De gereformeerden en het naaktstrand König gaat met emeritaat GOS-arena gesloten Nicolaas II, heilige tsaar aller dissidente Russei Personalia Kritiek op houding Nederlanders op GOS Trouw VANDAAG VOORBUGANGEI S DINSDAG 29 JULI 1980 TROUW/KWARTET door A. J. Klei In Zandvoort liep ik een jonge man tegen 't lijf. die bij me in de straat woont We kennen elkaar heel oppervlakkig, we laten het bij een groet en soms. als we allebei in de rij staan voor de kassa van Albert Heijn. maken we een praatje. Het strand bracht ons echter nader. We wandelden een eindje samen op en ik vroeg hem. wat hij eigenlijk deed voor de kost. „Ik zit in de textiel", vertelde hij en om dit antwoord schoot ik in de lach. Niet dat ik arbeid in de textielbranche belachelijk vind, maar omdat op dat moment aan het lijf van mijn straatgenoot geen draad textiel te bekennen viel We waren namelijk op het naaktstrand. Geef je je nu niet te veel bloot?, vraagt misschien een bezorgde lezer. Laat ik terstond verklaren dat het louter en alleen mijn hoge taakopvatting was, die me had gedreven naar het naaktstrand. Na lezing van de verslagen der te Nimes gehouden gereformeerde oecumenische synode, rekende ik het tot mijn plicht, een ernstig misverstand weg te nemen bij de gereformeerde broeders in den vreemde. Op die synode, waar de vaderlandse gereformeerden ongeveer als losbollen te boek stonden (dus kun je nagaan, hoe geweldig gereformeerd al die anderen waren) werd door de Zuidafrikanen opgemerkt dat de Nederlanders niet zoveel praatjes moesten verkopen over wat er aan Zuid-Afrika mankeerde, want in hun land wemelt het van naaktstranden en blote vrouwenborsten, en al houdt Zuid-Afrika er apartheidspolitiek op na. het bloot blijft bedekt. Ik kreeg de indruk dat bij de Zuidafrikaanse gereformeerden het denkbeeld leeft dat. zodra het zonnetje schijnt, iedere Nederlander zich belust naar een naaktstrand rept. Misschien zouden we dat wel willen, maar 't kan eenvoudig niet. omdat de overheden van onze badplaatsen de naakstranden heel ver hebben weggestopt. Je moet enorme afstanden afleggen, voordatje lekker in je blootje kunt rondstruinen of, wat ook schijnt voor te komen, je kunt stoten aan andermans bloot. Om dit zorgvuldig te kunnen vaststellen, begaf ik me naar Zandvoort. De trein stopt bijna op het gewone (zal ik maar zeggen) strand, maar ik weerstond krachtig de verleiding, meteen ergens neer te ploffen. Mijn roeping was. na te gaan welke offers van ons gevraagd worden, alvorens we het badbroekje mogen afwerpen Gelukkig was het juist eb. toen ik mijn tocht ondernam, dat was mooi meegenomen, want door mul zand te ploegen valt ook niet mee. Met gezwinde pas spoedde ik me voort, maar waar mijn oog ook spiedde, nergens een bloot schepsel. Ja, af en toe een klein kindje, maar die dreumessen weten nog niet beter. Doch verder: ho maar, en ik had er toch al zo'n twintig minuten opzitten. Ik verhaastte mijn tred, de zon werd warmer, het zweet gutste me langs 't gezicht maar als mijn taak me wenkt, is niets me te veel en daarom kan ik thans berichten, dat een gemiddelde badgast pas na een dik uur sjouwen dat gedeelte van het strand heeft bereikt, wat het misnoegen der Zuidafrikaanse gereformeerden wekt. Goed, ginds is recreatie in je blootje niet mogelijk en hier wel, maar laat ik de broeders in Zuid-Afrika verzekeren dat er van hogerhand wel voor gezorgd wordt dat je zó afgepeigerd op het naaktstrand arriveert, dat de geneugten daarvan nauwelijks enige vorm kunnen aannemen. Er komt