vol moed en humor Een lieve Italiaan in Chicago California Surf: een saaie film Marino Marini: een kunst zonder beperkingen Een vrouwenfilm Tennis en liefde Permette Rocco Papaleo Howard Spring Mijn zoon,mijn zoon En dan nog Prolongaties en reprises Dertien cursisten op internationale dirigenten cursu Nieuwe boeken Simone Barbès ou la Vertu Players De Kern - Baarn VRIJDAG B AUGUSTUS 1980 FILM/KUNST TROUW/KWARTET door W. Wleiek-Berg 't Komt helaas slechts zelden voor dat ln een vrouwenfilm (Ik blijf die term als het niet om een uitgesproken feministische film gaat bij gebrek aan beter gebruiken) moed en humor de drijvende krachten zijn. Maar al te vaak wordt de vrouw in dit genre voorgesteld als een wezen dat door het lot (oftewel de man) voorbestemd is slachtoffer te zijn en vooralsnog te blijven. Vreemd, deze hergeboorte van het zwakke geslacht. Als ik het goed heb begrepen, was het de bedoeling vt regisseur Anthony Harvey om een malse liefdesfilm te make la „Love Story) met als interessante achtergrond theories praktijk van het professionele tennisspel. worden) ontstaat een affaire, die q danks veel ditjes en datjes, gezaoi gezeur en theatrale scènes overgu ln de grote liefde. Zij brengt htt ertoe, zijn talent te ontwikkelen en» apotheose is de ster-match in Wij bledon, fascinerend gefilmd, al w«i het voortdurend ln beeld rukken n de lege stoel waar All op hoort j zitten enige irritatie. Gelukkig wordt er in Marie-Claude Treilhou's debuut „Simone Barbès ou la Vertu" met een geheel ander bijltje gehakt. Haar titelfiguur (le vensecht gespeeld door de formida bele Ingrid Bourgoln, die evenals Si mone Barbès ouvreuse is) houdt zich Gfiluldfin met moed. beleid, en een grote dosis humor staande in haar Parijse straat wereldje. wat bijfiguren, bezoekers van het por- no-bioscoopje waar Simone werkt. Ze heeft daar een huiselijk plaatsje ver overd aan een tafeltje in de hal. met boeken, een lamp, een glas. Zij zoekt de mannen niet en zij haat ze niet. ze heeft ze niet nodig (ze is lesbisch), ze benadert ze met Ironie en een zeker medelijden. In het begin (het scenario, dat uitmunt door een voortreffelijke dialoog, is ook van Marie-Claude Trellhou) zien we heel Van de films zien we niets, we horen alleen belachelijke geluiden die het decor vormen van de gesprekken tus sen Simone en haar veel kwetsbaar der collega, van de commentaren op de kijklustige mannen die. als het nodig is, eerder parmantig dan cru op hun nummer worden gezet. Dit ls niet Simone's tehuis, maar wat is dat wel? Zeker niet het etablissement wat ze bezoekt om haar ontrouwe vriendin af te halen. In dat café zien we weer een galerij van bijfiguren, ditmaal lesbische vrouwen, amusant, koddig, tragisch, maar Simone blijft ln die randfigu- renwereld een bultenstaandster; ze ziet het aan, ze doet niet mee. Zelfs een moord schijnt haar kouwe kleren nauwelijks te raken. Ze ls bedroefd maar ze geeft zichzelf niet prijs, ze gooit haar gevoelens niet te grabbel. Heldenrol Heeft ze de stereotiepe heldenrol van de zwijgzame, intrigerende man over- Ingrid Bourgoin en Martine Simonet in „Sime Barbès ou la Vertu". genomen? Ja en nee. Als ze op weg naar huls wordt benaderd door een automobilist ls zij het, die letterlijk het stuur overneemt, maar zij troost de hullende, wanhopige man met een zekere nuchtere moederlijkheid. Simone Barbès ls gewoon een mens die zich in geen cliché laat vangen, zo natuurlijk, dat het milieu waarin ze haar nachten doorbrengt, door ons noch als een navrante parodie, noch als een bizarre hel, noch als een door de status quo vest paradijs wordt ondergaan. Ietan dat alles zit er wel inmaant leidende motief van de film ls,de een zus is, de ander zo en Sim» gelukkig zichzelf. Marie-Claude Ttou heeft de omge keerde wereld vSimone Barbès op een geheel eig wijze benaderd. Haar IJzersterke buut smaakt naar meer. Amsterdam-Clnier; Rotterdam-'t Venster, 16 jr. Maar de achtergrond heeft de voor grond