St. Juttemis, pleitbezorger
voor ware straatcultuur
Engelse reconstructie
van 'Praagse Lente'
Vit brieven van lezers
Andere vaste
avond voor
A-omroepen
Mengeling van fanfare en improvisatie
WOENSDAG 20 AUGUSTUS 1980
KUNST/RADIO/TELEVISIE
TROUW/KWARTET
door Frits Lagerwerff
MSTERDAM/MIDDELBURG Gedurende de zomermaanden wordt ln Amsterdam en
andere plaatsen veelvuldig in de open lucht gemusiceerd en ontstaat al gauw de indruk dat
het met de muziek op straat in Nederland opperbest gesteld is. Deze schone schijn is echter
nogal bedrieglijk; het zijn veelal buitenlanders die een deun aan de weg blazen en noodged
wongen met de pet rondgaan. Zodra deze wegtrekken blijkt dat Nederlandse muzikanten hun
gevoelens steeds minder op straten en pleinen uitdrukken, dit ondanks de aanzienlijke
versoepeling van de officiële spelregels die de laatste jaren tot stand gekomen is.
8traatmuziek lijkt in ons land voor
namelijk beperkt tot gemotoriseerde
draaiorgels, harmonie- en fanfare-or
kesten, tamboer- en pijperkorpsen, al
of niet valide volisten en accordeonis
ten, en natuurlijk fluitist Cochius die
een vaste stek onder de luifel van de
Amsterdamse Stadsschouwburg
heeft. Het zijn vooraf georganiseerde
optredens en aloude muzikale feno
menen die het normale straatmuzlka-
le beeld bepalen, en spontane actie
komt daarnaast uit de toeristische
koker.
Nu de tijd voorbij is dat vergunnin
gen voor straatmuziek met het oog op
verkeer, horeca en de buren mondjes
maat worden verstrekt en instrumen
ten van wetsovertreders routineus
worden geconfisceerd, blijkt dat een
situatie la Engeland, Frankrijk, Ita
lië en vooral Amerika, waar vaak uit
stekende muzikanten ongeacht het
seizoen op de hoek van de straat
uitpakken, zich niet met een aantal
wetgevende pennestreken laat schep-
Niet vijf maar zes
Nederlanders naar
Jeugdbiennale
Van onze kunstredactie
DEN HAAG In ons bericht van
gisteren over de deelname van Neder
landse kunstenaars aan de Parijse
Jeugdbiennale is een naam weggeval
len. Naast Ben Sleeuwenhoek, Henk
van Woerden, Kees de Goede, René
Daniêls en Harrie de Kroon zal ook
Kees Smits inzenden.
pen. Straatmuziek houdt vooral ver
band met maatschappelijke wel
stand. werkgelegenheid „binnens
huis" en het aantal muzikanten dat
zich wil manifesteren. Het is muziek
die ogenschijnlijk weinig met de wel
vaartsstaat uitstaande heeft
Gelukkig zijn er nog muzikanten die
daar anders over denken, die de
straat als een buitengewoon intrige
rend podium zien. In Zeeland, beter
gezegd op Walcheren, bestaat een ge
zelschap dat de schone naam Fanfare
St. Juttemis draagt. Een ensemble
van tien mannen en twee vrouwen
dat sinds vijf Jaar de uitdaging die
van straatmuziek uitgaat deze is
ongrijpbaar, wordt voor een relatief
groot publiek gespeeld en biedt pro
motiemogelijkheden naar „sjiekere"
podia onbevangen aanvaardt. De
ze pleitbezorgers voor straatcultuur
spelen, opvallend genoeg, een menge
ling van fanfare en ongebonden im
provisatie, die na de teloorgang van
de oorspronkelijke New Orleans stijl
gaandeweg in onbruik geraakt is. Dat
hun persoonlijke aanpak van de vrije
Jazz wel degelijk aanslaat mag blij
ken uit tv-optredens en concerten op
festivals in binnen- en buitenland. Er
is nu ook een elpee uit, „Fanfare 8t
Juttemis" (Munick BM 150231).
Combinatie overtuigt
„Laat ik zeggen dat we een mixture
spelen van fanfare, free Jazz, volks
muziek en oude Jazz De fanfarevorm
is bekend, daar moet Je een draai aan
geven, dat. hebben we dan ook ge
daan in de dorpen hier, dat was ont
zettend leuk. Free Jazz op het dorp!
