kleine krantir Sanjay bleef de zoon van de moeder 89 amro bank amsterdam sail'80 Trouw de 7 VM f w ►«is Goede titelrol in Molières 'Scapi Stuttgarter Ballett neemt revancl Goed j eugd j ournaal voor alle leeftijden Gedicht Brugklas DINSDAG 24 JUNI 1980 TROUW/KWARTET ?4 .IIINI 1Qftn Portret van een huisdier 24 JUNI 1980 Mede werkenden Piet Hagen Hanneke Wijgh Johanneke Leestemaker Gilles Stoop Brieven en reacties naar Trouw, postbus 85S 1000 AW Amsterdam. Het eerste Jeugdjournaal van de NOS wordt 5 januari 1981 uitgezonden. Dat duurt dus nog een hele tijd. Eerst zou het jeugdjournaal op 1 oktober dit jaar van start gaan maar door de honderden mensen die bij het jeugdjournaal willen werken is de zaak vertraagd. Er worden vijf mensen uitgeko zen. Eén van hen is de eindredacteur, Arno Wam- steeker. Arno werkt nu nog als eindredacteur van het KRO-programma HUTSGEKLUTSTE en de schoolradio. Kleine Krant: Wat moet je doen als eindredacteur? Arno Wamsteeker: Als eind redacteur van het Jeugdjour naal moet ik meedenken over de onderwerpen die we gaan uitzenden. Ik zal de andere redacteuren aanmoedigen belangrijke of leuke informa tie te verzamelen. Ik zal goed in de gaten houden dat het jeugdjournaal begrijpelijk is voor kinderen van 10 tot 12 jaar, niet te moeilijk maar ook niet te kinderachtig. En op het laatste moment voor de uitzending moet ik er voor zorgen dat we de tijd van het jeugdjournaal precies volma ken. Elke schooldag zenden we zes minuten jeugdjour naal uit, niet langer en ook niet korter. Ik heb me boven dien voorgenomen om alle brieven die kinderen aan het jeugdjournaal sturen zelf te beantwoorden. Dat wordt een hele klus maar ik vind heel belangrijk wat kinderen van het jeugdjournaal denken. Kleine Krant: Weet je nu al wat kinderen belangrijk vinden? Arno: Ik heb zelf twee doch ters van 12 en 13 jaar. Vroeger was ik onderwijzer op een school in Leidschendam. Het was een school in een nieuwe wijk, dus in het begin hadden we maar 24 leerlingen en twee onderwijzers. Op school werkten we met schooltelevi sie en radio en we maakten ook weieens zelf program ma's. De laatste jaren heb ik bij de KRO aan programma's voor kinderen gewerkt. W 'J ji Ik weet ook wel iets van kin derboeken. Ik lees er onge veer zevenhonderd per jaar. Ik vind ze heel leuk, sommige zijn zo goed dat ze literatuur zouden worden genoemd, als het grote mensenboeken wa ren. Boeken van Guus Kuijer of Ann Rutgers van der Loeff zijn eigenlijk voor alle leeftij den. Een kind van zes. zeven kan je het voorlezen, oudere kinderen kunnen er zelf van smullen en volwassenen ont dekken erdoor hoe kinderen tegen de wereld en de grote mensen aan kijken. Een goed kinderboek is voor alle leeftij den. Ik denk dat een goed jeugdjournaal ook voor alle leeftijden is. Kleine Krant: De televisie gaat snel, zo zie je mensen aan de andere kant van de wereld in hongersnood, zo zit je midden in de STER-recla- me. Je hebt haast geen tijd om er over te denken. 