Het verband tussen angst en godsdienst Dominees erger dan kannibale Zevende dag adventisten vragen actie tegen de vervolgingen Uit brieven van levers Trouw Niets veranderd in celibaatsplicht VAN DA A Gevangenen in Rusland moeten vrij In de huid van een ander VOORBIJGANG Christenen Iran steeds meer in het nauw Voorbarige kot- DINSDAG 26 AUGUSTUS 1980 door dr. A. F. Verheule „De Gekkenkrant" is nu al ongeveer zeven jaar de spreekbuis van eer. groep psychiatrische patiënten en enkele verpleegkundigen die een bijdrage willen leveren tot de eman cipatie van allen die psychiatrische hulp behoeven of in psychiatrische inrichtingen worden verpleegd. Op vaak uitdagende wijze. ook de naam is al een provocatie worden de problemen van de patiënten aan de orde gesteld. Thans komt de redactie, waarin o.a. Loes v d Bedem. Franca Berkvens en Ton Hendrix zitting hebben met een themanummer over „Godsdienst". Dit nummer, dat m.i. docu mentaire waarde heeft door het persoonlijke karakter en de grote verscheidenheid van de bijdragen, is voor 3.25 verkrijgbaar bij ..Stichting De Gekkenkrant". Postbus 3286. Amsterdam, postgiro 3058334. Dat dit speciale nummer mijn aandacht trok. heeft niet alleen te maken met het feit dat ik als predikant van een psychiatrisch centrum vanzelfsprekend in het onderwerp geïnierres- seerd ben. maar ook met. de thematiek van geloof en angst die daarin herhaaldelijk aan de orde komt Hoe.vel de redactie van ..De Gekkenkrant'" in haar ten geleide opmerkt dat godsdienst iets is waardoor je het moeilijk kunt krijgen, waardoor je zelfs gek kunt worden, is lang niet alles negatief wat dit nummer biedt. GodS tOOlT) Verscheidène van de anonieme schrijvers ge tuigen van het vertrouwen en de kracht die zij aan hun geloof ontlenen. Toch-is het aantal artikelen waarin de angst als religieu ze factor een rol speelt groot daan. maar de angst ben ik nog steeds niet kwijt." Hier wordt een probleem duidelijk, dat niet alleen voor de lezerskring van ..De Gekken krant" van betekenis is. maar voor zeer veel gelovigen en gelovige opvoeders. klinkt de angstige fecho van deze verkondi ging Twee vragen Fatale invloed Een oudere vrouw vertelt over de fatale in vloed van de rooms-katholieke seksuele mo raal op haar leven: ..Eén keer kreeg ik zelfs te horen: als je er geen kind bij wilt hebben, dan kan God je wel eens straffen door je er een af te nemen". Ook de prediking van de zelfver loochening blijkt een angstaanjagende in vloed te hebben gehad: ..Wie zijn eigen leven niet. haat. die kan mijn discipel niet zijn, zegt Jezus een betere manier om iemand psy chotisch te maken, bestaat en niet." Een lid van de redactie concludeert: „Een God en een Godsdienst die. mensen zó bang maakt, hoef ik niet meer. die heb ik wegge Hoewel „Evangelie" blijde boodschap bete kent. en deze blijde boodschap begint met de hemelse oproep: „Vreest niet", blijken er nog steeds veel mensen door de kerkelijke ver kondiging angstig te worden. Nu heeft de kerk reeds sedert de oudste tijden de predi king van de toorn van God als opvoedings middel tot het geloof en de gehoorzaamheid aan de kerkelijke moraal gebruikt. Bekend is dc „schrikkelijke toorn" van God over de zonden, uit Zondag 4 van de Heidelbergse Catechismus. In het Voorburgs Kerkblad van 13 juni j.l. lees ik: „Lezer, hebt U nog nimmer voor God leren bukken en buigen in hartelij ke erkentenis Uwer zonden? Hoe ontzettend zal het dan straks voor U aflopen in het gericht." Zowel in het aangehaalde themanummer van „De Gekkenkrant" als in vele brieven die ik als