Gregoriaans en Geneefs in één school
Zending tussen Melbourne en Pattaya
Uit brieven van lezers
Trouw
Oecumenische toekomst voor kerkmuziek
In een schamele hut
VAN DA A
VOORBUGANC
DINSDAG 24 JUNI 1980
KERK
TROUW/KWARTET
2
door Franz Straatman
UTRECHT ..Met water uit de
harde steen.
Het is vol wond'ren om u heen."
In de hoge voorhal van een laat-
achttiende eeuws herenhuis aan de
Plompetorengracht 3, zweeft dat ge
zang mij tegemoet. Op de pui naast
de voordeur met koperen trekbel,
hangt de verklaring van dit hemels
gerucht: Nederlands Instituut voor
Kerkmuziek.
Wie de kamer van directeur Louis Kuipers (er
hangt een sfeer die het midden houdt tussen
een eerbiedwaardig notariskantoor en een
roomse pastoorskamer) binnenstapt, ziet op
de grond tegen de schouw een ander, even
groot bord: Nederlands Instituut voor Katho
lieke Kerkmuziek. Afgeschroefd per 1 augus
tus 1979. Een wonder? Want dit hoog aange
schreven, vroeger exclusief katholieke insti
tuut is al een Jaar lang oecumenisch, alge
meen geworden.
Vahdaag zullen de deelnemende kerken die
stap bekrachtigen in een officiële en feestelij
ke presentatie. Onder het toeziend oog van
de minister van onderwijs, de heer Pais. zul
len de hoogste autoriteiten van de roomskat-
holieke kerkprovincie, de Nederlandse her
vormde kerk. de gereformeerde kerken in
Nederland en de evangelisch/lutherse kerk
hun verantwoordelijkheid bevestigen voor de
vorming van gedegen kerkmusici. De 35 stu
denten en 17 docenten zullen op hun beurt
met zang en spel de hoogwaardige, eminente
en excellente gezagsdragers laten horen dat
wonderen de wereld nog niet uit zijn. Want
eendrachtig zingen reformatorische en kat
holieke kelen gregoriaans en geneefs.
Directeur Kuipers: „Wie zich bij dit instituut
aanmeldt, wordt volledig onderwezen zowel
in de katholieke als protestantse kerkmu-,
ziek. In het uitgebreide studieprogramma
wordt bovendien uitvoerig en diepgaand aan
dacht besteed aan zaken als liturgie en cate-'
chese, zodat we na ongeveer zes jaar een
kerkmusicus afleveren die inzetbaar is in alle
kerken. Katholieken zullen goed kunnen
functioneren in reformatorische kerken en
omgekeerd. Natuurlijk zal iedere student in
de laatste opleidingsjaren een specialisme
kiezen, afhankelijk van zijn belangstelling of
van de plaats waar hij (of zij, er studeren ook
vrouwen) in de toekomst wil werken. Maar de
basis is allround."
Proces van jaren
Had de school op katholieke basis geen toe
komst meer? Zijn daarom de deuren voor alle
gezindten opengezet tot behoud van dit voor
Nederland unieke instituut, gesticht in 1925
en tot 1968 zonder subsldie.op de been gehou
den met de dubbeltjes en kwartjes uit de r.k.
parochies? Directeur Kuipers, katholiek
priester („van maandagmorgen half negen
tot vrijdagavond zes uur ben ik directeur van
de school, en in het weekeinde pastor in een
kerk in Breda"), elf jaar aan het instituut
werkzaam, ontkent dat.
„Zelfs in de grootste bloeitijd, de periode van
het zgn. rijke roomse leven, heeft de school
nooit meer dan 26 leerlingen geteld. Wij heb
ben niet zoveel studenten nodig: om goed te
kunnen functioneren maximaal vijftig. De
openstelling is een gevolg van besprekingen
over het muziekonderwijs in Nederland zoals
dat jaren geleden door het ministerie van
onderwijs op gang is gebracht. In een rapport
is toen de wens geuit de kerkmuziek in een
apart instituut onder te brengen. En omdat
de katholieken zo'n opleidingsschool al had
den. lag het voor de hand het katholieke
instituut om te bouwen tot een oecumenische
instelling. Daar zijn we nu een jaar mee
beziggeweest dat wordt een proces van jaren.
