Dr. Verdonk wordt opvolger prof. Strijd F. D. Roosevelthuis heropend f 19,50 Trouw 'Voorbehoud kruisraket in Genève bespreken' EINDELIJK! De knuppel in het hoenderhok Geniet van uw vakantie! IKV schrijft Van der Klaauw: 4 VOORDEDUVEL NIET BANG .HASPER DAGLICHT GZB is niet tegen samenwerking met geloofszending VANDAAG VOORBIJGANGERS Conferenties VRIJDAG 13 JUNI 1980 KERK TROUW/KWARTET DOORN (PNHK) De generale synode van de hervormde kerk heeft gisteren dr. W. E. Verdonk uit Oegstgeest benoemd tot kerkelijk hoogleraar aan de theologische faculteit van de Universiteit van Amsterdam. Hij volgt daar prof. dr. Kr. Strijd op en zijn benoeming betekent het einde van de al sinds 1976 durende vacatures. Dr. Verdonk (521 was pchtereenvot gens hervormd predikant te Okken- broek. Workum en Oegstgeest. waar na hij in 1975 docent vanwege de hervormde kerk aan de rijksuniversi teit te Leiden werd met als leerop dracht christelijke ethiek en aposto laat. In 1977 promoveerde hij in Lei den op het proefschrift „Peut-étre. De betekenis van De Sades antropologie voor de ethiek. Een hoofdstuk uit de problematiek van de verlichting". Dr. Verdonk gaf gedurende een aantal jaren leiding aan cursussen voor godsdienstonderwijzers op het her vormd seminarium „Hydepark" in Doorn. In de afgelopen tijd heeft hij als gastdocent aan de Amsterdamse theologische faculteit colleges chris telijke ethiek gegeven De leeropdracht van prof. Strijd om vatte indertijd de bijbelse godge leerdheid. de christelijke zedekunde. de praktische godgeleerdheid en het hervormde kerkrecht. Voorts is door de Synode dr. O. D. J. Dingemans (49) benoemd tot hoogle raar in de praktische theologie aan de rijksuniversiteit te Groningen. Hier mee is gedeeltelijk voorzien in de vacature die per 1 september zal ont staan door het vertrek van prof. dr. P. J. Rose am Abbing, die christelijk et hiek doceert en praktisch theologie. Dr. Dingemans volgt hem op voor het laatstgenoemde vak. Dr Dingemans is hervormd predi kant geweest in Rinsumageest en De venter. waarna hij predikant voor buitengewone werkzaamheden werd, verbonden aan de classes Zutphen en Doetinchem, voor vormlngs- en toe- rustingswerk in deze beide classes en tevens cursusleider van het vor mingscentrum Barchem (Woodbroo- kershuis). Momenteel is dr. Dinge mans studiesecretaris en tevens se cretaris van de raad voor de cateche se van de hervormde kerk en docent aan het theologisch seminarium. In ADVERTENTIE maar denk ook aan de schoolkinderen van de straatarme staat Do Espirito Santo in Brazilië. Nog 17.000 hebben geen Nieuwe Testament. Ze kosten f 2,63 per stuk. Kan dat niet van uw vakantie-begroting af? Giro 901.000 van In de Rechte Straat te Velp.met vermelding NTBr. Dat is een van de adviezen die het interkerkelijk vredesberaad (IKV) geeft aan minister van buitenlandse zaken Van der Klaauw met het oog op de toetsingsconferentie van het non-proliferatie verdrag (NPVi, van 11 augustus tot 5 september in Oenè- ve. Het IKV dringt bij de minister aan op-concrete initiatieven die tot ont spanning kunnen leiden. Volgens het IKV moet Nederland op de conferen tie in Genève de overige landen van de -NAVO en het Warschau-pakt op roepen ook af te zien van verdere plaatsing van nieuwe middellange af standsraketten in Europa. „Eventu eel moet Nederland hiervoor een ont werpresolutie indienen", schrijft het IKV aan de minister van buitenland se -zaken en voorspelt daarbij, dat Roemenië deze resolutie zal steunen. waarin opgenomen: De Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga Directeur