Voor zwevers geen plaats in kloosters Pounds opera barbaars fijnzinnig 'U bent rijk, omdi; ik arm ben' Somber tijdsbeeld in stillevens van stoelen J M .5 L 4 V <:V KRO-documentaire over vijftien Benedictijnen Filippijnse verzetsdominee: Rob van Hemert bij Galerie Artec Orgelwedstrijd in Utrecht KIES NU VOOR DE EPV EVANGELISCHE PROGRESSIEVE VOLKSPARTIJ De Testament de Villon j ZATERDAG 14 JUNI 1980 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET door Fred Lammere HILVERSUM Het is niet moeilijk monnik te zijn. Eigenlijk komt het op hetzelfde neer als het deelnemen aan druk verkeer. Als je daar als buitenstaander naar kijkt zeg je: daar zou ik niet graag inzitten, maar als je er tussen zit ga Je gewoon met de stroom mee. Zo is het ook met monnik-zijn: je stapt erin en verder wijst de weg zich vanzelf. Het is een simpele verklaring die KRO-regisseur Joop Reinboud op een desbetreffende vraag van een kloosterling krijgt in zijn documen taire „Kloosterleven na vijftien eeu wen", die maandagavond om tien voor half elf op Nederland 1 te zien zal zijn. In werkelijkheid komt er wel iets meer voor kijken om het een mensen leven lang in een klooster uit te hou den. De factoren karakter en het zich geroepen weten spelen daarbij ook een grote rol. Het heeft te maken met een zeker gevoel voor mystiek, maar aan de andere kant moet je als kloos terling een nuchter iemand zijn. Voor zwevende figuren is in kloosters geen plaats. „Die zweven er zo weer uit". De woorden zijn van een Nederlandse abt. Joop Reinboud heeft in zijn docu mentaire iets van de sluier die nog altijd over kloosters ligt, opgetild. Aanleiding is dat het dit jaar vijftien eeuwen is geleden dat Benedictus, de geestelijke vader van het kloosterle ven werd geboren. Na al die eeuwen zijn kloosters nog steeds niet weg te denken uit onze samenleving. On danks periodes van inzinkingen, met name ten tijde van de reformatie en gedurende de Franse revolutie, heb ben vele kloosterorden de tijd door staan. Nog steeds geven duizenden mannen en vrouwen binnen de kloos termuren vorm en inhoud aan het ideaal dat ze zich hebben gesteld. Temidden van al die kloosterlingen nemen de Benedictijnen en de nauw daarmee verwant zijnde Trappisten een belangrijke plaats in. Brede opzet Hoewel het moeilijk is binnen te kij ken in het eigenlijke leven van kloos terlingen heeft Joop Reinboud daar toch een geslaagde poging toe ge daan. Sinds begin januari heeft hij in een groot aantal abdijen, niet alleen in Nederland, maar ook in België en Frankrijk het dagelijkse leven van monniken en kloosterzusters vastge legd. De vele kloosterlingen die in de uitzending aan het woord komen doen dat op een paar uitzonderingen na naamloos. Met opzet is voor deze benadering gekozen. Het ene mo ment zit de kijker in de abdij in Egmond en even later in Oosterhout, Berkel-Enschot, Dendermonde, Westmalle, Solesmes of Saint Benoit sur Loire bij Orléans. De dagen beginnen er voor het eerste hanengekraai met de metten. Als de doorsnee burger aan opstaan begint te denken hebben ze in de kloosters de lauden al achter de rug. Zo wisse len gebed, bijbellezen en arbeid want kloosterlingen laten hun han den flink wapperen om in hun onder houd te kunnen voorzien elkaar af. Wat sterk naar voren komt in de documentaire is dat kloosters plaat- Kloosterlingen voorzien in hun eigen onderhoud. Zusters aan het werk op de paramentenafdeling in de Trappistinnenabdij Koningsoord in