Dansen uit Zuid-lndia Michaels Jugend en Heimkehr boeiend en onbegrijpelijk Rijk aangekleed spektakel Soldatenmis nieuw meesterwerk Harlekijn Orkest nog wat netjes Waaromuvoor een doorlopendkrediet beter naar een bank zoals deNMB kunt gaan. Tamminga winnaar orgelconcert Nieuwe boeke Het mystieke levenswerk van Stockhausen I MAANDAG 16 JUNI 1980 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET door Ralph Degens AMSTERDAM Het is nog nooit voorgekomen dat een componist op zijn vijftigste jaar besloot zijn verdere leven uitsluitend aan het voltooien van één werk te wijden. De nu 52-jarige Karlheinz Stockhau sen heeft dat besluit genomen. Sinds 1977 is hij bezig aan „Licht", een muziekdramati sche compositie die uit zeven avondvullende onderdelen zal bestaan, voor elke dag van de week één. Hij hoopt er op zijn zeventigste jaar mee klaar te zijn en dan nog tijd en energie te hebben om weer eens wat anders te gaan componeren. Stockhausen, zonder twijfel een van de belangrijkste com ponisten van deze tijd, heeft een ontzagwekkende reeks composities op zijn naam staan waarbij hij in hoofd zaak uitging van streng ma thematisch geordende sche ma's. Zijn zogenoemde intu ïtieve muziek van omstreeks 1968 (Aus den Sieben Tage o.a.) kan als een overgang be schouwd worden naar de peri ode waarin hij zijn inspiratie in het bovenzinnelijke, mys tieke zoekt. Opdracht „Licht" lijkt ln dit opzicht zijn levens werk te gaan worden. Van de zeven onderdelen is dat wat aan de Donder dag is gewijd voltooid, mede dank zij een opdracht van de NOS, die hem in staat stelde de eerste scène voor de derde akte ervan te schrijven. Die scène heet „Festival" en zij ging za terdagavond in première in het Am sterdamse Concertgebouw ter gele- Karlheinz Stockhausen. genheid van het Holland Festival. Een repetitieperiode van vier weken met het Radio Philharmonische Or kest, Omroepkoor en diverse solisten ging eraan vooral. De volledige Donderdag bestaat uit drie akten: Michaels Jugend, Mi chaels Weltreise en Micahels Heimke- her en duurt naar schatting vier uur. Zaterdagavond ging in de zeer goed gevulde Concertgebouwzaal de ge noemde Festival-scéne, vooralge- gaan door Michaels Jugend. Overdaad Er zullen maar weinig mensen in de zaal zijn geweest die het allemaal precies hebben begrepen. In vergelij king met wat Stockhausen in zijn helemaal zeil bedachte muziek, tekst en choreografie overhoop haalt (en door elkaar haalt) ig Wagner's „Ring des Nibelungen" een simpel vervolg- verhaaltje op muziek. De drie hoold- liguren in Donderdag; Michael, Eva en Luciler treden meestal gelijktijdig in drievoud op (als stem, instrument en acterende oI dansende persoon). Micahei is een soort personificatie van diverse goden uit verschillende godsdiensten. Hij is in voortdurend conflict met Luciler, die hem o.a. ver wijt dat hij de mens heelt geschapen. Een overdaad aan symboliek in mu ziek, handeling en tekst maken zin en strekking ongrijpbaar. Van de teksten is trouwens weinig ol niets te verstaan en zells Michaels Jugend dat betrekkelijk eenvoudig van structuur is, met alleen zingende en acterende figuren óp het podium. begeleid door muziek op band (luid sprekers rondom) blijft duister en vaag. Maar het maakte zaterdag avond ln zijn totaliteit op mij toch een fascinerende indruk, mede door het magnifieke stemmenmateriaal van de drie hoofdrolvertolkers: An nette Meriweather (sopraan), Robert Oambill (tenor) en Matthias Hölle (bas). Dwaas Voor