We brengen de improvisaties als heel
vanzelf sprekend en logisch naar de
mensen toe. Ik zag het ICP-orkest in
Middelburg en toen viel me op dat de
muziek door hen ondergeschikt
wordt gemaakt aan het improviseren.
Bij ons gaat dat net andersom, wij
gaan er van uit dat het Improviseren
Juist dient om muziek te maken. Het
mag verschrikkelijk simpel lijken
waar we mee bezig zijn, maar onze
combinatie van geschreven muziek
en geïmproviseerde soli heeft erg
overtuigend gewerkt."
Dies le Due, muzikaal leider en saxo
fonist van Fanfare St. Juttemis, komt
oorspronkelijk uit de popsfeer, even
als andere leden van de groep. „Nlek
van Raay, Rob Maaskant, Henk Don
en ik zaten in de Beautiful Idahos en
St. Gilles System, we speelden in
donkere ruimten, veel voor hetzelfde
publiek en baalden na verloop van
een aantal jaren flink.
We zaten op een gegeven moment in
een workshop van Herman de Wit en
ik moet zeggeirdat zijn werkwijze een
aantal dingen bij ons los gemaakt
heeft. We waren niet meer met twee
of drie akkoorden klaar, Je kwam met
andere mensen Ir. aanraking, we leer
den Bennlnk en Mengelberg kennen
en kregen verschrikkelijk veel invloe
den te verwerken. In de popgroepen
probeerden we het standaardgedrag
steeds meer te ontwijken, we gingen
als reactie meer improviseren en
blaasinstrumenten bespelen."
„We leerden Walter de Buck kennen,
de organisator van Dé Gentse Fees
ten. Hij was zelf liedjeszanger en hij
had zich voorgenomen De Lochte
Genteneers nieuw leven in te blazen,
dat was een Gentse fanfare. Wij de-
*den mee, dat orkest zag er plotseling
heel anders uit, zonder kostuums. We
speelden thema's en improviseerden
wat, het was een vrolijke bedoening,
fanfare en drank zijn zoals Je mis
schien weet heel sterk met elkaar
verbonden in België. Gent is hier
maar 50 kilometer vandaan, we ken
den er veel mensen en hadden er,
vooral 's zomers, tamelijk veel
schnabbels. Maar ook dat werd na
drie Jaar een beetje te veel van het
goede, we speelden degelijke deunen,
marsen, samba's, walsen en kregen
toch andere ideeën over een improvi
serende fanfare. 2o zijn we met St.
Juttemis begonnen, in 1075. We wa
ren eerst met z'n zessen, nu spelen we
met z'n twaalven: Nlek van Raay
speelt baritonsax, Henk Don tenor
sax, Rob Maaskant altsax, Luc Mis-
halle tenorsax, Gusta Le Due, m'n
zuster speelt euphonium, Patricia
Beysens bastuba, Cees But slagwerk.
Peter Le Due trombone, Jan van Wes
ten slaat de grote trom, Mike Zinzen
speelt altsax en Pierre 8chwartz ac
cordeon, doedelzak en beltels."
„We werkten aanvankelijk op provin
ciaal niveau, veel in Mellskerke, waar
ik woon, maar later speelden we over
al. We werden vaak uitgenodigd door
mensen en organisaties die als dat
nodig was voor vergunningen zorg
den. We hebben geen voorkeur als het
gaat over de vraag waar we willen
spelen, 't gaat om de muziek, die
breng Je waar dat mogelijk is, op
straat, ln clubs en op festivals. Wèl
staan we een uiterst losse manier van
werken voor, de leden van de fanfare
zijn tussen 10 en 52 Jaar oud, we zijn
reeds lang geleden met straattheater
in aanraking gekomen en iedereen
moet zijn zegje kunnen zeggen over
het repertoire."
Betekent het muzikaal leiderschap
dat jij alle stukken schrijft?
„Er wordt zo langzamerhand ook
door anderen geschreven, maar het
merendeel van de nummers maak ik.
Het noteren van arrangementen heb
ik gewoon een keer uit bestaande
De fanfare St. Juttemis uit het Zeeuwse Walcheren.
boeken geleerd. De muziek schrijf ik
als het ware op de leden van het
orkest, iedereen krijgt de ruimte om
solo te spelen, ln aparte nummers als
Moeder der Zee. Tot nog toe. Zotvo
gel, Dikke Konten. We spelen ook een
aantal samba's."
