discipel van Titus Brandsma Nerveuze spanningen Valdispert Tussen bron en kerkhof 1 J 'l 1 v 'A 1 i '1 ~er Felix Wezenbeek werkt aan een bijzondere opdracht - IQAG 25 AUGUSTUS 1980 VARIA TROUW/KWARTET ij Onder redactie van Heieen van Batenburg Vragen uitsluitend in de envelop en dus niet per briefkaart sturen aan postbus 93313, 2509 AH Dsn Haag. Per vraag een gulden in postzegels bijvoegen, het liefst in waarden van 60 en 40 cent. Beslist niet aan de buitenkant opplakken. Geheimhouding is verzekerd 2GEN Een sobere ka- 'het hart van Nijmegen nu al zo'n jaar of twin- herinnering levend aan professor dr Titus ijsma. de Nijmeegse raar in de filosofie, die j in Dachau om het le- jj erd gebracht na met de ups in conflict te zijn ge- omdat hij de pers opriep tot verzet te- nazi's. |k nt red Lammers jaar na zijn dood is hij nog jeten. Integendeel. Gisteren negen zijn sterfdag weer her- lat was voor honderden men- ileldlng de Titus Brandsma- aut het Carmelletenklooster ld Doddendal te bezoeken. Niet d i hoogtijdagen komen de be- u enden van heinde en ver kapel. tètend om negen uur zijn er de n zoekers voor de mis. die nog orrit opgedragen door de nu pater Felix Wezenbeek, oud en vriend van Titus Brands- 1946 ls zijn levensdoel er- gen dat de wereld aan de nt wie pater Brandsma was. ipel van Titus Brandsma, zo .jne rustig typeren. Zo voel ik ij. Het feit dat hij al bijna s, |aar dood is verandert daar m in. WIJ katholieken geloven I (gestorvenen bij ons zijn. De ln gedachten nog dagelijks _j. ft hoor hem nog praten, zo staat hij mij voor ogen," er Felix, die ln de loop der nand ls geworden, die alles t er over Titus Brandsma aan te komen valt. Deze kennis ■4] niet voor zich. maar draagt IQ IJdens lezingen overal ln het rer over de grenzen. ln bejaardenhulzen, bij vrou- ligingen en bij jongeren, zo- holieken als protestanten, de oorlog ben lk ermee be ta Slagharen, waar lk een rl houden tijdens een vor- voor meisjes. In die tijd lk heel veel en dan denk Je waar moet ik het nu weer n. ineens kwam lk toen op Jchte die meisjes eens over end Titus Brandsma te ver lat sloeg zo aan, dat lk het ren doen, onlangs nog ln Vo- en ln Dieze bij Eindhoven. In der-jaren heb ik meer dan dèandsma-lezlngen gehouden het IJzeren Gordijn toe en lk e door. Iedereen die belang- leeft kan me bellen. Ik zie het lat lk moet doen." praak f4 Brandsma kapel er ls geko- 'de voort uit de lezingen met pater Fellx. Daarbij ls het even. de Jaren vijftig gin- temmen op pogingen in het stellen Titus Brandsma te hemen ln de rij van rooms- te heiligen, vooral omdat er er hoe meer mensen waren y erden dat de voorspraak van x t wonderbaarlijke ge beds ge- leidde. Fellx Wezenbeek ■prop officieel door Rome aan- lis man die de zaligverklaring >horderen, een opdracht waar- Ich vol IJver kwijt. Uitvoerige n zijn de afgelopen Jaren ne gestuurd. Fellx bekostigt oaal zelf uit zijn lezingen. loop der Jaren heb lk zo'n drie elkaar gepraat. Voor zo'n za- irlng is veel geld nodig. On to lk weer 32000 gulden naar rergeboekt. We maken vorde- Kort geleden is er in Rome laans rapport van achthon- tdzijden over Brandsma ver- Dat was weer een belangrij- vooruit Optimisten zeggen zaligverklaring over een jaar komen, vooral ook omdat de th er heel recent positief over tgelaten. Persoonlijk ben ik itisch wat dat tijdstip betreft, et er pas nog een hele middag tiinaal Wille brands over ge- ttlx. Je moet goed begrijpen, s tot het uiterste moet worden Felix Wezenbeek nageplozen. De kerk kan zich niet veroorloven dat later zaken aan het licht komen van iemand die zalig is verklaard, die niet kloppen," zei hij tegen me. Dat neemt niet weg dat lk ervan overtuigd ben dat Titus al lang zalig zou zijn verklaard als hij een Italiaan was geweest. Nu zal het nog wel even duren, maar het komt er zeker van. Rome kan er niet om heen." Bekroning Hoopt pater Wezenbeek dat moment nog te beleven? „Och, dat zou natuur lijk erg aardig zijn. Ik ben er zo lang voor ln de weer geweest, dat Je dan ook graag de officiële bekroning wilt meemaken Maar eigenlijk maak lk me daar niet druk over. Titus ls toch in de hemel. Dat ls voor mij een zekerheid!