Vraagstuk van armoede
moet geloofspunt worden
Uit brieven van lezers
Eenheid beleid
bisschoppen zoek.
Rome en Wereldraad
zoeken haar
nieuwe 'Sodepax'
Rabbijnen roepen
hulp kerken in
Voorstel programma's
Wereldraad te stoppen
Trouw
Drie keer Rembrandt
met kerst was genoeg
Dr. H.M. de Lange in Genève:
Fiolet:
Conferenties
Special kernenergie
van Kerkinformatie
VAN DA A
VOORBUGANGf
Gereformeeri
bezinning of
geloofsleven
Geen extra synod
kleurlingenkerk
DINSDAG 19 AUGUSTUS 1980
TROUW/KWARTET
door Aldert Schipper
GENÈVE Als je de armen hun zin zou geven, gaat de
wereldraad van kerken een speciaal programma opzetten om
de uitbuiting in de wereld te bestrijden. Maar de armen zullen
hun zin wel niet krijgen, want de wereldraad van kerken
bereidt zich nu juist voor op de assemblee in 1983 en kan zich
niet een nieuw programma permitteren op dit moment. Bo
vendien: hoe zou zo'n programma er uit moeten zien.
Metropoliet Osthathios uit Zuid-In-
dia zei gisteren, toen het centraal
comité nadacht over de relatie die er
bestaat tussen de kerk en de armen in
de wereld, dat er zo'n program moet
komen en hij kreeg instemming van
de Oostduitse bisschop Hempel die er
evenwel meteen aan toevoegde, dat
zo'n programma er dan wel in de
verschillende regio's ln de wereld ver
schillend uit zal moeten zien. Hij zaal-
de daarmee al het zaad van de tegen
stellingen, waardoor ook het pro
gramma tegen militarisme en wapen
wedloop nooit van de grond ls kun
nen komen.
Stapeltje
Er ligt bij de leden van het centrale
comité Intussen al een aardig stapel
tje boeken en andere documenten op
tafel, waarin wordt nagedacht over
de verhouding tussen de kerk en de
armen ln de wereld. Toen de voorzit
ter van de commissie van de kerken
voor ontwikkelingssamenwerking
(CCPD) dr. Aaron Tolen ln de grote
vergaderzaal deze stapel aanbood,
liet hij weten dat de zaken bezig zijn
normaal te worden, nu de oecumeni
sche zendingsconferentie in Melbour
ne deze zomer uitsprak dat je ontwik
keling en zending niet langer van
elkaar kan schelden. Zending ls on
mogelijk zonder de economische en
maatschappelijke problemen van de
mensen ernstig onder ogen t$ zien, zei
Tolen. Maar wie zijn eigenlijk de ar
men in onze wereld?
De Russische metropoliet Joevenali
stelde deze vraag aan de orde en
bleek zelf over het antwoord te twijfe
len. „Hoor ikzelf tot de armen of tot
de rijken?", vroeg hij zich publieklljk
af. Ook het Leger des Heils bleek het
een beetje moeilijk te hebben met dit
antwoord. Commissioner H. Williams
legde de vergadering uit dat arme
mensen soms helemaal niet zo te be
klagen zijn. „Er bestaat veel vreugde
onder de armen en er ls veel gemeen
schap en onderling hulpbetoon", al
dus de Leger des Hells-man.
Wegzink-landen
Maar wat metropoliet Osthathios
over de armoede zei, loog er niet om.
In de eerste plaats verwierp hij het
begrip ontwikkelingslanden. Hij
sprak liever over wegzinklanden. de
verhouding van het nationaal Inko
men per hoofd van de bevolking tus
sen India en de VS ls nu: één staat tot
dertig. In het Jaar 2000 zal dat, ver
wacht Osthathios, één staat tot hon
derd zijn.
Dr. H. M. de Lange
Later vertelde Osthathios hoe gewo
ne medicijnen, waarvan de materiaal
kosten te verwaarlozen zijn, zo duur
worden gemaakt dat de Indiase boer
sterft aan ziekten waarvan iemand in
de rijke landen na twee dagen ls
hersteld.
