GOS valt Nederlands synodebesluit fel aan Kerk in Nicaragua doet voorzichtig Duitse bisschop wil twee theologen kwijt Trouw Zondeval der kerkvaders i u r VANPAA< 'Geen homo aan Avondmaal' VOORBUGAr Petitie tegen 'preolymische schoonmaakwoed Conferentie VRIJDAG 25 JULI 1980 door Aldert Schipper NIMES De gereformeerde afgevaardigden in NImes hebben een alternatieve inhoud gegeven aan het synode besluit van het vorige najaar waarin de gemeenten werden opgeroepen tot aanvaarding van de homofiele naaste en waarin gezegd werd dat de kerk de homofiele geaardheid en beleving niet kan veroordelen, omdat het laatste woord in deze alleen aan God is. Deze synodale uitspraak werd alom, ook door homoseksuelen, opgevat als aanvaarding van de gereformeerde homo in zijn totale wezen inclusief zijn seksuele praktijk. Hier in Nimes blijkt echter dat de synode zich des tijds alleen voor de aanvaarding uit sprak van de homofielen die als vrij gezel door het leven gaan en dus geen vriend of vriendin hebben. Dit moest ik tenminste opmaken uit de woorden van prof. dr. K. Runia, die daarover namens de Nederlandse gereformeerden de gereformeerde oe cumenische synode gisteren toe sprak. Runia zei dat hij eerst tegen het synodebesluit was, maar bij nade re beschouwing had hij ingezien dat de synode alleen sprak over de homo fiele geaardheid en de homofiele praktijk buiten beschouwing liet. De Apeldoomse christelijk gereformeer de prof. dr. W. H. Velema merkte ironisch op dat hij het wel vreemd vond dat hij naar Nimes moest reizen om deze uitspraak van Runia te ver nemen. Zonde Runia's herinterpretatie van het sy nodebesluit was echter piet voldoen de voor de homo-jagers onder de GOS-leden om hen tot Inkeer te bren gen. Voor de synode begon waren de Nieuw-Zeelandse reformed churches en de Free church of Scotland al op het vinkentouw gesprongen. De af ge- Van onze kerkredactie AUGSBURG De roomskatholieke bisschop van Augsburg, mgr Josef Stimfle, heeft twee theologen de kerkelijke leerbe voegdheid ontnomen, ZIJ zijn als wetenschappelijk medewer ker verbonden aan de katholieke theologische faculteit van de Augsburgse universiteit. vaardigden uit deze beide kerken, ds. G. I. Williamson en prof. C. Graham bleken nog steeds de homoseksuali teit in zijn theorie en praktijk als een zonde te zien en zij wilden dat de Nederlanders dat de Nederlanders dat ook zo zagen. Prof. Graham vond het onderscheid maken tussen homo filie en homoseksualiteit of hoe je dat ook noemt kan een kerk net zo min aanvaarden als moord en diefstal. Liefde tussen twee mannen mag niet liefde heten maar is wellust. „Harde woorden", aldus Graham, maar „de kerk moet het homoseksuele kwaad aanwijzen, de homo helpen er vanaf te komen en zij mag de homo niet aanvaarden. Dan wordt de hele ge meenschap ziek. Dat is de ware taal der liefde, namelijk die van betouw, inkeer en gehoorzaamheid". William son vond dat de grens bereikt is bij de Nederlandse gereformeerden. Hij wil de absolute zekerheid dat in Neder land de praktiserende homo tenmin ste van het Avondmaal geweigerd wordt. „Hier is geen compromis mo gelijk". aldus de Nieuwzeelander. Sodom De bisschop beroept zich op het con cordaat tussen Beieren en het Vati- caan; volgens deze regeling heeft de plaatselijke bisschop het recht de be noeming te weigeren of het ontslag te eisen van docenten aan de theologi sche faculteiten die zijn ingeschakeld bij de rk ambtsopleiding. In Tübin- gen in de deelstaat Baden-Württen- berg deed onlangs een dergelijk