*' Zo denken velen er over. De dikke ordners met brieven van mensen die Fellx schrijven over wonderbaarlijke gebedsverhoringen die ze toeschrij ven aan de bemiddeling van Titus Brandsma getuigen ervan Wie het gastenboek ln de kapel doorbladert komt op dat gebied ook heel wat tegen. „Dank u duizend keer. U weet wel waarvoor"; „Helpt u mij slagen voor mijn rijbewijs"; „Dat mijn vader en moeder elkaar mogen vinden"; „Voor spoedige vrijlating van de gegijzel den in Iran"; „God sluit nooit een deur zonder een andere te openen" en op een van de laatste bladzijde de raadselachtige uitspraak „Nog even tjes, dat weet U" ..De mensen komen hier voor van alles en nog wat de voorbede van Titus inroepen. Dat doen ze trouwens ook thuis en het helpt," zegt Fellx, die zijn herstel van een verlammin*. Kruisingen Als protestant vraag ik het ligt ADVERTENTIE rusteloosheid, examenvrees. Ook u kunt kalmer leven met een zuiver natuurprodukt de valeriaanwortel. Uitsluitend bij zes jaar geleden, ook aan de bemidde ling van zijn oude kloostervriend toe schrijft. „De doktoren konden niets meer voor me doen en nu sjouw ik zonder problemen mijn apparatuur voor de lezingen een paar trappen op en praat lk twee uur achter elkaar. Niet dat Titus postuum wonderen verricht. Dat woord gebruik lk niet. Ik noem het gebedsverhoringen op zijn voorspraak." Lees vooraf de gebru iksv oorschrift en. voor de hand waarom Je de hulp van een allang overleden pater moet Inroepen. Je kunt Je toch net zo goed rechtstreeks tot God richten? Pater Fellx kijkt me glimlachend aan. „Dat vragen protestanten mij meer en dan probeer lk ze het zo duidelijk te ma ken. Als Je ln de maatschappij een goede baan wilt zien te krijgen ls het heel belangrijk een kruiwagen te heb ben. Die kruiwagen-functie vervult Titus. Veel protestanten hebben het ook moeilijk met dat heilig verklaren. Een poosje geleden vroeg een domi nee zich ln een kerkblad af of Titus zalig zou worden verklaard als hij niet in Dachau was geweest. Hij gaf zelf een bevestigend antwoord. In Da chau was Titus Brandsma dezelfde man die hij voordien was geweest. HIJ was een heel klein, min manneke, die regelmatig nierontstekingen en maagbloedingen lad, maar deson danks doorwerkte." „Dat houd lk bejaarden vaak voor. In bejaardenhulzen wordt zoveel af ge klaagd. Als lk de dia laat zien waarop Titus ls afgebeeld ln het kamp Amersfoort, uitgeteerd maar toch glimlachend, zeg lk: denk maar eens wat pater Brandsma allemaal heeft meegemaakt Daar zijn jullie pijnlij ke knietjes en andere klachten niks bij. Dat moeten ze dan wel toegeven. Zo probeer lk altijd mijn lezingen aan de situatie aan te passen. Ik zeg nooit hetzelfde. Ik trek de lijn van Titus door naar het heden. Zijn leven heeft de mensen van vandaag ook nog veel te zeggen. In dat verband kan lk Je wat aardigs vertellen. Onlangs gaf lk een lezing in de Noord ooetpolder voor plattelandsvrouwen, allemaal flinke Jonge boerinnen. Na afloop zei de presidente ln haar slotwoord: .Da mes. u hebt vanavond veel over Titus Brandsma gehoord, ook dat hij een vrome moeder had die veel voor haar k bed heeft gebeden, ook ln de periode dat zij ln verwachting was. Hoe be langrijk dat was ls later gebleken. Hier ln de Noordoostpolder worden ook veel kindertjes geboren. Daar moesten we ook maar eens meer voor gaan bidden'. Die vrouw had me goed begrepen." Gedeelte Titus Brandsma heeft veel wetens waardigs gezegd. Felix Wezenbeek wordt niet moe dat door te geven, bijvoorbeeld het gedicht dat Titus ln 1942 ln de gevangenis in Schevenin- gen schreef: ,Jk ben gelukkig ln mijn leed/Omdat lk dit geen leed meer weet/Maar t allerultverkorenst lot/ Dat mij vereent met U, o God". Fellx strijkt over de papieren op zijn bureau. „Dat