Paus moet in Brazilië
velen te vriend houden
Jezus in de structuren
Een foto en een bijschrift in 'Nieuw Nederland'
'Bischoppensynode
historisch feit'
Trouw
Voor 59
beroepen
bedankt
Slopend programma
Paus benadrukt collegialiteit
Meer protestanten
in Frankrijk
Miljoenen voor
hervormd diakon&
Ds. Buti niet nai
kerkenconferentie S
MAANDAG 30 JUNI 1980
TROUW/KWARTET
door A. J. Klei
In het juni-nummer van „Nieuw
Nederland", het officiële blad van de
Reformatorische Politieke Federatie,
de RPF, staat een foto die ik telkens
weer met innige voldoening bekijk,
terwijl ik ook bij herhaling met
vreugde van het bijschrift kennis
Die foto is geplaatst bij het verslag
van een te Putten gehouden
vergadering van de federatieraad. Op
de voorgrond nemen we twee jonge
mannen waar, die aan een tafeltje
zitten. De één is bezig wat op te
schrijven en de ander heeft een
houding aangenomen, die het hem
mogelijk maakt op elk gewenst
moment het voorbeeld van zijn
buurman te volgen.
Het bijschrift bij de foto luidt: „Grote
aandacht in de stampvolle zaal. De
verslaggevers van het ND en het RD
waren de hele dag aanwezig. Hier ziet
men de ND-man danig aan het
noteren, terwijl zijn collega even
toeluistert
Misschien moet ik lezers, die niet
volledig thuis zijn in het
dagbladwezen, een kleine toelichting
geven. De letters ND staan voor:
Nederlands Dagblad, de krant van de
vrijgemaakte gereformeerden. De
afkorting RD betekent:
Reformatorisch Dagblad en die krant
glijdt door de bus van andere soorten
gereformeerden, die Trouw te links
vinden.
Ik heb ook nog een, eveneens kleine,
aanmerking op het bijschrift. Ik
geloof dat het verkeerd is, van de
niet-schrijvende Journalist te zeggen
dat hij slechts „even" (toe)luistert.
Het vermoeden is gewettigd, dat hij
dit voortdurend doet, anders zou hij
zijn baan bij het RD reeds kwijt zijn.
Wat me nu zo geweldig deugd doet is,
dat de Reformatorische Politieke
Federatie letterlijk en figuurlijk oog
heeft voor wat zich aan de perstafel
afspeelt. Ik heb in mijn loopbaan
honderden min of meer
reformatorische bijeenkomsten
moeten verslaan, ik was daar altijd,
om met „Nieuw Nederland" te
spreken, danig aan het noteren, maar
het is nimmer in een reformatorisch
hoofd opgekomen, daar een
afbeelding van te maken en er een
opgetogen tekst bij te zetten.
Wel is er eens voor mij gebeden. Dit
geschiedde op een vergadering van
een anti-revolutionaire
kiesvereniging, waar ik als jong
verslaggever aanwezig was. Hoewel
Ik wat achteraf was gaan zitten, had
de voorzitter mij opgemerkt en bij 't
begin bad hij ook voor de „hier
aanwezige journalist, dat hij kracht
mag ontvangen om zijn arbeid goed
te verrichten".
Dit had ten gevolge dat ik geen
minuut voor het einde der
vergadering het zaaltje durfde
verlaten, hoewel er na de pauze geen
enkele reden meer was om danig aan
't noteren te slaan. In slechte
momenten heb ik wel eens gedacht
dat die voorzitter met zijn bede dit
neveneffect beoogde. Tenslotte ls
naar reformatorische overtuiging de
mens geneigd tot alle kwaad.
Hoe dit zij, de RPF streeft duidelijk
naar een goede relatie met de pers.