Langzamerhand doen nieuwe docenten van
verschillende richtingen hun intrede. Het was
vanwege de rechtspositie-regeling onmoge
lijk om te zeggen: Iedereen ontslagen, wij
starten blanco. Als eerste is Elly Kooiman
benoemd voor protestantse orgelbegeleiding.
Nu volgen ds Uytenbogaard in 't Utrecht voor
liturgie en catechese en prof. Honderd uit
Groningen voor hymnologie (ontwikkeling
van het kerklied).
Aardse brood
Zonder dat de naam het zegt, is er sprake van
een conservatorium met opleidingen voor
orgel, piano, klavecimbel en zang. Want be
halve het nieuwe, door het rijk erkende diplo
ma kerkmusicus, leidt de kerkmuziekschool
ook op voor het vakdiploma muziekonder
wijs. Afgezien van het feit dat de kerken
leeglopen en de toekomst voor can tores en
organisten penibel is hebben kerkmusici ook
vroeger niet alleen van Gods brood kunnen
leven. Het aardse brood moet verdiend wor
den aan instellingen als muziekscholen. Ver
vallen met de oprichting van het nieuwe
instituut de mogelijkheden om aan een ge
woon conservatorium te worden opgeleid tot
kerkmusicus, zoals nog steeds de gewoonte is
in reformatorische kringen?
„Die mogelijkheid blijft bestaan, maar men
kan daar niet het nieuwe diploma kerkmu
ziek behalen. Op de conservatoria is het een
bijvak. Wij bieden een veel breder studiepak
ket; wie echt de kerkmuziek in wil, moet naar
Utrecht komen."
De woorden van directeur Kuipers worden
onafhankelijk bevestigd door een van de stu
denten, Rob van Hilst, tijdens een praatje op
de orgelbank van het drieklaviers Flentro-
porgel (de trots van het instituut).Jk zit hier
als een wonderbaarlijke kip, want ik ben de
eerste protestant die dit instituut binnen
stapte, toen het nog katholiek was."
Directeur Louis Kuipers voor zijn trots, het drie klaviers Flentrop-orgel (26
stemmen) dat het instituut voor kerkmuziek zes jaar geleden aanschafte. In een
andere ruimte staat nog een twee manuaiig studieorgel met negen registers (ook
Flentrop), terwijl voor orgelstudies ook een Utrechtse kerk wordt gehuurd.
„Een beetje per ongeluk, want de omvorming
zou al zijn ingegaan met het studiejaar 78-79.
Ik zat eerst op vóór-opleiding van het
Utrechts Conservatorium, maar daar voelde
ik me met mijn aspiraties ontheemd. Het was
Domcantor Maarten Kooy die me wees op de
mogelijkheden van de kerkmuziekschool.
Nou, die schoen past met perfect. Hier heb je
een geïntegreerde opleiding, wel erg zwaar,
maar heel boeiend. Zoals ik hier in contact
ben gekomen met het gregoriaans, dat is voor
mij een ontdekkingsreis geworden. Het gek
ke is dat de katholieke studenten meer moei
te hebben met het gregoriaans dan de refor
matoren. We hebben het zelfs moeten verde
digen!".
Geen splijtzwammen
Heeft de kerkmusicus nog toekomst? En aan
welk type heeft de kerk van de toekomst
behoefte? De man of vrouw die doorkneed is
in de klassieke polyfonie; die missen en mo
tetten en doorwrocht orgelspel als hoogste en
enige waarde ziet in de eredienst? Die zweert
bij klassieke psalmberijmingen? Of heeft ook
de plano een plaats in de opleiding, het
electronisch orgel, de gitaar, het combo of het
beat-koor waar Jongeren (maar vlak de oude
ren ook niet uit) naar haken? En wat over de
teksten die hedendaagse, meer maatschap
pelijk dan devotie-gerichte dichters als Oos
terhuls de gemeente of parochie in de zon
dagse mond leggen.