nog bij datje voortdurend gekweld wordt door de gedachte: en straks moet ik dat hele eind nog terug ook Kortom, het gaat niet aan naaktstrand en apartheid tegen elkaar weg te strepen. Bovendien: als we niet willen, hoeven we niet naar een naaktstrand, terwijl een niet gering deel van de Zuidafrikaanse bevolking vaak wel ergens heen moet, graag of niet (en meestal niet). Maar ik geef toe, ze kunnen er de kleren bij aanhouden. Helaas moet mijn verweer op het punt van de blote borsten terughoudender zijn, want die zie je ook buiten het naaktstrand alsof 't maar niks is. Ik zou zeggen: broeders, de tanden op elkaar en eventjes de andere kant uitkijken! door Pieter van der Ven Kardinaal Franz König, de aartsbisschop van Wenen, heeft de paus zijn ontslag aangeboden wegens het bereiken van de daarvoor gestelde leeftijdgrens van 75 Jaar. Eerder al legde de aartsbisschop zijn functie neer van leider van het Vaticaanse secretariaat voor de niet-gelovigen. Kardinaal König is één van de meest gerenommeerde leden van het kardi nalencollege. Tijdens het tweede Va ticaanse concilie gold hij als een smaakmaker van de progressieve richting. Zijn functie in de meest oos telijke stad van het westen maakte hem gaandeweg tot de voornaamste contactman van de roomskatholieke kerk voor de Oosteuropese landen. Tijdens de laatste conclaven (in 1978) werd zijn naam genoemd als een aan vaardbare compromiskandidaat voor het pausschap. Het werd toentertijd veel waarschijnlijker geacht dat een oudere buitenlander die in Rome goed thuis was paus zou worden dan een veel jongere als kardinaal Wojty- la. Toch zou König, volgens de gang bare geruchten, alleen in het eerste conclaaf, waaruit Luciani als paus Johannes Paulus I tevoorschijn kwam. enige stemmen vergaard hebben. Behalve het aartsbisdom Wenen leid de König ook het secretariaat voor de niet-gelovigen. Deze dubbelfunctie brengt tot het speelse grapje dat het ene veel gelovigen maar te weinig priesters heeft en het andere veel priesters maar geen gelovigen. Net las kardinaal Willebrands was hij al dus belast met een zware bisschops functie en met een curietaak. Dat brengt veel gereis met zich mee en bezorgde hem de bijnaam „kardinaal van het vliegveld", een naam die ook wel voor Willebrands gebezigd wordt. Eerder dit jaar bezocht König de volksrepubliek China. Managers waarin opgenomen: De Rotter dammer, met Dordta Dagblad, Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leldse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga Directeur ing. O. Postma HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam Wibautstraat 131 Amsterdam tel. 020-913456 telex t3006 Postgiro 66 00 00 Bank Ned Credietbank Rekenmgnr 2300 12 574 Gemeentegiro Amsterdam X11000 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel 010-115588 (abonnementen en bezorging) tel. 010-115588 (redactie) tel. 115700 (uitsluitend voor Westblaak 4 Rotterdam REGIO DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Den Haag lel 070-469445 (abonnementen en bezorging) tel 070-469445 (redactie) tel 070-468864 (uitsluitend voor advertenties) Parkstraat 22 Oen Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERLANO (abonnementen en bezorging Postbus 3 8000 AA Zwolle tel. 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwolle Abonnementsprijzen: Per maand f 16.98 Per kwartaal 50.95 - Per half jaar 101.90 Per jaar ƒ201.60 Advertentietarieven op aanvraag Telefonische abonnementenop drachten (zie adressen boven) Opgave familieberichten 9-19 30 van maandag t/m vrijdag Op zondag van 18-20 uur telef 020- 913456. Opgave mini-advertenties fel 020-936868 of schriftelijk aan Mini-Adv. afdeling, postbus 433. 