mg. O Postma HOOFDkANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam Wibautstraat 131 Amsterdam tel 020-913456 tele* 13006 Postgiro 66 0000 Bank Ned CredietOank Rekemngnr 23 00 12 574 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel 010-115568 (abonnementen en bezorging) tel 010-115588 (redactie) lel 115700 (uitsluitend voor advertenties) Westbiaafc 4 Rotterdam REGIO DEN HAAG/IEIOEN Postbus 101 2501 CC Oen Haag tel 070-469445 (abonnementen en bezorging) tet 070-469445 (redactie) tel 070-468864 (uitsluitend voor advertenties) Par* straat 22 Den Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERLANO I abonnementen en bezorging Postbus 3 8000 AA Zwolle lel 05200-17030 Melkmarkt 56 ZwoMe - Abonnementsprijzen Per maand 16.98 Per kwartaal f 50 95 Per half jaar f 101.90 Per jaar f 201.60 Adverientietaneven op aanvraag Telefomscne abonnementenop- drachten (zie adressen boven) Opgave familieberichten 9-19 30 van maandag l/m vrijdag Op' zondag van 18-20 uur lelef 020- 913456 Opgave mmi-advertenties tel 020-936868 o! schottel aan Mini-Adv aldeling. postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adreswijzingen uitsluitend schnf- tetijk aan onze Amsterdamse adressen Zo is van Agt. Politicus van het Jaar. Overal verkrijgbaar. KHRRD-HAARLEM zijn functie als studiesecretaris heeft hij zich gespecialiseerd in de cateche- tiek en het vormingswerk. Dr. Dinge mans studeerde in Utrecht en promo veerde in 1974 op het proefschrift „Wetmatigheid en wonder, een her- meneutisch-theologische studie over de verhouding van geloof en natuur wetenschappen' Hydepark DEN HAAG (ANP) „De weigering van Nederland om voor eind 1981 te beslissen over de plaatsing van 48 nieuwe Tomahawk-kruisraketten moet worden besproken op de tweede toetsingsconferentie van het verdrag tegen versprei ding van kernwapens." Verder werden gisteren drs M. den Duik te Bergen (NH) en drs P. Os kamp. te Purmerend. benoemd tot conrectoren van het seminarium van de hervormde kerk. Zij zullen dr F. O. van Gennep opvolgen, die kerkelijk hoogleraar in Leiden is geworden. Sa men met de rector, drs M. J. G. van der Velden, gaan zij het rectorium van het seminarium Hydepark te Driebergen vormen. Drs Den Duik (39) heeft gestudeerd in Amsterdam en is achtereenvolgens predikant geweest in Wormer, Lon den en ten slotte in Bergen Zijn belangstelling ligt vooral op het ge bied van de exegese en de dogmatiek. Drs Oskamp (48) studeerde eveneens in Amsterdam en stond, voordat hij predikant werd in Purmerend, in Den Hoorn (Texel). De kracht van drs. Oskamp ligt op het gebied van de praktijk en de vormgeving van het gemeenteleven en de ecclesiologie. Hij heeft ervaring met projecten on der Surinamers, WAO'ers, verstande lijk gehandicapten, bejaarden en ho mofielen. Drs Oskap is lid van de raad voor de eredienst en publiceerde o.a. „Liturgische broedplaatsen" „Als de klokken luiden" (samen met ds H. Snoep) en „Speelruimte, werkboekje voor liturgiegroepen" Het is de bedoeling dat drs Den Duik bij de nascholingscursussen op het seminarium groepen studenten en predikanten gaat begeleiden. Drs Os kamp gaat zich m het bijzonder be zighouden met de begeleiding van vicarissen en mentoren ADVERTENTIES Verder stelt het IKV aan minister Van der Klaauw voor, dat Nederland van nu af de beraadslagingen bij woont van de 21 niet-gebonden lan den in de zogenaamde CD, het inter nationale overlegorgaan voor ontwa pening. verbonden aan de VN. Het IKV stelt ook voor dat Nederland op de toetsingsconferentie streeft naar „ongeclausuleerde negatieve veilig