Ragtimes voor slagwerk
hoogtepunt slotavond
Kindertoneel
terechte keus
Holland Festival rijker dan ooit
Dans is in opmars
Nieuwe radio-ideeën in
VARA's Zomerkwartaal
Edison 1980 voor
Jasperina de Jong
ar
Dick Wama (63)
overleden
Bert Kaempfert overleden
En dan nog...
DINSDAG 24 JUNI 1980
KUNST/RADIO/TELEVISIE
TROUW/KWARTET
JSC
UTRECHT Nog onopval-
lender dan andere jaren is het
Holland Festival 1980 gister
avond met een voorstelling
van het Stuttgarter Ballet in
Amsterdam besloten.
Een dag daarvoor (zondagavond) was
er in het Muziekcentrum Vredenburg
in Utrecht al met een matig interes
sant muziekfeestje de officiële punt
achter gezet.
Nog geen 1500 bezoekers bevolkten
afwisselend de grote en kleine zaal en
de omliggende ruimten in Neerlands
nieuwste en meest centraal gelegen
concertzaal. Maar doordat in alle
kruip- en sluip-door hoeken en gaten
van het gebouw wel wat mensen za
ten. en doordat vooral de kleine zaal
niet altijd alle belangstellenden kon
bergen, leek het veel drukker dan het
was. En later op de avond (die om
zeven uur al was begonnen) werd het
met dansen op de muziek van het
orkest Arie Ribbens zelfs een beetje
feestelijk.
Daar leek het in het begin nog maar
door Ralph Degens
weinig op. met in de grote zaal nogal
steriele vertoningen als selecties uit
operettes van Sullivan en Offenbach
door solisten koor en omroeporkest
onder Jan Stulen, en met de serieuze
Harry Mooten die zijn Bach-bewer-
kingen op accordeon liet horen voor
een handjevol publiek.
Offenbach (Péplto) en, wat later, met
het Harry Verbeke Kwartet dat in een
mum van tijd alle stoelen vol speelde.
renalssance-muziek uit Engeland,
8panje en Italië.
Hoogtepunt
Na-proefje
In de kleine zaal ging het inmiddels
wat levendiger toe met een in kos
tuum gespeelde opera comique van
Wie niets van het afgelopen Holland
Festival had bijgewoond kan er hier
nog even een heel klein na-proefje
van krijgen door het optreden van bij
voorbeeld Willem Breuker in een se
lectie uit Boven Drijven, van ensem
ble Kaproen met 15e en 16e eeuwse
liederen en blokfluitmuziek en het
magnifieke Engelse koor The Clerkes
of Oxenford met middeleeuwse en
Alles bij en doorelkaar een soort mu
zikale supermarkt met doorlopende
bewegingsvrijheid (anders dan bij de
Promenos-concerten waar Je moet
blijven zitten tot Je door een pauze
verlost wordt) en waar de vrije keus
alleen werd belemmerd door de on
overzichtelijkheid van het interieur,
waarin vele nieuwelingen dan ook
prompt de weg kwijtraakten.
Wat dacht ik niemand gemist heeft,
was het optreden van de Slagwerk
groep Den Haag in de grote zaal. De
deuren stonden wijd open en Je hoef
de dus alleen maar op het geluid af te
gaan. wat iedereen kennelijk deed.
waardoor de zaal voor het eerst van
de avond vol dreigde te lopen. Dit
dank zij de onweerstaanbare aan
trekkingskracht van de „ragtimes"
die daar in een bewerking van de
Amerikaan Bob Becker door hem op
xylofoon met begeheiding van drie
marimba's en drumkit werden ge
speeld. Naar mijn smaak het eerste
feestelijk muzikale hoogtepunt van
de avond dat direct daarna werd geë
venaard door de opwindende trom-
muziek uit Ohana die het publiek tot
nog laaiender enthousiasme bracht.
In de andere lokaliteiten excerceer-
den daaromheen nog het pianistenk
wartet Orgella dat zich specialiseert
in het met acht handen bespelen van
twee plano's, het Radio Blazers En
semble, en de Utrechtse Popgroep
Braak, en een ander ter completering
van deze „groots opgezette slotmani-
festasie" die naar schatting een halve
ton heeft gekost waarvoor Holland
Festival. NOS-radio en Vredenburg/
Utrecht gezamenlijk opdraaien.
lai
door Dirkje Houtman
AMSTERDAM De glanzen
de voorstellingen van de
Schaubühne am Halleschen
Ufer, de lichte neiging tot nos
talgie en de introductie van
kindertheater zijn elementen
die het toneelaanbod van het
Holland Festival 1980 hebben
bepaald.
