Bob Marley op hoog niveau,
maar elan is afgezwakt
Balletfestival rijk geprogrammeerd
Zenderkleuring blijft omstreden zaak
Unieke jamsessies verwacht
op Midzomernachtspektakel
Bescheiden
rol voor
het beeld
Twee premières op laatste seizoensdag
Omroepen hanteren verschillende principes voor nieuws en popmuziek
En dan nog
Nieuwe boeki
Den Haag gaat
door met plan
muziekcentrum
WOENSDAG 25 JUNI 1980
KUNST/RADIO/TELEVISIE
TROUW/KWARTET
door Stan Rijven
ROTTERDAM Bob Marley In
het Ahoy-Sportpaleis! Goed voor
13.000 kaartjes, maar „slechts"
8.000 bezoekers konden maandag
avond de man zien die nog steeds
als onbetwiste leider van de reggae
geldt.
De populariteit heeft hij mede te danken
aan zijn charisma en de spirituele wijze
waarop hij concerten tot sensationele ge
beurtenissen weet te maken. Een uitzonder
lijk concert was het zeker in Rotterdam,
alleen de bijna spreekwoordelijke sfeer liet
wat lang op zich wachten.
Misschien werd dat veroorzaakt door het
feit dat ook Marley langzaam maar zeker
een superster is geworden voor wie de rasta-
leer een commercieel vehikel is geworden.
Vanuit Jamaica vormt hij in feite de verbin
dingsman voor het zwart bewustzijn In Afri
ka en zwart-Amerika, zij het met minder
revolutionair elan dan vroeger. De kwalifi
catie .zwarte Dylan" krijgt meer en meer
betekenis nu Dylan zichzelf als re 11 pop ar
tiest ontpopt.
In Ahoy wist Marley een bijna rituele sfeer
te scheppen. Als vanouds had hij zijn acht-
mans formatie meegenomen die glashelder
de repeterende reggaeritmes van rijke ver
sleringen voorzagen. Het vaste koortje, de
fleurig uitgedoste I Threes, accentueerden
met hun antwoordzang het liturgische ka
rakter. Marley wist zich. klein van stuk.
groot te maken met zijn bezwerende geba
ren en maaiende manen, een profeet die zijn-
beeldende teksten met schorre stem uit
droeg. Aan Natty Dread, Rastaman Vibra
tion en vooral de twee laatste elpees werd
het meest ontleend. Uiteraard werden I shot
the sheriff en No woman no cry niet verge
ten, die beide iets ruiger dan anders
klonken.
Het ritmetandem van bassist Aston Barrett
en zijn broer Carlton was goed op dreef
terwijl de sologitaristen Junior Marvin en
Al Anderson voor subtiele aanvullen zorg
den. De kracht van deze muziek ligt in het
weglaten en Juist deze band wist beter dan
ooit daarmee een gaaf geluld te bewerkstel
ligen, gelaagd maar nooit dichtgeslibd. Het
toetsenwerk van Tyrone Do wie en Earl Lin-
do voegde daar nog een extra dimensie aan
toe. Vooral de synthesizers deden het goed,
zoals in Exodus.
De toegift die daarop volgde bleek een
tweede helft In te luiden met Marley alleen
op akoestisch gitaar in Redemption Song
waarna de hele band bijviel. Could you
beloved en Africa Unite toonden met hun
ritmische verschuivingen aan hoe de reggae
zich nog steeds vernieuwt. Uiteindelijk
kwam het lang verwachte Get up stand up
waarbij het „iojojo" door de zaal rondzong
en een Police-achtige sfeer ontstond. Mar
ley liet zich nu pas werkelijk zien, het „cha-
rismarley" was compleet
In Rotterdam toonde hij aan nog steeds in
staat te zijn zich te vernieuwen en als geen
ander met zo'n professionele band voor een
concert van hoog niveau te zorgen. Bob Marley in het Ahoy-sportpaleis
door Jac. Lelsz
DEDEMSVAART De Tui
nen van Mien Ruys zijn nog
altijd een begrip in het land.
