GOS mocht vrijelijk over
Nederlandse delegatie lopen
Uitgifte
10% pandbrieven
Beëindiging
10 M> pandbrieven
FGH hypotheekbank
Industriepastoraat: proletarische
ideologie binnen de kerk?
Anglicanen willen met Rome
praten over vrouw en ambt
99%
'Eerwaarde, heeft u
er nooit genoeg van?'
Trouw
VAN PA AC
Kardinaal Casaroli
gaat naar
Hongarije
VOORBIJGANGER
Geen dominee om
bezwaar tegen
nieuwe vertaling
MAANDAG 28 JULI 1980
•TROUW/KWARTET
door Aldert Schipper
NIMES Vrijdag is de vierjaarlijkse bijeenkomst afgesloten van de kerken
die zich thuisvoelen bij de traditionele gereformeerde belijdenisgeschrif
ten. Ten onrechte heet die bijeenkomst een synode; want deze gereformeer
de oecumenische synode heeft geen enkele macht. De GOS-kerken zijn alle
ferm getrouw aan de belijdenisgeschriften, hetzij die van Dordt, of West-
minster of La Rochelle, maar deze trouw brengt ook een sterk isolement
met-zich mee. I
De „gewone" gereformeerde kerken in Neder
land hebben door hun omvang, hun plaats in
de maatschappij hun aanvankelijk isolement
'niet kunnen handhaven. De vrouw werd in
het ambt aanvaard, men ging samenwerken
met andere kerken in organen als de wereld
raad en kerkleden met een andere seksuele
geaardheid werden aanvaard.
Zowat alle energie, die de GOS-kerken in
deze internationale organisaties staken,
draait om het doorbroken isolement van de
Nederlanders en ook de laatste bijeenkomst
van de gereformeerde oecumenische synode
draaide om de genoemde symptomen van het
doorbroken isolement. Het is een strijd die
weinig perspectief biedt, want de „gewone"
gereformeerden hebben nu eenmaal de frisse
lucht van de grotere oecumene opgesnoven
en een weg terug is uitgesloten.
Apartheid
T" wnemw hiWnknmsten van de GOS
speelde de rassenkwestie nog een gewichtige
rol. De Zuidafrikaanse boerenkerken werden
uitgenodigd zich voor hun steun aan de
apartheid te verantwoorden en de GOS was
lange tijd het enige internationale forum
waar de Zuidafrikanen hun kijk uiteen zetten
en waar nog iets doordrong van de kritiek die
er in de wereld bestond op de apartheidstheo-
logie. Voor het begin van deze laatste synode
waren reeds Zuidafrikaanse stemmen te ho
ren, waaruit bleek dat de Zuidafrikanen al
dat praten over hun houding beu zijn. Er is in
Nimes dan ook niet veel meer over Zuld-
Afrika gezegd. Het meest opzienbarende was
nog een oproep aan de blanke gereformeer
den in Zuid-Afrika op voorstel van de Neder
landse dr. K. RUnia om de structuren van
rassenonrecht te helpen wegnemen. De voor
lieden van het zwarte gereformeerde verzet
tegen de apartheid waren uit Nimes wegge
bleven, omdat hun ervaring met dit soort
oproepen blijkbaar weinig hoop biedt.
De doden die tegenwoordig in Zuid-Afrika op
straat vallen maken uitsDraken die tot niets
verbinden enigszins onwerkelijk, zo vinden
zij-
In plaats van over Zuid-Afrika is over Neder
land gepraat en de Nederlandse delegatie, die
bestond uit de top van generale synode en
enkele vooraanstaande hoogleraren heeft dat
op een gemoedelijke wijze over zich heen
laten gaan.
Men kan zich afvragen waarom de Nederlan
ders hun homofiele gemeenteleden zo onvol
ledig in bescherming hebben genomen tegen
het onbegrip en de verdachtmaking door de
rest van de synode. Waarom dulden zij dat er
weer een onderzoek plaats zal hebben naar
oecumenische contacten met andere kerken,
die in ons land als een volmaakt onvermijde
lijke roeping worden ervaren? Waarom heb
ben zeven van de acht Nederlanders, toen het
over Zuid-Afrika ging, de kwetsbare Zuidafri
kaanse predikant Leeuw als enige in de hitte
van de strijd laten staan?