heidsgaranties". Dit betekent dat Ne derland van de kernwapenmogend- heden moet eisen dat ze geen kernwa pens zullen gebruiken tegen landen die geen kernwapens hebben. Van der Klaauw moet volgens het IKV in het overlegorgaan voor ontwapening ste vig aandringen op de uitbanning van kernwapens. In het belang van de niet-verspreiding van kernwapens stelt het IKV aan de minister van buitenlandse zaken voor, dat Neder land de bereidheid toont alle kern koppen van haar grondgebied te ver wijderen en geen nucleaire taken door haar strijdkrachten te laten uit voeren. Volgens het IKV moet Neder land op de conferentie in Genève praten over het vooorbehoud dat ons land heeft gemaakt betreffende de plaatsing van kruisraketten op Ne derlandse grond. „Dit zou de geïso leerde positie van Nederland onge daan maken en positief inspelen op de wens van meerdere landen in Oost- en West-Europa om te komen tot een uitstel op de plaatsing van middellange afstandsraketten. Dit zou ook een positieve invloed kunnen hebben op de conventie van veilig heid en samenwerking in Europa, in november in Madrid te houden, waar men zal proberen een formule te vin den voor een Europese ontwape ningsconferentie", schrijft het IKV aan miniser Van der Klaauw ADVERTENTIE voor de duvel niet bang mr. Dries van Agt van weerzin tot wellust J-T™ —een omstreden 161 blz., geïllustreerd, prijs 19.90. ,.y. y Het boeiend levensverhaal van een stnjd- .baar predikant 1886-1974) die zictiajls één der eersten In deze eeuw heeft ingezet voor het herstel van het kerklied Zijn hymnotogische studies, zijn psalm- berijming en zijn geestelijke liederen zijn evenzeer bewonderd als verguisd. Haspers invlóëd.'zowel direkt als indirekt, kan echter niet ontkend worden. Verkrijgbaar in de boekhandel of rechtstreeks bij de uitgever, doof oi/ermakjng van .{y« - 19.90 'f. 1,50 (verzendkosten) 21.40'opposlr.36000. AMSTERDAM „Wij willen geen knuppels in hoenderhokken gooien hier in het Bijbels Mu seum" sprak directeur ds. TJ. Bijlsma deze week bij de opening van de expositie „De moed om te zien" over feminisme en the ologie in „zijn" museum. Toch heeft hij door deze expositie in huls te halen wel degelijk een knuppel ln het hoenderhok ge gooid: al direct bij de ope ning werden er heftige vra gen op hem en zijn mede werksters afgevuurd wat dat nu wel moest met zo'n tentoonstelling. waar maar vrij met de bijbel werd omgesprongen „Neemt u de bijbel niet meer letterlijk?" en „Is de bijbel seksistisch?" vroe gen enkele geharnaste he ren aan Sienie Strikwerda, die als feministisch theo loge heeft meegewerkt aan de tentoonstelling. ZIJ probeerde de vragenstel lers te laten inzien, dat er in de bijbel (door mannen geschreven) en ln de kerk (eeuwenlang door mannen beheerst) Inderdaad voor vrouwen zeer moeilijk te verteren zaken bestaan. „Wij willen als feministi sche vrouwen bereiken dat we de bijbel als ge loofsboek kunnen behou den. zonder dat we af knappen op allerlei seksis tische uitspraken erin. Niet voor niets zijn de laatste jaren erg veel vrou wen weggelopen uit de kerken. Die vrouwen wa ren bezig met hun bevrij ding, maar kregen voor hun gevoel ln de kerk steeds weer de kous op de kop. Wanneer je je ergens achtergesteld en minder waardig behandeld voelt, is het toch logisch dat je zo'n gezelschap liever ver laat? Daarom is het juist zo moedig en goed van be paalde vrouwen, dat ze toch binnen die kerken willen blijven proberen een gelijkwaardige plaats te krijgen. Het geloof moet voor vrouwen natuurlijk net zo goed als voor man- door Cisca Dresselhuys