de Festival-scène zijn op het podium diverse instrumentalisten en koorgroepen in de weer, er klinken onzichtbare koren via een zestlenspo- rige geluidsband, er worden allerlei onduidelijke dans- en mimescènes uitgevoerd en lichtcomposities ge projecteerd, en dat allemaal omdat Michael (in zijn drievoudige gestalte) feestelijk terugkeert naar zijn „he mels paleis". Die is weer thuis, denk je dan, na bijna eenuur volstrekt onduidelijke mystiekerigheld, met een helemaal uit de toon vallende komische noot: een s to ks tampend hekserig oud vrouwtje dat in het Nederlands roept: Allemaal naar huis, Maar er zijn wel veel op zich zelf boeiende muzikale effecten, en tot slot is er een van het balcon af indrukwekkend gezongen solo van Lucifer, die Michael uit maakt voor een „hopeloze naïeve dwaas". Controversieel Wat misschien ook wel betrokken kan worden op Karlheinz Stockhau sen zelf die met dit ambitieuze pro ject „Licht" vermoedelijk het meest controversiële en praktisch nauwe lijks te verwezenlijken wek heeft op gezet uit zijn aan omstreden onderne mingen bepaald niet arme loopbaan. Maar het publiek heeft zaterdag avond in elk geval wel de „histori sche" betekenis beseft van deze uit voering die onder leiding stond van Peter Eötvös; er werd na afloop lang durig geapplaudlseerd en gejuicht. De radio zond het gebeuren recht streeks uit en op 19 juni wordt Festi val in de Tonhalle in Düsseldorf uit gevoerd. In 1981 moet de hele „Don derdag" in de Scala te Milaan gaan, maar daarin heeft Stockhausen zelf naar hij zegt, nog een hard hoofd in. De kleurrijkste kostuums en maskers zijn in dit Holland (theater)Festival te genieten in de voorstellingen vu groepen uit landen buiten Europa. De groep Krishnattam uit Zuid-lndia toont dansen die in enkele tempels behouden zijn. In deze oudste vormen van Indiaas theater treden ook kinderen op als acteur. Vanavond ku men Krishnattam zien in het Tropenmuseum in Amsterdam en morgenavond in de Koninklijke Schouwburg Den Haag. Programma's voor maandag 16 juni AMSTERDAM Stadsschouwburg (20.15 uur): Boven Drijven. Tro penmuseum (Grote aula, 20,15 uur): India. DEN HAAG .Koninklijk Conser vatorium (20.15uur): Ensemble Hoketus 1. Nederlands Congresge bouw (20.15 uur): Stuttgarter Bal let I. Koninklijke Schouwburg (20.15 uur): Japan ROTTERDAM. Luxor (20.15 uur;: Lindsay Kemp. Doelen (Kleine zaal, 20.15 uur): Poetry Intern* tional. UTRECHT .Stadsschouwburg1 (Grote zaal, 20 uur): Die schönsti ¥ev Zeit im Leben. EINDHOVEN. (Grote zaal, 21 uur): ARNHEM ,8t. Eusebius (20 Beiaardconcert. Stuttgarter Ballet met Kameliendame door Eefje van Schalk Fragment uit Soldatenmis in een choreografie van Jiri Kylian. Foto Jorge FaUuros. door Eefje van Schalk SCHEVENINGEN. De reden waarom het Nederlands Danstheater ln zijn recente tournees door Israël en Duits land zo'n ongelooflijk succes behaalde, is vrijdagavond met een van de twee Holland Festival-premières weer eens duidelijk aangetoond. In het volle Circustheater bracht het begeleid door het Utrechts Symfonie Orkest Youth Memories (Bartok) van de Zweedse choreograaf Mats Ek en Soldatenmis (martinu) van de Tsje chische huischoreograaf Jiri Kilian. Speciaal vandaag Televizier-magazine, de tv- actualiteitenrubriek van de AVRO, besteedt aandacht aan de belangrijke rol die de Ame rikaanse televisie speelt bij de verkiezingscampagne van de verschillende presidentskan didaten. Ook een verslag van de achtergrond van de komen de staking bij het