De kwaliteit van het pastoraal aanbod
Hervormde synode laat brief
over kernwapens voorbereiden
Dopers-gereformeerd
gesprek verhelderend
STOPPEN
DOORGAAN
Trouw
CHRISTELIJKE ACADEMIE VOOR
BEELDEND KUNSTONDERWIJS
UIT DE KERKBLADEN
Psalmberijmer
tussen kerk
en synagoge
VANDAA(
VOORBUGANGI
Conferentie:
OF
m magazfa
'n opinieblad waar
studie achter zit
ZATERDAG 14 JUNI 1980
KERK
TROUW/KWARTET
door A. J. Klei
Het Kaski (Katholiek sociaal
kerkelijk Instituut) heeft een
rapport de wereld ingestuurd met
de conclusie, dat de reden van het
dalend misbezoek niet gezocht
moet worden ln de kwaliteit van
het pastoraal aanbod, 't Stond
verleden week ln onze krant en lk
vraag me af, waarom enquêteurs
en sociologen aan het werk
worden gezet om lets vast te
stellen, wat Iedereen allang weet.
Voor hetzelfde geld had het Kaskl
ons kunnen meedelen, dat de zon
des daags schijnt en de maan des
nachts.
Dat het misbezoek losstaat van de
kwaliteit van het pastoraal
aanbod, ls me bekend vanaf mijn
prille jeugd en heus niet pas sinds
het tijdstip waarop lk ontdekte
dat roomsen eigenlijk ook gewone
mensen zijn. Ik zou echter nooit
op de gedachte gekomen zijn om
hetgeen in de kerk te koop ls, aan
te duiden als: pastoraal aanbod.
Ik moet zeggen, dat het me zeer
toespreekt. Als iemand je vraagt
waarom Je zondag niet ln de kerk
was, ls het nog altijd aardiger om
te antwoorden dat de kwaliteit
van het pastoraal aanbod je niet
aanstond, dan te verklaren dat je
geen lust had om het gezwets van
dominee X aan te horen.
Hiermee geef ik tegelijk aan,
waarom het Kaskl ons geen
nieuws vertelt. Ik ben opgegroeid
ln een omgeving, waar de
waardering voor de roomse
godsdienst uiterst gering was.
maar mij ls altijd voorgehouden
dat de roomsen op één punt de
protestanten ten voorbeeld
konden strekken.
Dit punt betrof hun kerkgang. Ik
werd er op gewezen dat roomsen
naar de kerk togen, ongeacht de
man die er de dienst zou
uitmaken. Dus ongeacht de
kwaliteit van het pastoraal
aanbod. ZIJ kwamen dan
weliswaar terecht bij een „paapse
mis", waarvan de catechismus ons
inprentte dat deze „een vervloekte
afgoderij" was, maar in elk geval
ging het him om de zaak en niet
om de persoon.
Daar staken wij, protestanten,
ongunstig tegen af. Want al
beleden wij met de mond dat het
Wóórd het moest doen en niet de
bedienaar ervan, in de praktijk
werd dit aardige beginsel rustig
terzijde geschoven. Dit geschiedt
trouwens nog:
Mien, wie ls-t-er
morgenochtend ln de Wester?
Dominee Jansen, meen lk.
Even kijken ln 't kerkblad ja.
;.->V
1
-
k 1
yj
H1
Uit „The Reverend Mr. Punch"
i-uï.Qf"
Jansen. Om half elf.
Jansen, zeg Je? Nou, dan
kunnen we net zo goed niet gaan.
Hoe ze die kerel hier ooit hebben
kunnen beroepen
Ach, hij bedoelt't goed.
Dat moest er nog bij komen,
dat-ie het niet goed bedoelde! Ik
weet niet hoe Jij erover denkt,
maar lk ben niet van zins me bij
hem te gaan zitten vervelen.
In de Ooster is Pietersen
Hm, houdt ook niet over. Nou
ja, laten we hem toch maar
nemen.
Zie, dit ls uit het volle
protestantse leven gegrepen en
zoiets haal Je met geen
mogelijkheid uit het roomse
leven.
Mien, wie deelt er morgen de
communie uit?