verdrongen: „Players" ont leent zijn (relatieve) kracht aan de lange en zeer realistische tennls-se- quentles (de beslissende match in Wimbledon ls een doublure van de klassieke wedstrijd Villas-Borg ln 1978), het liefdesverhaal hangt er ra felig bij. De mannelijke hoofdrol van Chris Chrtstensen, die zijn tennis-talent uitbuit terwllle van opllchterspraktij- ken: zijn boezemvriend verleidt arge loze toeschouwers tot kwasiargeloze weddenschappen die de zakken van het duo spekken) wordt gespeeld door Dean Paul Martin. In het gewone leven is hij een tennis-profes- slonal, die niet van zins ls zijn tennis carrière in de steek te laten voor een acteurs-carrière, hoewel hij de zoon is van Dean Martin, ln de filmbuslness welbekend. Zijn tegenspeelster Is All McGraw: tussen hem en deze veel oudere dame met een geheimzinnig heden en een nog geheimzinniger verleden (het is onmogelijk om daaruit recht wijs te Echte tennisspelers (Guillermo Vilt Ion Tlriac, Ilie Nastase om er enkt te noemen) geven de film een d» van authenticiteit. De groofc „vangst" van producer en regisseui Sancho Gonzales, een tennis-steri de Jaren vijftig en zestig, die Cl trainer speelt. „Tennisliefhebl die zich nog niet zat hebben gekel aan de televisie-uitzendingen van gebeuren in Wimbledon kunnen at „Players" (gefilmd in flash-back Chris herleeft, tijdens de gw match, zijn verleden) htm hart oph len. Ze moeten het liefdesgedoe da maar voor lief nemen. W.W.i Amsterdam-Alfa 1, al.l. De Italiaanse regisseur Ettore Scola is vrij laat in Nederland ontdekt, maar na het succes van „Una giornata particolare" heeft hij een vast plaatsje veroverd. In afwachting van zijn nieuwste film „La Terrezza" wordt nu een vroegere vertoond „Permette Rocco Papaleo". waarin het oeroude thema van de vertrapte en geperverteerde onschuld is aangepast aan een moderne omge ving. Rocco Papaleo (Marcello Ma- stroianni) is een Italiaan die als bok ser is mislukt omdat in zijn karakter de haat en woede ontbreken. Hij woont al twintig jaar in Amerika, doch heeft het niet verder gebracht dan een armoedig baantje ergens in Alaska. Hij komt voor een avondje naar Chi cago om een bokswedstrijd te zien, maar wordt op weg naar het stadion aangereden door een beeldschoon fo tomodel. Aan haar verliest hij zijn kinderlijke hart. Ze laat zich amuse ren door zijn vreemdsoortige, om slachtige taalgebruik, raakt geïrri teerd door zijn beleefde vasthou dendheid, ls misschien ook een beetje geroerd door zijn goedheid. Maar zij is zo neurotisch, zo cynisch en zo kapot, dat ze hem ten slotte haar macabere vriendenkring toewerpt als een smakelijk bot. Van John Milius' film Big Wednesday, waaraan in het Nede lands de oer-hollandse titel „California surf" is meegegeven- wordt gezegd, dat er een „waar verhaal" in wordt verteld. Marcello Mastroianni en Lauren Hutton in „Permette Rocco Papaleo". ADVERTENTIE Toestanden hij zal zich niet meer laten trappen doch heeft zichzelf verloren. „Permet te Rocco Papaleo" is, zoals meer films van Scola, een zwarte komedie met zeer grimmige ondertonen. Je kunt er hartelijk om lachen, maar de nasmaak ls bitter. Scola's losse, na tuurlijke manier van filmen houdt de aandacht gevangen, „Rocco" is zeker de moeite waard, maar het gevoel dat de regisseur in zijn eigen milieu, Ita lië, uiteindelijk toch beter thuis is dan in Amerika li zich niet ver drijven. W.W.