Na Jaren hebben ze nog niets
aan charme ingeboet, on
danks enig achterstallig on
derhoud
Nog steeds zijn ze goed voor een
- dagje uit en gehoopt wordt dat het
aantal bezoekers van deze in De-
demsvaart gelegen tuinen dit jaar
oploopt tot 25.000. Aan de bekoorlijk
heid van de tuinen wordt deze zomer
nog een accent toegevoegd door de
opstelling van een aantal beelden. Ze
vervullen echter een bescheiden rol,
want. de organisatoren staan op het
standpunt dat de beelden geen eigen
leven mogen gaan leven. Ze moeten
harmonieus in het geheel van de tui
nen gaan meespelen.
De tuinen van Mien Ruys in deze
Noordoost-Overijsselse gemeente
zijn modeltulnen. Proeftuinen wor
den ze ook wel genoemd, want er
wordt geëxperimenteerd met de toe
passing van vaste planten in de tui
narchitectuur. Al meer dan een halve
eeuw gebeurt dat. waarbij wel op de
actualiteit wordt ingespeeld. Zo zijn
op het ogenblik daktuinen voor hen
die op het balkon iets aan de natuur
willen doen, iets nieuws. Er liggen
achttien tuinen in Dedemsvaart
waaronder een verdiepte tuin, een
stenentuln, een watertuin, een heide-,
kruiden- en een verwilderlngstuin.
Mien Ruys was niet alleen de tuin Br
it ar in Beek: Olifantje.
Henk Rasman: Schelpentros
chitecte die ze ontwierp, ze werkte er
ondanks haar hoge leeftijd tot
voor kort ook nog eigenhandig in,
waaraan door een ongeval een einde
kwam. Enige jaren geleden dreigden
de tuinen verloren te gaan. Financi
eel was de zaak niet bij te benen
vanwege de arbeidsintensieve bewer
king en dus ook een hoge loonkosten-
post. Er is toen een stichting Tuinen
van Mien Ruys opgericht, die gelden
voor dit. doel bijeenbrengt Mede hier
door is deze verrukkelijke plek tot
nogtoe intact gebleven en tevens
dank zij de hulp van enkele vrijwilli
gers die van tijd tot tijd komen schof
felen.
Er ls deze zomer dus nog een extra
attractie in de vorm van een expositie
van het werk van acht beeldhouwers.
Niet opvallend in de ruimte, maar op
weinig in het oog lopende plaatsjes
die meestal belommerd zijn. Ze staan
meestal tegen of bijna tussen het
groen of laag bij de grond aan de rand
van bij voorbeeld een vijvertje.
Van Karin Beek is er bij voorbeeld
een Dansend paar. een wat boertig
taf reel met grove en zware vormen.
Volle vormen, gepaard aan een zekere
plompheid zie je vaak bij haar, of dat
nu een olifantje of een zogende vrouw
betreft
Robuustheid is er eveneens bij Marga
Brey, die dit jaar opnieuw hier ten
toonstelt. Het zijn vereenvoudigde,
ronde en enigszins afgeplatte vor
men, soms ook krachtig. Opmerkelijk
is een beeldje van Elly van den Broek.
Het toont moeder en kind, verstren
geld en bijna in bolvorm, daardoor
treffend van uitdrukking in intimiteit
en geborgenheid. Luchtiger en tevens
autonomer is de vormentaal van
Henk Rusman, zoals zijn beeld Schel
pentros.
Het aantal buitenbeelden is beperkt.
Meer plastieken op klein formaat
veelal zijn in een der gebouwen te
vinden. Andere exposanten zijn Ans
Hey, Eric Claus, Frans Deeleman en
Gerard La ge man Door het ontbre
ken van namen, titels of nummers is
er dikwijls geen touw aan vast te
knopen welke maker bij welk beeld
hoort; jammen
Dromerig turen
Bijzonder lichtvoetig zijn de figuur
tjes van Gerard La ge man. Hij houdt
van beweging, al is die dan gefixeerd.
Een Friese polsstokspringer, een
wielrenner, een steltloper, een Jongen
met een loopfiets, het zijn meestal
ranke en ook grappige personages,
soms een beetje verstild en dromerig
in de verte turend.
Tnlnen van Mlen Ruys, Moerheim-
straat in Dedemsvaart, tot 17 augus
tus. Geopend op maandag tot en met
zaterdag van 10-17 uur, op zondag
van 13-16 uur.
