Evangelicals gaan zich
ook met wereld bezighouden
De dominee zei iets lelijks van Van Agt
I
De bekroonde slagzin
Trouw
B^Jkok kampen
UIT DE KERKBLADEN
Illegalen:
een zwarte
bladzijde
Conferentie
ZATERDAG 28 JUNI 1980
TROUW/KWARTET
door A. J. Klei
In de krant van 7 maart hadden we het
bericht over de vorming van de
Platform-groep van linkse gereformeerde
theologen, die vinden dat zij in hun kerk
naar de rand geschoven worden (of reeds
geschoven zijn). Bij het beroepingswerk, zo
verklaarde de groep, is er een sterke
voorkeur voor mensen van het midden
Dit alles is in zijn algemeenheid stellig niet
onjuist, hoewel ik deze dingen in mijn eigen
kerkelijke omgeving niet meemaak Mijn
wijkdominee is links, althans aanzienlijk
meer gesteld op krakers dan op het zittend
kabinet, maar niettemin is hij zeer geacht
en wordt hij geenszins naar de rand
geschoven Wel gaat hij binnenkort met
emeritaat en daarover gesproken, er is een
beroepingscommssie gevormd, welke tot
dusver geen blijk gegeven heeft van ook
maar de geringste voorkeur voor het
midden.
Toch valt niet te ontkennen dat er in de
gereformeerde kerken een duidelijke hang
naar het veilige midden is. hoewel de spreuk
„Het midden houdend zult gij het veiligst
gaan" geen Schriftwoord is, maar
afkomstig van de heidense latijnse dichter
Ovidius. Dit heeft tot gevolg dat de meeste
kerkeraden liever een CDA'er in huis halen
dan een PvdA'er of een PSP'er.
Aan de theologische hogeschool van de
gereformeerde kerken te Kampen, zo
konden we onlangs op deze pagina lezen.
stemt nog niet de helft van de studenten op
het CDA. Aan de Vrije Universiteit te
Amsterdam, waar eveneens gereformeerde
dominees vervaardigd worden, zal het wel
niet veel anders zijn. dus het wordt dringen
voor de op het midden mikkende
gereformeerde kerken.
Toen gereformeerd Dordrecht geen
PvdA-dominee wenste hoe lang is dat
alweer geleden en onze krant wemelde
van bijdragen tot de discussie daarover,
ben ik eens opgebeld door een aardige
ouderling uit het oosten van het land. Hij
vertrouwde me toe. op zichzelf niets tegen
een linkse dominee te hebben, maar dat hij
toch gek zou kijken wanneer deze op de
kansel „onze eigen mensen in de politiek"
zou afvallen. Wat moet je dan doen?, vroeg
hij. Ik adviseerde: debatteren! en voegde
eraan toe dat dit altijd beter was dan het
leven van een geruste in Sion te leiden.
Nu krijg ik uit de regio Leiden enige
knipsels toegestuurd die een zeer levendige
illustratie vormen bij mijn indertijd
gegeven advies. Ik heb hier voor me het
nummer van 14 juni van „Ontmoeting",
kerkblad van de hervormde gemeente en de
gereformeerde kerk te Leiderdorp. Daarin
staat een ingezonden brief van de Leidse
sterrenkundige professor H. van der Laan,
waaruit blijkt dat deze niet bar ingenomen
was met de pinksterpreek van de
gereformeerde dominee G. van Loenen (hij
is 53 jaar. ik zet 't er maar even bij om het
misverstand te voorkomen dat ze het in
Leiderdorp met een jeugdige wildebras
doen).
Hier is het begin van het stuk van professor
Van der Laan.
..Pinksterzondag, tweede ochtenddienst in
de Scheppingskerk Het weer is
koel-bewolkt. de kerk is vol.
verwachtingsvol. Ds. Van Loenen mag zich.
zoals meestal, verheugen in een groot
gehoor. Na een korte inleiding van de preek,
waarin schetsmatig drie historische lijnen
worden aangeduid waarop in de kerk de
Geest tegemoet getreden werd. krijgt eerst
de paus een flinke veeg uit de pan Men mag
zich afvragen of er nog zoiets als
oecumenische zorgvuldigheid bestaat
Goed onderbouwde, niet op de man maar
op de zaak gespeelde kritiek moet kunnen,
maar mist deze stijl niet elk constructief
doel?