nen bevrijdend zijn. Dat was het tot nu toe vaak niet, om wat mannen er ln de loop der eeuwen van gemaakt hebben". Op de expositie zijn aller lei voorbeelden te zien en te horen (vla een diashow, waaruit hierboven enkele afbeeldingen staan) hoe vrouwen door bijbel en kerken „onder de knoet" zijn gehouden. Neem de uitspraken van vele kerk vaders: Thomas: „De vrouw is een toevallig en onaf wezen, een soort in complete man. Onveran derlijk staat vast dat de vfouw bestemd is om on der heerschappij van de man te leven." Of Tertulli- anus: „Vrouw, gij zijt de poort naar de hel. Gij hebt hem verleid, die de duivel niet rechtstreeks durfde te benaderen. Uw schuld is het dat Gods zoon sterven moest, ge zoudt immer ln rouw en lompen gekleed dienen te gaan Of een tekst uit Timotheus: „Een vrouw moet zich rustig in alle onderdanigheid laten onderrichten, maar ik sta niet toe dat een vrouw on derricht geeft of gezag over de man heeft; zij moet zich rustig houden, want eerst is Adam gefor meerd en daarna Eva. En Adam heeft zich niet laten verleiden, maar de vrouw is voor de verleiding ln overtreding gevallen". Dat de vrouwen als minde re schepsels worden ge zien in de kerkelijke we reld dateert overigens niet alleen uit het verre verle den. Onlangs kwamen er twee theologische studen ten naar het Bijbels Mu seum om een afspraak te maken voor een groeps rondleiding. Ze zeiden: „Wilt u het een beetje een voudig houden, want onze verloofden en vrouwen ko men ook mee". Allee Groeneveld, die als hoofd van de educatieve dienst van het museum het leeuweaandeel gehad heeft ln het tot stand ko men van de tentoonstel ling, legt uit wat feministi sche theologen nu eigen lijk willen." De feministi sche theologie wil een be- vrijdlngs-theologle zijn, dat wil zeggen dat ze de onderdrukking van de vrouw ln de bijbel aan toont, maar ook de moge lijke bevrijding van de vrouw." Hiermee wordt volgens haar een geweldi ge uitspraak gedaan, na melijk dat het de bedoe ling is dat de bijbelse boodschap bevrijdt en niet onderdrukt. „Na tweeduizend jaar christen dom moet je er wel moed en lef voor hebben om dit te geloven en ook trachten dit te verwezenlijken", meent ze. Feministische theologen hebben vaak gezegd, dat de bijbel opnieuw zou moeten worden geschre ven, maar dan door vrou wen. Ze bedoelen daarmee dat er hard gestudeerd zal moeten worden op de bij belse taak, op de structu ren, het grammaticale ge slacht, het woord- en het beeldgebruik om te kijken of er in al die jaren wel goed, dat wil zeggen niet eenzijdig vertaald is. „Er zal met vrouw en macht gewerkt moeten worden om de bijbel te ontmaske ren en dan kan er veel te voorschijn komen, zowel voor manmensen als vrouwmensen", zegt Allee Groeneveld. Dat er schokkende dingen te zien en te horen zijn op de tentoonstelling, is dus wel duidelijk. Daarom gaat het ook niet om het gewoonweg bekijken van plaatjes en andere afbeel dingen; er zullen na de rondleiding altijd discus sies met de bezoekers en bezoeksters worden ge houden. „Want, zoals Sie nie Stirkwerdé zei, er zul len hier emoties worden losgemaakt bij vrouwen. Het zal schokkend voor velen van hen zijn. Ze zul len erover gaan piekeren of een vrouw het geloof wel kan behouden, wan neer ze alles ziet en hoort wat er over haar is gezegd en geschreven. Het zal veel pijn en ontreddering opleveren. We moeten el kaar opvangen en samen zien of we onze weerbaar heid zo groot kunnen ma ken dat we tegen allerlei weerstanden kunnen knokken en toch ons be vrijdende geloof kunnen behouden. Deze expositie Is de plaats om te