Glyndebourne intiem zomerfestival
Een vergeten dichter
TROS brengt
nieuwekomiek
op televisie
Bernard Haitink dirigeert Der Rosenkavalier van Strauss
Geen geld vooi
personeel:
museum sluit
Herwaarts van P. N. van Eyck herdrukt
Nieuwe boeken
Bezoek casino's
iets afgenomen
Treinen vervallen
tijdens demontage L
Maastrichtse bom
Nieuwe grenspost
komt bij Losser
Rit op verkeerde
baan eist leven
KUNST/RADIO/TELEVISIE
door Louwrens Langevoort
GLYNDEBOURNE Wie als toe
rist in Salzburg of Bayreuth verzeild
Taakt, wordt binnen enkele minuten
op alle mogelijke manieren ervan
doordrongen dat hij of zij zich in een
festivalplaats bevindt. Op de meest
onverwachte plaatsen duiken por
tretten van kunstenaars, zoals Von
Karajan, Böhm en Fischer-Dieskau
op, tot plaatsen tussen de zoetgeu-
rende zeepsoorten toe.
Wie echter in Lewes in Zuid-Engeland komt.
zal nog moeite moeten doen om iets te be
speuren van het Glyndebourne Opera Festi
val. dat op een steenworp van deze stad
gehouden wordt. In principe weet iedereen er
wel van. maar het festival veroorzaakt niet
een hektische massahysterie in de branche
van de kleine zelfstandigen Glyndebourne
heeft dat ook niet nodig, belangstelling is er
al te over. Beter zelfs: het past niet bij dit
intieme muziekgebeuren
Mozart
Jaarlijks vindt op dit kleine landgoed, dat
van een zeer goed uitgerust theater is voor
zien. een serie operavoorstellingen plaats tus
sen eind mei en begin augustus. Bijna elke
dag wordt er gespeeld; alleen de dagen vóór
een première is het theater nodig voor de
laatste repetities en dus voor publiek ge
stoten.
Het repertoire omvat zo'n vijf stukken, waar
bij Mozart een centrale plaats inneemt. Even
belangrijk als het culturele aspect, is het
sociale evenement. In Glydeboume heten de
pauze's „dinner interval" en duren zodoende
ruim zevenUg minuten.
Picknickmandjes meenemen dus, want de SdlGtiOflkGr
goed onderhouden Engelse gazons staan 1
borg voor een smakelijk vertier, zolang de
weersomstandigheden de boel niet in het
water laten vallen. Maar dan is er als nood
hulp nog altijd een restaurant, dat snel het
een en ander kan serveren.
Bei-nard Hai
tink, muzi
kaal direc
teur van het
festival van
Glynde
bourne.
fol# Cllve Barda
aus dem Serail. De Oostenrijkse dirigent
Gustav Kuhn maakte er zijn Britse debuut
aan het hoofd van de London Philharmonic
en wist Mozarts onverwoestbare muziek le
vendig en genuanceerd over het voetlicht te
krijgen.
Regisseur Peter Wood streefde ook levendig
heid op het toneel na, maar sloeg de spijker
verkeerd. Een aaneenschakeling van grap
pen. die net niet bij Mozart of Entführung
paste, maar het in een middelbare schoolre-
vue best aardig zou doen. Jammer, want in de
prachtige decors van William Dudley was
toch erg veel moois te maken geweest
Glyndebourne is geen verzamelplaats van
sterren. Er wordt opera gemaakt met sublie
me krachten, die veelal later beroemdheden
worden. Monserrat Caballé, Teresa Berganza.
Mirella Freni traden er in hun jonge jaren op.
Dat neemt overigens niet weg dat ook gere
nommeerde solisten op de planken verschij
nen. Renato Capecchi was dit jaar het rond
borstige middelpunt van Verdi's Falstaff.