13 dat niet lastig voor een jeugd journaal? Arno: Het is wel iastig maar we gaan het jeugdjournaal niet net zo maken als het NOS-journaal. We willen pro beren de filmbeelden wat lan ger op het televisiescherm te laten zien. Deze beelden pro beren we goed te laten passen bij het verhaal van de nieuws lezer. Kinderen die kijken, moeten de gelegenheid krij gen zich eventjes in te leven in b.v. problemen van kinde ren in Zuid-Afrika. We kunnen in zes minuten per dag natuurlijk niet alles uitleggen wat er in de wereld gebeurt. Daarom hoop ik dat de NOT (Nederlandse Onder wijs Televisie) één keer in de week een programma gaat maken over de achtergron den van het nieuws wat het jeugdjournaal uitzendt. Een soort actualiteitenprogram ma dus, net zo als die voor grote mensen bestaan. Dat programma zal onder school tijd uitgezonden worden. Je kan er met de hele klas naar kijken en er later nog eens over praten. Kleine Krant: Wanneer komt dat actualiteitenpro gramma? Arno: Ik hoop dat het tegelij kertijd met het jeugdjour naal begint. Maar de NOT heeft misschien te weinig geld om het programma te maken. Deze zomer zendt IKON trouwens zo'n soort programma uit: Paard van Troje op woensdagavond. Kleine Krant: Hoe kunnen kinderen zelf meewerken aan het jeugdjournaal? Arno: We hebben het plan groepjes kinderen uit het hele land te vragen het jeugdjour naal goed te bekijken als het wordt uitgezonden en ons te vertellen wat we fout of goed hebben gedaan. Het kunnen steeds verschillende kinderen zijn. Misschien kunnen kin deren ook weieens meebeslis sen of we iets moeten uitzen den of niet. Ik geloof dat het niet verstandig is om kinde ren te vragen of ze ook voor televisie mee willen werken, ais presentator of zo. Dat is heel hard werken en op den duur is het echt niet leuk om altijd herkend te worden. Maar ik hoop wel dat er veel kinderen zullen bellen of schrijven als ze iets over het jeugdjournaal willen zeggen. Kleine Krant: Hoe weet je dan waar je de brief naar toe moet sturen? Arno: Als je op de envelop zet: NOS-Jeugdjournaal, Hil versum, komt het vast wel aan! Waivisdag Op 19 juli houdt Greenpeace een bij eenkomst in het Am sterdamse Vondel park. Deze bijeen komst heet „Walvis dag, dag walvis". In het Vondelpark zal het gaan over de com missie die in de week van 21 juli moet be slissen over het aan tal walvissen dat ge vangen mag worden. De mensen van deze commissie komen uit drieëntwintig landen en heten samen „De Internationale Wal visvaartcommissie". Greenpeace wil dat er voorlopig hele maal geen walvissen meer gevangen wor den. Je kunt meedoen aan een fietstocht vanuit heel Neder land naar het Von delpark. Voor meer informatie over deze Walvistocht: Green peace, Aalberse- straat 23. 3317 RH Dordrecht. Wie, oh wie interviewt zijn goudvis? Wie beschrijft het karakter van zijn hamster of de nukken en de schattige trekjes van de huispapegaai? De Kleine Krant opent deze zomer een rubriek over huisdieren. We vragen jullie, de baasjes van de die ren, een beschrijving op te sturen van hun karakters. Een portrettekening met zwarte inkt of viltstift maakt het geheel compleet. We hopen niet alleen honde-q poezekarakters binnen te krijgen ook die van kippen, geiten en wie een hagedis. De inzendingen, tekst met tekening, dit we in de Kleine Krant plaatsen, wordeaj beloond met een dierenboekje. Het adresll is Kleine Krant, POSTBUS 859. 