geval zich nogal geruchtmakend voor inza ke de Zwitserse hoogleraar Hans Küng. De actie tegen de beide theologen, Michael Lattke en Werner Hörmann. is ondernomen meteen op de eerste dag van de zomervakantie. De bezwa ren die de bisschop tegen Lattke heeft zouden vooral hierin bestaan dat Lattke zijn twee kinderen niet heeft laten dopen. Het echtpaar Latt ke, beiden theologen, vindt dat de kwestie van de kinderdoop ook in de rk kerk een omstreden zaak is en kan zijn en zij hebben op goede gronden en met veel overleg ervoor gekozen de doop uit te stellen totdat hun kinde ren daar zelf aan oe zijn. G«heim In het geval Hörmann zou er aan zijn orthodoxie getwijfeld worden. Vol gens Hörmann heerst er al jaren een waarin opgenomen: De Rotter dammer, met Dordta Dagblad, Nieuwe Haagae Courant met Nieuwe Leldae Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga Directeur ing. O. Postma HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam Wibautstraat 131 Amsterdam tel 020-913456 telex 13006 Postgiro 66 0000 Bank Nad Credietbank Rekaningnr 23 00 12 574 Gemeentegiro Amsterdam X11000 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel. 010-115588 (abonnementen en bezorging) tel. 010-115588 (redactie) tel. 115700 (uitsluitend voor advertenties) Westbtaafc 4 Rotterdam REGIO DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Den Haag tel 070-469445 (abonnementen en bezorging) tel. 070-469445 (redactie) tel 070-468864 (uitsluitend voor advertenties) Parkstraat 22 Oen Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERLANO (abonnementen en bezorging Postbus 3 8000 AA Zwolle tel 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwolle Abonnementsprijzen Per maand 16,98 Per kwartaal f 50,95 Per half jaar 101.90 Per jaar 201,60 Advertentietarieven op aanvraag Telefonische abonnementenop drachten (zie adressen boven) Opgave (amiliebenchten 9-19 30 van maandag t/m vnjdag. Op zondag van 18-20 uur telef 020- 913456 Opgave mmi-advertenties tel 020-936868 ol -schriftelijk aan Mini-Adv afdeling, postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adreswijzingen uitsluitend schrif telijk aan onze Amsterdamse adressen klimaat van wederzijds wantrouwen en is hij in het geheim aangeklaagd. „In tegenstelling tot het gangbare recht geldt hier dat je schuldig bent totdat je bewezen hebt onschuldig te zijn", zo verklaarde Hörmann. Maar van officiële zijde wordt erop gewe zen dat Hörmann zijn priesterambt heeft neergelegd, zonder de daarvoor benodigde kerkrechtelijke stappen te ondernemen. Hij zou zich daardoor in een kerkrechtelijk vacuüm hebben geplaatst en daarmee zou zijn positie als katholiek theoloog onhoudbaar zijn geworden. Hörmann beweert echter dat hij niets heeft „neerge legd", hij zou alleen gevraagd hebben zijn ambt een tijdje te laten rusten. De rector van de universiteit, prof. Meessen, wil de juridische conse quenties van de bisschoppelijke be slissing zo klein mogelijk houden. Juist zoals in het geval van Küng gedaan is wil hij zoeken naar wegen om de beide theologen zo veel moge lijk te laten blijven functioneren. Meessen verklaarde verder door de beslissing van de bisschop volledig verrast te zijn. De kwestie in Augsburg is niet een duplicaat van de zaak-Küng. In Tü- bingen moest het hele Duitse episco paat plus de Vaticaanse curie eraan te pas komen, mede omdat de plaat selijke bisschop, Georg Moser. zich tot het laatste toe nogal terughou dend opstelde. De bisschop van Augsburg handelt daarentegen zelf uit zijn eigen