Levendig
Het festivalseizoen 1980 opende met een
nieuwe productie van Mozarts Entführung
In de Entführung-voorstelling vielen de zan
gers tegen. Valerie Masterson, een Constanze
van internationale allure ze zong de partij
al aan de Parljse Opéra had blijkbaar haar
avond niet en maakte een onderkoelde in
druk. Gösta Winbergh. een Zweedse tenor,
die in maart bij de Nederlandse Operastich
ting Ottavio in Mozarts Don Giovanni gestal
te gaf, maakte van Belmonte een ruggegraat-
loze saletjonker, die in zijn aria's overdreven
sentimenteel te werk ging. Veel pittiger wa
ren daarentegen de gekrulde stem van Lillian
Watson als Blondchen en de Amerikaanse
tenor James Hoback als haar minnaar Pe-
drillo.
Muzikaal directeur van het Glyndebourne
Festival is Bernard Haitink, die evenwel pas
deze maand de dirigeerstok ter hand neemt.
De hele afgelopen maand repeteerde hij
Strauss' Rosenkavalier. een grootse onderne
ming, die het afgelopen weekeinde in premiè
re ging. Haitink trad ln 1972 voor het eerst op
bij dit Engelse topgebeuren en ls sindsdien
elk jaar teruggekomen. Terwijl Nederland tot
op heden slechts een paar operaproducties
van hem mocht genieten, doet hij er aan de
andere kant van de Noordzee ettelijke per
Jaar. Haitink wijt het aan de werkomstandig
heden. die bij de Nederlandse Operastichting
niet ideaal te noemen zijn. Mocht ln Amster
dam echter het Operahuis eindelijk eens ver
rijzen, dan is de kans groot dat ook Haitink
daar aan het hoofd van zijn eigen Concertge
bouworkest zal optreden.
Zauberflöte
Naast de Rosenkavalier. die hier ln de door
Strauss zelf vervaardigde kleine bezetting
gespeeld wordt anders past het orkest niet
in de bak dirigeert Bernard Haitink ook
Mozarts Zauberflöte. Voor deze voorstelling
ontwierp de schilder Davld Hockney de de
cors en kostuums.
John Cox regisseerde beide voorstellingen en
bovendien nog Haydns Fedeltè Premlata. Als
vijfde productie staat Jean Pierre Ponnelles
even kleurrijke als Inventieve Falstaff op het
programma
Sponsors
Oorspronkelijk werd Olyndeboume's festival
gedragen door het kapitaal van organisator
John Christie. Deze operafanaat huwde een
operazangeres en stichtte ln 1934 met Fritz
Busch en Carl Ebert, gevluchte Duitse thea
termensen van formaat de operatraditie. Na
de oorlog is het aan sponsoring te danken
geweest dat de korte traditie gewaarborgd
kon worden, want overheidsgelden krijgt het
festival nog steeds niet.
En ondanks alle economische depressies
weet men in Glyndebourne het hoofd boven
water te houden en leder Jaar opnieuw het
intiemste der zomerfestivals op hoog niveau
te realiseren.
Van onze kunstredactie
ZWOLLE Het
seis Museum, da
tlgd, gaat ln de komende
periode van in totaal tien
deuren sluiten,
een flink
heeft
niseren van een
lingen in het kader van de
ten rond het 750-jarig bestaan
Overijsselse hoofdstad. In de
dwongen sluitingstijd wil het
se urn tevens tot een interne
wing overgaan.
De eerste periode dat het
niet voor het publiek
loopt vanaf vandaag
augustus. In de week
volgt, gaat een
historie van de kermissen
Het museum wil daarmee
op de jaarlijkse kermis die
het gebouw wordt
16e augustus gaat
opnieuw dicht om tijd vrij te
voor de verwezenlijking van de
najaarstentoonstelling „Thuis
late middeleeuwen", die een
geeft van het burgerinterieur
late middeleeuwen. Deze
loopt van 4 oktober tot 31
In de tussentijd zal wel de
tuin voor Ket publiek
blijven. Daar is tot
de titel „De tuin in"
De directie van het
besluit om het museum voor
tweeéneenhalve maand te sluiten,
ampele overwegingen genomen. Bt
treurd wordt het feit dat het pubUd
juist in de zomermaanden voor cecr
gesloten deur komt, maar andertljö lx
zou er geen personeelsbezetting zfe S'
om de tentoonstellingen op een b a
hoorlljke wijze te organiseren.