Als directeur Kuipers daarover al een mening
heeft (over het electronisch orgel zeker, hij
wijst het af; „onze studenten zullen weige
ren") verbergt hij die achter de pedagogische
stellingname dat zijn instituut alle mogelijk
heden wil bieden om musici te vormen met
oog voor traditie, tong voor smaak en oor
voor vakmanschappelljkheid. „Ook de stu
dent die een psalmbewerking maakt voor een
koor met combo, wordt serieus beoordeeld op
zijn vakmanschap. En ik kan u verzekeren
dat zoiets een lust kan zijn om naar te luiste
ren, dat ik mij er niet voor zou schamen om in
zo'n dienst voor te gaan."
Theologische problemen, verschillende kerk
beelden of eigen kerkelijke achtergronden
zullen in het oecumenisch instituut geen voe
dingsbodem zijn voor splijtzwammen. Rob
van Hilst, als hervormde, afkomstig uit een
bonds-gemeente: „Dit instituut is zo heerlijk
klein; je zit haast op eikaars lip, in eikaars
kerk. Er is een voortdurend gesprek mogelijk.
Het enige punt is dat ons instituut leeft bij de
gratie van de kerken; die zijn historisch ge
richt. De studenten vroegen als één man om
bij de officiële presentatie een echte viering
te houden van woord en tafel; avondmaal,
eucharistie, hoe Je 't noemen wilt. Dat kon
niet."
Directeur Kuipers zegt dat hij noch de docen
ten bezwaren hebben, maar dat het bestuur
bij een officiële presentatie rekening moet
worden gehouden met de kerkelijke stand
punten. Van Hilst „Het blijft bij een geeds-
dienst. Maar denk niet dat er hier niets ver-
nleuwends gebeurt. In het verleden heeft
iedereen zich zo tegen elkaar afgezet om
herkenbaar te blijven. We zullen nu moeten
leren om ons bij elkaar aan te passen zonder
het eigene te laten verdwijnen." En Louis
Kuipers: „Ik geloof er volkomen ln. Als ik in
het nieuwe instituut geen toekomst zag, was
ik hier morgen weg."
Europa en de PLO
Na de recente verklaringen van de
Palestijnse bevrijdingsorgEmisatie
over het uiteindelijke doel: de vernie
tiging van de staat Israël die bescher
ming biedt aan de overlevenden van
Holocaust, is het onbegrijpelijk wat
de ministers van het Verenigd Euro
pa in Venetië hebben besloten. Onder
onze ogen wordt een nieuw „Ausch
witz" voorbereid en we hebben het dit
keer kunnen weten. Mijn hoop is nog
dat Nederland in verzet komt en zich
opnieuw (na de Habsburgers, na Na
poleon en Hitier) uit de Europese
dictatuur weet te bevrijden: geen Eu-
ropa-ja-nen maar Europa-niet-en.
Bussum R. Strijker
Deze rubriek uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen
berichten, artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten,
oproepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te
worden). De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor. Hierover of over
het niet plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas niet corresponde
ren. Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw, Postbus 859,1000
AW Amsterdam. Bij pubiikatie worden naam en woonplaats van de schrijver
vermeld.
(met wie ik echt niet dweep) de vra
gen van de heer Van Dis naar de
prullemand verwijst. Én beide heren
zou ik graag Psalm 146 ter
willen aanbevelen.
