Kerken op de bres voor beproefde sportmensen Priesters vragen paus radicalere stellingname August Hasler, kruisvaarder tegen Pius IX Werelddiakonaat en zending meer samen Trouw VANDAAG VOORBIJGANGERS 'Kerk schuldig aan ellende' Nu ook in hervormde kerk Conferenties Hoofdsynagoge bant liberale joden MAANDAG 7 JULI 1980 KERK THOUW/KWARTET Van een onzer verslaggevers KIEL Hebben de kerken wel een boodschap aan de topsport? Op het eerste gezicht kunnen die twee maar beter bij elkaar uit de buurt blijven. Oeen van beide partijen zal toch veel vreugde beleven aan de beelden van de Zuideuropese beroepsvoet ballers die een kruisje slaan voordat; ze het veld opgaan; of van de Ameri kaanse rugby-spelers die eerst ge knield in gebed verzinken voordat 2e die malle helmen over hun oren trekken. In de Westduitse haven stad Kiel was vorige week toch een ander verhaal te beluisteren. Eens per Jaar timmert Kiel, gelegen aan dei Oostzee In Duitslands uiterste noorden, krachtig aan de weg. Dat is tijdens de „Kleler' Woche", een internationale zeilwedstrijd met een traditie van meer dan honderd Jaar. Sinds de laatste oorlog bouwt het Kleler stadsbestuur rondom deze sportgebeurtenis een hele serie culturele, politieke en weten schappelijke evenementen. Omdat het motto is „het (eest van de héle! stad" kunnen ook de kerken zich niet onbe tuigd laten. Zo kwam het dat er deze keer in een parochiehuis in een wat afgelegen nieuw-, bouwwijk werd gepraat over het hoogst inte ressante thema „ethische en religieuze pro blemen bij topsport". Absolute waarde Belangrijkste spreker was dr. Alois Koch, een: theoloog uit Bremen, cn hij wist wel een paar' ethische problemen te noemen. Bewijzen dat met de topsport iets mis is zijn gemakkelijk, uit kranten en tijdschriften te verzamelen, zeker in een Olympisch Jaar. Internationale topsport is geen aardigheidje, meer maar is een absolute waarde geworden' waaraan veel. Ja bijna alles mag worden opgeofferd. Koch wees op de zware trainings-, methoden waaraan zeer jeugdige turnsters, zwemsters en kunstschaatsters bloot staan. (Op een andere bijeenkomst in Kiel waren diezelfde week bij voorbeeld beelden te zien van de ruggegraatsvergroeilngen die bij deze tumstertjes optreden.) Maar lichamelijke beproevingen zijn nog maar één kant van de zaak. Dr. Koch vroeg vooral ook aandacht voor de enorme geeste lijke belasting die wordt uitgeoefend op de Jonge sportmensen die zich op het internatio nale niveau moeten meten. Juist op dat niveau ligt alle nadruk op het resultaat Alleen de medailles, de ereplaatsen tellen en één misslag of zwak moment kan daardoor „fatale gevolgen" hebben. Topsportmensen moeten daarom niet alleen heel hard trainen, ze worden ook nog eens intensief medisch en psychologisch „bege leid", wat gewoon betekent dat ze desnoods met kunst- en vliegwerk gereed worden ge maakt om op dat ene moment een toppresta tie te kunnen leveren. „De grote risico's voor het lichaam en de invloed op de persoonlijke ontwikkeling worden op de koop toegeno men," aldus Koch. Niet te verdedigen Deze rooms-katholieke theoloog wond er geen doekjes om: door Ja te zeggen tegen de internationale topsport en de daarmee ver bonden onbeperkte Jacht op records hebben we een stap gezet die zedelijk niet meer te verdedigen is. Terugkeer naar normale, ge zondere praktijken in de sportwereld kan alleen als we bereid zijn die internationale competitie op te geven. En daar komen dan de kerken, de christelijke theologen in het spel. Het gaat er om, zo stelde Koch, dat we het met elkaar eens worden over de waarde, de zin die we de sportbeoefening willen toeken nen. Vanuit de christelijke visie is het onaan vaardbaar dat een mens ondergeschikt wordt gemaakt aan een bepaald aards doel. „Hij kan niet ondergeschikt worden gemaakt aan het dictaat van geld, prestatie of weten schap." Ze had een