Nee, dat gaat niet, dat zie lk ook
zonder Kaskl-rapporten heel goed
ln.
Omdat ik er altijd op uit ben, de
lezers wat mee te geven, wil ik nog
naar voren brengen, dat
protestanten, ondanks het feit dat
hun kerkgang sterk gebonden is
aan de kwaliteit van het pastoraal
aanbod, soms boven zichzelf
uitgetild worden.
In mijn vrijgezellentijd werd ik
eens na de kerkdienst te eten
gevraagd door een hartelijk
echtpaar. Ik liep met mijn
gastheer mee naar diens huis en
onderweg gaf hij lucht aan zijn
misnoegen over de zojuist
beluisterde preek. Hij eindigde
zijn kritische beschouwing met de
uitspraak: 't Was werkelijk niks
vanmorgen!
Even later echter dankte hij ln
zijn tafelgebed God zeer
nadrukkelijk, dat wij in staat
waren gesteld Zijn Woord te horen
bedienen. Ik was brutaal genoeg
om er een opmerking over te
maken. Eerst schelden op de
preek en daarna God ervoor
danken, hoe kan dat? Mijn
gastheer keek me niet-begrijpend
aan en ging het vlees voorsnijden.
Achteraf begrijp lk dat bij hem
uiteindelijk de kwaliteit van het
pastoraal aanbod toch niet
doorslaggevend was. Ik vergelijk
mijn gastheer van toen met
Habakuk, die misschien geen
slechte preken hoorde maar wel
zag dat de vijgeboom niet bloeide
en dat de velden geen spijze
voortbrachten, en zich toch
verheugde ln de God zijns hells.
Voor wie 't wil opzoeken, het staat
ln Habakuk 3 vers 17 en 18.
ADVERTENTIE
ADVERTENTIE
UW MOEDER WAS WEER ERQ IN DE WAR
VANDAAG
5* druk. 88 bit, f 10.90.
De sehri|f«iet heeft de moed gehad haar ervarin
gen aan het ziekbed van haar moeder op papier te
zetten. Om anderen, die in eenzelfde situatie ook
LIEVER GEEN BEZOEK, GEEN BLOEMEN
MAAR DAARNA?
«e druk. 88 bfz. 13,90.
Een boekte over rouw en rouwverwerking. Een
bemoedigend boekje voor mensen die rouwen en
voor ieder die voor hen iels probeert le betekenen.
Mink van Rljedljk
ALS ANGST FOBIE MEET
84 blz.. 10,50.
Echle fobielijders ontmoeten veel onbegrip. Ge
volg van veel onbekendheid met deze zaak Na
een NCRV-radioprogramma over dit ondorwerp
schreet Mink van Ri|sdi|k dit boek|e In de hoop da'
hei onbegrip plaats maakt voor hulp en meeleven.
Dteuwke Wlnaiamlus
AFGESCHREVEN
36 blz.. 18,25
Een pabeme schrijft haar psychiater Omdat er
mondeling geen goed contact mogelijk was Grcte
bewondering heb ik voor de wi|ze waarop Oeuwke
Wmsemius van het grote aantal brieven een sub
tiel verhaal heeft gemaakt, aldus de psychiater m
zijn Woord vooral.
Verkrijgbaar de boekhandel
waarin opgenomen: De Rotter
dammer, met Dordts Dagblad.
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leidse Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tamminga
Directeur ing. O. Postma
HOOFDKANTOOR
1000 AW Amsterdam
Wibautstraat 131 Amsterdam
iel 020-913456
telex 13006
Posjgiro 66 00 00
Bank Ned Credietbank
Rekeningnr 23 00 12 574
Gemeentegiro Amsterdam
XI1000
REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 948
3000 AX Rotterdam
tel 010-115588 (abonnementen
en bezorging)
tel 010-115588 (redactie)
tel 115700 (uitsluitend voor
REGIO DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
2501 CC Den Haag
tel. 070-469445
(abonnementen en bezorging)
iel 070-469445 (redactie)
tel 070-468864 (uitsluitend voor
advertenties i
Parkstraat 22 Den Haag
REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND
(abonnementen en bezorging
Postbus 3
8000 AA Zwolle
tel 05200-17030
Melkmarkt 56 Zwolle
Abonnementsprijzen.
