Onderzoek naar
ambtsopleiding
weer mogelijk
Prachtkans voor oecumene
Pattaya, werkplaats voor evangelisatie
Fraai kerkmeubilair
door brand verwoest
Trouw
Jeugdleider kerk
in Taiwan in arrest
predikant (m/v)
Onderwijs in Iran
gescheiden
Nieuwe boel
WOENSDAG 25 JUNI 1980
TROUW/KWARTET
Van onze kerkredactie
AMSTERDAM Gisteren heeft in Rome de vergadering
plaatsgevonden van de bijzondere raad voor de bisschoppen
synode die bijeengeroepen was omdat de Nederlandse rk
bisschoppen in een impasse waren geraakt over het onderzoek
naar de ambtsopleiding. Een oplossing is gevonden, zo ver
klaarde bisschop Bluyssen.
De Impasse was ontstaan toen bis
schop Oysen zich (zoals ook al eerder)
negatief had uitgelaten over de hoge
school voor theologie en pastoraat in
Heerlen en andere betrokkenen niet
wilden meewerken aan een onder
zoek waarvan de uitkomst kennelijk
al vast stond. Oijsen was een van de
leden van de commissie van drie (met
Ernst en Möller) die de ambts- en
theologieopleiding moet gaan onder
zoeken.
De bijzondere raad is tijdens de syno
de in januari in het leven geroepen
om te waken over de uitvoering van
de besluiten en om te dienen als een
soort Willebrands en bisschop Bluys
sen (voorzitter en vicevoorzltter van
de Nederlandse bisschoppenconfe
rentie) en staat onder voorzitterschap
van de Franse kardinaal Garrone, die
jarenlang het departement voor de
seminaries beheerde.
Garrone, Willebrands en Bluyssen
hebben samen met de vaste secreta
ris-generaal van de syhode, mgr Tom-
ko vergaderd en hebben gisteren met
de paus een oplossing gevonden
waarvan volgens Bluyssen verwacht
mag woren dat het overleg er weer
door op gang komt.
Tijdnood
Over de inhoud van deze oplossing
werd niets meegedeeld, omdat een en
ander eerst thuis besproken gaat wor
den, vooral met de betrokken com
missieleden. Kennelijk heeft men
haast willen maken met de procedu
re, temeer daar de commissie al in
tijdnood zit.
Volgens plan moet de kwestie van de
ambtsopleiding vóór het eind van het
jaar zijn opgelost en verdere stagna
tie zou dat al helemaal onmogelijk
TAIPEH (EPD) In de Zuidtalwane-
se stad Kaosioeng is de voorzitter van
de Jeugdcommissie van de prebyteri-
aanse kerk van Taiwan, Joe Foe
Joeng (38) gearresteerd. Joe, in het
dagelijks leven bankdirecteur, wordt
beschuldigd van onregelmatigheden
in de devlezenhandel. Hij zit ook in de
leiding van het kerkblad Taiwan
Church News. dat al meermalen door
de autoriteiten gewaardschuwd is.
Werkweek voor kerkmuziek geor
ganiseerd door de lutherse werkgroep
voor kerkmuziek o.l.v. Willem Mudde
en Dick Troost, 13-26 Juli, Sint Willi-
brordinternaat, Deurne. Aanm. en
inl. ds. A. J. Allan, tel. 045-721068.
waarin opgenomen: De Rotter
dammer, met Dordta Dagblad,
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leidae Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tamminga
Directeur ing. O. Postma
HOOFDKANTOOR
Postbus 859
1000 AW Amsterdam
Wibautstraat 131 Amsterdam
tel 020-913456
telex 13006
Postgiro 66 00 00
Bank Nad Credietbank
Rekeningnr 23 001»2 574
Gemeentegiro Amsterdam
XI1000
REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 948
3000 AX Rotterdam
fel 010-115588 (abonnementen
en bezorging)
tel 010-115588 (redacttei
tel 115700 (uitsluitend voo'
advertenties)
Westblaak 4
Rotterdam v
REGIO DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
2501 CC Den Haag
tel 070-469445
(abonnementen en bezorging)
tel 070-469445 (redactife)
tel 070-468864 (uitsluitend voor
advertenties)
Parkstraat 22 Den Haag
REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND
(abonnementen en bezorging
Postbus 3
8000 AA Zwolle
tel 05200-17030
Melkmarkt 56 Zwolle
Abonnementsprijzen
Per maand 16.98
Per kwartaal 50.95
Per half jaar 101.90
Per par f 201,60
Advertentietarieven op
aanvraag
Telefonische abonnementenop
drachten (zie adressen boven)
Opgave familieberichten 9-19 30
van maandag t/m vrijdag. Op'
zondag van 18-20 uur telef 020-
913456.
