Conferentie over racisme
schetst sombere beelden
Evangelischen willen
'Melbourne' corrigeren
Uit brieven van lezers
Bisschoppen
Guatemala:
'Dialoog is
onmogelijk'
De Oranjeliefde
van een bijbelshop
Trouw
EINDEXAMEN
KAMPEN
Conferenties
G<
VANDAAG
VOORBIJGA!
DONDERDAG 19 JUNI 1980
TROUW/KWARTET
JNDI
door Aldert Schipper
volg is dat onze mensen door het
leger worden mishandeld en gedood,"
aldus Longid.
NOORDWIJKERHOUT Afred Nzo, de vertegenwoordiger van het African National Klachten
Congress in de racismeconferentie die de wereldraad van kerken in Noordwijkerhout houdt,
heeft gisteren gezegd dat hij de stemming in de Tweede Kamer voer Nederlandse aansluiting
bij het olie-embargo tegen Zuid-Afrika diep op prijs stelt. Hij zei te hopen dat de Nederlandse
minister van buitenlandse zaken deze beslissing ten gunste van het volk van Zuid-Afrika niet
naast zich neer zal leggen.
Holland speelt ten aanzien van Zuid-
Afrika een speciale rol, zei Nzo. Hij
herinnerde aan de eeuwenoude rela
tie die Nederland sinds de dagen van
Van Riebeeck met Zuid-Afrika heeft.
Dit jaar werd de landing van Van'
Riebeeck herdacht met de executie
van een jonge zwarte, vertelde Nzo.
Hij zette uiteen dat olie de militaire
voertuigen aandrijft, „die onze kinde
ren doden. Omdat olie strategisch zo
belangrijk is. hebben wij de bom ge
legd bij de raffinaderijen Sasol I en
H". Nzo vergeleek het geweld dat
tegen de zwarte inwoners van Zuid-
Afrika geoefend wordt met de Hitler-
tijd in Nederland en hij voegde er aan
toe dat het westen de wapens levert
'aan het regime dat ons doodt'.
Het Afrikaans nationaal congres
heeft in de tien jaar dat het wereld
raadprogram tegen racisme bestaat
enkele malen geld ontvangen uit het
speciale fonds. Dat geld is steeds ge
bruikt voor humanitaire doeleinden,
zoals de school waar jeugdige vluch
telingen hun opleiding kunnen voort
zetten. Het ANC houdt zich boven
dien bezig met guerilla-acties in Zuid-
Afrika Alfred Nzo verwacht voorlo
pig niet geld van de kerken te kunnen
ioskrijgen voor gewelddadige acties
met het doel de regering in Pretoria
omver te werpen. „Maar we zouden
meer dan gelukkig zijn, wanneer de
kerken ten minste inzien dat geweld
de enige oplossing is om een einde
aan het leed van onze mensen te
maken."
Pers
De Namibische Anglicaanse bisschop
Colin Winter beschuldigde gisteren
de westerse pers van racisme. „Als er
een Manke in Zuid-Afrika gedood
wordt staat dat op de voorpagina's
van de westerse kranten, maar wan
neer Zuid-Afrika duizend doden
maakt in een vluchtelingenkamp van
de Swapo in Angola wordt er bij
gezegd dat de Swapo. de Namibische
bevrijdingsbeweging, communistisch
georiënteerd is. De correspondenten
die in Johannesburg zitten doen geen
enkele moeite om de waarheid aan
het licht te brengen. De pers slaagt er
in om van de slachtoffers de agres
sors te maken en van de aanvallers
maakt de pers slachtoffers". Volgens
de bisschop is er geen twijfel aan dat
de Swapo in Namibië de overweldi
gende meerderheid zou halen, wan
neer daar verkiezingen onder VN-con-
trole gehouden zouden worden. Hij
noemde de westerse houding tegen
over het volk van Namibië „verraad".