verantwoordelijkheid; hij staat bekend als een exponent van de rechtervleugel van het West- duitse bisschoppencollege De afgevaardigden uit Schotland en Nieuw-Zeeland kregen gezelschap van de Australiër Arent de Graaf en de Zuidafrikaan Duvenhage. Deze laatste acht het verschijnsel van de homoseksualiteit net zo iets als pro miscuïteit, het snelle wisselen van seksuele partners. Het typeert de permissieve maat schappij, waarin vrijwel alles is toe gestaan. In Zuid-Afrika is het ver schijnsel dan ook onbekend, aldus Duvenhage. Hij herkende deze ver schijnselen niet alleen in de tijd van Noach en Sodom en Gomorra, maar ook ten tijde van het verval van het Romeinse Rijk. De Zuid-Afrikaan zei dat hij schroom moest overwinnen bij het spreken over een optocht van homo's, die een collega van hem eni ge tijd geleden met eigen ogen in Amsterdam had aanschouwd. „Ons enige wapen daartegen is de oproep: „Terug naar God", aldus de Zuid- Afrikaan. Ook hij wilde van geen compromis ter synode weten. De Australiër Arent de Graaf gaf ook nu weer het standpunt van zijn syno de weer „Ons standpunt is dat God aan de man niet een man, maar een vrouw als partner heeft gegeven. Ho moseksualiteit, zeker als dat wordt gepraktiseerd, is dus tegen de natuur die God heeft geschapen." De Graaf raakte bovendien het punt van de theologische onderbouwing van het gereformeerde synodebesluit van vo rig najaar aan. Nadat de synode had besloten tot aanvaarding van de ho mo's droeg zij een studiecommissie op om de Schriftgegevens daarover te ordenen en te interpreteren. Dat laat ste heeft in Australië een verkeerde indruk gemaakt. „Hoe kunnen de ge reformeerden nu nog van de Zuid- Afrikanen verlangen dat zij naar Hol land luisteren, als deze laatsten niet bereid zijn om de bijbel serieus te nemen," riep De Graaf uit. Prof. Runia vertelde dat de gerefor meerde synode twaalf jaar met het bijbelse spreken over de homoseksu- Dat er na de kerkvaders nog steeds gedacht wordt over de vragen van oorlog en vrede, kan de brochure „Alles over dienstweigeren" van Pax Christ! bewijzen. Uit die bro chure komt deze cartoon van Len Munnik. door dr. K. A. D. Smelik Een niet verwezenlijkt onderwijsproject bij de Vrije Universiteit heeft ertoe geleid, dat een collegecyclus over het thema „Kerk en vrede in oudheid en middeleeuwen'' nu in een publikatie aan een breder publiek wordt aangeboden. Het gaat hier om een thema, dat zijn actualiteit heeft behouden, en om deze reden is dit boek een aanwinst voor wie in christelijke visies op de vragen rondom oorlog en vrede geïnteresseerd is. In het boek van J. N. Sevenster: „Bijbel en bewapening" kan men lezen, dat in de Bijbel zelf geen duidelijke uitspraken over het probleem van oorlog en vrede ge daan worden. In het boek „Kerk Vrede in oudheid en middeleeu wen" vindt men als het ware het vervolg: men kan zien hoe de kerk zich geleidelijk aan steeds meer bij wereldse aangelegenheden be trokken voelde, en hoe parallel daaraan visies over de vrede wer den ontwikkeld en herzien. Tege lijkertijd ook, hoe christenen zich steeds hebben verzet tegen een al te gemakkelijke gelijkschakeling van christelijke beginselen met wereldse belangen. Verschillend De opzet van het boek is voor de twee delen (oudheid en middel eeuwen) verschillend. Bij het ge deelte over de middeleeuwen ligt de nadruk op deelonderwerpen, ieder behandeld door een andere auteur. Zo krijgt men een beeld van een aantal visies en initiatie ven, die in de Middeleeuwen ten aanzien