Een man met een gereedschapskist in de tram
Verzet tegen apartheid moet geloofszaak worden
Trouw
Ds. Geluk leidt
contactorgaan
geref. gezindte
vóór
overspeligen
Medestander Küng legt pastoraat neer
Kleine kerk wordt
chr. gereformeerd
UIT DE KERKBLADEN
Evangelischen
in de opmars
Verbreding
VANDAAl
VOORBIJGANG
Oud-katholieken
in problemen
Naar Hongarije
gaan 30.000
kinderbijbels
'Geen rk bom in
abortuskliniek'
ZATERDAG 21 JUNI 1980
door A.J. Klei
Omdat mijn fiets lek stond en ik het
te warm vond om te lopen naar de
krant, nam ik de tram. Na een paar
haltes kwam een man van
middelbare leeftijd tegenover me
zitten. Hij droeg een hardgroen
zomerhemd dat om zijn maag
spande, en een gereedschapskist die
hij behoedzaam op zijn knieën
neervlijde. Hij knikte me welgemoed
toe en opende terstond de
conversatie door mee te delen dat het
eerder weer was om te gaan vissen
dan om te werken. Hoewel vissen het
laatste is wat ik zou aanpakken om
me onledig te houden, wist ik wat er
van me verwacht werd en ik
antwoordde opgeruimd: zeg dat wel!
De man verklaarde vervolgens, dat
hij in de tram altijd zo dicht mogelijk
bij de deur kroop, omdat je er dan het
snelst weer uit was. Ik gaf te kennen
dat het ook mijn begeren was, in de
nabijheid van een uitgang te zitten of
te staan en voegde hieraan toe dat je
van een dergelijke positie vooral veel
gemak had als de tram erg vol was,
aangezien je dan bij het verlaten van
de tram je niet langs een grote
hoeveelheid staande personen
behoefde heen te wringen. Mijn
overbuurman onthulde, dat bij hem
dezelfde overweging een rol speelde,
en zo reisden wij geheel eensgeestes
verder.
Inmiddels was vlak bij ons een
zitplaats vrijgekomen en opeens ging
de man met de gereedschapskist zich
gedragen, alsof hij het kosterschap
vervulde in een dienst van een
goedbeklante dominee: iedere
nieuwe passagier maakte hij met
weidse handgebaren op de lege plek
opmerkzaam, net zolang tot iemand
er ging zitten. Daarop leunde hij
voldaan achterover.
In deze houding volhardde hij slechts
kort. We naderden de brug over de
Amstel, die zó gammel is dat hij voor
autoverkeer werd afgesloten. Alleen
de tram mag er nog overheen, in een
zeer langzaam tempo. De man boog
zich naar me over en vertrouwde me
toe dat hij... en hij zou jokken als 't
niet waar was... elke keer dat hij in
zo'n over de brug kruipende tram zat.
benauwd was dat de brug het zou
begeven juist als ze er midden op
Omslagtekening van Bert Bouman voor „Het bier is weer best"
(uitg. Callenbach, Nijkerk).
Maar vroeg of laat, zo stond voor hem
vast, zou een hele tram met volk
verzuipen.
waren, 't Was misschien gek, zei hij,
maar hij was telkens weer blij als ze
heelhuids aan de overkant waren.
Stel je voor, schoot opeens door me
heen, dat ik hem nu vroeg of hij
bereid is te sterven. Ik kon dit
overigens al niet meer vragen, want
ik moest eruit. Wandelend op de
Wibautstraat ging ik bij mezelf na,
hoe ik op die gedachte kwam. Ik heb
nimmer de aanvechting gehad een
dergelijke vraag te stellen en ik ben
ook niet van zins hem aan iemand te
stellen.
Vóórdat ik ons redactielokaal
binnenstapte, wist ik het. De dag
tevoren had ik een kleine discussie
gehad met een lezeres, die vond dat
wij meer moesten getuigen op pagina
twee en ze noemde als lichtend
voorbeeld dominee Buskes, die zijn
leven lang getuigd had waar hij maar
kon. Ik wierp tegen dat wij geen
dominee en geen evangelisatieblad
waren, maar een krant. Het beste
antwoord vond ik echter pas, toen de
telefoon weer op de haak lag.