„Jullie moesten eens inzien wat voor
een regime in Zuid-Afrika zit, dat
onze mensen in Namibië er onder
houdt. Wanneer dit in Nederland zou
gebeuren, zouden jullie het geen vier
entwintig uur uithouden".
Op deze manier ziet men hier in deze
conferentie een lange rij van mensen
voorbij komen, die op de een of ande
re manier gewond zijn doordat zij
behoren tot een culturele of etnische
minderheid. De een na de ander doet
een beroep op de kerken, omdat die
zo ongeveer hun laatste hoop zijn om
aan hun lot een eind te maken. Maar
net is de vraag of de kerken daartoe
in staat zijn, zo zij al bereid zijn hun
handen uit de mouwen te steken. De
tijd van de gemakkelijke strijd tegen
het racisme is definitief voorbij. De
Amerikaan Howard Dodson, staflid
van het in Atlanta gevestigde Institu
te of the Black World, liet zich uitzon
derlijk sceptisch uit. „In de jaren
zestig en zeventig zijn zowat alle raci
aal onderdrukte groepen zich van
hun situatie bewust geworden. Zij
hebben hun eigen waarde duidelijk
aan de orde gesteld, maar dit heeft
geleid tot meer verfijnde onderdruk
kingstechnieken. Vooral in de VS is
daardoor de strijd tegen racisme veel
ingewikkelder geworden."
Dinsdagavond kregen de gedelegeer
den naar de racismeconferentie een
presentatie van racisme in Nederland
voorgeschoteld. Door een gebrekkige
voorbereiding wist een forum, geleid
door Dr. Marga Klompé de aandacht
van de afgevaardigden niet lang vast
te houden. Bovendien ontwikkelde
zich een discussie tussen haar en Ik-
voswerker Abu Menedi over de mate
van gewettigdheid van kerkelijke ac
ties ten behoeve van de illegale gast
arbeiders, die grotendeels voorbij
ging aan de spaarzame belangstellen
den in de zaal.
GUATEMALA (ANP) Dertien Gua
temalteekse bisschoppen hebben in
een herderlijke Lïrief verklaard dat er
in Guatamala geen ruimte, meer is
voor dialoog. De menselijkheid ver
keert volgens hen in een diepe crisis;
PATTAYA (Thailand Zending in een wereld vol honger, lijden en onderdrukking maakt de men^^^nomen.°!ïtoinóomt. ver
verkondiging van het evangelie niet minder dringend. De crisis in de wereld is vóór alles een volgt en martelt en zelfs ujken wor-
geestelijke crisis. Het evangelie houdt rekening met de gehele mens, zijn lichaam en geest. Met den °p krankzinnige wijze verminkt
deze visie opende Gottfried Osei Mensah, secretaris van de Lausanne-commissie voor 5MÏ5SK! eneèmanint
wereldevangelisatie de vergadering in Pattaya aan de kust van Thailand. 700 „evangelicals" leerd", aldus 'de brief,
uit de wereldwijde kring van zending en evangelisatie zijn hier van 16 tot 27 juni bijeen onder
het thema „Hoe zullen zij horen?"
Landrechten
In de strijd tegen racisme neemt het
gevecht om landrechten een plaats In
die steeds belangrijker wordt. Dat
bleek gisteren, tijdens de derde dag
van de conferentie. Een zestal verte
genwoordigers van onderdrukte min
derheden voerde in een forum het
woord en dat ging bijna uitsluitend
over dat onderwerp
De Indiër Dommaiur Thimarayappa.
een zogenaamde onaanraakbare, leg
de aan de gedelegeerden het pro
bleem van deze groep voor, die in
India sociaal het laagst en econo
misch het zwakst zijn. Hij vertelde
hoe deze mensen door hun geboorte
er toe veroordeeld zijn een bepaald
soort kleding te dragen, in het sme
rigste deel van het dorp of van de
stad te wonen en buiten de Hindoe
tempel gesloten zijn. De Indiër riep
de conferentie op om zijn mensen te
hulp te komen. Eenzelfde appel deed
de Ceylonees G. Rajagopal, een lid
van de Tamil-sprekende minderheid,
die van Indiase afkomst is. Na eeu
wenlange onderdrukking kregen deze
mensen na de oorlog burgerrechten,
maar die zijn hun Inmiddels alweer
afgenomen.