Dit keer werd de toneelliefhebber ln
staat gesteld het werk van twee bui
tenlandse toneelgezelschappen te le
ren kennen.
De Schaubühne kwam met drie voor
stellingen naar Nederland en liet hier-
door Franz Straatman
AMSTERDAM Het was al van te voren uit het programma
boekje af te leiden, maar het werd pas echt duidelijk naar
mate het drieweeks cultuurfeest zijn einde naderde: het
Holland Festival 1980 was inhoudelijk rijker dan ooit te voren.
Niet alleen waren er zoveel nieuwe produkties voorhanden op
gebied van muziektheater, waren het toneel en ballet zeer
prikkelend, maar was ook de afwisseling buitengewoon groot.
Vrijwel iedereen kon aan zijn trekken komen, de kinderen dit
jaar voorop. En toch zaten de zalen lang niet altijd vol.
De leiding van het Ballet van Stutt
gart was bijvoorbeeld hoogst ver
baasd dat de drie voorstellingen ln
het Haagse Congresgebouw van Ka-
meliendame niet uitverkocht waren.
Dat zou betekend hebben: 3 x 1800
bezoekers. Toch wijst het Festival bij
monde van directeur Frans de Ruiter
trots op de cijfers: 600, 1200 en 900
mensen zagen dit avondvullende bal
letspektakel waarvoor men in Duits
land elkaar bij de kassa's bevecht om
de laatste kaartjes. Inderdaad een
veel beter bezoek dan vorig jaar bij
de Newyorkse dansgroep van Merce
Cunningham. Maar zet de cijfers voor
Stuttgart eens naast de twee avon
den, vrijwel uitverkocht, met Die Zu-
berflöte door de Opera van Keulen in
datzelfde Congesgebouw.
Beleid
De leiding van het Congresgebou (zij
haalde de Keulenaren in huis onder
de vlag van het festival) kan zichzelf
feliciteren, want deze bezoekscijfers
zijn het resultaat van een beleid: re
gelmatig opera te presenteren uit het
ijzeren repertoire gebracht door ge
renommeerde huizen (dat zo'n voor
stelling in feite toch tweede-rangs uit
pakt, wordt als zoete koek geslikt).
Hier wringt de schoen: het Holland
Festival mist als organisatie contact
met het publiek. Want buiten Am
sterdam bestaat geen echte nieuws
gierigheid die het publiek en masse
naar de zaal doet lopen. Beste bewijs:
de uitermate bedroevende opkomst
bij de twee uitvoeringen van de zeer
spectaculaire opera Thijl in het Sche-
veningse Circustheater. Tweemaal
vierhonderd bezoekers ln een zaal
met capaciteit voor 1700!
Zie daartegen Amsterdam: Thijl ln de
te kleine (700 plaatsen) Stadsschouw
burg driemaal uitverkocht. Stock-
hausen met zijn mystiek muziekcir-
cus ln het Concertgebouw 1100 bezoe
kers (capaciteit ruim 2000 naar grote
delen van de zaal waren gereserveerd
voor decorstukken en luidsprekers).
Live-Life door het Nationale Ballet in
Carré (notabene een reprise van vorig
Jaar) acht avonden vrijwel uitver
kocht.
Het Festival zal dan ook bulten Am
sterdam moeten gaan aanknopen bij
publieksorganisaties met abonne
mentsseries. En dat betekent: losla
ten van de enge tijdsgrenzen waar
binnen het Festival zich afspeelt 1-23
juni. Voor Amsterdam biedt dat de
kans om in de te kleine accommoda
ties voorstellingen beter te laten uit
spelen.