Het Provinciaal Overijssels Museu M
toe is (f
Valerie Masterson als Constanze en Gösta Winbergh
zarts opera Die Entführung aus dem Serail.
schrijft het personeelstekort
een groot financieel tekort dat
hand nog niet door het ministerie
CRM wordt aangevuld. Het
zich daarmee ln dezelfde
heden als zovele andere musea
niet alleen moeten afzien van
als Belmonte in Mo- uitvoeren van expositie-pl
maar ook hun deuren tijdelijk
Pot* Gmy Gravett ten sluiten. Het ia echter voor
eerste keer dat een museum als dlt|
voor zo'n lange tijd dichtgaat
door Jan van Galen
HILVERSUM De Britse humor valt bij de
Nederlandse tv-kijker over het algemeen
goed in de smaak. De omroepen laten zich
deze tendens niet ontgaan. Een Britse come-
die-show is altijd goed voor een hoge waarde
ring en belangrijker nog het genre staat
garant voor hoge kijkcijfers. Het is daarom
dat de kijkers de laatste jaren ook fiks getrak
teerd zijn op de Britse humor; Monty Python,
Marty Feldman, Tommy Cooper, Benny Hill
en de Ropers zijn in Nederland gemeengoed
geworden.
Morgenavond voegt de TROS (Ned. 1.
21.55 uur) een nieuwe humorist aan
de reeds lange rij toe: de Ierse komiek
Dave Allan. De TROS zendt ln de
komende maanden zeven shows van
hem uit. Allan is ln Nederland niet
helemaal onbekend. Twee jaar gele
den zond dezelfde omroep al eens een
show van hem uit Dat programma
kreeg de zilveren roos op het tv-festi-
val van Montreux.
In Groot-Brtttannlê is Allan al jaren
lang razend populair. Vooral de En
gelsen zijn gecharmeerd van deze
flegmatieke Ier. Allan Is dan ook een
van de grote BBC-corifeeên. Hij on
derscheidt zich duidelijk van zijn col
lega's Tommy Cooper en Benny HUI
om er een paar te noemen. In tegen
stelling toh deze twee heren werkt
Allan maar weinig op lokatie. In iede
re show zitten een aantal gefilmde
grappen, maar de hoofdmoot blijft
zijn conference. Daarvoor heeft hij
maar drie attributen nodig een bar
kruk. een glas whisky en een sigaret.
HIJ draalt wat op zijn kruk, nipt zo nu
en dan van zijn glas en trek met een
peinzend gezicht aan zijn sigaret. Het
zijn korte onderbrekingen van een
woordenvloed die blijkbaar onuitput
telijk ls. De pose ls iflet uniek (bijna
alle grote entertainers in de Verenig
de Staten hebben er gebruik van ge
maakt), maar Allan houdt er conse
quent aan vast. Het beeld dat hier
door ontstaat is Interessant: de teks>
ls pittig, soms haast kwetsend, het
tempo ls „moordend", maar de vertel
ler blijft emotieloos en verroert zich
nauwelijks.
Speciaal vandaag Aanstoot
De VARA brengt de eerste
van een reeks programma's
met „sterke verhalen". De ac
teurs Bernard Droog, Elly van
Stekelenburg en Enny de
Leeuwe vertrouwen hun anec
dotes aan gastheer Piet
Romer.
Ned. 1/19.50
Pedofilie wat is dat? Is een
„Een groot uur IT-programma
dat Koos Postema indertijd
maakte. De VARA vindt het
alleszins de moeite waard dit
nog eens uit te eenden. Pedofi
lie was toen het programma
werd gemaakt een onderwerp
dat nauwelijks in de media
werd aangesneden.