antwoord op een oproep in het blad van de fobiepatiënten, „Fobievizier" kreeg, weer- Er rijzen hier twee vragen. De eerste is een theologische: is het juist en overeenkomstig de bedoeling van het evangelie, om de angst als middel tot het geloof te gebruiken? Ik beantwoord deze vraag ontkennend, maar weet. dat ik dan door andere theologen ge confronteerd word met die bijbelteksten, die onmiskenbaar over Gods toorn spreken. De tweede vraag is van meer psychologische aard: Is het niet wat overdreven om te zeggen dat er tot vandaag toe mensen met religie en geloof bang gemaakt worden, zijn het niet de mensen die van nature toch reeds een beetje angstig zijn. die hierdoor geraakt worden? Hoewel er toch ook veel mensen zijn, die kracht en moed putten uit het geloof, ben ik. gezien mijn persoonlijke ervaring, een beetje pessimistisch in dat opzicht. Wat u mij schrijft, zal als vertrouwelijk be handeld worden. Hoewel ik, wanneer ik vol doende gegevens verzameld heb, een artikel wil publiceren over de bovengenoemde vra gen. ten behoeve van pastores en pastorale werkers, zal ik persoonlijke gegevens met of alleen na toestemming van de betrokkene vermelden. Eén aspect Vertrouwelijk Eén van de redenen voor het schrijven van dit stukje is. dat ik hoop dat de lezers mij iets over hun ervaringen met geloof en angst willen schrijven om mij bij mijn oordeelsvor ming te helpen. In het bovenstaande is slechts één aspect van de relatie tussen angst en religie ter sprake gekomen Er zijn nog andere verbanden, die te maken hebben met de ervaringen van het machtige, onbegrijpelijke van God of het geheimzinnige van allerlei machten, die men in en achter de werkelijkheid vermoedt. In „De Gekkenkrant" vond ik daarvan een voor beeld in de beschrijving van de angst waar mee een bekeringsbelevenis gepaard ging. een collega werkzaam in een kindertehuis vertelde mij over de angst voor occulte verschijnselen in de puberteltsleeftijd. Meer inzicht in deze proDiematiek kan m.i. werkers in kerk en pastoraat helpen bij hun taak. Dr. A. F. Verheule, Buitenruststraat 11,2171 HA Voorburg, is predikant van het psychia trisch centrum „Schakenbosch" te Leid- sehendam. vi door Henk Wolzak De raad van een van de twee kerken van zevende dag ad ventisten in de Sovjetunie wil een internationale actie voor de vrijlating van 39 van haar leden en andere christenen in gevangenissen in de Sovjetu nie...Wij zijn er heilig van overtuigd", schrijft de raad, ..dat alleen een grootscheepse internationale actie ter verde diging van deze ten onrechte vervolgde christenen een doorbaak in onze strijd voor onze burgerrechten kan ver oorzaken. de gewetensgevan genen op vrije voeten kan brengen en werkelijke vrij heid van geweten kan be werkstelligen." De oproep van de raad, welke onlangs het Westen bereikte, besteedt aandacht aan de ar restatie van met name ds. Rostislav Galetski. Galetski, 32 jaar oud, kreeg voor het eerst in Moskou bekendheid toen hij in 1978 tijdens een persconferentie voor westerse journalisten zich uitsprak ter verdediging van een van de leidende dissidenten. Alexan- waarbij puur religieuze literatuur, en documenten van mensenrechtenbe wegingen in beslag werden genomen. Negenendertig mensen werden gear resteerd." Ondergedoken Tijdens deze campagne, die in een tiental plaatsen gevoerd werd. van Tasjkent in Centraal Azië tot in Riga aan de Baltische Kust, zat Galetski ondergedoken om zo een arrestatie te voorkomen. Gelijk een waardig do minee". schrijft de oproep, „hieip hij vervolgde gelovigen met .heel zijn