De Philippino R. Longid riep uit dat
zijn mensen tot zwervers in hun eigen
land gemaakt zijn. Hij komt uit een
minderheidsgroep op het eiland Min
danao en vertelde dat de 100.000 le
den van deze stam net toevallig op
een stuk land wonen, waar de Philip-
pijnse regering een van de grootste
waterkrachtdammen van de wereld
heeft gepland. Het gevolg is dat hij en
zijn stamgenoten het land van hun
voorouders moeten verlaten. Longid
zei dat eigenlijk zijn broer op de con
ferentie had moeten verschijnen,
maar deze was verhinderd door een
proces, dat hem was aangedaan om
dat hij het kerkelijk verzet tegen de
deportatie leidt In de Philippijnen
heerst al jaren de staat van beleg. Het
resultaat is dat de multinationale on
dernemingen vrij hun gang kunnen
gaan. „De kerken hebben gebeden,
brieven geschreven, gedemonstreerd
en gepreekt om de staat van beleg
opgeheven te krijgen, maar het ge-
door A. J. Klei
Een lezer stuurt me het
Oranje-nummer van „Hervormd
Zuid Hervormd Rotterdam",
een ter gelegenheid van de
dertigste april vervaardigde extra
editie, die blaakt van
Oranjegezindheid en
vaderlandsliefde en waarin ook de
genegenheid voor de eigen stad
niet onder de kerkbanken
gestoken wordt.
Zulk een speciale uitgave dient
natuurlijk bekostigd te worden.
Een aanzienlijke bijdrage hiertoe
leveren de adverteerders. Het
aardige van deze belangrijke
volksgroep is, dat zij er altijd naar
streven, hun waren aan te prijzen
op een wijze, welke zoveel
mogelijk is aangepast aan de
omgeving waarin deze aanprijzing
plaats vindt.
Nu kan ik niet zeggen dat het alle
adverteerders in het
Oranje-nummer van „Hervormd
Zuid Hervormd Rotterdam"
gelukt is, in hun wervend proza
een duidelijke heenwijzing naar
de troonswisselilng te vlechten.
Sommigen doen een aardige
poging in die richting, maar deze
verbleekt geheel bij de tekst,
waarmee de steller van de
advertentie van een in Charlois
gevestigde bijbelshop voor de dag
komt. We worden, uiteraard,
opgewekt een bijbel te kopen en
dit geschiedt dan in de volgende
bewoordingen:
„Wat „Oranje" is voor Nederland
is „Het Levende Woord" voor deze
verlorengaande wereld!"
Het zal duidelijk zijn dat „Oranje"
staat voor gans ons vorstenhuis en
ik neem aan dat met „Het
Levende Woord" de ganse Heilige
Schrift wordt bedoeld. Over dit
laatste heb ik even geaarzeld,,
omdat elders in de advertentie een
prijsverschil van vier gulden
tussen de bijbel en het Levend
Evangelie aangegeven wordt.
Je moet er als houder van een
bijbelshop maar opkomen: wat de
Oranje's betekenen voor ons land,
betekent de bijbel voor deze
verlorengaande wereld. Uit de
artikelen in dit bijzondere
nummer van „Hervormd Zuid
Hervormd Rotterdam" treedt
duidelijk de opvatting naar voren,
dat het huis van Oranje veel voor
on3 land betekent, en op grond
daarvan trek ik de conclusie dat
ze in de bijbelshop te
Rotterdam-Charlois van oordeel
zijn, dat de bijbel van veel
betekenis is voor de wereld.