Schagen
Henk Rodink
Filistijnen
Betutteling
waarin opgenomen: De Rotter
dammer. met Dordts Dagblad,
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leidse Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tamminga
Directeur ing. O. Postma
HOOFDKANTOOR
Postbus 859
1000 AW Amsterdam
Wibautstraat 131 Amsterdam
tel 020-913*56
telex 13006
Postgiro 66 00 00
Bank Ned Credietbank
Rekeningnr 2300 12 574
I
Gemeentegiro Amsterdam
X11000
REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 948
3000 AX Rotterdam
tel 010-115588 (abonnementen
en bezorging)
tel 010-115588 (redactie)
tel 115700 (uitsluitend voor
advertenties)
West blaak 4
Rotterdam
REGIO DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
2501 CC Den Haag
tel 070-469445
(abonnementen en bezorging^
tel 070-469445 (redactie)
tel 070-468864 (uitsluitend voor
advertenties)
Parkstraat 22 Den Haag
REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND
(abonnementen en bezorging
Postbus 3
8000 AA Zwolle
tel 05200- 17Q30
Melkmarkt 56 Zwolle
Abonnerrientsprijzen:
Per maand 16,98
Per kwartaal 50.95
Per half jaar f 101,90
Per jaar 201.60
Advertentietarieven op
aanvraag
Telefonische abonnementenop
drachten (zie adressen boven)
Opgave familieberichten 9-19 30
van maandag t/m vrijdag Op
zondag van 18-20 uur telef 020-
913456
Opgave mmi-advertenties tel
020-936868 ol schriftelijk aan
Mini-Adv. afdeling, pöstbus 433
1000 AK AMSTERDAM
Adreswi|zmgen uitsluitend schrlt-
leh|k aan onze Amsterdamse
adressen
Dat was weer eens een prettig stukje
om te lezen, het bericht over „Medi
cijngebruik door bejaarden in onder
zoek door de Landbouwhogeschool in
Wageningen" (Trouw 16 juni). „Voor
afgaand aan het onderzoek zijn ge
sprekken gevoerd met huisartsen,
medewerkers van apotheken en be
jaardenverzorgsters." Waarom niet
met bejaarden zelf? Zolang wij (lk
reken mij, bijna 74 jaar, ook tot die
groep) alleen maar bejaard zijn, maar
nog helder van geest, begrijpen wij
best wat de arts ons over het gebruik
van ons voorgeschrevem medicijnen
zegt. Als het ons „ontbreekt-aan in
formatie over de werking van genees
middelen en hun eventuele bijwer
kingen" is dat geen fout van ons maar
van de arts en/of apotheker. Ik proef
hier weer eens de arrogantie van de
nog-niet-bej aarden, die ons wel even
zullen zeggen wat we nog wel of niet
meer begrijpen kunnen. Ik woon ge
lukkig nog zelfstandig, maar bij be
zoeken aan familieleden of vrienden
in een bejaardenhuls erger ik me
steeds weer als de nog goed bij de tijd
zijnde bewoners hun medicijnen niet
zelf op hun kamer onder elgembeheer
mogen hebben. Ik vind dat een verne
derende betutteling. Je bent dan al
leen maar deel van een groep (de
bejaarden). Een eigen persoonlijk
heid mag je er dan blijkbaar niet
-meer op na houden. Volgens mij is
het betreffende onderzoek zinloos en
cursussen en voorlichtingsavonden
voor bejaarden lijken mij dan ook
totaal overbodig.
Schiedam IJ. Frijling-Steenstra
De vraag lezen we in Trouw van de
20ste juni: „Wie aijn dat, de Palestij-
nen?" Mensen, die een soort thuis-
recht hebben in het land, dat men wel
aanduidde met Palestina? Zou het
ter vereenvoudiging kunnen dienen
om te gaan spreken van de Filistijnen
(denkend aan de Gaza-strook)? Dan
herleeft ook in deze zin de geschie
denis.
mADVERTVmr
Een onderwijzer: „U kunt nooit helemaal begrijpen wat zulk een
Nieuwe Testament voor ons in Brazilië betekent, omdat u leeft in
een land van overvloed. Dit is de eerste keer dat ik een boek heb
voor iadere leerling van mijn klas. 's Morgens worden deze NT
gebruikt voor Bijbelles, 's middags opnieuw voor leesles. Aan hel
einde, van de week mogen ze het meenemen naar huis Vaak wordt
dan in een armoedige hut door een kind uit de Bijbel gelezen, terwijl
velen toeluisteren".