1000 AW?" Amsterdam. vocn jc untspanningji - - fietsen ze\ de YTZZf riuisartb 5v -v^dokter ^lprenaen WM, -« Gisterenmiddag heeft prin ses Margriet vijfentwintig prijzen uitgedeeld aan de winnaars van de gedichten wedstrijd „Kinderen helpen kinderen". Vijf van deze ge dichten worden in het Engels en Frans vertaald en doen mee aan de internationale ge dichtenwedstrijd. De wed strijd werd georganiseerd door Unesco in samenwer king met de NCRV. Eén van de winnende gedichten, die aan de internationale wed strijd mee gaan doen, is „Klein-Zielig". Klein-Zielig Als je klein bent, begrijp je niet waarom die oorlog is, en dat verdriet. Ik vind het heel zielig als kinderen huilen Ik zou niet graag met zo'n kind willen ruilen. Want ik krijg alles, Ik krijg zelfs een zoen. Hun tranen helpen drogen dat wil ik wel doen. Een zakdoek voor hen is de spaarpot van mij. Zal je dan niet meer huilen met mijn geld erbij? En heb ik straks nog wat, ik stuur het met plezier. Jij bent toch mijn vriendje? Jij leeft ook hier. Rogier van Dijek (9) Waddinxveen „Ik had het me heel anders voorgesteld," zegt Edwin.„Ik had me voorgesteld, dat ik in een klas zou komen en dat ik de kinde ren helemaal niet ken en dat het wel een paar maanden duurt voordat ik die kinde ren ken. Maar het duurde maar twee, drie weekjes en toen had ik volledig contact met de hele klas. Dat viel erg mee. De meesten gingen Id ploegjes zitten samen. Ik ging ook bij zo'n groepje zitten, bij een jongen. Nou die werd m'n beste vriend uit de klas, en die jongen kende ik eerst niet." Edwin heeft nu de brugklas achter de rug en hij gaat naar de tweede. Maar tiendui zenden andere kinderen staan er nog voor. Net de afscheidsavond op de lagere school achter de rug, nu lekker vakantie vieren en dan is het zover: naar de brugklas. Een nieuwe school is tegelijk spannend en eng. Spannend omdat je aan veel nieuwe dingen begint, eng omdat je maar moet afwachten met wie je in de klas komt, wat voor leraren en leraressen je krijgt, of je het allemaal kunt snappen, enzovoorts. Hans Heyster is hoofd geweest van een lagere school en is nu leraar aan de oplei ding voor onderwijzers. Hij heeft gepro beerd de overgang van de lagere school naar het voortgezet onderwijs te verge makkelijken. Voor jullie heeft hij een klein boekje geschreven: „Tips voor leer lingen", en voor je ouders maakte hij „En nu de brugklas". Bij elkaar kosten die boekjes vijftien gulden. In het boekje voor ouders staan allemaal „wijze" adviezen. Over hoe ze jou moetei opvangen (ze begrijpen het toch niet), ir kunnen helpen (eerst je huiswerk, dan tv[ h en dat soort dingen. Het boekje met tipt voor leerlingen gaat vooral over hoe j» kimt leren zelfstandig te werken. Hoe je een hoofdstuk geschiedenis leren, als dt leraar het van tevoren niet allemaal pi* cies uitlegt? Hoe stamp je een blad: Engelse woordjes erin? Hoe pak je het a als je voor vier vakken huiswerk krijg Meneer Heyster weet het allemaal ha: fijn uit te leggen. Soms wel iets te fijn. hij bij voorbeeld zegt, dat je je agem netjes moet houden, denk je nou j laat maar. 9 Van onze buitenlandredactie AMSTERDAM Op de wat autoritaire toon die moeders kunnen hebben als ze over hun kinderen praten, zei Indira Gandhi een paar weken geleden dat haar zoon „eerst maar eens moest werken" in het parlement in New Dehli voor hij een bestuursfunctie zou krijgen. En op de vraag of ze hem bij een wijziging van haar regering binnenkort toch niet in haar ploeg zcu halen, of dat ze hem een belangrijker functie in de partij zou geven, antwoordde ze beslist: „In de regering niet. In de partij zullen we nog wel zien." door Pieter Terpstra Het laatste Is er nog net van geko men. Twee weken geleden werd hij benoemd tot éecretaris-generaal van de Congres (I) partij. Het vliegtuigon geluk van gisteren maakte echter een voortijdig einde aan zijn verdere poli tieke