Ik had mijn geachte afneemster
moeten wijzen op wat uitgerekend
dominee Buskes eens heeft
geschreven over het te pas en te
onpas getuigen. Hij deed dit in een
van zijn „terzijde's" die gebundeld
zijn in het boekje „Het bier is weer
best" (het ligt nu voor me). Daarin
vertelt hij, dat hij eens per trein naar
Botterdam reisde, waar hij moest
preken. Tegenover hem zat een man,
die hem opeens vroeg: Meneer, bent u
bereid te sterven? Dominee Buskes
antwoordde: Nee, want ik moet
vanavond in Rotterdam preken.
Dominee Buskes (in „Het bier is weer
best"): „Hij had me ook kunnen
vragen, of ik bereid was, voor
Christus de brandstapel op te gaan.
Had hij dat gevraagd, dan had ik hem
moeten antwoorden dat ik daartoe
evenmin bereid was als tot sterven.
Zulke vrager, schijnen ernstige
vragen, in wezen zijn ze het echter
niet, omdat zij geen reële vragen
zijn."
Het stukje van dominee Buskes
eindigt zo: „Maar misschien is het wel
goed, elkaar zo nu en dan de vraag te
stellen: Bent u bereid te leven?" Ik
heb het gevoel dat wij in de krant af
en toe toch wel met die vraag bezig
zijn en met die vraag bj de mensen
aankomen.
Overigens is mijn band weer gelapt.
door Aldert Schipper
NOORDWIJKERHOUT
Gisteravond heeft een delega
tie van de conferentie over
racisme, die de wereldraad
van kerken deze week in
Noordwijkerhout heeft ge
houden, een bezoek gebracht
aan de zogenaamde illegale
buitenlandse werknemers, die
in Amsterdam in de Domini-
cuskerk verblijven. De dele
gatie werd geleid door de Ne
derlandse secretaris van de
zendingsraad, ds R. J. van der
Veen.
De delegatie had een steunverklaring
van de conferentie op zak, waarin de
afgevaardigden zich stellen naast de
illegalen en waarin de raad van ker
ken wordt opgeroepen door te gaan
met zijn veraet tegen de 1 november-
wet, die de conferentie „onrechtvaar
dig en onuitvoerbaar" noemt.
In de verklaring wordt onder meer
gezegd dat de buitenlandse werkne
mers bijdragen aan de welvaart van
West-Europa en dat hun komst hier
heen de verarming van hun eigen
landen heeft versneld. De conferentie
protesteert tegen vlagen van egoïsme
en vreemdelingenhaat, waar de bui
tenlandse werknemers onder te lijden
hebben en zegt dat hun rechten volle
dig erkend en gehandhaafd moeten
worden.
De conferentie wordt vandaag afge
sloten en heeft gisteren een groot
aantal aanbevelingen gedaan, die in
augustus worden voorgelegd aan de
leden van de wereldraad van kerken,
die dan in central comité bijeen zijn
in Genève. Naast de toestand in Zuid-
Afrika en Namibië, die een eerste
prioriteit in het werk van het pro
gramma tot bestrijding van het racis
me moet behouden zijn duidelijk
twee nieuwe belangrijke motieven ge
komen. Het is de strijd om de land
rechten van minderheden in talrijke
andere landen en de acties ten gunste
van de onaanraakbaren in India.
Duidelijkheid
Er zijn enkele punten duidelijk ge
worden in deze conferentie. De activi
teiten van het programma tot bestrij
ding van het racisme (PCR) blijven
volledige steun van de kerken genie
ten. In de bijeenkomst was een op
merkelijke eenstemmingheid op dit
punt. Dat kwam uiteraard mede
doordat de leden-kerken personen
hadden afgevaardigd, die gunstig
staan tegenover de activiteiten van
het PCR maar uit de afvaardiging
van deze mensen bleek op zichzelf al
dat de kerken niet achter het PCR
willen weglopen.