Trouwens, ook in eigen huis stelt zij
uitnemende verhoudingen op prijs en
dit Juni-nummer van „Nieuw
Nederland" legt er getuigenis van af,
hoe zorgvuldig de leden van het
dagelijks bestuur met elkaar
omspringen. De tweede secretaris
van de RPF, ir. A. Hekstra te
Harderwijk, moet „helaas" te kennen
geven dat de opvatting van de tweede
voorzitter, de hervormde predikant
R. T. Huizinga te Nieuwe-Pekela,
over de beschikbare hoeveelheid
uranium niet geheel deugt. Hij maakt
zijn opmerking echter niet dan nadat
hij nadrukkelijk en in vette letters
heeft verklaard het „volledig eens" te
zijn met dominee Huizinga, als deze
schrijft:
„God Zelf laat ons in de RPF niet
alleen. We hebben In onze Federatie
weer een politiek tehuis en de Heere
wil daar nog inkomen met Zijn Zegen
en Zijn antwoord, als wij maar naar
Zijn Woord alleen willen luisteren ten
aanzien van onze politieke
verantwoordelijkheid."
Ik hou op, anders blijf ik aan 't
citeren uit „Nieuw Nederland". Maar
de foto blijf ik het allermooiste
vinden.
i
door Wlm Jansen
'Paus Johannes Paulus
komt op een uiterst gevoelig
moment naar Brazilië, een
land met ruim honderd mil
joen katholieken. De bis
schoppen ln dit grootste La
tijns-Amerikaanse land kozen
onlangs onverbloemd de zijde
van stakende arbeiders, en
hebben zich daardoor in een
diep conflict gestort met de
regering van president Fl-
gueiredo. Alleen al door het
programma van zijn bezoek
heeft de paus aangetoond
zich ditmaal achter de pro
gressieve bisschoppen te
scharen.
Het duurde maanden voordat de 344
bisschoppen van Brazilië en het Vati-
caan het eens konden worden over de
nadere invulling van het pauselijke
bezoek. Het behoudende deel van dit
college wilde Johannes Paulus ont
vangen in de steriele, net twintig jaar
oude hoofdstad Brasilia en de overige
dagen besteden aan bezoeken in het
welvarende zuidelijke deel van het
land.
Andere bisschoppen zagen meer in
een bezoek aan de arbeiders van de
industriestad Sao Paulo, waar alleen
al bijna tien miljoen mensen wonen.
En dan niet alleen een viering van een
heilige mis. maar ook een wandeling
door de uitgestrekte sloppenwijken
waar deze arbeiders wonen. De Brazi
liaanse regering liet echter officieel
weten een dergelijk bezoek te be-
waarin opgenomen: De Rotter
dammer, met DordtB Dagblad,
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leldee Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tamminga
Directeur ing. O Postma
HOOFDKANTOOR
Postbus 859
1000 AW Amsterdam
Wibautstraat 131 Amsterdam
tel. 020-913456
60000
Bank Nad Credletbank
Rekeningrir 23 00 12 574
Gemeentegiro Amsterdam
X11000
REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 948
3000 AX Rotterdam
tel 010-115588 (abonnementen
en bezorging)
tel 010-115588 (redactie)
tel 115700 (uitsluitend voor
advertenties)
Westblaak 4
Rotterdam
REGIO DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101 s
2501 CC Den Haag
tel 070-469445
(abonnementen en bezorgingf
tel 070-469445 (redactie)
tel 070-468864 (uitsluitend voor
advertenties)
v Parkstraat 22 Den Haag
REGIO NOORD/OOST-NEOERLAND
(abonnementen en bezorging
Postbus 3
6000 AA Zwolle
tel 05200-17030
Melkmarkt 56 Zwolle
Abonnementsprijzen
Per maand f 16,90
Per kwartaal 50,95
Per half jaar 101,90
Per jaar 201.60
Advertentietarieven op
aanvraag
drachten (zie adressen boven)
Opgave familieberichten 9-19.30
van maandag t/m vrijdag. Op
zondag van 16-20 uur tefef 020-
913456.
Opgave mim-advertenties tel.
020-936868 O» schriftelijk aan
Mini-Adv afdeling, postbus 433
1000 AK AMSTERDAM
Adreswijzingen uitsluitend schrif
telijk aan onze Amsterdamse
adressen
schouwen als een „inmenging ln bin
nenlandse aangelegenheden". Presi
dent Flguelredo, die de komst van de
paus aanvankelijk zag als de zo
broodnodige opvijzeling van zijn ei
gen imago, wilde niet dat de zwakke
plekken ln zijn land de komende da
gen extra nadruk krijgen.
