Het verhaal van Johanna Judith Zeelt Paus is van plan nog veel te reizen Uit brieven van lezers Trouw Leger des Heils: drie miljoen soldaten VANDAAG VOORBUGANGERS Kerken helpen Oeganda DINSDAG 5 AUGUSTUS 1980 TROUW/KWARTET door prof. dr D. Nauta In een regelmatig tempo verschijnen de delen die dr C. Smits bezig is te wijden aan de geschiedenis van de Afscheiding van 1834. Nu mag ik de verschijning van het vierde deel aankondi gen, waarin hij handelt over de gang van zaken in de provincie Utrecht. Het gebeurde in de stad Utrecht vormt in zijn boek een belangrijk onderdeel. En wat de overige behandelde plaatsen betreft moet men bedenken dat deze in werkelijk heid niet eens alle in de genoemde provincie gelegen zijn. Maar voor de Afgescheidenen maakten de desbetreffende gemeenten deel uit van het kerkverband in die provincie. Het zijn Amersfoort. Bunschoten. Nijkerk, Scherpenzeel. Renswoude, Veenendaal. Rhenen. Leersum, Zeist, Westbroek met Achttienhoven, Lin- schoten. Kockengen, Loenersloot c.a., Baambrugge, Oud-Loosdrecht, 's-Graveland en Hilversum. Ook dit gebied viel evenals de in de vorige delen behandelde stof onder de invloedssfeer van H. P. Scholte. on der de leiders der Afscheiding een markante persoonlijkheid met geheel eigen opvattingen en pretenties. Grondigheid Ook in dit deel, dat in omvang met zijn bijna vijfhonderd bladzijden de vorige nog overtreft, valt weer op de grondigheid waarmede het onder zoek werd verricht en de zorgvuldig heid welke besteed werd aan de ver antwoording van de medegedeelde feiten en uitspraken. Enige grotere beknoptheid in de uit eenzetting zou geen kwaad hebben gekund. En wanneer de auteur een wat andere opzet en indeling van het door hem verzamelde materiaal had gekozen, zou zulks voor de doorsnee- lezer een weldaad hebben betekend. Want het valt niet te ontkennen dat het lezen van het boek allerminst glad en vlot loopt, ook als men in het oog houdt nu eenmaal niet met een romannetje van doen te hebben. Lezing en gezette kennisneming van net werk is inderdaad de moeite waard. Temidden van soms wat onbe duidende gegevens, welke ons wor den opgedist, krijgen wij telkens al lerlei nieuwe, meermalen zeer interes sante mededelingen omtrent toestan den en verhoudingen onder de Alge- scheidenen te vernemen. Rijke vrouw Bij wijze van voorbeeld wil ik het een en ander aanhalen omtrent Johanna Judith Zeelt, de welgestelde vrouw die in Baambrugge voor de Alge- scheidenen zulk een steun is geweest. Het is aan de schrijver van ons boek gelukt nog diverse bijzonderheden over haar levensgang aan de weet te komen. Zij werd 14 december 1780 te Amster dam geboren als dochter van de ma kelaar in vaste goederen, obligatiën, beleningen en inboedels Wouter Zeelt, woonachtig aan de Keizers gracht tussen de Huiden- en Wolven- straat Hij kocht in 1784 het buiten Postwijk te Baambrugge, waar na derhand zijn dochter gehuisvest zou zijn. Deze was de enige erfgename van haar ouders en kon gelden als een zeer gefortuneerde vrouw. Bij haar overlijden op 22 november 1864 liet zij een vermogen na van ruim 550 duizend gulden. Zij trad in 1821 dus op veertigjarige leeftijd, voor het eerst in het huwe lijk, met iemand, 53 jaar oud. Van haar kant trad daarbij als getuige op Jan Balke, haar tuinman in Baam brugge. Het moet een ongelukkig hu welijk zijn geweest. De man is in 1832 overleden. Maar in de tussenliggende jaren zijn er door haar verschillende processen met hem gevoerd. Proces In 1823 diende zij bij de rechtbank te Amsterdam een eis tot scheiding in. De president bepaalde op 24 januari 1824 dat zij, tijdens de duur van het proces, niet met haar man behoefde samen te wonen. De man, Cornells van IJsseldijk, kreeg daarbij alleen in handen het beheer ook over haar gro te vermogen, terwijl hem ook toege wezen werd het recht van gebruik der