Jullie hebben niet alleen de oude
New Orleans traditie opgepakt maar
ook het daarbij behorende aankondi
gen, het „announcen" in ere hersteld.
„Die speeches doet Rob Maaskant,
de wetenschappelijke medewerker
van de groep, gedeeltelijk ln 't Neder
lands, gedeeltelijk in 't Latijn."
Wie is Pierre Schwartz?
„Pierre speelt op beitels, hij is eigen
lijk smid, zijn percussie-specialisme
is uit speelslgheld in de smidse ont
staan. In oude stijlorkesten ratelt 't
vaak maar een beetje aan, bij ons
hoor Je die beltels overal boven uit,
ook wanneer we in de open lucht
spelen of repeteren. Je kunt Je voor
stellen dat Pierre een grote fan is van
de washboardspelers uit Louisiana en
van accordeonisten als Clifton Che-
nler. Hij is ook onze doedelzaksollst.
Op de plaat spelen we allebei doedel
zak, in Zotvogel en Klmlad, en gaan
er stukken voor doedelzak met de:
rest van de groep. We vinden dat 't
erbij hoort, ook al ls het instrument
uiterst moeilijk te stemmen."
Straatmuziek wordt veelal gezien
als „linkse" muziek en ls dan ook in
vele plaatsen en landen verboden.
Spelen Jullie ook wel eens bij fa-
briekspoorten en demonstraties, en
hebben Jullie bepaalde idealen om
trent de straatcultuur?
„Muziek maken is ons doel, daarna
komen pas de idealen over een vrijere
straatcultuur. We spelen Inderdaad
wel bij demonstraties, laatst nog van
de actiegroep Lekker Dier. Maar nog
maals, we hebben het ste ar
politieke bewegingen niet al :in
gezet principe."
Houdt de logica van het sb
kale systeem niet in dat
platen produceert?
„We hadden eerst 't plan oi
de produktle zelf te doei—^
namelijk al wat platenfirma
zonder succes, en toen bel(
mer van Munich me op me
schap: Jongens kom maar
was een hele opluchting,
nadeel van eigen-produktle
te dure distributie, afgezien! ne
dat ik liever muziek maak d
met een organlsatiehoofd
gaan.
Ik ben dus zeer tevn
het label, Job Zomer doet
keüjk veel voor amateurs
professionele groepen, en
heeft een goeie persing geta
muziek staat er naar behort
NOS zendt documentaire over Russische invasie uit
Van onze radio- en tv-redactie
HILVERSUM Onder de ti
tel „Praag, augustus '68"
zendt de NOS-tv vanavond
(Ned. 1 19.35-21.30 uur) een
gedramatiseerde documen
taire uit over de „Praagse
Lente" in 1968 en de daarop
gevolgde ingreep door troe
pen van het Warschaupact.
Deze produktle van de Britse
commerciële tv-maatschappij
Granada heeft ongeveer een
miljoen gulden gekost en ls
daarmee het duurste project
dat deze omroep tot stand
heeft gebracht. Tot de landen
die „Invasion", zoals de origi
nele titel luidt, op dezelfde
dag uitzenden, behoren Bel
gië, Nieuw-Zeeland en Zuld-
Korea. De film ls gisteren ln
Engeland te zien geweest.
Het was. om precies te zijn, ln de
Speciaal vandaag
Oeze rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen
berichten, artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten,
oproepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te
worden). De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor. Hierover of over
het niet plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas niet corresponde
ren. Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw. Postbus 059,1000
AW Amsterdam. Bij pubiikatie worden naam en woonplaats van de schrijver
vermeld.
Het IKON-gezinsmagazine
Het paard van Troje vraagt
zich af of gevangenisstraf een
oplossing is voor jongeren die
een vergrijp op hun geweten
hebben. Er is onder meer ge
filmd bij Raden Binnensingel
38 (RBS 38) in Groningen, een
experiment om jongeren die in
conflict komen met de wet te
helpen door iéts te veranderen
aan de omstandigheden die er
toe geleid hebben dat ze de
fout in gingen. Verder aan
dacht voor wat er in Engeland
gedaan wordt op het gebied
van misdaad en straf. Daar
bestaat'het begrip alternatie
ve straf. Jongeren moeten in
een ziekenhuis werken of hun
school afmaken in plaats van
hun straf in een tehuis uit te
sitten.