1000 AK AMSTERDAM Adreswijzingen uitsluitend schrif telijk aan onze Amsterdamse adressen. König was ook een gevraagd spreker op congressen en conferenties. Zo hield hij een rede op het internationa le symposium voor management in Sankt Gallen (Zwitserland) in mei van dit jaar. Uit zijn toespraak viel op te maken dat men als „progressief theoloog" te boek kan staan, goede contacten met Oost-Europa kan on derhouden, en een rode mantel kan dragen, maar dat met dat alles nog geen „radicale sympathieën" hoeven te ontstaan De verzamelde managers in Zwitser land werden onderhouden over de christelijke ethiek in het zakenleven. König sprak over de waarde van de werknemer als persoon, de rechten van de aandeelhouders, de particulie re eigendom van produktiemiddelen, noodzaak en de sociale functie van concurrentie, de zedelijke plicht van de ondernemer om zijn zaak rendabel te houden. Een van de Nederlandse deelnemers was teleurgesteld dat de roomskatho lieke kerk in deze godentempel van het grootkapitaal op geen andere wij ze aanwezig was dan met een gladde, ethische beschouwing waar geen van de toehoorders ook maar enigszins profetisch door kon worden geprik keld. Ook andere „kritische mana gers" vroegen zich af of een hoge prelaat zich moest laten inhuren als een soort ethisch-religieus vijgeblad voor het zakenleven. König is bijna 25 jaar aartsbisschop van Wenen geweest. Hij was de opvol ger van de destijds niet minder be kende kardinaal Innitzer. Voor hij bisschop werd doceerde hij gods dienstwetenschappen en ethica. Naar verwachting zal de paus binnen enke le maanden het ontslag aanvaarden en een opvolger aanwijzen. door S. Rozendal De plusminus 35 delegaties op de gereformeerde oecumenische synode, de GOS, hebben in hun verontrusting over de Nederlandse pastorale Inzichten de homofielen voor de leeuwen gegooid. Zo moeten de homofielen van diverse landen de uitspraken van hun vertegenwoordi gers hebben ervaren. Aan de advocaten van het synodebesluit van de gereformeerde kerken in Nederland valt wel iets te vragen omdat hun pleidooien ook hier verwarring hebben gesticht, vanwege het ontwijkend karakter. Leren een man Gods te rijn, stu dieconferentie voor „geestelijke lei ders" („dominees, voorgangers en an dere leiders") met de internationaal bekende charismatische leiders De- rek Prince en Den Wright, 15-19 sep tember, Ruighenrode, Lochem. Aanm. bij „Jeugd met een Op dracht". Heerde (tel. 05782-1534). Geestelijk leven in de gemeente, bezinnings- en jaarvergadering in Woord en Geest, spreker ds. J. C. Schouten, zaterdag 13 september 10.30-16.30 uur. Grachtkerk, Lieve- Vrouwestraat 15, Amersfoort. Inl. tel. 010-840074. Profeten, vroeger en nu, symposi um over toekomstdenken met prof. dr M J. Mulder, prof. dr. C J. F. Bötcher en prof. dr. L. Leertouwer, georganiseerd door de vereniging van vrijzinnige hervormden, zaterdag 13 september, 10.30-16 uur, Grote Kerk, Dordrecht. Inl. en opg. tel. 030-331572. Werken met groepen, training ker kelijk groepswerk, kadertraining, dis cussie- en gesprekstechniek, 15-19 september. Kontakt der Kontinen ten, Soesterberg (tel. 03463-1755). De bezieling en de visie die de synode te Lunteren uitstraalde is onherken baar in de verdediging van professor dr. K. Runia. Zijn visie dat de synode alleen heeft gesproken over homofie le geaardheid en