Van onze kunst
redactie
EINDHOVEN On
der het motto „Stich
ting Orion verbreed
uw horizon" verzorgt
deze organisatie voor
de vierde maal in suc
cessie het Midzomer-
nachtspektakel.
In de nacht van donderdag
op vrijdag zal ln het EW-
stadlon te Eindhoven groot
aantal muzikanten uit ver
schillende disciplines een
zestal Jamsessies verzorgen.
Een uniek gebeuren in de
popmuziek aangezien dat
vooral gekenmerkt wordt
door vaste formaties die een
eigen repertoire afdraaien
waarin het woord improvi
satie niet vaak voorkomt.
De voorgaande Jaren trok
dit spektakel steeds meer
belangstelling. Vorig jaar
waren er zo'n 15.000 mensen
op de been toen Nina Ha-
gen, The Brecker Brothers
en Eric Burdon het buiten
land vertegenwoordigden.
Dit jaar ls daar nog meer
het accent op komen te lig
gen. Voor het publiek zit
dan ook het bijzondere in de
unieke combinaties die op
het podium zullen musice
ren. Geen voorspelbaar pro
gramma. maar een totaal
onverwacht gebeuren. De
drie dagen voor het festival
zullen de diverse muzikan
ten besteden aan muzikale
contacten, die via repetities
de basis moeten leggen voor
de spektakelnacht zelf.
Om half tien begint deze
marathon die tot zes uur zal
duren. Een set rond de
aartsvader van de Engelse
blues, Alexis Korner, opent
de reeks. Hij zal onder ande
re worden begeleid door
„zesde Stone" Ian Stewart
op piano, saxofonist Mei
Collins (Camel, King Crim
son, Kokomo) en bassist Co
lin Hodgkinson van de Jan
Hammer Band.
Hanneke Kappen verzorgt
het tweede gedeelte, waar
mee ze haar eerste optreden
doet sinds ze White Honey
verliet. Tonnie Jansen
(drums), Harrle Kappen
(bas), Jan Bechurn (gitaar).
Koop Hofman (gitaar) en
Sander de Vos (sax) begelei
den haar.
Bertus Borgers, een van de
initiatiefnemers en afkom
stig uit het Eindhovense
vormt de „vaste prik" van
dit spektakel. Saxofoniste
Rosa King en de zangers
Michel van Dijk en Daniel
Sahukela doen mee in deze
derde set, terwijl de ritme
sectie verzorgd wordt door
bassist Rinus Gerritsen
(Golden Earring), drummer
Hans Waterman (Solution)
en percussionist Neppie
Noya.
John Cale ls een interessan
te muzikant die met uiteen
lopende combinaties heeft
gespeeld van Velvet Under
ground, Terry Riley tot Pat-
ty Smith. Zijn band is nog
niet bekend, maar vast
staat dat hij pianist Chris
Thomas met zich mee
neemt.
Net als Cale komt drummer
Bllly Cobham speciaal voor
Of
laa
nx
deze Midzomernacht
Eindhoven. Gitarist nkli
Akkerman, toet
Joachim Kühn,
Gene Sentini en T<
ge op sax zullen h<
leiden.
De Duitse zangei
Rumpf vormt dit
hekkeslulter Niemi
der dan synthesi
Jasper van t Hof
begeleiden.
Alsof dit niet gen<
de Engels-Jamaica]
gae-poeet Linton
Johnson, overigens
band, tussendoor
den verzorgen. Del
zanger/gitarist Patri|
gerald eveneens.
Met de lasershow eni
spektakels is er geno*tii
wezig voor een echte™
memachtsdroom.
k(
Gerard Lageman: Wielrenner
Van onze kunstredactie
AMSTERDAM. Voor de dan
sers van het Nederlands
Danstheater en Het Nationale
Ballet is het theaterseizoen
met het Holland Festival be
slist nog niet afgelopen.
Als een machtig toetje na een overla
den maaltijd staat tot en met 16 juli
het jaarlijks terugkerende Balletfes
tival in de Stadsschouwburg in Am
sterdam op het programma. Voor hen
die geen gelegenheid hebben gehad
om de betrekkelijk dure kaarten voor
de veelal uitverkochte voorstellingen
van het afgelopen Holland Festival te
bemachtigen, is dit een goede moge
lijkheid om de crème de la crème van
hedendaagse balletkunst te zien, te
gen lagere prijzen.