Ned. 2/18.59
Onderwerpen in Van ge
west tot gewest zijn: de ten
toonstelling van een xylotheek
(verzameling houten boekjes)
in Franeker, het grootste vuil
nislandschap van ons land tus
sen Mierlo en Nuenen (N.B.),
de viering van het 200-jarig
bestaan van de haven Oude
Schild op Texel.
Ned. 1/18.59
De Surinaamse schrijver
Edgar Cairo is gastpresentator
van VARA's Zomerkwartaal.
Hij zal praten over de „cultu
rele emigratie", waarmee
wordt bedoeld het feit dat zo
veel Surinaamse kunstenaars
naar Nederland komen. Uiter
aard komen ook de politieke
situatie en de staatsgreep aan
de orde.
Hilv. 2/7.20
Julian Clover als Dubcek in 'Invasion*.
nacht van 20 op 21 augustus 1908 dat
de troepen van de Sowjet-Unle en zijn
partners in het Warschaupact (met
uitzondering van Roemenië) de gren-
zep van Tsjechoslowakije overschre
den teneinde de communistische re
gering die de leiders van het Krem
lin door het Invoeren van democrati
sche hervormingen tegen zich in het
harnas had gejaagd op niet mis te
verstane wijze tot de orde te roepen.
Van onze radio- en tv-redactie
HILVERSUM De grote omroepen
gaan met ingang van 29 september
van vaste avonden wisselen. De
TROS. die nu op donderdag uitzendt,
gaat naar de maandag, de NCRV van
vrijdag naar dinsdag, de VARA van
zaterdag naar donderdag, de AVRO
van maandag naar vrijdag en de
KRO van dinsdag naar zaterdag.
Gehandhaafd blijven de vaste avon
den op Nederland 2 van de VPRO op
zondag en die van Veronica op woens
dag en op Nederland 1 van de EO op
dinsdag en van de NOS op woensdag.
Afhankelijk van een mogelijke zend
tijduitbreiding zal in het komende
jaar bekeken worden of aan wensen
van enkele grote omroepen kan wor
den tegemoet gekomen. Daartoe be
hoort een nu even op de lange baan
geschoven gedachte om de A-omroe
pen wekelijks twee vaste televisie
avonden te geven en de C-omroepen
in het systeem mee te laten rouleren.
De inval vond plaats onder het mom
van „hulpverlening" aan de commu
nistische vrienden." Dat was twaalf
Jaar eerder ook ln Hongarije gebeurd
en onlangs geschiedde hetzelfde in
Afghanistan.
Aan de totstandkoming van het film
werk heeft Zdenek Mlynar meege
werkt. Mlynar was destijds secretaris
van het centrale comité van de com
munistische partij van Tsjechoslowa
kije. Hij behoorde tot de mensen die
samen met Alexander Dubcek wer
den gearresteerd en naar Moskou
werden overgebracht.
Mlynar, die na terugkeer in zijn land
een. van de oprichters van Charta'77
was en die ln 1978 door bemiddeling
van de Oostenrijkse regering een uit
reisvisum kon krijgen, heeft aan de
makers van de documentaire tot in
de kleinste details de gang van zaken
geschetst Ook ls ln de documentaire
gebruik gemaakt van documenten
die tot nu toe nog niet in het westen
zijn gepubliceerd.
De Russische inval in Praag is voor
de film opnieuw ln scène gezet, nu
echter in de Engelse stad Manches
ter, compleet met exact nagemaakte
T-54-tanks, zoals die ln de nacht van
20 op 21 augustus 1968 de Tsjechische
hoofdstad binnenrolden. De opna
men hebben bij elkaar ruim ander
half Jaar in beslag genomen. Hoe pre
cies de filmploeg te werk ls gegaan
blijkt onder meer uit het feit dat
regisseur Leslie Woodhead en decor
ontwerper Ray Stonehouse een be
zoek hebben gebracht aan het ge
bouw van het Tsjechische Presidium
in Praag teneinde nauwkeurige teke
ningen te maken ten behoeve van de
reconstructie op een locatie in Man
chester. Zij riskeerden daarmee een
uitwijzing.