Nog 11.000 schootkinderen hebben geen NT 2.63)'. Giro
901.000 van In de Rechte Straat te Veip met verm. NTBr.
ds. A. van der Kooi j
Stelling
Stomverbaasd was ik toen ik las dat
de heer Van Dis en de SGP kapitein
Stelling aanviel omdat die het waag
de over militaire zaken een andere
mening te hebben dan de heer Van
Dis zelf. En dat minister Scholten
(Defensie) hem daarvoor moet straf
fen met disciplinaire maatregelen.
Waar blijven we, als we, ook als mili
tair, ons uit christelijke en ethische
overwegingen niet tegen het gebnük
van kernwapens mogen verzetten?
Het valt the vooral tegen van een man
die nooit nalaat bij zijn redevoerin
gen in de Kamer zijn christelijke visie
naar voren te brengen. Ik ben tegen
alle wapengebrulk, zelfs tegen de
Navo, en ik vind dat al die miljarden
die daarvoor Jaarlijks worden uitge
geven voor heel wat betere doelein
den kunnen worden aangewend. Ik
hoop dan ook dat de heer Scholten
Woerden
Paspoort
Een week geleden trof lk in de krant
een bericht aan van het ANP over een
nieuw paspoort. De nadruk werd in
het artikel gelegd op het wegnemen
van de mogelijkheid tot vervalsing.
Waar niet op werd gewezen, is het
gemakkelijker en vollediger registre
ren van Nederlanders, die over de
grens willen. Waren eerst bij de Ne
derlandse kant van de Nederlands-
Duitse grens slechts twee computers
voor persoonsregistratie (Heerlen en
Bergh, autobaan met Schiphol als
derde, nu worden overal computers
geïnstalleerd om persoonsbewijzen
op de band te zetten. Elke Duitse
post heeft al zo'n computer. Bij ons ln
Nederland gebeurt alles tien Jaar la
ter. Walke-talkie, gesprekken met
computerpunten, tanks met speciale
terreureenheden, slapenderwijs
wordt hier Ingevoerd, wat ln Duits
land gewoon is. Van de zijde van het
ministerie wordt ons voorgehouden,
dat een computerafleesbaar paspoort
onder andere in Zweden al werkt.
Maar Zweden kent al het persoons
nummer, dat op alle papieren ge
bruikt moet worden. Al bij al reden
om bij een paspoortaanvraag geen
computergedeelte erbij te nemen en
te weigeren.
Amstelveen F. J. Colon
Pensioenfondsen
Twee berichten trekken de aandacht:
Ondernemingen trekken medewer
kers uit het buitenland aan, onder
meer vanwege huisvestingsmoeilijk
heden én de Verzekeringskamer wijst
Investering door pensioenfondsen in
de sociale woningbouw af, op grond
van te lage rendement in vergelijking
met de huidige rentestand op de ka
pitaalmarkt. Men kan van mening
verschillen of het tot de taak van
pensioenfondsen behoort een aan
deel bij te dragen tot leniging van de
woningnood. Hun primaire taak Is de
ingegane en toegezegde pensioenen
veilig te stellen. Is dat het geval en
worden de pensioenen overeenkom
stig de reglementen toegekend en uit
gekeerd, dan hebben de fondsen naar
men zou denken aan hun verplichtin
gen voldaan. Voortzetting van de
pensioenopbouw en premiebetaling
zijn echter innig verweven met de
rentabiliteit van de bedrijven en de
omvang van de werkgelegenheid. Het
is van deze gezichtshoek uit dat de
vraag gerechtvaardigd is of er op deze
fondsen niet de. althans morele, ver
plichting rust bij hun beleggingen,
waar mogelijk, mede het aspect van
de werkgelegenheid in aanmerking te
nemen, ook al zou zulks een aan
vaardbaar renteoffer vergen. In de
praktijk gebeurt dit in sommige ge
vallen al bij het financieren van eigen
wonlngbezit van deelnemers tegen
een rente beneden het marktpeil. Een
verruiming van het blikveld in deze
zou de mobiliteit van de arbeid en
indirect alle deelnemers aan de fond
sen ten goede kunnen komen. Het
valt moeilijk te aanvaarden of zelfs
maar aan te nemen dat de toezicht
houdende verzekeringskamer be
zwaar zou hebben tegen financiering
van de sociale woningbouw, louter op
grond van een in aanleg geringer ren
dement dan elders of op andere wijze
zou zijn te maken. Waarom zou. met
inachtneming van voldoende sprei
ding, wèl belegging in vaak lager ren
derende buitenlandse aandelen of in
buitenlands onroerend goed worden
getolereerd met alle risico's daaraan
verbonden en niet die in sociale wo
ningbouw. Als de Verzekeringkamer
zich zou gaan hezighouden met de
hoogte van de extra baten en zich
daardoor zou plaatsen op de stoel van
de belegger, dan zou zij naar mijn
mening haar opdracht te buiten
gaan. En in het onderhavige geval
bovendien nog blijk geven van een
beperkte visie.