aspiraties. Dat hij die had be twijfelde niemand; velqn zagen aan komen dat hij in de voetsporen van .zijn grootvader Nehru en zijn moeder Indira zou treden en over enkele ja ren de derde loot in de „dynastie" Nehru-Gandhi zou worden. „Die aufgehende Sonne" noemde de Neue Zürcher Zeitung hem al in maart 1976. Maar vorige week was de ..zoon nog niet opgegaan" en kon de Guardian het woordgrapje herhalen: „the rising son." Zou het hem ooit zijn gelukt dat imago van veelbelo vende zoon in te ruilen voor dat van een bekwaam, oj^ eigen kracht drij vend staatsman? opleiding, stuurden zijn ouders hem in 1960 hij was toen veertien naar Londen voor een Opleiding tot automonteur. Bij Rolls Royce, dat wel. Drie jaar later keerde hij terug en begon met drie vrienden een garage Toen in 1970 de regering-Gandhi be sloot de produktie van een eigen soort volkswagen, de Maruti, ter hand te nemen, kwam het goed uit dat Sanjay wat van auto's wist pn de zoon van de premier was: hij Icreeg de leiding van het gehele project. Het bezorgde hem een goede baan en het begin van achterdocht bij de politici buiten de familie-Gandhi vDeze achterdocht wist hij enkele Ja- Sanjay en Indira Gandhi ren later flink aan te wakkeren toen hij, een half jaar na de afkondiging van de noodtoestand, de leiding van de jeugdbeweging van de destijds nog onverdeelde Congrespartij op zich nam Hij ontpopte zich eerst als; trouw aanhanger van de lijn van zijn moeder en ging allengs die lijn zelf bepalen. Vooral met zijn programmer voor geboortebeperking maakte hij naam: zijrr politieke tegenstanders beschuldigden hem ervan dat hij ver antwoordelijk was voor de gedwon gen sterilisatie van -duizenden Indiërs. Moeder en zoon deelden echter eer- iijk in voor- en tegenspoed en bij de verkiezingen van maart 1977 werden ze dan ook beiden verpletterend ver slagen, vooral vanwege het misbruik dat ze gemaakt zouden hebben van de noodtoestand. Beide belandden ze in de gevangenis Indira een week, Sanjay een maand en samen be gonnen ze aan hun terugkeer in de politiek. Van alle processen die tegen Sanjay zijn aangespannen, is er slechts één in een veroordeling geëindigd. In fe bruari vorig jaar veroordeelde een rechtbank in New Delhi hem tot twee jaar omdat hij in 1976 een film had vernietigd die weinig vleiend was voor zijn moeder. Na een maand was hij al weer op vrije voeten nadat hij hoger beroep had aangetekend. De smadelijke tijd van onderzoeken en oppositie duurde niet lang voor de Gandhi's. De coalitie die in 1976 de macht overnam was zó afgebrokkeld, dat ze voor januari van dit jaar ver vroegde verkiezingen moest uitschrij ven. De inmiddels tot Congres (I) par tij omgedoopte Gandhi-vleugel van de oorspronkelijke Congrespartij haalde daarbij voldoende stemmen om zonder kuns^repen als een nood toestand volledig haar wil aan het land te kunnen opleggen BERGUM In een periode van 20 jaar is er in het openluchttheater van de Friese gemeente Bergum een bon te mengeling van toneel gebracht die varieert van Shakespeare, Molière en Goldoni tot modern en improvise rend toneel. Ter gelegenheid van het vierde iustrum is nu een stuk uit de lade gehaald dat 13 jaar geleden met groot succes werd gespeeld. Het stuk. Les Fourberies de Scapin van Moliè re, is destijds onder de titel De scelm- stikken fan Scapin door Geart Jonk man in het Fries vertaald. Het komt me voor dat de kwaliteit van de vorige opvoering, die