was Titus ten voeten uit. Als je hem ontmoette kon Je hem niet meer vergeten. Zijn stralende glimlach, zijn hartelijkheid, zijn al tijd tijd hebben voor anderen, hoe druk hij het ook had, en vooral zijn eenvoud maakten diepe Indruk op ledereen. Zelfs op de mensen In Da chau. In zijn kamer, waar temidden van de dossiers en boeken nog net ruimte is voor een kooi met een kanarie, haalt Fellx Wezenbeek ineens een kaartje te voorschijn. Relikwie staat er op gedrukt. Er blijkt een piepklein stuk- Je linnen oppgeplakt te, zijn, naar Fellx verduidelijkt een gedeelte van een hemd dat Titus Brandsma heeft gedragen. „Dat geef lk zo hier en daar aan mensen. BIJ relikwieën denk je meestal aan iets anders, een stukje bot of zo. Maar Titus ls verbrand. Van zijn lichaam ls niets meer over. Zo'n kledingstuk ls toch ook heel persoon lijk als herinnering. Er zijn mensen die het onder hun hoofdkussen stop pen. Dames dragen het vaak ln hun handtas mee. Je kunt er van denken wat Je wilt maar tal van mensen zeg gen er veel aan te hebben. Zelf heb ik er ook altijd een bij me." Raakt de voorraad nooit uitgeput? „O nee, we hebben nog een flink stuk hemd en als dat op ls heb lk ook nog altijd de toga die Titus droeg. Zijn horloge, paraplu en reistas zijn er eveneens nog. maar die heb lk veilig opgeborgen. Die komen waarschijn lijk nog wel eens van pas bij een tentoonstelling." Ik heb het kaartje met het nog geen vlerkante centimeter metende stukje linnen, dat Fellx Wezenbeek mij zo vriendelijk aanbood toch maar meegenomen. Je kimt Immers maar nooit weten! Al zal ik het niet onder mijn hoofdkussen leggen! door Mink van Rijsdljk De uitnodiging om een trouwerij in Frankrijk mee te maken, had ik maar al te graag aanvaard. Het werd een belevenis. De bruid was heel smalletjes, erg mooi en vooral echt Frans om te zien. Dat Taatste was geen wonder, wat wil je anders van een Frans meisje. Een beetje dromerige bruid was ze en toch ook heel klassiek in een jurk van ragfijne kant. De bruidegom gedroeg zich zoals dat betaamt in een dergelijke situatie hij hield zich ingetogen op de achtergrond. Teder ondersteunde hij zijn prille gade als zij een drempel over moest op een manier alsof het de Are de Triomphe was die ze moest beklimmen. Heel zoet allemaal, maar het hoorde wel echt bij het leven waar ze beiden deel van uitmaakten. Zelf moeder van volstrekt andersoortige jonge mensen bekeek ik de plaatjes met verwondering. Sprookjes be stonden dus nog. Nou ja, uiterlijk dan, want het jonge stel zou zonder twijfel wel ontdekken dat het leven niet altijd op schuimtaart met slagroom trakkeert. De bruiloft vond plaats in het hartje van de wijnstreek Sancerre. Het gracieuze van de bruid inspireerde de pastoor van de dorpskerk in het geheel niet. Hij voltrok de ceremonie een beetje knorrig, er kon geen glimlach af. Jammer vond ik dat. want zo druk wordt er in Frankrijk niet meer kerkelijk getrouwd en de stoffige dienst was bepaald niet wervend voor de aanwezige jongeren. Wat er na de plechtigheid gebeurde was meditatiever dan de kerkdienst. Bruid en bruidegom wandelden met hun gasten naar de dorpsput. Het was een uitdagend 'mooie dag en het wat slaperige plaatsje kreeg zomaar een levendig, kleurrijk karakter. De tocht naar de put was symbolisch bedoeld. Iedereen, maar het bruidspaar in het bijzonder, werd bepaald bij de oerbron van het leven. Water, vruchtbaarheid, doop. Daarna ging de stoet een stille landweg op. omzoomd met wijngaarden. Of het de bedoeling was. weet ik eigenlijk niet, maar ook dat lopen tussen de al zwellende druiven aan de wiinstokken was voor mij vol symboliek. Schepping, avondmaal doet dit tot mijn gedachtenis. Toch was dat wandelen daar niet bedoeld als zomaar een ommetje in een mooie omgeving. Het weggetje leidde namelijk naar de begraafplaats. Het bleef de bruid op haar smalle hooggehakte schoentjes bespaard helemaal tot de dodenakker te lopen Halverwege keerde men terug. Zo