Toch bekruipt me bij zorgvuldige
lezing van deze reclametekst de
vrees, dat de bijbelshophouder de
waar die hij zo vrijmoedig
aanbeveelt, niet grondig kent. Hij
gaat er althans volledig aan
voorbij dat de bijbel het heeft over
èén Naam die tot behoud gegeven
is, en die naam luidt niet:
Oranje. Ik kan 't ook niet helpen.
Van een medewerker
„Meer dan 2,7 miljard mensen
meer dan 2/3 van de mensheid
kennen het evangelie nog niet. Wij
waarin opgenomen: Oe Rotter
dammer, met Oordts Dagblad,
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leidse Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tamminga
Directeur ing. O Postma
HOOFOKANTOOR
Postbus 859
1000 AW Amsterdam
Wibautstraat 131 Amsterdam
tel 020-913456
telex 13006
Postgiro 66 00 00
Bink Ned Credietbar.k
Rekeningnr 23 00 12 574
Gemeentegiro Amsterdam
X11000
REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 948
3000 AX Rotterdam
tel 010-115588 (abonnementen
en bezorging)
tel 010-115588 (redactie)
tel 115700 (uitsluitend voor
advertenties)
Westblaak 4
Rotterdam
REGIO OEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
2501 CC Den Haag
tel 070-469445
(abonnementen en bezorging)
tel 070-469445 (redactie)
lel 070-468864 (uitsluitend voor
advertenties)
Parkstraat 22 Oen Haag
REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND
(abonnementen en bezorging
Postbus 3
8000 AA Zwolle
lel. 05200-17030
Melkmarkt 5è Zwolle
Abonnementsprijzen
Per maand 16.98
Per kwartaal f 50.95
Per half laar 101.90
Per jaar 201.60
Advertentietarieven op
aanvraag
Telefonische abonnementenop
drachten (Zie adressen boven)
Opgave familieberichten 9-19.30
van maandag t/m vrijdag. Op
zondag van 18-20 uur telef 020-
913456.
r Opgave mini-advertenties tel
020-936868 ol schri»teli|k aan
Mim-Adv aldelmg, postbus 433
1000 AK AMSTERDAM
Adreswijzmgen uitsluitend schril-
lelijk aan onze Amsterdamse
adressen
schamen ons dat zovelen verwaar
loosd werden, dat is een voortdurend
verwijt aan ons en de gehele kerk.
Toch is nu in vele delen van de wereld
een ongekende openheid voor de
Here Jezus Christus waar te nemen.
Wij zijn ervan overtuigd dat nu de
tijd gekomen is voor de verlossing en
bevrijding van de tot nu toe onbereik-
ten en zich opnieuw in te zetten voor
wereldevangelisatie".
Dit is een gedeelte van de tekst van
de „Verbintenis" die meer dan 3200
afgevaardigden op het grootste we
reld-evangelisatiecongres in de ge
schiedenis in 1974 in Lausanne onder
tekenden. Na dit congres werd. de
Lausanne-commissie voor wereld
evangelisatie gevormd, die in alle de
len van de wereld regionale en natio
nale werkgroepen 'vormden om de
Lausanneverbintenis door studie en
praktijk tot uitvoer te brengen.
Opdracht
„Pattaya" is dan ook geen zendings
conferentie zoals in Melbourne vorige
maand, maar veel meer een werkbij
eenkomst om de resultaten van de
werkgroepen uit de gehele wereldvbij
elkaar te brengen. Deze bijeenkomst
van „evangelicals" wil onderstrepen
dat de door Christus gegeven zin-
dingsopdracht om het evangelie on
der alle volken te verkondigen ook in
jaren '80 onverminderd van kracht
blijft. Vooral de laatste jaren is geble
ken dat in vele delen van de wereld
zeer grote belangstelling is voor het
evangelie. Volgens berekeningen ko
men er dagelijks 60.000 christenen bij
en worden er elke week 1.400 nieuwe
christelijke gemeenten gevormd.