onder regie van Piron zo'n prachtig kijkspel opleverde, ditmaal niet geheel wordt bereikt. Dat wil allerminst zeggen dat de prestaties onder de maat blijven, maar het succes is wel voornamelijk te danken aan de prachtige wijze waarop de titelrol wordt gespeeld. Sjoukje de Vries, de vertolkster van deze rol, geeft de schelm Scapin, wiens goede en kwade intriges de hele geschiedenis van eerst verboden en later van harte toegestane liefdes be heersen, een tot in de kleinste onder delen verzorgde uitbeelding. Regisseur Peter Brandsma heeft daar ongetwijfeld het zijne aan toe bijge dragen, maar hij heeft het overige spelersmateriaal niet op die hoogte kunnen brengen. Dat kan hem gezien de kwaliteit van de spelers moeilijk worden verweten, maar hij had hen minstens kunnen leren zich enigszins redelijk op het toneel te bewegen en de naam van Scapin goed uit te spreken. Massa-scènes Niemand weet natuurlijk het fijne van de 17e eeuwse Franse sfeer, maar het lijkt me sterk dat dit Bergum kan worden gppra Gelukkig zijn er ook positie* teiten te noemen. In het van der Meer ontworpen den enkele levendige maai geplaatst en de kostumering* lach bevordert het feit datl bliek wordt geboeid. Verras» is ook de vertaling die Ge* man van het stuk maakte, het Frans van Molière over? in een kostelijk Fries idioom zichzelf soms al op de laci werkt. Als het spelersmateriaal weer op het niveau van jaren geleden wordt gebrad nen we hopen dat deze spel-traditie, die wel eens zijden draad heeft gehangen voortgezet. Op 27 en 28 jun Scapin nogmaals zijn sche ken uit in het Bergumse th door Eefje van Schalk AMSTERDAM - Met hun laatste twee Holland Festival-voorstellingen in een stampvolle Amsterdamse schouwburg hebben de dansers van het Stuttgarter Ballett op formidabe le wijze revanche genomen op hun teleurstellende balletavonden in Rot terdam. In vele opzichten zijn de Rot terdamse en Amsterdamse uitvoerin gen, ondanks het feit dat eenzelfde choreografie (Opus I) van John Cran- ADVERTENTIE Twijfel Sanjay had er zelf zijn twijfels over. toonde die althans in een interview met het blad Surva van zijn echtge note: „Heel wat zonen van politici hebben geprobeerd het te maken- Kijk naar de reactie die ze hebben gekregen." En in diezelfde geest van gezonde twijfel aan zichzelf liet hij zich ontvallen: „Ik ben niet de poli- tiek ingegaan om b, b of c te bereiken. Ik ben gewoon gaan doen wat ik nodig vond." Als dit al waar was. dan nog was zijn „doen wat nodig is" meer dan vol doende om talloze Indiase politici wat nerveus te makeri. Veel naaste medewerkers van premier Indira Gandhi hebben haar de laatste jaren de rug toegekeerd alleen en uitslui tend omdat zij de invloed van Sanjay onrustbarend groot vonden worden. En inderdaad was hij er in geslaagd zijn machtsbasis in het gehele land stevig te verankeren. Het zag er aanvankelijk geenszins naar uit dat hij de politiek zou in gaan. Omdat hij geen enkele ambitie loonde voor'een wetenschappelijke 6-12 augustus Een grootscheeps nautisch evene ment. Een imposant festijn van trotse 1 vier- en driemasters.Van barken en «g fraaie jachten. Met spiegelgevecht, Jg wedstrijden, exposities en vermaak. 't Programmaboekje Sail '80 is nu te koop a voor f 5,- bij alle Amro banken. Een zowel handzame als leerzame wegwijzer Met achtergrondinformatie en reisverslagen Met alle gegevens 5S over dit geweldige 7-daagse gebeuren En met een interessant praktisch voordeel Want in dit boekje 0> is ook de NS-reductiebon opgenomen 50% korting op 'n enkele reis 40% korting op 'n retour jrii.