onderwijs personeel in ons -land en ver der een reportage uit Hengelo, waar sociale spanningen zijn ontstaan tussen Turkse gezin nen, Turkse moslims en de Hengelose bevolking. Ned. 2/22.20 Als „Die Schwestern Bron- të" zendt de Westduitse televi sie de Franse film Les soeurs Brontë uit. Dtsl./23.00 In het NCR V-radioprogram ma „Op de vrije toer" een ge sprek met de nieuwe kasteel heer van Aldenghoor in bet Limburgse Haelen. Eks Jeugdherineringen" spelen zich af in een anonieme straat, tegen een etalage van bruidspoppen en recht hoekige ramen (aankleding van Mona Forsén). Dir rode paren, die gezien hun kledij de bourgeoisie der witte boorden, de punk-nozem de arbei dersklasse en een stel „gewone men sen vertegenwoordige, komen elkaar tegen, in een onduidelijke maar wel agressieve stemming. Een groenkleu rige buitenstaander probeert zich in hun midden te mengen, maar wordt in dit wervelende taf reel niet opge nomen. Het middendeel speelt 's nachts en betreft een pas de deus van het gewo ne stel, dat vanuit een lang aange houden zoen een uitgebreid liefdes spel opbouwt. Bartoks pianoconcert Inspireert het erotisch spelen met veel aanraken van kruis en borsten maar matig. Dat wordt versterkt door de voorspelbare invulling van muzi kale effecten: tromgeroffel is stam pen en op onverwachte trillers wap peren de armen. De twee geliefden hebben het moeilijk met hun vrijen, maar de betekenis hiervan is me ontgaan. In het derde, laatste deel van dit ballet met weinig nieuwe bewegings codes en dat soms Kilian-achtig over eenkomt, is de ochtend aangebroken, opnieuw vol agressie. Ook nu wordt de groene buitenstaander nit aan vaard, zodat hij tenslotte wanhopig naar de etalage met het bruidspaar rent en afdruipt. Mats Ek is zeker geen onverdienstelijk choreograaf in zijn poging om verhalende dans, mime en spanning te combineren en hetzelfde geldt ook voor de zeven dansers, maar zijn ballet mist genoeg originaliteit in het aangeven van overtuigende karakters. Daardoor blijgt het toch een vrij duffe boel, ondanks de fraaie vertolking van pia nist Daniel Wayenberg. Van Jiri Kilian staat zo langzamer hand onomstotelijk vast dat hij in choreografisch opzicht een muzikaal genie is met een ongelooflijk visueel Ingesteld en esthetisch ontwikkeld gevoel. Op de aangrijpende Soldaten mis van Martinu die schitterend ge zongen wordt door het Slovenska Fil- harmonia koor en bariton Bernard Kruysen, zet hij een abstracte versie van het massale, doelloze soldaten dom neer tegenover, de angstige, maar gehoorzamende eenling in het leger. Juist vanwege Wet massale ka rakter van oorlogsvoering laat hij twaalf mannen in legergroene broe ken en hemden tegen een zwart/blau we wand met oplichtende horizon in constant vloeiende groepsformaties voortgaan. Zo nu en dan komt uit hun midden één soldaat naar voren om zijn individuele onmacht te bena drukken, overigenszonder beladen pathetiek of een overdreven gebaren taal. Kilian blijkt een groot wiskundi ge: de constante groepswisselingen van de twaalf in rijen van gelijke of juist ongelijke hoogte, blokken, dia gonalen en vierkanten lijken haak onmerkbaar in elkaar over te golven en daardoor wordt je als toeschouwer op afstand gehouden. Hoewel hij veel oudere bewegingspa tronen uit Psalmensymfonie en zsym- fonietta tdepast, heeft hij ook nu nieuwe ideeën. Hij heeft het lef om zijn dansers lang stil te laten staan, alsof de indringende muziek hen ge vangen houdt, en even sterk is het