Opgave mfn(-advertenties lef
020-936868 of schfitteb|k aan
Mini-Adv afdeling, postbus 433
1000 AK AMSTERDAM
Adreswi|zingen uitsluitend schnf-
lelijk aan onze Amsterdamse
maken. Problemen zijn er nog genoeg
als de commissie wèl aan het werk
kan. Zo blijkt het succesrijke semina
rie van Rolduc bij velen binnen de rk
kerk op ernstige weerstanden te stui
ten en zijn door Rome min of meer
goedgekeurde en door sommige bis
schoppen nagestreefde convicten nog
geen succes. Bij deze „convicten" is
het de bedoeling dat jongens die rk
priester willen worden gewoon een
theologische vorming krijgen aan een
van de bestaande vijf instituten en
verder in één huis bij elkaar wonen
voor geestelijke vorming. Dit blijkt
nog niet te werken: in Utrecht begon
vorig Jaar zo'n huis met zes studen
ten, van wie er vijf al weer hebben
afgehaakt. In Amsterdam lukt het
niet om met zoiets volgens de Ro
meinse verlangens echt te beginnen.
De oorzaak zou onder meer liggen in
het feit dat er nu eenmaal minder
onmiddellijke beroepsgericht gestu
deerd wordt, ook in andere vakken.
Het streven naar seminaries en con
victen zou, voorzover het succes
heeft, dan ook Juist de verkeerde
mensen aantrekken.
De raad heeft In Rome van de gele
genheid gebruik gemaakt de gang
van zaken rondom en na de synode te
bespreken. Er bleek, zo werd gezegd,
begrip voor de vele weerstanden, die
de synode ook had opgeroepen. Men
vond het niet alarmerend dat de Ne
derlandse bisschoppen er niet me
teen in slaagden de bekende „com-
munio" ten volle te realiseren.
P.ilatip Kpucöpalt.*
fiüff.famt tor l>faü
Het bisschoppelijk paleis
Augsburg.
door dr. G. J. van de Poll
Vandaag 25 juni wordt in
de Duitse stad Augsburg her
dacht, dat daar 450 jaar gele
den de eerste reformatorische
confessie aan Karei V werd
aangeboden en aan de r.k.
vorsten en stenden.
Behalve laatstgenoemden waren vele
.anderen getuige van de aanbieding,
want de vensters van de kapittelzaal
,van het bisschoppelijk paleis waren
HAIFA Ter gelegen
heid van haar 450-jarig
bestaan aal nog dit jaar
een vertaling van de
Angsbnrgse belijdenis
verschijnen in het mo
dern Hebreeuws. Het
wordt een uitgave van
de kleine lutherse kerk
In Israel. Het boekje sal
Augsburgse
belijdenis in
Hebreeuws
de eerste 21 artikelen
bevatten, samen met
een inleiding en bijbel
teksten. In de Inleiding
wordt nitgelegd, dat
dese belijdenis staat In
een traditie, die terug
gaat op de oude belijde
nis van Israel „Hoor,
Israel, de Here Is onse
God, de Here is een"
(Deuteronomium 6,
vers 4).
ADVERTENTIE
De kerkeraad van de
HERVORMDE GEMEENTE HENGELO,
wijk Oost,
voor deze vacante wijkgemeente.
Onze gedachten gaan uit naar een predikant(e) die in de2e wijk de
opbouw en pastorale begeleiding mede vorm kan geven en in een
team van ambtsdragers en medewerkers stimulerend kan werken.
De kerkeraad zal graag in contact treden met predikanten die een
beroep in overweging willen nemen.
We denken aan een leeftijd tot 50 jaar.