Voorts werd duidelijk dat het voorlo
pig uitgesloten blijft dat het PCR
geld uit zijn speciale fonds ter be
schikking zal stellen van gewelddadi
ge doeleinden. De Pakistaan Anwar
Barkat stelde weliswaar vast dat on
der de kerken een groeiend begrip
onstaat voor de onvermijdelijkheid
van het gebruik van geweld als mid
del om raciaal onderdrukte mensen
te bevrijden, maar de Oostduitse Eli
sabeth Adler, lid van het bestuur van
het PCR, haastte zich mee te delen
dat er geen kijk is op een verbreding
van de voorwaarden van het speciale
fonds, waardoor geweren gekocht
kunnen worden van kerkegeld.
Wel wilde de conferentie een grote
gift geven aan de Swapo, de bevrij
dingsbeweging van Namibië, tenein
de daarmee de solidariteit met deze
beweging tot uitdrukking te brengen.
Op de kerken gaat men een beroep
doen om elk jaar een speciale Nami-
bië-maand te houden. Ook wil de
conferentie een deputatie naar Nami
bië zenden teneinde het bewustwor
dingsproces te bevorderen. Volgens
de conferentie moet de bevolking van
Namibië in staat gesteld worden
weerstand te bieden aan de Zuidafri-
kaanse plannen met dat land; de we
reldraad moet de samenwerking tus
sen het westen en Zuid-Afrika bij het
maken van een kernbom aan de kaak
stellen. Op aandringen van de Pales
tijnse afgevaardigde voegde de confe
rentie hier ook Israël in, dat door het
westen zou worden geholpen bij zijn
kernwapenplannen. De Noorse theo
loog Per Loenning en enkele andere
afgevaardigden uit West-Europa
maakten evenwel bezwaar tegen har
dere uitspraken tegen Israël: Het
PCR moet daar eerst maar eens op
studeren, vond men.
De wereldraad zal, als de conferentie
in Noordwijkerhout haar zin krijgt, er
bij zijn leden-kerken op aandringen
het verzet tegen de apartheid aan te
merken als een „status confessionis".
Dat betekent dat verzet tegen apart
heid een onderdeel wordt van de ge
loofsbelijdenis van de christelijke
kerken. De conferentie besloot hier
toe na een besloten zitting, waarin
deelnemers uit Zuid-Afrika de gele
genheid kregen over hun situatie te
vertellen. Tijdens deze bijeenkomst
zou onder meer aangedrongen zijn op
boycot van de Zuidafrikaanse lucht
lijn SAL en op het instellen van in
reisvisa voor Zuidafrikaanse staats
burgers in de Westeuropese landen.
De werkgroep inzake buitenlandse
werknemers heeft de conferentie met
succes voorgesteld een beroep te
doen op de kerken, geld te geven aan
organisaties van gastarbeiders en fi
nanciën beschikbaar te stellen voor
educatief werk ten behoeve van zulke
arbeiders. Bijzondere aandacht vroeg
de conferentie voor de vrouwen van
buitenlandse werknemers en voor
hun kinderen. De conferentie gaf
steun aan plannen om speciale taak
groepen van raden van kerken op te
richten, die werken moeten voor bui
tenlanders. De Nederlandse raad van
kerken heeft al tot de instelling van
zo'n werkgroep besloten.
Van een onzer verslaaggevers
NUNSPEET Ds. L. J. Geluk te
Zwolle, de voorzitter van de gerefor
meerde bond in de Nederlandse her
vormde kerk, is ook voorzitter gewor
den van het contactorgaan voor de
gereformeerde gezindte (COGG). Hij
volgt prof. dr. K. Runia (geref. ker
ken) op, die drie Jaar voorzitter van
het COGG geweest is. De volgende
COGG-conferentie wordt 2 april 1981
gehouden in Nijkerk. Prof. Runia zal
dan refereren over „evangelisch, re
formatorisch en gereformeerd".
Bert Hoorn
Spelregels
,-r
Bert Hoorn
Spelregels voor overspeligen
De auteur tilt de taal boven het dualisme en de scheidingen uit,
ontworstelt in een vrolijke strijd de lol. het leven en het lieve lijf aan
de angsten en taboes, sex, dood. god Hij doet dil niet vanuit een
hoogte van iemand die er zelf boven staat maar als een gedreven
voorganger die er zelf het eerst doorheen gaat dwars door veel
verdriet en pijn.