De kaarten (verkrijgbaar bij de CIS-
CA-tlcketshop en de Amsterdamse
Stadsschouwburg tel. 020-242311), va
riëren in prijs van vijf tot twintig
gulden voor het Nederlands Dansthe
ater en voor Het Nationale Ballet van
5,50 tot 16 gulden. Bezitters van het
Cultureel Jongeren Paspoort en Pas
65plus krijgen op de twee duurste
rangen bij beide gezelschappen voor
de helft korting.
Het is bekend dat de twee gevestigde
balletgroepen een zeer rijk en pro-
duktief seizoen hebben gehad. Ook
dit Jaar zijn ze in het Holland Festival
met indrukwekkende voorstellingen
gekomen. Het Balletfestival toont al
lereerst van het Nederlands Dansthe
ater Jeugdherinneringen van de
Zweed Mats Ek, naast Dream Dances
en Msa Glagolskaja van Jiri Kllian
(vanavond). Voor donderdag, vrijdag
en zaterdag staan Soldatenmis, Ari
adne, en Sinfonietta, alledrie van Kl
lian op het programma. Op zichzelf
een interessante samenstelling, want
Soldatenmis is een choreografie van
door Jan van Galen
HILVERSUM Met Ingang
van 1 april 1979 hebben de
yler Hilversumse radiozen
ders een eigen herkenbaar
heid gekregen, een eigen
Speciaal vandaag
„kleur". Tenminste dat was
het plan van Initiatiefnemer
Gerard Hulshof, programma
leider bij. de KRO. Maar wat
is er nu eigenlijk terechtgeko
men "van de zenderkleuring? Cijfers
Houden de omroepen zich
aan de gemaakte afspraken?
Conclusie: de meeste omroe
pen maken er doorgaans
maar een potje van.
Roole Haan op Hilversum 1 uitzendt,
en dat de EO de Muzikale Fruitmand
laat horen op Hilversum 3. Het zijn
maar een paar voorbeelden.
Voor de omroepen staan de luistercij
fers voorop. Hilversum 3 is nog altijd
verreweg de meest beluisterde zen
der, al mag Hilversum 1 zich ook
meer en meer in een groeiende be
langstelling verheugen. In die zin is er
terd. In voorgaande Jaren trok Hilver
sum 3 tachtig procent van het pu
bliek. Nu stemt bijna veertig procent
regelmatig af op Hilversum 1. Er zijn
verschuivingen ln het luistergedrag
te constateren. Men kiest bewuster SlGUIGIGn
dan vroeger. Helaas komt Hilversum
2 nog op de laatste plaats."
vroeg of laat in op de informatieve
zender."
Over wonen gaat het in het v
IKON-gezinsprogramma Hef
paard van Troye. Vragen ko
men aan de orde als: Hoe kij
ken kinderen tegen wonen
aan? Wat Snerken ce van de
woonproblemen waar hun ou
ders mee te maken hebben.
Daaronder wordt ook gere
kend de huurverhoging. Een
kijkje wordt genomen in de
Rotterdamse wijk Crooswijk
Ned.2/18.59
Alle malen zal ik we
nen "is een NOS-bericht naar
aanleiding van de overdracht
enkele dagen geleden van de<
Nederlandse bijdrage a*n de
permanente tentoonstelling in
het voormalige concentratie
kamp Auschwitz in Polen
Ned. 1/22.10
De Britse televisie maakte
een tv-film in zes delen naar de
spionageroman van John ie
Carré, die werd vertaald in
Vrouw, koning, aas, spion. In
de hoofdrol Alec Guinness
DtsL2/21JS0
VARA-Zomerkwartaal
een nieuw blokprogramma
voor de komende negen weken
met als gastpresentator Ischa
Meijer en dagboeknotities van
een lid. van de BAN Breek
Atoomketen Nederland
Hilv.2/vanaf 7.20
Oerttrd Hulshof stond ruim een aar
geleden een formule voor ogen waar-
In "de programmasoorten gerang
schikt zouden worden en onderge
bracht op duidelijk van elkaar ver
schillende radiozenders. Op zichzelf
was die gedachte nog zo gek niet,
want uit onderzoeken van de afdeling
kijk- en luisteronderzoek van de N08
bleek dat de geml.ddelde luisteraar
baalde van het aanbod. Voor de
meest beluisterde zender Hilversum 3
had men over het algemeen geen
goed woord over. Er werd op 3 afge
stemd bij gebrek aan beter. Hilver
sum 1 en 2 haalden helemaal weinig
opwekkende cijfers: de belangstel
ling was nihil. Na lange en chaotische
discussies gingen de omroepen toch
akkoord met het idee van Hulshof.