Venlo M. F. van Bommel
Van een medewerker.
PATTAYA (Thailand) Opmerkelijk is de
grote inbreng van sprekers uit de derde wereld
op de consultatie voor wereldevangelisatie, die
van 16-27 uuni Pattaya, Thailand wordt gehou
den en waar „evangelical" afgevaardigden uit
87 landen aan deelnemen. Erg vreemd is dit
niet, wanneer we op de snelle opkomst van de
z.g. derde wereldzending letten. Alleen al iri
Japan zijn er ln de laatste jaren 32 nationale
zendingsorganisaties ontstaan, in India 12, ter
wijl ln Brazilië 400 eigen zendingsarbeiders in
gebieden met andere taal en cultuur werken.
Afrika stuurt zendingsarbeiders naar Europa
en Noerd-Amerika. Het totaal van eigen zen
dingsarbeiders in de derde wereld wordt op het
ogenblik op 20.000 geschat en dat terwijl de
kerken in het westen veel van hun zendingsvi
sie hebben verloren.
De Ghanees Gottfried Osei Mens ah, secretaris
van de Lausanne-commlssie, die deze consul
tatie voor wereldevangelisatie organiseert,
constateerde dat deze inzinking met betrek
king tot de inzet voor de zending in het westen
waarschijnlijk over het dieptepunt heen is
Sinds de wereldevangelisatie-conferentie in
Lausanne in 1974 is er zowel in Oost- als West-
Duitsland, in Engeland, Nederland en vele
andere landen, meestal ln het kader van de
evangelische allianties of de Lausanne-com-
missie, een brede vorm van samenwerking op
gang gekomen. We mogen zending en evangeli
satie, aldus Osei Mensah, niet zien als ons
werk. Zending en evangelisatie is voor alles een
beweging van God, van zijn Woord en Geest.
Waarschuwing
Saphir Athyal uit India waarschuwde de chris-
tenen in het westen zich niet door de oosterse
religies op sleeptouw te laten nemen. Terwijl
de kerk in het oosten negatief beinvloed is door
het materialisme uit het westen, moeten de
westerse kerken niet de tekortkomingen van
het oosten overnemen door als de hindoes in
een onpersoonlijke god te gaan geloven. De
moderne westerse theologie o.a. die van Bult-
mann draagt hier reeds sporen van. Men komt
hierdoor gemakkelijk terecht in allerlei vor
men van mysticisme, pantheïsme en horizon
talisme, zoals in yoga en t.m. Paulus in zijn
bekende toespraak in Athene benadrukt, dat
God een persoon is, Hij is een en transcendent
d.w.z. Hij gaat de menselijke werkelijkheid te
boven. Niettemin is de wereld en de geschiede
nis het terrein van Gods handelen. Hij laat zich
met de mensen in, roept hen tot verantwoor
ding.