hart. Door zijn pastorale werkzaam heden en zijn deelname aan de bewe ging voor mensenrechten door geval len van wreedheid en onderdrukking te publiceren raakte Galetski bij zonder gehaat bij de KGB" Hij werd tenslotte in Moskou gearresteerd De schrijvers van de oproep hebben weinig hoop op de toekomst. ..Met een steeds verder toenemende felheid jaagt de KGB op mensen die de ideeën van Sjelkov ten uitvoer pogen te brengen en de rechten en vrijheden van een integrale menselijke per soonlijkheid - vrijheid van menings uiting. vrijheid van geweten, vrijheid van godsdienst en vrijheid van geloof voor zich opeisen."De oproep is de laatste van een stroom verzoeken en documenten die de afgelopen twee jaar het westen heeft bereikt. Tot nu toe hebben religieuze leiders en de kerken, aan wie de zevende dag ad ventisten hun oproepen richtten, zich meestal in .stilzwijgen gehuld waarin opgenomen: Oe Rotter dammer. met Oordts Oagbtad I Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Letdse Courent Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Yammtnga Directeur ing O Postma HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam WiDautstraat 131 Amsterdam tet 020-913456 iele* 13006 Postgiro 66 CO OO Bank Hec C'cdietbark Rekeningnr 23 00 12 574 REGIO ROTTERDAM-DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tet 010-115588 (abonnementen en bezorging) tel 010-115588 Cedactie' tel 115700 (uitsluitend voor advertenties) Westblaak 4 Rotterdam REGIO DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Den Haag tel 070-469445 'abonnementen en bezorging) tel 070-469445 (redact s: tel 070-468864 (uitsluitend VOO' advertenties) Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND (abonnementen en bezorging Postbus 3 8000 AA Zwolle tel 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwolle Abonnementsprijzen Per maand 16,98 Per kwartaal 50.95 Per half jaar 101.90 Per jaar 201.60 Advertentietarieven op aanvraag Teielomscne abonnementenop- drachlen (zie adressen boven1 •Opgave familieberichten 9-19 30 van maandag t/m vri|dag Op' zondag van 18-20 uur telef 020- 913456 Opgave mmi-adverteniies tel 020-936868 o! schrifteli|k aan Mim-Adv afdeling, poslbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adreswiizmgen uitsluiiend scnr.f- teh|k aan onze Amsterdamse adressen Rostislav Galetski dér Ginzboerg Kort na de ar restatie van de leider van de zevende dag adventisten, de 84-jarige Vladimir Sjelkov, kreeg" Galetski een belangrij ke plaats binnen de kerk. Sjelkov overleed op 27 janua ri 1980 in een strafkamp. Niet erkend De kerk van de zevende dag adventis ten wordt officieel niet door de Sov jetautoriteiten erkend omdat het sinds haar oprichting in de jaren twintig geweigerd heeft zich te onder werpen aaD de verregaande contro les. waaraan alle religieuze bewegin gen in de Sovjet-Unie onderworpen zijn. De adventisten zijn. samen met alle andere onofficiële kerken, van mening dat deze controles van de autoriteiten de Grondwet van de USSR schenden omdat daarin de volledige scheiding van Kerk en Staat geëist wordt. De afgelopen jaren werd de Kerk echter min of meer getolereerd, tot- dat de KGB in 1978 een opruiming hield, waarbij velen werden gearres teerd. „De laatste twee jaar", aldus de oproep, „zijn door de militia meer dan 200 huiszoekingen verricht in huizen van zevende dag adventisten. Gorkumse sluis nu monument DEN HAAG (ANP) Enkele water bouwkundige werken in Gorinchem zijn beschermd monument geworden. Op de ontwerplijst zijn geplaatst: een brugwachterswoning aan „Het