Per maand f 16.98
Per kwartaal f 50,95
Per half jaar f 101,90
Per jaar 201,60
Advertentietarieven op
aanvraag
Telefonische abonnementenop
drachten (zie adressen boven)
Opgave familieberichten 9-19 30
van maandag t/m vrijdag. Op'
zondag van 18-20 uur leief 020-
913456
Opgave mini-advertenties tel.
020-936868 ol schriftelijk aan
Mini-Adv afdeling, poslbus 433
1000 AK AMSTERDAM
Adreswijzingen uitsluitend schrif
telijk aan onze Amsterdamse
adressen
Van een onzer verslaggevers
DOORN De hervormde sy
node heeft gisteren besloten
een pastoraal schrijven over
de kernwapens te laten op
stellen. Dat moet gebeuren
door de raad voor overheid en
samenleving (ROS), samen
met de raad voor de herderlij
ke zorg. Dat laatste omdat
het pastoraal schrijven echt
pastoraal moet zijn. Het
schrijven komt in de novem-
berzitting van de synode aan
de orde.
Het zal vermoedelijk niet veel afwij
ken van de handreiking voor een
nieuw gesprek over het vraagstuk
van de kernwapens, die vorig Jaar
verscheen en waarin een nee werd
beargumenteerd tegen het bezit van
kernwapens. De handreiking is de
afgelopen winter voorwerp geweest
van honderden gemeente-avonden en
gesprekskringen ln het land. Deze
gesprekken hebben volgens de voor
zitter van de hervormde synode, C. B.
Roos, geleid tot ongelooflijk veel re
acties, waarover gisteren in de syno
de werd nagepraat.
Wat er in het pastoraal schrijven pre
cies zal komen, daarover is men het in
de synode nog niet eens. De Bode-
graafse predikant P. J. Droogers, die
het debat gisteren opende, stelde
vast, dat de reacties uit het land
nogal eenstemmig gaan ln de richting
van een nee tegen het bezit van kern
wapens. Maar hij wilde het toch niet
zo sterk in de brief hebben, omdat
dan de discussie weieens zou kunnen
stilvallen.
Verscheidene synodeleden legden,
net als Droogers, nadruk op het vijan
dige karakter van het communisme.
Maar prof. dr. J. de Graaf, een van de
leden van de ROS, die veel heeft
nagedacht over het communisme, zei
dat hij dit systeem stellig afwijst,
maar vanuit bijna dezelfde grond
houding als waarmee hij het hebben
van kernwapens afwijst.
Cultuurkritiek
Ds. J. J. van der Helden uit Alphen
a.d. Rijn constateerde, dat de discus
sie over de kernwapens de kerk veel
goeds gedaan heeft. Hij zei dat de
polarisatie erdoor was afgenomen.
Hij wil dat de brief niet alleen een nee
tegen het bezit van kernwapens be
vat, maar ook een algemene cultuur
kritiek, waarin de vraag aan de orde
komt: „Leven we voor onze rijkdom
en pret en zijn we bereid die ten koste
van alles te houden?"
Mevrouw A. Mulder uit Middenmeer
wilde, dat het pastorale schrijven
ruimte zal laten voor ieders persoon
lijke beslissing. Zij toonde zich be
ducht dat het schrijven tot burgerlij
ke ongehoorzaamheid zou leiden. De
Hoevelaakse ouderling J. Haeck
meent, dat er meer mensen zijn die
een nee tegen het bezit van kernwa-
'De Voorzienigheid
drijft mij op reis'
VATICAANSTAD (DPA)
„Veel mensen zeggen dat ik te
veel reis en met te korte tussen
pozen. Naar de mens gespro
ken denk ik dat ze gelijk heb
ben. Het is echter de voorzie
nigheid die ons leidt en die
ertoe inspireert ook eens iets
overmatigs te doen." Dit ver
klaarde paus Johannes Paulus
II gisteren in een interview met
de Vaticaanse krant „Osserva-
tore Romano" en de Vaticaan
se radio.
pens te ver vinden gaan en die niet
verder willen dan het nee tegen het
gebruik, zoals de hervormde synode
in 1962 uitsprak. Ook Haeck wil ech
ter, dat de kritiek op de kernbewape
ning wordt uitgebreid tot een bredere
kritiek op onze cultuur, waaruit we
kunnen leren hoe we in een anti
christelijk tijdperk toch christelijk
kunnen leven.