Als het over de armen gaat, beantr
woordde dr. Tolen de vraag van Joe
venali, dan gaat het om de mensen,
die geen veiligheid hebben, afhanke
lijk zijn, gebrek hebben aan elemen
taire zaken zoals voedsel, kleding en
woonruimte. Het merendeel van de
armen woont uiteraard in de derde
wereld en hun lot wordt er niet beter
op.
De Nederlandse dr. H. M. de Lange,
die lid is van het bestuur van de
commissie van de Wereldraad voor
Kerk en Samenlevingsvragen, was
geroepen om enige kritische opmer
kingen te maken bij de documenten.
Hij deed dat door op te merken dat de
uitbuiting waar de armen het slacht
offer van zijn per geval verschilt. Dat
maakt het lastig algemene maatrege
len voor te stellen. Bovendien be
streed De Lange dat het marktsys-
teem ln alle gevallen uitloopt op uit
buiting van de armen. Ook nam hij de
transnationale ondernemingen in be
scherming tegen opmerkingen ln het
basismateriaal zoals: „de hebzucht
van de wereld zit alleen ln de transna
tionale ondernemingen en dit zijn de
enige die de hulpbronnen van de aar
de uitputten.
Oorzaak
Toch vindt De Lange het uiteraard
urgent dat er iets gebeurt aan het
armoedeprobleem. Hij noemde het
hoog tijd dat het vraagstuk van de
armoede tot een geloofspunt wordt
gemaakt door de kerken. Hij wil zich
echter ln de eerste plaats richten op
de mensen die de oorzaak zijn van de
armoede. „Als mensen van honger en
ellende lijden, dan zijn er ln de mees
te gevallen andere mensen die daar
verantwoordelijk voor zijn. Wij moe
ten op hen een beroep doen", aldus
De Lange. Maar hij voegde daar aan
toe dat de wil tot verandering in de
rijke landen gering ls. Daarom pleitte
hij voor uitwerking ln de oecumeni
sche beweging van de economie van
het genoeg, een economisch model
dat niet op groei is gericht
In de zendingsconferentie in Mel
bourne is gezegd dat goed nieuws
voor de armen doorgaans slecht
nieuws voor de rijken ls. De Lange
vocht deze uitspraak aan, „want wat
voor de éne mens ethisch Juist is, kan
voor een ander niet slecht zijn, zelfs
wanneer hij zijn rijkdom moet
delen".
Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen
benchten, artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten,
oproepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te
worden). De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor. Hierover of over
het niet plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas niet corresponde
ren. Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw, Postbus 859.1000
AW Amsterdam Bij publikatie worden naam en woonplaats van de schrijver
vermeld
Rijke mensen (slot)
De discussie tussen Spijkerboer en
Pasveer heeft me aangegrepen. Bei
den hebben me allang veel te zeggen.
Ik hoop dat zij doorgaan met hun
gesprek, dat nog nauwelijks is begon
nen. Het is goed te weten dat Sp
ijkerboer nog steeds meent wat hij
drie jaar geleden schreef, namelijk:
„Als ik mijn oor te luisteren leg, dan
wint het racisme, de afkeer van alles
wat geen blanke huid heeft, wel dege
lijk veld. Onze synode heeft gezegd,
dat wij aan dergelijke gevoelens geen
waarin opgenomen: De Rotter
dammer, met Dordts Dagblad,
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leidse Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tamminga
Directeur ing O Postma
HOOFDKANTOOR
Postbus 859
1000 AW Amsterdam
Wibautstraat 131 Amsterdam
lel 020-913456
telex 13006
Postgiro 6600 00
Bank Ned Credtetbank
Rekermgnr 23 00 12574
öem—nteg*o Amsterdam
X11000
REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 948
3000 AX Rotterdam
lei 010-115588 (abonnementen
en bezorging)
tel 010-115588 (redactie)
lel. 115700 (uitsluitend voor
advertenties)
Westblaak 4
Rotterdam
REGIO DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
2501 CC Den Haag
tel 070-469445
(abonnementen en bezorging)
tel 070-469445 (redactie)
lel 070-468864 (uitsluitend voor
advertenties)
Parkstraat 22 Den Haag
REGIO NOORD/OOST-NEDERLANO
(abonnementen en bezorging
Postbus 3
8000 AA Zwolle
lel 05200-17030
Melkmarkt 56 Zwolle
Abonnementsprijzen:
Per maand f 16.98
Per kwartaal 50,95
Per half jaar 101,90
Per jaar f 201,60
Advertentietarieven op
aanvraag
Telefonische abonnementenop
drachten (zie adressen boven)
Opgave familieberichten 9-19 30
van maandag t/m vrijdag. Op
zondag van 18-20 uur telef 020-
913456
Opgave mim-adverienties tel
020-936868 ol schriftelijk aan
Mini-Adv afdeling, postbus 433
1000 AK AMSTERDAM
Adreswiizingen uitsluitend schrif
telijk aan onze Amsterdamse
adressen
enkele ruimte mogen bieden, en daar
was ik blij mee: hier is een punt
waarop alle leden van de kerk hun
mannetje hebben te staan". Pasveer
heeft onder anderen van gereformeer
den racistische brieven gekregen.