was dat de gewoonte in dat dorp. Zo gebeurde het ook die namiddag, toen de wereld er daar uitzag zoals het oorspronkelijk was bedoeld: goed. mooi en blij. maar hoe dan ook geen blijvende stad. Op weg richting kerkhof tijdens een huwelijksdag? Niet zo vrolijk, zal men denken. Ik keek naar het jonge paar. Het jawoord echode nog in een glimlach op hun gezichten. En dan toch ineens (die confrontatie met de dood? Waarom eigenlijk niet? We waren toch niet zonder reden eerst bij de waterput geweest? Merkwaardig, we beamen wel het staat tenslotte in de bijbel dat we eens stof waren en tot stof zullen wederkeren. Maar ondertussen leven we meer en meer in een dood-ontkennende maatschappij en bannen wij onze dood en die van anderen steeds verder uit. Om het inconsequente daarvan te ontdekken, was die wande ling heel zinvol. De weg terug. De middagzon speelde door het groen van de bladeren in de wijngaarden. De druiven hielden beloften in Zouden het goede vruchten zijn als er geoogst wordt straks? De tengere lieve bruid en haar liefdevolle bruidegom lieten zich later in de tuin feliciteren. Het leven lag nog blauw van de dagen voor hen. dagen tussen bron en einde. Gezeten op een mooie Yierspan arriveerden prinses Margriet en ar. Pieter van Vollenhcven di weekeinde op Het Loo, waar zij de internationale vierspan wedstrijden bijwoonden. Uiteraan ontbraken de kinderen niet. Bij xijn vader op schoot neemt prins Floris deel aan de rijtoer. maken met een dun ijzerdraadje of koordje, of dompelen ln paraffine of bijenwas. Het beetje toegevoegde sui ker wordt nu omgezet in alcohol en koolzuurgas, dat niet ontsnappen kan. Na verloop van één of twee maanden is de champagne goed. On nodig te zeggen dat het er bij de echte fabricage van de champagne nog wel wat Ingewikkelder aan toe gaat. Vraag: In welk jaar werd het paleis Soestdijk gebouwd? Antwoord: Het palels Soestdijk werd in 1674 Ln opdracht van stadhouder Willem m door de stadhouderlijke architect Maurits Post als jachtslot gebouwd. Het was niet meer dan een simpel rechthoekig gebouw van bak steen enwerd gebruikt als zomerresi dentie. Koning Willem I bepaalde in 1815 dat zijn zoon. de toekomstige Willem n, de beschikking over het huis Soestdijk zou krijgen omdat de ze zich zo dapper had gedragen ln de slag bij Waterloo. De architecten Jan de Graaf en Seger Reyers namen de verbouwing op zich. Het huis werd uitgebreid roet twee zijvleugels en wit gepleisterd. Willem n woonde zeer veel in het vernieuwde Huis Soestdijk met zijn echtgenote Anna Paulowna. Soestdijk werd toen een tweede rege ringscentrum naast Den Haa*. Na de dood van koning Willem m liet koningin Emma het paleis restaure ren en verbouwen. De zijvleugels wer den van glas voorzien. Sinds 1937 bewonen prinses Juliana en prins Bernhard de gemoderniseerde „Baarnse" vleugel. Zij waren de eer sten van de stadhouders, prinsen en koningen die het hele Jaar in het paleis woonden én de voorkeur gaven aan het buiten wonen boven het wo nen in de stad. Den Haag werd tijde lijk .hofstad" af. Maar het zal niet zo lang meer duren of deze stad zal opnieuw .hofstad" worden, wanneer koningin Beatrix en prins Claus zich daar zullen gaan vestigen. Vraag: Het gebruik van dimmers op lampen is energiebesparend. Hoeveel energie bespaart dit? Is het enigszins de moeite waard? Hoeveel financieel voordeel geeft het? Antwoord: Om u een idee te geven van de besparing van energie door het plaatsen van dimmers kan ik het beste een rekenvoorbeeld geven. La ten we aannemen dat zich in de woon kamer een leeslamp bevindt, voor zien van een lamp van honderd Watt. Wanneer van deze Lamp 's avonds de volle lichtopbrengst verwacht wordt (voor werken of lezen) en vervolgens gedurende twee uur gedimd wordt tot een sterkte van 25 Watt (geringe sfeerverlichting) wordt per avond ge durende twee uur tweemaal 75 Watt oftewel 150 Watt (0,15 kWh) bespaart Wat dit aan geld bespaart? Bij eer. prijs van vijftien