de homofiele prak tijk buiten beschouwing laat is strij dig met de verdediging ter synode van dominee B. J. F. Schoep, die stelde dat in de geloofsrelatie van God en mij niemand of niets, uitein delijk zelfs geen kerk, tussenbeide komt. Zodoende staat er in het besluit een 'oproep om elkaar te aanvaarden, daar het ons niet toekomt medemen sen in hun homofiele geaardheid én beleving ervan te veroordelen, daar het laatste woord hierover aan de Heer zelf is. Past dit reformatorisch inzicht niet in de gereformeerde traditie?, zo vragen wij ons af. Is het bovendien zo gere formeerd om op te merken dat de enige praktiserende homosexueel in de gevangenis zit, zoals de Nigeriaan- se afgevaardigde deed? Zou hij niet veeleer daar op bezoek moeten gaan in plaats van in Nimes te komen beweren dat in de derde wereld geen homo's zijn (alhoewel ik hem liever zag gaan dan komen als ik daar in de gevangenis zat)? Wisten onze afge vaardigden niet dat in veel landen politieke delinquenten vaak van ho- mosexualiteit beticht worden om hen zo te kunnen veroordelen. Eveneens een centraal gegeven uit de synodale discussie van de afgelopen jaren is de ontwikkeling van praten óver de homofilie naar onderling ge sprek tussen homofielen en heterofie- le gemeenteleden. Deze pastorale in zet is in Nimes niet gehanteerd. Inte gendeel. Er is gepraat over homofie- DEN HAAG (ANP) De protestantse stichting voor verant woorde gezinsvorming (PSVG) vindt dat de delegatie van de gereformeerde kerken ln Nederland op de gereformeerde oecumenische synode (GOS) ln Nimes duidelijk had moeten verklaren dat praktizerende homofielen aan het avondmaal mogen deelnemen en ambten mogen vervullen. De Nederlandse delegatie heeft ln Nimes weliswaar geweigerd te belo ven dat homofiele gemeenteleden die aan hun geaardheid gestalte willen geven, niet aan het avondmaal mo gen gaan,en geen ambten mogen ver vullen, maar de PSVG is van mening dat de delegatie het besluit van de gereformeerde synode in Nederland over homofielen van november 1979 te weinig heeft verdedigd. De PSVG is van mening dat in Nimes is geble ken hoe onduidelijk het besluit was, waarin een opening naar praktizeren de homofielen werd gemaakt. „Wat heb je aan meer ruimte als die ruimte veel minder blijkt te zijn dan het eerst leek", aldus Hanneke te Winkel, stafmedewerkster van de PSVG. Volgens haar is het gereformeerde besluit van november slechts een lief dadig tolereren van de homofiele mens geweest en geen volledige ac ceptatie. Dr A. Kruyswijk, secretaris oecume ne buitenland van de gerefórmeerde kerken in Nederland en een van de deelnemers aan de GOS, zei voor IKON-radio dat homofielen die dach ten dat de gereformeerde kerken in Nederland hen volledig accepteren, niet alleen in hun geaardheid maar ook in de uitoefening van die geaard heid, zich niet hebben vergist. Zie ook artikel: sloten. GOS-arena ge len zonder dat er ook maar één te zien of beter nog te horen was. Als theologisch geschoolde afgevaar digden gaan praten over besmet tingsgevaar. kinderlokkerij, wellust e.d. is voorlichting over en doorlich ting van hun maatschappelijke situa tie vereist. Anders worden de homo fielen in de achterban van deze kerke lijke leiders het slachtoffer van de onwetendheid en de vooroordelen. Ik kan niet anders dan het de afge vaardigden van onze kerken kwalijk nemen dat ze onze mede-broeders en -zusters niet hebben gewezen op het levensgevaarlijk karakter van hun standpunten en handelswijze. Van Amerika tot en met Nieuw-Zeeland