Kort daarna moet een
christen-democratische leider het
ontgelden. Op een onthutsend felle en m.i
volstrekt unfaire manier wordt Van Agt aan
de hand van de helft van een toch al kort
krantencitaat als een kortzichtige, op
macht beluste establishment-politicus
afgeschilderd en ten slotte van
godslastering beticht. In de rest van de
preek wordt een aantal malen gesuggereerd
dat de rellenschoppers van 30 april haast
als dicipelen van Jezus kunnen worden
gekwalificeerd, dat onze overheid erg veel
weg heeft van een kwalijk regime dat een
verfoeilijkë orde handhaaft en dat de Geest
die op Pinksteren zo wonderbaarlijk in
mensenharten voer nu vooral dwarsliggers
en opstandelingen tegen onze
maatschappelijke orde bezielt.
Ten slotte moet de voortreffelijke Hendrik
Pierson, dichter van Gez. 304, eventjes met
z'n familieleden de bankiers worden
gecontrasteerd de implicatie laat zich
raden, bankiers zijn dubieuze lieden en het
mag een godswoner heten dat uit zo'n nest
zo een geweldig man te voorschijn kwam."
In zijn brief geeft de heer Van der Laan als
zijn oordeel dat dominee Van Loenen zijn
„predikantsprivilege" ongeoorloofd heeft
geschonden en verklaart hij zich bereid tot
een discussie met zijn pastor, in besloten
kring of in het publiek. De heer Van Loenen
kiest blijkens een mededeling in hetzelfde
kerkblad, voor het laatste
In het „Leidsch Dagblad" van 19 juni staat
een verslag van dat openbaar debat. Ik
citeer er nu het een en ander uit. zonder
commentaar, ik bied het de lezer, al of niet
verenigd op een platform, ter kennisneming
aan.
..Wij hebben vaak een diep. kritiekloos en
niet terecht respect voor de overheid. Mag
ik, als dienaar van het Woord, Van Agt
attent maken op het onheil dat hij
overbracht; dus dat hy fout was?" Zo
verdedigde gisteravond de Leiderdorpse
gereformeerde predikant G. van Loenen in
een openbaar debat zijn pinksterpreek
Zeer geïrriteerd raaikt Van der Laan tijdens
de pinksterpreek echter onder andere over
de politieke propaganda van de predikant,
waar deze het had over de uitspraak van
premier Van Agt. Die had namelijk in
Deurne op een CDA-bijeenkomst betoogd
(naar aanleiding van de rellen in
Amsterdam) dat Nederland „verweesd" is
geraakt. „Het wachten is nu op een nieuwe
pinksteren, waarin de Geest van God zich
meedeelt aan de mensen die in verwaring
zijn zonder koers."
Van Loenen noemde dit vanaf de kansel een
ernstige misser, want wij zijn niet verweesd.
„Meneer Van Agt ontpopt zich steeds meer
als iemand die teksten op de klank af
gebruikt voor zijn doeleinden. En het vrome
volk volgt. Tragische en schuldig Dat is
zelfs Godslasterlijk!"
Daarmee is Van Loenen ver buiten zijn
grenzen gegaan als predikant, vindt Van
der Laan..Dit was één van de uitspraken,
die mij vóórdat de Avondmaalsviering
begon, de kerk hebben uitgejaagd'"
Van Loenen bestreed dat een predikant
niets over politiek zou mogen zeggen. „Dat
zou rampzalig zijn: ik ben er niet alleen om
te zorgen voor de zielzorg. Een predikant is
tevens burger." Hij vond het terecht, dat hij
Van Agt aanhaalde. „Deze man haalt de
laatste weken voortdurend bijbelteksten
aan. Daar heb ik iets over gezegd en dat
vind ik terecht".