echtelijke woning; deze bevond zich aan het tegenwoordige Rembrandts- plein. Zelf heeft zij toen een tijdelijk onder dak gevonden bij H. J. Daniels, ont vanger van de registratie, wonende op de Prinsengracht tussen Leidse- en Spiegelstraat. Het vonnis van de rechtbank dat op 20 november 1824 werd geveld, hield de afwijzing van de ingestelde eis in. De overwegingen van het vonnis geven enige kijk op de achtergrond van het geval. Het heet daarin dat zij haar eis wilde funderen „op atroce (dat is gruwelijke) behan delingen en beledigingen van de ge daagde jegens haar"; zij moest even wel bewijzen dat die behandelingen en beledigingen „van zulk eenen hevi- Huize Postwijk te Baambrugge gen aart zijn geweest dat dezelve de voortdurende zamenleving tusschen haar en den gedaagde ondragelijk, zoo niet zelfs gevaarlijk maken." Getuigenverhoor Uit het getuigenverhoor was geble ken dat de gedaagde „niet altoos en overal de eisscheresse met die liefde, achting en genegenheid heeft behan deld, welke elk man verpligt is aan zijne vrouw te betoonen", en hij voor al aan haar verschuldigs is „uit aan merking van het belangrijk vermo gen hetwelk de eischeresse ten huwe lijk heeft aangebracht." Het recht om een scheiding te vorde ren wordt afgewezen, „zoo lang door de eisscheresse niet voldoende bewe zen wordt dat daarmede zulke atroce behandelingen en grove beledigingen gepaard gaan dat de voortdurende zamenleving onbestaanbaar is met hare rust en veiligheid en alzoo on dragelijk en zelfs gevaarlijk." Hoe in de volgende jaren de verhou ding precies is geweest, valt met ze kerheid niet vast te stellen. Beiden hebben tot zijn dood vermoedelijk in het geheel niet en stellig gedurende de laatste jaren van zijn leven niet meer samengewoond. Zij woonde toen aan de Keizersgracht over de Westermarkt, blijkens noteriële stuk ken. Spoedig daarna is zij verhuisd naar Baambrugge. IJsseldijk is in de geschiedenis bekend vanwege haar milde goed geefsheid. In Amsterdam sloot zij zich aan bij dc Afscheiden gemeente. Toen door deze gemeente tot de mi nister een rekwest gericht werd, merkte het classicaal bestur van de Hervormden in die stad in een missi ve aan dezelfde minister in 1835 op, dat zij door haar vermogen in staat was om veel te kunnen doen. Zij is, heet het „eene vrouw van zeer bekrompen kennis en vermogens, die zich door elke die een vroom gelaat toont, laat innemen en door hare rui me tijdelijke middelen vroeger aan de vereenigingen onder Mijdrecht en Zwijndrecht aanmerkelijk heeft uit gereikt." Hier zijn bedoeld de dusge naamde Zwijndrechtse Nieuwlich ters, een sekte van geheel ander allooi dan de Afgescheidenen, maar die wel nastreefde een terugkeer naar de ge meenschap van de eerste christelijke gemeente in Jeruzalem. Goedgeefs Mevrouw Zeelt zij heeft zich nooit bekend gemaakt als de weduwe van Bedroefd Welnu, zij heeft met haar geld enorm veel gedaan ten behoeve van diverse gemeenten der Afgescheidenen, on der meer van die in Baambrugge. Jarenlang werden er bijeenkomsten gehouden op haar buiten Postwijk. Nadat deze geruime tijd ongemoeid waren gelaten, gingen de desbetref fende autoriteiten in 1845 daartegen optreden en werden er processen-ver baal opgemaakt. In verband met daarmede was het dat mevrouw Zeelt in mei 1846 (niet voor het eerst trouwens) een verzoek schrift richtte tot de koning. Zij ver klaart daarin bedroefd te zijn over een eerder ontvangen dispositie van de ministers; dezen hadden in hun afwijzende beschikking zich ingela ten met „mijne subjectieve behoefte aan Godsdienstige stichting" en de bevrediging daarvan. Verzoekschrift Zij gaat dan verder: „Ik neem de vrijheid de opmerking te maken, dat, wanneer ik met mijne huisgenooten eene predikatie aanhoor, en er wordt door andere menschen, hetzij protes tanten, hetzij roomschen, gevraagd om er bij