zoon, vertelde ze, die goed is in atletiek. Laatst had hij op een groot toernooi voor scholleren een eerste prijs gewonnen. Dat had een aardig plaatje van de Jongen met de medaille op het ereschavot in de plaatse lijke krant opgeleverd. De moeder had het geweten. Weken later nog werd ze bij allerlei gelegen heden aangesproken door mensen die ze nau welijks kende maar die haar toch van harte geluk wilden wensen met de prestatie van haar zoon. Dat moest toch prachtig zijn voor een moeder, zo'n zoon. Hij zou vast nog eens heel beroemd worden. .Alsof een kind pas de moeite waard wordt als het iets presteert," riep de moeder met hoorbare afkeer uit Ze was met haar huiselijk verhaal wel tot de kern van het probleem door gedrongen. De mensonterende praktijken in de sportwereld staan niet op zichzelf maar zijn eigenlijk niets anders aan het produkt van een samen leving waarin vooral het resultaat geldt. Je mag een hele aardige, nette Jongen zijn. Je telt pas echt mee als Je ook nog iets hebt gepresteerd. Of andersom: je mag een proleet zijn die op het sportveld voortdurend zijn gebrek aan respect voor de medemens demonstreert, zo lang dat laatste leidt tot Europacups en (bijna) wereldtitels mag Je rekenen op de bewondering van bijna een hele natie en kun je er nog zeer rijk mee worden ook. En vooral dat laatste doel kan een heleboel middelen heiligen. Bewustzijn Prestatiedwang Eenmaal bij deze stelling aangeland was er natuurlijk wel wat stof voor discussie. Im mers, die enorme prestatiedwang die de sportwereld beheerst ls toch ook in andere sectoren van de maatschappij wel waar te nemen? Is de drijfveer van de sportman, die een topprestatie wil leveren om daarmee roem, gezag en geld te verwerven niet zo ongeveer het meest kenmerkende voor onze hele, ma terialistische samenleving? Een in de zaal aanwezige moeder illustreerde aardig hoe; diep dat „prestatie-denken" er in zit. Dr. Koch en zijn gehoor in Kiel waren het al snel met elkaar eens. Het gaat niet aan om vanuit de kerken de staf te breken over die vreselijke sportlui. Nee, het gaat er om het bewustzijn van de hele samenleving te kiete len. Wat deftiger gezegd: de moderne, materi alistische samenleving is dringend toe aan een herbezinning op haar hogere waarden en diepere drijfveren en de kerken kunnen daar bij richting geven. Overal waar de mens ondergeschikt wordt gemaakt aan een systeem, een ideologie, een doel moet de christen zijn stem laten horen, aldus Koch. In de topsport worden momen teel mensen geofferd op het altaar van de „Prestatie." Daarom hebben kerken wel de gelijk een boodschap aan die topsport. We moeten de organisatoren, bestuurders. Een turnster op de evcnwichtsbalk: een krachtproef die alleen mogelijk is na zware trainingen waarbij niet zelden het toelaatbare wordt overschreden. trainers, begeleiders enzovoorts voortdurend blijven vragen naar het doel en de zin van hun sport, aldus Koch. Aanvaardbaar was voor hem sport waarbij de sportbeoefenaar zichzelf kan zijn, dat wil zeggen zijn eigen verantwoordelijkheid kan dragen. Sport ls een middel tot spontane zelfverwerkelijking en we moeten daarom voortdurend de vraag stellen: in hoeverre wordt die spontane zelf verwerkelijking onmogelijk gemaakt door andere doelen? Dat was de toetsingsregel die Koch meegaf als uitgangspunt voor de bemoeienis van de kerken met de topsport. Een Olympisch Jaar vol discussie over „sport en politiek" moet de kerken toch gelegenheid geven daarmee aan de slag te gaan. WE MOETEN EEN KINDERHAND HEBBEN Het rijk Oods ls nabij u gekomen. (Lukas 10,1-20) Boven dit gedeelte heeft het Nederlands Bijbelgenootschap gezet de uitzending van de zeventig. Opvallend in deze woorden van Jezug is de grote beslistheid. De oogst Is er, het rijk Oods ls nabij u gekomen en even verder weer: weet, dat het rijk Oods nabij gekomen is en ten slotte: Ik zag de satan