De schrijvers denken, dat Spijker
boer hun man is. Dat is hij niet!.Ik
woon met gezin in een oude wijk,
bewust, evenals heel wat actievoer
ders. Er zijn inderdaad ook „rijke"
actievoerders, die best temidden van
de „armen" willen wonen. En „ar
men" die in een „rijke" omgeving
willen wonen. De overheid wil echter
dat de mensen met hoge inkomens in
dure huizen wonen (doorstroming).
De klassen worden van elkaar geïso
leerd. 8pijkerboer weet van Rosen-
stock-Huessy w^t dat betekent: hei
dendom! Hóe mogen we na Christus
de scheidingsmuren doorbreken?
Daar zit ik mee. Spijkerboer en Pas
veer: 1. waar "zeggen jullie hetzelfde
en 2. waar gaan jullie uit elkaar?
Schrijf daar s&men eens een artikel
.over.
Rotterdam Henri van der Veen
Klant
Klanten zijn kopers en kopers wor
den gelijkgesteld met koningen.
(Citaat uit de personeels krant van
Holec ln „Dichtbij en verder" van 14/
8). „De klant is koning betekent dat
de klant stelselmatig weinig te vertel
len heeft. In de winkel zijn we klant
en bij de arts zijn we patiënt zo is
dat, zeker weten!
's-Gravenhage L. van der Zwan
Ambassade
Niet alleen wordt onze ambassade
overgeplaatst van Jeruzalem naar
Tel-Aviv. maar op dezelfde dag
verhuist ook onze regering van Den
Haag naar Riaad of zo u wilt
.Damascus. Op deze dag komt er
een eind aan een 32-jarige vriend
schap tussen twee kleine landen.
Immers wie geeft ons dan nog langer
het recht onszelf te beroepen op onze
vriendschap tussen Israël en Neder
land? Over twee maanden kan deze
brief weer geplaatst worden: alleen
de kop boeft gewijzigd te worden in:
Nederland erkent PLO" en over zes
maanden verschijnt deze brief weer
met de kop; „Nederland verbreekt
politieke banden met Israël" en mis
schien over twaalf maanden uiteinde
lijk de kop: „Nederland stemt ln met
opheffing staat Israël", en vanaf dat
moment. krijgen wij elke dag onze
olie.
Dordrecht H. van Rossum
Van onze kerkredactle
AMSTERDAM Volgens prof. dr. H.AM. Fiolet, secretaris
van de Nederlandse raad van kerken, zal de bisschoppencon
ferentie waarschijnlijk uiteen vallen, nu mgr. Gljssen heeft
gedreigd met zijn problemen rondom de theologische oplei
dingen in de Nederlandse kerkprovincie naar de paus te
stappen.
Prof. Fiolet zei dit gisteren in een
uitzending van Hier en Nu-Radio van
de NCRV. „Elke bisschop gaat een
eigen beleid in z'n eigen bisdom voe
ren. Één beleid is in roomskatholiek
Nederland kennelijk niet meer te voe
ren." aldus Fiolet.
Volgens Fiolet heeft de bijzondere
bisschoppensynode die aan het begin
van dit jaar ln Rome onder voorzit
terschap van de paus werd gehouden,
als instrument gefaald, en dan vooral
op het gebied van het vinden van
overeenstemming over het theolo
gisch onderwijs.