Morning-afterpil
In uw krant van 29 Juli meldt u het
bericht uit het Pharmaceutlsch
Weekblad, dat er een nieuwe mor-
ning-after pil is. Deze vorm ls echter
reeds in 1974 bekend gemaakt in de
medische vakpers. Er zijn tot op he
den pas twee serie-onderzoekingen
gepubliceerd met in totaal een ver
slag van het gebruik door 797 vrou
wen. Dit ls heel weinig, en onvoldoen
de om te oordelen over de betrouw
baarheid. Bovendien is niet vermeld
op welke dag van de menstruele cy
clus de geslachtsgemeenschap plaats
vond. Toch wordt er een zwanger-
schapscljfer van 0,10 procent ge
noemd. Dit kan dus wel eens veel
hoger blijken te zijn in de toekomst.
Onderzoekers van de oude morning-
after pil stelden daarvoor een zwan-
gerschapscijfer van 0,15 procent vast,
ln series van 3000 ln Nederland, en
langere ln Australië en de USA. Het ls
onjuist te stellen dat er geen bijwer
kingen zijn! Dit staat óók niet in het
Pharmaceutlsch Weekblad! In de on
derzoekingen ls gevonden dat respec
tievelijk 66 en 53 procent misselijk is
en 19 en 21 procent gaat braken met
de nieuwe mornlng-after tabletten.
Bij de oude moming-after pllkuur,
meldt 54 procent van de patiëntes
misselijkheid en 24 procent braken.
Dit ls dus geheel vergelijkbaar en
geen winst te noemen. Wel zouden
enkele vrouwen die wegens vroeger
doorgemaakte trombose bijvoor
beeld de oude mornlng-after pil liever
niet moeten gebruiken, de nieuwe
moming-after pil voorgeschreven
kunnen krijgen. Maar was ls de zin
daarvan, als de betrouwbaarheid te
gen zwangerschap niet goed is vast
gesteld; de bijwerkingen vrijwel ge
lijk zijn? Een zwangerschap ls ln die
gevallen Juist gevaarlijker, want dan
zijn de vrouwelijke geslachtshormo
nen over een langere periode sterk
verhoogd. In de Utrechtse Universi-
teits Vrouwenkliniek loopt al jaren
een mornlng-after pil onderzoek,
waaraan eveneens vierenzeventig
huisartsen en veertien Rutgershuizen
meedoen. Slechts één arts bleek uit
dit onderzoek tot op heden, in een
enkel geval als de kans op zwanger
schap niet zo groot was, deze nieuwe
methode toe te passen. In werkelijke
risico-gevallen schrijft hij steeds de
oude moming-after pil voor. De echte
alternatieve mornlng-after behande
ling, die wèl in het aangehaalde arti
kel stond, doch niet genoemd werd
door het Pharmaceutlsch Weekblad,
is het mornlng-after spiraal. In be
paalde daarvoor geschikte omstan
digheden is aan deze methode de
voorkeur te geven boven de oude
morning-after pil. Bezwaren zijn er
echter ook, maar bespreking daarvan
valt bulten het onderwerp van dit
ingezonden stuk.
Utrecht M. R. van Santen
assistent-vrouwenarts
Smart-morning-after pil
projektleider
Iran
Iran heeft een nieuwe premier, einde
lijk. Het sinds de val van de sjah op
gang gekomen democratiseringspro
ces is daarmee in de eindfase geko
men. Het volk kan nu vla democrati
sche weg het land laten besturen.
Maar nu nog een nieuwe Amerikaan
se president en daar zal het om gaan
draalen. God beware ons voor het
duo Reagan/Bush. Maar Carter heeft
politiek nauwelijks grond om op te
blijven staan. Zijn koers ten aanzien
van Iran was vanaf het prille begin
een debacle en daar begint het Ame
rikaanse volk nu ook inzicht in te
krijgen. Ik geloof in Iran waarvan de
Islamitische Republikeinse Partij on
der andere schreef: „WIJ allen zijn
van God alleen en naar Hem ls onze
terugtocht. Lang leve Jezus Christus,
Mohammed en de Islam". Nicaragua
heeft het begrepen. Rome, Den Haag,
Brussel en Washington nog steeds
niet! Helaas.