-B. Amsterdam-Movies en Alhambra 2, 16 jr. Het boek van de tv-serie ligt in elke boekhandel voor f 25,- Charles de Wolff geeft vanavond 7 augustus om kwart ovec acht een orgelconcert in de St. Agathakerk te Lisse. Hij speelt werken van Andries- sen, Reger en Cesar Franck In de Oude Kerk te Amsterdam bespeelt Herman van Vliet op 9 augustus het orgel. Centraal staat de grote koraal fantasie „Wie schön leucht' uns der Morgenstern" van Max Reger Daar naast staan op het programma wer ken van Bach. Mozart. Guilmant en Dupré Speciaal vandaag Rocco is intussen in aanraking geko men met allerlei toestanden waarvan hij slechts theoretisch weet had: ra cisme, homo-seksualiteit, prostitutie van de erbarmelijkste soort. HIJ be nadert iedereen onveranderlijk vrien delijk, hij weet best dat hij bedrogen en uitgelachen wordt maar met een zekere waardigheid blijft hij zichzelf. Tot de oude man bij wie hij zich min of meer heeft aangesloten, een half blind wrak dat voortdurend omziet in wrok en vol venijn spuwt op de we reld (hij noemt zichzelf Djengis Khan en zeult rond met een bom om de boel op te blazen) door een corrupte poli tieman de dood wordt ingedreven. Dan raakt Pocco zijn open glimlach kwijt. Hij neemt de bom en de woede over, hij is een ander mens geworden. Die verlorene Ehre der Ksthmrln* Blom Ult- tekende politiek onthullende film van Volker Schlöndorff naar de roman van Helnrtch Böll De gehele week ln Blo. Schiedam. Prepares voa moaeholra. Bijzonder amusan te, satirische Franse comedle van Bert rand Bller. met prachUge rollen van Oerard Dépar- dleu en Patrick Dewaere. De gehele week ln Royal 3. Osa. Die Bleehtrommel Film van Volker Behlön- dorf f naar bet boek van OQnter Oraas met een unieke Inbreng van Davld Bennent als Oskar, de kleine trommelaar. De gehele week ln City 6, Amsterdam. Uetta Maalna, Anthony Qulnn en Richard Basehart. De gehele week ln Alhambra 1. Amsterdam en Odeon 5. Den Haag. Satyrleon FelUnl'8 bizarre verbeelding van het leven ln het oude Rome. De gehele week ln Cinecenter. Amsterdam. Les demoiselles de Wilko Mooie film vol Tajechov-achüge sfeer van de Poolse regis seur AndrzeJ Wajda. De gehele week ln Krtte rion, Amsterdam. Cgetra Monagatari Poé til. tedere film van Kenjl Mlzoguchl, de Jaae meester. De gehele week ln t Hoogt, tcht L'Arrentnra Film over geheim en de ontoereikendheid der mtlljke gevoelens uit 1059, van Mlchelangelntonlonl De ge hele week ln Krlterlon, Aerdam en Film huis, Nijmegen. Rashomon De beroemdsllm van de be roemde Japanse filmer Al Kurosawa over de realiteit van de waarnag. 3 en 0 aug. 't Venster. Rotterdam; 11 autjkhuls. Lelden. Prima della Rlvolosslonen van Bernardo Bertoluccl over revoluüomenUment ln de Jaren zestig. De gehele w ln 't Venster. Rotterdam. De waarheid van dat verhaal zal on geveer gelijk staan aan de waarheid, die aan verhalen als „Dik Trom" of „Pietje Bel" ten grondslag ligt. De waarheid namelijk van de sterke kna pen verhalen, die als sociaal en mo reel kompas moeten dienen voor de generaties, die de jongenskiel nog net niet of net wel ontgroeid zijn. Met andere woorden, het is in beelden, karakterologie, strekking en omstan digheden allemaal conventie wat de klok slaat. De conventie sluit ln, dat, in het door Milius en zijn vriend en „mede surfer" Dennis Aaberg geschreven verhaal, de „nadruk wordt gelegd op de nood zaak van het aanvaarden door de jeugd van een erecode, van onderlin ge trouw en wederzijds respect". Ro mantische cliché's, door Milius ook toegepast in andere voorbeelden van filmverhalen waarin hij eveneens de hand heeft gehad, zoals „Jeremiah Johnson", Evel Knievel" e.a. Spaakgelopen Er bestaat, in aanmerking genomen de publikaties erover of de films die zijn gemaakt een bijzondere belang stelling voor reconstructies van „de Jeugd van de jaren zestig. Die jeugd scheen iets aan te kondigen van een nieuwe levensstijl, een nieuw levens inhoud. Dat is volstrekt spaak gelo pen. Het oorspronkelijke élan heeft niet als energiebron kunnen dienen voor enige spectaculaire vernieu wing. Waarom niet? Om een ant woord daarop te kunnen vinden op die vraag allerlei naverbeeldingen van de teleurstellende en zelf teleur-r gestelde generatie groep. Boeiend Het thema is belangwekkend genoeg. Alleen jammer, dat het tot nu toe alleen maar heeft geresulteerd in middelmatige cliché's en conventio nele imitaties van het eerste, fris re volutionaire élan. In „Big Wednes day" gaat het om een drietal jonge ren, in gretige afwachting verkerend aan de drempel van het volwas* leven. Je