Mager
drama
seizoen voor
op televisie
Midzomernachfspektakel spectaculair
Minimum aan muziek in Attaca van Philip Glass
Klagers blijven toch kijkers
Minister CRM bezorgd
NOS pijnlijke verrassiifhe
VPRO moe
campagne
uitstellen
Omroepbladen
weigeren reclame
van De Telegraaf
En dan nog
Sportieve prestatie van Vera Beths
ZATERDAG 28 JUNI 1980
KUNST/RADIO/TELEVISIE
TROUW/KWARTET
Er bestaat een grapje dat toen in Nederland
het allereerste televisietoestel bij een parti-
eulicr werd afgeleverd de handelaar er di
rect al bij zei: „Het is weer niets op de tv
vanavond". Dit voor Nederlanders zo type
rende gemopper is sindsdien tot een klas
sieke uitspraak verheven, die minstens zo
vaak over de tong gaat als de aanmerkingen
op het weer. Dat betekent overigens niet
dat de televisie in andere landen ook geen
kritiek bespaard blijft. Televisie Is en blijft
nu eenmaal onderwerp van gesprek.
Toch blijkt uit kijkonderzoeken altijd weer
dat de klachten over het programma-aan
bod zeker niet consequent worden omgezet
in het negeren van dit medium. Klagers
blijven kijkers. Uit de cijfers van de afde
ling Kijk- en luisteronderzoek van de NOS
over het afgelopen televisieseizoen dat
zich uitstrekt van oktober 1979 tot pakweg
eind mei 1980 blijkt dat de Nederlander
toch nog altijd anderhalf uur per dag voor
zijn kijkkastje doorbrengt, llij doet dat
overigens wel met gemengde gevoelens,
want het gemiddelde cijfer waarmee hij het
gebodene waardeert is 6.9. Dat is nog geen 7
en dus niet bijster hoog. De grote publieks
trekker is en blijft drama. Dit artikel gaat
over het Nederlandse drama-aanbod voor
televisie van het afgelopen seizoen.
Veel meer zendtijd Radio Volksuniversiteit
Van onze radio- en tv-redactle
HILVERSUM Minister O ardeniers van CRM het
NOS opnieuw een pijnlijke verrassing bezorgd door de R
Volksuniversiteit (RVU) per 1 oktober ruim 35 uur
zendtijd per Jaar toe te zeggen op Hilversum 4. Het
bestuur werd pas tijdens de vergadering van gisteren
hoogte gesteld van de plannen van de minister.
door Riet Dlemer
HILVERSUM De meeste
belangstelling gaat vooral uit
naar het Nederlandse televi
sietoneel. Zet tegenover een
uitstekend Brits stuk een ei
gen produktie van veel min
dere kwaliteit en de uitslag is
bekend. De Nederlandse pro
duktie wint overduidelijk.
Overigens is dit tegenover elkaar zet
ten van gelijksoortige programma's
op beide tv-netten uit den boze.
Vraag aan een willekeurige persoon
in je omgeving wat er op dramage-
bied de laatste tijd is uitgezonden en
het antwoord zal zijn: „Dagboek van
een herdershond". Het is Willy van
Hemert weer gelukt miljoenen aan
zijn produktie te binden. Hoe je zelf
ook over de sentimentele aanpak
mag denken het is een feit, dat een
aflevering aan het begin van dit jaar
met acht miljoen kijkers (waardering
7.5) meer belangstelling oogstte dan
Telebingo of Wim Kan.
„Dagboek van een herdershond" be
hoort tot de oorspronkelijke voor de
Nederlandse telvisie geschreven spe
len. Op gebied van Nederlands drama
hebben de omroepen echter een ma
ger seizoen achter de rug. Het meeste
drama komt uit het buitenland.
In het eerste kwartaal van dit jaar
was 89 procent van alle drama afkom
stig uit het buitenland. Tegenover elf
procent Nederlandstalig drama stond
een importcijfer uit de Verenigde Sta
ten van veertig procent, waarna En
geland volgde met 21 procent. Andere
landen wisten beduidend minder
over onze grenzen te krijgen.