van de vrede ontstonden. Deze opzet is begrijpelijk, maar heeft voor de buitenstaander het nadeel, dat hij de grote lijnen niet makkelijk in het oog krijgt. Wat de oudheid betreft, is voor een andere aanpak gekozen, die het de lezer makkelijker maakt. De verschillende hoofdstukken zijn op één na van de hand van één auteur L. de Blois, en zij willen een overzicht van de gehele ontwikkeling van het denken over oorlog en vrede bij de antieke christenen geven. Doordat de auteur deze opvattin gen steeds in een historisch kader plaatst, kan men de veranderin gen in de visies der kerkvaders makkelijker begrijpen. In een eer ste fase, toen men de wederkomst van Christus nog als zeer nabij verwachtte, was de belangstelling voor wereldse aangelegenheden gering, dit in navolging van het nieuwe testament. Men bad voor keizer en staat, maar onthield zich van wapengeweld, althans in theo rie. Toen er echter steeds meer christenen kwamen, raakte de kerk ook meer betrokken bij het voortbestaan van het Romeinse rijk, dat in deze periode minder vanzelfsprekend werd. Betrokkenheid Deze betrokkenheid nam sterk toe vanaf Cons tan tijn de Orote: het christendom en het Romeinse rijk werden min of meer aan elkaar gelijkgesteld en pacifistische ideeën, dat christenen geen sol daat konden worden of blijven, werden herzien. Men had ook wei nig keus. Dankzij de legers aan de grenzen van het rijk, had het Mid dellandse Zee-gebied een onge kende tijd van vrede gekend. Ver mindering van de militaire in spanning zou een toevloed van barbaarse volkeren ten gevolge hebben en het ineenstorten van het rijk, dat deze vrede garandeer de. Daarpm werden christenen ge acht de verdediging van dit rijk ook met het zwaard op zich te nemen. Het christelijke pacifisme van de voorgaande periode werd nu voorbehouden aan de geeste lijkheid. Begrip Dit compromis tussen het gebod de vijand lief te hebben en het belang van de staat wordt thans door sommigen wel als een zonde val van het christendom gezien. In deze visie geldt het bondgenoot schap tussen kerk en staat in de vierde eeuw als een voor het chris tendom ongunstige ontwikkeling. De Blois voelt weinig voor een dergelijke moraliserende benade ring: de christenen konden ge zien de historische omstandighe den moeilijk anders dan deze weg kiezen. Inderdaad, wanneer men de histo rische achtergrond kent (en wie die niet mocht kennen, vindt in dit boek een uitstekend beknopt overaicht), zal men begrip hebben voor de keuze van de kerk toen. Dat neemt niet weg, dat de herzie ning van christelijke opvattingen, die toen plaatsvond, tot op heden doorwerkt en bepaald niet altijd ten gunste. Om die reden acht ik een kritischer benadering van de ze keuze toch niet onverantwoord. Dr L. de Blois en prof. dr A. H. Brederode (red.), Kerk Vrede in oudheid en middeleeuwen. Uitg. Kok, Kampen, 202 blz., prijs ƒ27,50. T- aliteit is bezig geweest. Dat kun je dus onmogelijk onwil noemen om naar de Schrift te luisteren en een collega van Runia uit Kampen dr. E. Noort legde uit dat de gereformeer den juist nog trouwer de Schrift wil len uitleggen dan veelal gebruikelijk was in het verleden. Maar het veran derde allemaal niets aan de vastbe slotenheid van de tegenstanders dat er een motie moest worden aangeno men waarin duidelijk en onontwijk baar werd gezegd dat gepraktiseerde homoseksualiteit zonde is en dat mensen die hun seksualiteit zo bele ven niet aan het Avondmaal thuis horen. De Apeldoomse prof. Velema wilde dat zo'n uitspraak wordt gedaan