Berkel-Enschot. sen zijn van stilte en rust en daarom van bezinning. Steeds meer buiten staanders kunnen daar uit eigen er varing over meepraten. De gastenver blijven van onze kloosters worden intensief gebruikt, waarbij de jonge ren voorop gaan. De meeste jongeren die naar kloosters trekken zijn stu denten. Die eenzijdigheid wordt in de kloosters zelf ook betreurd, maar de feiten liggen nu eenmaal niet anders. Medewerking Over gebrek aan medewerking heeft Joop Reinboud niet te klagen gehad. Slechts enkele abten zagen het niet zitten, dat een filmploeg hun leefwe reld kwam betrappen. Daartoe be hoorde abt Nicolaus de Wolff van het strenge Benedictijnenklooster in Ma- melis bij Vaals, waar alles nog toe gaat volgens de latijnse ritus. Zijn mening is dat niet-kloosterlingen toch niet kunnen vatten wat het le ven van monniken inhoudt Daarom is hij blij dat de toegangsweg tot zijn domein nauwelijks opvalt en je er voorbij bent zonder er erg in te heb ben. In de documentaire zit nu slechts een korte flits, op grote af stand genomen, van de St Benedic- tusberg, zoals de burcht van conser vatism e in Mamelis heeft. Er bleven kloosters genoeg over waar wel gefilmd kon worden en van die mogelijkheid heeft de regisseur ge bruik gemaakt, zonder het dagelijkse leven daar op stelten te zetten met indrukwekkende camera's en lam pen. Het eindresultaat is er gunstig door beïnvloed. Mede daardoor zijn de beelden uit de Maartencommuni teit in Tilburg, waar drie Benedictij nen op hedendaagse manier hun kloosterling zijn beleven midden in de stad, zo levensecht geworden. Zo wordt de schakel gelegd tussen verleden en toekomst. Onbekende toekomst De eerbiedwaardige abdijen zijn er nog, maar of ze zullen blijven in deze vorm daarover hebben de kloosterlin gen van 1980 ook zo hun gedachten. Er zijn weer intredingen, veel jonge ren tonen belangstelling, maar het oude begrip „Deo vacare", het zich vrij maken voor God, wordt door de jeugd van nu toch wel een beetje anders vertaald dan door monniken van een oudere generatie. In hoeverre dit zich zal ontwikkelen zal in de komende jaren blijken. Het stelt de kloosterleiding voor grote vragen. Veel kloosters zijn al nieuwe wegen ingeslagen. De Zenmeditatie, waar door de abdij Slangenburg bij Doe- tlnchem, bekend wordt, is daar slechts een voorbeeld van. Wat de geestelijke dochters en zonen van Benedictus niet uit het oog ver liezen is het doel waarvoor zij in de kloosters zitten: getuigen te zijn van of verwijzers naar het rijk van God. Het is zoals de Jonge abt in Echt zegt: „Als God niet zou bestaan zitten al die mannen en vrouwen in de kloos ters zichzelf te bedonderen". Van onze radio- en tv-redactie HILVERSUM Het radioprogram ma van de IKON „De andere wereld van zondagmorgen" gaat helemaal over de Filippijnen. David Mol had daar een interview met ds Nonoy Ca- jiuat, die met zijn oecumenische or ganisatie zich inzet voor een structu rele verbetering van het lot van de miljoenen armen in de sloppenwijken van de steden en op het platteland. September vorig Jaar bezocht ds Caji- uat ons land en zijn uitspraken tij dens een dienst in de gereformeerde kerk van Bunnik brachten de nodige verdeeldheid. Hij zei toen: „De chris telijke boodschap die naar de Filip pijnen kwam, was een instrument van kapitalistische uitbuiting, onder drukking en agressie. Ik ben arm om dat u rijk ben, u bent rijk omdat ik arm ben. Ik vraag u niet om geld, ik zou het niet