Toch ontbreekt het in deze gedichtenbundel ook niet aan humor
en vitale vreugde over de liefde die met velen wordt gedeeld
pbk. ƒ21,90
(verkrijgbaar in de boekhandel)
UITGEVERIJ
Postbus 84176. 2508 AD 's-Gravenhage
waarin opgenomen: De Rotter
dammer, met Dordts Dagblad,
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leldse Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tamminga
Directeur ing. O. Postma
HOOFDKANTOOR
Postbus 859
1000 AW Amsterdam
Wibautstraat 131 Amsterdam
tel 020-913456
telex 13006
Postgiro 66 00 00
Bank Ned. Credietbank
Rekemngnr 23 00 12 574
REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 948
3000 AX Rotterdam
tel. 010-115588 (abonnementen
en bezorging)
tel 010-115588 (redactie)
tel. 115700 (uitsluitend voor
REGIO DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
2501 CC Den Haag
tel 070-469445
(abonnementen en bezorging)
tel 070-469445 (redactie)
tel. 070-468854 (uitsluitend voor
advertenties)
Parkstraat 22 Den Haag
REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND
(abonnementen en bezorging
Postbus 3
8000 AA Zwolle
tel. 05200-17030
Melkmarkt 56 Zwolle
Abonnementsprijzen
Per maand 16,98
Per kwartaal 50,95
Per half jaar f 101,90
Per jaar 201.60
Advertentietarieven op
aanvraag
Telefonische abonnementenop
drachten (zie adressen boven)
Opgave familieberichten 9-19 30
van maandag t/m vrijdag Op
zondag van 18-20 uur telef. 020-
913456.
Opgave mini-advertenties tel.
020-936868 of schrittoli|k aan'
Mmi-Adv afdeling, postbus 433
1000 AK AMSTERDAM
Adreswijzingen uitsluitend schril-
teli|k aan onze Amsterdamse
adressen.
KOPENHAGEN (LWI) Uit solidari
teit met de theoloog Hans Küng heeft
een Deens priester zijn functie als
pastoor in de Sint-Ansgarkerk neer
gelegd. „Zonder mij met de opvattin
gen van Küng volledig te vereenzelvi
gen, moet ik erkennen, dat tussen
zijn boeken en mijn opvatting van
het christendom verregaande over
eenstemming bestaat. Wanneer zijn
theologie voor de kerk onaanvaard
baar is, geldt dat ook van de theolo
gie waarop ik mijn pastoraat ge
bouwd heb," aldus lb Andersen.
Andersen is ook vicaris-generaal voor
bisschop Hans Martensen van Ko
penhagen. Hij heeft er geen gewe
tensbezwaar tegen, dat hij deze func
tie blijft uitoefenen, omdat het daar
bij hoofdzakelijk om organisatori
sche en administratieve dingen gaat,
en de bisschop vindt het ook goed,
dat hij als zodanig blijft.
ROTTERDAM De gereformeerde
gemeente in hersteld verband te Rot
terdam heeft aansluiting gevraagd
bij de christelijke gereformeerde ker
ken. De classis Rotterdam zal in au-,
gustus over deze aanvraafe beslissen.
Deze gemeente was de laatste van
een kleine groep, die zich in 1930
afscheidde van de gereformeerde ge
meenten onder leiding van twee pre-
dikanten, de gebroeders Daan en Jan
Overduin. De naam deed denken aan
de vier jaar tevoren ontstane gerefor
meerde kerken in hersteld verband
(Geelkerken en de zijnen), maar met
die groep bestond overigens geen en
kele relatie. De gemeente Giessen-
dam werd oud-gereformeerd, Slie-
drecht sloot zich onder de oude ds.
Jan Overduin in 1962 bij de christelij
ke gereformeerden aan, waarna Rot
terdam nog als enige gemeente over-
hleef.
In Rotterdam werd ds. Daan Over
duin na zijn dood in 1946 opgevolgd
door zijn zoon ds. P. Overduin. Deze
is nu 65 jaar en gaat met emeritaat.