zijn geen berichten gekomen van le venslustige ex-homo's. Dit feit had de GOS tot voorzichtigheid moeten aan sporen. Het synodale rapport van 1972 is de zusterkerken voorgelegd. Ook nu is in de laatste synodale discussie de me ning van de zusterkerken ter sprake gebracht, maar ik heb begrepen dat men een eigen verantwoordelijkheid zag om in onze Nederlandse kerksitu- atie een geïinspireerde evangelisch verantwoorde stap te zetten. Een be- leidsdaad-waarin Avondmaal en Bij bel niet als machtsmiddel van de kerk, maar als gemeenschapsstich tende en heilvolle weg gebruikt worden. Gelukkig hebben de advocaten ge weigerd deze vrucht van eensgezind beraad ook nog op te geven. De ver warring in Nederland over wat er nu eigenlijk besloten is op onze Lunterse synode is groter geworden en er is een kans gemist om aan onze buitenland se zusterkerken te melden wat ze hadden kunnen betekenen voor hun homofiele landgenoten. Ik blijf ten slotte met de levensgrote vraag zitten hoe deze mensen zullen reageren als in hun gezin of familie mensen homo fiel blijken te zijn. Siep Rozendal is lid van de werk groep ter stimulering van gesprek ken tussen homofiele en heterofiele gemeenteleden, uitgaande van de de- putaten gemeenteopbouw, sectie pastoraat, van de gereformeerde kerken. LM oi Hereniging? ej< de regering-Begin stelt niet alleen vele Israëliërs in hun vertrouwen o de proef, maar ook velen buiten Isjer die zich in het verleden „achter Israël" hebben opgesteld Met gro zorg zien zij de ontwikkelingen in Israëlische politiek met name in zoverre die de enige „bondgenoot' e J het Midden-Oosten, Egypte, in een steeds moeilij ker parket brengt. Vandaag zal het Israëlisch parlem beslissen over de hereniging van West- en Oost-Jeruzalem. Hoewel Egypte niet onduidelijk geweest ij 1 ten aanzien van zijn afwijzing van voorstel, moet men opnieuw bewondering hebben voor de houd van deze partner van Camp David L Immers, de Egyptische regering he beslist de autonomie- onderhandelingen met Israël niet; te zullen breken. Dat men in Cairo) dan niet staat te springen om daarmee dan haast te maken is begrijpelijk en getuigt van dezelfdfew besliste en tegelijk ingehouden wij eei van optreden. Dit alles moet de Israëlische regering iets te zeggen hebben. Slechts heel weinige Nederlanders zouden ooit vrede kunnen hebben met de ondergang van de staat Israël, integendeel or volk heeft meermalen duidelijk vi z'n sympathie voor deze staat doen blijken. Die sympathie is ook niet afgenomen. Maar ze wordt wel op proef gesteld. En steeds duidelijk! klinken de vragen aan de regering- Begin om een andere opstelling. Er 'al dit ook niet alleen van de kant van christenen in Nederland. Ook het Israëlitisch weekblad laat meerma$ui geluiden in deze richting horen. Naast het geluid (en terecht) „Euro^ mist moreel het recht Israël de les lezen", kan men daar ook dit horet dat Menachim Begin met „zijn heilloze roep van het historische vaderland van Judea en Samaria' situatie geen goed gedaan heeft, commentator zegt, dat Begin daarmee de geest van het blok der fanaten heeft opgeroepen. Mogen E vrienden van Israël voortgaan met hen die deze weg gaan hun bezorgdheid te doen blijken, als vrienden die feilen tonen pe ol U °v$< ,51 X El ri Beroepingswerk NED. HERV. KERK Bedankt voor Westerhaar (toez. M. D. van den Berg te Werkeni voor Kolderveen-Dinxterveen W. J. Koelewijn. kand. te Brake! GEREF. KERKEN VRIJG. Beroepen te Onnen: J. W Roi brand, kand. te Kampen. Aangenomen naar Oegstgeest