De zenderkleuring werd een feit.
Maar Hilversum zou Hilversum niet
zijn als de omroepen zich aan de
uitgestippelde richtlijnen hadden ge
houden. Die richtlijnen waren de vol
gende: Hilversum 1 werd een familie
zender met veel lichte muziek en niet
al te veel moeilijke praatjes: Hilver
sum 2 werd dé zender van de informa
tie. Veel gesproken woord weinig mu
ziek. Hilversum 3 zou de popzender
bij uitstek worden: disco, punk, rock
and roll en reggae. Hilversum 4 bood
louter en alleen klassieke muziek.
Hoewel de grote lijnen er nog wel zijn
fietsen de meeste omroepen met voor
andere zenders bedoelde program
ma's door de kleuring heen.
Zo kan het gebeuren dat de VARA
(de overigens uitstekende, maar zwa
re) programma's als ZI. en In de
dus wel enige sprake van succes. Aan
de andere kant wordt die teniet ge
daan door het gebrek aan belangstel
ling voor Hilversum 2. De meeste
Nederlanders blijken ln „zware" in
formatie weinig trek te hebben, juist
ook omdat de „gezellige" zenders 1 en
3 toch ook regelmatig nieuws uitzen
den. De omroepen gooien de popu
lairste programma's dan ook liever
op 1 of 3. Hilversum 4 is mogelijk het
duidelijkst gekleurd, maar daar komt
binnenkort weer een eind aan als
Teleac op deze zender vijf uur per
week extra mag gaan vullen.
In omroepkringen ls men uiterst ver
deeld over het succes of het falen van
de kleuring. Degenen die er vanaf het
begin voor waren zijn dat over het
algemeen nog, de tegenstanders van
het eerste uur blijven bij hun stand
punt. Dat viel gistermiddag weer
eens te beluisteren in het KRO-pro-
gramma Ratel (Hilversum 2, op de
juiste zender dus) waar enige pro
grammamakers met elkaar ln discus
sie gingen over deze materie. Hoewel
presentatrice Maartje van Weegen
haar best deed de discussie nieuw
leven in te blazen, bleven de opmer
kingen van Vincent van Engelen
(KRO). Wlm Ramaker (NCRV), Jan
Haasbroek (VPRO) en Gerard Huls
hof (KRO) hangen in vage theoreti
sche stellingen die zo langzamerhand
als bekend verondersteld mogen
worden.
Succes
Hulshof hield vol dat er wel degelijk
sprake is van succes. In ieder geval
wordt Hilversum 1 veel meer beluis-
Jan Haasbroek die vanaf het begin
tegenstander was van de zenderkleu
ring zei de huidige situatie wel een
stap vooruit, maar bij lange na niet
voldoende te vinden." Natuurlijk
heeft de VPRO heel andere belangen
dan de grote omroepen. Wij vinden
het best dat er zenders zijn waar
minder naar geluisterd wordt Meer
nieuws op 1 vinden wij een goede
zaak, maar een grote teleurstelling is
dat Hilversum 2 niet de echte infor
matieve zender is geworden die be
loofd was. We willen een zender met
al het nieuws en dan dag en nacht. Nu
kun je op de popzender ook nog regel
matig actualiteiten beluisteren en
daar hoort het niet thuis."