Sommige synodeleden betoonden
vrees dat een nee tegen kernwapens
wel eens kan uitlopen op beperking
van godsdienstvrijheid. Mevrouw ds
M. W. van Beinum uit Almelo citeer
de echter prof. Miskotte die eens
moet hebben gezegd dat afwezigheid
van vervolging vaak tot nieuwe lam
lendigheid voert. Prof. De Graaf ci
teerde de apostel Paulus, die schreef
„Waar de Geest des Heren is, daar is
vrijheid". „Wij willen dat weieens om
keren", zei prof. De Graaf fijntjes.
ONTDEKKINGSTOCHTEN DOOR DE LANDEN VAN DE
BIJBEL
Géén opgeschroefde „pelgrimsreizenvolgestopt met toe
ristische humbug en vrome kitsch, die beledigend zijn voor je ïW
geloof én je gezonde verstand!
Wil TH eoloBlscli «erantwoonte
A rtiieologlsch Interessante A
C ullureel belangwekkende
l sraal THACIR
R elzen
een boeiend programma van individuele en geheel verzorgde groepsreizen naar:
EGYPTE - ISRAËL - TURKIJE - GRIEKENLAND - ROME.
THACIR-Reizen zijn zeker niet geschikt voor iedereen, maar wél voor mensen, die
niet van plan zijn om zich heidense knollen voor christelijke citroenen te laten
verkopen!
Kortom: THACIR biedt reizen met een eigen karakter!
Bestel nog vandaag onze uitvoerige brochure zonder kleine lettertjes bij:
Oekumenlsche Relsatlchting „THACIR", Europalaan 14, 3844 AV HARDER
WIJK. Telefoon. 03410-21989.
(U mag ons ook 's avonds en op zaterdag bellen. Wij zijn maar klein, daarom
moeten we beter ons best doen!)
Vervaagd
Tenslotte nam de synode een besluit,
waarin de ROS werd opgedragen, een
pastoraal schrijven voor te bereiden,
„waarin het uitzicht van het evange
lie ook in de uiterste gevaren wordt
gesteld". De nadere toespitsing van
het neen tegen het bezit van kernwa
pens verdween daarmee uit de tekst
van het besluit. Daarom stemde de
voorzitter van de synode ds. Roos
als enige tegen. Later liet de voor
zitter van de ROS, dr. G. K. Koch,
weten dat zijn raad teleurgesteld was
omdat de synode het besluit te veel
had vervaagd.
ADVERTENTIE
Oude straal 216 KAMPEN. Tel. 05202-18210
TOELATINGSTEST
Op 18 augustus a.s. zal er een laatste toelatingstest zijn voor de
studie aan onze Academie. (1980/1981). Voor deze test kunnen zich
tot 1 augustus a.s. nog enkele kandidaten aanmelden.
'inschrijvingsformulieren zijn verkrijgbaar bij de administratie van
de academie.
DOORN (PNHK) In de gesprekken
tussen „dopersen" en „gereformeer
den" gaat het eigenlijk om accents-
verschillen. Mede daardoor zijn de
gesprekken tussen deze twee groe
pen, die in feite zeer verwant zijn aan
elkaar, zo verhelderend en verrij
kend, ook voor het eigen geloofsle
ven. Dit vertelde dr. K. Blei uit Haar
lem, die namens de hervormde kerk
aan deze gesprekken heeft deelgeno
men, op de hervormde synode
Deze gesprekken zijn gevoerd door
hervormden, gereformeerden en
christelijke gereformeerden enerzijds
én doopsgezinden en baptisten an
derzijds. Zij resulteerden in het rap
port „Het dopers-gereformeerd ge
sprek in Nederland". Omdat de ge
sprekspartners niet tot een eenslui
dende verklaring konden komen, be
staat het rapport uit zes nota's waar
voor de auteurs persoonlijk aanspra
kelijk zijn.