Eind", met iets verder een sluiswachterswo- ning. nog zo'n woning aan de Krie- kenmarkt plus kantoorgebouwtje dat deel is van de waterkeringswerken in de Lingehaven, drie ijzeren draai bruggen. de sluis met houten waaier deuren naar de Lingehaven. de oude Merwedesluis. de derde waterkering, en de gemetselde schutkolkwanden langs Appel-'en Havendijk. „Wilt u die geboden niet es opnieuw formuleren, zodat de jeugd van nu ze beter kan begrijpen?" Bovenstaande cartoon uit The New Yorker is één van de illustraties in het Werkboekje voor interkerkelijke gespreksgroepen 1980-1981. dat tot titel heeft: „In de huid van een ander." Het 36 pagina's tellende boekje is een uitgave van de Werkgroep Interkerkelijk Beraad (adres: Praedinius- srngel 23. Groningen) en kost drie-en-een-halve gulden. Het is in de eerste plaats geschreven voor groepen In het noorden van het land. maar gebleken is dat ook elders graag van dit jaarlijks aanbod van actuele gespreksthema's. Dit jaar hebben de (zesi onderwerpen alle iets te maken met „de ander" of „het andere": ideeën en opvattingen van mensen .die dikwijlé geen gemeengoed zijn in de kerken JERUSALEM Ook uit de volkeren zal Ik ej priesters kiezen en leviete v spreekt de Heer. Jesaja 6 t,aii doe dai In dit gedeelte spreekt een let r.g van Jesaja over de toekomst lijk volk Israël en de volken en ot sen de toekomst van Jerusalem, et l zullen de volken naar de heili tal* op reis gaan om God te aanbi iind Tijdens de wederopbouw van rug Jerusalem na de verwoesting nen dit visioen. Al het vervoer, pa ra wagens, karossen, muildieren iet dromedarissen worden ingest ide om de volken erheen te breng irli ènl Lange tijd zijn deze woorden vergeestelijkt gelezen. Jerusa de kerk. De gebeurtenissen vi wereldoorlog hebben velen d« -i woorden materiëlere doen lea Jerusalem was echt Jerusalen Anderen zijn daar nog niet uit toekomst van Jerusalem ligti een duidelijk plan voor ons. N bekende maatregelen van de Israëlische regering om Jerus^ geheel joods te verklaren rijze allerlei moeilijkheden. De woo die hierboven uit Jesaja 66 ziji afgedrukt geven een andere gedachte. Jerusalem behoeft se als geheel in Israëlische hi zijn om toch in het blikveld vj profetieën te komen. Immers er priesters en levieten uit de a aanstellen. Een duidelijke a dat het niet om het bezit van dl heilige stad gaat maar om de toekomst van God. in welke toekomst alle volken zullen do de heilige berg Vergeestelijkii voorbij aan de betekenis van k voor deze aarde en de mensen wonen. Al te voorbarige concli IZ< Vanuit de aardsheid van het hi x a nil kunnen de werkelijke vervullii weg staan NED. HERV. KERK Beroepen: te Breukelen (toej de Kuipers kand. te Utrecht; te en Rodenrijs J. M. D. van den Werkendam Deze rubriek ;s uitsluitend beslemd voor korte reacties op m deze krant gelezen berichten, artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten, oproepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te worden) De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor Hierover of over het met plaatsen (meestal door ruimtegebrek! kunnen wi| helaas niet corresponde ren Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw. Postbus 859.1000 AW Amsterdam 8i| publikatie worden naam en woonplaats van de schrijver vermeld. Ambassade (21) ..Niet wat ik vind is belangrijk wat betreft de kwestie-ambassade Jeru zalem. maar wat-zegt-God in Zijn Woord." Te dien- dage zal ik Jeruza lem maken tot een steen dien alle natiën moet heffen. Allen die hem heffen zullen zich deerlijk verwon den." Laat Nederland