„Als nu blijkt dat men elkaar op zo'n
essentieel punt niet heeft kunnen vin
den, dan moet Je je afvragen of de
synode als instrument ook nog op
ander terrein enigszins kan werken."
Fiolet zei het te betwijfelen of er uit
een gesprek tussen mgr. Gljssen en
de paus iets komt. Zou er toch iets
uitkomen, dan is volgens hem ln ieder
geval de spankracht van de andere
bisschoppen bijna uitgeput. „Bis
schoppen zijn ook mensen, ze hebben
ook een bepaalde spankracht en die
houdt het op een bepaald moment
niet meer,"
Op de vraag wat de paus verder nog
zou kunnen doen, zei Fiolet dat de
paus zich al tot het uiterste heeft
Ingespannen. „HIJ heeft zeer hoog
spel gespeeld met de synode. En als
dat instrument niet meer werkt, wat
kan dan nog werken?"
Van onze kerkredactle
GENÈVE Met het oog op de assem
blee in 1983 wordt aan het centrale
comité van de wereldraad van kerken
voorgesteld alle programma's stop te
zetten. Dat is met de meeste pro
gramma's niet zo'n probleem. Het
studiewerk over de relatie met de
joden of inzake de positie van de
vrouw kan zonder bezwaar even wor
den stilgezet, omdat er na 1983 nog
wel joden en vrouwen zullen bestaan.
Bij andere programma's is het even
wel moeilijker. Zo dreigt ook het werk
van de afdeling kerk en maatschappij
stil te worden gelegd. Deze afdeling
heeft onder meer de grote wereldcon
ferentie over geloof en wetenschap,
vorig jaar in Boston, georganiseerd,
waarvan je zou kunnen zeggen dat
wetenschapsmensen en theologen
voor het eerst sinds Galilei en Coper
nicus weer met elkaar ln gesprek
LPG-accijns
Accijns op L.P.G.? Regeren is ook
afwachten. Eerst wachten tot er dui
zenden automobilisten dure gastanks
hebben laten inbouwen ralson van
1500 gulden tot 1700 gulden. En dan
misschien accijns gaan heffen op een
(afval-)produkt, dat volgens deskun
digen veel milieuvriendelijker en vei
liger is dan benzine. Toch door laten
gaan. regering? Dan wij maar weer
overgaan op benzine. Met accijnshef
fing (voorlopig) meer centen in 't laat
je. Het doel heiligt dan het middel.
Regering gas terugnemen s.v.p.!
Bed um m. Weegenaar
Katechese-dagen voor predikan
ten (geref. bond) m.m.v. dr. J. H. van
de Bank en drs. W. Verboom, 27 au
gustus te Schoonhoven en 3 septem
ber te Putten. Opg. HGJB, tel. 030-
785402.
Vrouwen voor Zuid-Afrika, regio
nale studiedag Vrouw, Kerk, Twee
derde Wereld, zaterdag 30 augustus,
doopsgezinde kerk, Stadsring 137,
Amersfoort. Inl. en opg. tel. 030-
710614.
Werk voor en met Surinamers
m.m.v. ds. P. Jansen en J. Nooitmeer,
zaterdag 27 september 10.15-16.30
uur, Toerustingscentrum, Leusden
(tel. 033-943244).
Ouderparticipatie op scholen
voor voortgezet onderwijs, in samen
werking met de Ned. Kath. ouderve
reniging, 26-27 september, Den Aler-
dinck, Laag Zuthen (tel. 05290-541).
kwamen. Om het zover te laten ko
men is een boel werk verzet door de
directeur van de afdeling, de Ameri
kaanse predikant Paul Abrecht.
Abrecht is al heel lang bij de wereld
raad en zal in 1983 met pensioen
gaan. Als zijn afdeling nu tot 1983 op
het ijs wordt gelegd, bestaat er een
behoorlijke kans dat zijn werk verlo
ren gaat. Dat zou betreurenswaardig
zijn. Ook wetenschapsmensen vinden
dat. Zo zei de bekende Amerikaanse
biochemicus Jonathan King vorige
week dat de kerken het enige orgaan
in de hedendaagse wereld zijn, die er
voor kunnen zorgen dat er een ge
sprek op gang komt onder de weten
schappers waar zij eigenlijk mee be
zig zijn. King zei dat de meeste we
tenschapsmensen bezig zijn om te
werken aan wapens. Hij noemde dat
een schande en riep de kerken op om
de wetenschappers tot bezinning te
brengen.