Naast een groot onderscheid is er in
Pattaya ook een belangrijke overeen
komst met de zendingconferentie in
Melbourne. In dezelfde Lausanne
verbintenis lezen we: „De armoede
van miljoenen mensen schokt ons
allen. Wij zijn ontsteld over de on
rechtvaardigheid, die deze armoede
veroorzaakt. Diegenen onder ons die
in welvaart leven, namen op zich een
eenvoudige levensstijl te ontwikke
len om zodoende royaler bij te dragen
aan hulp en evangelisatie."
Het bestrijden van het onrecht en de
hulp aan miljoenen vluchtelingen en
hongerigen mag echter niet ten koste
gaan van de noodzaak het evangelie
te verkondigen. Ook in het welvaren
de westen zijn miljoenen mensen
geestelijk arm en wij doen hen on
recht door het goede nieuws van
Christus' verlossing te onthouden.
Traditie
1980 lijkt een belangrijk jaar te wor
den voor de zending: een wereldzen-
dingsconferentie in mei in Melbour
ne. een beraad voor wereldevangeli-
satie m Pattaya. Beide samenkom
sten worden gehouden in de traditie
van de eerste wereldzendingsconfe-
rentie in Edinburgh in 1910, die een
begin heeft gemaakt met de wereld
wijde samenwerking op het gebied
van zending en evangelisatie. Toen
bracht John Mott 1200 mensen bijeen
die bijna alle protestantse zendings
organisaties vertegenwoordigden on
der het thema „Evangelisatie van de
wereld in deze generatie". Deze op-
dracht voor evangelisatie van de ge
hele wereld is nog niet voltooid, maar
ook niet mislukt zoals sommigen
doen voorkomen.
Waarom echter nu twee verschillende
'conferenties? De zendingssecretaris
van de wereldraad van kerken Emilio
Castro sprak in 1973 in Bangkok over
„het einde van het zendingstijdperk"
en „het begin van de wereldzending".
Men ziet daarin tezeer een accent op
vrijblijvende dialoog dan op verkon
diging, meer op politieke en sociale
bevrijding dan op verzoening met
God, zelfs stopzettihg van de wereld
zending in plaats van uitbreiding.
De deelnemers aan het beraad in Pat
taya vinden dat „Melbourne" te veel
nadruk legde op het goede nieuws
voor (materieel) armen terwijl het
evangelie toch ook zegt: „De waar
heid zai U vrijmaken" wat volgens
hen verder gaat dan bevrijding uit
armoede. Zij willen met hun bewe
ging voor wereldevangelisatie in die
zin een correctie aanbrengen, omdat
bij alle nood in de wereld de opdracht
tot evangelieverkondiging juist nu
alle voorrang blijft behouden.
Al jaren is Guatemala het toneel van
geweld. Volgens Amnesty Internatio
nal vonden de afgelopen tien jaar
20.000 mensen een gewelddadige
dood. De bevolking heeft geen ver
trouwen meer in nieuwe verkiezingen
omdat de beste mensen uit de politie
ke partijen, de vakbonden, de volk
sorganisaties en de kerk allang zijn
vermoord.
De bisschoppen schrijven dat de kerk
evenzeer is ondergedompeld in het
ontstellende lijden van het volk. Ze
geven tal van voorbeelden van ver
volging van de kerk, het vermoorden
en martelen van priesters, catechis
ten en andere christenen. Priesters
worden bewaakt, hun-preken geno
teerd en hun activiteiten gecontro
leerd. Deel van 4e vervolging is een
lastercampagne tegen bisschoppen,
priesters en religieuzen met het doel
tweedracht te zaaien in de kerk. De
brief wijst uitdrukkelijk de beschul
diging van de hand dat de kerk een
instrument van het communisme zou
zijn. De kerk steunt geen enkele ideo
logisch systeem, maar wil meewerken
met alltTmensen die openstaan voor
„constructieve dialoog en die oprecht
zoeken naar rechtvaardige oplossin
gen voor de ernstige situatie die ons
kwelt".