tegenwoordig te zijn, ik in mijne godsdienstige stichting onvol daan ben, wanneer ik zulke men schen aan de deur moet afwijzen. Ik heb behoefte om aan anderen niet te weigeren, hetgeen ik zonder te zondi gen tegen God, zelve geniet en tevens aan anderen verschaffen kan. Was dit het geval, dan zou ik in het maat schappelijk leven door verkoop van vaste jflëderen en landerijen en het plaatseh van het kapitaal in vreemde fondsen, mij aan vele belastingen kunnen onttrekken, terwijl ik dan tevens in staat was om gedurende mijn leven zoodanig met mijn effec ten te handelen, dat na mijn overlij den de schatkist er weinig voordeel van zou trekken. Ik draag rijkelijk bij in de veelvuldige lasten van den Staat, en zou gaarne in mijn huis, binnen de besloten wanden mijner woning, vrijheid hebben, ,om, wan neer ik Gods Woord hoor verkondi gen een ieder toe te laten, die stil wil komen aanhooren. Kunnen Ur. Ms. Ministers mij een middel aan de hand geven om dit te verkrijgen, zonder kwetsing van het geweten, ik ver klaar mij ten volle bereid dit middel ter hand te nemen. Ik herhaal dus eerbiedig mijn verzoek, dat het mij vergund worde om in mijn huis met de mijnen godsdienst te oefenen in tegenwoordigheid van allen, die daar bij tegenwoordig willen zijn. Zij verzoekt ontslagen te worden van de betaling der boeten en gerech tskosten. Zij wijst erop dat het aantal afgescheidenen ter plaatse te gering is om een afzonderlijke gemeente te vormen. Zij vervolgt: .Aanvraag te doen om als bijzondere personen te verzamelen, kan ik niet, I. dewijl daardoor uitgesloten wordt hetgeen men eeredienst gelieft te noemen, 2. dewijl daardoor toch ook uitgesloten worden de personen, die niet tot zulk een gezelschap behooren, 3. dewijl ik niet weet van te voren op te geven het getal personen, omdat ik geen ver- bindtenis heb gemaakt om met be paalde personen te vergaderen." De gevraagde kwijtschelding werd natuurlijk niet verleend. Ook latere pogingen tot in 1850 toe bleven zon der het begeerde resultaat. Daarna Mevrouw J. J.. Zeelt heeft zij de opgelegde boeten betaald, toen zij bedreigd werd met de inbe slagneming van haar goederen. Testament Interessnt zijn ook de beschikkingen welke mevrouw Zeelt in haar diverse testamenten gegeven heeft. Daaruit zij slechts medegedeeld, dat volgens een beschikking uit 1861 een bedrag van ze. duizend gulden moest worden uitgeke »rd tot het. doen bouwen van een lok tal voor de Christelijk Afge- scheider. gemeente, en wel in de vol gende be voordingen: „dat deze Kerk en Schoo. het eigendom zij of worde van de eerste Gemeente der Christe lijke afgescheidenen die zich te Baambrugge zal vestigen." En zij ver klaart tewensen „uit bijzondere toe genegenheid, bij wijze van schenking onder de levenden, in vollen en vrijen eigendom af te staan en over te dra gen aan of ten behoeve der Christelij ke afgescheiden gemeente welke te Baambrug is of zal gevestigd worden, en die reeds lang en tot heden, hare zamenkomsten ten hare huize ge woon is te houden, een gedeelte grond zijnde de boomgaard der boe renhofstede genaamd Lindenhof thans Postwijk." Op 22 november 1864 is deze vrouw, die voor zichzelf heel weinig eisen moet hebben gesteld, overleden. Naar aanleiding van: De Afschei ding van 1834. Vierde deel. Provincie Utrecht, door dr. C. Smits, Dor drecht, J. P. van den Tol, 1980 (494 blx.; prijs 69.50). De foto's zijn uit het boek overgenomen. Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen berichten, artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten, oproepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te worden). De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor. Hierover of over het niet plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas niet corresponde ren. Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw. Postbus 859.1000 AW Amsterdam. Bij publikatie worden naam en woonplaats van de schrijver vermeld. van dialoog het onderonsje over de apartheid wordt voortgezet Inder daad, een gezelligheidstheologie (Al- dert Schipper), maar dan wel een hele wrede. Dronten H.J. Veltkamp GOS (2) waarin opgenomen: De Rotter dammer. met Dordts Dagblad, Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leldse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammlnga Directeur ing O. Postma HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam Wibautstraat 131 Amsterdam lei 020-913456 telex 13006 Postgiro 66 00 00 Bank Ned Credietbank Rekenmgnr 23 00 12 574 Gemeentegiro Amsterdam XI1000 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel 010-115588 (abonnementen en bezorging) tel. 010-115588 (redactie) tel 115700 (uitsluitend voor advertenties) Westbiaak 4 Rotterdam REGIO DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Den Haag tel 070-469445 (abonnementen en bezorging) lei 070-469445 (redactie) let 070-468864 (uitsluitend voor advertenties) Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND (abonnementen en bezorging Postbus 3 8000 AA Zwolle tel 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwolle Abonnementsphjzen:- Per maand 16,98 Per kwartaal 50.95 Per half jaar 101.90 Per (aar 201.60 Advertentietarieven op aanvraag Telefonische abonnementenop drachten (zie adressen boven) Opgave familieberichten 9-19.30 van maandag t/m vri|dag. Op zondag van 18-20 uur telef 020- 913456. Opgave mtnt-advertenties tet 020-936868 of schr.tlelijk aan Mim-Adv afdeling, postbus 433. 1000 AK AMSTERDAM Adreswijzingen uitsluitend schrif telijk aan onze Amsterdamse Rolstoelen Of we nu blij moeten zijn met de inhoud van het stukje „Liften op sta tion voor rolstoelhouders" (Trouw 25/ 7), weet ik niet. Je kimt het op ver schillende manieren interpreteren. U moet niet denken dat ik tegen het aanbrengen van liften op stations ben. Nee, integendeel! Ik vind het juist een zeer betreurenswaardig feit dat zo'n stukje als dit. waarin het gaat over het in aanmerking komen Get wel( Nog niet eens over het defini tief aanbrengen zelf) van een lift voor rolstoelhouders, in zo'n welvaarts land als het onze, nog apart in een krant moet komen te staan. Dat het niet een logisch feit is dót er zulke liften gewoonweg zijn en al moeten horen tot de normale uitrusting van een publiek, een openbaar gebouw. We staan zogenaamd altijd klaar met onze rechten zus en plichten zo, maar falen we niet ln onze plicht ten op zichte van onze gehandicpate mede burger en/of oudere medemens? Of zijn de spelregels van een levend mensenbord al zo oneerlijk geworden dat deze twee mensengroepen van onze „samenleving" eerst maar zelf moet roepen om hun recht, wat dan misschien na maanden door hun me deburgers, van wie juist zij al onge wild afhankelijk geworden zijn, ge hoord zal worden? We praten over sociale voorzieningen, er worden stu dies gemaakt overja, over onder andere. Wel of geen liften voor rol stoelhouders in stations. Gelukkig we zijn er mee bezig, we doen er wat aan!Waar zijn we mee bezig? Hoe ra, de rolstoelhouders in Zwolle kun nen heel misschien straks in de toe komst zelf hun Zwolse wereldje gaan vergroten door de trein in te „stap pen", maarkrijgen zij de gelegen heid er ergens anders weer uit te gaan? Ik vind het een onbegrijpelijke en niet Juiste zaak dat er gekeken moet worden of een station voor lif ten in aanmerking komt of niet Ze moeten er gewoon zijn! Bennekom A. Rothuizen GOS Laten de gereformeerde kerken nu toch alsjeblieft zo snel mogelijk op stappen uit de GOS Het jarenlange gesjacher met de apartheid in Zuid- Afrika had al voldoende reden moe ten zijn. Nu dit merkwaardige gezel schap voortvaart met de kameel van de apartheid door te zwelgen en be gint met schandelijke