Maar uit het deze week bekend ge
worden reisprogramma blijkt dat de
paus daar niet voor gezwicht is. Hij
zal door de sloppen van Rio de Janei
ro lopen, gevangenen ln hun cel be
zoeken en de arbeiders van Sao Paulo
toespreken. Maar ook zal hij naar het
noordoosten van Brazilië en de grote
steden ln het Amazonewoud vliegen,
om de door de regering zo vaak verge
ten bewoners ln deze gebieden toe te
spreken.
Ongelukkig
Om de Braziliaanse machthebbers
niet al te veel voor het hoofd te stoten
zal hij ook een onderhoud hebben
met president Joao Flguelredo. een
voormalig legergeneraal. En ln Salva
dor da Bahia, een stad waar veel
afstammelingen van Afrikaanse sla
ven wonen, vermeldt het programma
een ontmoeting met wat het Vaticaan
noemt „de bouwers van de heden
daagse pluralistische samenleving",
een keurige omschrijving van de
plaatselijke grootgrondbezitters en
rijke industriëlen.
De Braziliaanse regering is nogal on
gelukkig met het totale programma,
maar kan moeilijk anders dan er aan
meewerkén. Want negentig procent
van de bevolking rekent zich tot de
katholieken en zou tegenwerking van
de regering niet accepteren. Recente
massale stakingen hebben aange
toond dat de situatie in Brazilië ui
terst gespannen is en dat er van het
aanvankelijke vertrouwen in een
snelle terugkeer van de democratie
nauwelijks meer sprake is.
De huidige president won ln het be
gin snel aan populariteit door een
„democratische opening" te beloven,
zodat zijn opvolger via vrije verkie
zingen aan het bewind zou komen. En
niet via vrije verkiezingen aan het
bewind zou komen. En niet via een
militair onderonsje, zoals dat sinds
de staatsgreep in 1964 gebruikelijk
was. Flguelredo ging op de populisti
sche toer, liet zich bij zijn voornaam
noemen en liet geen gelegenheid
voorbijgaan om te benadrukken dat
hij ook maar een gewone Braziliaan
was.
Inderdaad kwamen onder zijn be
wind een aantal vrijheden terug,
zoals die van de pers en vakbonden.
Maar Juist doordat die vakbonden
zich nu wat vrijer konden organise
ren, ontstond er meer verzet tegen de
slechte werk- en leefomstandigheden
van de industrie-arbeiders. Stakin
gen volgden elkaar ln een steeds snel
ler tempo op en hadden onder leiding
van Lula, een snel rijzende ster ln de
vakbondswereld, steeds vaker
succes.
Opruiing
Totdat president Flguelredo ln april
van dit Jaar Ineens genoeg had van al
dat democratische gedoe en de poli
tie en het leger op honderdduizenden
stakers in Sao Paulo afstuurde, Lula
in de gevangenis zette en vakbonds
kantoren sloot. Onder druk van de
vele priesters die in de sloppen werk
ten en dus goed op de hoogte waren
van het marginale leven dat de arbei
ders daar lelden, koos de Braziliaanse
bisschoppenvergadering zonder voor
behoud de kant van de stakers. Ker-
ROME (ANP) De speciale synode van de Nederlandse
bisschoppen, begin dit jaar in Rome, was een „historische
gebeurtenis" voor de katholieke kerk in de gehele wereld. Dit
heeft paus Johnnes Paulus verklaard toen hij een balans
opmaakte van de werkzaamheden van het vaticaan in het
afgelopen jaar.
Tijdens een plenaire bijeenkomst van
de curie zei de paus dat de Nederland
se bisschoppen zich „uitsluitend had
den laten leiden door de realiteit en
de fundamentele eisen van de kerke
lijke gemeenschap de lokale en
universele gemeenschap". J>e op de
synode behandelde problemen gel
den ook voor andere lokale kerken,
aldus de paus.