Geen duidelijke voorkeur voor een van
beide standpunten en geen van beiden kon
de zaal op zijn hand krijgen
ADVERTENTIES
PATTAYA (ANP) Op de
valreep is er op de evangelica-
In BijEEN ontmoet je mensen,
gemeenschappen en volken van overal
Maandblad BijEEN, geïllustreerd ma
gazine, 48 pag. met veel foto's jn kleur.
In het juli'/aug. nr.:B Zeker 25 multi-na
tionals verdienen aan gezondheid in
Afrika Honger is een wapen van rijke
landen Gevaarlijkste pesticiden gaan
naar de Derde Wereld Tientallen mil
joenen Chinese moslims in strategisch
Sinkiang Steeds meer .Derde We
reld' in vrouwengroepen Vluchtelin
gen kunnen uithuilen in Zimbabwe
.Goed Geschoold' over toerisme in de
Derde Wereld.
Zend u mij gratis proefnummer BijEEN
Naam;
Opsturen naar BijEEN. Antwoordnr 15.
5750 VB DEURNE Postzegel niet nodig.
waarin opgenomen: De Rotter
dammer, met Dordts Dagblad.
Nieuwe Haagae Courant met
Nieuwe Leidse Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tamminga
Directeur mg O. Postma
HOOFDKANTOOR
Postbus 859
1000 AW Amsterdam
Wibautstraat 131 Amsterdam
tel 020-913456
telex 13006
Postgiro 66 00 00
Bank Ned Credietbank
Rekemngnr 23 00 12 S74
Gemeentegiro Amsterdam
XI1000
REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 948
3000 AX Rotterdam
tel 010-115588 (abonnementen
en bezorging)
tel 010-115588 (redactie)
tel 115700 (uitsluitend'voor
advertenties)
Westblaah 4
Rotterdam s-
REGIO DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
2501 CC Oen Haag
teT 070-469445
(abonnementen en bezorging)
tel 070-469445 (redactie)
lei 070-468864 (uitsluitend voor
advertenties)
Parkstraat 22 Den Haag
REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND
(abonnementen en bezorging
Postbus 3
8000 AA Zwolle
tel 05200-17030
Melkmarkt 56 Zwolle
Abonnementsprijzen
Per maand 16.98
Per kwartaal 50,95
Per half |aar 101.90
Per jaar 201.60
Advertentietarieven op
aanvraag
Telefonische abonnementenop
drachten (zie adressen boven)
Opgave familieberichten 9-19 30
van maandag i/m vrijdag Op
zondag van 18-20 uur telel 020-
913456
Opgave mini-advertenties lel
020-936868 ol schriftelijk aan
Mmi-Adv aldfcling. postbus 433
1000 AK AMSTERDAM
Adreswijzingen uitsluitend schrif
telijk aan onze Amsterdamse
adressen
le consultatie voor werelde
vangelisatie die van 16 tot 27
juni in Pattaya (Thailand)
werd gehouden, nog een ver
klaring uitgegeven over de
wereldzendingsconferentie
van de wereldraad van kerken
die in mei in Melbourne werd
gehouden.
Uit die verklaring blijkt dat de evan
gelicals nog niet klaar zijn met de
problematiek die in Melbourne aan
de orde kwam. namelijk de zaak van
de armen en onderdrukten in deze
samenleving. De verklaring luidt: „in
de eerste plaats weten we dat in Mel
bourne de schreeuw van de armen en
onderdrukten werd gehoord. In het
Lausanne-covenant uit 1974 hebben
we al gezegd dat we ontsteld zijn over
ae armoede van miljoenen en ge
schokt door de onrechtvaardigheid,
waardoor die armoede véMoreaakt is
Tegelijkertijd moeten we belijden
dat wij en onze hele evangelical-be-
weging niet actief genoeg zijn ge
weest in het zoeken naar een meer
gelijke, vrije, bewogen en menselijke
samenleving. In de tweede plaats zijn
we blij met het uitstekende materiaal
in het rapport van sectie-3 in Mel
bourne over de onmisbare plaats van
verkondiging binnen het getuigenis
van de kerk. Tegelijkertijd missen we
echter elke heldere en dringende op
roep tot wereldevangelisatie. In de
derde plaats hebben we het Lausan-
ne-comité opgedragen dat het. een
serieus onderzoek begint naar de be
langrijkste onderwerpen van Mel
bourne en dan met betrekking tot
wereldevangellsatie".