Hulshof vreest dat de vaste Hilver-
sum-3-lulsteraar dan helemaal van
nieuws verstoken blijft. Haasbroek
vindt dat betuttelend. „Als iemand
echt geïnteresseerd ls prikt hij toch
Hulshof en Haasbroek, die de ex
treemste opvattingen over zender
kleuring verkondigen, bleven aan het
woord, de anderen kwamen er nauwe
lijks aan te pas. Hulshof is overigens
wel van mening dat er aan de kleu
ring in de komende jaren nog flink
gesleuteld moet worden om op die
manier aan vier volwaardige zenders
te komen. Dat zou dan moeten gebeu
ren door zendtijduitbreiding van Hil
versum 4 en Hilversum 2. „Dan kun
nen de omroepen bepaalde program
ma's verplaatsen naar de juiste zen
der", aldus de KRO-man.
Het wachten is voorlopig op de resul
taten van een evaluatieonderzoek
van de NOS. Met die gegevens in de
hand kunnen de zaken mogelijk wor
den bijgestuurd. Over een ding is
iedereen het eens. er is meer zendtijd
nodig om de zenderkleuring verder
uit te bouwen. Maar de discussie over
wat nu precies popmuziek of informa
tie is zal wel eeuwig duren.
12 mannen en Ariadne uitsluitend
voor danseressen.
Net als bij het Holland Festival wordt
het Danstheater begeleid door het
Utrechts Symfonie Orkest onder Da
vid Porcelijn, het koor van de Slo-
venska Filharmonie en de solisten
Bernard Kruysen, Lucia Meeuwsen
en de pianist Daniel Wayenberg. Op
29 en 30 juni wordt het podium ge
bruikt door De Springplank, de aspi
ranten van het Danstheater, die hier
mee de gelegenheid te baat nemen
voor een grote zaal op te treden. Zij
brengen Blue Skin (Kilian), Interac
tions (Bruce) en een nieuw ballet van
hun balletmeesteres Hilary Cart-
wright, getiteld Groenewegje Octet.
Romeo en Julia
Van 6 tot 16 juli wordt de schouwbu
rg bespeeld door Het Nationale Bal
let. Het begint met vier uitvoeringen
van Romeo en Julia (Rudi van Dant-
zig). De hoofdrollen worden achter
eenvolgens gedanst door Karin
Schnabel en Clint Farha, Maria Aradi
en Han Ebbelaar, Alexandra Radius
en Henny Jurriëns en nogmaals ma-
ria Aradi en Han Ebbelaar.
Voor 10 en 11 juli staan Adagio Ham
merklavier (Van Manen), Antwoord
Gevend (Van Dantzig) en Four Tem
peraments (Balanchine) op het pro
gramma en voor 12 tot en met 14 juli
Agon (Balanchine), Pyrrische Dansen
m (Van Schayk) en Etudes (Lander)
Het Nationale Ballet wordt begeleid
door het Nederlands Balletorkest on
der Adam Gatehouse. Met deze ne
gen avonden geeft dit gezelschap een
duidelijk overzicht van haar uitge
breide repertoire op dit ogenblik,
dat zowel een conserverend karakter
heeft (de museumfunctie) als nieuwe
produkties bevat.
Debuut
Het festival wordt afgesloten met de
traditionele choreografieshop, waar
in acht dansers van Het Nationale
Ballet hun eigen choreografische ex
perimenten laten zien. Vier van hen
debuteren als choreograaf. In alfabe
tische volgorde gaat het hier om Leo
Besseling, Jerry Boeye, Clint Farha,
Josiane Geys, Jan Linkens, Hlif Sva-
varsdottir, John Wisman en Rob van
Woerkom.
Zoals gebruikelijk bij deze works
hops ligt de volledige artistieke ver
antwoordelijkheid en de produktie-
technische begeleiding bij het team
van de jonge choreografen en
dansers.
Voor het eerst zijn dit jaar twee uit
voeringen, op 15 en 16 juli op het
En
programma geplaatst, omd er
alle acht balletten in één pro|
verwerkt kunnen worden. Z
Het Nationale Ballet zelfs opff
ste dag van het seizoen l9Tfl|
met twee premières een ovf
bewijs van haar creatieve p
telt.