Wie vraagt hoe het komt dat er zo
weinig Nederlands oorspronkelijk
drama is krijgt prompt het antwoord:
geldgebrek. Drama maken is een
kostbare zaak. Daarom heeft N08-
vooizitter. mr. Erik Jurgens, al eens
voorgesteld een fonds in te stellen om
te voorzien in de grote kosten van
Nederlands televisiedrama Tot nu
toe hebben de programmaleiders van
de omroepen hun veto laten horen,
terwijl de werkgroep drama, waar de
hoofden van de drama-afdelingen
van de omroepen in zitten, er wel vóór
was.
In de kast
Kortom televisiedrama is een kostba
re zaak, maar in een land als het onze
met zoveel omroepen en een ingewik
keld financieringssysteem, waarin
het beschikbare geld over de verschil
lende seizoenen wordt uitgesmeerd,
is er geen hoogte van te krijgen hoe
veel geld er bijvoorbeeld in het afge
lopen seizoen is besteed aan drama
en hoeveel aan het (goedkopere) amu
sement. Dit uitsmeren van de drama-
financiën over de verschillende sei
zoenen heeft ook als gevolg dat pro-
duktles die al klaar zijn in de kast
blijven liggen zodat de kosten pas
gaan drukken als ze worden uitge
zonden.
Wie zijn geheugen opfrist zal toch nog
wel dramaprodukties van eigen bo
dem van bepaalde omroepen weten
te noemen. Zo had de NCRV het
afgelopen seizoen een aantal enkele
spelen over het thema „Mens en
maatschappij" op het repertoire,
zoals De drie zuster naar Tsjechov.
Gaslicht, Billy Budd, de Blijde Dag.
Als oorspronkelijk voor de NCRV ge
schreven stukken kunnen worden ge
noemd: De verjaring, de Zaak Biko
en Angst om Je hart. Alle spelen bij
elkaar werden gemiddeld bekeken
door anderhalf miljoen mensen, die
een gemiddeld waarderingscijfer van
7.3 toekenden.
Speciaal vandaag
In de VARA-rubriek Film
Thuis wordt „Runia's jungle",
een Nederlandse speelfilm uit
1970 van Pim de la Parra ver
toond.
Ned. 2/20.52
Belangrijkste onderwerp in
de actualiteitenrubriek Ach
ter het Nieuws van de VARA
is de situatie van het Neder
landse kabinet.
Ned. 2/22.25
In Studio Sport Extra
(NOS) beelden van de TT in
Assen, de Olympische Spelen
voor gehandicapten en de
Tour de France.
Ned. 2/23.30
TROS-aktua voor radio
start met ingang van vandaag
de zomerserie „Per provincie".
De eerste uitzending komt uit
Maastricht en gaat voorname
lijk over de energie- en kolen-
problematiek.
Hilv. 2/16.00
In de Rooie Haan-produktie
„Wegens vakantie gesloten"
o.a. Radio Tour de France.
Hilv.'1/13.03
„Dans der vlerkanten" zou zeer te
genstrijdig beoordeeld zijn en bracht
het toch niet verder dan 5.0 en dat ls
niet voldoende. Als oorspronkelijk
werk maakte Schippers ook Ramp
Ahead voor de VPRO.
Fijnzinnig
'Dagboek van een herderehond', een oorspronkelijk voor de Neder
landse televisie geschreven serie.
De omroep die de Ingeslagen weg van
het stimuleren van oorspronkelijk te
levisiedrama blijft vervolgen ls de
VARA, al moet worden gezegd dat de
serie De Reünie van een debuterende
auteur wel heel weinig succesrijk
was. Het waarderingscijfer lag niet
hoger dan 6.3. De serie Cassate ge
schreven door Alexander Pola en
Chiem van Houweningen werd door
de liefhebbers van dit soort werk met
7.5 goed gewaardeerd en trok ruime
belangstelling.
Opname
Het hoogste waarderingscijfer van al
het televisietoneel van het afgelopen
seizoen was, voor zover na te gaan,
weggelegd voor Opname (7,7). dat
Werktheater In Coöperatie met de
VARA maakte. Ook maakte „Niets
aan de hand" over de bejaarde dame
die haar geliefde Dapperbuurt moet
verwisselen voor een Immens bejaar
denflat In de Bijlmer veel Indruk met
7.6.