Het antwoord op deze vragen luidt: Gezellig-
heidstheologie. De laatste jaren maakt zich
een nieuw soort theologie in de gereformeer
de kerken in ons land breed. Het hoogste doel
lijkt wel het in stand houden van de kerkelij
ke gemeenschap. Niet het uitpraten maar het
bezweren van conflicten is daarbij een ge
wichtige wijsheid. Oorzaak hiervoor zijn
uiteraard de middelpuntvliedende krachten
in de gereformeerde kerken en de traumati
sche ervaring, die deze kerken hebben met
dweepzucht, haarkloverij en kerkscheuring.
Een zinvolle theologie kan evenwel niet be
staan zonder de waarheidsvraag aan de orde
te stellen. Anders komen we in de sfeer van
de gezelligheidstheologie, die om de lieve
vrede wil alle stinkende graven dicht pleis
tert. Dan zal men, zoals nu met de homofilie
in Nimes is gebeurd in Lunteren andere taal
spreken dan elders. Hoe lang is dat vol te
houden?
Men kan zich verder afvragen of de Neder
landse gereformeerden de GOS wel voldoen
de ernstig hebben genomen. Is ook hier het
hoogste doel te voorkomen dat er harde
woorden vallen? Men zou dit kunnen opma
ken uit de ingenomenheid onder de Neder
landse delegatieleden, dat een echte botsing
is vermeden. Hoe weinig reformatorisch is
deze sponsactige houding. Of was de delega
tie, in tegenstelling bij voorbeeld tot de Zuid-
afrikanen, die prima gecoördineerd opereer
den, niet voorbereid op haar taak? Zij maak
ten nu de indruk niet echt in de GOS te
geloven. Kritiek links, een onderzoek rechts,
een vermaning hier en een veroordeling daar.
Zo lang ze ons er niet uit gooien, mogen ze
met ons doen wat ze willen, zo leek het
wachtwoord. Dat is de consequentie van ge-
zelligheidstheoloflip
VERSCHEURD, VERNIETKC
AAN HET KRUIS GENAGELD C
ld
Hij heeft de oorkonde verschil.,
die met haar bezwarende bep
gen tegen ons getuigde, Hij h
haar vernietigd en aan het I
genageld. (Kolossenzen 2,14)
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM Het onvolprezen Amerikaanse enquêtebureau „Gal
lup" heeft een onderzoek gedaan naar de standvastigheid van predikan
ten en priesters in hun ambt. „Hoe vaak denkt u er over om uw ambt op
te geven," zo luidde de vraag. In het blad „Christianity Today" wordt
hierover bericht. Elia, Paulus en Petrus hebben in hun tijd volgens de
traditie allen wel eens gevonden dat het hun te zwaar werd en dus kan
men zich in goed gezelschap voelen wanneer men de ondervrager
toegeeft dat wel eens gedachten opkomen aan de handdoek in de ring, de
lier aan de wilgen en de toog aan de kapstok.
Meer dan de helft van de ondervraagden liet weten dat zij zelden of
nooit in die richting gedacht hebben. Een kwart denkt er wel eens
serieus over. Uitgesplitst naar denominaties lijken de roomskatholieken
steviger aan hun ambt vast te zitten dan de protestanten: wat theologi
sche ligging betreft is er een tendens naar hoe zwaarder hoe hechter.
Boven de leeftijd van 50 jaar denkt men hoe langer hoe minder aan
ambtsverlating.
ROME (ANP) Ter verdere verbete
ring van de betrekkingen tussen Hon
garije en de roomskatholieke kerk
wordt binnenkort een bezoek ver
wacht van een sterke Vaticaanse de
legatie aan dit land. De delegatie zal
onder leiding staan van kardinaal Ca
saroli (in zijn hoedanigheid van
staatssecretaris (minister van buiten
landse zaken). Voorheen was Casaroli
als reizend ambassadeur belast met
het uistippelen van de zogenomede
„Ostpolitik" van Paulus VI. Gastheer
van dit bezoek zal zijn de Hongaarse
kardinaal Lekai, aartsbisschop van
Esztergom.
Van onze kerkredactie
AMSTERDAM - Er moet
een tripartite overleg komen
over de rol van de vrouw in de
kerk en het kerkelijk ambt.