muggezifterij- en als het verschil tussen homofiele geaardheid en praktijk is voor mij de maat vol. Als er op deze manier met onze homofiele vrienden gesold wordt, kunnen we er beter maar di rect uitstappen. We hebben gezien wat ervan komt als onder het motto Wat ds. Hofland schrijft, namelijk dat de gereformeerde delegatie op de GOS geen nieuwe interpretatie heeft gegeven van het synodebesluit inza ke homofilie, overtuigt me niet. Mijns inziens wordt hier wèl een andere uitleg gegeven en worden de beslui ten van november 1979 wèl terugge draaid! Ik ben zelf lid van de particu liere synode van Utrecht van de gere formeerde kerken. In de februari-zit- ting hebben afgevaardigden van Utrecht naar de generale synode de besluiten van de generale synode toe gelicht. Mijns inziens is het niet waar, dat de synode geen positieve en ook geen negatieve en ook geen tolerantie bindende uitspraak heeft gedaan! Moeten daarmee de 40.000 homofiele gereformeerden de kou in worden ge stuurd en vaders en moeders, die een homofiel kind hebben, tot wanhoop worden gebracht? Ik kan mij ook volledig aansluiten bij het stukje van ds. Timmers, waarin hij schrijft, dat de Nederlandse delegatie, uit protest, de vergadering in Nimes had moeten verlaten toen de Nigeriaanse afge vaardigde vol trots vertelde, dat zij, als gereformeerden, de enige homo fiele mede-christen in de gevangenis hadden gezet (hij zou misschien Mat- theüs 25 eens kunnen lezen of komt dat in zijn Bijbel niet voor?). Ik vind de houding van de Nederlandse dele gatie laf. Maarssenbroek S. Jonker GOS (3) Daar zit je dan, nauwelijks zeven maanden na de oproep van de Gere formeerde Kerken inzake de homofi lie, met de verslagen van de G.O.8. te Nimes. De hoop dat het in een kerk toch echt de bedoeling kan zijn om elkaar te ontmoeten, van elkaar te leren, om samen misschien iets te ontdekken van wat het evangelie be doelt, is verdwenen. In Nimes won de haat tegen een groep mensen die een andere seksuele geaardheid heeft dan de meerderheid van het mensdom. In Nimes zagen de vertegenwoordigers van de gereformeerde kerken in deze wereld het als hun voornaamste taak om als evangelische boodschap door te geven, dat er een oordeel geveld moet worden over een groep mensen. In Nimes bleek weer overduidelijk dat er voor bepaalde mensen geen plaats is, behalve wanneer er van te voren bepaald wordt wat ze na aan vaarding zullen doen en vooral laten. Dit alles met beroep op het woord van God. Soms denk ik wel eens: hoe heeft God ons toch ooit zijn woord kunnen geven. Hij wist toch dat we elkaar ermee zouden vernieti gen. Hij weet toch hoe we zijn. Als ik zulke berichten als uit Nimes lees. denk ik: hier staat het voortbestaan van een kerk op het spel. Wanneer men zich het woord van God toeeëi- gent om mensen af te wijzen, denken we misschien Gode een welgevallig werk te doen; dat dacht Saulus ook. toen hij de christenen in Jeruzalem vervolgde. Als de haat tegen een groep mensen zo diep in de kerk is doorgedrongen, waaruit leeft zo'n kerk dan? Waarom juist deze groep en niet bij voorbeeld de rijken? Als er ergens in de Bijbel tegen gewaar schuwd wordt, is het tegen de rijk dom. De kerk heeft de rijken altijd graag zien komen vanwege het orgel fonds en de nieuwbouw van een kerk. Dat juist de groep homoseksuelen het in alle tijden moet ontgelden in de kerk, heeft niets met christelijk geloof te maken, maar met seksuali teit en de problemen die we daarmee hebben. Wanneer mensen vanuit hun onzekerheid en angst voor dingen in henzelf naar zekerheden grijpen, moeten zij wel onbekende dingen en mensen afwijzen. Elkaar aanvaarden en met elkaar omgaan is een gave en houdt ook een risico in, denk ik, het risico van het onbekende, dus onze kerheid. De gereformeerde kerken in Nimes durven dit risico niet aan. Ze kunnen niet geloven, dat wij