Men moet zijn hersens wel heel erg
afpijnigen om een antwoord te vin
den op de vraag wat nu eigenlijk de
AVRO. die toch als koploper, een
naam op het gebied van Nederlands
drama heeft op te houden, de afgelo
pen maanden op dat gebied op het
scherm heeft gebracht. De serie over
de als „hitsige en ontembare vrouw"
beschreven Maria Speermalie naar
Telrlinck was toch voornamelijk
Vlaams werk, dat de kijkers waar
deerden met 7.2. Verder was er Goed
Volk, met de behulpzame Ronnie
Bierman, dat zo slecht van kwaliteit
was, dat het aan het eind met twee
afleveringen tegelijk van het scherm
gevoerd moest worden. Oorspronke
lijk voor televisie geschreven werk
van Ell Asser dat wel. Voor de regie
liet Walter van de Kamp „zich lenen".
Aan televisiedrama doet de VPRO
nooit zo veel, maar nog vers ln het
geheugen ligt de „vertoning" die Wim
T. Schippers voor de opening van het
Holland Festival maakte. Deze
Voor de makers van een fijnzinnig
werk als de achtdelige serie „Erik of
het kleine insectenboek" Hank On
rust, Fieke Landré en anderen ls
het een teleurstellende ervaring ge
weest, dat de uitzendingen over
woensdag- en zaterdagmiddagen om
de veertien dagen werden verbrok
keld. Weinig succes oogstte de TROS
met het door Dlmitri Frenkel Frank
geschreven spel Vroeger, dat tegen de
gewoonte ln een lage waardering
kreeg met 6.3.
Veel hogere ogen bij het grote pu
bliek scoorde deze omroep met een
klucht van John Lantlng als „Nee,
schat nu niet" dat gewaardeerd werd
met 7.6.
Opmerkelijk ls, dat de NOS, wier
voorzitter, aan het begin van seizoen
1979/80 uitsprak dat het een uitdruk
kelijke opdracht voor zijn omroep is
om Nederlands drama te maken, zo
weinig op het repertoire heeft gehad.
Daar tegenover staat dat de afdeling
culturele programma's die zowel over
drama a!s over kunst gaat, meer oor
spronkelijke kunstprogramma's,
waaronder ballet, heeft gebracht dan
welke omroep ook. Je hoeft maar
even te denken aan de bijdragen voor
het Holland Festival.
De programmering van de NOS werd
en wordt ln deze tijd gekenmerkt
door Olympische (winterspelen,
voetbal en programma's over de
troonswisseling en herdenking van de
bevrijding. Daar heeft de NOS-pro-
grammalelding klaarblijkelijk heel
wat meer geld voor over dan voor
oorspronkelijk voor televisie geschre
den drama.
Overleden Vanmiddag wordt op de
begraafplaats Engels mankamp ln
zijn woonplaats Heerde Carel Jules
Emile Dinaux begraven, die woens
dag ls overleden. Dinaux ls Jarenlang
voorzitter geweest van het PEN-cen-
trum Nederland, ln welke functie hij
destijds de opvolger van Willem
Brandt werd. Daarnaast was hij ge
durende lange tijd als llteratuurme-
dewerker verbonden aan Haarlems
Dagblad en publiceerde hij een groot
aantal artikelen over uiteenlopende
onderwerpen ln andere bladen.
Dinaux werd on 1968 onderschelden
met de Prijs voor de Literaire Kritiek
van de Maatschappij der Nederland
se Letterkunde. Vier Jaar daarvoor
was hem de essayprijs van de Jan
Campertstichting ten deel gevallen.
De jaren na zijn pensionering heeft
Carel Dinaux weinig meer gepubli
ceerd.
Van onze radio- en tv-redactle
HILVERSUM De gidsen van de
VARA, VPRO en KRO hebben een
advertentie van De Telegraaf gewei
gerd. De NCRV heeft echter besloten
de advertentie met de kop „Wat heeft
De Telegraaf nu met gezond verstand
te maken?" wel op te nemen.
„Als je begint met weigeren houd Je
straks geen advertentie meer over",
vindt het hoofd van de advertentie
afdeling van de NCRV-gids. Hij laat
erop volgen dat als de krant de Waar
heid een advertentie zou aanbieden
aan de NCRV-glds die wel geweigerd
zou worden.