prettig vinden als u mij geld zou geven. Het is niet nodig datu voor mij bidt, Ik hoef geen preek van u te horen. Wat ik vraag is dat u ophoudt een systeem te ondersteu nen dat mijn land arm maakt en arm houdt. Sommige aanwezigen in de kerk schrokken van zijn woorden en verlie ten de kerk. David Mol bezocht ds Cajiuat in zijn eigen land. De predi kant heeft zes maanden gevangen gezeten en is daarvan tien dagen ge marteld. Hij mag niet met journalis ten spreken maar trekt zich daar niets van aan. In het radiogesprek van zondagmorgen (Hilversum 2; 10.50 uur) vertelt hij hoe hij probeert een christelijke antwoord te geven op het probleem van zijn land. Op de Ds Nonoy Cajiuat Filippijnen heerst sinds 1972 de: toestand. Er bestaat geen van meningsuitging, er mogen vrije vakbonden opereren en st gen zijn niet toegestaan. De noo stand is afgekondigd in verband de slechte economische situati om een gunstige investeert! maat te scheppen. In de acht Jaa deze toestand nu al duurt zijne half miljoen slachtoffers geval de confrontatie met het gev* regiem van president Marcos, fc tweede deel van „De andere* van zondagmorgen" wordt 4 praat met een aantal leden? gereformeerde kerk in Bunnik ADVERTENTIE door Cees Straus Rob van Hemert: zonder titel, olie verf op linnen, 1979. AMSTERDAM De Haagse schilder Rob van Hemert maakt zijn hoofdstedelijke debuut bij Galerie Artec. Hij werkt zeer natuurgetrouw in een bijna perfecte stijl, maar zijn schilderijen ademen niet de steriliteit van de foto- en superrealisten in wier traditie hij voortgaat. De realiteit is bij Van Hemert vooral terug te vinden in zijn bijzondere manier van kijken. Hij zoekt graag naar een opvallende uitsnede van zijn onderwerpen, waardoor details en Haarlemse concours fragmenten een eigen leven gaan leiden. Van Hemert maakt stillevens van stoelen, portretten zou je ze ook kun nen noemen, want ze worden een bij na psychologisch karakter toege dicht. Een stoel is bij Van Hemert volslagen autonoom. Het is geen ge bruiksmiddel meer om op te gaan zitten, maar een object dat voor een heel bepaalde sfeer staat. Die sfeer ls allesoverheersend, heeft met nostal gie te maken, met gevoelens die te ruggrijpen op ervaringen van vroe ger, gevoelens die gekenmerkt wor den door een levensstijl. Enkele Jaren geleden schilderde Van Hemert de stoel nog in haar totaliteit Het werden kleine lesjes in kunstge schiedenis. Nog altijd hebben ze stee vast met een bepaalde stijl te maken: de befaamde stoel van Rietveld, de stalen Gispenmeubels uit de jaren vijftig, de oma-stijl uit het einde van de vorige eeuw en talloze neo-barok en -rococo stoelen. Lessen In kunst historie, maar in een aantal gevallen hoe het beslist niet moet. Je ziet Van Hemert denken „hoe kunnen ze zo'n aardig stoeltje zo onnozel verprutsen door allerlei tierelantijntjes". Aan die specifieke sfeer werkt ook de kleurkeuze mee. Van Hemert schil dert overwegend met zwart en grijs en andere doodse tinten die een som ber beeld wekken. Zo ontstaat niet alleen een beeld van een bepaalde stoel, het is ook een (deprimerend) tijdsbeeld, een periode die gemakke lijk artistlek-armoedig kan worden beschouwd. Nog maar een paar jaar geleden schilderde Van Hemert de stoel in haar totaliteit. Langzamer hand is hij daar vanaf gekomen. Hij werkte toen meer met abstracties, losse details die hun eigenlijke func tie gingen verliezen. Typisch genoeg werpen de stoelen (of hun fragmen ten) nog steeds