Waddlnxveen Jan Oosthoek
Kreeften en krabben
Met afschuw het wrede artikel betref
fende kreeften en krabben ln Trouw
van 6 augustus in de rubriek „Eet-
hoek" gelezen. Er wordt daarin ge
steld, dat de dieren levend worden
gekookt maar geen pijn zouden lij
den. Mijn visboer onthulde eens dat
de dieren tijdens het kookproces pie
pen en jammeren van pijn. Er wordt
verder meegedeeld dat er een andere
manier van doden ls, namelijk door
de dieren levend in tweeën te klieven,
alsof het over een stuk hout gaat.
Dan volgen enige recepten die aange
ven hoe Je het lijkje van zo'n gemar
teld dier zo smakelijk mogelijk kunt
klaarmaken voor de consumptie.
Den Haag M. W. Berenbak
Affiche
Het schokeffect van het Bao-afflche
heeft de heer Marinls blijkbaar par
ten gespeeld. De volgens hem zo drin
gend gewenste bewustwording van
de onbeschrijfelijke ellende in Zuld-
Afrika, is een loze kreet die nergens
op slaat. Blank Zuid-Afrika kent zijn
fouten en ook de herstelmogelijkhe
den beter dan enig buitenlander.
Maar zomin als Zuid-Afrika niet met
filmploegen en persmensen naar ons
land moet komen om het kraakge-
beuren ln Amsterdam te regelen, zo
min moeten wij ons niet aanmatigen
om in Zuid-Afrika de fouten te gaan
repareren. WIJ hebben daar niet vol
doende verstand voor en er zeker te
weinig verstand van.
truttig of zakkerig, zij zijn met de
Internationale term „racisten" af
doende omschreven. Maar mensen
die, hun anti-racistische gevoelens
ten spijt, nog steeds niets doen tegen
apartheid, die zijn wat truttig en zak
kerig. Mogelijkheden om iets te doen
zijn er Immers genoeg: elk jaar staat
een bont scala van acties van BOA,
Komitee Zuidelijk Afrika. KAIROS
en Anti-Apartheidsbeweging Neder
land open voor actieve deelneming of
passieve ondersteuning. Wie zegt: ik
had iets willen doen, maar nu de BOA
zo ruw in de mond ls zie ik er vanaf,
die maakt zich wel erg goedkoop af
van zijn plicht tot verzet tegen apart
heid.
Alle overige mensen adviseer lk maar
een keer te slikken (dat heeft men bij
het zien van het BOA-afflche met de
zwarte kop op de sinaasappelpers Hengelo
ook gedaan) en over te gaan tot actie.
Uit ervaring weet ik dat het helemaal
niet erg is om trut/klootzak geweest
te zijn.
Nleuwveeo G. P. van Dijk
aug. 1989). Hierin wordt om
gesteld dat de Nederlandse i
de bij toeval in Jeruzalem
men. „We hadden daar nu
een kantoor en dat is in de
jaren ambassade geworde
toeval ls echter geen sprake
1948 ook onze regering Tel
het oog had. was het konlngi
mlna die verklaarde: „Het zj
Aviv zijn, maar Jeruzalem
ons vestigen, want ook daa
hart." Als het ons als vol
ontbreekt aan zelfrespect,
dan uit eerbied voor de bet
nen van deze vorstin stai
tegenover deze chantagepo
hen die de ondergang van-I
gen, zelfs als misschien
heldsraad van de VN ons hl
excuus verschaft.
Nootdorp
J. Ph. Krebs
BOA-affiche (slot)
Het BOA-affiche, waarop deze solida
riteitsbeweging met het Zuidafri-
kaanse verzet de vraag stelt „waarom
Jij, stomme trut/klootzak, niks tegen
apartheid in Zuid-Afrika doet", wordt
blijkens de brieven in Trouw dikwijls
beantwoord met een wedervraag, die
de discussie naar het zijspoor brengt.
Er zijn mensen die nooit iets tegen
apartheid zullen doen omdat zij in
hun hart de blanke superioriteitsge
voelens koesteren die de blanke Zuid-
Afrikanen brengen tot de aaneen
schakeling van misdaden, die apart
heid heet. Ik vind die mensen niet
Taalgevoeligheid
Het is onbegonnen werk om alle
drukfouten uit elke krant recht te
zetten, maar aan de oplettende lezers
die uitgerekend mijn opmerking over
taalgevoeligheid en correctheid van
formulering in mijn artikel „Twee we
relden ln één school?" in verband
brachten met een aantal taalfouten
en onzuiverheden ln datzelfde artikel,
mag lk wel even verzekeren dat deze
uitsluitend aan zetfouten te wijten
zijn. „Ines van Dullemen" moet Inez
zijn. „Met een eierstruif in het haar"
moet zijn: met het eierstruif. „Hun
opleiden" moet zijn: hen opleiden.