om dat de gemeente beschermd moet worden. Zoiets stond ook te lezen in het commissierapport Hierin werd zelfs de bescherming van kinderen genoemd als motief voor een vastbe sloten optreden tegen de geprakti seerde homoseksualiteit. In dit com missierapport werd bovendien ge zegd dat de G08 in overeenstem ming met de traditionele reformatori sche schriftopvatting en de belijdenis de homofiele praktijk als zondig moet verklaren. De gereformeerden worden opgeroepen verheldering te geven over hun inzichten en zij moe ten verzekeren dat praktiserende ho mo's niet aan het Avondmaal worden toegelaten. De gereformeerde synode praeses ds A. C. Hofland en diens plaatsvervanger ds C. H. van der Berg door Koos Koster MANAGUA Tijdens een vergadering van priesters vroeg een van de aanwezigen aandacht voor het probleem of pries terstudenten die met dé wapens in de hand tegen Somoza gevochten hadden nog wel door konden gaan met hun studie. Het werd doodstil, tot een Spaanse priester uitriep: „Ik wil niemand kwetsen, maar mijn vraag is of wij die niet de wapens hebben opgenomen wel door kunnen gaan met ons priesterschap." Eén jaar na de revolutie in Nicaragua staan veel bisschoppen, priesters en religieuzen met een mengeling van onbegrip, achterdocht en vrees tegen over de ontwikkelingen van de nieu we volksdemocratie. Op het punt van creatieve catechese, pastorale bege leiding en theologische oriëntatie in het revolutionaire proces laten vele priesters het nog afweten. Een uitzon dering is, het centrum voor vorming en toerusting van boeren; dit pro beert met populaire brochures de boeren het verband bij te brengen tussen christelijk geloof en revolutio nair handelen. Elders zijn mensen bezig de volksreligie te zuiveren van allerlei bijgelovige elementen en open te breken naar een revolutionai re inzet toe. Meer theoretisch doet het oecumenisch centrum van mgr. Val- divfèso in Managua hetzelfde Van de andere kant maakt de welva rende klasse gebruik van de religie om de wat bang uitgevallen midden klasse te waarschuwen voor commu nisme, atheïsme en Cubaanse en Rus sische invloed Twee kerken De Belgische non Lucy Morren noemt de revolutie van Nicaragua ontzet tend edelmoedig. Zij probeert in de streek rondom Esteli de voedingsge woonten te verbeteren. Zij vindt de ruimte voor vergeving een teken van die edelmoedigheid. In Salvador en Guatemala ziet zij die ruimte niet. Er zijn eigenlijk twee kerken in Nica ragua. vindt een medezuster, de kerk van het volk en de officiële kerk. In de kerk van het volk komen boeren 's zondags praten over alcoholisme, de mannenmaatschappij, de verbete ring van wegen en de prijzen van landbouwprodukten en vragen van daaruit naar het licht van het evange lie over deze problemen. De meeste boeren denken niet in termen van communisme of kapitalisme, niet van systeem en ideologie. Hun interes seert de verbetering van hun lot als individu en ais klasse en de uitroeiing van de onderdrukking De officiële kerk speelt een twee slachtige rol, ook bij monde van de aartsbisschop van Managua, mgr. Obando y Bravo. Een negatief bis schoppelijk schrijven in juli vorig jaar en een document in november dat het socialisme positief waardeert. Dit laatste zou zijn opgesteld door de Peruaanse bevrijdingstheoloog Gus tavo Gutierrez. Nu neemt de officiële kerk meer een centrumpositie in; na de eerste roes van de overwinning volgt nu de kennismaking met de werkelijkheid, aldus mgr. Obando. Volgens zuster Morren heeft de kerk de boot gemist