schaduwen op de muur, zodat ze dus ln dubbele zin aanwezig blijven. Allengs heeft Van Hemert de materi- aalweergave steeds verder terugge drongen. Ook de stof van de zittin gen. het leer en het beslag (stalen knopen bijvoorbeeld) werden geab straheerd, maar blijven in hun eigen lijke hoedanigheid nog net wel zicht baar. Je blijft wel nieuwsgierig met de vraag zitten hoe ver Van Hemert nog kan gaan in het abstract maken van zijn meubelen, nu hij precies op de grens blijft zitten van het herken bare. Eén verandering dient zich al aan: in een reeks heel kleine doekjes sluipt een abstract decor binnen dat de stoel soms probeert aan te tasten. Galerie Artec, Prinsengracht 768, Amsterdam. Tot en met 9 juli, geo pend op dinsdag tot en met vrijdag van 12-14 uur en van 15-18 uur. Op zaterdag van 12-17 uur. Steeds meer blijkt de noodzaak van een definitieve keus vo evangelisch-radikale politiek. GERECHTIGHEID EN VREDE VOOR ALLES! dit is het grondthema voor het PROGRAMCONGRES 21 JUNI AMSTERDAM (Roothaanhuis, Rozengracht 133, 10.30 uur) over o.a.: evangelie en politiek, vreedzame wereldpoli tlek, defensie, kernenergie en inkomensbeleid. VERSTERK NU DEZE JONGE VOORHOEDE- PARTIJ voor aanmeldingen en inlichtingen: Postbus 1098, 8001 BB Zwolle voor financiële bijdragen: postgiro 3892447 t.n.v. penn.mr. EPV Papendrecht. Programma's voor zaterdag 14 juni AMSTERDAM Stadsschouw burg (20.15 .uur): Boven Drijven. Concertgebouw (20.15 uur): Mi chaels Jugend/Michaels Heim- kehr. Mickery (19.30 en 22 uur): Humboldt's Current. Universi teitstheater (20.30 uur): De Ont dekking. Carré (20.15 uur): Nieuwe vormen van beweging/dans II. Tropenmuseum (Lichthal, 20.15 uur): Bolivia. DEN HAAG. Koninklijke Schouwburg (met busvervoer, 19.30 uur): Zomergasten. Konin- Van onze kunstredactie HAARLEM Ook al is de Haarlemse Grote of St. Bavokerk wegens bouw technische gebreken gesloten, toch zal het jaarlijkse orgelimprovisatie- wedstrijd doorgaan. De vier kandida ten zullen hun krachten meten en hun inventie botvieren op het BStz- orgel in de Domkerk van Utrecht op donderdag 3 julL- Die kandidaten zijn: de winnaar van de voorgaande twee concoursen Joost Langeveld (uit Nijmegen), Jos van der Kooy (uit Amsterdam), Egui- dius "Doll (West-Duitsland) en Jac ques Taddei (Frankrijk). Op woens dag 2 juli stellen zij zich muzikaal voor met een concert in de Domkerk. Op vrijdag 4 Juli laten naar de beste Haarlemse tradities de jury-leden zich horen: Marie-Claire Alain, Franz Lerndorfer (West-Duitsland) en Al- bert de Klerk. De zg. Haarlemse Orgelmaand, waar- Speciaal vandaag van het concours een onderdeel is, wordt geopend in de Grote of St. Laurenskerk in Alkmaar.- Daarin wordt verder geborduurd op een suc cesvol experiment van vorig jaar, na melijk de combinatie van het kerkor gel en het straatorgel. Na Confronta tie (welk werk ook op plaat is versche nen) heeft Piet Kee nu geschreven Integratie. De combinatie is nu uitge breid met een serinette (een piepklein draaiorgeltje waarmee vroeger ge kooide zangvogels liedjes geleerd werden) koor en flageolet. In Alk maar beleeft dat stuk op 1 juli zijn wereldpremière. De eigenlijke Haarlemse Orgel maand, namelijk de zomercursus voor organisten vindt wel in Haarlem en omstreken plaats. Evenals voor gaande jaren heeft de culturele raad van Noord-Holland weer een Orgel krant (verkrijgbaar bij de VW's) sa mengesteld, waarin alle orgelconcer ten in de provincie tussen 1 juli en 30 