Voor de vergadering betekende dit
een extra complicatie, want het NOS-
bestuur moest zich al bulgen over een
advies van het dagelijks bestuur van
de NOS, waarin toestemming werd
gevraagd ln beroep te gaan bij de
Raad van State tegen de toewijzing
van vijf uur radiozendtijd aan Teleac.
De NOS vindt dat dit ln strijd is met
de omroepwet, alsook het omroep be
sluit, dat voorschrijft dat er tenmin
ste een half Jaar moet zitten tussen
toewijzing en datum van Ingang.
Daarbij doorkruist het besluit van de
minister de plannen van de NOS om
zelf structuur te gaan aanbrengen ln
de Instructieve omroep.
Tijdens de vergadering werd er diver
se malen op gehamerd dat er onvol
doende personeel ls om de zendtij
duitbreiding technisch mogelijk te
maken vóót 1 oktober van dit jaar,
zoals de minister dat wenst. Het
NOS-bestuur besloot dan ook una
niem tegen de toewijzing van zend
tijd aan Teleac per 1 oktober ln be
roep te gaan.
Na enig wikken en wegen besloot het
NOS-bestuur over de toewijzing van
extra zendtijd aan de Radio Volksu
niversiteit unaniem de minister een
„scherpe" brief te sturen waarin de
NOS haar afkeuring duidelijk laat
blijken.
De vergadering was het er over eens
dat de 35 uur extra zendtijd absoluut
niet kan Ingaan op 1 oktober van dit
jaar, maar op zijn vroegst een Jaar
later.
cl hel
(an A|
heeft
hi) h
van
is verv
cit dat
1 n feil'
na;
Waarnemend voorzitter mr. Zij 15
den Bos zei het verder zeer sp( icrpcn
vinden dat de N08 zulke zwaï? cen su
pen moet ondernemen. „Het®
uit puur zakelijke overweging ,3f
ls Jammer voor Teleac en deRi $cr"
zij onderwerp van discussie m ie oma
ziJn" rlandci
mend'
Wivil
irgum
anders
cn f
k fa<
Wij
argur
dc t
HILVERSUM De VPRO cn
grote campagne om zoveel i« .n a|
werven dat straks de B-sta tg
worden bereikt uitstellen doori
dl ge bestuurscrisis.
jalen v
Voor de VPR O-dlrectle ls het
huidige gespannen situatie nk ir dar
gelijk met het bestuur over
voeren beleid te onderhandelen
wel de ledenwerfactie deze zomp1
beginnen is ze verdaagd tot o
d kan
emen
vz
u» 01
Op zich had het bestuur geen moeite
met de toezegging van de minister
aan de RVU, omdat deze Instelling al
een zendmachtiging heeft voor de ra
dio. Dat ls bij Teleac niet het geVaL
„De minister zal ons eerst extra man
kracht moeten geven voor de uitbrei
ding van de dienstverlening die extra
zendtijd met zich mee brengt. Daar
bij doorkruist zij de zenderkleuring
die door veel overleg met moeite
overeind ls gekomen. Instructieve
programma's horen niet thuis op Hil
versum 4, maar op Hilversum 2. Het is
volstrekt onhaalbaar, dat zowel Tele-
a .j< ac als de RVU bij elkaar bijna zes uur
Aan Adformatie, het weekblad voor zendtijd per week krijgen toegescho-
reclame en marketing, heeft de recla- Ven. De minister werkt ons met haar
mechef van De Telegraaf laten weten
allesbehalve tevreden te zijn over de
houding van de VARA-, VPRO- en
KRO-glds, die de advertentie onge
zien geweigerd hebben. Het gaat vol
gens hem niet zozeer om vrijheid van
meningsuiting, maar om vrijheid van
keuze.
besluiten tegen." aldus de heer T.
Nieuwenhljsen, programma-commis
saris radio.
Mr. W. Bordewijk (VOO) zei dat de
NOS volledig voor aap zou staan als
er niet krachtig gereageerd zou wor
den op belde toewijzingen.
De VPRO voelt zich tot een
gedwongen omdat de belde s
omroepen, EO en Veronica,
lijk op weg naar de B-statut
Hebben zij dat eenmaal berelh
zou de VPRO als enige C-or
zendtijd betreft erg ln de vei
raken.