allen Oods schepselen zijn. en dat een werkelijk contact wel eens niet alleen een opdracht maar ook een zegen zou kunnen zijn. Amstelveen Mieke Booij-Heuzeveldt Iran Het Iraanse volk strijdt om onafhan kelijkheid, zowel van „Rusland" als van „Amerika". Dat was zo en is tot nu toe zo gebleven. Maar de onwil in de westerse wereld om deze strijd te begrijpen is ontstellend en slechts te verklaren door de keuze waar wij met Amerika voor staan in november a.s.: Carter of Reagan. De hoofdklacht van het Iraanse volk, de gijzelaars, Ghotbzadeh, Bani Sadr en ook Kho meini is, vanuit hun verschillende in valshoeken, dezelfde namelijk het niet veroordelen door ons van het misdadig optreden van het met extra aangevoerde Amerikaanse wapens en dito adviseurs uitgeruste Iraanse le ger kort voor de val van de sjah. Dit leger vermoordde toen duizenden on gewapende demonstranten, kinderen en veel jonge mensen. En dat alles om te voorkomen dat die Iraanse „gel dkraan" dicht gedraaid zou kunnen worden. Doordat toen het Iraanse le ger in grote getalen overliep naar het volk en het voor hen opnam, moest de sjah verdwijnen, en ging inderdaad die kraan helemaal dicht. En die kraan moet weer open, want dat is ook „ons" belang, denken wij. Van daar de ene tegencoupe na de andere en vandaar ook dat onbegrip voor Iran en zijn leiders: eigenbelang. Wij brengen het Iraanse volk tot wan hoopsdaden als die gijzeling en nau welijks te begrijpen veelvuldige doodstraffen tegen staatsvijanden van Iran. Waddinxveen J. Oosthoek Afghanistan (2) In Trouw van 31 Juli vraagt de heer Van Loo waarom er geen demonstra ties zijn tegen de oorlog in Afghanis tan. Volgens mij wist de heer Van Loo toch wel dat die Vietnamdemonstra- ties geleid worden door de Sowjet Unie, nu heeft de Sowjet Unie geen belang bij een Afghanistan-demon- stratie, want dan komt hun vuile was naar buiten (gifgas en napalmbom men). Hiermede is het bewijs gele verd dat de Vietnam-demonstranten gemanipuleerd zijn door de Sowjet- Unle en zich voor het Sowjet karretje hebben laten spannen. Scherpenzeel W. Geuze Jeruzalem (2) Jeruzalem was vele eeuwen lang de hoofdstad van Israël. Dit was leiding Gods. Toen de vijanden van Israël het voor het zeggen hadden, was ook de heili ge tempelplaats met de zogenaamde klaagmuur voor Israël verboden ge bied. Geheel onverwacht bij een door Israël beslist niet begeerde en begonnen oorlog, die er op uit was de Staat Israël te vernietigen kwamen geheel Jeruzalem en de voor Israël heilige plaatsen, onverwacht en zeer verrassend weer in Israëlische han den. Door dit wonderlijk gebeuren werd de oude situatie hersteld. Jeruzalem behoort onverdeeld tot Is raël en dat moge zo blijven! Ook ter wille van andersdenkende gelovigen die, met hun heiligdommen door Is raël beschermd worden. Dat was on der de Islam stellig andersHet Israëlische besluit zal door velen on verstandig worden genoemd. Maar dit was een geloofsdaad: men mocht en kon daardoor niet anders. Het is van een veel grotere dan van slechts politieke betekenis. Utrecht A. Witsel Jeruzalem (3) Het Trouw-commentaar van 31 juli over Israël is zeer onbevredigend. Enerzijds wordt „de principiële zaak" naar voren gehaald, van een staat, die nota bene door de Verenigde Naties zelf in het leven is geroepen. Maar aan de andere kant wordt de veroor deling van diezelfde staat als racis tisch. in 1975. en het beroep op die staat, in 1980, zich nu eindelijk eens lerug te trekken uit gebieden waar die staat niet hoort, als blamage beti teld. Men kan twee dingen doen. Ten eerste aannemen, dat indertijd, rond 1948, terecht dQor de VN de staat Israël in het leven is geroepen. Dan moet men kritiek vanwege de VN au sérieux nemen Of men kan en daar ben ik van overtuigd alle gezag van VN om op kosten van andere volken een nieuwe staat te stichten en die