combinatie met Lisse: C. den PuKti kand. te Kampen, die bedankte voo Blokzijl, Bergschenhoek, AlmkB Werkendam in combinatie n de Breda. CHR. GEREF. KERKEN j Aangenomen naar Zwolle (dovenpfl toraat): J. J. de Jonge te Stadskana 24 OVERLEDEN De Groninger paltic fotograaf Derk van der Veen is gis Ki ren overleden. Van der Veen, die jaar werd, lag al enige tijd in 1 diakonessenhuis in Groningen. Vilii der Veen stichtte vijftien jaar geledi va een persbureau. Hij maakte duizc le' den foto's voor de Nederlandse dl en weekbladpers. Donderdag woi hij in Groningen begraven. door Th. N. A. van der Voort Enkele maanden geleden, om precies te zijn op 2 april, werd ln deze krant een Interview afgedrukt met dr W. A. Visser 't Hooft, erevoorzitter van de Wereldraad van Kerken. Sprekend over zijn ervaringen met de Russisch- orthodoxen, opgedaan tijdens lange Jaren werk voor de Wereldraad, kwam hij op de dissidenten in de Sowjet-Unie. Dr Visser 't Hooft bleek nogal ongerust en verontwaardigd over het sterke verlangen onder sommigen hunner keizer Nicolaas II, de laatste Russische tsaar, die op 17 Juli 1918 met zijn gezin te Jekaterinburg door de bolsjewieken werd vermoord, heilig te verklaren. Inderdaad mag een dergelijk plan opmerkelijk worden ge noemd. Onwillekeurig voelt men de neiging opkomen het niet serieus te nemen. Bovendien verwacht men Iets dergelijks niet van dissidenten. Enige toelichting is dus wel nodig om dit streven enigszins begrijpelijk te maken voor ons, nuchtere westerlingen. Een eerste opmerking vooral: vaak heeft men hier een onvolledig beeld van de dissidenten in de USSR. Men ziet ze uitsluitend als zeer moedige mensen die het beste met hun land (en kerk) voorhebben en tegen het schreeu- wehde onrecht ln hun land opkomen. Dat klopt ongetwijfeld. Maar minder bekend is dat de dissidenten het onderling veelal niet eens zijn over datgene dat voor de huidige misstanden in de plaats moet komen en nog minder staat men stil bij de vraag wat het iemand wel niet kost om dissident te zijn in een totalitaire staat als de USSR. Er is zelf verzekerdheid, standvastigheid en koppig heid voor nodig, anders red je het niet tegen over het machtige Sowjet-staatsapparaat. Dat daardoor het gevaar van een zekere „drammerigheid" op de loer ligt voor de hand. Dissidenten die in het westen verzeild raken krijgen dan ook vrijwel zonder uitzon dering teleurstellingen te verwerken. Hun sterke wil en onwankelbaar vasthouden aan hun uitgangspunten, denkpatroon en gevolg trekkingen maken hen tot een vrijwel onmo gelijke discussiepartner voor de westerse, buigzame geïnteresseerden, die beter ge traind zijn in het genuanceerde denken. Buitenland Terug nu naar de heiligverklaring. Na de Russische revolutie splitste een deel van de Russische bisschoppen die zich ln het buiten land bevonden zich van de Russisch-ortho- doxe kerk af. Deze groep beoogde de restau ratie van het Russische rijk onder het huis Romanow. Nu, ruim zestig jaar later, leeft dit verlangen nog steeds onder groepen Rus- sisch-orthodoxen, die met name in de Vere nigde Staten en ln West-Duitsland sterk zijn vertegenwoordigd. Deze orthodoxen, die zich in de „Russische-orthoxe kerk in het buiten land" hebben verenigd, werken aan de voor- Tsaar Nicolaas II. bereiding van een mogelijke heiligverklaring van de laatste tsaar. Wat zijn de beweegredenen hiervoor? Is er alleen sprake van een hunkering naar de goede oude tijd van vadertje tsaar, waarin nu, terugblikkend, alles wordt geïdealiseerd? Of zit er toch