Ned.1/21.55
De moordmachine is de
tweede aflevering in de serie
Spionnen over internationale
spionage die de TROS van de
BBC kocht. Hoofdpersoon
Bog dan Stashinsky was één
van de meeste gespecialiseer
de agenten van de Russische
geheime dienst. Hij besloot
echter over te stappen naar
het vrije westen.
Ned. 2/22.30
ln de middagpauzedienst
gaat Sipke van der Land voor.
Hilv.1/12.40
Radio Tour de France -
rechtstreeks verslag.
Hilv. 1/15.02
Zijn grappen gaan veelal over zijn
vaderland (Ierland), dronkenlpppen
en katholieken. Soms gaan ze behoor
lijk ver. De Brit stoort zich er niet zo
aan, maar de TROS was twee jaar
geleden nog van mening dat het beter
was enige grappen uit zijn show te
knippen omdat de katholieke natie er
aanstoot aan zou kunnen nemen. De
TROS heeft nu echter verzekerd met
de handen van de inhoudeUjkheid af
te bUjven. Wel worden de 45 minuten
durende programma's terug gebracht
tot een half uur. Op die manier verza
melt de omroep op goedkope wijze
materiaal voor het volgend jaar
De „praatzieke" Ier is in het dagelijks
leven een sobere, haast schuchtere
man. Dat lijkt niet meer dan terecht,
omdat hij altijd weer de zelfde vragen
moet beantwoorden: bent u niet bang
te kwetsen, drinkt u echt zoveel en
hoe ls uw huwelijksleven? Allan
wordt er terecht moe van. Aardig
detail ls dat het weinig gescheeld
heeft of hij was zelf Journalist ge
weest. Op jonge leeftijd heeft hij zich
eens gemeld,bij een krant In Fleet-
street Achteraf, zegt hij zelf, is dat
een grote vergissing. Hij was totaal
niet geschikt voor het vak van ver
slaggever. maar in zijn Jeugdige on
schuld meende hij de journalistieke
traditie in zijn familie te moeten
voortzetten. Allan heet in feite Davld
Tynan CMahony, en is zoon van een
niet onverdienstelijk journalist ln
Dublin. Zijn twee broers gingen ook
het vak ln en zijn grootmoeder was
ooit hoofdredactrice van een dag
blad.
Zijn eerste ervaring als entertainer
deed hij op in een vakantiekolonie
Dave Allen, een barkruk, een
sigaret en een glas whisky
dat niet in zicht is.
saar hij feesten en partijen aan el
kaar moest praten. De eerste door
braak kwam toen hij mee mocht op
toemee met de legendarische Sophie
Tucker. Zij was het die zijn naam
veranderde in het beter in het gehoor
liggende Allan. Het was ook mevrouw
Tucker die hem adviseerde zijn geluk
ln het buitenland te zoeken, omdat
hij ln Brittanniè te veel concurrentie
zou hebben Dave volgde dat advies
op. Australlè werd zijn werkterrein en
niet zonder succes. Hij kreeg binnen
de kortste keren een eigen shoai en
later een praatprogramma. De tijd
was nu rijp om zijn slag te slaan in
Engeland. Dat lukte en hoe! Allan
staat er bekend als een groot vak
man. die niet alleen de slapstick weet
te hanteren (zijn korte gefilmde grap
pen), maar ook als een boelend cau
seur. Zijn werkgever, de BBC, ls ui
terst content met hem; want Dave
oogst hoge kijkcijfers en zijn pro
gramma's zijn in verhouding met
andere shows redelijk goedkoop.
Allan heeft één grote ambitie, en dat
ls het spelen van een serieuze rol ln
het theater of de cinema. Oezlen zijn
gedrevenheid hoeft het publiek daar
waarschijnlijk niet al te lang op te
wachten
'WW
Bij uitgeverij Hollandia te Baam is
een boek verschenen waarin twee
oorlogsromans van A White zijn sa
mengebracht. De lange arm nan de
dood en Commando's tegen de gesta-
po. 296 blz. - 32,50.