De paus. die anderhalf uyr aan het
woord "Was, onderstreepte bij herha
ling de medeverantwoordelijkheid
van alle katholieke bisschoppen in
het kader van het primaat. Na het
tweede VaUcaanse concilie is de op
dracht van de paus als „primas" om
geven door „een sterk kader van col
legialiteit", aldus de paus. Dit princi
pe moet steeds sterker worden.
Als voorbeelden van collegialiteit
noemde de paus niet alleen de func
ties van het college van kardinalen en
van de Romeinse bischoppensynode,
als gezegd de bijzondere synode der
Nederlandse bisschoppen in januari,
maar ook zijn ontmoetingen met bis
schoppen, die kortgeleden „de soms
bedrukkende realiteit der collegiali
teit bewezen hadden", daarmee doe
lend op de veroordeling van de katho
lieke theoloog Hans Küng.
ken dienden ter vervanging van de
gesloten vakbondsgebouwen en de
bisschoppen stuurden de president
een protestbrief, waarin zij schreven
dat het recht op staken in de grond
wet verankerd ligt. Flguelredo be
schuldigde kardinaal Arns, aartsbis
schop van Sao Paulo ln het openbaar
van opruiing.
Vanaf dat moment treedt de katho
lieke kerk ln Brazilië meer dan ooit
op als een belangrijke politieke fac
tor. Hoewel het conflict met „de
staat" door het bezoek van de paus
op een laag pitje is gezet, ls het waar
schijnlijk dat de kerk in de toekomst
nog verder in deze zaak betrokken
raakt. Ondanks dat de door de presi
dent zo geroemde democratische ope
ning nog maar een piepklein gaatje
blijkt te zijn, willen de bisschoppen
doorgaan op de ingeslagen weg: op
komen voor de arxnsten ln Brazilië.
Dat dit meer is dan een loze kreet
bewees de bisschoppenconferentie in
maart met een document over de
sociale problemen op het platteland
De kerk sprak zich op basis van de
bijbel uit tegen het grootgrondbezit.
Uit het rapport bleek dat nog geen
één procent van de landbouwbedrij
ven de helft van alle grond ln beslag
neemt. Dat zijn de grote landgoede
ren, waar de kleine boertjes als een
soort lijfeigenen ln dienst zijn.
De bisschoppen leggen de oorzaak
van de ellende op het platteland bij
„degenen die in Brazilië een systeem
van werken en leven in stand willen
houden, waarbij een kleine groep zich
verrijkt ten koste van de armoede en
ellende van de meerderheid van de
bevolking." En tijdens een onlangs
gehouden congres over de verpaupe
ring van de stadsbevolking in de fave-
la's (de uitgestrekte krottenwijken ln
de grote steden), stelden priesters de
regering verantwoordelijk voor de on
geremde groei van deze wijken. Al
leen al ln Sao Paulo komen er jaar
lijks 300.000 mensen bij in de favela's.
Wantrouwen
Dat paus Johannes Paulus U met zijn
reisprogramma duidelijk ook geko
zen heeft voor de armen, betekent
nog niet dat het Vaticaan op één lijn
zit met de Braziliaanse bisschoppen
(die het onderling ook lang niet altijd
eens zijn over de progressieve koers).