laten zien, wat „sisterhood" is." Ds. TJ. Bijlsma tenslotte nog even: „Ik was eerst huiverig voor deze ten toonstelling, want was dit alles niet kwetsend? En kwetsen willen we liever niet. Het is een testcase, niet alleen voor de bezoek sters, maar ook voor ons museum. Want hier wordt de bijbel met de actuali teit verbonden en dat wil len we in het Bijbels Mu seum toch? Ik vind het een schokkende tentoon stelling, schokkend van wege de vanzelfsprekend heid waarmee wij altijd de ongelijkheid' binnen de kerk en het geloof in stand hebben gehouden. We worden hier geconfron teerd met het prille begin van een bevrijdingsbewe ging; één van de grootste die de wereld ooit gekend heeft". De expositie „De moed om te lien" is tot 1 novem ber te zien in het Bijbels Museum. Herengracht 366 in Amsterdam. Voor groepsbezoek is telefo nisch overleg vooraf noodzakelijk. Tel. 020-241125. Verschenen in een nieuwe editie Dr. Okke Jager Bijbels dagboek 4e druk, 748 bladzijden, gebonden en ondanks deze omvang en uit voering toch maar 25,- Een dagboek óók voor uw vakantie! „Hef boek is een bewuste poging bijbellezers dagelijks aan het denken te zetten. Jager is hierin uitmuntend geslaagd. Haarlems Dagblad Verkrijgbaar in de boekhandel 1«8>)I| KOK - KAMPEN ZEIST (ANP) Op de jaarvergade ring van de gereformeerde zendings- bond in de Nederlandse hervormde kerk (GZB) heeft drs. J. J. Tigchelaar gezegd, dat de GZB vaak een mid denpositie Inneemt tussen kerkelijke zending en geloofszending. Er is bij de GZB een herkenning ten aanzien van geloofszendlngen, maar de GZB heeft moeite met hun sterke individualisme. De GZB wil voluit kerkelijk bezig zijn. Ten aanzien van samenwerking met bijvoorbeeld de bijbelse en medische zendingsge meenschap (BMZG) wilde ds. Tigche laar de deur voorzichtig openhouden. Maar hij stelde de voorwaarde, dat de samenwerking moest rusten op een gemeenschappelijk beleid, waarin theologie en praktijk aan de orde komen. De GZB zal daarbij niet bij voorbaat afhaken. Dit was de laatste vergadering die geleid werd door ds. J. de Lange, die DOORN (PNHK) „Hartver warmend" noemde ds. A. Ro mein, voorzitter van de gene rale diakonale raad (ODR) van de hervormde kerk, de reacties die zijn binnengeko men op de oproep van de GDR aan de plaatselijke her vormde diakonieën om een geldelijke bijdrage te leveren aan de renovatie van het Roo sevelthuis, het hervormd va kantiecentrum voor gehandi capten in Doorn. Ds Romein, een van de sprekers bij de feestelijke heropening van het Roosevelthuis, zei dat het de taak is van diakenen mensen in de letterlijke en figuurlijke zin ruimte te geven. Het Roosevelthuis is daar een voor beeld van. Mevrouw M. van der Wall- Duyvendak. die sprak als oud-voor zitter van de GDR. legde er in haar toespraak de nadruk op. dat het voor een gehandicapte niet alleen belang rijk is volwaardig te kunnen mee draaien in de maatschappij. Net zoals ieder mens heeft ook de gehandicap te ontspanning nodig. In verband Mevrouw M. van der Wall-Duy- vendak derheden, waartoe ook gehandicap ten behoren. „Hulpgevers moeten niet te veel wil len helpen." zei zij, „en gehandicap ten moeten er voor uit durven komen dat zij moeite hebben met het vragen om hulp." Ernstige kritiek had mevrouw Van der Wall op speciale acties en televi sieprogramma's voor gehandicapten, waarin om geld wordt gevraagd. „Waarom altijd dat vragen? Andere groepen hoeven toch ook niet te be delen om vakantiegeld. Het gaat hier gewoon om een recht," aldus me vrouw Van der Wall. De officiële opening van het Roose velthuis werd