almaar te laten begaan tot het blijk baar al te gortig wordt, ontkennen. Dat in datzelfde commentaar de zaak Jeruzalem wordt afgedaan als een ontactische manoeuvre, waar mos lims voelt u de redactie aan! wel bezwaren tegen zullen hebben, schreit ten hemel. Redactie van Trouw: er is onrecht aan de hand; heeft u dat nog nooit vermoed? Door de verblinding van de zionisten staat de volgende holocaust onvermijde lijk vast; want God is rechtvaardig. Daarvoor zou u moeten waarschu wen. U wilt blijkbaar in uw commen taar uw zionistische vrienden niet te zeer voor het hoofd stoten. Misschien wilt u zich eindelijk eens afvragen of de hersenschim van Herzl werkelijk de moeite waard is miljoenen in het verderf te blijven storten. Eén holo caust lijkt al te veel! Renkum W. Tj. Binnerts ROME (ANP) Paus Johannes Pau- lus n heeft verklaard, dat hij voorne mens is nog veel te reizen. Een pas toor en een bisschop moeten steeds DEN HAAG (ANP) Het Leger des Heils telt over de gehele wereld drie miljoen soldaten die opereren vanuit twintigduizend posten in tachtig lan den. Vooral in Zuid-Korea maakt het Leger des Heils een spectaculaire groei door. In de afgelopen tijd zijn daar veertig nieuwe Leger des Heils gemeenschappen gesticht. Er bestaan ook plannen te komen tot vestigingen in China. In Oeganda en Zimbabwe, waar het werk van het Leger een tijdlang heeft stilgelegen door de politieke ontwikkelingen, is het werk weer hervat op verzoek van de regeringen van deze landen. Het Leger des Heils richt zich bij het werk over de gehele wereld op het verkondigen van het evangelie en daarnaast op het lenigen van mate riële en sociale nood. Het Leger werd opgericht in 1865 in Londen, waar het nog steeds zijn hoofdkwartier heeft. onder de mensen zijn en dat geldt ook voor de paus. Bovendien ziet hij zijn reizen als een dienst aan de eenheid der kerk. De paus heeft dit gezegd in een interview met het Poolse week blad „Tygodnik Powszechny". Het in terview is overgenomen door het Vati caanse dagblad Osservatore Ro mano Uitvoerige aandacht besteedde de paus in zijn interview aan zijn jongste reis naar Brazilië. „De kerk daar ver vult haar zending, wanneer zij pro beert de brede lagen der arme bevol king te helpen." De paus noemde het een evangelische plicht om juist de mensen in de grootste nood het meest te helpen. „De kerk zou het evangelie ontrouw zijn, wanneer zij niet aan de kant der armen zou staan en hun rechten in de maatschappij niet zou verdedigen". En ter verduidelijking zei de paus, dat hij met het woord kerk niet alleen de bisschoppen be doelde maar ook de leken. In het interview wees de paus er nog op, dat hij in zjn gesprekken met de Braziliaanse regering had beklem toond. dat de maatschappij aan ge rechtigheid wint naarmate zij zich afwendt van totalitaire middelen en in goed overleg maatschappelijke hervormingen doorvoert en een echte democratie tot stand brengt. De paus is voornemens, zo wordt uit Madrid gemeld, in oktober 1981 vijf dagen naar Spanje te gaan. EEN ONBEGRIJPELIJKHEID De vorige week stond min of meer in het teken van de dood van de ex-sjah Een langzaam aansluipende dood. Dat maakt dat je je gevoelens extra kritisch moet bekijken. Zelfs in Iran blijken geen uitbarstingen van vreugde te hebben plaats gevonden. De wereld van de machthebbers stond er schutterig bij. De Japanners waren misschien nog het meest op een juiste toer, toen ze verklaarden er geen boodschap aan te hebben: de ex-sjah was immers niets meer dan een privé persoon. De vriendschap van Sadat, hoe vreemd ook voor ons besef, bleek houdbaar tot in de dood De aanwezigen van enige importantie (hoewel ook niet meer dan private personen), namelijk Nixon en ex- koning Constantijn van Griekenland konden de plechtigheid moeilijk enige luister bijzetten. Onze regering sprak van de grote betekenis