In Rome kijkt men met wantrouwen
naar de geloofsbeleving van de Brazi
liaanse katholiek. Bij veel katholie
ken wordt de viering van de zondagse
mis gevolgd door een voodoo-achtlg
ritueel, op het strand waarbij men
Paus Johannes Paulas II komt
vandaag aan in Brasilië voor
een bezoek van twee weken, het
langste van de pausreizen tot
nu toe. Vier- tot vijfduizend
journalisten en fotografen sul
len de paus volgen op zijn dui
zenden kilometers lange rond
reis door het land. Johannes
Paulus komt vandaag aan in de
hoofdstad Brasilia, waar hij
een heilige mis zal vieren en zal
spreken met de president en de
Braziliaanse bisschoppen. Na
een bezoek aan een gevangenis
vliegt hij de volgende dag door
naar Rio de Janeiro, met een
korte tussenstop voor een be
zoek aan Belo Horizonte. In Rio
staat een ontmoeting met bewo
ners van sloppenwijken op het
programma en op 3 juli spreekt
hij in Sao Paulo de arbeiders
toe. De dag daarop zal hij de
gloednieuwe en monsterachtig
grote basiliek van Aparecida
inwijden en opdragen aan de
maagd Maria. Via Porto Alegre
vliegt de pans naar de koffie-
stad Curtitlba, waar hij de
Poolse kolonie zal bezoeken. In
Salvador da Bahia, het centrum
van de voodoo-religie, zegent
hij de armen en leprozen en
heeft hij een onderhoud met
plaatselijke ondernemers. De
volgende dag verblijft hij in het
bisschoppelijke paleis van Dom
Helder Camara, de „rode bis
schop" die zelf zijn paleis heeft
Ingeruild voor een eenvoudiger
onderkomen. Na de opening
van het eucharistisch congres
in Fortaleza op 9 juli vliegt hij
naar Manaus, een moderne stad
midden In het Amazone-oer
woud. Daar zal hij zijn laatste
mis in Brazilië opdragen en ver
volgens in het vliegtuig stap
pen voor de vlucht naar Rome.
bezeten raakt door de geest van een
Indiaanse of Afrikaanse voorvader.
De bisschoppen keuren officieel deze
heidense rituelen af. maar beseffen
aan de andere kant ook wel dat de
spirituele bijeenkomsten zo in de
Braziliaanse cultuur zijn verweven
dat Je ze niet bij decreet overboord
kunt zetten. Zeker niet nu de beoefe
ning van „nevengodsdiensten" als
macumba en umbanda van de arm-
sten is overgeslagen naar de Brazili
aanse middenklassen en welgestel-
den. De Braziliaanse bisschoppen
verwachten dan ook dat de paus zijn
mening over het door hen gevoerde
beleid wel zal geven als hij op 9 juli in
de stad Fortaleza het Braziliaanse
Eucharistisch Congres formeel zal
openen. „In Latijns-Amerika ligt de
toekomst van de katholieke kerk",
zei Johannes Paulus anderhalf jaar
geleden. En dat betekent dat hij om
Brazilië als veruit het grootste én op
kerkelijk gebied het progressiefst
land ln Latijns-Amerika niet heen
kan.
door dr. K. A. D. Smelik
PARUS (ANP) Ruim 2.3 miljoen
Fransen hebben bij een recent opinie
onderzoek opgegeven protestant te
zijn. ongeveer 4% van de bevolking.
Dit is bijna driemaal zoveel als de
ongeveer 800.000, die lid zijn van de
protestantse kerken. De helft is noch
doop- noch belijdend lid. Zij bezoe
ken echter wel protestantse kerk
diensten en dragen ook financieel bij.
Teksten kunnen niet gelezen
worden zonder ook aandacht
te besteden aan de maat
schappelijke omstandighe
den, waaronder deze teksten
zijn ontstaan. Dit geldt ook
voor het Nieuwe Testament.
Niet iedereen zal deze stelling onder
schrijven; wie dat wel doet, zal niet
altijd dezelfde visie hebben, hoe men
dit uitgangspunt ook tot werkelijk
heid kan maken. De discussie rond
om de materialistische exegese vap
de Bijbel ls hiervan een treffend voor
beeld.
Uit de kringen van progressieve Fran
se katholieken stamt een boek, waar
in een poging wordt gedaan om de
teksten over Jezus te verstaan uit de
structuren van de joodse samenle
ving van die dagen: het draagt de
titel (in vertaling): Jezus, een gebeur
tenis; zijn breuk met de structuren
van de joodse samenleving.
De schrijver E. Morin gaat niet zon
der meer van het huidige Nieuwe Tes
tament uit; hij meent verder te kun
nen zien. Steunend op het werk van
M. E. Bolsmard gaat hij uit van oude
re fasen van de evangeliën dan thans
bekend. De heb zelf wel enige huiver
om een onderzoek op gereconstrueer
de teksten te baseren; Morin (kenne
lijk) niet.