trouw blijven aan Israël en ons land zal gezegend worden. Oegstgeest T. SCHUYT Ambassade (22) Dat „Ambassade-16van Jaap van de Giessen te Maasland, met een te genvoorstel om eenzijdige concessies te voorkomen, getuigt van nuchtere zin! De naam „Jeruzalem", die nu wel aan de orde zal blijven van 1980-2000-. als middelpuntige factor in deze beslis sende fase der mensheidsgeschiede nis. roept emoties op, doch nuchter nadenken is en blijft van groot be lang. Het ware te hopen dat de minis terraad in een dergelijke zin er over dacht. Helaas, ook Israël faalt! In welk opzicht dan? Nog steeds is,het: „Wij hebben geen koning (dan den keizer»". Johannes 19 vers 15. Woerden ds. A. van der Kooij Ambassade (23) Bij de discussie over de Nederlandse ambassade in Israël is men tot nu toe vaak voorbij gegaan aan de belangen van de Arabische bevolking, zowel in Israël als daarbuiten. Voor de moslims is Jeruzalem al vele eeuwen een heilige stad. de tweede na Mekka. Er zijn vele miljoenen mos lims in Jeruzalem en naaste omge ving. In heel Israël belijdt nauwelijks één miljoen mensen het Joodse ge loof. Israël kan daarom op z'n hoogst evenveel aanspraak maken op Jeru zalem als de Arabische wereld. An nexatie van het Arabische stadsdeel is daarom ongehoord. Met zijn nederzettingen in bezet ge bied breekt Israël af wat in Camp David moeizaam opgebouwd is. De Arabieren kunnen hun grieven alleen kenbaar maken door middel van eco nomische sancties. Een vorm van po litiek die Nederland óók hanteert als bozen woorden niet baten. Chantage noemen wij dat niet. Wij zouden wel goed gek zijn als we zouden zwichten voor de provocerende politiek van Israël, uitsluitend om niet té willen zwichten voor de o zo schadelijke „Arabische chantage" Verplaatsen van de Nederlandse ambassade is uit sluitend een protest tegen het inlij ven van-Oost-Jeruzalem bij Israël. Noordwfjk K. J. van Herwaarden Verdeeld huis Bij het lezen van de rubriek „brieven van lezers" constateer ik dat ik bij het samengaan van dit kabinet al direct heb gesteld dat een huis dat tegen zichzelf verdeeld is niet kan blijven bestaan. De CDA-disaidenten zijn voor het CDA de knuppel in het hoenderhok en ik geloof dat dit kabi net geen lang leven meer zal hebben. Wat heeft het kabinet nu tot stand gebracht met zijn WD-partners? Ik ben van huis uit christelijk maar ver wacht dan ook van elke regering dat zij dan ook christelijk handelen en luisteren en uitvoeren het gebod: „Draagt elkanders lasten vervult alzo de wet van Christus." Dit heeft Den Uyl meer ln praktijk gebracht dan dit CDA. Daarom moeten de christenen eens op houden met te schelden op „die rooien", wat niet christelijk is. Het CDA is op 't ogenblik al weer bezig om de WAO terug te schroeven Pater de Greve heeft eens gezegd: „Wil je de wereld verbeteren, begin bij jezelf." Nu mijnheer Van Agt: maak je borst maar bloot, niet voor de wielersport maar voor 's landsbe lang. En zit nu niet steeds maar te zuigen aan de inkomsten van Jan Boezeroen want het zijn niet alleen de werkgevers maar ook de werkne mers die de eieren leggen en moeten meewerken aan ons economisch her stel. Den Haag J. Pelikaan ROME (ANP) De reizende ambas sadeur van de paus voor het midden oosten. mgr. Capucci, is opnieuw naar Iran vertrokken voor overleg met de Perzische autoriteiten Naar hij verklaarde zou hij zich in de eerste plaats gaan bezighouden met het recht van de roomskatholieken in Iran op eigen onderwijs De situatie voor dé christenen in Iran lijkt steeds moeilijker te worden. Roomskatholieke scholen, waar