als een bliksem uit de hemel vallen. Het spreken van Jezus opent de toekomst, maar dat niet alleen, zijn woorden zijn ook vol van de beslissende betekenis van het heden. In dit gedeelte is dat wel heel duidelijk. Het ls niet de bedoeling dat we wegdromen in een toekomstbeeld of in toekomstverlangen. Het rijk Oods is nabij. Er is al een oogst en de boze heeft 't al verloren. Dat te weten hoeft geen triomfalistisch christendom mee te brengen dat geen oog heeft voor de moeiten en het verdriet, zowel van de mens op zichzelf als van de kerk als beweging van Jezus. Die zijn er genoeg. Daarin worden we getroost. Met de beloften, zoals in Jesaja 66, van die rivier van vrede die er aan komt en die stroom van welzijn. Maar ook met dit beslist* spraken van de Heer. We zitten niet la 't donker. Er valt een licht over ons leven. Er ls op dit moment al iets geweldigs aan de hand, de doorbraak van het rijk Oods. Vaak zijn wij vertrouwder met de tekenen der tijden, die dan moeten aanduiden hoe erg het wel met de wereld gesteld •ls, als met de tekenen van het rijk Oods. Soms doen we net alsof we blij zijn als we die eerste kunnen aanwijzen, alsof we zeggen willen: zo goed begrijp ik alles, en intussen gaan we aan die andere tekenen, die tekenen van hoop voorbij. We moeten een kinderhand hebben die gauw gevuld is. AMSTERDAM Tijdens zijn bezoek aan Brazilië heeft de paus een document overhandigd gekregen waarin meer dan duizend priesters onder wie veel bisschoppen willen dat hun kerk schuld belijdt voor de armoede en ellende in Latijns Amerika, aldus berichtte zaterdag de NRC. Ds. D. C. van Geest Óp 54-jarige leeftijd is overleden <1* Apeldoomse gereformeerde predt kent D. C. van Geest. Hij dlendt achtereenvolgens de gereformeerd! kerk te Engwierum, Klazinaveen, en Amsterdam Noord/Buiksloot Daar na vertrok hij naar Apeldoorn, waar hij geestelijk verzorger werd van het verpleeghuis Randerode. De brief geeft op indringende wijze een overzicht van de geschiedenis van dat continent. „De autochtone bevolking werd gedecimeerd en on derdrukt in naam van Jezus Christus. Het kruis van de verlossing kreeg de waarin opgenomen: De Rotter dammer, met Dordts Dagblad, Nieuwe Haagse Courant mat Nieuwe Leldse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga Directeur ing. O Postma HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam Wibautstraat 131 Amsterdam tel 020-913456 telex 13006 Postgiro 6600 00 Bank Nad Credratbank Pêkemngnr 2300 12574 Gemeentegiro Amsterdam X11000 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 946 3000 AX Rotterdam lel 010-115588 (abormemeolen en bezorging) lel 010-115566 (redactie) ld. 115700 (uitsluitend voor advertenties) Westblaek 4 Rotterdam REGIO DEN HAAG/LEIDEN Podbus 101 2501 CC Den Haag ld 070-469445 (abonnementen en bezorging) ld 070-469445 (redactie) lel 070-468664 (uitsluitend voor advertenties) Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERLANO (abonnementen en bezorging Postbus 3 6000 AA Zwolle lel 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwolle Abonnementsprijzen Per maand 16.98 Per kwartaal f 50,95 Per half jaar f 101.90 Per jaar f 201.60 Advertentietarieven op aanvraag Telefonische abonnement enop- ckachten (zie adressan boven) Opgave Iam tl leöe richten 9-10 30 van maandag l/m vnjdag Op' zondag van 16-20 uur tdd 020- 913456. Opgave mini-advenanties td 020-936668 ol schriftelijk aan Mirv-Adv. afdaling, postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adraswijzingen uitsluitend schrif-\ lelijk aan onze Amsterdamse adressan. vorm van het üwmtC der veroveraar», tl8hetd. wtjit het document op de gezegend door de herders van hun strijd die nu gaande is: „Aan de ene kerk, de goeden niet te na gespro- kant de uitgebuite en onderdrukte kenWij geloven dat voor de kerk - de tijd ls gekomen dat zij haar zonde bekent, dat zij erkent