Treurig
Het Festival 1980 heeft ook een dlep-
treurig feit opgeleverd namelijk het
volstrekte wanbegrip bij de culturele
en andere hoge autoriteiten voor wat
belangrijk is. De opera Thijl is daar
van het pijnlijke voorbeeld. We zagen
H. M. de Koningin met groot gevolg
wèl bij het voor Nederland volstrekt
onbelangrijke optreden van het Fil
harmonisch Orkest van Mexico. De
minister van CRM kwam wel naar het
onbenullige jubileumconcert van het
Nederlands Kamerorkest, terwijl al
lerlei prominenten (WD-fractieleider
Rietkerk, de president Ned. Bank de
heer Zijlstra) zich met gratis kaarten
en een rijk buffet na, lieten lokken
naar het Berlijns Orkest onder lei-
Frans
Festival-directeur
Ruiter
trots op de cijfers
Foto: Oer Dijkstra
ding van Von Karajan. Natuurlijk,
een geweldig evenement, maar het
geeft te denken.
tii
pol
mee zien hoe pijnlijk goed n 1,
retoneel gemaakt kan wortr
spelers zelf bepalen wat zt
en actief meedenken tijdetu
tltleproces. el
zu
*1 ke
Het Gripstheater bracht
zijn voorstellingen mee
land, voornamelijk
Zowel de Schaubühne als
Theater kunnen beschouwï
als de vruchten van een
theaterverleden. Beide g«
pen ontstonden eind jaren
de studentenbeweging
patronen niet alleen in eifcJïac
ren maar ook daarbuiten
schroeven zette. De gedeeld»
woordelijkheid tussen tone
en spelers werd sindsdien H
delsmerk van de SchaubtM^
sulteerde ln voorstellingent
nationaal befaamd werden;!
Theater legde zich toe op k
ter waarmee het dit genuien:
boven de cliché-matige en kb «o
tige aanpak.
Pr
Kindertheater is sindsdien i i»r 1
onder invloed van dit gezel# ine
stuk volwassener geworden i
terecht dat het Holland Fes
theatervorm in zijn prograi_^
betrokken. Het is Jammer
gezelschap zich niet bij de vijj
voorstellingen heeft gehoudei hji
Grips-stukken bleek uiteindt .n
te veel van het goede te nx
deze groep al zijn stukken
eens voor kindervoorsteilini lit
wikkelde structuur bleek tti
Het toonde de onmacht vanlj
schap dat wanhopig i
gen zoekt. Het denkt die tc^
een andere pubiieksgroep.il
nen die daarmee een langi'
nig spirituele „gespeelde i
taire" over de laatste vijfj
voorgeschoteld kreeg,
„Eine linke Geschichte".
meeste toeschouwers een li
verleden dat zonder de
van enige nieuwe of oorspi
vormen was uitgewerkt.
door Ineke Sluiter en Eefje van Schalk
AMSTERDAM De geïnteresseerden in de
internationale dansontwikkelingen hebben
dit jaar in het Holland Festival zeker hun hart
kunnen ophalen, want in vergelijking met
enkele jaren terug is de dans in de opmars.
Dat is duidelijk uit het gevarieerde aanbod gebleken. De
organisatoren van dit festival hebben deze trend goed
aangevoeld: de diverse stijlen met hun specifieke uit
gangspunten, zowel in de klassieke als de moderne dans,
waren ruim vertegenwoordigd.
Als het kostbaarste neusje van de zalm gold het befaam
de klassiek georiënteerde Stuttgarter Ballet, met de ruim
drie uur durende spektakelproduktie van Kamelienda-
me. Dit ballet van John Neumeier was jammer genoeg
alleen in de Haagse Congreszaal te zien. een voor dans
erbarmelijke accommodatie, die bovendien slecht bezet
bleef. Dat deze gToep zich in de rijke aankleding van
Jürgen Rose beter kon uitleven dan ln de kortere op
moderne dans gerichte balletten van de vroegere huis-
choreograaf John Cranko is op zijn minst opvallend: in
zuiver technisch opzicht blijken de Nederlandse gezel
schappen beslist niet voor deze Duitse groep onder te
doen. Integendeel. Nog meer dan het Nationale Ballet
vaart het Stuttgarter Ballett op een aantal solisten.
Raak geschoten
Uit het feit dat niet alle voorstellingen van het Stuttgar
ter Ballett uitverkocht waren en de Nederlandse gezel
schappen voor afgeladen huizen optraden, blijkt dat het
Nederlandse publiek zich ervan bewust is dat ons eigen
land zowel in danstechnisch als choreografisch opzicht
een gouden tijd meemaakt. Zowel het Nederlands Dans
theater als Het Nationale Ballet hebben in de roos
geschoten met respectievelijk de Soldatenmis van Jiri
Kilian en de reprise van Live/Life van huischoreografen
Van Manen. Van Dantzig en Van Schayk. Door geldge
brek kon Het Nationale Ballet dit jaar geen nieuwe
enscenering van de Schone Slaapster uitbrengen (de
dansers weigerden terecht een deel van hun salaris
hiervoor in te leveren), maar de herhaling van Live/Life in
10 Carré-voorstellingen is zeker de moeite van het terug
zien waard geweest.