Deze gereconstrueerde teksten con
trasteert hij met de maatschappelij
ke en culturele structuren van het
land Israël ln de eerste eeuw. Hierbij
baseert hij zich op het werk van de
Duitse nieuwtestamenticus J. Je re-
mi as. De structuren worden helder
beschreven en als zodanig is het boek
zeer bruikbaar. Ook wanneer Morin
deze structuren afzet tegen de predi
king van Jezus, zoals deze dan uit de
gereconstrueerde teksten zou blijken,
komt hij tot interessante resultaten.
Praktisch
Het boek is bovendien praktisch op
gezet, bevat gespreksvragen en Morin
heeft er ervaringen in verwerkt van
groepen studenten en leraren, die
zich met de door hem ontwikkelde
werkwijze hebben beziggehouden. Ik
denk, dat het boek voor gespreks-
kringen een duidelijke functie kan
hebben, mits men zich verwant voelt
met de uitgangspunten van de
auteur.
Wanneer men voor een dergelijke
werkwijze kiest: de prediking van Je
zus te contrasteren met de structuren
van de toenmalige joodse samenle
ving, loopt men de kans zich te plaat-
sen in de lange traditie van anti-
judalstische interpretatie van het
Nieuwe Testament. Men moet een
goede kennis van het toenmalige jo
dendom hebben om zowel Jezus als
zijn tegenstanders recht te doen, en
men zal zeer voorzichtig te werk moe
ten gaan. Ik heb de indruk, dat de
auteur dit niet heeft beseft Vooral de
zin „Dan keert het Oude Testament
weer in de kerk terug" (blz. 125; dit
wordt dan als een negatieve ontwik
keling gezien) geeft duidelijk aan,
waar de auteur in dit opzicht staat.
Veel bewuster
Bezien tegen deze achtergrond is het
boek van ds J. Dijk: Het begon in
Jeruzalem, een veel bewustere poging
om los te komen van het gangbare
anti-judalstlsche stramien. Het boek
draagt ook als ondertitel: Joodse ach
tergronden in de boeken van Lucas.
Hoewel ik de Indruk heb, dat er van
uit de joodse teksten uit de eerste
eeuwen wel meer te zeggen zou zijn
'geweest als achtergrond voor het
Evangelie van Lucas en de Handelin
gen en Ik minder nadruk op de histo
riciteit van de verhalen verstandiger
zou hebben geacht, is het een sym
pathieke handleiding geworden om
deze twee bijbelboeken op een wijze
te lezen, die aan de joodse oorsprong
van het christendom en de overweldi
gende betekenis van het Oude Testa
ment voor de exegese van het Nieuwe
meer recht doet. Met name in bijbel
kringen zal dit boek goede diensten
kunnen bewijzen (al ontbreken de
onvermijdelijke gespreksvragen).
Dr K. A. D. Smelik bespreekt:
Morin, Jezus, een gebeurtenis; rijn
breuk met de structuren van de jood
se samenleving. Hilversum, Gooi en
Sticht, 19.90.
J. Dijk, Het begon in Jeruzalem;
Joodse achtergronden in de boeken
van Lucas. Ede, Zomer Sc Keuning,
14.90.
Een eerlijke zaak
Als iemand achter mij aan wil
komen
Ook het evangelie van gisteren,:
13de zondag door het jaar, gaati
het navolgen. Als Jezus door f
gaat (Lukas 9,51-62) wordt hij
niet ontvangen omdat hij op wegi
naar Jerusalem. Er ls nog nietzoi
veranderd ln de wereld. De di
zijn bereid om dat niet te nei
vragen verlof om vuur van de he
te laten komen. Hoe ze dat wille?
doen, staat er niet bij. In ieder gq
wijst Jezus dat af. Op die maniet
niet met Je kruis om. Dat zou
makkelijk zijn: verbrand het mt
Ze gaan verder en dan staat er it
iemand voor Jezus die zegt: Ik z
volgen, waar U ook heen gaat. E<
sympathieke man. Hij is er, zo te
zelf op gekomen. Hij wil bij Jezus
horen. Jezus trekt hem aan en hij
er lets in om op die man betrokkj )EÏ
zijn. Het antwoord van Jezus kan
bevreemden. Hij zegt: De vossen
hebben holen en de vogels hun
nesten, maar de mensenzoon ht
niets waar Hij zijn hoofd op kan!