Roomskatholieken, ortho
doxen en anglicanen moeten
hierover spoedig in overleg
treden.
De generale synode van de Angli
caanse kerk heeft de aartsbisschop
van Canterbury, Robert Runcie. op
dracht gegeven om de nodige initia-
waarin opgenomen: De Rotter
dammer, met Dordt8 Dagblad,
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leidse Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tamminga
Directeur ing. O. Postma
HOOFDKANTOOR
Postbus 859
1000 AW Amsterdam
Wibautstraat 131 Amsterdam
tel 020-913456
telex 13006
Postgiro 66 0000
Bank Ned Credietbank
Rekeningnr 23 00 12 574
Gemeentegiro Amsterdam
X11000
REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 948
3000 AX Rotterdam
tel. 010-115588 (abonnementen
en bezorging)
tel. 010-115588 (redactie)
tel. 115700 (uitsluitend voor
advertenties)
Westblaak 4
Rotterdam
REGIO DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
2501 CC Den Haag
tel. 070*469445
(abonnementen en bezorging)
tel 070-469445 (redactie)
tel. 070-468864 (uitsluitend voor
advertenties)
Parkstraat 22 Den Haag
REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND
(abonnementen en bezorging
Postbus 3
8000 AA Zwolle
tel. 05200-17030
Melkmarkt 56 Zwolte
Abonnementsprijzen:
Per maand 16,98
Per kwartaal 50,95
Per half jaar 101,90
Per jaar 201,60
Advertentietarieven op
aanvraag
Telefonische abonnementenop
drachten (zie adressen boven)
Opgave familieberichten 9-19 30
van maandag t/m vrijdag. Op
zondag van 18-20 uur telef. 020-
913456
Opgave mini-advertenties tel.
020-936868 of Schriftelijk aan
Mim-Adv afdeling, postbus 433
1000 AK AMSTERDAM
Adreswi|Zingen uitsluitend schrif
telijk aan onze- Amsterdamse
adressen.
tieven te nemen. Volgens de anglica
nen is er dringend klaarheid geboden
over de vraag of en in hoeverre het^
priesterschap van de vrouw een 6n-'
overkomelijke hinderpaal is op een
voortgezette weg van oecumene.
Mede met het oog op de verhouding
met Rome en de orthodoxie heeft de
Anglicaanse kerk in Groot-Brittannië
tot nog toe geweigerd de vrouw volle
dig in het ambt toe te» laten, dit in
tegenstelling tot zusterkerken in an
dere landen.
De roomse en orthodoxe kerken wil
len tot nu toe van geen beleidswijzi
ging weten, al gaan er zeker in de r.-k.
kerk wel steeds luidere stemmen op
in die richting.
De Kerk van Engeland maakt het
zich met deze opstelling niet gemak
kelijker. Vorige week is op hoog ni
veau een voorstel gedaan voor een
„covenant" (verbond) tussen vijf ker
ken in Engeland (anglicanen, metho
disten, hernhutters, verenigde her
vormde kerk en de kerken van Chris
tus). Het lijkt al heel moeilijk om zulk
een „covenant" aanvaard te krijgen,
mede omdat de afzonderlijke kerken
hun ambtsopvatting wellicht geweld
voelen aangedaan.
Maar de anglica
nen komen in een lastige positie, ten
zij ze grote veranderingen zouden we
ten te bewerken in de roomskatholie
ke opvattingen betreffende de vrouw
in het ambt
ADVERTENTIE
De Friesch-Groningsche Hypotheekbank N.V. te Amsterdam
geeft m.i.v. 28 juli 1980 voorbeurs wederom tot nadere aankondiging uit
10% pandbrieven 1979 per 1982/1986 tegen een koers van
Effectief rendement 10.17% Jaarcoupon per 1 augustus
Prospectus van uitgifte op aanvraag verkrijgbaar bij onze
kantoren, de banken en de commissionairs in effecten
De uitgifte van de 10%% pandbrieven 1980 per 1983/1987
is voorbeurs beëindigd.