Roelof van Driesten wol
gang van het seizoen 198S1I"
dirigent van het Noordhol»11
kest. Hij volgt in deze fiB( h
Poolse dirigent Jerzy Kal
wiens driejarige contract op]
tember 1982 afloopt. Van
die in 1944 werd geboren, v«
afgelopen jaren diverse gastdf d(
bij orkesten als het USO,
Filharmonisch, het Nederl
merorkest, het Residents
ook bij het NPO.
in
Van een onzer verslaggevers
DEN HAAG Er mogen plannen
worden ontwikkeld voor de bouw van
een muziekcentrum met concertzaal
in het centrum van Den Haag. Het
door de hoge kosten omstreden pro
ject kan in 1986 gereed zijn.
Na een roerig raadsdebat heeft PvdA-
wethouder Van Lier van kunstzaken
maandagnacht een meerderheid van
de raadsleden achter zijn plannen
voor de bouw van het muziekcentrum
aan het Spui gekregen. De nieuwe
muziekzaal moet in de eerste plaats
als vast onderkomen dienen voor het
Residentie Orkest. Het Haagse or
kest is ontevreden over de zaal, waar
momenteel de concerten worden ge
geven, de Prins Willem Alexander-
zaal van het Nederlands Congresge
bouw. Deze zaal heeft akoestische
gebreken en is bovendien niet vaak
genoeg vrij voor repetities van het
orkest.
Behalve een concertzaal komen er in
het muziekcentrum een muziek- en
gewone bibliotheek en wordt het mu-
ziekmuseum van het Haagse gemeen
temuseum er ondergebracht. De
bouwkosten van het „muziekwaren-
huis" worden geschat tussen zestig
en zeventig miljoen gulden. Na de
opening van heh gebouw verwacht
Den Haag jaarlijks nog eens een te
kort van tenminste zeven miljoen
gulden te moeten opvangen.
Het voorstel van B en W werd met een
meerderheid van 26 tegen 17 stem
men aanvaard. De fracties van CDA
en PvdA stemden verdeeld, tegen
standers van het muziekcentrum wa
ren verder het PPR-raadslid en drie
koppige D'66-fractie.
De tegenstanders menen dat het dure
muziekcentrum te zwaar zal gaan
drukken op de toch al schraler wor
dende begroting van de door een da
lend inwonertal getergde stad Den
Haag.
Paloverde, familiesage doorJ
kin. Uitg. Luitingh, Laren. 481
38,90.
Boe erger hoe beter, de paradoi
therapie, door A. Fay. Uil V
Toorts, Haarlem. 131 blz.
Kaleidoscoplsch, een selectie
verzamelde vereen (1920-1980) R
H. de Groot. Uitg. De Beuk, A
dam. (240 blz 35.-). Van d
uitgeverij is de gedichtenbun
jongste dag van T. Olthuis
9,50)
Bij uitgeverij SIJthoff te Alpl
Rijn zijn herdrukken verschel*
de detectives van M. Mons (J
mem van twee Haagse dal
derde druk van Inspecteur fi
en de moord op Derk AUandd
en Inspecteur Perquin en dei
valsmoord (168 blz.). Prijs pe
12,90.
Uitgeverij Van Gorcum te
stuurde: Waar gebeurd en tod
gen. Over fictie en niet-fictie Vil
van Zoest (79 blz 11,90).!
Hellemans Tanka, Haiku, Senfl
leiding tot de Japanse poëzie!
13,90) en Het vlsoeneba
Hadewijch. Uitgegeven naar
schrift 941 van de bibliothe
rijksuniversiteit te Gent. Meti
taling en commentaar door
H. W. J. Vekeman. Het visoe»
kan beschouwd worden als
van de middelnederlandse g
ke prozakunst en als literaire
van de extatische vrouwenbe
ln de 13e eeuw. (250 blz ƒ3
Van uitgeverij Tiebosch in
dam zijn: Wacht even met si
korte verhalen van G. Dijk
met tekeningen van H. Kante
blz. 16,50) en De prijspofl
het jaar van A. Buchwald (110!
14.50).
Plantenrijk, wilde planten
landschap door W. Schroeven
den Hengst. Uitg. Spectrum, tJ#
175 blz. - ƒ29.50 In 1978 k
uitgave bij Kosmos verschenk
boek van de maand.
Bij uitgeverij Servire in Ka»
verschenen: Krokodillenstad'
neringen aan Soerabaia door H
tenweg (254 blz. 35). Van dd
schrijver is: De laatste tempo®
2e druk. 208 blz. - 45