Wij ontvingen van uitgeverij Querido
te Amsterdam 5 salamanderpockets:
De gladde paal van F. Springer (108
blz. 2e druk). Dag aan dag, van L. P.
Boon 143 blz. 4e druk). Het dochtertje
van de wasvrouw, door O. Kuijer (128
blz. 2e druk). Zondagsrust, door F.
Coenen (128 blz. 5e druk). De zoon
van Ouw Klare, door R. Ferdlnan-
dusse (171 blz 2e druk) Prijs per
deeltje: ƒ6.50.
AO-boekje nr 1822: Peruaanse droom
van P. Hintzen. Uitg. Stichting IVIO.
Lelystad. 20 blz. 1.90.
door R. L. K. Fokkema
Voor de meeste lezers
is P. N. van Eyck de
dichter van één ge
dicht: „De tuinman
en de dood". Sommi
gen zullen zich herin
neren dat Van Eyck
een belangrijk criti
cus is geweest en dat
hij ln 1935 Albert Ver-
wey opvolgde als
hoogleraar Neder
landse taal- en letter
kunde.
De gedichten van Van
Eyck hebben in brede
kring nauwelijks faam en
in kleine kring begint de
waardering pas voor de
bundels uit de periode
1920-1945. Deze zijn verza
meld verschenen in 1949
onder de titel Herwaarts
Een tweede druk ervan, die
overigens niet gelijk is aan
wat ln Van Eycks Verza
meld Werk staat, is thans
verschenen, zodat de kans
bestaat met deze vrijwel
vergeten dichter kennis te
maken.
Pleter Nicolaas van Eyck
werd in 1887 geboren en
stierf in 1954. Hij studeerde
rechten in Leiden en pro
moveerde op stellingen in
1914. In dat Jaar vertrekt
hij naar Rome als corre
spondent van de NRC. Van
1916 tot 1920 verblijft hij ln
Nederland; eerst als amb
teloos burger en actief let-
ter kundige, dan als ambte
naar op het ministerie van
Landbouw, Handel en Nij
verheid. Dan wordt hij te
Londen correspondent van
de NRC. Hij heeft daar in
tensief contact met Oeijl
en met Qerretson. Van let
terkundig belang zijn zijn
bijdragen aan de tijdschrif
ten De Beweging en De
Oids. Zijn tekstuitgaven
met gedegen inleidingen
zijn eveneens van hoog ge
halte. De prozadelen van
zijn verzameld werk getui
gen van een indrukwek
kend inzicht in behandelde
auteurs, waarom men de
moeizame stijl wel voor lief
neemt.
Als dichter behoort P. N.
van Eyck tot de generatie
van 1910, of die van Het
Verlangen, waartoe ook
Bloem, A. Roland Holst en
Geerten Oossaert (pseudo
niem van Oerretson) be
hoorden. Uit de onverdach
te pen van H. A. Wage (hij
promoveerde op Van Eyck)
vloeit de volgende karakte
ristiek: „De ingeschapen
ontgoocheling. waarover
Van Eyck spreekt, heeft
zijn vroege verzen ont
kleurd tot een grauwheid
die een dieper persoonlijk
leed laat vermoeden. Op
jonge leeftijd verloor hij
het christelijk geloof van
zijn ouderlijk huis. Slechts
'een hemeldroom' die hij
P. N. van Eyck.
uit de prille ruïne redde,
liet hem geen rust vinden
en dreef hem als 'zoeker'
naar een heling van de
breuk tussen de hunkering
der ziel naar een duurzaam
geluk en de geen vrede
schenkende schoonheid
der zinnelijke wereld. Zijn
eerste poëzie lijdt onder
een woordenovervloed en
een geforceerde toon. Ver
sobering en verstrakking
betekenen winst voor zijn
latere verzen, gevolg waar
schijnlijk van een uitzicht
op de zo begeerde eenheid
van ziel en zinnen. Bij Pla
to eerst, bij Spinoza later
ontdekte hij een mogelijk
heid voor een alles omvat
tende conceptie: de zin
tuiglijk waarneembare we
reld als schone openba
ringswijze van God."