verricht door mevrouw P. Speijer-Walters, een van de vaste gasten van het huis en de heer H. van Hasselt, een van de vaste begeleiders, die gezamenlijk de met kranten afge plakte toegang naar de nieuw-ge- bouwde gang en eetzaal „door prikten". hiermee wees zij op een nieuwe ont- KnstPn wikkeling die plaatsvindt in het dia- konaat. Diakonaat is niet langer pa ternalistisch optreden en een ander vertellen wat goed voor hem is, maar opkomen voor de rechten van min- De kosten van de renovatie, vier mil joen, zijn voor de helft opgevangen door gelden die de GDR daarvoor apart had gelegd en voor de andere INEEN ADEM Ik zeg van te voren dat 't niets te maken heeft met het verhaal dat we lezen. Ik ben aan 't mediteren over wat er met die verlamde gebeurde, ft bedrijf hier geen exegese. Dat merkwaardige, aan elkaar gekoppelde „in de naam van Jezus Christus de Nazoreeër wandel!", deed me ineens denken en dat zal wel samenhangen met de extra aandacht die we dit jaar geven aan oorlog en bevrijding aan de Amsterdamse dominee bij wie ik nu meer dan veertig jaar geleden belijdenis deed Ds. Taeke Ferwerda werd in 1944 samen met koster Van der Baan achter de Keizersgrachtkerk door de Duitsers als een repressaille-maatregel doodgeschoten. Op het gymnasium kreeg ik les van hem. Hij las met oiu de boeken van 8amuël door. Later ging lk bij hem op catechesatie, de meeste indruk maakten zijn preken op mij. Daartoe droegen ongetwijfeld zijn imponerende figuur en zijn gedragen stem belangrijk bij. maar als ik het moet samenvatten moetik zeggen: hij was iemand die wat te zeggen had. Nooit zal ik van hem vergeten een preek over „het vijfde gebod en het moderne leven", later gepubliceerd in de Reformatie. Maar hoe kwam ik erop? Ik weet 't. HIJ had een merkwaardige manier om zijn preek af te sluiten. Dat slot kwam meestal geheel onverwacht Hij liet zijn stem niet dalen en ook vertraagde hij het ritme van de woorden niet, maar in één adem volgde met overtuigende en welluidende stem met „amen" na de preek. Daar zat iets eigens in. Het wekte bij mij vertrouwen. Het amen was geen afsluitend woord voor de vorm, maar het hoorde bij de preek Het was in z'n zekerheid het inbegrij van de preek. Ik hoor 't hem nog zeggen, als ik stil ben. En dat wil ik even zijn als ik denk aan het laatste moment van die twee getuigen in de Kerkstraat in Amsterdam. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Bedankt voor Barendrecht: I. Kok tt Zoe termeer. Beroepbaar: R. Veldman, Pruimen dijk 296, Ridderkerk; H. Westerhout, Kievitstraat 16, Bleskensgraaf; L van Wingerden, Rivierdijk 830, Har dinxveld-Giessendam. Afscheid op 15 juni van Rijssen: J. C de Bier ber. te Papendrecht; var Eindhoven: J. Kronenburg, ber. te Utrecht; van Middelburg: F. C. M.| Roodenburg ber. te Apeldoorn; van Daarle: C. van Rossem wegens benoe ming tot legerpred. standplaats As sen met uitzending naar Libanon. Intrede te Nijmegen: A. J. van Cruy- ningen uit Rijswijk; te Groenlo: J A G van Zanten uit Wassenaar. Samenleven zal ons een zorg zijn, voor mensen van 25-45 jaar zonder vaste levenspartner, 30 juni-5 juli, De Drieklank, Paterswolde (tel. 05907-2700). Alternatieve woon- en leefvor men, voor alleenstaanden tot 45 jaar, 30 juni-4 Juli, Ons Erf. Berg en Dal (teL 08895-1744). 