„Het gat markeren" moet zijn: mas
keren (dat ls precies het tegenoverge
stelde). En achter de titel „Twee we
relden in één school" moet een vraag
teken staan.
Kampen Okke Jager
Ambassade
Naar ons idee ls het Nederlandse
standpunt tot nog toe terecht, dat de
vestiging van de ambassade in Jeru
zalem los staat van de Israëlische
beslissing omtrent Oost-Jeruzalem.
Het zou daarom zeer te betreuren zijn
als Nederland dit standpunt zou ver
laten op basis van Arabische dreige
menten. Hiermee immers zou alsnog
de plaats van vestiging van de am
bassade uitdrukking worden van een
politieke stellingname.
Als nu tot verplaatsing zou worden
besloten, al dan niet in navolging van
het standpunt van de Veiligheids
raad, volgt Nederland feitelijk een
door Arabische wereld afgedwongen
politieke koerswijziging. Hiermee zou
Nederland zich plaatsen op de lijn
van de uiteindelijke isolering van Is
raël.
Toegeven aan deze els van de Arabi
sche wereld heeft bovendien slechts
tot gevolg, dat een volgende els niet
zal uitblijven.
Ellecom
Amsterdam
Baarn
Baarn
Huixen
Amsterdam
Zutphen
Zutphen
Wijk bij Duurstede
B. en H. Liefhebber
H. en E. Duringhof
D. Dijkman
J. Harkema
Ch. Onderstal
R. Liefhebber
D. v. Uden
H. Mendel
A. Schaafsma
Ambassade (2)
Met teleurstelling las ik uw redactio
neel commentaar „Jeruzalem" (15
Ambassade (3)
„Er ls één land dat op onze b
aandacht aanspraak heeft, o
voor wie de Bijbel eerbie
unieke betekenis heeft. Is:
broeder in het nauw, die
geen (economisch) beding mil
laten."
Dit zijn de woorden van
president Van Agt. Helaas
uitgesproken, nu het er wei
aankomt, maar tijdens zijn i
een juichend CDA-congres.
verschil tussen louter fllos<
daadwerkelijk regeren zo gl
dat men nu gaat zwichten
afschuwelijke Arabische dl
ten? Als actief CDA'er hoop]
regering (nu de gehele wel
tegen Israël dreigt te keren)
bij haar vorige verklaring
onze ambassade in Jgruzalei
zou het oordeel van de Vel
raad anders lulden. Een re|
een parlement die zwichten'
walgelijke Arabische druk z(
inziens geen knip voor de neul
Graag wil ik de woorden vanl
leider Aantjes in herinnering
die gezegd heeft: „Als ooit
gehele wereld de lichten vc
zouden doven, laat dan M
nog een brandende lamp zijn
over de gehele wereld de grêl
Israël zouden worden geslo
dan Nederland nog een veill
zijn. En laten Christenen,
ter wereld, nimmer vergeten
heil uit de Joden is."
Houten R.
Werken en eten
De in Trouw van 13 augustu
brachte correctie op de „vet
tekst „Wie niet werkt zal
eten" (zie 3 Thess. 3 vs 10) fl
uit door duidelijkheid. Het
ten zijn en zo lezen wij <X
NBG-vertaling „Wil lemj
werken, dan zal hij ook nie
Dat dit „heel wat anders" ls,
nigen duidelijk zijn. De NB
ling is niet zo gelukkig. De Stj
taling is in zoverre beter, dat
„.zullen" geen sprake is:
iemand niet wil werken, hij
ete." Prof. Brouwer vertaald
hij dan ook niet eten." Paului
dit uiteraard schertsenderw
ook wij iemand een inconi
„onder de neus wrijven." W
ling, als zou Paulus iets heb
volen", ls onjuist. De Leldsef
ls te prefereren: hij heeft heti
sen „voorgehouden", hetgeen
in de Franse vertaling beli
„nous vous dislons exprel
Vertalen ls een kunst, die nl
anceerd genoeg beoefed
worden.
Lochem J. vanü