De voorzitter van de beroepingscommissie, Ds M. W. Hamer, is bereid
nadere inlichtingen te geven: tel 074 - 912460. Een uitvoerige docu
mentatiemap is verkrijgbaar bij de secretaris van de beroepingscom
missie: B. M. de Bruin, Lupinestraat 24, 7552 HK Hengelo-Ov. /-
geopend. Daardoor konden talrijke
toehoorders de langzaam en luid
voorgelezen tekst volgen. Men hoefde
zich niet in te spannen, want de tekst
was zeer eenvoudig gehouden.
Deze voorlezing van de confessie was
voor Luther „een daad van betekenis,
de overwinning van het goddelijk
woord over alle vijanden en vrien
den". Daarom geeft hij die vrienden
allerlei erenamen als: martelaars, dis
cipelen van Christus, trouwe getui
gen. De inhoud van het document
door Melanchthon opgesteld was
voor hem van minder belang.
Viering
Van een onzer verslaggevers
GROOT AMMERS BIJ de brand, die maandag een timmer
fabriek en een verfopslag in Groot Ammers verwoestte, Is veel
onvervangbaar kerkmeubilair verloren gegaan.
Het meubilair lag ln afwachting van
restauratie opgeslagen op een zolder
van een loods, die het bedrijf Den
Ouden-Kortlever uit het naburige
Nieuwpoort had gehuurd. Dit bedrijf
is gespecialiseerd in het restaureren
van kerkinterieur. Hoewel de schade
in de tonnen loopt, is het verlies aan
historische waarde voor de betrokke
nen kerken nog groter. Het meubilair
was verzekerd
Het zwaarst gedupeerd werd de her
vormde gemeente van Kerk-Ave-
zaath. Deze gemeente verloor bij de
brand het volledige interieur: de
preekstoel, alle banken, koorhekken
en enkele panelen van het orgel. Het
geheel stamde uit de zeventiende en
achttiende eeuw. De hervormde ge
meente van Brakel raakte een uit
1685 daterende her^nbank kwijt.
Deze bank, bestaande uit twee rijen
van vier zitplaatsen, behoorde vroe
ger toe aan een adellijke familie en
werd tot voor kort nog steeds ge
bruikt door nakomelingen van deze
familie.
Omdat het verloren gegane meubilair
onvervangbaar is. hebben vertegen
woordigers van belde kerken contact
opgenomen met Monumentenzorg.
Via deze overheidsinstelling willen zij
proberen interieur over te nemen van
kerken, die op de nominatie staan
gesloopt te worden.
De preekstoel van de hervormde kerk
van Lekkerkerk, die eveneens is ver
brand, kan worden, nagemaakt. Dat
gebeurt aan de hand van foto's en de
originele bouwtekeningen die van de
uit 1615 daterende preekstoel be
waard zijn gebleven. Bovendien zijn
het klankbord en het koperwerk be
waard gebleven. Deze onderdelen la
gen op het moment van de brand
elders opgeslagen.
We leven echter in de 20e eeuw; heeft
zo'n oude belijdenis nog wel veel om
het lijf? Nu ja, onze buren over de
grens weten van historische evene
menten iets te mqken en deze week
wordt dit feit uitbundig herdacht met
theologische en culturele voordrach
ten, ln godsdienstoefeningen, concer
ten (de „Messias" van Hftndel en or
gelbespelingen) en een toneelstuk,
waarin de gebeurtenissen van 1530
nog eens tot leven worden gebracht
Kerkhistorisch is er zeer veel te ver
tellen, maar dat valt buiten het be
stek van dit artikel. We volstaan met
enkele redenen te noemen, die ervoor
pleiten wat uitvoeriger bij dit feit stil
te staan. Hebben we wel met een
heuse belijdenis te maken? Functio
neert zo'n confessie nog wel? Is de
Augsburgse confessie (voortaan af te
korten: C.A.) strikt genomen een lu
therse belijdenis? Hoe staat de
rooms-kathoiieke kerk tegenover de
C.A.? Heeft zij deze belijdenis „er
kend"? Er is nogal eens van rooms-
katholieke kant beweerd, dat de Her
vorming van het begin af een politie
ke zaak was en dat de in de kerk
ingeslopen misbruiken bijzaak wa
ren. Met name de Duitse vorsten en
stenden hebben een belangrijke rol
gespeeld. Zonder hen zouden de her
vormers het niet zover gebracht heb
ben. De Rijksdag te Augsburg ge
tuigt ervan.