In verband hiermee was ook de bijdrage van de
Chinees Lien Hwa Chow uit Taiwan erg opval
lend. Hij sprak over het karakter van het
koninkrijk van God. Reeds in Jezus' dagen
probeerde men van Hem een economisch red
der en politieke messias te maken. Jezus heeft
deze verzoeking afgewezen. Hij ging de weg
van het kruis om de mens door geloof en
bekering ln zijn totaliteit te redden en een
nieuw leven te geven. Het materialisme alleen
kan geen oplossing bieden, aldus Lien Hwa
Chow.
Melbourne
Een gesprek over de recente zendingsconferen
tie in Melbourne waar bovengenoemde onder
werpen ook uitvoerig aan de orde kwamen, kon
uiteraard niet achterwege blijven. Verschillen
de tientallen evangelicals waren in Melbourne
geweest. Velen waren diep onder de indruk van
de aandacht die Melbourne gegeven heeft aan
het grote probleem van de honger, armoede en
onderdrukking in de wereld. Behalve het the
ma van Pattaya: „Hoe zullen zij horen?" moet
ook de vraag „Horen wij de schreeuw van de
hongerige, onderdrukte en lijdende mens?" de
evangelicals zeer ter harte gaan.
De vraag die Pattaya echter aan Melbourne wil
stellen is. of de bijbelse noodzaak om op te
komen voor de armen en onderdrukten voor de
wereldraad een rechtvaardiging kan beteke
nen om het hart van het evangelie: het cen
trum van de christologie en eschatologie,
Christus' verzoenend sterven, zijn opstanding
en wederkomst en de opdracht tot zending
onder alle volken in Melbourne niet aan de
orde te stellen.
De crisis in de wereldraad van kerken is in
wezen een crisis van de vertolking van het
evangelie in deze tijd, aldus dr Bruce Nicholls,
secretaris van de theologische commissie van
de World Evangelical Fellowship. Deze crisis
ontstaat wanneer de situatie waarin we leven,
de verklaring van de bijbel gaat bepalen, zodat
Melbourne gemakkelijk kon vervallen in een
louter materialistische exegese van het evan
gelie voor de armen.
De consultatie voor wereldevangelisatie te
Pattaya deed dan ook een klemmende oproep
aan Emilio Castro, zendingssecretaris van de
wereldraad van kerken, die als waarnemer in
Pattaya aanwezig is. om de evangelisatie on
der de 2,5 miljard niet-chriatenen ernstig te
nemen. Wanneer immers de wereldraad zen
ding ziet als de verantwoordelijkheid van de
gemeente, moet hij tegelijk beseffen, dat in
zeer veel delen van de wereld nog geen christe
lijke gemeente aanwezig is. Daarom kan en
mag de kerk niet met zending en evangelisatie
stoppen.
onze
HA
be
van
MACHT EN KRUIS
,.Als iemand achter mij aan wil
komen, die moet zichzelf
verloochenen en zijn kruis opnilgn
iedere dag, en mij volgen" (LukjL
vers 23) WcC'
lidd
In de politiek gaat het om mach
je wat bereiken, door goede wet
maken, dan moet er macht zijn
democratie wordt die macht gi
door een meerderheid van s
Zulke gedachten vormen een
moeilijkheid in de confrontatie! ,Th
dit woord van Jezus over het kr:
achter Hem aan. Dat is de 1
moeilijkheid van de christen Ln<
politiek. Hij moet onderscheidec Uc
tussen zaken waar het op aan kc
en zaken die er minder toe doen
gerechtigheid die de naaste ruin
geeft om te leven zal daarbij een l!-
richtsnoer kunnen zijn. Het gevi O]
dat de christen in de politiek bl]
macht het kruis vergeet. Hij laat J
wensen van mensen prevaleren. IQ
zelf ook zo'n mens die er moeite^
heeft om zichzelf te verloochene 1
gaat grote compromissen slultei
de macht te houden. Hij wordt g
„Realpolitiker" die allerlei dingeST
niet meer haalbaar vindt. Andert80 onJ
zaken gaan hem beheersen: het erDJ
behoud van de welvaart, met mw wü s:
mensen delen betekent minder al
krijgen, als de ander dreigt mexk «n l
wij ook dreigen. Zijn we niet alia B kof
verschrikkellj k bang voor het kn n Ant
waarvan Jezus spreekt? Het kruk gege
gevolg van maatregelen die eigr^~
wel zouden moeten genomen vt
om mensen te laten leven, om
verdrukten recht te doen, maan
dan in het eigen vlees gaan snij^
Ook hier is geen woord zo kriti
dat van Jezus.