Leiders van de evangelical-beweging
hebben benadrukt dat het in Pattaya
ging om evangelisatie en dat op één
consultatie niet alles behandeld kan
worden. Zij stellen zich voor dat op
een volgende consultatie meer de so
ciale aspecten en de sociale betrok
kenheid aan de orde kunnen'kómen.
De radicale evangelicals zijn het met
deze uitleg uiteraard niet eens omdat
zij vinden dat die evangelisatie alle
somvattend is. namelijk zowel het
brengen van het evangelie als de soci
ale bewogenheid ën het helpen veran
deren van structuren. Dat is namelijk
ook evangelie, vinden zij. Over de
contacten met de wereldraad van
kerken merkte de voorzitter van het
organiserende Lausanne-comité. de
Amerikaan Leighton Ford, op dat er
alleen informele contacten zijn. Daar
om waren er waarnemers van de
evangelicals op de wereldzendings
conferentie in Melbourne en waren er
waarnemers van de wereldraad van
kerken in Pattaya. onder wie de voor
zitter van de afdeling wereldzending
en evangelisatie van de wereldraad
van kerken, dr Emilio CaStro.
boekennieuws
S«rie Ntouw Leven
John Lewi*
ER IS IETS GAANDE IN OEN HAAG
112 blz 13 90
De revolutionaire kracht van de Heihge
Geesl m een internationale samenleving
Boeiend verslag van de Britse gemeen
schap in Den Haag met een eigen kerk en
predikant
Siegfried Grouman
GENADEGAVEN IN EVENWICHT
176 «I 17.60
Van charismatische beweging tol chans-
matische gemeentevernieuwing Oil boek
mag door zi|n opzet als een handboek, een
basisboek van de Charismatische bewe
ging beschouwd worden
Simon Tugwwll
HEEFT U OE GEEST ONTVANGEN?
184 blz 16.90
Zijn gaven in deze tijd De Pinksterbewe
ging kan alleen echt „vruchtbaar werken
binnen de kerken als zij daarvoor de nodige
ruimte krijgt
Thomas A Small
OE GLORIE VAN GOO
160 blz 18,25
Het werk van de Heilige Geest De auteur
poogt zijn charismatische ervaring en de
beproefde theologie same/> te brengen
Verkrijgbaar in de boekhandel
ONTDEKKINGSTOCHTEN DOOR OE LANDEN VAN DE
BIJBEL
Géén opgeschroefde „pelgrimsreizen", volgestopt met toe
ristische humbug en vrome kitsch, die beledigend zijn voor je
geloof én je gezonde verstand'
Wil TH eologlsch lerantwoorde
A rcheologlsch Interessante
C ultnreel belangwekkende
t srael THACIP
R elzen
een boeiend programma van individuele en geheel verzorgde groepsreizen naar:
EGYPTE - ISRAËL - TURKIJE - GRIEKENLAND - ROME.
THACIR-Reizen zijn zeker niet geschikt voor iedereen, maar wèl voor mensen, die
met van plan zijn om zich heidense knollen voor christelijke citroenen te laten
verkopen'
Kortom THACIR biedt reizen met een eigen karakter'
Bestel nog vandaag onze uitvoerige brochure zonder kleine lettertjes bij:
Oekumenlsche Relsstichtlng „THACIR", Europalaan 14, 3B44 AV HARDER
WIJK. Telefoon: 03410-21989.
(U mag ons ook 's avonds en op zaterdag bellen. Wij zijn maar klein, daarom
moeten we beter ons best doen')
De artikeltjes, gewijd aan de stel
ling over het (verminderd) peper-
muntgebruik in de kerk van dr.
Doeke Post te Wezep, gaven de
heer A*. Vuijk te Driebergen aan
leiding, de volgende ervaring te
vertellen:
Hoewel ik me, uit veiligheids
overwegingen, had voorgenomen
's nachts nooit meer te stoppen
voor het meenemen van een „lif
ter", deed ik het die nacht toch.