Het aanbod tot medewerking wordt
in Guatemala uitgelegd als een voor
zichtige opening van de kerk naar het
volksfront dat zich daar naar het
voorbeeld van Nicaragua aan het vor
men is en waartoe thans ook de Indi
aanse bevolkingsgroep is toege
treden.
De brief van de bisschoppen van Gu
atemala komt vlak voordat zondag in
Rome broeder Pedro de Betancur
„zalig" zal worden verklaard
Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op. in deze krant gelezen
berichten, artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten,
oproepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te
worden). De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor Hierover of over
het niet plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas niet corresponde
ren. Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw. Postbus 859,1000
AW Amsterdam. Bij publikatie worden naam en woonplaats van de schrijver
vermeld.
ADVERTENTIE
Dezer dagen
verschenen:
HANS BOUMA
Je bent
meer waard
dan je denkt
ijresprekken met
jongeren
na hun examen
60 blz-, 7,90
Hans Bouma schrijft: „Ik wil met je praten over de
vraag, wie je werkelijk bent en over de fantastische rol,'
die je op deze aarde mag spelen."
Een boekje dat de taal van de jeugd spreekt
korf - kernachtig - fris
Verkrijgbaar in de boekhandel
Van Agt/Kernenergie
Dat is nog eens onverbloemd en echt
onthullend taalgebruik. Uw krant no
teerde op 14 juni de uitspraak van
onze premier: ,.Ik zelf ben al van die
noodzaak (bedoeld is het gebruik van
kernenergie) overtuigd, maar in Ne
derland is eerst een brede maat
schappelijke discussie nodug om dit
het volk in te prenten." Overduidelijk
is dat de maatschappelijke discussie
geen discussie is; de uitkomst staat al
bij voorbaat vast. Het enige doel is de
bevolking in te prenten, dat kerne
nergie nodig is. Onze complimenten
aan Van Agt voor de duidelijkheid
die hij schept. Wat de zaak zelf be
treft: de bevolking moet zich niet
laten misleiden door de uitspraak
van Van Agt dat kernenergie nodig
zou zijn. Ook Van Agt weet heel goed
dat er verschillende scenario's ter dis
cussie staan, waarin kenenergie geen
enkele bijdrage levert aan onze ener
gievoorziening. Tenslotte: wanneer
Van Agt ons kernenergie tracht aan
te praten, misbruikt hij zijn macht,
omdat hij hiermee alleen industriële
belangen dient. De gezondheid van
ons en onze kinderen wordt door hem
kennelijk van minder belang geacht.
Uit net feit dat Van Agt in zijn positie
uitspraken doet als boven aange
haald, blijkt dat hij de hem toever
trouwde verantwoordelijkheid niet
kan dragen; hier worden de belangen
van het volk niet gediend. Dit is de
context waarin steeds meer mensen
en ook wij zelf besluiten over te
gaan tot acties van burgerlijke onge
hoorzaamheid.
Kampen Willem van Halem en
Jan den Hertog
Bijbels museum
Naar mijn mening heeft het Bijbels
Museum de gulgevende achterban
hoofdzakelijk bijbelgetrouwe refor
matorische christenen een enorm
slechte dienst bewezen, zo er sprake
is van „dienst", met de expositie over
feministische theologie. Zolang de
kerk echt Gemeente van Jezus Chris
tus wil zijn, zal ze niet toestaan dat
één kleur van het bijbels spectrum er
uitgelicht wordt, waardoor het wit
(alle kleuren nodig hebbend) gebro
ken wit wordt. Niet de zogenaamde
conservatieve christenen verkleuren
de zaak, wèl mevrouw Strikwerda, ds.