Er is geen enkel groot en gevestigd gezelschap ter wereld
dat aan een dergelijke produktie durft te denken, laat
staan te beginnen. Kan Van Manens Live door zijn
unieke en tevens geniale gebruik van ruimte, video en
dans niet vaak genoeg herhaald worden, en zal de lange
levens-encyclopedie van Life door velen als te naiëf,
schijnheilig of zelfs wrang ervaren worden het geheel
blijft een indrukwekkende produktie.
Stijgende belangstelling
Ook de moderne dans was op allerlei manieren aanwezig.
In de eerste plaats was er de grote trekpleister Pilobolus,
een intrigerende groep, bij welke de acrobatiek in de
dansbeweging is opgenomen, dat af en toe tot komische
situaties leidt. Er waren twee kleinere Nederlandse dans
groepen te zien, al eerder gesignaleerd als een verheu
gend feit, namelijk het Werkcentrum Dans met nieuwe
choreografieën van Ton Simons en Hans Tueriings (wel
ke laatste opmerkelijke muziek liet schrijven door Henk
Alkema), en Pauline de Groot met een nieuwe solo. ZIJ
was opgenomen in de serie Nieuwe Vormen van Bewe-
Het Nationale Ballet schoot in de roos met Soldatenmis van Jiri Kilian.
Foto Jorfe Fatmros.
ging en Dans, een ware staalkaart van choreografen en
dus verschillende stijlen. De Amerikanen die erin optra
den, stoelden duidelijk op de vernieuwingsbeweging die
in 1960 in Amerika is begonnen. Uit Londen was er een
groep die voor een absoluut dieptepunt zorgde, maar
daartegenover was er een absoluut hoogtepunt in het
optreden van Tanaka Min uit Japan.
Inmiddels zijn de bezoekersaantallen bekend, en lijken
andere cijfers over een stijgende belangstelling voor de
dans in het algemeen, overeen te komen met die van het
Holland Festival: de dansmanlfestaties waren van goed
tot zeer goed bezet. Als er nieuwe dansliefhebbers bijge
komen zijn, en dat lijkt waarschijnlijk, dan zal dit
Holland Festival daartoe zeker bijgedragen hebben.
Dagboeknotities van milieuman en gevangene
Van onze radio- en tv-redactie
HILVERSUM Waar veel vaste radio- en televisieprogramma's in de vakantieperiode
tijdelijk verdwijnen of, als ze blijven, in een zomerdommel voort sudderen, krijgt de
lnforadiogroep van de VARA er nu Juist zin in om deze tijd te gebruiken voor nieuwe
initiatieven. Onder de titel Zomerkwartaal worden op de woensdagochtenden negen weken
lang morgen te beginnen een aantal gevarieerde programma-onderdelen gebundeld. De
afleveringen zijn steeds van 7.20 uur tot 's middags een uur op Hilversum 2.
al vandaag
Brandpunt, de tv-actuali-
teitenrubriek van de KRO,
heeft een reportage over
plaats en toekomst van de Ne
derlandse industrie n.a.v. het
pas verschenen rapport daar
over van de Wetenschappelij
ke Raad voor het Regeringsbe
leid; vraaggesprek uit Rome
met bisschop Bluyssen van
Den Bosch over de moeilijkhe
den bij de uitvoering van de
besluiten van de synode aan
het begin van dit jaar; de be
slissing in de Tweede Kamer
over het lidmaatschap van het
Koninklijk Huis
Ned. 2/21.15
Wat heet beter de KRO-
rubriek over andere manieren
van genezen is geheel ge
wijd aan de uitslag van een
onderzoek naar de tevreden
heid van de Nederlander met
zijn arts.
Ned. 2/21.50
Iedere week wordt een cassetterecor-
dertje meegegeven aan Nederlanders
die een bijzondere episode in hun
leven meemaken pn die op dat bandje
hun dagboekachtige notities opne
men. Morgen is dat de eerste mede
werker Abel Hertzberger (30), lid van
de milieu-aktiegroep BAN Breek
Atoomketen Nederland. Hij zal onder
andere vertellen hoe die organisatie,
die zich geweldloos verzet, werkt en
wat voor intensieve training daaraan
voorafgaat. Een aantal gasten in de
studio zal met hem in discussie gaan.