- ko op het programma stond, niet met elkaar te vergelijken, zo zéér verschil den zij van presentatie, rolbezetting en produktietechnische uitvoering. Zo lauwtjes de Rotterdammers na afloop van Poème de l'Extase hun handen op elkaar kregen, zo enthou siast barstte het Amsterdamse pu bliek na en zelfs tijdens Voluntaries (Tetley/Poulenc), Opus I (CrankoAVe- bern) en Initialen RBME (Cranko/ Brahms) in bravo-geroep en daverend applaus los Terecht, want het Stutt- garter Ballett en vooral de solisten maakten op schitterende manier hun internationale faam ten volle waar. In het eerste ballet. Voluntaries op het concert voor orgel, strijkers en pauken van Poulenc, hebben choreo graaf Glen Tetley en decorontwerper Rouben Ter-Arutunian zich naar alle waarschijnlijkheid laten inspireren door Merce Cunninghams compositie Summerspace. Tegen een zacht oran je oplichtende bol met een gespik keld kaleidoscopisch effect vloeien zeventien dansers als witte zwevende onaardse wezens in een organisch ge heel rond. (geleidelijk maken zich een tweetal (Richard Cragun Marcia Haydée) en een drietal (Melinda Wit- ham, Vladimir Klos, Reid Anderson) los, om in dit soepel voortbewegende totaal enkele intense momenten van tederheid, onmacht en eenzaamheid uit te drukken. De manier waarop deze solisten dansen is zo beheerst in techniek, coördinatie en tempowisse lingen, dat je enkei ademloos kunt zitten toekijken, naar dit abstracte kijkspel van moderne dans op basis van klassieke techniek. Dat het Stuttgarter Ballett het voor een groot dee! van zijn solisten moet hebben en een zwakker corps de bal let bezit, blijkt ook het laatste ballet Initialen RBME, dat John Cranko in 1972 voor zijn vrienden Richard Cra gun, Birgit Keil. Marcia Haydée en Egon Madsen op het tweede concert van Brahms maakte eerder geprezen decor- en ko ontwerper Jürgen Rose liet keer door het papier van boe inspireren. Een mooie vond de vier wisselende achterwaï de vier bewuste solisten (Bil moest wegens een knieblessi den vervangen door Melinda) fungeren als een Rohrsach- veel associaties roepen zij op Hoewel ik er niet zeker van W Cranko zich in dit ballet voorn vrienden, tevens topsolisten va groep, niet alleen door de mua hun specifieke danstechnisch* teiten en karakters laten insp maar ook door de vier jaargetij beginnen met de zomer. Zo isC een fel oranje opvlammende dij en temperamentvolle springer a linda Witham een pastel getint* der van zichzelf overtuigde dani Marcia Haydée is een koudgrijsj der van lyriek in een koud tint« uitstraling, die je letterlijk de: gen bezorgt, en Egon Madsen efl tele, sympathieke spring in het De vier solisten worden hier dan in de andere balletten steund door een gelijk dansend de ballet, met uitschieters alsj topher Boatwnght. Vladimir K" Sara Abendroth. Hoe teleurstellend en overige Cranko-balletten. waa het Opus I op Weberns Pas dat in Amsterdam werd i ook mogen zijn. met zijn 1 RBME heeft Cranko stellig z manschap bewezen. Dit lange® dat nu goed begeleid werd dod Residentie Orkest en solist Keiler, verveelt geen ogenblik» zo barstensvol met grandio» menten en bewegingsideeën, dal delijk wordt hoe Cranko zijn) aspirant-choreografen en kon inspireren.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 10