augustus te vinden zijn. Speciaal morgen Europese kampioenschap pen voetbal: Nederland-west- Duitsland Ned. 1/ 17.40 Tsjechoslowakije-Grieken- land Ned. 1/ 20.27 In de tv-actualiteitenru- briek Achter het Nieuws van de VARA de 'Egyptische mi nister Ghali en de Amerikaan se ex-staatssecretaris Cisko over de topconferentie in Ve netië. Aandacht voor het nieu we jachtvliegtuig F-16 Ned. 2/22.25 In „In de rooie haan" ge sprekken met oud-minister Stemcrdink over de NAVO-pa- ragraaf in het PvdA-verkie- aingsprogramma, met staats secretaris De Graaf (sociale zaken) over de nieuwe wetge ving voor minder-validen. CDA-Kamerlid Leijenhorst praat over abortuswetgeving en de bezwaren van de CHU tegen de kandidatuur van Van Zeil voor het vice-voorzitter schap van het CDA. Hilv. 1/13.03 Kuifje en het geheim van het Gulden Vlies is een door echte acteurs gespeelde film naar de gelijknamige strip. Ned. 2/15.35 Holland Festival: aandacht voor het poppentheater van Jozef van den Berg, het ballet van het Württembergisches staatstheater uit Stuttgart, Poetry International in Rot terdam en A Handel Pasticcio onder leiding van Ton Koop man en Eddy Habbema Ned. 2/17.05 Europese kampioenschap pen voetbal: Spanje-België Ned. 2/17.40 Italië-Engeland Ned. 2/20.25 Deutscher Filmpreis 1980 - voor de dertigste keer werd de Duitse filmprijs uitgereikt. Fragmenten van de markant ste films van de afgelopen der tig jaar Dtsl. 1/23.25 door Marleen van Swigchem AMSTERDAM Een rood-verlichte strop te gen een volkomen zwarte achtergrond vormde het decor van Ezra Pounds „Le Tes tament de Villon". Een goedgekozen decor voor dit bizarre, indrukwekkende muziekstuk dat opera wordt genoemd. Reinbert de Leeuw bracht het met het ASKO-koor en -ensemble donderdagavond in het Hol land Festival in het Amster damse Centrum Bellevue in Nederlandse première. Een première waar zo veel be langstelling voor was, dat een extra opvoering vóiór de geplande werd ingelast. Ezra Pound schreef zijn ope ra in de jaren 1920-^4 in Pa rijs. De Jn 1885 geboren en acht Jaar geleden overleden Amerikaan is vooral be roemd, èn omstreden als dichter, criticus en essayist. Dat hij ook componeerde, is een minder bekend feit Maar wie Pound als schrij ver kent, weet dat hij zich veel met muziek, en vooral ook met het verband tussen poëzie en muziek bezig hield. Over het „perfecte lied" zegt hij: „Zo'n lied ontstaat wan neer de ritmiek in de poëzie van zichzelf al interessant is en wanneer de muziek daar iets aan toevoegt of er nieuw licht op werpt zonder te bre ken met de voornaam ste cadansen en accenten in de tekst." Die opvatting weerspiegelt V.. - tv A "MaTCr' ,.jt m. Dirigent Reinbert de Leeuw en solisten in Le Testament de Villon. Foto: Jaap Pieper. zich in zijn opera. De melo dieën en het ritme volgen de oud-Franse tekst op de voet. De sobere klanken van het orkest zijn, vaak als snip pers muziek, als accenten, of soms meer als een illustratie en een versterking van de betekenis van de woorden tegen de tekst aangeplakt. Ook de keuze van de instru menten is bepaald door de klank en de inhoud van de woorden. Een perfecte vermenging van „motz el son',, poëzie en melodie, vond Pound in de Provencaalse troubadours- kunst uit de 13e eeuw. En dat hij dan bij Villon terecht komt, is niet verwonderlijk. In Villons gedichten zie je deze kunst, twee eeuwen la ter, nog eenmaal herleven. De ingenieuze en subtiele ritmische patronen, die Pound zo