De gemeente telt 300 mensen.
ADVERTENTIE
ONTDEKKINGSTOCHTEN DOOR DE LANDEN VAN DE
BIJBEL
Géén opgeschroefde „pelgrimsreizen", volgestopt met toe
ristische humbug en vrome kitsch, die beledigend zijn voor je
geloof én je gezonde verstand!
Wil TH eologlsch lerantwooide
A rchsologisch Interessants
C ulturael belangwekkende
I srael THACIR
R alzen
een boeiend programma van individuele en geheel verzorgde groepsreizen naar:
EGYPTE - ISRAËL - TURKIJE - GRIEKENLAND - ROME.
THACIR-Reizen zijn zeker niet geschikt voor iedereen, maar wél voor mensen, die
niet van plan zijn om zich heidense knollen voor christelijke citroenen te laten
verkopen!
Kortom: THACIR biedt reizen met een eigen karakter!
Bestel nog vandaag onze uitvoerige brochure zonder kleine lettertjes bij:
Oekumenlsche Reisstichtlng „THACIR", Europalaan 14, 3844 AV HARDER
WIJK. Telefoon: 03410-21989.
(U mag ons ook 's avonds en op zaterdag bellen. Wij zijn maar klein, daarom
moeten we beter ons best doen!)
Van de 2,8 miljoen „min of meer ac
tieve" protestanten behoren onge
veer 1,6 miljoen tot de evangelische
beweging, meer dan de helft dus,
meldt Idea, het nieuwsblad van de
evangelische alliantie, triomfantelijk
Die cijfers blijken gebaseerd te zijn
op een onderzoek van de socioloog
drs. J. H. Vos, £at wel heel erg met de
losse pols is gedaan. Als je eerst po
neert, dat de helft van alle „min of
meer Actieve" hervormden en gere
formeerden evangelisch is (zender uit
te leggen, waarom je op die helft
gekomen bent), en vervolgens „de
min cf meer actieve" leden van de
kleinere kerken en groepen allemaal
tot de evangelischen rekent, is er niet
veel sociologisch en rekenkundig in
zicht nodig op te begrijpen, dat het
totaal dan inderdaad boven de helft
ligt. Hoe het ook zij. het gaat aan de
rechterzijde van de kerk om grote
getallen. Idea schrijft erover:
Langzamerhand vinden drie ..bijbel-
getrouwe" stromingen in de Kerk el
kaar: de reformatorische orthodoxie,
de „evangelicals" en de opwekkings
beweging. Hoewel sterk verschillend
In geloofsbeweging, theologie en cul
tuur, hebben zij ontdekt één te zijn
op de centrale punten van het chris
telijke geloof (zoals: opstanding en
heerschappij van Jezus Christus en
inspiratie van de Heilige Schrift). De
drie stromingen zijn dikwijls als min
derheidsgroepen beschouwd en aan
geduid met termen als „ouderwets",
„sektarisch" en „piëtistisch". Maar
het ziet er naar uit dat de met derge
lijke etiketten geplakte stromingen
tezamen de meerderheid van het pro
testantisme vormen. Een meerder
heid is overigens geen garantie voor
waarheid. En als een meerderheid
niets uitstraalt, rijzen ernstige vra
gen. Maar in elk geval zou met zo'n
toch omvangrijke groepering meer
rekening gehouden kunnen worden
in bijvoorbeeld de berichtgeving.
Men kan zich afvragen waarom een
kleine anti-atoombomaktie van 150
mensen wél aandacht krijgt in het
NOS-journaal en de One Way Day
met zo'n 150.000 jongeren niet. Wat
men op het ogenblik ziet gebeuren, is
dat orthodoxe, confessionele en op-
wekkings-christenen zich aaneenslui
ten en zich bewust worden van de hen
gegeven mogelijkheden.
De opmars der evangelischen wordt
ook gesignaleerd door godsdienstso
cioloog dr. G. Dekker in Voorlopig.