AMSTERDAM (ANP) Dick van
der Maat, bekend onder zijn arties
tennaam Dick Wama, is zondag op
63-jarige leeftijd overleden.
Dick van der Maat verwierf vooral
bekendheid door zijn aandeel in het
komische duo „De Wama's", dat liij
samen met Wim Wama (Wim van
Wageningen) vormde. Het duo be
stond 35 jaar.
Een echtpaar zal in de komende we
ken over zijn ervaringen in Colombia
vertellen toen het daar was voor het
ophalen van een adoptiekind. Een
gevangene geeft een indruk van het
leven in de gevangenis en wat er
gebeurt als hij wordt vrijgelaten. Ook
de jongen die ln militaire dienst moet
legt zijn ervaringen vast. Een blinde
komt aan het woord bij de afsluiting
van de Olympische spelen voor ge
handicapten.
Ochtendkranten
De redactie van Zomerkwartaal heeft
bij een aantal gewone luisteraars de
vier ochtendkranten Trouw, de
Volkskrant, Algemeen Dagblad en de
Telegraaf laten bezorgen. In plaats
van de professionele krantebespre
kers zullen zij de kranten lezen op de
manier zoals zij dat gewend zijn en ze
zullen er hun mening over geven.
Dan zal er Iedere week een andere
gastpresentator zijn, van wie een spe
ciale eigen inbreng wordt verwacht.
Morgen opent de Journalist Ischa
Meijer de rij. Hij zal trachten meer te
weten te komen over de mens achter
de buitenlandse correspondenten die
dagelijks in de rubriek „Dingen van
de dag" op de VARA-radlo te beluis
teren zijn.
Haitink onderscheiden voor Symfonie nr. 7
Edgar Cairo.
Edgar Cairo is ook gastpresentator
en hij zal voor de uitzending naar zijn
geboorteland Suriname gaan om ge
wapend met een bandrecorder te pei
len hoe het culturele klimaat daar op
het ogenblik is. Cairo is schrijver van
Surinaamse literatuur. Andere gast-
presentatoren zijn: Cri Stellweg, Ju
les de Corte, Ina Müller, lid van de
PvdA-fractie ln de Tweede Kamer en
tekstschrijver Hans Dorrestijn.
Traditie
VARA-radlo heeft wat betreft de zo-
merprogramma's een traditie op te
houden die een paar Jaar geleden
begon met VARA's Voettocht, waarin
bekende Nederlanders een wandeles
tafette hielden die zowel voerde langs
brede asfaltwegen als door mooie na
tuurgebieden. Tegelijk gaven ze re
gelmatig verslag van wat hen het KlaSSiek
meeste opviel. Met „Terug naar
metwerd met personen als Ire
ne Vorrink, Cri Stellweg en Jules de
Corte een bezoek gebracht aan plaat
sen uit hun Jeugd die een bijzondere
Indruk hadden gemaakt
AMSTERDAM (ANP) Jas
perina de jong en Boudewijn
de Groot zijn in de sector po
pulaire muziek van Neder
landse herkomst onderschei
den met de Edison 1980 voor
hun respectievelijke platen
„Thuis Best" en „Van een af
stand". De Edison is een on
derscheiding die het artistie
ke niveau en de kwaliteit van
de produktie en presentatie
honoreert. De jury heeft de
uitslag gisteren bekend ge
maakt. De winnaars ontvan
gen de prijs eind oktober.
Edisons waren er ook voor Ge Titu-
laer met „What's new" en Margriet
Eshuys met „On the move again" in
de sector buitenlands zangrepertoire
en in de sector instrumentaal voor
„Gevecht met de engel" van Flairck
terwijl Robert Long met „Homo Sa
piens" onderscheiden werd in de sec
tor cabaret en theater. De Nederland
se popgroep Lancee krijgt de prijs
voor „Models", en Spargo maakte
volgens de Edison-jury de single van
het jaar met „You end me".
certgebouworkest. In de sector con
certen gaat de onderscheiding naar
Itzhak Perlman voor zijn uitvoering
van de vioolconcerten van Berg en
Stravinsky.
Pierre Boulez krijgt de prijs als diri
gent van solisten en het orkest van de
Parijse opera voor „Lulu" van Berg,
een werk ln de sector van opera en
operette.
In de sector bijzondere uitgaven
krijgt P. Veenstra de Edison wegens
de plaat „400 jaar Nederlandse mu
ziek" van diverse componisten, door
het Residentie-orkest, onder leiding
van diverse dirigenten.