De synode ging eenparig met dit rap
port akkoord. Moeite hadden sommi
ge synodeleden met de zesde nota,
waarin sprake is van een duidelijke
kritiek op ons huidige sociaal-econo
mische systeem. Voor ds. P. J. Droo
gers (Bodegraven) en ouderling-kerk
voogd mevrouw A. Mulder (Midden-
meer) was dit aanleiding voor een
stemverklaring, waarin zij zeiden ak
koord te gaan met het rapport, uitge
zonderd nota IV.
In het meinummer van Streven (uit
gave Boom Pers, Postbus 58, Meppel;
losse nummers 6,50 plus portokos
ten) is Ad den Besten twintig pagi
na's lang aan het woord over de rela
tie tussen poézie en theologie. Hieruit
dit fragment over zijn medewerking
aan de psalmberijming:
Zo hebben bij voorbeeld de 44-ste en
94-ste psalm in de katholieke tel
ling 43 en 93 bepaald niet tot mijn
eerste keus behoord. Maar het vreem
de is dat ik, achteraf beschouwd, de
berijmingen van deze beide psalmen
tot mijn beste bijdragen aan de
psalmbundel reken. Hoe is dat te
verklaren? Het zou natuurlijk kun
nen liggen aan de dwingende poëti
sche kracht die van deze beide psal
men uitgaat. Die is inderdaad niet
gering, maar ik denk toch, dat het
vooral met iets anders te maken
heeft, en wel met de mogelijkheid die
deze psalmen mij boden om iets
nieuws, iets ongehoords zelfs, te ont
dekken, iets dat niét in de ethisch-
christelijke traditie waar ik uit voort
kom uit en te na bekend en allang
stuk-gepreekt was. In zekere zin was
dat met de hele psalmberijming het
geval. Tot dan toe hadden de psal
men immers overal ln de christelijke
kerk gefunctioneerd op een heel be
paalde, nieuwtestamentisch-getem-
perde, piëtistisch-verinnerlijke ma
nier en in die traditie was voor psal
men als 44 en 94 nauwelijks plaats.
Maar wij, die het nazisme hadden
meegemaakt, en heel van verre de
jodenvervolging, wij waren op weg
geholpen door een Buber en een Mis
kotte, de psalmen op een andere wij
ze gaan lezen en we dachten er een
voudig niet aan om wat daar werd
geroepen, gejubeld en geklaagd, ge
twist en gescholden, pasklaar te ma
ken voor een gemeente die heimelijk
nog altijd zichzelf als Israël be
schouwde, en dan natuurlijk als een
van atavistische emoties gereinigd Is
raël als „het wére Israël". Kortom,
wij poogden de psalmen zodanig in
liedstrofen over te zetten, dat joden
daar niets ln zouden kunnen vinden,
wat hen moest beletten met onze
berijmde psalmen in te stemmen. Zo
werd de psalmberijming onverhoeds
veel meer voor ons dan het verlenen
van dichterlijke hand- en spandien
sten aan de empirische gemeente. We
hoopten eenvoudig, dat onze teksten
iets zouden dóen dat ze mee zou
den helpen om de muren te slechten
die nog altijd tussen kerk en synago
ge staan opgericht. En zo heb ik zelf
in mijn aanvankelijk uiterst gereser
veerde occupatie met psalm 94 voor
het eerst begrepen, wat het betekent
dat de God van de bijbel een „God
der wrake" heet en wat het voor ver
nielingen in de theologie aanricht,
wanneer die waarheid omtrent God
„schuw en humanistisch" wordt ver-
zwegen of toegezalfd; dat de zin van
ons leven daaraan hangt dat was
het, wat ik ontdekte.