bij de alfabetiserings campagne. Zij heeft weinig gedaan om de jeugd aan te moedigen voor deze „kruistocht tegen het analfabe tisme". In tegenstelling tot El Salva dor en Guatemala schijnt de kerk van Nicaragua eigenlijk niet voorbe reid op de revolutie. Het zijn vaak de niet-christelijke commandanten van Mgr Obando y Bravo houdt een herdenkingsrede voor de slachtof fers van heh tijdperk Somoza. de revolutie die bijbelse taai in hun toespraken durven gebruiken Lichaam Toen het lichaam van de voornaam ste ideoloog van het Sandinistisch bevrijdingsfront. Carlos Fonseca Amador, werd overgebracht, hield Tomas Borge als minister van bin nenlandse zaken een rede. Hij wees op de kist en zei: „Deze beenderen zijn niet dood, maar Carlos leeft on der ons, ieder moment dat wij ons lieten alleen op dat laatste punt we ten de aanbevelingen van de GOS- commissie niet te aanvaarden. In de overwegingen staan nog meer dingen die lastig te verdedigen zullen zijn in Nederland. Zo zou de homo seksualiteit brede verspreiding krij gen als de kerk haar accepteert. De gereformeerde synode krijgt een oor konde van onvermogen aangeboden en haar besluit wordt onduidelijk en zelfs verwarrend genoemd. De com missieleden onder wie ds Hofland en ds Van de Berg zeggen dat de proce dure waarlangs het besluit vorig jaar in Lunteren werd genomen te betreu ren is en zij betuigen hun spijt dat zij de zusterkerken er niet bij hebben geraadpleegd. VAKANTIE EN GOD Ik was nog niet klaar gekomen rot c mijn gedachten over vakantie eni dingen, en de naaste en jezelf Nu dan; vakantie en God. Vakantie ij 7 een stuk vrijheid die je krijgt. Je moet eens even niet alles, je mag. Soms denken wij dat vakantie betekent: vrij van. Zo vatten we to al vaak het begrip vrijheid op. Intussen hebben we elkaar verteld a dat vrijheid in de eerste plaats is: vrijheid vóór. Als we ons dus in 4 vakantie gedragen volgens de houding: vrij van God, dan zijn ernaast. Vakantie van God. Je ho niet meer aan Hem te denken. Ikltjj me dat wel indenken. Ik denk dalj geldt voor mensen voor wie God I zoiets is als het boze oog, of, mini' bedreigend: het altijd toeziend 01 Jona dacht ook toen hij de opdr hoorde: ik smeer 'm. Dat hing, d ik, nog een beetje samen met de heidense gedachte, dat ieder la god had. Was je de grens over d hield zijn machtsbereik op. In h boek Koningen wordt dan ook a gesproken van „de god des land] Maarzo negatief wil ik hier niet01 schrijven, 't Lijkt me nogal onvolwassen, wat het geloof betn om te denken dat je met vakantk vrij van je geloof bent. Vrij vóór4 Vrij voor God. Eerlijk gezegd kwa je anders ook niet zo veel aan Hes toe. Tussen haakjes: ik wil Hem rt isoleren van de mensen, misschitt was je heel druk, in zijn geest, mtt mensen bezig. Maar: God op zich Ook dat kan misverstand wekket bedoel niet dat wij iets weten van God op zichzelf. Ik bedoel dan: O in je hele leven. Hoe komt Hij da* voor? Hoe beleef je, hoe beleef Je dan? Wat betekent Hij voor je? I niet in twee woorden te zeggen. M wel krijg je misschien juist in die 1 dagen een beetje de gelegenheid! daar eens, al wandelend, over te denken en te spreken. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen: te Hansweert (bijst. p raat) W. B. Harleman te WilT te Oud-Loosdrecht A. Joure; door de gen. synode te I (geest. vera. Huis van Bewaring) ij de Savornin Lohman te Bis Aangenomen: naai- Eexta J. W. E kert te Lemelerveld. Bevestigd: te Utrecht ten van het bejaardenpastoraat in i pleeghuizen: J. G. Bos uit Slochtq Met ingang van 1 aug. is ven emeritaat verleend om gezorv" redenen aan E. Stegenga te f terveen. Hij neemt geen t' een kerkdienst. ALG. DOOPS. SOC. Afscheid: op 27 juli van j D.