Bijlsma en vele anderen, die op deze
manier gaan polariseren. Dit strijdt
tegen de universaliteit van de Heilige
Schrift.
buitenlandse zaken, de heer Van der
Klaauw, die het topoverleg in Venetië
bijwoonde. Ik weet niet zeker, maar
ik heb wel vermoedens, wat. u het
plaatsen van deze foto heeft ingege
ven. Niettemin, ik denk dat u als
dagblad met toch enige pretentie
keuzes dient te doen, het één of het
ander. Er bestaat reeds een „Privé" in
Nederland en ik durf te stellen, dat
het merendeel van de Trouw-lezers
aan een „koersverandering" geen be
hoefte heeft.
F. A. Dozy-Wi jngaard
Elp
Enschede
H. A. Godschalk
JTPI
mini
kijk
mei
as g
nik L!
vei
uru
oi
„Jem
pgel
NIET GEÏSOLEERD
Het slot van het verhaai van
Handelingen 3, voorzover het
verlamde man betreft, is
veelzeggend. Er staat:
ging met hen de tempel binneiT
lopende en springende en God
lovende" (vers 8). Daarmee isL^
verhaal ook begonnen: „Petrusi
Johannes gingen op naar de
tempelWe begonnen deze»
met de opmerking dat 't zo gewtx
was na Pinksteren. Dat leek het«
Nu moeten we onze opmerking
corrigeren. Het was helemaal niet |N
gewoon. Dat is nu gebleken. n
Pinksteren, de kracht van de levj t
Heer door de Geest, ging schuil li
gewone. Door de Schone Poort
gaande heeft zich iemand bij de
apostelen gevoegd. Iemand die dj aai
eigenlijk niet kon, vanwege z'n ^UJ
verlamming. Maar nu is dat andg k
Hier komen we een diepe zin van
wonder in dit verhaal op 't spoor,
Wonderen zijn tekenen. Er zulleni
dat moment wel veel meer
gebrekkige mensen her en der in
Jerusalem gezeten hebben. May
deze man moet een teken hiervan
zijn: een mens ontvangt geneziii
redding van zijn leven ergens tot,
namelijk om weer echt mens tei(| ,n j
En dat echt mens zijn komt uitiap
gewone van de tempelgang omtt
bidden. Om met God te sprekenoj)?
z'n leven verbonden te weten roet
God. En „met G.OD//, DAT
BETEKENT: met al die
tempelgangen», met al die
samen wat te bespreken hebl
God. Hij ging met hen de temptf
binnen. Dat wil zeggen die plaati (bwu
waar al die mensen al waren en
alsnog binnen kwamen. Je wor*
geïsoleerd geholpen, maar om
te zijn. Bij het grote gebeuren
Gos en de mensen. Het
woord en antwoord, van het
waarin zich de echte
mensengeschiedenis voltrekt,
de heerlijkheid Gods. Vandaan
loopt te loven.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Bedankt voor Rijssen (toez.): J.M
land te Bameveld; voor Voors
(toez.): R. A. Witvoet te 1
GEREP. KERKEN
Beroepen te Nieuwleusen:
Brcersma te Grootegast; te 1
dam-West: H. Peper te Ren!
Enschede: C. W. de Bruijne t
huizen en C. A Verhoog te F
GEREF. KERKEN (VRUG.)l
Beroepen te Zaandam te
veen: F. v.d. Pol, kand. te I"
Nationale bijbelweek
in januari 1981
UTRECHT (ANP) „Steek je licht
op met elkaar" is het thema van de
derde nationale bijbelweek, die zon
dag 25 januari wordt gehouden.