cent per kWh is dc besparing in bovengenoemd voor beeld twee en een kwart cent per avond. Afhankelijk van het aantal lampen, de tijdsduur en de mate waarin gedimd wordt, wordt de be sparing groter of kleiner. Ook moet rekening gehouden worden met ds aanschaf van een dimmer, die toch gauw vijftien gulden kost. In dit voor beeld gaat men pas echt geld bespa ren wanneer men de beschreven in structie circa twee jaar heeft volge houden. Dus rijk word je er beslist niet van. Onze appelboom heeft jaar ier appels. Na de pluk leg ik ze older maar al na enkele weken uitdrogen en rimpelen. Is er lelijkheid om ze beter te be- Nl: Appels moeten op een enigszins vochtige plaats be- ■orden bij een temperatuur tot vier graden. Een kelder- la daar het meest voor ge- Op de zolder is de vochtig- |ad meestal laag, waardoor •ls snel uitdrogen en gaan rlm- Waar komt de naam Hugeno- oaan? rt: Hugenoten ls de sedert zestiende eeuw ln Frankrijk te naam voor de calvinisten, «ing is onzeker. Veelal wordt san een verbastering van het Eldgenossen (in Franse tek- tenots. aygenots, aguynos en Kz). Men heeft de naam Huge- °ok wel willen afleiden van Besancon. onder wiens lei- 1519 het verzet gevoerd werd e bertog van Savoye. ö®e zomerperiode pootte ik in mijn tuin. Er schiet nu «taebloemachtig gewas op. r moeten deze aardperen ge iden en wat kan lk ermee zijn meen lk wel eetbaar. Antwoord: De aardpeer ls inderdaad een zonnebloemachtig gewas, maar ds plant bloeit in onze streken zelden. De aardpeer of topinambour, Latijn se naam Heli an thus tuberosum, vormt wortelknollen die veel als wildvoer worden gebruikt, ln Zuid-Frankrijk ook als veevoer. De knollen bevatten geen zetmeel, maar wel bepaalde sui kers (ook insuline). In Nederland wor den ze meest alleen gebruikt als windscherm en op verloren hoeken. De meeste rassen hebben de grootste aanwas ln oktober en november, dat betekent rooien ln december. De knollen zijn winterhard maar gaan schimmelen en moeten dus (zonder stro) ingekuild worden, als u dat de moeite waard vindt. U moet ze berei den als aardappelen. De smaak doet denken, zegt men, aan artisjokken. vandaar de Engelse naam Jerusalem artichoke. U kunt ze ook rauw eten; ze hebben dan een wat zoetige 'smaak. Vraag: WIJ hebben een pentekening gekocht van de ommuurde stad Delft, uit de tijd omstreeks 1600. Vol gens de antiquair ls de tekening plus minus in 1610 gemaakt door Giardlni, een ln Antwerpen wonende Italiaan. Kunt u ons iets over deze Giardlni vertellen? Antwoord: De naam Giardlni is ln geen enkel handboek te vinden. Wel licht betreft het hier een prent uit het beroemde boek van Lodoylco Gulc cardinl, een Italiaan (geboren ln Flo rence in 1521) die ln Antwerpen leefde en ln 1567 een boek over de Nederlan den schreef, in het Italiaans: Desertt- tione dl tutti i Paesl Bassi, een boek dat 33 uitgaven ln een eeuw tijds beleefde en in verschillende talen werd vertaald. Guiccardlni heeft dat boek zelf geïllustreerd. HIJ stierf ln 1589 te Antwerpen, maar ook na zijn dood ls het boek vele malen herdrukt, zodat het best mogelijk is dat uw prent van ongeveer 1610 is, zoals de antiquair zegt Vraag: Is het mogelijk zelf champag ne te maken? Aatwoord: Ja, dat is wel mogelijk, maar men -moet dan wel grote voor zichtigheid ln acht nemen. U mag deze .schuimwijn" nooit in minder waardige flessen doen, zeker niet in wegwerp flessen die van uiterst dun glas vervaardigd zijn en heel gemak kelijk kunnen exploderen. Voorzich tigheid ls dus zeker bij dit proces belangrijk. Voor het chaxnpagniaeren moet men wijn gebruiken die enigs zins zuur ls en waarvan het alcohol percentage niet meer dan tien be draagt. De champagnefles (die zeker een druk van zeven tot acht atmos feer moet kunnen weerstaan) wordt gevuld met een goede vol smakende wijn; een suikerlepeltje suiker toe voegen en daarna een nieuwe goede kurk op de fles doen. De kurk vast

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 7