Ad den Besten
Angst
Ds. L. H. Kwast in de (gereformeerde)
Friese Kerkbode:
Mijns inziens ontspoort de prediking
als ze de angst onder de mensen gaat
exploiteren en de kernwapenen ge
bruikt als homiletische middelen om
stemmingen van boete en inkeer op
te roepen. Reeds nu maken we in
Nederland mee dat elkaar bestrijden
de groeperingen als het IKV en het
Veteranenlegioen Nederland tegen el
kaar opbieden in emotionele stem
mingmakerij. Het IKV gebruikt alle
kleuren van het palet om de ver
schrikkingen van een kernoorlog aan
schouwelijk te maken en het Vetera
nenlegioen Nederland kan een Sow-
jet-Russisch regiem over Wesfc-Euro-
pa niet zwart genoeg voorstellen. Ik
voor mij vind beide mogelijkheden
even verschrikkelijk, maar zou in de
prediking willen oproepen tot nuch
terheid en zakelijkheid en bevrijding
van vooroordelen, zowel naar de ene
als naar de andere zijde. Want èn een
nucleaire oorlog èn de Sowjet-Russi-
sche hegemonie behoren tot het sche
ma van deze wereld. En het schema
van deze wereld gaat, naar Gods be
lofte, voorbij.
Prof. dr. J. T. Bakker in het Gerefor
meerd Weekblad:
Het pleiten voor het wegdoen van de
notie „geweten" uit de politieke dis
cussie kan een element van soberheid
aanduiden; maar het kan ook signaal
zijn van een levensgevaarlijke afplat
ting van het bestaan, waarbij elk be
sef voor wat er werkelijk op het spel
staat verdampt in de strijd om de
macht voor de eerstkomende vier
jaar. En dat is erg jammer, want nu
inderdaad erg on-redeiijk. De mensen
die twintig en dertig jaar geleden
zeiden, dat we de bodem niet straffe
loos vol rotzooi konden stoppen wer
den toen net zo behandeld als nu de
mensen van Greenpeace, die giflozin
gen in de Noordzee proberen te keren.
Fantasten en utopisten. En we heb
ben nü al dê rekening voor Lekker-
kerk en Love Canal gepresenteerd
gekregen Hoeveel miljoen kost de
schaderegeling eigenlijk? En wie zei
ook alweer, dat we de aarde niet
geërfd hadden van onze ouders, maar
te leen gekregen van onze kinderen?
Zou het geweten ook bij uitstek zake
lijk kunnen zijn?
Stations
Wat een statioB-is, weet iedereen.
AGRESSIEVE HIILP
Grijpen heeft iets agressiefs. We
grijpen iemand beet die dreigt t*
vallen op het ijs of in het water,
bezinnen er ons niet meer op hoei
het doen. Het moet snel gebeuren
anders is het te laat. Ais Petrus té
de verlamde man gezegd heeft d
moet gaan lopen, gebeurt er even
niets. Er hangt wat tussen. De n«
komt uit zichzelf nog niet in
beweging. Dat is bij de tekenen»
Jezus vaak anders. We lezen nog
eens hoe mensen op Jezus'
machtwoord terstond gaan lopq
hun hand uitstrekken of beging
zien. Hier staat iets anders, namt
dat Petrus hem bij de rechterhai
greep en hem deed opstaan
(Handelingen 3 vers 7). Pas danle
we: en terstond werden zijn voefc
enkels stevig, en hij sprong op en
stond en liep heen en weerPet
greep hem dus. Dat hoort er na
Pinksteren bij. De hulp die tijden
Jezes' verblijf onder ons direct wi
zich meteen voltrok, wordt hier
bemiddeld. De Heer geneest, het
gebeurt immers in de naam van*
Christus, door middel van de
apostelen. Die moeten nu voorali
vergeten te grijpen. Het woord dj
in de naam van Jezus spreken ha
geen magische kracht. Er hoort a
bij. En snel ook, vanwege de nood
kerk heeft de opdracht die wootdi
te spreken die dit leven weer gro«
geven en vastheid, maar dat niet
alleen, anders worden we een
praat-kerk. Er moet iets gedaan
worden, iets dat zelfs een agresrt
indruk kan maken. Het diakonaj
van de kerk als samenvatting va
wat er gedaan moet worden dien1
agressief te zijn. Want ook nu aj
dingen die niet kunnen wachten
Zelfs al heeft deze man dan „van
schoot zijner moeders aan" daar
gezeten.
Beroepingswerk
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Klaaswaal, Brakel!
tugaal, Wageningen, Rotted
Zuldwljk, Hamilton (Can.), Unioa
(Can.): J. J. Tanis, kand. te Sons
dijk.