Maar hij ziet in de Verenigde Staten
(waar al veel langer grote evangeli
sche bewegingen zijn) ook wat anders
gebeuren:
Er komen jonge of „wereldse evange
lischen", die wel degelijk de kenmer
ken van de evangelischen in het alge
meen vertonen (zoals het erkennen
van de autoriteit van de bijbel, de
noodzakelijkheid van een persoonlijk
geloof in Jezus ^bekering) en de be
hoefte aan evangelisatie) zij het
dat zij met betrekking tot die ver
schillende kenmerken hun eigen in
terpretatie hebben maar die op
alle terreinen een verbreding van de
evangelische theologie en cultuur be
werkstelligen. En dan zien we dingen
gebeuren die wij beslist niet gewend
zijn met de term evangelisch te ver-1
binden: er ontstaat een evangelisch
feminisme, we lezen van georgani
seerde evangelische homofielen, men
richt zijn aandacht op sociale en poli
tieke activiteiten en staat open voor
contact met het marxisme. Boven
dien zijn deze jonge evangelische^
afkomstig van of zij verbinden zich
weer met allerlei door de oude evan
gelischen genegeerde groepen zoals
de calvinisten en de wesleyanen,
maar ook de zwarten. Het is dus ken
nelijk mogelijk dat mensen, die uit
deze rechtse hoek afkomstig zijn, dit
allemaal doen. Je zou kunnen zeggen:
ook eigenlijk niet zo vreemd. ALs
links zegt dat geloof in Jezus wel
moet leiden tot een betrokkenheid op
deze wereld, waarom zou dit dan bij
rechts niet gebeuren? Wat betekent
dit nu voor de toekomstige godsdien
stige ontwikkelingen in Nederland?
Kijk van Bert Kuipers in Voor
lopig op de evangelischen.
Vanzelfsprekend niet dat het hier ook
zo moet verlopen; de culturele en
godsdienstige situatie van Nederland
en die van de Verenigde Staten ver
schillen immers sterk. Maar wél dat
een soortgelijke ontwikkeling niet
moet worden uitgesloten, zeker ook
gelet op de geluiden, die hierover in
Nederland op te vangen zijn. We zul
len met andere woorden meer aan
dacht moeten schenken aan de bewe
gingen ter rechterzijde van de kerken
en meer open moeten staan voor het
geen in en uit deze bewegingen kan
groeien. Dat betekent ook dat we
deze mogelijke toekomstige ontwik
kelingen niet moeten blokkeren met
onze beeldvorming en onze vaak anti-,
thetische houding.
Heidens
In Hervormd Zwolle is ds. G. Th.
Vollebregt ten strijde getrokken te
gen bepaalde alternatieve geneeswij
zen en macrobiotiek:
Wat bedoelde ik nu met „alternatie
ve geneeswijzen"? Zeker niet b.v. ho
meopathie in het algemeen en de
lezers(essen) van „De kleine dokter"
van dr. Vogel. Wél allerlei vormen
waarvan de herkomst me niet, óf juist
érg duidelijk is. Waar iets afgodisch
en betoverends aan vastzit: bepaalde
riten, gebaren, lichaamsbewegingen/
houdingen die duidelijk ontsproten
zijn aan niet-christelijke (vaak oer-
germaanse en/of oosterse) denkwerel
den. En daarbij denk ik persoonlijk
dan wél aan verschillende physio- en
psychotherapieën als die van: magne
tiseurs, wichelroedelopers, kastjes-
zetters, water- en oogkijkers, sensiti
vity-trainers. yoga-leraren, sommige
acupuncturisten etc. Onmerkbaar,
soms toch overduidelijk zijn er lijnen
die ons ongemerkt trekken naar het
pure heidendom; maakt men ook van
sommige geneeswijzen een nieuwe
cultus met alle bijbehorende hokus-
pokus. Bedoeld is: onderscheidt de
geesten, ontmaskert en onttroont de
machten ook op dit gebied. Kortom:
alles wat je ook in de geneeskunde
niet werkelijk mét Christus en tot
eer van God kunt doen, waarin het
alleen maar gaat om (de gezondheid
van) je-zélf: begin er niet aan! Wees in
elk geval op uw hoede! Datzelfde
geldt óók voor macrobiotiek (de
kunst om lang te leven). Alsof je dat
zélf in de hand hebt! Natuurlijk heb
ben we onze verantwoordelijkheden.