Er zou daar oorspronkelijk een ge
sprek gevoerd worden met de katho-.
lleke stenden. Keurvorst Johann van crKennlng
Saksen droeg Luther (die in de ban
r*was), Melanchthon e.a. ter voorberei
ding van de rijksdag op een korte
samenvatting op te stellen van de
reformatorische geloofsleer en afwij
kende gebruiken.
als uitgangspunt. Het was zeer ver
zoeningsgezind en beperkte zich tot
de hoofdzaken. Zo werden de pause
lijke heerschappij, het vagevuur en
andere hete hangijzers niet vermeld.
Ook in de voorrede wordt bevestigd
dat men aan het verlangen van de
keizer wil voldoen om „ln Lleb und
Gutigkeit" te bespreken hoe de on
enigheid kan worden opgelost „tot
een enige, ware religie, hoe wij allen
onder één Christus leven en strijden
en Christus moeten belijden" (uit een
Bekenntnlsschrift van de evangelisch
Lutherlschen Kirche, 1967).
In de eerste deel, de artikelen 1-21
geeft Melanchthon een uiteenzetting
van de rechtvaardiging des geloofs en
van de kerk, waaruit zal blijken dat
zijn opvattingen overeenstemmen
met de heilige schrift en met de leer
van de universele kerk. Slechts de
artikelen 22-28 houden zich bezig met
de misbruiken, die in de kerk zijn
ontstaan zoals de communicatie on
der één gedaante (wèl brood, geen
wijn). De tegenpartij antwoordde met
een reeks beschuldigingen, die wer
den samengevat in de „Confutatlo".
Daarmee vond Karei V de C.A. vol
doende weerlegd. Melanchthon had
nu voldoende tijd een veel uitvoeriger
belijdenis uit te werken, die meer
polemisch en schriftuurlijk was en
meer het karakter van een belijdenis
vertoonde dan de eigenlijke C.A.
De C.A. wordt als een luthers docu
ment gewaardeerd. Maar men kan in
1530 nog niet spreken van luthera
nen. Er werd niet gestreefd naar een
afscheiding van de kerk. De meesten
wilden een herstel van de éne kerk.
Van katholieke zijde sprak men wel
van oudgelovigen en nieuwlichters.
Willem de Zwijger wilde de C.A. ln
Nederland ook invoeren en Calvijn
had geen overwegend bezwaar tegen
deze belijdenis. Er is in die bewogen
jaren geen dogmatische eensgezind
heid ontstaan; van leerstelligheid
was feitelijk geen sprake. Het was
volgens Luther een laatste kans ge
weest: „Ik vrees dat wij nooit meer zo
dicht bij elkaar zullen komen als in
Augsburg" (Luther. Tischreden, WA
4,495,7).
Verzoenend
Toen Karei V bij de opening van de
rijksdag (20 Juni) vroeg of de partijen
hun inzichten in het Duits en Latijn
mondeling en schriftelijk kenbaar
wilden maken, diende dit document
Maar is er dan geen sprake geweest
van een erkenning door de r.k. kerk
van de C.A.? Wel degelijk. Alleen al
tussen 1970-1980 is veel over de C.A.
gepubliceerd door protestanten en
katholieken. Juist de milde toon van
de C.A. vroeg om een toenadering.
Was dat vroeger ook niet geprobeerd
door kardinaal Lorenzo Campeggio,
de pauselijke legaat, die samen met
Melanchthon en Jonas en de keizerlij
ke gevolmachtigde een geheim stuk
had opgesteld op 22 juli, waar over de
voornaamste punten overeenstem-
tutu
'OUd k
mlng bestond. Biedt een jubileum
van de C.A. met zijn katholieke inslag
de r.k. kerk niet een prachtkans de
C.A. te erkennen? Deze belijdenis be
vat geen leerstuk die de verdeeldheid
van de kerken rechtvaardigt en ze
kan als een getuigenis van het alge
meen kerkelijk geloof aanvaard
worden.