Intuïtie
De aanschouwing van de
werkelijkheid als Godsaan
schouwing waarmee het
zielsverlangen is vervuld
en dat nog meer wanneer
het dichterlijk vermogen in
staat is het goddelijke
zichtbaar te maken in de
taal van het gedicht deze
aanschouwing vindt plaats
dankzij de intuïtie (Spino
za's hoogste kennissoort)
die Van Eyck „geest"
noemt en „verbeelding".
Eerst wanneer de zintui
gen, het gemoed en het ver
stand hun werking als er
varingsmiddel verrichten
in dienst van en gericht op
deze intuïtie komt de mens
tot deze aanschouwing.
Dichterschap wordt aldus
in hoogste instantie Gods
spraak en dat dichterschap
kunnen zowel een onvoor
zienbare als een voorzien
bare genade zijn. In het
eerste geval belichaamt
het (als gegeven be
schouwd) gedicht volko
men adequaat de geestver
voering; in het tweede ge
val houdt de dichter zich in
ascese gereed voor de wer
king van de inspiratie, d.i.
de werking van de geest als
vormkracht. Aldus Meeu-
wesse in het In Memorlam-
nummer van het Amster
dams tijdschrift voor let
terkunde (1954), een
P. N. van Eyck, Herwaarts.
Gedichten 1929-1945.
Nijgh Van Dttmar,
's-Gravenhags 1980. 168
blx. geb. 29,50.
nummer dat maar eens
moet worden herdrukt.
Leerstelligheid
De poëzie van Van Eyck.
die rust op een moeizaam
verworven levensbeschou
wing, ls aanvankelijk niet
geheel en al vrij van leer
stelligheid. De gedichten
hebben een sterk levensbe
schouwelijk karakter, een
schelding tussen leven en
werk achtte hij niet moge
lijk. Dit ln tegenstelling tot
dichters als Marsman of
Nijhoff, die moderne dich
ters zijn dan Van Eyck met
zijn Idealistische visie. Een
uitspraak als van Marsman
dat een grote schoft een
groot dichter kan zijn
(1926) zou Van Eyck niet
onderschrijven. In gevallen
als Van Eyck kan de zwaar
te van opvattingen het ge
dicht wel eens niet van de
grond doen komen.
Ook is de waardering voor
dit soort poëzie sterk af
hankelijk van de visie van
de lezer. Het gedicht moet
wel bijzonder goed zijn, wil
het niet bezwijken aan de
ideologische vracht, en het
moet zo dwingend zijn ei
gen waarheid stellen, dat
de lezer bereid is eigen op
vattingen een ogenblik te
vergeten. Zodra het blijkt
dat de waarheid een ge
leende is, stort het vers
ineen. Aldus kan een zwak
vers afbreuk doen aan een
interessante visie, maar
ook een hele wereld doen
ineenstorten. Bij een sterk
vers daarentegen neemt de
lezer algauw de achterlig
gende gedachte op de koop
van de taal toe. en is hij
bereid de wereld van het
gedicht te accepteren.
De gedichten in Herwaarts
hebben nu voor het meren
deel een lichtheid die ze
doet ontstijgen aan zwaar
wichtigheid. De bundel be
vat zeven afdelingen, waar
van de titels voor zichzelf
spreken Met anderen. Een
Hooglied, Kleine tussen
zangen, Onzeker even
wicht, In gedachtenis, Her
waarts, De tuin. De liefde,
de natuur, het licht, de
kring van vrienden en ge
storvenen, de beslotenheid
van eigen huis en tuin, krij
gen in de gedichten een
overtuigende vorm van
soms weldadige eenvoud.