herkent al gauw de <fe vaste „dramatische" typen. De b gripvólle waarnemer: hij leeft wel r gelijk met de vrienden mee, mi staat er toch wel zo ver naast, datl hen voldoende begrijpt ln hun caj citeiten en kwaliteiten. Dan ls en volstrekt onkreukbare doordramn* met conventioneel idealistische U. op het leven, dat nationaal en bi lijk gestempeld moet blijven, derde is er de begaafde zwakkel die op poten gehouden moet won steeds struikelt en het grote zorgen c kind blijft van „de vrienden". Dit speelt zich allemaal af tegen achtergrond van de surf sport, wai bij het gaat om de grote bevestigü van de doorslaggevende voornaai held van „de vriendschap". In wew is elke actie, elke wending in de gt beurtenissen voorspelbaar. Daaroi als totaal, een saaie film. Amsterdam-City 7, a.l. Van onze radio- en tv-redactie. door G. Kruis „Vitaliteit en oorspronkelijkheid, respect voor de traditionele waarden en voor het moderne in even grote mate." Zo kenschetste de kunsthistoricus prof. E. Trier in de Jaren zestig het oeuvre van de dinsdag overleden Marino Marini die een van de grote voorlopers was van de moderne Italiaanse beeldhouwkunst. Simonscoop. Simon van Collem belicht speelfilms die binnenkort in ons land in pre mière gaan. Simon heeft ver der gesprekken met Clint Eastwood die in „Bronco Bil ly" speelt en met Bob Fosse die „All that Jazz" regisseerde. Ned 1 19.52 uur Dream Weaver. Een show die de Gouden Rosos van Mon- treux dit jaar won. Het talent van de internationale schaats ster Toller Crantson staat cen traal in het programma. Ned I 20.35 uur TROS-Sport Extra besteedt aandacht aan de twee interna tionale voetbaltoernooien die dit weekeinde in ons land ge houden worden. In Amster dam spelen vanavond Ajax en Bayern München en AZ'67 en Nottingham Forest tegen el kaar. In Rotterdam bindt Fey- enoord de strijd aan tegen FC Brugge en spelen Schalke 04 en Southampton tegen elkaar. Ned 1 22.25 uur Ik kan me voorstellen dat zo'n uit spraak als je hem niet goed tot je laat doordringen, nu wat ouderwets over komt. Maar professor Trier heeft het niet over respect voor de traditie, maar over de „traditionele waarde" In Italië is dat de roemrijke beeld houwkunst van het oude Rome die toch voor een heel groot deel was gebaseerd op een ronduit grandioos vakmanschap. Bij Marini ging dat gepaard met een indringende emotionele zeggings kracht. Als je bij zijn beelden spreekt van „mooi", bedoel Je daar niet alleen de schoonheid in estetisch opzicht mee, maar vooral de uitingen van een diep menselijke bewogenheid. Want dat was de grootste kracht van Mari nes plastieken: het deelhebben aan het door iedereen, bewust of onbe wust geweten gebeuren, dat leven heet. Marino Marini zal de geschiede nis ingaan als de beeldhouwer Marini. maar er was ook nog de schilder Mari ni. „de kunstenaar." zoals één van zijn biografen, Raffaele Carrieri schreef, „wiens kunst geen enkele be perking kent. Zij ontstaat uit een primaire behoefte tot communicatie en kan beschouwend zijn, bruisend, origineel, berekend, spontaan." En evenmin als je in feite onder scheid kunt maken tussen de beeld houwer en de schilder Marini, kun je dat tussen zijn schilder- en beeld houwkunst. Het vormt een nu afge sloten totaliteit. Baudelaire noem de de beeldhouwkunst „een kunst der Caraïben", omdat zij zo oud was als de wereld. Hij verweet haar zelfs be grijpelijk te zijn voor boeren. Zo be grijpelijk als het ware dat hij, Baude laire de denker, de intellectueel, met zijn egoïstische conflicten er niets meer van begreep. Het moeiteloze genieten was hem wellicht vreemd geworden. Kunst ls en ik geloof dat dit de enige min of meer aanvaardba re definitie is een afspiegeling van het leven. Niemand begrijpt iets van het leven als zodanig, je kunt het aanvaarden, eronder lijden, ervan ge nieten. Kunst is net zo onbegrijpelijk. Het is immers onmogelijk uit een bepaald kunstwerk waardoor je diep getroffen werd. precies dat complex