De kardinaal-aartsbisschop van
München, Ratzinger, heeft kort gele
den gepleit voor een erkenning. Deze
zou meer zijn dan een overeenkomst
tussen theologen en historici. „Het
zou veeleer een concrete geestelijke
beslissing zijn en zo aan belde zijden
een nieuwe historische stap. Voor de
protestanten zou het betekenen dat
ze deze tekst, die voor verschillende
verklaringen vatbaar ls zouden ver
staan en beleven in de oorspronkelij
ke bedoelde zin: in vereniging met
het oudkerkelijk dogma en zijn ker
kelijke oergestalte". Dat zou een
geestelijke beslissing zijn gericht
naar het hart van de reformatie. Rat--
zinger denkt dan aan een ontwikke
ling naar een corporatieve vereniging
van beide kerken.
Is er in die 47. eeuw niet veel veran
derd ln belde kerken? Het concilie
van Trente is verder op de weg van
scheiding gegaan. Vaticanum I bood
geen enkele mogelijkheid tot een ge
sprek. De afstand tussen beide ker
ken is niet verkleind door het Marla-
dogma en de onfeilbaarheid van de
Paus. Vatlcanum II heelt enkele wen
sen vervuld ook van de C.A. En daar
door kan het gesprek weer op gang
komen.
Consequenties
We spreken van erkenning. Is het niet
beter te spreken van revisie? En kun
Je maar zo één belijdenis gaan erken
nen en de andere verwante er-
bulten laten? Een belijdenis erken
nen, betekent toch de kerk, die er het
meest mee te maken heeft, erkennen.
Een eventuele erkenning heeft vele
consequenties. Zijn wij in staat deze
te aanvaarden, gezien de verminder
de aandacht voor het oecumenisch
werk?
En misschien wel de belangrijkste
vraag: Is de lutherse kerk er wel mee
gebaat Staat deze kerk eigenlijk
wel achter de C.A Bevindt de lu
therse kerk b.v. in Duitsland zich niet
in een Isolement? Men spreekt wel
van „Open belijdenissen". Het is wen
selijk dat rondom de herdenking van
de C.A. een vruchtbare discussie op
gang komt, die het belijden levendi
ger en oorspronkelijker maakt.
Dr. G. J. van de Poll is (kerkhistori
cus te Emmen
TEHERAN (BIP) De christelijke
scholen ln Iran mogen met ingang
van het nieuwe schooljaar geen mos
limleerlingen meer aannemen. Maar
moslims die al op deze scholen zitten,
mogen hun studie er wel afmaken.
Het Iraanse ministerie van onderwijs
heeft verder bepaald, dat het onder
wijs aan jongens en meisjes geschei
den moet zijn.
KBDIS IS MEER DAN M«
ALLEEN fla
ille
„Als iemand achter mij wil kc
die moet zichzelf verloochen S
zijn kruis opnemen, iedere di
mij volgen" (Lukas 9 vers 23)
Het kruis waarover Jezus spn 0
niet alleen een teken van het I
dat het volgen van Hem meet
Ook zijn eigen kruis staat niet T
zichzelf. Als Paulus later zegt
besloten heeft niets te weten
Jezus Christus en die gekruid
bedoelt hij niet dat de inh<
zijn boodschap alleen het
sterven van Jezus Inhoudt. 1
is niets zonder de opstanding
omgekeerd. Het kruis alleen b
ondergang en dood, maar doet
opstanding ls het een teken tj w
De hoop voor ons leven ligt di
ook niet ln ons leven zelf, of in 1
„leventje", maar ln het kruis t pn
opgestane, of ln de opstandinj
gekruisigde. Daarom is dat ,Jt
opnemen" ook meer dan een ef
bereidheid om te lijden. Het bi n(
mede in: leven en handelen alt
Iemand die van de opstanding!
de hoop weet. Wie zijn kruis op
achter Jezus die staat op. Zijn 1
en handelen wordt nu gekenn
door de doorbraak door de dot
wanhoop heen. Dood en wanb
vullen onze nieuwsberichten.^
en wanhoop spreken uit al dit
documenten van het doem-da P
maar ook uit onze zg. realist'
beslissingen. Bij die be;
worden we geleid door een
als: dat kan je niet doen,
gebeurt dat en dat. De di
de opstanding (en dus van
betekent dat je ondanks allt
wat gedaan moet worden in
navolging van Jezus. Werkf
hoop van zegen. Vanuit de
de opstandtng van Jezus in
heeft doen ontvlammen.