- L. Th. Broer ber. te Bui den. GEREF. KERKEN Afscheid: van Deventer: G. Kal ber. te Vlissingen. Benoemd: tot docent godsdienst! Scholengem. Amsterdam-Noord? van Gilst te Papend recht, die benoeming heeft aangenomen. inzetten voor een nieuw Nicaragua. Net als de apostelen die naar het lichaam van Christus zochten: zij werden verwezen naar de Opgestane, die leeft. Zo worden wij bij deze plechtigheid opgeroepen om ons te laten inspireren door Carlos Fonseca die onder ons leeft en van wie alleen het lichaam in deze kist ligt. Hij is één van de doden die nooit sterft," aldus minister Borge. Het centrum voor vorming en toerus ting wil het pastoraat vooral concen treren op het platteland waar 60% van de bevolking woont. De proble men zijn er enorm; analfabetisme, ziekten, ondervoeding. En alleen met gezonde mensen kun je revolutie ma ken, zegt Frans Meyer die onder de boeren van Chinandega in het noord westen werkt. Het anti-communisme is een van de obstakels die kerkelijke vernieu- wingsgroepen tegenkomen. Het is veertig jaar lang door de Somoza- dynastie bij het volk ingestampt en vooral sterk in kerk en middenklasse. Maar in de loop van dit jaar zijn de media grotendeels in handen van de sandinisten geraakt en dezen pogen daarmee de bevolking te laten zien waar de onderontwikkeling van Nica ragua aan te wijten is geweest. De officiële kerk maakt de indruk achter te liggen op het tempo waarmee de bevolking zich bewust wordt van het onrecht in haar geschiedenis. De bis schoppen willen voorkomen dat door een anti-revolutionaire houding de kerk in een isolement raakt, zoals dat indertijd met de katholieke kerk in Cuba gebeurd is. In Nicaragua zijn velen overtuigd dat de katholieke kerk en de commissie voor de mensenrechten de belangrij ke taak en de mogelijkheid hebben om de sandinisten zo nodig te critise- ren of op fouten te wijzen. Zij zijn de enige die dat kunnen doen zonder zelf op macht uit te zijn. Kritiek wordt weliswaar niet altijd in dank afgeno men, maar de commandanten van de revolutie luisteren er wel naar WENEN In een petitie met 50 handtekeningen heeft de Oostent se commissie Justitia et Pax de 1 lating gevraagd van veertig gekrri in de Sowjet-Unie. Volgens de pel die bij de Russische ambassade 1 u afgegeven door de Linzer wijblsac Alois Wagner heeft er een pre-olyn sche schoonmaakwoede gehet „Het is pijnlijk te moeten const] ren dat het oppakken van gelovi ook tot de voorbereiding van de 1 len behoorde," aldus de ondert naars. Zij menen verder dat de d stelling van de spelen: werekW verbroedering, alleen mogelijk fe de mensenrechten worden geëed digd Melbournedag voor predikst en andere evangelisatiewerkers de vraag „Hoe kan Melbourne di werken naar het grondvlak?" mi mevr. ds. J. van der Velden en di van Lin, vrijdag 5 september 9.4 uur, Kerk en Wereld, Driebergent 03438-12241). Wat bezielt de mens? Ren strantse najaarsconferentie vrouwen, 8-12 september, De Hod boeg. Hilversum (tel. 02157-2311 Luthers meditatieweekend c ds. J. Happee en ds. B. G. te Wil 12-14 september, Hoekelum. Aanm tel. 071-131966 Geloven in het werk, voor w-r in A-ziekenhuizen. 8-9 septeffl Den Alerdinck, Laag Zuthem 05290-541). Geloofs- en gebedspraktika> 13 september. Bezinmngscenl Smakt bij Venray (tel 04782-2»

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2