van gege venheden te distilleren dat die ont roering teweeg bracht. Een-alleen- maar-verstandelijke benadering van kunst kan eventueel tot een bepaalde registratie leiden. Niet tot een verdie ping van Inzicht Eén van de plastieken van Marini „II grande Miracolo", het staat op het Zuidplein in Rotterdam, zie ik vaak, een ongelofelijk mooi beeld: het paard is uitgelopen, staat zelfs niet meer op de achterste benen, het steunt daar zelfs nog ternauwernood op. De voorbenen klauwen angstig in het niets, zoekend naar enig houvast, de ruiter heft de armen ten hemel en blijft, als door groot wonder, il grande miracolo, te paard. Een bijna bizar één zijn van mens en dier. De vorm geving is teruggebracht tot de volko men essentie. Een uiting van woeste kracht die nog net beheerst wordt. Sober maar dramatisch met enkele lijnen in de ruimte geschreven. Dat is de registratie. Wat je werkelijk onder gaat bij het telkens weerzien van deze plastiek is niet exact onder woorden te brengen. Marini's kunst is nooit helemaal ab stract geworden. Hij baseerde zich op herkenbare onderwerpen die steeds weer terugkeerden: paarden, met of zonder ruiter, vrouwenfiguren Po mona's en saltimbanks, kermisgas ten. De 'een'realitelt die hij in de loop der jaren op een steeds veranderende maar ook steeds weer eigen manier interpreteerde. In het werk van Mari ni. word je dikwijls geconfronteerd •MMM HILVERSUM Zes Engelsen, dn Amerikanen, drie Nederlanders s een Canadees nemen deel aan de 7'. Internationale Dirigentencursus vc de NOS, die deze maand in Hilversuc wordt gehouden. Deze dertien cursu ten werden uitgekozen na een toel* tingsexamen, dat de afgelopen dage plaatsvond en waarvoor 23 kandid» ten waren. De cursus, die wordt geleid door Engelse dirigent Edward Downet staat dit keer geheel in het teken va: de Opera en de operette. De eerst* twee weken wordt door de dertic cursisten gewerkt met twee piarüs ten, de Nederlandse pianist Jan Slot houwer en de Engelsman Andrei Greenwood. Daarna kunnen maJd maal acht van hen verder met tw« NOS-orkesten het Omroeporkest en het Promenade Orkest en hf Groot Omroepkoor en solist daaruit Tijdens de cursus is er een openbi cursistenconcert door het Omroep kest en solisten uit het Groot roepkoor. Dit concert wordt gegevi op zaterdag 23 augustus om 20.15 uir in VAR A-studio 1 te Hilversum. I"J slotconcert van de cursus is zaten 30 augustus in de KRO-studio in I versum. Daaraan wordt meegewerl door het Promenade Orkest, Groot Omroepkoor en solisten. De dertien werkende kursisten zijr (ln alfabetische volgorde) Daan Admiraal (31) Nederland (Amsterdam). U» Brown (35) Engeland Brace Cohen (32) Amerlf Paul Wilson Daniel (22) Engeland Andrew Orw wood (31) Engeland Ayls Jonnides (37) Engelai Igor Kennaway (32) Engeland Gilbert Paten" (33) Canada James Ponman (271 Engeland. E ard Rasquin (33) Nederland (Maastricht). D Robertson (22) Amerika Martin Rutlshauer (2 Amerika. Lex Veelo (30) Nederland (Den Hal AO-boekje nr 1825: Gebruik en mb bruik van de wereldzeeën, door A. I Zwinenberg. Uitg. Stichting IVIO, Lt lystad. (20 blz - 1.90). Marino Marini: „Rrd met ruiter" 1956-1957 met een extatisch kutenaarsschap. uit de bewonderende bewondering Die extase werd echtnoott tot een om de dingen en niet uit een hoog- "uC"sImsom"Alohen":d roes. omdat zij kennéc voortkwam' moedig besef van eigen grootheid ö°mera. uitg. Samsom. Alphen ad Van uitgeverij Elsevier te Amst dam zijn de volgende boeken: 2<H nxaktfototips, van R. A. Bürkle (100, blz - 10.90). Een ondergronds be staan, een avonturenroman van I Cottonwood (228 blz - 18.90). Ee» zaam duel, roman van A. Evans ov«t de oorlog ter zee (248 blz - 19.90). Hd blauwe ijs, avonturenroman van H Innes (319 blz - 14.50). Bewijs val herkomst, roman van F McDonald (427 blz - 34.50). De strijd om het bestaan, een inlq ding in de politieke economie van F Rijn (280 blz - 32.50). ~s

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 4