En wie van verse, onbespoten groen
ten, liefst uit eigen tuin, houdt, vindt
mij van de partij. Maarwanneer
het zaaien, poten, oogsten van groen
ten alleen (en heel fanatiek soms)
mag gebeuren onder bepaalde maan-
en sterrenstanden (en dat gebeurt!)
dan griezel ik. Want achter die semi-
medische/filosofische/religieuze lan-
ge-levenskunst zit duidelijk een
boeddhistische gedachte, onder
woorden gebracht door Ohsawa, een
groot man in deze cultus: „Macrobio
tiek is heel eenvoudig en allen kun
nen haar toepassen die zich oprecht
van hun geestelijke en lichamelijke
problemen wiilen bevrijden." Duide
lijk zélfveriossing.
Het 'LEVEN' DAT ONTKEND
MOET WORDEN
Als iemand achter mij aan wil
komen, die moet zichzelf
verloochenen en zijn kruis opnet
iedere dag, en mij volgen (Luka»
vers 23).
In het verhaal van Lukas heeft t
Heer eerst gevraagd: wie zeggei
mensen dat ik ben? Daarna hee
de discipelen gevraagd wat zij z
van Hem denken. Op Petrus'
antwoord: U bent de messias va
God, heeft Jezus zijn lijden, sten
en opstanding aangekondigd. En
volgt dit woord van het kruis en)
zelf verloochenen. Als je tenntim
achter Hem aan wilt komen, inzj
voetsporen wilt gaan. Je leven me
het zijne wilt verbinden. Als je dal
wilt, en dat zou best geloven
genoemd kunnen worden, dan het
dat een zeer bepaalde inhoud nL
jezelf verloochenen en dagelijksjj
kruis opnemen. Het woord voor
verloochenen betekent eigenlijk:
neen zeggen, ontkennen. Hetisee
uitermate sterke uitdrukking die
ogenschijnlijk niet erg past inde»
jaren van zelfbevestiging, in ditzg
ik-tijdperk. Of past dit woord dan
juist heel goed? Als we maar niet
denken dat dit woord gesprokens
om het evenwicht te bewaren tu»
je verdrukt voelen en voor jezelf
opkomen. Daar heeft het weinig
te maken. Het is een uniek woord
Het geldt voor de mens die zijnk
betrokken wil laten zijn op Jezut,
knecht van God. Die weet dat zij»
„leven" vaak neerkomt op
zelfhandhaving, in welke situatlj
ook, jezelf doorzetten zonder
rekening met iemand ook te ho
Dat kan hier niet. Daartegen di
neen gezegd te worden, wil je
tenminste achter Hem aan kon
Dat leven moet ontkend worde
mag er niet zijn, het heeft geen
van bestaan, het is in strijd met
mensenrecht.
UTRECHT (ANP) Het episcopaat
van de oud-katholieke kerk moet in
juli bekendmaken, hoe het de enkele
pastoors die de kerk nog heeft, over
Nederland wil verdelen, nu twee van
de twaalf geestelijken in gewone, be
taalde dienst per 1 juli met emeritaat
gaan. Er zijn voor hen geen opvolgers.
De pastoor van Arnhem en omstre
ken legt zijn functie neer alsook een
van de twee die in Utrecht staan. Het
is bijna zeker, dat bisschop Glazema-
ker van Deventer als pastoor gaat
werken in Arnhem, terwijl de achter
blijvende pastoor in Utrecht nu ge
heel Utrecht voor zijn rekening gaat
nemen. Andere parochies, buiten
Utrecht, die nu nog door de Utrechtse
geestelijken bediend werden, zullen
dan door andere pastoors worden be
streken.
Het aantal oud-katholieken loopt al
jaren terug. Volgens de laatste gege
vens zijn er in het hele land nog 3639
meelevende leden, verdeeld in 29 offi
ciële kerkplaatsen en zes staties. Men
is bezig leken meer in te schakelen,
ook in de eredienst. Ook zijn er nog
tien priesters en diakenen in buiten
gewone dienst, inclusief emeriti.