Het was al twaalf uur geweest.
Het benzine-station op de snel
weg. dicht bij de afslag naar mijn
woonplaats, was al gesloten.
Toen ik de benzine-pomp passeer
de zag ik in het licht van mijn
koplampen aan de kant van de
weg een man staan, die een reser
ve-tankje in zijn linkerhand had.
Met zijn rechterhand maakte hij
kenbaar dat hij graag wilde mee
rijden.
Ik stopte. Mijn vermoeden bleek
juist te zijn. Een leeg-gereden au
totank.
„Mag ik met met u mee tot aan
mijn eigen auto? Mijn wagen
staat ruim tien kilometer verder
langs de weg met een lege tank.
Mijn vrouw en kinderen zitten in
de wagen op me te wachten. Ik
heb hierheen gelift om benzine te
kopen. Ik was nog net op tijd.
Morgen vertrekken we naar Ver
re Oosten. We moeten vannacht
nog wat slapen vóór we morgen
ochtend vertrekken."
Ik vroeg niets maar luisterde, blij
dat ik voor hem gestopt had. Hij
vertelde verder: „Ik ben predi
kant. We gaan in zendingswerk.
Nu kan het nog. De kinderen zijn
nog jong. We hebben altijd graag
naar het zendingsveld willen
gaan."
Toen we in diepe duisternis zijn
auto bereikten zag ik hoe zijn
vrouw een baby op haar schoot
had. Een ander kind lag op de
achterbank te slapen.
Daar ik de afrit naar het dorp
waar ik woonde gepasseerd was
en hij begreep dat ik een heel eind
voor hem had omgereden wilde
de toekomstige zendingsarbeider
mij graag iets geven. Uiteraard
weigerde ik elke vergoeding. Dat
accepteerde hij toen ik hem ver
telde dat ik zelf meer dan twintig
jaren in de tropen had doorge
bracht en dat ik ook bij zendings
werk betrokken was geweest.
Maar opeens zei hij: „Ik kan u
toch iets geven voor de dienst die
u ons bewezen heeft." Hij deed
een greep in het handschoenen
kastje van zijn auto en pakte
daaruit een grote doos met rollen
King-pepermunt.
„Neem twee rollen mee voor uw
kinderen, als u die heeft," zei hij.
„Ik heb die doos pepermunt niet
gekocht maar gewonnen. Het was
een wedstrijd. Het ging om een
passende slagzin. En die had ik
ineens: GEEN PREDIKING
ZONDER KING!"
Ik wenste hun veel zegen toea Nog
even bleef ik kijken naar de ach
terlichtjes die al spoedig niet
meer te zien waren. Daar stond ik
met twee rollen pepermunt voor
mijn kleinkinderen.
Dat de illegale buitenlanders ook de
laatste kerken (waaronder de E)omi-
nicus in Amsterdam) zouden verla
ten. wist dr. J. van Slageren nog niet,
toen hij het volgende schreef in West-
Zuidwest (van de hervormde wijkge-
meente Pro Rege-Ark in Am
sterdam),
Reeds geruime tijd bleek,dat de asiel
verlening als middel om de regering
onder druk te zetten en een openbare
discussie over de problematiek van
de buitenlandse werknemers-in gang
te zetten, volledig heeft gefaald. Zij
het dat de landelijke pers op ruime
schaal er aandacht aan heeft ge
schonken Maar aan het onrecht dat
met de 1 Novemberwet de illegalen
naar ons inzicht wordt aangedaan, is
niets veranderd. En er is weinig kans
dat er nu nog iets aan zal veranderen
Zo ontstond eep sfeer van mismoe
digheid. Vrees dat de illegalen in de
kerk uiteindelijk de dupe zouden
worden van deze uitzichtloze strijd.
Ook angst voor mogelijk verzet bij
politieoptreden, door derden die met
deze aktie niets te maken hebben.