Beroepbaar gesteld: kand. J. J.
nis, Fazantstraat 10, Sommels
(voor de missionaire dienst:) kan
Sonnevelt, Overwater 13, Zoe
meer.
Ook de stelling in een van de nota's,
dat de kinderdoop niet rechtstreeks
valt af te leiden uit het nieuwe testa
ment, viel niet bij alle synodeleden
goed. De baptist prof. dr. J. Relling
zei in dit verband, dat in feite niet
meer de vraag gesteld zou moeten
worden of de kinderdoop in het nieu
we testament voorkomt, maar de
vraag waar de kinderdoop eigenlijk
voor staat. Deze vraag zou een
vruchtbare discussie kunnen losma
ken. Dr. Blei voegde hieraan toe, dat
ook als de kinderdoop een „nabijbel-
se ontwikkeling" zou zijn. hij daar
mee dan nog niet veroordeeld behoeft
te zijn.
De synode wil, dat de commissie de
reultaten van haar gesprekken „op de
meest geëigende manier" zal publice
ren, opdat de problematiek zo in wij
dere kring bespreekbaar wordt
gemaakt.
Science fiction en de bijbel, litera-
tuurweek over toekomstverwachtin
gen, 7-12 Juli, Woodbrookerswerk,
Barchem (tel. 05734-443).
Als de natuur je lief is, over onze
relatie met (en vervreemding van) de
natuur, 7-12 juli. De Drieklank. Pa-
terswolde (tel. 05907-2700).
Luisteren naar kindera W
het gelijknamige boek van TL fa
don), voor ouders met kindeia,V
juli, Hedenesse, Cadzand (teLttïl
1654).
Op zoek naar de bron (bijbeQB
mediteren, bidden). 7-11 juli, I
Alerdinck, Laag Zuthem (teLOB
541).
ADVERTENTIE
maar een christelijke gereformeerde
denkt, als hij thuis is in de taal van
zijn kerk, bij dat woord aan nog wat
anders. „8tation" is sinds onheuglij
ke tijden in het christelijke gerefor
meerde spraakgebruik de aanduiding
van een gemeente in wording. Er zijn
er momenteel twaalf. Ds. I. de Bruyne
daarover in het chr geref. weekblad
De Wekker:
De zgn. „stations", plaatsen waar
vanuit een bestaande gemeente in
een genabuurde plaats een spreek
plaats wordt gevestigd, zonder dat
daar nog een zelfstandige gemeente
is. Dat kan voortkomen uit noodzaak
omdat vele van de eigen leden vanuit
de plaats naar een genabuurde uit-
breidings-plaats trekken of omdat in
een bepaalde plaats zich leden van de
kerken via industrievestigingen of
wat dan ook gevestigd hebben. Het
zijn als je de gehele lijst nakijkt er
niet zo heel veel. Als men weet en
de ouderen die zich dat herinneren
zijn nog niet geheel in een reeds voor
bijgegane generatie opgenomen
dat vele van onze gemeenten die nu
vaak middelgrote of grote gemeenten
geworden zijn, ontstaan zijn uit een
uiterst klein begin, soms door de be
ginselvastheid en opofferingsgezind
heid van slechts enkelen, zou men
wensen dat in meerdere plaatsen met
enorme vestigingen en uitbreidingen
wat meer „stations" gevormd werden
om de eigen chr. gereformeerde predi
king er te kunnen horen. Je vraagt je
wel eens af of we niet bezig zijn het
eigen bestaansrecht van onze kerken
in sommige plaatsen afhankelijk te
stellen van het gemak, de kortere
afstanden en de oecumenische moge
lijkheden.
met de universitaire ontwik
kelingssamenwerking met
Indonesië? De diskussie aan
de VU is weer opgelaaid.
Betekent doorgaan steun
aan het Soeharto-regiem?
Hebben de armen in Indone
sië iets aan deze vorm van
ontwikkelingshulp? Een paar
overwegingen in het nieuwe
nummer van VU-magazine.
BON
Noteer ook mij als abonnee op
VU-magazine voor 22,- pet
jaar.
naamj
adres
woonplaats
datum-
handtekeningh
Antwoordnr. 1771,1000 SN
Amsterdam, geen oostzegel