van Pahlevi, daarbij wijselijk in 't midden latende wat de inhoud van die betekenis was. Iemand beweerde dat zijn sluipende ziekte niet het ergste voor hem was geweest, maar de gedwongen ballingschap. Misschien is het waar. Toch dringt dan iets anders naar voren. Wat kan een mens toch zo misvormen dat hij blijft haken naar roem en grootheid, zelfs als de dood hem al aangegrepen heeft? Voor velen een onbegrijpelijkheid. Je moet, denk ik, zelf een beetje ziek zijn, om zoiets te kunnen begrijpen. Na alle leed dat dit bewind heeft veroorzaakt en de puinhoop die het achter gelaten heeft. WIJ hebben dood en leven niet ln onze hand, hoewel je wel eens tot andere gedachten zou kunnen komen als je dit alles aanziet. Het volk van Iran is nergens beter van geworden en zal wel niet eerder tot rust kunnen komen dan dat het ook van de huidige grootheids jagers bevrijd wordt, of zichzelf bevrijdt. NED. HERV. KERK Beroepen: te Hei- en Boeicop en te Bruchem-Kerkwijk T. C. Guyt kand. te Katwijk aan Zee; te Hoogezand- Sappemeer M. Zuidersma, geest, vera, tehuizen Haren (Gr.); Aangenomen: naar Anloo F. P. Lee-" ver, kand. past. medew. te Anloo;- naar Putten A. N. Langhout te Droge-' ham, die bedankte voor Dalfsen en Minnertsga; naar Aalsum en Wetzens; F. Brouwer te Lunteren. GEREF. KERKEN Bedankt: voor Gramsbergen G. P. Wijnbeek te Voorthuizen. GEREF. KERKEN (VRIJG) Aangenomen: naar Deventer J. W. Roosenbrand, kand. te Kampen, die bedankte voor Eemdijk, Onnen (Gr.), Wetzinge-Sauwerd en Zuidwolde, (Gr.). CHR. GEREF. KERKEN Aangenomen: naar Wormerveer H. B. Hoogendoorn kand. te Veenendaal, die bedankte voor Diezelinge, Emme- loord, Den Helder, Gorinchem, Lut- ten, Papendrecht en Sassenheim. GEREF. GEM. IN NED. Bedankt: voor Chiliwack (Canada) M. van Beek te Opheusden. Eddie Leeuw Dominee Eddie Leeuw, de vertegen woordiger van de Nederduitse Gere formeerde Zendingskerk (kleurlin gen) tijdens de Gereformeerd Oecu menische Synode in Nimes, heeft zich bij terugkeer in Zuid-Afrika scherp uitgelaten over de overige zwarte ge reformeerden die in de GOS meede den. Volgens Leeuw worden de zwar te gereformeerden overheerst door de financiële banden met de blanken. Leeuw zei dat hij bezig is met het losmaken van zijn gemeente uit de financiële omhelzing door de blanke gereformeerden. Zolang we financieel op de benen van de blanken rusten, komt er geen echte verandering", al dus Leeuw. Leeuw meent dat de an dere zwarte Zuidafrikanen in Nimes zo gematigd hebben gesproken uit angst dat de blanke kerk haar subsi: die aan de zwarten zou terugtrekkenr UTRECHT (PNHK) In samenwer king met de wereldraad van kerken gaan de bij de stichting oecumeni sche hulp aan kerken en vluchtelin gen aangesloten kerken door met een grote hulpactie om de hongerende bevolking van het Karamoja-gebied in Oeganda voedsel, kleding en medi cijnen te brengen. Vanuit West-Duits- land en Denemarken gaan op 6 au gustus drie vliegtuigen met hospi taal-goederen, hoogwaardig voedsel voor kinderen, banden, reserve-on-, derdelen en een ambulance naar Oe ganda. Een medisch team gaat het zieken huis in Amudat versterken. Midden jj augustus zal vanaf Schiphol nog een - vliegtuig met hoogwaardig kinder- voedsel vertrekken. Een Engelse arts is op 27 juli in Kam pala. Oeganda, aangekomen om een onderzoek te doen naar wat de ker ken nog meer op medisch gebied kun nen doen In totaal heeft de wereld raad van kerken voor bijna zes mil joen gulden besteed aan hulp voor Oeganda, waarvan de stichting oecu-"1 menische hulp tot nu toe 450.000 gul den heeft bijgedragen, vooral voor' transportkosten in Oeganda zelf. De hulpoperaties ten bate van meer dan 170.000 mensen die leven op de rand van de hongerdood, worden voortge zet in ieder geval tot de komende oogst eind dit jaar

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2