ook en zelfs in meerderheid moslim-kin deren leerling waren zijn gesloten, of op een andere manier praktisch lam gelegd. Anglicaanse geestelijken zijn uitgewezen en naar verwacht wordt hangt een dergelijk lot ook enige tien tallen buitenlandse rk priesters en religieuzen boven het hoofd. Tot dus ver had Capucci zich optimistisch uitgelaten over de kans dat hij zo'n uitwijzing kon helpen voorkomen, maar nu repte hij daar niet meer over. Met de uitwijzing is al een begin gemaakt: de hoogste roomskatholie ke prelaat in Iran. de aartsbisschop van Isfahan, de Ierse pater mgr. Bar den. heeft het land inmiddels verla ten. Ook enkele paters salezianen zijn al weg Zij zijn het vooral die de roomskatholieke scholen beheerden. De laatste tijd werden zij beschul digd van spionage activiteiten voor Israël. Aangenomen: het beroep val ijr neraie synode tot directeur 1 Wereld te Driebergen J. Vuijfht steUjk pred. te Amsterdam. Bedankt: voor Voorthuizen r Smit te Hilversum. irt GEREF. KERKEN (VRIJG) Beroepen: te Enschede-ZuidT Groenenberg te Stadskanaal. Bedankt: voor Ulrum H. Kn Langeslag GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Rotterdam-Zuid ei Moerkerken te Nieuw-Beljerlae Bedankt: voor Poortvliet J. Ki ja Barneveld. it, Ds F. N. M. Nljssen, riii if predikant van de hervorm meente Den Haag, wijst ons et de kop in Trouw van gisten Haag krijgt kerkwinkel" vc is. Vooralsnog gaat het om ni dan enkele ideeën die in zijl missie van bijstand zijn opgei -j d i J Of de plannen gerealiseerd hangt, zoals altijd met oecumc plannen, af van de vraag of ei andere kerken voldoende st« - vonden wordt. Daarover thans overlegd. Overigens ho S Nijssen dat de gewraakte kop [I het bericht van Trouw wel wr wordt. van onze kerkredactie AMSTERDAM Het Vaticaan heeft duidelijk gemaakt dat er op geen enkele wijze een verande ring in het beleid ten aanzien van gehuwde priesters is gekomen. Verscheidene kranten hadden tot die verandering besloten toen be kend werd dat er voor enkele ang licaanse ex-priesters de mogelijk heid was geopend om verder ge huwd als priester in de roomska tholieke kerk te gaan werken. Daarentegen werd op deze pagina vrijdag al uitgelegd dat zo'n con clusie voorbarig was en dat het hier een aparte groep geestelijken betrof die enkele jaren geleden uit de episcopaalse kerk is getre den uit verzet tegen de vrouw in het ambt. In de brief van de con gregatie voor de geloofsleer wordt nu deze lezing van Trouw bevestigd. Er wordt nog op gewezen dat het hier niet om een groepsmaatregel gaat. maar dat ieder geval op zich zal worden beoordeeld. Ook zul len eventuele gegadigden zich in de rooms-katholieke kerk op nieuw priester moeten laten wij den, hoewel er al vergaande over eenstemming bestaat tussen de roomse en anglicaanse kerken over de wederzijdse ambtserken ning. De Vertegenwoordiger van de anglicaanse kerk bij de rk kerk, dr H. Smithe, heeft ver klaard dat de opname van de dis sidente ex-episcopale kerkeleden geen gevolg heeft voor de oecu menische betrekkingen tussen Rome en de anglicaanse kerken. door A. A. Spijkerboer De Deense schrijver Sören Aaby Kierkegaard (1813-1855) werd in de tijd tussen de bei de wereldoorlogen, en ook nog daarna, veel gelezen, maar sindsdien lijkt hij in ver getelheid geraakt te zijn. Dat blijkt niet waar te zijn: er is een Nederlandse vertaling Van geschriften van Kierke gaard verschenen, en dan nog wel van de geschriften uit zijn laatste levensjaar. In dat jaar lanceerde Kierkegaard zijn heftige aanval op de Deense staatskerk. De nieuwe