medeplichtig te zijn geweest" Over de huidige situa tie zegt het document onder meer. „Het volk walgt ervan dat hun moor denaars zich beroepen op hun chris ten-zijn en daarmee massamoord rechtvaardigen. Het walgt ervan dat vele bisschoppen en nuntii hieraan medeplichtig zijn al is het alleen al door hun passiviteitDaarom heeft het volk van Nicaragua „basta" ge zegd en zoeken de volken van El Salvador en Guatemala naar midde len om hun vrijheid te verkrijgen." aan de andere kant de be voorrechte minderheid en de multi nationals die hun positie verharden en te vuur en te zwaard Iedere poging tot bevrijding van bet volk bestrij den." Zij hopen dat het pausbezoek een duidelijke keuze voor de armen van Latijns-Amerika oplevert. In Porte Alegre dronk de met een sombrero getooide paus en kele slokken maté (de Zuidame- rikaanse kruidenthee). Moedig Keuze De opstellers pleiten voor een radica le keuze voor de armen, de meerder heid van verdrukten. Volgens hen be tekent dat een „politieke keuze" en kan niet langer volstaan worden met „vaagheden en neutrale houdingen". Terwijl de paus de klassenstrijd bij herhaling verwerpt als instrument voor bevordering van sociale gerech- Hun oproep ls een van de radicaalste en waarschijnlijk ook een van de moedigste kerkelijke documenten. Moedig niet alleen tegenover de machthebbers en hun huurmoorde naars, maar op een andere manier ook tegenover de paus. Het docu ment is immers een zeer ernstig ge luid temidden van een grote feest- tocht. Bovendien kan het pleidooi voor een schuldbelijdenis toch weinig anders zijn dan een bedekte kritiek op de pauselijke toespraken die nooit opvallen door kerkelijke ootmoed. Vanaf vandaag ls de paus in het noor den van Brazilië en ls het programma in het winterse, natte, kille zuiden achter de rug. In het uiterste zuiden, Porto Alegre, heeft de paus een be langrijke oecumenische stap toege juicht. In Brazilië ls een raad van kerken opgericht, waar ook de r.k. kerk lid van ls. De paus sprak de hoop uit, dat dit „het voorspel kan zijn tot verdere stappen in dezelfde richting". Zoals bekend is de rJt. kerk geen lid van de wereldraad, maar hier en daar wel, zoals in Nederland, lid van de nationale raad van kerken. Minder gecharmeerd bleek de paus van experimentele priesteropleidin gen. Hij pleitte voor herstel van dege lijke éemlnaries. Van een onzer verslaggevers OEGSTGEEST/UTRECHT De hoogste instanties op het gebied van zending en diakonaat in de hervormde kerk hebben zich uitgespro ken voor vergaande samen werking van zending, wereld diakonaat en ontwikkelings samenwerking op het plaatse lijke vlak. In een brief aan alle kerkeraden, zen dingscommissies, dlakonieén en cor respondenten voor het werelddiako naat van de hervormde gemeenten schrijven de generale diakonale raad en de raad voor de zending, dat zij alle vormen van samenwerking toe juichen. Met name wijzen zij op de mogelijk heid, om één plaatselijke commissie voor deze zaken te vormen. Indien wenselijk, kunnen dan binnen die commissie werkgroepen tot stand ko men voor zending, werelddiakonaat en ontwikkelingssamenwerking. Wel wordt geadviseerd, de kerkeraad goed in de commissie vertegenwoor digd te doen zijn. Blijkens een in 1979 gehouden enquê te is de grote meerderheid op het grondvlak voor verdere en vaak ver regaande samenwerking van zending en werelddiakonaat. Dit is te opmer kelijker, omdat een dergelijke fusie in de „top" er nog niet inzit. In tegenstelling tot de gereformeerde kerken, waar zending en werelddia konaat onlangs zijn gebundeld in één deputaatschap, zijn in de hervormde kerk zending en werelddiakonaat aan de top nog steeds streng gescheiden. Wel doen de raad voor de zending en de generale diakonale raad in hun brief de toezegging, dat zij als lande lijke organen de mogelijkheden van verdere samenwerking binnen de be staande structuren