Vooral ook onenigheid over de wijze
waarop de capitulatie zou moeten
worden getekend Uit die sfeer valt
ook de opstelling van het Platform te
verklaren die met behulp van de Am
sterdamse en landelijke basisbewe
ging thans nog de aktie in de Domini-
cuskerk onverdroten voortzet. Hoe
moeilijk is het om een nederlaag te
bekennen. Een kerk kan dat wellicht
gemakkelijker doen dan een politiek
georganiseerde en voor het recht van
arbeiders strijdende aktiegroep. Naar
haar wezen drukt de kerk zich minder
vanzelfsprekend uit in termen van
doorgaande strijd, als wel in het belij
den van het kruis. Het kruis gezien
als beeld van ondergang en neder
laag, en in die zin ook als aanklacht
gericht tegen haar zelf en tegen de
politieke overheid en de ganse sa
menleving waarbinnen dit onrecht
voor de vreemdeling in haar midden
is mogelijk gebleken Want allen te
zamen zijn we bezig een zwarte blad-
mers voorbereiden Surinaamse lie
deren zongen met een Surinaams
koor erbij en voelden dat je bij die
liederen niet stil kunt blijven zitten,
maar zagen en voelden, dat „het
Woord doet bewegen" zei een dame
uit de Nederlandse tak van de ge
meente: „De kerk is groter dan je
denkt!" Ik hoop, dat we zo lerend van
elkaar, samen belevend verder kun
nen gaan.
Politiek
Zwarte bladzijde
zijde te schrijven in het boek van
onze nationale volksgeschiedenis. En
er is geen witmaker die deze vuilig
heid in ons nationaal bewustzijn zou
kunnen schoonwassen Maar er is wel
licht vanuit het kruis: licht in de
vorm van signalen geven, van positie
kiezen en ook van concrete vormen
van menselijkheid en barmhartig
heid en gerechtigheid
Surinamers
Ds. Th. M. Loran vertelt in Woord en
Dienst, hoe Nederlanders en Surina
mers met elkaar omgaan in de her
vormde kerk in Arnhem-Zuid
Wat willen we nu mét elkaar? In veel
officiële stukken wordt het woord
„integratie" gebruikt. Dat betekent
dan veelal de Surinamers moeten
maar net doen alsof ze Nederlanders
zijn, niet opvallen „gewoon" doen.
dan is alles goed. Dat willen wij er
niet onder verstaan. Een Nederlander
heeft een bepaalde wijze van leven en
van geloofsbeleving, die gezien onze
aard wat eenzijdig is en daarom heeft
de gemeente van Christus de Suri
naamse leden nodig om wat van hun
blijheid, spontaneïteit in het geloof
over nemen, terwijl de Surinamers
wat omgaan met de bijbel van ons
overnemen. Deze integratie is goed
en verrijkend voor ieder. Dat gebeurt
in de kerkeraad met een Surinaams
ouderling, in de huisgemeenten (ge
spreksgroepen waar meer dan ge
praat wordt; de basis van de gemeen
te) in de catechese en in de eredienst
Soms worden er „eigen" oorspronke
lijke diensten van Surinamers gehou
den open voor iedereen. Maar "t
rheest aangrijpend zijn die diensten,
die we met elkaar voorbereiden en
vieren. In de voorbereiding leer ik erg
veel. En als we dan een liefdemaal
vieren (geen verkapt H.A.D. maar een
in Suriname in de slaventijd gebezig
de maaltijd, vanwaaruit de thuiszit
tenden ook brood kregen een maal
tijd van brood, krentebol en thee,
royaal en feestelijk dan beleeft de
Nederlandse gemeente iets nieuws,
iets fijns.
Als je samen een doopdienst viert en
ervaart dat de dopeling bij de hele
gemeenschap hoort omdat een hele
groep hem ten doop houdt is dit een
verdieping in je denken en beleven
Toen we in een Hoogtijdienst even
als in elke dienst, die we met Surina-
Wat men ook van Waarheid en Een
heid, het weekblad van de verontrus
ten in de gereformeerde kerken, kan
denken, saai is het nooit en het stelt
altijd weer voor verrassingen. Zoals
hier, als ds. M. Vreugdenhil een vraag
over politiek op de preekstoel beant
woordt:
Elke prediking mag maatschappij
kritisch zijn, ze moet het zelfs zijn. De
zonde heeft de maatschappelijke en
politieke verhoudingen ook aange
tast. En verschrikkelijk aangetast!