LEUSDEN Ten behoeve van de
brede maatschappelijke discussie
over het gebruik van kernenergie
heeft de gereformeerde synode aan
de kerkleden een „handreiking" aan
geboden.
Deze acht pagina's tellende brochure
zit in het augustusnummer van het
blad Kerkinformatie. Met de samen
stelling heeft de commissie ontwikke
lingssamenwerking van zending en
werelddiakonaat (de KOS) zich bezig
gehouden. Er staan bijdragen in van
Ds. P. Verschoor, Paul de Nee ling,
Jaap van der Sar en een gesprek over
bijbel en kernenergie tussen de theo
logen dr. B. Rietveld en dr. L.
Schuurman.
Te bestellen door 2,25 over te ma
ken op giro 513153 van het Diensten
centrum te Leusden met vermelding
„augustusnummer Kerkinformatie"
(bij 10 exemplaren of meer 1,25).
Dr. W. A. Visser 't Hooft
door Albert Schipper
GENÈVE In de beginjaren van
de wereldraad van kerken, waren
de bureaus van de raad gevestigd
ln een aantal barakken aan het
andere eind van Genève, aan de
Route de Malagnou. Er werkten
toen nog niet zoveel mensen en de
toenmalige secretaris-generaal dr.
W.A. Visser 't Hooft heerste daar
als een verlicht vorst. Tegelijk was
hij een vader van de oecumeni
sche werkers, die hen met kerst
mis om zich heen verzamelde.
De huidige secretaris-generaal dr.
Philip Potter vertelde zondag,
toen Visser 't Hooft gehuldigd
werd wegens zijn tachtigste ver
jaardag, dat het de gewoonte was
dat Visser 't Hooft met kerst licht
beelden vertoonde van het werk
van Rembrandt, waar hij ook een
boek over geschreven heeft. Pot
ter zei dat de mensen aan de Rou
te de Malagnou dat het eerste jaar
erg aardig vonden. De tweede
kerstmis vond men het Iets min
der en de derde keer vonden we
het echt genoeg, zei Potter. „Maar
niemand durde het Visser 't Hooft
te zeggen. Totdat iemand op het
idee kwam om op de lessenaar van
de grote man een carlcatuur te
leggen van Visser 't Hooft. De
grappenmaker had er op geschre
ven: „Voor Wim met de groeten
van Rembrandt". De secretaris
generaal begreep het meteen, ver
telde Potter en daarna besloten
we met kerstfeest Ummericks te
maken.
Zo onstond in 1947, voor de eerste
assemblee het volgende rijm:
A Amsterdam, l'annee prochalne
on verra toute l'oecumene
big guns from all denominations
spirited chieftains of the nations
baptisten schmecken mit genuss
metropolitenbruederkuss
doch wer dabei nicht sehr ge-
schlckt
bleibt ln elnem hellgen bart ver-
strlckt
(In Amsterdam zal men volgend
Jaar de hele oecumene zien. Hoge
heren uit alle kerken, geestelijke
leiders van de naties. Baptisten
krijgen een kus van metropolie
ten, maar wie niet handig is, wordt
in een heilige baard verstrikt).
Visser 't Hooft heeft altijd respect
gehad voor de kerk in Rusland. De
Russen weten dat en daarom
kreeg Visser 't Hooft zondag een
Médaille van patriarch Pimen.
Metropollet Joevenali herinnerde
er aan dat zijn kerk binnenkort
het duizendjarig bestaan viert.
Visser 't Hooft kan daar niet bij
zijn, want hij mag niet reizen in
verband met zijn slechte gezond
heid. Daarom noemde Joevenali
hem nu alvast de godfather (peetr
vader) van de orthodoxe kerk,
waarop de tachtigjarige uitriep:
„Ik ben wel oud, maar lk wist niet
dat ik peetvader van een duizend
jarig kind ben." Hij vond het feit
dat hij tachtig wordt trouwens
niet zo'n prestatie. „Veel mensen
doen dat tegenwoordig", stelde hij
vast
Onder de feestgangers waren veel
kerkelijke leiders. Zo ontwaarde
men de voorzitter van de gerefor
meerde synode, ds A. Hofland uit
Delft. Kardinaal Willebrands had
een telegram gestuurd namens
het secretariaat, voor de eenheid.