Amsterdam. Herengracht 433 (020-2212 72) Arnhem. Zijpendaaiseweg 59 (085-42 7348)
Eindhoven. Ten Hagestraat 11 (040-44 68 55) Enschede. M H Tromplaan 12(053-3124 45)
Oen Haag. Lange Vriverberg9 (070-60 5900) Groningen. Ubbo Emmiussingel 75 (050-183183)
Rotterdam. Westblaak 67 (010-115550) Utrecht. Gildenkwartier43(030-310344).
door ds P. C. Meije»
Vanwege mijn broodwinning (zoals Klei zou zeggen) komt mij nogal eens wat onder ogen van
en over het industriepastoraat. Zo ligt al enige tijd een geschrift op mijn bureau met de titel
Industriepastoraat" en als verdere ondertiteling: kerkelijk werk in de industrie, vakbonden
binnen de kerk, arbeiders over pastores.*
De hoofdmoot van dit geschrift zijn
negen opstellen over het Industrie
pastoraat van mensen, die dat werk
vanuit huidige of vroegere ervaring
als industriepastor kennen, of op an
dere wijze er nauw bij betrokken zijn
(geweest).
Nu is een dergelijke bundeling verha
len van (ex-)industriepastores al eens
eerder vertoond (Disk-cahier nr 5:
„Over Kerk-zijn in de industriële sa
menleving," uitg. Disk, Amsterdam)
maar het aardige van deze bundel is
de poging, de verhalen vanuit een
inleidend artikel op één spoor te zet
ten. Want industriepastores blijken
in de praktijk en opvattingen nogal
eens stevig te verschillen. Daardoor
kan een bundeling zonder meer (van
uit de vraag eens te vertellen wat ze
doen en denken) rijkelijk verwarrend
overkomen.
Als begin is een interview gebruikt
met drs H. J. ter Bals, directeur van
het C(entraal) I(interkerkelijk) B(u-
reau) Bedrijfsleven), de landelijke
koepel van het protestantse Indu
striepastoraat. HIJ beschrijft vier mo
dellen van industriepastoraat. De
vragen waarom de negen verhalen
schrijvers hadden moeten reageren,
zijn: in welk van die modellen ze zich
het beste herkennen en waarom; wel
ke consequenties ze daaruit trekken
ten aanzien van hun werk naar de
kerk, binnen de bedrijven en in ver
houding tot speciaal de werknemers;
waar ze zich theologisch bij thuis
voelen en tenslotte hoe ze de toe
komst van het Industriepastoraat
zien.
Jammer
Dat reageren is niet altijd en soms
helemaal niet gebeurd. Toegegeven:
het zijn geen vragen die Je even in vijf
minuten schrijven beantwoordt. En
ik weet best hoe die arme industrie
pastores soms bijna bezwijken onder
het werk. Maar Jammer is het wel.
Voor henzelf, om een stuk duidelijk
heid te krijgen in dat werk, waarin je
van het een naar het ander rent. Maar
ook voor de buitenwacht, die daar
mee de kans had gekregen zich een
wat scherper beeld te vormen van
wat industriepastoraat nu is.
Een goede gedachte bij de opzet van
dit boekje is ook geweest een aantal
mensen van de bedrijven te vragen
wat ze wisten en vonden van het
industriepastoraat. Dat zou een leuke
vergelijking hebben kunnen opleve
ren tussen wat het werk van bedrijfs-
predikanten en -aalmoezeniers vol
gens henzelf zou moeten zijn en
wat mensen ervan ervaren. Die verge
lijking is echter niet zo makkelijk
meer te maken, gezien de aard van de
stukken van „de negen".
Vervolgens is er een aantal stukken
.over „vakbonden in de kerk". Zoals
bekend hebbn r.k. theologen en pas
torale werkers weieens problemen
met hun kerkelijke overheden. Van
daar dat ze de laatste twee Jaar ver
enigingen hebben opgericht, om sa
men sterker te staan. Reden voor de
opname van deze stukken was, aldus
de inleiding: industriepastoraat be
moeit zich met de werkverhoudingen
in de bedrijven, maar hoe behandelt
de kerk eigenlijk de werknemers?
Aardig gevonden, maar omdat die
stukken nergens bij aansluiten, blij
ven het vreemde eenden in de bijt,
inclusief de weinig vrolijke reacties
van bisschoppen op deze vereni
gingen.