intrigeerden, ge bruikte Villon moeiteloos. Maar het is juist ook het persoonlijke en het realisti sche van de vroege trouba dours-traditie. die je in Vil- .lon's werk terug vindt. De strop is het tastbare beeld van de dood zoals Villon dat voor ogen stond toen hij in „1461, op 30-jarige leeftijd, zijn „Testament" schreef. Het is een dichtwerk waarin Villon een resumé geeft van zijn leven als boef. rebel en geflipte student. Ezra Pound koos hieruit een aantal bal lades en fragmenten waarin Villon juist als representant van de „herfsttij der middel eeuwen" naar voren komt. Die teksten worden bij Pound in de mond gelegd van verschillende perso nages. Hoog boven het orkest ston den ze donderdagavond op gesteld, in middeleeuwse, zwarte kleren: een robuuste Villon, Harry van der Kampi die de dood beschrijft in ron de en levendige woorden, ge mengd met ironie en maca bere humor. Een helmen- makersvrouw, Lucia Meeuw- sen, die in schrille en schreeuwende klanken zingt over haar verval tot ver schrompeld oud vrouw mens. Er is Villons moeder, Jard van Nes, met haar bal lade en er zijn de hoerenko- ren, die in zwarte kooien aan weerskanten van het orkest staan opgesteld Er is een priester. Charles van Tassel en een minnaar. Marius van Altena, die de valsheid van de liefde be zingt. Er is de komische Bozo, Lieuwe Visser, dron ken hikkend, net als de twee trombones die hem begelei den. Villons beroemde Balla de van de gehangenen, zon der orkestbegeleiding gezon gen, vormt een sober en in drukwekkend slot. Pounds opera duurt nog geen uur, maar dat is lang genoeg om ondergedompeld te worden in iets dat bar baars, maar tegelijk ook heel fijnzinnig is. Het is mu ziek van deze eeuw, maar toch zijn het de middel- eeuwen die in de herinnering achterblijven. klijke Schouwburg (20.15 uuftlr dia. HOT (14 uur): Spaghetti* Ketchup. ROTTERDAM. Theater Zuidjl (14 uur): Spring. Luxor (20.15a Lindsay Kemp. Schouwtt (20.15 uur): Nederlands Danstli ter. Doelen (Grote hal, 20.15 u Japan. SCHIEDAM. Scheepswerf 1 uur): Bewth. MUIDEN. Muiderslot (20.15 U Le Giens de Robin et de Maiii UTRECHT. Muziekcentrum I denburg (22 uur): Le Testament Villon. Centrum 't Hoogt (2( uur): Jozef van den Berg. St schouwburg (Grote zaak. f uur): Starker als Superman GRONINGEN. Oosterpoort uur): ABCDEFGH. Groningerl seum (14 uur): Nieuwe vormen beweging/dans Hl. MIDDELBURG. Concertzaal uur): Ensemble Hoketus I. BREDA. Grote Kerk (20 15 t Nieuwe vormen van be weg dans Ia. ENSCHEDE. Markt voor Con dia (20.30 uur): Tanzania. Programma's voor zondag 15 juni AMSTERDAM. Stadsschou* (19.30 uur): Opera Thijl. Frankendael (14 uur): Aap slaat de knekelgeest. Oude 1 (20.15 uur): Collegium Vocale, versiteitstheater (20.30 uur): Ontdekking. Carré (20.15 uur): Nationale Ballet. De IJsbrd (20.30 uur): Nieuwe vormen beweging/dans Ia. Tropenl tuut (Grote aula. 14 uur): Indl DEN HAAG. Nieuwe Kerl uur): Collegium Vocale. HU uur): Starker als Superman. Congresgebouw 14.30 en uur): Stuttgarter Ballett L (20.30 uur): Bolivia. ROTTERDAM. Doelen zaal, 21 uur): Le Testamen Villon. Theater Zuidplein uur): Jozef van den Berg. Het (12-18 uur): Poetry in Het P Luxor (20.15 uur): Lindsay Kffl UTRECHT. Stadsschol!* (Blauwe zaal. 15 uur): spagM mit Ketchup Muziekcentrum denburg (12-18 uur)- India, fl en Tanzania GRONINGEN. Oosterpooit uur): Boven Drijven. Gronii Museum (14 uur): Nieuwe var van beweging/dans n.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 4