Lindsay Kemp
Dat die neiging tot nostali
alleen inhoudelijk beperkt ble
in deze voorstelling maar i
uitstrekte naar de vormen
Jaren zestig zijn ontwikkeld tl
„Flowers", een mime-spekta
de Lindsay Kemp Company al
jaar op het repertoire heeft
Misschien Is het wel teveel gt
om alleen gefêteerd te willen
op nieuwe, oorspronkelijke ei
kende theaterprodukties, die
het theaterseizoen niet te zie -
Het schijnt niet te kunnen. Me
het Nederlandse aanbod wai
opzicht nogal mager.
Evenals vorig jaar werd 1
in het programma opgen
gezelschap dat al jaren
werkwijze hanteert door l
stellingen te laten bep;
steeds wisselende ruimte i
speeld wordt. „De ontdek
Bruce Gray was evenmin
kige keuze en Jozef van i
verwerkte in zijn „Moekt t]
dwaas" de resultaten van i
gramm's. Het meest geslaaj.
riment van eigen bodem was,,2)
gasten" van het Onafha:
neel waarin spelers uit divei
landse repertoire-gezela
ren samengevoegd en wau
gezelschap opnieuw de 1
de acteurkunst ter discussie M r
Ook deze keer blijkt weer
Holland Festival op de goede*
met zijn presentatie van rep«
overzichten. De toneeillefii
krijgt in korte tijd een idee *i
zo'n gezelschap doet en bov
hebben Nederlandse groepen dl
contacten te leggen zodat de
stellingen niet beperkt blijven li
kijk-incident.
Spreiding
Bij al het moois dat uit het t
land komt blijkt de plaats vani
rën steeds weer problemen op tl
ren. Het is natuurlijk logisch
het kader van de kunstspreld
iedereen betaalt belasting en
daarmee bij aan de subsidie i
Holland Festival deze voors
gen niet uitsluitend in Amsten
omgeving geprogrammeerd wc
Maar als een Rotterdamse sd
burg bij een prachtige voort
als „Dialog Curious Oeorge" v5
bert Wilson en Christopher KM
nog niet eens halfvol zit. „Auj
Fremde" van de Schaubühne
min op een volle zaal kan rekem
bij „Gross und Klein" van heC
gezelschap een groot aantal
schouwers de voorstelling vroeg!
verlaat om de trein te halen, 4
het misschien het overwegen*
dergelijke voorstellingen het vc
de festival op een meer eet
plaats te programmeren.
De buitenlandse single van het jaar
met een Edison is „We don't talk
anymore" van Cliff Richard.
De dirigent Bernard Haitink is onder
scheiden met de klassieke Edison
1980 voor „Symfonie nr. 7" van
Bruckner, uitgevoerd door het Con-
Van onze kunstredactie
PALMA DE MALLORCA Tijdens
zijn vakantie op Majorca is op 56-
jarige leeftijd de bekende Duitse
componist, arrangeur en orkestleider
Bert Kaempfert overleden. Kaemp
fert, die in 1923 in Hamburg werd
geboren, werd bekend door hoogst
populaire liedjes ais Strangers in the
Night, Swinging Safari, Spanish Eyes
en Die Oitarre und das Meer. Zijn
platen behaalden miljoenenoplages.
Kaempfert richtte direct na de Twee
de Wereldoorlog zijn eerste band op
en speelde onder meer in clubs in
Bremerhaven en Hamburg. Zijn eer
ste succes met de hit Wonderland by
Night werd uit nood geboren: toen hij
geen Duitse maatschappij kon vin
den die het nummer wilde uitbren
gen, stuurde Kaempfert het naar New
York waar het een internationaal suc
ces werd. Toen Al Marti no zijn
nish Eyes ging zingen en Frank
tra Strangers in the Night opi
was Kaempferts naam gemaakt
Ter gelegenheid van de recent
gave van het boek Schrijver»1
apartheid organiseert de Boycol
span Actie (BOA) op woensdag*
25 juni om 20 uur een poëzie-*'
tegen de apartheid in De PoPJj
Nieuwe Herengracht 93 in AS
dam. Op deze avond worden
gen geleverd door onder meer 6
Vinkenoog, Huub Oosterhuis,»
el Kneepkens en leden van de P"
groep van het PEN-centrum
wie Jana Beranova en Jan B#
Surinaamse muziek omlijst Wl
gramma.