Bij de VPRO hoopt men op de J
raadsvergadering op zaterdag»
tember een bevredigende opl
te hebben gevonden voor i
stuurse ris ls. Deze kwam tot
stlng op de ledenraadsverg
van de VPRO op zaterdag 7 juj
de tegenstellingen tussen het|
en de vereniging overduidellf
voren kwamen. De meeste 1
leden stapten toen op.
De bekende organist Willem
Zwart geeft op dinsdag 1 Juli
uur een orgelconcert ln de Oudej
ln Amsterdam. Zwart speelt
van Bach als van Gullmant
composities en heeft voorts
werken op het programma
De openingstijden van de
stelling van kruiswegstaties
Toorop ln de St. Bernulphi
Oosterbeek zijn niet van 10-111
zoals wij dezer dagen hebben j
meld, maar van 12-17 uur.
heme
in
71
ook
zelf
door Ralph Degens
AMSTERDAM Ruim een
uur, met alleen een onderbre
king door de pauae, was vio
liste Vera Beths onafgebro
ken aan streek in het nieuw
ste werk van de Amerikaanse
componist Philip Glass dat
donderdagavond in Carré ln
première ging.
Het is, althans de muziek, aan haar
opgedragen en er komen nog zes vo
calisten, als „begeleiders", en vijf
dansers aan te pas. £en Inhoud die
onder woorden gebracht kan worden
ls er niet, maar de naam ls „Attacca",
een muziekterm voor: zonder ophou
den doorgaan. Ondanks de geleding
ln vier delen moeten deze ln elkaar
overgaan, maar om praktische rede
nen werd nu na deel twee gepauseerd.
Waarna deel drie weer, evenals deel
één, met een lange vioolsolo (onge
veer een kwartier) opende, met dit
verschil dat hier ln plaats van de
viool de altviool ls voorgeschreven.
De etude-achtige muziek (ln hoofd
zaak gebroken accoorden) die Vera
Beths op gezag van de componist
tweemaal een half uur achter elkaar
had te spelen, kreeg alleen maar eni
ge spanning doordat Je Je afvroeg hoe
lang Vera dat foutloos zou volhou
den. Tot aller sportieve vreugde ging
haar dat uitstekend af. met een klei
ne Inzinking na de rust vanwege de
wat onwennige altviool en de onver
mijdelijke vermoeidheid.
Armoe
De muziek van Olass, uitgevoerd zon
der de letterlijk en figuurlijk verster
kende werking van elektronica, maar
zoals gebruikelijk gebaseerd op sim
pele melodische en ritmische patro
nen die geleidelijk kleine veranderin
gen ondergaaan, deed haar naam van
„minimal music" meer dan ooit eer
aan; er was maar een minimum aan
muziek in te beleven. Het koortje, dat
tekstloos harmoniserend begeleidt,
versterkt nog de Indruk van armoe
die deze muziek maakt, doordat je
royaal de tijd en de gelegenheid hebt
te vergelijkeh met wat op vocaal ge
bied in de hedendaagse muziek alle-
Bfdc
wie i
uits
maal al geprobeerd en bereikt ls. En
daarbij hoef Je alleen maar aan Luci
ano Berio te denken.
Goed; haalt het visuele beeld dan
misschien de zaak nog wat op? Zeker
niet door die wat vrijblijvend min of
meer ln de maat huppelende en sprin
gende dansers, die zich, volgens een
alweer vergeeld recept, uit aanvanke
lijk onbeweeglijk staande, ln het wit
geklede, figuren „ontpopten".
Die dansers (choreografie van Andy
de Groat) riepen een enkele keer een
vage herinnering op aan Luclnda
Chllds (van onder meer Olass' Ein
stein on the beach) maar dan wel als
een kleuterklas vol met Luclnda's
children. Het bijzonder on-oorspron-
kelljke decor- en belichtlngswerk was
ook weinig opwekkend, zodat er voor
Rob Malasch, die voor het „totaal
concept" tekende naar mijn idee
geen enkele reden was zich steeds zo
nadrukkelijk lijfelijk op toneel en ln
de piste te presenteren als een (zeer
onbescheiden) Hitchcock.