Van een onzer verslaggevers
VELP In opdracht van de stichting
Oost-Europa Kontakt is de Ingwer-
sen-jeugdbijbel in een oplaag van
30.000 exemplaren in het Hongaars
gedrukt. Deze kinderbijbels zijn be
doeld ter ondersteuning van het bij-
belonderwijs in Hongarije en onder
Hongaars sprekenden in omringende
landen. EO-Metterdaad heeft de helft
van de kosten voor haar rekening
genomen. Voor de andere helft voert
Oost-Europa Kontakt nog een actie.
Oost-Earopa Kontakt is een interker
kelijke stichting (met vooral wortels
in de Nederlands gereformeerde ker
ke), tot steun aan de Hongaars spre
kende gereformeerde kerken in Hon
garije, Roemenië en andere landen.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Amsterdam: W. deG
te Dokkum; te Arnemuiden (toez
S. A. de Knegt te Barneveld; te H
land: A. Schipper te Willemstad,
Zevenhuizen (ZH): D. Driebergen
Enter, Ds. Driebergen is niet bei
pen te Buitenpost (verb.ber.).
Aangenomen naar Hemmen (to
H. Westerink te Driel: naar Aj
scha (toez.): F. W. G. den Aren
Odoom-Valthermond.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Gouda: B. J. F. I
te Groningen-Zuid.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Arnhem: E. Venema
Drachten; te Mijdrecht, Sprangd
pelle, Rilland-Bath, Oud-Beijeihi
Leerdam, Oudemirdum, Herkin
Scherpenisse en Capelle aan denii
sel: J. J. Tanis, kand. te Sommelsdj
James Mange
Het moderamen van de generale
node van de Nederlandse hervora
kerk heeft minister Van der Klaa:
gevraagd, druk uit te oefenen o;
Zuidafrikaanse regering, om de v
trekking van het doodvonnis van
24-jarige zwarte Zuidafrikaan Jam
Daniel Mange te voorkomen. I
werd op 15 november 1979 ter di
veroordeeld wegens hoogverraad
bestond volgens de aanklacht uit)
voorbereiden van een gewapen
overval op een politiebureau en e
gerechtsgebouw. Bij zijn arresta
had Mange echter geen wapens
bezit. Zijn verzetsactiviteiten vero
zaakten geen letsel aan personen
zaken en hij heeft nergens in Z
Afrika wapens of explosieven
bruikt. Zijn doodvonnis wordt
ook vooral gezien als een waarsd
wing, bestemd voor de tegenstand
van het apartheidsregime.
BONN De Westduitse bisscl
penconferentie heeft ontkend
haar voorzitter, kardinaal Hoeffa
de hand heeft gehad in aanslagen
abortuscentra in Hamburg en I
men. Volgens de leiding van
centra waren de aanslagen terug
voeren op de felle anti-abortusca
pagnes van de rk kerk.
ADVERTENTIE
Hans Werkman
HET HART OP TAFEL
238 blz.. geril 28.25
Ervaringen en teilen rondom hartoperaties
Oezer dagen verscheen de 2e druk va- 1
belangwekkende boek geschreven door rem*
oie zeil in Houston geopereerd werd. M.HU
prof. dr. P. J. Kuljpers, hartchirurg.
Ds. M. C. Stubbe
THUIS IN EEN TEHUIS?
100 blz12.95
Hel pastoraal in een verzorgingstehuis.
Op voortreffelijke wijze verwoordt de au
haar ervaringen mei bejaarden die in een
jaardencentrum gaan wonen
Jan van Lammer
DE INRICHTING
164 blz.. t 20.25
Dagboek voor m/n Oochrert/e Auiotxografc"
verslag van de auteur over zijr. emannjd
tijdens een onvnjwilhge opname in een psych*
Irische inrichting. Met behulp van zijn vrouw»?
hij slap voor slap de weg lerug al naar er
zinvol mens zijn
Dr. P. H. Eaaer
124 blz.. 14,50
Dil boek word regelrecht 'vanuit de prak#
geschreven. Om hen terzijde te slaan &e cd-
tacten onderhouden met verslaafden, zoctf#
werk zo zinvol mogeHk gedaan kan worden
Verkrtfabaar in de boekhandel
n