fan
rusten. Verder wordt er ons over
kleine ontmoeting niet meegedet
We moeten dus niet zeggen, datd
man het wel niet gemeend zal hei Tf
of dat hij het niet serieus bekekec ^-lè
heeft. Dit waren de hoofdzaken vi L[0
deze ontmoeting. Een man, die zt
dat Hij besloten heeft Jezus te Jq
volgen, en Jezus die hem dan eert; d
zegt wat dat meebrengt. Hij heeft JL
niets te verbergen. Dan moet Jeft jL
weten dat Je met iemand meegaat et
hier geen vast huis heeft, een zwe
over de aarde, altijd onderweg ec D1
nooit thuis. Dat is, om zo te zeggec
normale kruis achter Jezus aan. Ei nu f
volstrekte beschikbaarheid zonde p
die zekerheid die mensen altijd
zoeken. De enige zekerheid is dep
pane
tc
dat je weet: ik deel dat met Hem.
UTRECHT (ANP) De Inkomst
de generale raad (GDR) van dt i.
derlandse hervormde kerk bedro®M
in 1979 ruim 13 miljoen gulden, t
over ruim 10,6 miljoen in 197a
beeld wordt scheefgetrokken doa
kele incidentele posten betrefft |i|
de vernieuwing van het F. D. Rcf
velthuis (voor gehandicapten)
bijdrage over twee Jaar aan het f80
vlnciaal fonds, waardoor er ln
lljkheid een stijging overblijft
ruim 600.000 gulden dat ls 5,8
ten opelchte van het voorgaande!
Het grootste gedeelte van de li
sten van de GDR over 1979 Is i
stig uit collecten en giften: ruim/j
miljoen. Van die collecten en g
vormen werelddlakonaat en f
dad de hoofdmoot, te weten r
miljoen. Voor de renovatie vanj|
D. Roosevelthuis kwam in 19"
900.000 gulden binnen
til
Van onze correspondent bur
JOHANNESBURG De scriba
de zwarte Nederduits gerefon
kerk In Zuid-Afrika, ds Sam Buti
twee belangrijke kerkelijke confi
ties niet bijwonen. Het gaat omT
ontmoeting tussen vertegenwoa
gers van de vier Zuidafrikaanse
formeerde kerken (die van de
ken, zwarten, Indiërs en kleurling#"1
met Amerikaanse presbyterianen,
in Londen zou plaatsvinden, enu
gereformeerde oecumenische sync
die over twee weken in de Frag?
plaats Nimes wordt gehouden.
nfen Zoa
>mi
De weigering van Buti de coi
ties bij te wonen is een telei
voor de blanke gereformeerden,
door de gezamenlijke aanwezigt*
de goede betrekkingen tussen de v
schillende raciaal géënte kerken
Zuid-Afrika wilde aantonen. Buti
voorzitter van de Zuidafrikai
raad van kerken en wordt beschotf
als een van de felste tegenstand
van de apartheidspolitiek.
Tekening van Mart Kempera bij de
titelpagina van het boek Handelin
gen, uit de sg. Mart Kempers-bijbel
van het Ned. Bijbelgenootschap.
WAGENINGEN (ANP) De
heer J. Tanis uit Sommelsdijk,
die beroepbaar is gesteld bij
de gereformeerde gemeenten
heeft een beroep aangenomen
naar de gemeente Wageningen
en voor 59 andere beroepen
bedankt. In de gereformeerde
gemeenten bestaat een groot
aantal vakatures. Van de on
geveer 150 gemeenten is twee
derde vakant. De gemeente
Wageningen heeft sinds 1954
geen predikant meer gehad.
Sinds haar institaering in 1933
heeft ze maar zes jaar over een
eigen predikant beschikt De
gereformeerde gemeenten
kennen ongeveer tachtigdui
zend leden. De heer Tanis is
verpleger geweest in het sie-
henhuis te Dirksland.