onverwachte flitsende gebaar waar mee zij hun borst ontbloten en hun hemden op de grond laten vallen. Bij het Amen zakken zijn dans-soldaten met blote borate en de handen voor- uitgestrekt langzaam ln elkaar. Zij zijn getroffen, evenals het in applaus losbarstende publiek. Kilian heeft opnieuw bewezen een grenzelozf vakman te zijn, dit keer vooral door zijn combinatiegevoelig heid voor ruimtelijke effecten, aan grijpende muziek, vloeiende bewe- gingsrupties en een sterk visueel beeld, waarbij de persoonlijke in breng van de dansers ondergeschikt is aan het geheel. De dansera zijn Killians subiieke instrument. DEN HAAG Een van de hoogte punten van het buitenlandse dan- saandeel ln het Holland Festival is zeker Kameliendame, de ruim drie uur durende miljoenenproduktie die John Neumeier in 1978 voor het Stuttgarter Ballett heeft gemaakt naar de bekende roman van Alexan der Dumas junior, op een collage van composities van Chopin. Zondagmid- dag werd de Nederlandse première in het Nederlandse Congrescentrum in Den Haag voor een slechts gedeelte lijk bezette zaal gegeven. Een van de essenties van theater is dat je het goed kunt zien, ook op de achterste rijen van de zaal. Vanwege de spaarzame belichting met volg spots op de benen en het feit dat ik inderdaad ver van het toneel zat, kwam zeker een van de drie actes van deze reuze-choreografie, die veel weg heeft van een bewegingsregie voor 1 een film, op mij over als een afstande lijk schimmeispel met veel gebruik van silhouettenwerking. Neumeier heeft in samenwerking met ontwerper Jurgen Rose een ongeloof lijk rijk aangekleed spektakel ge maakt. Hij is daarvoor door de Duitse critici met een prijs beloond, maar de Amerikaanse pera heeft hem het af gelopen jaar met de grond gelijk wil len maken. Kennelijk hebben de Amerikanen de Europese traditie van decadentie en romantisch sentimen talisme niet goed kunnen plaatsen. Daarbij zijn ze voorbijgegaan aan de schitterende dramatische dans tech niek van hoofdrolspelers als Marcia Haydee (tevens de directrice van het gezelschap) als Marquerite, Egon Mawsen als Arm and Duval, Reid An derson als de vader van Arm and, Su zanne Hanke als Manon Lescaut en Christopher Boatwright als Des' Grieux. Ook het hele corps de ballet blijkt' een hoog niveau te kunnen bereiken. Vooral Marcia Haydee is een sterke dramatische danseres met een over tuigende mime: nooit vervalt ze in virtuoze stuntjed of blikvangers, al tijd komt ze over met een soepele natuurlijkheid en een geluidloze, gra cieuze expressie. Hoewel deze Kameliendame wel aan de te lange kant is en in een hogere versnelling mag, weet Neumeier heel goed wat het opbouwen van climax is. Begint de eerste acte wat traag ondanks de vier rappe kostuumwisse lingen van Haydee tijdens als haar bals en feesten - in de tweede acte begint de dramatische vaart op vleu gels van de romantiek te komen. Met name gebeurt dat in een aangrijpen de scène tussen vader Duval en Mar guerite die een duet brengen dat op valt door de eenvoud van bewi gen. Hoewel in alle drie acten lange pas de deux zit verwerkt, ii laatste zwarte pas de deux de sterkste, zowel wat betreft opbouwen van de variatie intensiteit in het contact v liefden. Lange zit In cheoreografisch opzicht Duitse versie van de Dame mélias niet zo sterk als d< van Sir Federick Ashton. toont zich niet erg zijn bewegingstaal en voor de vele corps de hij nogal eentonig en s wordt zijn produktie echt zit. Niettemin maken de soli