En alles veel meer dan wij denken
Hoe vaak bij voorbeeld beoordelen
wij Gods handelingen naar onze sen
timenten, die helaas ook door de zon
de zijn aangetast. Hoe ontzaglijk
heeft de zonde de politieke verhou
dingen vergiftigd? Tirannen als Tibe
rius, Caligula en HeliogabalUs. Er zijn
er veel en veel meer'te noemen. Sta
lin. die 20 miljoen mensen liet ver
moorden. Hitier, met zijn huivering
wekkende kampen als Auschwitz,
Treblinka, enz. enz. Hoe slecht kun
nen ook onze politici niet zijn? Gel
dgierig, belust op macht enz. enz. Ik
heb vroeger vaak voör de AR-kiéSve-
renigingen gesproken. Ik zei steeds
weer: we moeten een christelijke par
tij steunen en vooral de AR-partij.
Haar vertegenwoordigers gaan naar
de kerk en horen daar het Woord
Gods Zij horen in elk geval, wat God
wil. Hoe kan iemand het Woord Gods
bedienen, die niet waarschuwt voor
alle politieke ongerechtigheid? Die.
als het moet, ook zijn partijgenoten
waarschuwt voor de zonden, waarin
juist zij zo gemakkelijk vallen. En
wat is bekering voor een zogenaamde
christelijke politicus niet haast on
mogelijk. vastgeroest in hun eigen
bedenksels, wat christelijke politiek
inhoudt Moet de prediking niet
maatschappijkritisch zijn? Wat een
onrecht ia alle eeuwen door niet ge-
VAN DA Al*
ras t
DE RIJKE MAN EN DE MA&A* e'
iet al'
„Als iemand achter mij aan wil neerdi
komen..." motie
Morgen wordt in vele kerken ge B<^rc!
het verhaal van de „zalving" va eiijjk
Elisa door Elia. De zalving best nd te
hierin dat Elia aan zijn opvolgei met
Elisa, zijn mantel toewerpt. Een m.
diepzinnig symbool Een manie;
omhult. Elisa moet zich hullen] sten
opdracht die hij zal krijgen. In; Ha
moet wel even aandacht, gege« var
worden aan die „twaalf koppeij pani
ossen" die hij voor zich uit dri;
Elisa was dus. eufemistisch ge m l
niet onbemiddeld. Je kunt rus
zeggen: een rijk man. Elisa -
ossen in de steek en loopt Elia
achterna. Maar eerst: hij wilz'
en moeder groeten. Elia zegt:i
maar weer terug, heb ik je
iets verplicht? We herkennei
woorden van Jezus in. Maar
Elisa gaat niet terug. Hij regi
z'n zaken met z'n knechten d<
ossen te slachten en het vit
verdelen en dan gaat hij Elia
achterna. Een rijk man die
steek laat. Eigenlijk een kruisi|
neemt. Hij krijgt het in de vorn
die mantel toegeworpen. Een 1
duidelijk beeld, dat het kruis
bijbel over spreekt niet in de
plaats armoede of gebrek of teki
maar een opdracht die risico
meeneemt. Een veelzeggend
gebeuren. Het gebeurt niet d
dat iemand die „well to do" is^
in de steek laat en zich gaat ia
aan een geheel andersoortig w
Het hoeft ook niet altijd. Maarfl
je toch kunnen indenken datuj
allemaal zo'n beetje rijk zijn,la
gingen nadenken. Wat doe je ra|
mantel die je toegeworpen waf
Koningen 19,16-21).
VOORBUGANC
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Meerkerk: J. W
te Mastenbroek: te Groningi
Witvoet te Midwolda; te Anlol
F. P. Leever, kand. aldaar
Aangenomen de benoeming ti
dienstleraar aan het college N
te Nijverdal: A. Sturm te SU
Beroepbaar: W. J. Koelewijn, 1
straat 3, Brakel (1.10); H. M i
sen, Enghuusweg 15a, PuttJ
Nayen, Redoute 4. Gorcum.!
