopher Bruce op muziek uit The Wild Bol Morton Subotnik. Kylians ballet om twee paren draait en dat bij Taylor één paar, namelijk Margaret Wilson en Roland van den Bergh, centraal staat tussen tien nog al rusteloze dansers. Taylor heeft de zware romantiek en een overdosis aan pathos tegen de donkere achter wand met wolken niet gemeden en het is dan ook een hele prestatie dat voornoemde solisten overtuigend blijven. Het zijn vooral Wilson en Van den Bergh die ons door hun ingehou den spanning voor te veel drakerig heid weten te behoeden. Met Labyrinth, dat Christopher Bru ce vorig jaar op muziek van Subotnik maakte, laat de groep zien over sterk materiaal te beschikken. Zeven paren bewegen zich als toekomstige slacht offers van de Minotaurus uitermate krachtig in nogal indringende beel den. Zo duidelijk als Bruce zich nauw verwant voelt met de symboliek van Martha Graham (en daardoor in ou derwetse danscodes dreigt te verval len), zo duister is het waarom hij dit, thema van de Kretenzische Minotau rus heeft gekozen. De onderlinge rela ties van de dansers blijven in het vage en daardoor is niet de inhoud maar wel de bewegingskwaliteit van elk der dansers bepalend voor dit ballet. Bruce verwijst vaak naar afbeeldin gen van Griekse vazen en laat zijn dansers ook koprollen maken over de hoorns van de Stier, wat het dansen in ieder geval boeiend maakt om naar te kijken. Dat is niet te zeggen van Julia Blaikies Impromptu (Schubert Impromptu Opus 60, no's. 2, 3. 4). Hierin spelen drie dansparen met een schaamte verwekkende naïviteit schuitje varen, theetje drinken en dat veroorzaakt een kriebelig gei onbedoelde lacheffecten. De plakte glimlachen en de oude lange jurken smelten weg praline met vieze fondant Het past in ieder geval niet b groep dansers met een sympi uitstraling, die bewijzen ove meer capaciteiten te beschikte Vanavond zijn zij nog te zien! terdam. Theater Zuidplein. Berging van de eeuw door Peti ritse. Ultg. De Boer Maritiem, lem, 104 pag. tijdschriftfo ƒ24,90. Lees- en fotoboek ovi derlandse bergers in de hel van dy Island". Knof je, waar zit je? en Bumffl zgn. Bobo-boeken van ultg. Haarlem. Beide kleuterboek! schenen eerst in afleveringen tijdschrift Bobo. Prijs per 12,50. Van onze kunstredactie AMSTERDAM De PisuB voor 1980 is toegekend aan jarige Amsterdammer Pieter dens. De prijs, een geldbedn 1500 gulden, wordt toegekend' Academie voor kleinkunst ten ve van haar beste leerling

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 4