Veel sprekers waren er echter niet
Het comité van voorbereiding van
de verjaardag had dr. Visser 't
Hooft gevraagd wie hij het liefst
als spreker zou zien. De oude heer
had daarop gezegd, eigenlijk al
leen aan zichzelf te denken en
daardoor bleef het feest toch een
beetje koel. En misschien ls dat
ook we het beste zo.
DEN HAAG (ANP) De we
reldraad van kerken en het
Vaticaanse secretariaat van
de eenheid, waarvan kardi
naal Willebrands het hootd is,
zoeken naar nieuwe vormen
om de samenwerking tussen
de wereldraad en de rooms-
kathólieke kerk op het gebied
van samenleving, ontwikke
ling en vrede te doen her
leven.
Dit heeft mevrouw M. A. M. Klompé,
voorzitter van de Europese commis
sie .Justitia et Pax" (gerechtigheid
en vrede), verkiaard in een commen
taar op de opheffing van „Sodepax".
Tijdens de vergadering van het een-
trale comité van de wereldraad van
kerken in Genève is bekend gemaakt
dat deze commissie van de wereld
raad en het Vaticaan voor bovenge
noemde vraagstukken aan het eind
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM Het opperrabbinaat van het Nederlands Israëlietisct
kerkgenootschap heeft een telegram gestuurd naar kardinaal Willebrands
en naar de synodes van de Nederlandse hervormde kerk, de gereformeerde
kerken en de christelijke gereformeerde kerken.
De opperrabbijnen vragen in dit telegram aan de christenen ln hun
kerkdiensten te preken over Jeruzalem en zijn heiligheid en te wijzen op het
gevaar van een toenemend isolement van Israël ten gevolge van druk van
buiten af.
In de synagoges is afgelopen vrijdag en zaterdag In de gebeden en de preken
veel aandacht besteed aan de politieke ontwikkeling rond Jeruzalem. Het is
een hoge zeldzaamheid, dat het orthodoxe opperrabbinaat een dergelijk
verzoek doet aan de christelijke kerken. Een en ander tekent de noodsitua
tie, waarin de joden voor hun gevoel terecht komen.
De synodes en hun Israël-organen beraden zich nog over de wijze, waarop zij
het verzoek van het opperrabbinaat zullen doorgeven aan de gemeenten en
over een antwoordschrijven aan de opperrabbijnen.
Achter het loergat
Gisteren lazen we in de brief up w
Hebreeën dat we ons moesten CTZ
aansluiten bij de getuigen van |j d£
geloof. Toen ik ermee bezig waj or
schoot me dat verhaal van Jorirv t
Vriamont door de gedachte. Ikt aa
het hier niet bij me en moet ulti 5 1
geheugen er iets over vertellen.
Zebedee bewoont een molen. D«
wereld om hem heen is ln rep en le
Het zijn de laatste dagen. Mena
hollen heen en weer. Uit heel het lij
tumult resulteert een grote sclx o°'
Terwijl de wereld onder gaat sp< itek
de ene helft van de mensheid zie d'
achter het geloof aan en de and^ag
helft holt de duivel achterna, m
Uiteindelijk wordt het toneel st
De laatsten verdwijnen achtero
horizon. Zebedee heeft alles M
gadegeslagen vanuitzijn „loergj
Hij heeft zich noch bij de ene n<x
de andere partij gevoegd. Hij bl I
alleen achter. En dan valt er eec
droefheid óver hem. Hij hoort
nergens bij. Wat heeft een mew l
een lege wereld om hem heen te f
hij nergens bij hoort? Door lede
verlaten. Het verhaal preekt niei
zet alleen aan 't denken. Ben lki
man van het loergat? Die alli
v«
Benll
daarvoor mens. Of hoort dit erbi
Die alleen i u
toedraagl
toekijkt hoe alles zich
Eventueel met gedachten, verhel i
gedachten voor mijn part. Benl4
van dit Jaar wordt opgeheven. Me
vrouw Klompé zei de opheffing van
8odepax te betreuren.