meer achter? Weliswaar kan keizer Nicolaas n ook ln de huidige Sowjet- Unie een zekere populariteit niet ontzegd worden. Hij is geenszins vergeten: tijdens de diensten voor de overledenen, die in de Rus- slsch-orthodoxe kerken vrijwel dagelijks worden gehouden, kan men aan de priesters briefjes geven met de namen van diegenen die men wil gedenken. De namen van de leden van de vermoorde keizerlijke familie duiken hier regelmatig op. Maar dit is natuur lijk nog geen reden voor een mogelijke heilig verklaring. Neen, het beeld dat men heeft van de staat en het (gekroonde) staatshoofd, en dat zeker voor een deel ook nog theolo gisch ondersteund wordt, speelt hier een gro te rol. Moeilijk aan te voelen is dat niet: de stelling dat onze Vader des Vaderlands, prins Willem van Oranje, de heiligverklaring niet ten deel Is gevallen alleen doordat de Neder landse hervormde kerk geen heiligverklarin gen uitspreekt, is best te verdedigen. Gezien zijn leven zou hij daarvoor eerder in aanmer king komen dan keizer Nicolaas n, gezien de kerkelijke en politieke omstandigheden ech ter niet. Jakoenin Een en ander blijkt uit een open brief van 12 september vorig Jaar, die ondertekend is door de priesters Gleb Jakoenin en Wasilij Fonts- Jenkow, alsmede door de leken Viktor Kapi- tantsjoek en Lew Regelson. In hun beschou wing over de mogelijke heiligverklaring van de martelaren van de grote vervolging van de twintigste eeuw wordt ook een passage ge wijd aan de keizerlijke familie. Erkend wordt dat Nicolaas n als staatshoofd fouten heeft gemaakt en beslist niet altijd rechtvaardig is geweest, maar ook merken zij op dat dit geen beletsel hoeft.te zijn voor de heiligverklaring. Met een verwijzing naar Hebreeën 13 vers 7 wordt gesteld dat de manier waarop de laat ste keizer het einde van zijn leven aanvaa de en zich nederig in zijn lot schikte hem eenzelfde positie plaatst als de eerste Ruj sche heiligen, de vorsten Boris en Gleb, d« de elfde eeuw door hun broer Swjatopo werden vermoord zonder weerstand bieden. Beslist veel sterker is hun argument dati keizer in de orthodoxe kerk sinds de tort ding van keizer Constantijn tot het christó dom in het begin van de vierde eeuw speciale plaats inneemt. Hij is een gewi persoon, drager van een bijzonder goddeli charisma, de verdediger van de Kerk en b waarder van het geloof, hetgeen blijkt» teksten van kerkdiensten en officiële pled tigheden. Kortom de keizer was de gezalii des Heren, van wie David reeds zei, dat! hem niet mocht doden. (1 Sam. 24;7) Nai val van Cons tan tinopel in 14&3 bleef Ruslai als enig orthodox land over en nam de tai en bevoegdheden van het christelijke ft meinse Rijk op zich. Met de moord op keil Nicolaas n kwam volgens de briefschrijvt een einde aan het Constantijnse tijdperk vi de kerk en begon er een nieuw, dat apocaUi tische kenmerken vertoont. De heiligverkli ring van de keizerlijke martelaren doord Russlsch-orthodoxe kerk zien zij als het uï wissen van de zonde van tsarenmoord die» Rusland rust, waardoor het land bevrijd worden van kwade krachten. Vermeld dis te worden dat belist niet alle orthodoxe tlwc logen de opvattingen van deze vier schrijve volledig zullen delen, maar dat ze zich wi serieus met deze kwestie zullen willen bezif houden. Als onderdeel van de visie van 4 kerk op de staat is ze er belangrijk gem* voor. Th. N. A. van der Voort is verbonden aan bi interuniversitair instituut voor missiolofi en oecumenica in Utrecht.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2