65-plnskent u deze tijd? 30 junl-4 juli. Den Alerdinck, Laag Zu- them (tel. 05290-541). Werken met groepen, training in (kerkelijk) groepswerk, m.m.v. J. Ypma, 30 juni-4 juli, Kontakt der Kontinenten, Soesterberg (tel. 03463- 1755) vele jaren voorzitter geweest is. Als nieuwe bestuursleden werden geko zen ds. P. Molenaar te Groot Ammers en ds. H. Veldhuizen te Alblasserdam. helft door plaatselijke diakonieën. Het Roosevelthuis is van 1967. Na verloop van tijd kwamen er gebreken aan het licht, die men indertijd niet kon voorzien. Door de ontwikkeling van de sociale wetgeving en de mondigheid van de gehandicapte in de samenleving wor den er nu andere eisen gesteld aan het vakantieverblijf. Zo werd het noodzakelijk een-persoonskamers in te richten en voorzieningen te treffen die de gehandicapten minder afhan kelijk maakten van de begeleiders. Ook bestaat er een ontwikkeling dat er in het Roosevelthuis steeds oudere en zwaarder gehandicapte mensen komen. Deze ontwikkeling vereiste ook een aanpassing van het huis. Het Roosevelthuis kan momenteel door de nieuwe aanpassingen zeven tig personen herbergen. Hoewel het huis weer geopend is, moet er nog wel het een en ander gedaan worden, al dus de heer J. O. Schaafsma, voorzit ter van de commissie F. D. Roosevelt huis. Zo zijn er nog plannen voor het aanleggen van een terrasverwarming en het aanbrengen van een zonweren de overkapping van het terras, zodat zowel bij mooi als bij minder mooi weer buiten gezeten kan worden. EV. LITTH. KERK Intrede te Utrecht: H. J. A Haai]» Naarden. GEREF. KERKEN Afscheid van 's-Gravenzande: A Hansen ber. te Drachten; van Koo- merzijl: J. van Houwelingen ber. t( Boksum en Hijlaard; van Zoete meer: J. W. Huisman ber. te Baam, van Tiel: D. van Swigchem wegens emeritaat per 1 aug. Intrede te Nieuwerkerk a.d. IJssel: Hoogerwerf uit Vlissingen; te Gar- relsweer: A. Verburg, kand. uit Kampen. Bevestiging te Heerhugowaard als zendingspred. voor Bangladesj: A. Ferwerda voorheen leraar gods dienstonderwijs Westland-college U Naaldwijk. Beroepen te Den Helder: M. Spriens- ma te Arum. Aangenomen de benoeming tot stu- dentenpredikant te Semarang. Indo nesië: P. Beintema te Rottevalle. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Middelburg: O. J. Dou- ma te Groningen-Noord. Bedankt voor Rijswijk: L. J. Joossett IJmuiden; voor Leek-Roden: H. D van Herksen te Heemse. Afscheid van Leek-Roden: T. Dek ker. ber. te Kampen. NED. GEREF. KERKEN Afscheid te Neede ('s morgens) er w Aalten Cs middags): A. Beeftink ber te LJsselmuiden; van Urk: J. Stui) ber. te Kampen. Beroepen te Langerak W. L. Louwff se te Hengelo GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Eindhoven: R. Boogaard te Leiden die bedankte voor Gouda BAPT. GEMEENTEN Afscheid van Harlingen: F. J. Huizifr ga ber. te Heerenveen. CHR. GEREF. KERKEN Afscheid van Nieuwe Pekela: R. Hoi ber. te Hoogeveen. Intrede te Veenendaal (Bethel): M Boer uit Emmeloord. Mevr. Eijgenraam Mevrouw S. Eijgenraam-van de Hoek (49 jaar) is met ingang vaa 1 juni als emancipatiewerker in dien* getreden van het emancipatiebureao voor christen-vrouwenorganisaties i> Baarn, waar zij zich samen met nof drie anderen zal inzetten voor de her vormde vrouwen groep, de Neder landse christen vrouwen bond, de ge reformeerde vrouwenbond, de ra«d voor oud-katholieke vrouwen en vrijzinnige hervormde vrouwenlede ratie Mevrouw Eijgenraam, die voor haar huwelijk lerares was bij het 1» ger en middelbaar onderwijs, is of latere leeftijd een opleiding gaan vol gen voor maatschappelijk werker af de sociale academie „De Horst". De» opleiding heeft zij onlangs afgerond Haar werkverband bij het emancip* tiebureau is voorlopig voor de tijd van een Jaar. Daarna zal het minis te rie van CRM bezien of het werk dien* te worden voortgezet.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2