In het nawoord zetten de redacteuren
Meerman en De Wit zich aan de taak
alles eens kritisch te bekijken: een
evaluatie dus. In plaats echter van
het enigszins fatsoeneren van de rom
meligheid, laat men de verwarring
ten top stijgen.
Je zou verwachten, dat de redacteu
ren him eigen startvragen toch seri
eus zouden nemen en zich zouden
afvragen op welke punten er overeen
stemming is in de antwoorden van de
industriepastores en of die wel of niet
kloppen met de andere gegevens die
zij hebben trachten te verzamelen.
Maar niet aldus. Er is een meer alge
mene theorie nodig om dit werk te
begrijpen, aldus de redacteuren. Dat
is mooi, denk je dan, zo'n algemene
theorie over het industriepastoraat
zouden wc best kunnen gebruiken.
Helaas, die komt er niet. Want de
redacteuren schrijven (p. 121): „Na de
uiteenzetting van deze theorie aan de
hand van een recente discussie over
de geschiedschrijving van de katho
lieke arbeidersbeweging en de lntro-
duktle van Althussers' ideologiebe
grip, nadat we zo enig zicht hebben
gekregen over de positie van de kerk
in de klasse strijd (cursief, door mij -
CM) voelen we ons verantwoord
een aantal begrippenter discussie
te stellen." Dat ls dus de algemene
theorie: ook de kerk ls element van de
klassestrijd. En wat is er dan met het
industriepastoraat aan de hand? Wel,
de hypothese van de redacteuren ls,
dat het daarin gaat „om de strijd om
een proletarische Ideologie binnen de
kerk" (p. 128)
Ik zou het best netjes vinden als de
lezer ook ergens kon lezen waarop
een dergelijke hypothese steunt.
Maar als je dan een dergelijke hypo
these hebt en Je hebt een aantal men
sen vragen gesteld, lijkt het me zinnig
dat Je aan de hand van die vragen en
antwoorden nagaat of de hypothese
klopt. In plaats daarvan wordt de
hypothese gebruikt om de antwoor
den, op de vragen die ze zelf aan
mensen hebben gesteld, op hun waar
de te onderzoeken.
Niet netjes
Behalve dat dit erg onwetenschappe
lijk is maar misschien is mijn we
tenschapsopvatting ook wei burger
lijk geef je dan blijk dat Je je eigen
startvragen niet serieus neemt. En de
mensen die Je hebt uitgenodigd te
schrijven behandel je bovendien, op
z'n zachtst gezegd, niet netjes. Dan
zou het eerlijk geweest zijn éérst met
Je hypothese en theorie te komen en
de betrokkenen te vragen déérop te
reageren, of ze in elk geval een aantal
vragen te stellen die daarvan uitgaan.
Velen zullen deze woorden ln een
oudere vertaling kennen. Daar is
sprake van „het handschrift dat
tegen ons was". De Nieuwe VertaUtjs
spreekt van „het bewijsstuk, dat d
zijn inzettingen tegen ons getuigd
en ons bedreigde". De „Deux-Aes-
Bljbel" (1589) heeft: „Ende heeft k
weggewlscht het hantschrift der
inzsettingen dat tegen ons was: heil
welcke (sgghe ick) ons tegen was,
maer hij heeft dat uit den midden
wech ghenomen en aen het cruyce
gehecht". U kunt dus kiezen uit d«
vertalingen. In ieder geval gebruik 0|
Paulus hier een origineel beeld, dar'
we niet al te zeer moeten proberen f1r
te werken. Het gaat Paulus om de
zekerheid van de vergeving. God lp]
heeft het goed gemaakt tussen Hei
en ons. Wij zijn in het geloof in Jezi
niet langer de verworpenen der aain
Wij mogen er zijn. En dan gebruikt W
hij een uitdrukking uit een bepaalt ft
soort rechtspraktijk. Wij zouden
misschien spreken van het
requisitoir, de eis die tegen ons
gesteld is, berustend op wettelijke ili
bepalingen. Bij de rechtspraak kot p
niemand daaronder uit, mits de eis
terecht is. Ook hier niet. Maar er ls
Iets volkomen vreemds gebeurd. Ie 0
dat ln geen aardse rechtspraak kas I
voorkomen. Het bewijsstuk, het
handschrift, de rechtvaardige els
verdwenen. Verscheurd, vernietig
aan het kruis genageld. Daar valt
nadruk op. Je hoeft er geen rekeniahl
meer mee te houden. Die laatste ct
uitdrukking, aan het kruis genageli
ziet natuurlijk op het sterven van
Jezuè. Met het sterven van Jezus
heeft God iets gedaan dat volkon
vreemd is. Hij neemt ons aan. De
beschuldigingen zijn teniet gedaan!"