Lege ideeënbus
Nu kan veel van deze ellende mis
schien worden geweten aan de finan-
ciëele moeilijkheden waarin de
„Stichting de groep" (die het organi
seerde) kwam te verkeren door het
uitblijven van de verwachte CRM-
subsidle, waarvoor tenslotte een
reeks milde gevers (met name en
dank genoemd ln het programma)
Insprong. Maar zelfs met een zak vol
geld ls weinig te bereiken als de
ideeënbus leeg blijft. Zeker wanneer
een man als Olass ln het herhalen van
zijn herhalingen blijft steken,
dan dat de veranderingen watA^ij
sprongsgewijs plaatsvinden en
melodische wat meer a and
krijgt Blijft: de bewondering i N*
het volhouden van de precisie n n ir
mee (met name ook door het kooi RjtiC
die muziek werd uitgevoerd. Die
Vera Beths was genoteerd op
dubbelbrede keukenrol die langa
over een soort tekentafel werd
draald. Het was dè vondst van
avond, helemaal in overeentemnJ
met haar contlnu-arbeid ln
bedrijf.
Voor deze eerste en waarschijn
enige voorstelling (er is geen
meer) was bijzonder veel belangs
ling van een publiek dat voort
groot deel fluitend zijn waarde!
het blijken.
door Stan Rijven
Eindhoven Niet alleen in
Den Haag zal de nacht van 26
Speciaal morgen
Panoramlek, de buitenland-
rubriek van de NOS, hoeft een
programma over Brasilië,
naar aanleiding van het be
zoek van de paus aan dat land.
Vooral aandacht voor de hou
ding van de kerk jegens de
Ned. 2/19.00
„Over een Duitse familie"
is een VPRO-documentaire
van Ad 's-Gravesande over de
belevenissen van de familie
Wagner in het negentiende-
eeuwse Duitsland tot de dag
van vandaag.
Ned. 2/20.40
IKON-radlo begint een
reeks recreatiediensten vanuit
Het Grote Bos in Driebergen,
waar" ds. Jan Vuijst voorgaat.
Hilv. 2/10.00
David Mol stelde voor „De
andere wereld van zondag
morgen" (IKON) een program
ma samen over de oorspronke
lijke zwarte bewoners van Au
stralië, de aboriginals, en hun
strijd om het bestaan tegen
over een conservatieve rege
ring en oliemaatschappijen
Hilv. 2/10.50
op 27 Juni gedenkwaardig
blijven. Eindhoven beleefde
voor de vierde keer ln succes
sie zijn Midzomemachtspek-
takel, dat zowel qua opzet als
programmering spectaculair
genoemd mag worden.
Muzikanten uit verschillende richtin
gen vormen voor deze nacht een com
binatie naar keuze met wie ze op
basis van Improvisatie, na een sum
miere repetltietljd, een concert
geven.
De vrijheid van spelen en de creativi
teit die hiermee worden losgemaakt,
leveren een voor de popmuziek uniek
resultaat op. Het ls dan ook onbegrij
pelijk dat er slechts 7000 bezoekers
(vorig jaar 15000) ln het EW-stadion
waren afgekomen op een Internatio
naal muziekpulkje, dat voor een boei
end en dikwijls hoogstaand muziek-
gebeuren zorgde. Vooral de concerten
rondom John Cale, Bertus Borgers en
Bllly Cobham en Jan Akkerman wa
ren verrassend. Vermoedelijk werden
veel liefhebbers afgeschrikt door het
vooruitzicht vanaf half tien tot zes
uur 's ochtends ln de regen te moeten
doorbrengen. Wel zweetr, maar geen
regendruppels zijn er gevallen op het
door vier laserstralen verlichte ter
rein waar de volle maan de enige
natuurlijke lichtbron was.
Sterke Stem
Hanneke Kappen mocht de reeks van
zes sets openen, haar eerste optreden
na het verlaten van White Honey. Met
een vtjfmansformatie, waaronder
broer Harry, liet ze merken nog
steeds over een sterke stem voor ste
vig rockrepertoire te beschikken. De
Engelse bluesveteraan Alexis Korner
een geknipte stem voor rock en
rhythm ii blues, had eindelijk haar
ideale begeleiders gevonden. In de
vierde set getuigde Jasper van het
Hof op toetsen van veel voeling met
de rock hoewel dat niet zijn eigen
terrein ls.