en duetten dat vergeten de groots opgezette Aparte vermelding verdient dentie-Orkest onder Stewart en de drie pianisten Glenn Price en Günther zijn een goede en trefzekere steuning voor een dansvoorstell d die meer publiek dame is vanavond nog zien. Van onze kunstredactie BOLSWARD De Friese organist Liuwe Tamminga ls winnaar gewor den van het 17e nationale orgel-Im provisatieconcours dat afgelopen za terdag op het Hinsch-orgel in de Martini-kerk ln Bolsward is gehou den. Aan de wedstrijd namen in to taal drie organisten mee die van te voren waren geselecteerd. Liuwe Tamminga, de tweede Fries die het Bolswarder concours wint, studeert momenteel bij André Isoir in Parijs. door Franz Straatman AMSTERDAM Op één dag vocale en Instrumentale muziek van de Franse componist Jean Philippe Ra- meau (achttiende eeuw) 's morgens in Den Haag en 's avonds in Amster dam: zo flitsend is het Holland Festi val. Vluchtig ook, want het waren de twee enige optredens van het Collegi um vocale onder leiding van Philippe Herreweghe en het Harlekijn Barok Orkest onder leiding van Ton Koopman. De presentatie van het laatstgenoem de ensemble vormde het nieuwtje aan deze concerten, omdat het de eerste keer was dat de groep in een ADVERTENTIE Een geldvoorraadje voor onver wachte uitgaven of als alles tegelijk komt, zoals tandartsreke ningen, belastingaanslagen en de kosten van een 'tussendoor' vakan tie, kunt u altijd achter de hand hebben met een doorlopend krediet. Maar het is wel verstandig om te zorgen dat uw maandelijkse lasten binnen de perken blijven. Daarvan bent u verzekerd wan neer u erover gaat praten met een bank zoals de NMB. De mensen denken er daadwerkelijk met u mee en stellen in overleg met u de hoogte van het krediet vast U kunt er dan op elk moment over beschik ken. Steeds opnieuw. Ook over het bedrag dat u al heeft afgelost. U be taalt alleen rente over het opge nomen bedrag. Want voor wat hoort wat, óók bij de NMB. Folders bij elk NMB kantoor. NEDERLANOSCHE MIDOENSTANDSBANK De NMB denkt met u mee. concert optrad. Het Harlekijn orill volgt daarmee Musica AntiquaA sterdam op, dat vorig jaar ter a ging. In Koopmans nieuwe form is de strijkers groep geheel bezet i Engelsen. Ton Koopman geeft h op van de inzet en kwaliteit van d musici (bijna allemaal vrouwen, ro dat was in Musica Antiqua ookl geval). Het programma was in feite te een dig om nu al een goed beeld van groep te krijgen. De balletmuziek'1 Les Indes Galantes (Rameau telt daarbij West-Indië, oftewel Ameni in zeer galante Europese klanken! heel joveus, net als alle Franse bar muziek kort van zin en rijk verö terwijl de begeleidingen van reli? ze vocale werken niet veel verder: ken. De klank van de strijken mooi, maar ook wat netjes, terugl dend. De strijkers van Musica A qua toonden meer karakter, exp sie, kleur. Maar het karakter van uit te voeren muziek speelt ook belangrijke rol. Het wachten k concerten met Duitse en Italiai muziek. De blazers komen voor het grw deel wel uit de oude format* expressieve voordracht liet dat c musici doorkneder zijn en metro lef te werk gaan. Zelfs de strijk geheel overspelen zoals de hoboli unisono-partijen. In de toekonu' het ensemble zich met minder ffl naam tooien en zal gewoon Anö dams Barok Orkest heten. t Van uitgeverin roman van M Cart polio en de kunstenmakers (iMf 17.50). Twintig avonturen van Shcrlodj de Conan Doyle, uitg. Veen, T 517 blz - 27.50.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 4