„Vredig verwachten" citeer
ik:
DEN HAAG (ANP) De beli
ling voor het legaal gokken in
casino's in Z andvoort en Valk en b
was vorig jaar iets kleiner dan In II
670.000 bezoekers kwamen In II
een gokje wagen. 30.000 minder
het Jaar daarvoor. De nationale
tlng tot exploitatie van casinos
in Nederland spreekt ln haar vei
over 1979 de veronderstelling uit1
deze daling vooral te wijten is aanhr
strenge winterweer, begin vorig Ji
In de drie casino's het casino
veningen werd in oktober vorig
geopend werd in 1979 een
bedrijfsresultaat behaald van
veertig miljoen gulden. Als het
ment akkoord gaat met het kabl
voorstel tot wijziging van de 1
spelbelasting voor de casino's, dn V
gaat van de veertig miljoen winst nq r
ongeveer de helft naar de fiscus. *-
basis van de nu nog bestaande
ling zou over 1979 bijna 132
gulden kansspelbelasting
digd zijn.
De hyacinten geuren. Koele winden
Waaien t mij toe. wijl 'k snel door t zonlicht glij
Tbf uxiar ik, lente-ioijd. de zee zal vinden.
En eindelijk rust. en vrolijk zijn, en vrij.
Bries, die mij hier al van de zee komt spreken.
En toch zo sterk de geur van aarde draagt,
Twce-voudig heil. wees gij mijn hart een teken.
Dat het, voortaan, niet meer in onrust klaagt
MAASTRICHT (ANP) Het tret»
verkeer om Maastricht zal van vuv
morgen elf uur af gedeeltelijk wonkt
stilgelegd ln verband met de demo»
tage van een vijfhonderd kilo zwm
vliegtuigbom. De treinen uit
tingen Slttard en Heerlen rijden
kele uren lang niet verder dan Bun*
vlak voor Maastricht. De treinen ul
de richting Valkenburg rijden nk
verder dan Meerssen. Het trelnvef
keer uit het zuiden rijdt wel normaal
De reizigers, die op een vertragta
van ongeveer een half uur moetct
rekenen, worden zo lang het nodig li
per bus vervoerd.
LOSSER (ANP) Duitsland en M
derland zullen samen een nieuf
grenspost in Losser opzetten. Hf
complex, dat ongeveer vijftien mil
joen gulden kost, zal tot de grooüt
grensovergangen tussen Nederlan
en Duitsland behoren. Op het 4,6 hef
tare grote tefreln komen onder me«
gebouwen voor de douane, de maft
chaussee en de behandeling van f9
deren. Veel ruimte wordt geren»
veerd voor het parkeren van voer
vrachtwagens. Het is de bedoefi
dat de in het nieuwe tracé van de
opgenomen grenspost ln 1984 gerei
zal zijn. Verwacht wordt dat er ja*
lijks ruim 200.000 vrachtwagens
nieuwe grensovergang in Duitse rid)
ting zullen passeren. Het aantal ptf
sonenauto's zal (ln beide richting*
ongeveer anderhalf miljoen zijn.
ZWOLLE (ANP) De 34-Jarige n*
vrouw T. A. Bootsma is om het lew
gekomen toen zij na een rit van 8
kilometer, op de verkeerde rijbas
van de rijksweg Zwolle-Assen fror
taal op een vrachtwagen botste. D
vrouw is door onverklaarde oor»»
ter hoogte van Lichtmis vanuit 9
berm de verkeerde rijbaan opgek
den. Tijdens de zes kilometer lang
rit ontstonden gevaarlijke sttuatki
verscheidene weggebruikers tracW
ten tevergeefs de aandacht van 9
spookrijdster' te trekken. Twee
to's raakten tijdens pogingen haar
ontwijken van de weg af. De vrou*
reed met grote snelheid door ln 9
richting Zwolle.
DONDERDAG 10 JULI 1980
TROUW/KWARTET