Ondertussen deden de talloze eetkra-
men goede zaken en kon men achter
in het veld het podium ge be uren goed
volgen op een videoscherm van tien
bij tien meter, dat naast het podium
was opgesteld.
Intermezzo
De Engelse punkdlchter Patrick Fitz
gerald was een frivool intermezzo
voor de nationale sterrenband rond
om Bertus Borgers. Alle leden, waar
onder Rosa King, Rlnus Gerritsen en
Jimmy Bellmartin, mochten op toer
ing
m
oeurt soleren. Hun warme en
gende aanpak leverde de eerste
sale reactie op.
Die zouden voor hekkeslulter gil
Akkerman en drummer Cobhi
losbreken. Zij waren beiden
vorm en wisten met toetsenmi
chim Kuhn, bassist Oene SentkBj
blazer Tom Barlage een gel
de en stuwende set te geven.
De enige wolk boven dit spekt
van financiële aard. Vermoedi
den de organisatoren een flink
lies. Eindhoven zou haar naam
lichtstad werkelijk waar maken'
neer de gemeente zou blji.
door dit lichtpuntje ln het Vadi
se popgebeuren een Eerste lust
zouden bezorgen. Daarvoor ls
grensverleggende evenement a
voor muzikanten als publiek ved
uniek.
Billy Cobham tijdens zijn optreden in Eindhoven. r*t« aio d-rmui*.
had een elftal aan begeleiders meege
nomen. „Zesde Stone" Ian Stewart,
die de toetsen bediende bleek meer
een getemde klavierleeuw te zijn die
slechts af en toe schitterde. De hele
band was trouwens vrij tam, pas ln
Bye baby goodbye wist Alexis tot
vuurwerk te Inspireren.
Reggaedlchter Linton Kwesi John
son veroorzaakte gemengde reacties
toen hij zijn op muziek gezette radi
cale poëzie slechts met behulp van
een geluidsband voordroeg. Zijn drie
dansende begeleiders konden de so
berheid en de aanvankelijke slechte
geluidskwaliteit niet compenseren.
Toch wist Johnson scherp en overtui
gend het publiek voor zich te winnen.
Daarmee had John Cale minder
moeite.
Klasse
De paarsharige pose-poes Judy Nylon
zong een atonaal duet met Cale's
synthesizer en mocht daarna voor
goed figureren. Cale kwam langzaam
maar zeker los en wist met stijgende
spanning zijn band en zichzelf tot een
rockconcert van klasse aan te zetten.
Ollie Halsall liet fraai gitaarspel ho
ren, terwijl de overige vijf steeds
hechter op elkaar ingespeeld raakten.
De Duitse zangeres Inga Rumpf met
Boekpromoties, Laren ls de uitgeverij
van Gezellig eten in Nederland, sa
mengesteld door W. Bom. 160 blz.
18,90.
AO-boekje nr 1821: Basisonderwijs
beschreven door R. Kleingeld. Uitg.
Stichting IVIO, Lelystad 20 blz.
ƒ1.90.
Van uitgeverij Elsevier te Amster
dam zijn de volgende boeken. De
club van geheim agenten, jeugdboek
geschreven door J. Berthelius (112
blz. ƒ6,25). Meneer Abel, politiero
man van Demouzon (168 blz.
17,50). Familieperikelen, korte ver
halen van U. Dane 11a (216 blz.
ƒ28,50) Een man heeft zijn prijs, ft
man van H. Jaeger (216 blz. -
19,50). Mijn leven als AmerikaaM
madam waarin N. Kimball schrijf
over het Amerika van de 19e eeu«
(264 blz. 27,50). Doorzichtige di»
gen, roman van V. Nabokov (146 bt
14,90). Twee herdrukken van b*
ken van K. Norel: Vanglijn over ll
druk 172 blz.) en In de branding <1
druk, 181 blz.) Prijs per deel ƒ8,90.
In de Knipscheer te Haarlem zon!
Wacht op het geluk, roman van U
Condé (220 blz. 28,50).
Autobiografische flitsen en fratifl
van Pé Hawinkels. 2e druk 139 blz -
18.50. Uitg. Arbeidserspers, Am
sterdam.
8. Everett schreef Slavernij door d<
eeuwen heen. Uitg. De Walburg Pth
Zutphen, 256 blz. 55.