De bijbelweek richt zich met name
tot degenen, die wel een bijbel In huis
hebben, maar er niet goed weg mee
weten of er niet toe komen de bijbel
te lezen. Het thema is gekozen naar
aanleiding van de bijbelgedeelten Je-
saja 8 vers 23 tot 9 vers drie en
Mattheüs 4, de verzen 12 - 23.
Het is de bedoeling, dat het thema
zondag 25 januari wordt toegelicht en
dat mensen uit verschillende kerken
elkaar de week daarna thuis rondom
het thema ontmoeten. De raad voor
contact en overleg betreffende de bij
bel (RCOB), die de bijbelweek organi
seert, biedt daarbij als hulp een set
vouwbladen aan.
Foto minister
Op de voorpagina plaatste u zaterdag
14 Juni een foto van onze minister van
De nieuwe internationale econo
mische orde (NIEO) en de grondsla
gen van de Quaker-beweging, m.m.v.
David Gray, 14-19 juli, Woodbroo-
kerswerk, Barchem (tel. 05734-443).
De stad van Axen, over omgaan
met mensen, 14-19 juli, oecumenisch
vormingscentrum Hedenesse (tel.
01179-1654).
0 Wat betekent het vrouw te zijn,
voor vrouwen tot 45 jaar, 7-11 juli,
Ons Erf, Berg en Dal (tel. 08895-1744).
Charismatische retraite o.l.v. Kees
Pronk te Oirschot. 16-21 juli. Inl. tel.
04987-2^54.
NED. GEREF. KERKEN
Beroepen te Doesburg-Velj
Louwerse te Hengelo (Ov.).
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepbaar H. B. Hi
kand. Kam gras 69, Veenem
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Apeldoorn, Bodegm
Rotterdam-Zuid, Groningen, Hi
stede, Westzaan, Terwolde: J. I
nis, kand. te Sommelsdljk.
Ds J. van Amstel
Te Huizen is overleden de herva
emeritus-predikant J. van Am
Hij werd 94 jaar. Van 1923 tot
emeritaat in 1951 stond hij a
volgens in Oosterwolde (GlcU,
ten. Groot Ammers, Voorttu I
Vuursche, Linschoten, Hierden.1
velaken en Eemnes-Buiten. Ds
Amstel was verscheidene jaren s
taris van de gereformeerde zend
bond en lid van de raad voa
zending van de hervormde keft
Ds J. ten Hove
Op 80-jarige leeftijd is overleden
ten Hove te Den Ham. Ds Tenl
studeerde in Kampen en werd in
predikant van de gereformeerde
te Gees in Drenthe. Daar ging I
1946 met een deel van zijn genu
over naar de gereformeerde fa
(vrijgemaakt). In 1948 verwisseld
deze gemeente voor Temeuzeni
1953 ging hij naar Mussel, waarl
in 1970 emeritaat werd verleend
de gereformeerde kerken (w
maakt) was hij enkele malen sp
lid en curator van de theoloCT
hogeschool en secretaris van de;
dikantenvereniging.
Yoder
In de eerste week van Juli
Amerikaanse doopsgezinde tbed
John Howard Yoder op een reist
West-Europa enige dagen in Ne
land verblijven. Prof. Yoder is in
derland geen onbekende, onder!
door zijn boek „De politiek vtf
kruis". Op dinsdagavond 1 juli
Yoder in de doopsgezinde kerk,'
gel 452 te Amsterdam, als gastvtf
doopsgezinde zendingsraad root
langstellenden van binnen en ba
de doopsgezinde broederschap
visie geven op de oecumenische i
atie naar aanleiding van zijn W
dingen tijdens de wereldzending»
ferentie, vorige maand in Melbotl
Kleine groei baptisten
Van een onzer verslaggevers
ARNHEM Het ledenaantal
unie van baptistengemeenten
derland is in 1979 gestegen vaniU
naar 11.951. De groei is de lan
twee jaar niet meer zo sterk als w
gaande jaren. De unie telt 81
ten, die samen 51 voorgW
hebben.