VOORBUGANl
Beroepingswerk
NED. BERV. KERK
Beroepen te Mlddelharnli (to i
Molenaar te Groots Ammers; tl 0!
voor buitengew. werkz. (lucht
pred.): C. L. Glastra te Brumi
Aangenomen naar Amity
(toez.): W. de Greef te Dokkum
Beek-Urmond-Geleen West: J!,|
kand. te Zwolle. f
Bedankt voor Woubrugge:
bergen te Enter.
GEREF. KERKEN
Aangenomen de benoeming H
toraal medewerker te Eernew
F. Klein, pastoraal medewi
Pieterburen-Den Andel.
Bedankt voor Kampen (ni
sllssing): K. Dijk te Haren.
Beroepbaar verklaard door d
Amsterdam: M. R. Langelai
Adenauerstede 44-67, 4463
GEREF. KERKEN (VRIJGJ I
Beroepen te Waardhuizen: F.If
kand. te Kampen; te Devent
Roosenbrand, kand. te Kal
Heerenveen-Mildam: K. Veti
Paramaribo (Suriname).
Bedankt voor Enschede-Zul
M. Brandes te Ermelo.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Nijkerk: J. Kin
Opheusden; te Ouddorp (ZH):
Tanis, kand. te Sommelsdljk.
VRIJE BAPT. GEM.
Aangenomen naar
Ridder te Den Haag-
I.
Franeker l
j-Zoe termen
Juglall
Van een medewerker
PATTAYA (Thailand) De consul
tatie voor wereldevangelisatie in Pat
taya heeft heel weinig weg van een
gewone zendingsconferentie. Het is
meer een grote werkplaats waar ze
ventien mini-consultaties worden ge
houden om de naar schatting 30.000
groepen in de wereld die naar taal,
stam, godsdienst, cultuur en locatie
zich van elkaar onderscheiden, met
het evangelie te bereiken.
Deze zeventien mini-consultaties houden zich
onder meer bezig met het bereiken van de
mensen in de centra van de wereldsteden, de
verstedelijkte gebieden, de geseculariseerde
mens. de nominale protestanten, de marxisten,
de moslims, de hindoes, de boeddhisten, dege
nen die de traditionele religies aanhangen in
Azië. Afrika en Latijns-Amerika, de Chinezen,
de twaalf miljoen vluchtelingen in de wereld
etc.
In deze mini-consultaties, die reeds gedurende
twee jaar in honderden werkgroepen over de
gehele wereld zijn voorbereid, vindt een gron
dige bezinning plaats over de bijbelse
uitgangspunten, de achtergronden en leefwe
reld van genoemde groepen om op grond hier
van tot een verantwoorde benadering te ko
men. Na de consultaüe zullen de resultaten
van deze zeventien mini-consultaUes in vele
talen worden uitgegeven.
China
Hoe belangrijk deze mini-consultaties bij kun
nen dragen in vele actuele en concrete situa
ties in de wereld bleek uit de woorden van
Thomas Wang, een Chinees uit Hongkong:
„Wij brengen allemaal onze eigen manier van
leven met ons, maar de wezenlijke elementen
van het evangelie gaan alle culturen te boven.
Het evangelie is al-omvattend. Het ls bedoeld
voor ieder volk en iedere stam in de wereld."
Wang sprak speciaal met betrekking tot het
bereiken van de Chinezen, die zoals hij duide
lijk maakte een kwart uitmaken van de wereld
bevolking. „We kunnen ln China nu duizenden
mensen ontmoeten die vrijmoedig van hun
geloof ln Christus als hun Heer en Meester
getuigen." Chlna-deskundigen, aldus Wang,
geloven dat we op het moment op de drempel
staan van de grootste overgang van Chinezen
tot het christelijk geloof die de geschiedenis
ooit heeft gekend na de komst van het evange
lie in dit gebied.
Wat van de Chinezen vermeld wordt, kan ook
gezegd worden van de honderdduizenden
vluchtelingen uit Laos, Vietnam en Cambodja,
die gedurende de laatste jaren de grenzen van
Thailand hebben overspoeld. Duizenden
vluchtelingen zijn van honger en ontbering in
de jungle van Cambodja omgekomen voordat
zij de weg naar de vrijheid konden bereiken.