bisschop. Mar- tensen. had ln een gedachtenisrede zijn overleden voorganger. Mynster. „een getuige van de waarheid" ge noemd. Een getuige van de waar heid? vroeg Kierkegaard. Als Myn ster een getuige van de waarheid was geweest zou hij voor de waarheid geleden hebben, maar dat heeft hij niet: hij heeft, net zoals alle Deense dominees, als ambtenaar van de ko ning een genoeglijk leven geleid, en hij krijgt een monument na! Kierkegaards woorden over Mynster. die niet alleen een gevierd prediker, maar ook een beminnelijk mens was geweest, sloegen in Kopenhagen in als een bom. Maar Kierkegaard had niet in een opwelling gehandeld en hij voerde een lang en weloverwogen plan uit: eerst in een reeks ingezon den stukken in „Het Vaderland", en daarna in een serie door hem zelf uitgegeven pamfletten, die hij „Het Ogenblik" noemde, ging hij de kerk hoe langer hoe heftiger te lijf. Veel van dit materiaal is nu door drs W. R. Scholtens uit Boxmeer in het Neder lands vertaald, en van verklarende noten en een inleiding tot het denken van Kierkegaard voorzien. Schelden Wat bij het doorlezen ervan opvalt is dat Kierkegaard zo schitterend schel den kon: een kannibaal is een figuur die ons allen met afschuw vervult, maar Kierkegaard zal eens laten zien dat dominees nog erger zijn. De stich ter van het Christendom en zijn eer ste volgelingen zijn aan de waarheid gestorven en zij verlangen niets an ders dan navolging. Maar dat doen de dominees niet: zij wonen met een lieve vrouw en een paar leuke kinde ren in een pastorie, ze worden geëerd en ze maken carrière. Kortom, ze eten er goed van, en dan zijn kannibalen tenminste nog eerlijk: ze huichelen niet.. „Een kannibaal maakt korte metten. Hij springt wild op zijn vij and af. slaat hem dood en eet er dan een stukje van. En dan is het voorbij. Hij leeft dan verder van zijn gewone voedsel, totdat de woede tegen zijn vijanden hem weer te pakken krijgt. De dominees doen het anders als zij mensen vreten; bedachtzaam, sluw, berekenend, zodat het jaar in jaar uit iets meer opbrengt. Hij heeft zich behaaglijk in zijn landelijke woning geïnstalleerd, maar hij vergeet toch de promotiemogelijkheid niet. Zijn vrouw en zijn kinderen zijn ijverig en dit alles heeft hij te danken aan: het lijden van de verheerlijkten, van de Verlosser, van de apostelen, van de waarheidsgetuigen. Daar li van, deze vreet hij en hij voer vrolijk levensgenoot zijn vro i\ zijn kinderen mee." Enorme afstand Was Kierkegaard dan een fanf1 die de kerk wilde vernietigen was hij niet en hij wilde allé enorme afstand laten zien tusa oorspronkelijke christendom e misschien wel ernstige, maar grond van de zaak veilig in de 1 geïnstalleerde officiële christr Scholtens heeft het boek schriften tegen gevestigde kef heid" genoemd. Dat is juist, m had er van mij de niet-gevei kerkelijkheid wel bij mogen nol want die is geen haar beter zo< iets in de melk te brokken krij Karl Barth heeft op zijn oud eens gezegd, dat Kierkegaard grond van de zaak rooms-katl was. Verder valt het op dat in geschriften het Oude Testament rol speelt, en misschien ook wel maal niet kan spelen. Er kome wel vragen op. maar die vragen I toch pas stellen wanneer je K gaard hebt laten uitspreken. t te zeggen heeft is dat het chi dom over de hele Unie bedrog dat zegt hij ongelofeUjk goed. dat eenmaal goed tot ons drongen is moeten we maar i zien. Sören Kierkegaard, Schotst ten tegen gevestigde kerkt heid. Vertaald en ingeleid drs W. R. Scholtens. li tg. Have. Baarn; 27,50

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2