Beroepingswerk
de
Idorf
NED. HERV. KERK
Beroepen te Klundert: A. Boert
Wezep; te Blauwkapel-Groeneki ntTV
H. Oosten te Wouterswoude; te
wijk: H. F. Klok te Melissant; tl rf.
rlnrhxm rtn»? 1- .T P won .QontJ*"^
Alle:
J' We«
rinchem (toez.): J. P. van Santt
Oudshoorn-Ridderveld (bulte
wijkgem.).
Aangenomen naar Kralingen: i. w
pershoek te EPE (buiten
wijkgem.).
Bedankt voor Rijnsburg (t
Hakkenberg te Lopikerkapel;
Giessendam-Nederhardinxveld:
Verboom te Waddinxveen;
Kootwijk: J. H C. Olie te Lins.
voor Bergambacht: C. v. d.
Rotterdam-Zuid.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Beverwijk-Velsenj
Dondorp te Een (Dr.).
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Bedankt voor Den Bosch (mis
re dienst in Suriname): J. P.
Wal te Surhuisterveen-Opende
NED. GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Lelystad infl
menwerking met de chr. geref.fcf
G. Roukema te Katwijk.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Warmerveer en te Ej
meioord: H. B. Hoogendoorn, k
t w
tok
te Veenendaal.
Bedankt voor Enschede-West;
Jonkman te Almelo; voor Utrecfvan
Noord: J Westerink te Urk.
GEREF. GEMEENTEN M
Beroepen te Rotterdam-West:
Hakkenberg te Lisse; te St.-Ai
land' M. Mondria te Waardenburg
Hellevoetsluis, Wolphaartsdijk
combinatie met Nieuwdorp, H
lem, Zwolle, Borssele, Poortvliet, Dien
Helder, Hoogeveen. Melissant, K
wijk. Tricht-Geldermalsen, Raierb
burg (ZA): J. J. Tanis, kand. te So
melsdijk.
Bedankt voor Meeuwen: G Mou»|ek
Tholen.
Dr. G. Huls
De predikant-directeur van het 1
landziekenhuis te Gouda, dr. G. 1
is gisternacht onverwacht overled
Hij is 63 jaar geworden. Dr. Huls:
volgende week zijn veertigjarig ai
tsjubileum als hervormd predik:
hebben gevierd. Hij stond eerst
Langer- en Korteraar en vanaf lf
Gouda. Daar werd hij ln 1962
kant-directeur van het Dlacont
ziekenhuis, dat later met het Vi
Itersonziekenhuis fuseerde tot
landziekenhuis. Ook was hij
teur van het verpleeghuis Cal"
Het proefschrift, waarop hij in 1951!
Utrecht de doctorstitel verwierf,
dienst der vrouw in de kerk", hi
een belangrijke bijdrage geleverd:
de toelating van de vrouw tot
ambten in de hervormde kerk.
bijzonderheid was, dat dit pi
schrift aan koningin Juliana was
gedragen.
Conferenties
Gezin: te gek? Voor gezinnen od
jonge kinderen, uitwisseling van t
varingen, 14-19 juli, Den Alerdinct
Laag Zuthem (tel. 05290-541).
Opvoeden in je eentje, voor
ouder-gezinnen, 14-19 juli, De Drie
burg. Driebergen (tel. 03438-31$
(herhaling: 4-9 augustus).
Alternatieven woon- en leefvor
men, voor een-ouder-gezinnen, 14*1'
juli. Ons Erf, Berg en Dal (tel. 088$
1744)
Als je alleen staat en moedei
bent.voor ongehuwde moeders W
gescheiden vrouwen met kinderen
12 jaar, 19-26 Juli, De Essenburp
Harderwijk (tal. 03413-1841).