Groot is het lijden dat het volk van Cambodja
doormaakt. De kerk in Cambodja vormde tot
dusver een zeer kleine minderheid. Des te
verrassender is het, dat er in de vluchtelingen
kampen een grote honger naar het evangelie
blijkt te bestaan.
Soortgelijke rapporten komen uit andere delen
van de wereld, zoals uit Pakistan, waar bijna
een miljoen vluchtelingen onder zeer moeilijke
omstandigheden uit Afghanistan zijn aange
komen. Er bestaat een kamp, dat alleen uit
weduwen en kinderen is samengesteld, die
onder afschuwelijke omstandigheden moesten
vluchten, nadat hun echtgenoten en jonge
mannen boven de twaalf jaar 1.700 in getal
in een grote massa-executie waren terecht
gesteld. Het is duidelijk dat deze vrouwen en
kinderen meer nodig hebben dan onderdak en
voedsel.
Het zijn vooral „evangelical" hulpverleningsin
stanties die in de afgelopen tijd het evangelie
in praktijk trachten te brengen in woord en
daad onder de vluchtelingen. De consultatie
voor wereldevangelisatie in Pattaya heeft in
verband met de schrijnende nood, waarin mil
joenen vluchtelingen leven, gisteren dan ook
een wereldwijd appel doen uitgaan om werke
lijke offers te brengen om dit lijden te helpen
verlichten. Wanneer bij voorbeeld niet spoedig
hulp komt in Cambodja, dreigen binnenkort
opnieuw een miljoen mensen om te komen.
Latijns-Amerika
Op Si-Jarige leeftijd K onver
overleden de Surinaamse oud*
ter onderwijs W.E. Juglall. In dtf
gelische broedergemeente n
een grote plaats in. Juglall i
van de eersten uit de hindoeri
bevolkingsgroep, die het chrii
onderwijs in Suriname diende, i
meer als directeur van de nor
school en hoofd van de Annie#
een kleine school met ovens
hindoestaanse leerlingen. Ni
pensionering ging hij naar 1
land, waar hij functies bekleed
het kabinet van de gevolm#
minister van Suriname. Ook
voorzitter van de hindoestaanil
telijke werkgroepen in ons laai
begrafenis is vanmiddag om drit
op Zorgvlied te Amsterdam
Röger Schutz
Van Roger Schutz, de prior vu
oecumenische kloostergemeen#
Taizé, is een vierde boekje met'
boeknotities verschenen. De»
strijken de periode 1974 tot 1971
geverij Ten Have geeft het bund
uit in Nederlandse vertaling enoi
de titel: „Weg van een liefde"
pag. klein formaat, prijs 11,901
Tijdens de consulatie werd ook voor het eerst
een evangelische alliantie van christenen uit
Spaans en Portugees sprekend Amerika ge
vormd. Zij vertegenwoordigen twaalf landen
en vijftien verschillende kerken en organisa
ties. De Mexicaan ds Marcelino Ortiz zei „Wij
hebben maatschappelijke hulp in praktijk ge
bracht en zullen dat blijven doen. Tegelijker
tijd zijn we van mening dat onze naties meer
nodig hebben voor hun toekomst. Dat is het
evangelie van Jezus Christus. Meer dan negen
tig procent van de protestantse kerk in La
tijns-Amerika is „evangelical", is missionair-
gezind en vindt haar basis in de bijbel en wil
voorrang geven aan de evangelieverkondiging.
Latijns-Amerika heeft meer dan twintig mil
joen „evangelicals" en zij maken een snelle
groei mee," aldus de woordvoerder van de
nieuwe evangelische alliantie voor Latijns-
Amerika.
Nieuwe levensstijl, voor alM
zich geïnspireerd weten door d« 9
kerkelijke „Nieuwe LevenssUjr
weging en die hun eigen leef*
bespreekbaar willen maken (o.i.
en eetgewoonten, consumptief
nen, samenlevingsvormen), 19-B
De Klencke, Oosterhesselen
05248-1651).
Meditatie, verschillende medlt
vormen, voor beginners en gev#
den, maar zonder therapeutisch*
tenties, 19-25 juli, Kerk en f
Driebergen (tel. 03438-2241).
Alleen wonen, voor jongere» I
jaar. 19-25 juli. De Hunnesctoa*
del (tel. 05770-1441)