Zo moeten we dat laten staan. En a
vrij en vrolijk uit leven.
Ds. Hebert Roux
PARIJS (AFP) In Couloir
(Frankrijk) is op 78-jarige leeft
overleden ds. Hebert Roux van
gereformeerde kerk in Frankrijk,
is predikant geweest in Montaub I
Die, Bordeaux en Parijs; in 1971
hij met emeritaat. Ds. Roux
veel gedaan voor de verbetering li
de verhoudingen tussen de kerkJ
hij was afgevaardigde bij de
assemblee van de wereldraad (Ai
sterdam, 1948). Hij was wai
bij het tweede Vaticaans concilie i|
onder meer medevooraitter vanf]
gemengde katholiek-pro teste
commissie die in 1967 werd opi
Er staan verscheidene publikatieaij
zijn naam over oecumenische om
werpen.
Van onze kerkredactie
OSLO Een theologisch kandidaï
in Noorwegen, Andreas Esbensei
kan geen dominee worden, omdat hl
weigert het Onze Vader te bidden ii
nieuwe vertaling.
In 1977 is de liturgie van de Noors
(lutherse) kerk aangepast aan di^
nieuwe vertaling van het nieuwe te» Ij
tament van 1975. Sindsdien luidt dtc|
tweede bede van het Onze Vada?
.„Laat uw naam heilig worden gehou n
den", in plaats van „Uw naam wordi
geheiligd".
Voor veel kerkleden zit daar meer aaic
vast dan alleen een taalkundige mo K
dernisering. Zij zien een theologisch!E
verschuiving. De nieuwe versie gfr51
tuigt van een te optimistische kijk op jj
het vermogen van de mens om God»B
behagen, zeggen zij. De critici hebböir
al voorgesteld om ter wille van dta
taalvernieuwing te komen tot „Laat"
uw naam geheiligd worden", maai
het Noorse bijbelgenootschap en dt
liturgiecommissie zijn niet bereid dt
vemieuweing gedeeltelijk terug
draalen.
Kandidaat Esbensen heeft meer be
zwaar tegen de nieuwe Noorse litur
gie, het nieuwe ambtsgewaad en hd
nieuwe liedboek.
ADVERTENTIE
Helaas, dit" geschrift had heel wat
leuke mogelijkheden kunnen bieden.
Maar ze zijn er niet uitgekomen. Des
ondanks kom Je zo hier en daar op
merkingen tegen over het rellen en
zeilen van het industriepastoraat die
de moeite van het vasthouden zeker
waard zijn. Ik denk daarbij aan de
vraagtekens bij het ontwerpen van
een zgn. nieuwe arbeidsmoraal, het
mondiale begrip naastenliefde, bij
kortom het gebruik van allerlei be
grippen, die soms de praktijk maar
slecht raken. Maar het blijft, als ge
heel een teleurstellend boekje.
Ds P. C. Meijer, industriepredl-
kant in algemene dienst van de gere
formeerde kerken, EItheto nr 61,
Tijdschrift over godsdienst en poli
tiek, themanummer „Industriepas
toraat", onder redactie van Dick
Meerman en Theo de Wit. Uitgave
NCSV, Zeist.
BOLIVIA
Vandaag staken arbeiders en boe
ren in heel Latijns-Amerika één uur
tegen de militaire staatsgreep en
vóór de terugkeer van de demokra-
tie in Bolivia.
WEES SOLIDAIR FN KOM VAN
DAAG OM 12.0^
DOKWERKER
(Jonas Daniël Me.,
plein) voor een korte
solidariteitsbijeen-
komst
Medewerking: spre
ker CNV, spreker
FNV. Mies Bouhuys
(voordracht Boli
viaanse poèzie) en
Luis Aravena (zang).
Inlichtingen: CLAT-
Nederland, Nieuwe
Gracht 47, 3512 LE
Utrecht.
NAAR DE