De commissie, in 1968 opgericht,
werd aan rooms-katholieke zijde ge
dragen door de pauselijke commissie
.Justitia et Pax" en aan de zijde van
de wereldraad door de afdeling voor
gerechtigheid en dienst Voor het be
gin van het vijfde drie-jaarlijkse man
daat in 1979 liet de rooms-katholieke
kerk weten dat een diepgaande stu
die over de voortzetting van het werk
van Sodepax gewenst was. Besloten
werd de commissie aan het eind van
deze termijn, eind 1981, op te heffen.
Het voortijdig opstappen van beide
secretarissen (dr Theo Tschuy en
John Lucal SJ) heeft het einde van
Sodepax met een jaar vervroegd.
Sinds .Justitia et Pax" was terugge
bracht tot een studiecommissie van
het Vaticaanse staatssecretariaat
was zij voor de wereldraad maar een
„zeer beperkte partner".
ik kiezen moet? Soms blijft Je et
zinnetje uit een preek Je hele levt
bij. Ik logeerde in mijn
gymnasiumtijd bij een vriend op I
platteland. Ik hoor die domlneii I
altijd zeggen: niet kiezen is ook i
kiezen. Wie achter z'n loergat bt
staan kijken heeft ook gekozen
z'n onherroepelijke dood.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Streefkerk A. J. 7 L
te Lunteren; te Kootwijk J.
Mouthaan te Nuns peet.
Bedankt: voor Oud-r
Makkenze te Joure.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen: te Zuidland P. Beekl
Noordeloos. Ien
let
OUD GEREF. GEM. IN NED. bi
Beroepen: te Oosterland A. P B
der Meer, lerend ouderling te IQ
diiü.
Van een onzer verslaggevers
LEUSDEN Het moderamen|
gereformeerde synode heefl
werkgroep ingesteld, die ziel
bezinnen op „de stand van het|
lijk leven" in de gerefoi
kerken.
De synodeleiding heeft daa
volg gegeven aan een verzoek i
kerkeraden van Genemuiden,
speet en Sliedrecht en 31 indivi
kerkleden uit het hele land, begii
dit jaar.
Synode-scriba dr. H. J. Kouu
ven, die van dit besluit mt
maakt in het blad „Kerkinfonn
tekent hierbij aan, dat het „b
onjuist" is, te denken dat het mo
men het dan ook eens is met de
die Genemuiden c.s. op de situi
de gereformeerde kerken he
Volgens het verzoekschrift zou
loofstrouw van vele kerkleden
bedroevendst zijn.
Het ls de bedoeling, dat de i
groep, waarvan ds. Joh. Lever tl
versum voorzitter is, zich dit n
met de synode zal beraden over,
waarschijnlijk hoogst weerba
problematiek", zoals dr. Kouwi
ven het noemt. Gedacht wordt a
uitreiking van een geschrift, 1
lijkbaar met het rapport over d
schraling van het geestelijk I
dat de gereformeerde synode is
aan de kerkeraden zond.
KAAPSTAD (ANP) De algfl
synodale commissie van de fl
duitse gereformeerde „sendingsl
in Zuid-Afrika (de kleurlingen!
heeft met 19 tegen 9 stemmen
voorstel van vier classes afgee
om een bijzondere synode bijet
roepen.
Deze synode zou de relaties me
bespreken van deze kerk met dei
ring, met de blanke NG kerk en i
re kerken. Ook de gespannen veil
dingen binnen de kleurlingen
zelf zouden besproken nu
worden.
Achtergrond van het verzoek wal
standpunt van dr. Allan Boesak.
de kleurlingenkerk om wille van
geloofwaardigheid in de kleur lil
gemeenschap haar relaties mei
blanke kerk moet verbreken, zo
deze kerk zo duidelijk een n|
heidskerk blijft. Over deze aan|
genheid bestaat een ernstig menl
verschil tussen Boesak en syW
voorzitter David Botha.
De overwegingen om het verzool
te wijzen waren de kosten vani
extra synode en de vraag of het
wachte effect wel bereikt zou wob
De eerste gewone synode is in H