grondig zullen on derzoeken en in praktijk zullen bren gen. Zelfs sluiten zij de mogelijkheid van structuurwijziging niet uit. Ook zijn zij voor samenwerking in één verband op provinciaal en klassikaal vlak. Ook in de publiciteit zal geprobeerd worden, meer gezamenlijk te doen. Bij de brief ls een verklaring van het bestuur van de gereformeerde zen ding» bond in de hervormde kerk, dat dit „in dit stadium geen redenen ziet om zich hiervan te distantiëren". Geloofs- en gebedspracticwn, 44 augustus, Kapeilerput, Heeze (NB Inf. p. Smits van Waesberghe (td 013-681297). Charismatische retraite o.Lv. As- dré Beijersbergen, 4-9 augustus, Vo gelenzang. Aanm. tel. 040-515792. Van een medewerker AMSTERDAM In het gebouw vaa de Nederlands Israelisietische Hoofd synagoge aan de Van der Boechorst straat te Amsterdam zullen geen bij eenkomsten meer plaatsvinden geza menlijk met de liberaal-joodse ga meente. Eer zullen voor de zalen ver-' huur stringente regels worden op gezet. De kerkeraad van deze orthodox- Joodse gemeente heeft dat verlangd, nadat onlangs een koor van de Libe raal-joodse gemeente deelnam aan <k tezamen met de NIH8 ln haar ge bouw gevloerde Jom Jeroesjalajlem, de dag waarop de eenwording van Jeruzalem wordt gevierd. De kerke raad was van oordeel, dat der gelijk! gezamenlijke vieringen een erken ning van de liberaal-Joodse gedach ten Inhouden en bij de joodse ge meenschap verwarrend kwami werken. door Pleter van der Van Zaterdag was op deze pagina het overlijdensbericht te le zen van August Hasler, 43 jaar, rooms-lcathollek priester uit het Zwitserse St.-Qallen. Enkele jaren geleden promo veerde hij op een studie over de pauselijke onfeilbaarheid, door het eerste Vaticaanse concilie ln 1870 afgekondigd. Veel betekenend was de on dertitel van zijn proefschrift: „Hoe een Ideologie als een dogma werd doorgedrukt". In het UJvlge en prllzlge proefschrift ging Hasler zeer ver om san te tonen, ast dat dogma toen door een militan te minderheid onder leiding van de toenmalige paus Puis IX is doorge dreven, waarbij geen middel te laag en geen verdachtmaking te vuil was om de talrijke tegenstanders van de pauselijke onfeilbaarheid óm te krij gen. Conclusie van Hasler: het eerste Vaticaanse concilie was geen vrij con cilie en dus moeten de uitspraken van dat concilie worden herzien, als ze al waarde hebben. De onfellbaarheidskwestle lig ln de r.k. kerk zeer gevoelig, omdat het zo n beetje de hoeksteen is geworden van de roomse kerkorde. Wie eraan tornt moet op weerwerk rekenen. Hasler Pins IX kreeg op zijn proefschrift een vernie tigende recensie in het conservatieve, door de Duitse bisschoppen gesteun de weekblad Rhelnlsche Merkur. Het blad weigerde publlkatie van enige reacties die toen in het onafhankelij ke kerkblad Pubilk-forum versche nen. Hoewel het een tamelijk ontoe- gankelijk proefschrift betrof, raakte de kwestie al doende in de belangstel ling. „Der Spiegel" schreef erover en de zaak zelf was ten slotte al warm gemaakt door het eerder verschenen boek van Hans KQng: „Onfeilbaar?". Druppel Vorig Jaar vervaardigde Hasler een populaire versie van zijn proefschrift. nog altijd tamelijk degelijk, maar vlot leesbaar. De vertaling van dit boek „Hoe de paus onfeilbaar werd macht en onmacht van een dogma" moet langzamerhand bij de boekhan del liggen. Een extra stimulans voor de mxoop was gelegen in het voor woord van Hans KQng, landgenoot en goede vriend van Hasler. In dit voor woord zette KQng nog eens uiteen wat hij van dit dogma denkt. En dkt was precies de laatste druppel die de Duitse bisschoppen nodig had den om KQng eindelijk te veroorde len. Maar ook Hasler zelf kwam nu direct onder vuur. Vanuit de curie werd zware druk uitgeoefend op de bisschop van St.