Guyt, Vuurbaakstraat 34, KAll
AAN Zee (1.8); B. A. Nieuwer
Hunze 112, Drachten; J. Plomj
Graaf 41, Werkendam.
GEREF. KERKEN (VRIJG).
bedankt voor Middelburg. O. I
ma te Groningen-Noord.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Papendrecht: H f
gendoorn, kand. te Veenendj
GEREF. GEMEENTEN
Aangenomen naar Wageningttl
Tanis, kand. te Sommelsdijkli
dankte voor 59 andere beroep»
GEREF. KERKEN
Beroepen te Rotterdam-Hillt
berg-Schiebroek (toez.): J. M.
te Oostvoorne.
Aangenomen naar Zoetermee
Spriensma te Arum.
BAPT. GEMEENTEN
Beroepen te Ede: J L. Muilwijk,
toraal werker en kand. theol ai
schied aan de mindere man0 Ik noem
de slavernij. Ik noem de slechte beta
ling aan miljoenen arbeiders. Ik denk
aan de te verwaarlozen invloed, die ze
hadden Als het Woord Gods verkon
digd werd en wordt, moeten we niet
door de prediking aangespoord wor
den op te komen voor recht en ge
rechtigheid? Verder de vrouw. Wat is
ze de eeuwen door miskend. Nog niet
zo lang geleden moest zij aan Sara
gelijk worden, die haar man te
recht, want hij had haar gekocht
heer noemde?
Maatschappij-kritische prediking?
Natuurlijk, maar Bijbels. Indien er
gens, dan geldt van de maatschappij
kritische prediking: „Wat zou het een
mens baten, als hij de gehele wereld
gewon, maar schade leed aan zijn
ziel?" (Mattheüs 16 26). En, al kan
de prediking ook in onze dagen niet
anders zijn als maatschappij-kri
tisch, maar ze mag nooit aanzetten
tot revolutie, als alleen in uitzonder
lijke gevallen. Bijbels is: doen wat je
hand vindt om te doen.
Leren van de natuur, poging om
de vervreemding te overwinnen, 26
juli-1 augustus. Den Alerdinck, Laag
Zuthem (tel. 05290-541).
ADVERTENTIE
J De Ned. Herv. Gemeente
Ite Bovensmilde (Dr.)
I zoekt wegens vertrek van haar
kant (schaal hulpprediker) contact
I
leen voorganger
I zo mogelijk in parttime verband
Ruime, pas gerestaureerde
beschikbaar
Inlichtingen bi/ en sollicitaties te
aan de scriba. Dhr. J C. Bosm
Iterweg 34-c9421 PC Bovensi
Tel 05927-3761 na 6 uur
Arbeid - vrije tijd - amusrt wr
21-26 juli, Woodbrookerswert
chem (tel. 05734-443)
Als Mozes uit het water, Set rjs{
Krant-Kringweek over bevri!
m.m.v. de basisbeweging, 21-27)
Dackhues, Huissen (tel. 085-259! ieid
Assertiviteit, Ieren onzerkeri in.
overwinnen. 21-26 juli. oecumfljoe
vormingscentrum Hedenesse
01179-1654).
ADVERTENTIE
tos'
Maandblad voor Evangelie
Cultuur,
uitgave van de St. Confessi
Garat Beraad.
Thema juni-nr.: Christenen en socialisme
Drs. A. Schouten. Christenen voor het socialisme
Ds M P van Dijk Materialistische exegese
Dr B. Wentsel Wat is de „Amsterdamse school?"
Ook van het mei-nr. over homofilie zijn nog exemplaren te verkrijgen!
Stuur onderstaande bon in een gefrankeerde envelop naar
Fam Noordman, Kaap de Goede Hoop 27, 9642 AP VEENDAM
Ondergetekende verzoekt
los juni en/of mei-nr a 3.50 per stuk
abonnement CREDO per jaar f 25 -
jongerenabonnement p.j f 19.-
Naam'
Adres:
Postcode/Plaats
rones'
|E