-Gallen, Otmar Mfi- der, om Hasler te laten vallen en van zijn priesterlijke bedieningen te ont heffen. Maar Mlder weigerde. In Rome, waar Hasler Jarenlang woonde, gold hij een beetje als „en fant terrible". Hij had enige jaren onder Willebrands gewerkt ln het se cretariaat voor de eenheid, samen met de Belgische dominlcanerpater Hamer. Hasler vond het curiesfeertje op den duur onleefbaar en ging weer studeren. Hamer vond dat secretari aat mtar een vrijgevochten bende en solliciteerde bij de veel strengere con gregatie voor de geloofsleer. In feite ls hij daar nu de belangrijkste man, wegens de zwakke gezondheid van kardinaal Seper, die daar aan het hoofd staat Enige Jaren geleden verscheen ook in het Nederlands een boekje over de werkwijze van de curie „Binnen de muren van het Vaticaan" door „Hier- onymus". Achter dit pseudoniem, zo wist men op den duur te melden, ging Hasler schuil. Hoogtepunten Haslers boeken lijken niet alleen een kritische dogmageschiedenis over de onfeilbaarheid, maar ook op een kruistocht tegen de roemrijke nage dachtenis aan Plus IX. Deze paus beleefde enkele hoogtepunten. Als enige in de geschiedenis kon hij het moment vieren waarop hij langer dan Petrus aan het hoofd van de kerk stond. Hij regeerde 32 Jaar. Het twee de hoogtepunt was de uitroeping van zijn onfeilbaarheid. Dat gaf aan zijn pausschap weer de broodnodige nieu we allure na de schade die het gele den had door de afkalving van de kerkelijke staat BIJ wijze van spreken al tijdens zijn leven is het werk begonnen aan een derde hoogtepunt: zijn heiligverkla ring. Door sommigen is deze sinds dien met kracht nagestreefd en even zeer door anderen met kracht tegen gehouden. Het eeuwfeest van het overlijden van Pius IX (1878) en de toen al sterker wordende reactie gaf aan de lobby van de voorstanders van heiligverklaring een nieuwe stimu lans. Blunder Hasler was een KQng-type, één en al vóór oecumene en kerkvernieuwing. Zijns Inziens zou het een tactische blunder zonder weerga zijn als de kerk nu Pius IX ging heiilgverklaren, de man van de onbevlekte ontvange nis van Maria en de onfeilbaarheid, de man die tegen Italië was, tegen de 19e eeuw, tegen democratie, liberalis me, en socialisme, die de rationalisti sche wetenschap van zijn dagen met onfeilbaarheid en feodale verhoudin gen wilde bestrijden. Volgens sommigen sloeg Hasler door waar hij meende aan te tonen, dat Plus IX niet slechts een hopeloos reactionair beleid voerde, maar bo vendien een gevaarlijke gek was, een sadist en een schuinsmarcheerder; dingen die een heiligverklaring lelijk in de weg kunnen zitten. Ook menen velen dat het eerste Vati caans concilie juist de onfellbaar- heidselsen van Pius IX zeer heeft teruggeschroefd. En dat het uiteinde lijke dogma veel en veel zuiniger is geformuleerd dan Pius IX en zijn omgeving gewild hadden en dat het ln feite later toch is gaan functione ren, kan men toevoegen. Nu zal het menigeen, ook binnen de r.k. kerk, onverschillig laten wie er al of niet heilig wordt verklaard, zeker als je dat in beginsel theologisch toch al verwerpt. Maar de r.k. kerk kan er een stukje van haar beleid en priori teiten mee uitdrukken. Wordt de na druk gelegd op een braafheids-, ge hoorzaamheids- en kuisheidsideaal, of op sociaal-bewogen zieleherders van honderden Jaren geleden, of op August Hasler eigentijdse bestrijders of slachtoffer» van fasclame en onderdrukking, d* Titus Brandsma's en Oscar Rome ro's; of verklaren pausen vooral hun eigen voorgangers (en daarmee alvast een beetje zichzelf) heilig en onder hen vooral dan nog de ketterjagen als Pius X en Pius IX? Het ls wat dat betreft niet zonder betekenis dat vo rige maand uitgerekend de promotor van de heiligverklaring van Pius IX, kardinaal Palaxzlni, benoemd is aan het hoofd van het departement voor de heiligverklaringen. August Hasler meende in elk geval het zijne te moeten doen om een onzalige zaligverklaring te voor komen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2