Zondagse wandelingen in Ootmarsum
IKV en Oostduitsers
samen in beweging
Autovrije zondag in
Duitsland mislukt
Trouw
KERK IN DE WERELD
Brief aan Wereldraad van kerken
Conferenties
Geniet van uw vakantie!
Eredoctoraat
voor Schillebeeckx
Kleine synagoge
voor Leeuwarden
VANDAAG
Primaat van
China gekozen
VOORBIJGANGERS
Weer alternatieve
vredeskrant
Priester in Sjanghai
opnieuw verbannen
DINSDAG 10 JUNI 1980
KERK
TROUW/KWARTET
door A. J. Klei
Hij zou een groen petje opzetten en dat had
Dij ook gedaan. Bovendien had hij het deeltje
over Overijsselse en Gelderse orgels uit de
pocketreeks ..Langs Nederlandse orgels"
vpor zich neergelegd. Een en ander had tot
gevolg dat ik in bet koffiehuis, waar we
hadden afgesproken, zonder dralen op
Egbert Schoenmaker toestapte
;Uit het voorgaande kan duidelijk zijn, dat ik
hem nooit eerder ontmoet had. Wel had ik
hem eind vorig jaar opgebeld naar aanleiding
van een brief van een toegewijde lezeres. In
die brief werd ik aangespoord om te
mediteren over het thema „samen op weg",
ihaar nu niet om te bevorderen dat
hervormden en gereformeerden bij elkaar
jLrUipen. doch om de aandacht te vestigen op
de zogenaamde wandelconcerten in het
pverijsselse Ootmarsum.
peze concerten, zo begreep ik, beginnen in de
Zomermaanden en staan dus geheel loe van
het midwinterblazen, waaraan Ootmarsum
fijn folkloristische faam te danken heeft. Het
gaat om orgelconcerten, waarvan het eerste
gedeelte in de hervormde kerk gegeven wordt
en het vervolg In de vlakbij gelegen
rooms-kathoLieke kerk. Het publiek wandelt
dan met de uitvoerende organist van de éne
kerk naar de andere. Samen op weg,
zogezegd, en voor verdere bijzonderheden
moest ik Egbert Schoenmaker maar eens
benaderen.
Dit deed ik terstond na ontvangst van de
brief en toen vernam ik dat het seizoen der
wandelconcerten juist afgelopen was. Egbert
Schoenmaker beloofde, me op te bellen
wanneer een nieuwe serie concerten voor de
deur stond. Hij hield woord en kwam naar
Amsterdam met de door mij gevraagde
verdere bijzonderheden.
Hij heeft inmiddels zijn herkenningspetje
afgezet, zijn orgelpocket opgeborgen, een
paar knipselboeken voor de dag gehaald en
de koffieroom omgegooid. Egbert
Schoenmaker is 27 jaar, voltooide zijn
orgelstudie aan het Amsterdams
conservatorium bij Piet Kee, woont te
Breukelen. verdient de kost als
geluidstechnicus bij de NOS en fungeert als
tweede organist van de doopsgezinde kerk te
Utrecht.
Wat hem betreft, heeft hij geen blijvende
stad in het westen, zijn hart trekt naar het
oosten des lands, waar hij geboren en
getogen is en waar hij liefst zo gauw mogelijk
als praktiserend organist door het leven
hoopt te kunnen gaan. Zijn verblijf in de
randstad of daaromtrent verhindert hem
niet, de contacten met Overijssel, en vooral
met Ootmarsum. levendig te houden en dit
heeft meegebracht dat hij in 1976 aan de wieg
stond van die wandelconcerten.
Het Overijsselse orgelbezit is niet
meeslepend (als we Kampen en Zwolle buiten
beschouwing laten), maar Ootmarsum
herbergt twee opmerkelijke orgels van zeer
verschillend karakter, die zich bovendien nog
geen honderd meter van elkaar af bevinden.
Welnu, de Ootmarsum se wandelconcerten
maken gebruik van deze uitzonderlijke
situatie.
Het orgel in de rooms-katholieke kerk
te Ootmarsum.
Het orgel in de hervormde kerk is laat
achttiende-eeuws. dat in de
rooms-katholieke kerk dateert uit het begin
van de negentiende eeuw. Het is grappig te
weten dat het hervormde orgel vroeger in de
rooms kerk stond, maar toen was die kerk
nog hervormd. In 1811 kwam deze oude kerk
(weer) in roomse handen en verhuisde het
orgel naar de toen nieuwe hervormde kerk.
Het hervormde orgel, vertelt Egbert
Schoenmaker, is geknipt voor muziek van
Bach en diens voorgangers, het orgel in de
rooms-katholieke kerk leent zich vooral goed
voor de galante muziek uit de periode na
Bach. Wie meer over de orgels wil weten, kan
bij Egbert Schoenmaker terecht, die alle
kwaliteiten van beide instrumenten graag en
geestdriftig uitstalt en verder raad ik dat
boekje uit de reeks „Lange Nederlandse
orgels" aan; het is een uitgave van Bosch
Keuning te Baaro.
De wandelconcerten zijn er eigenlijk zomaar
gekomen, dat wil zeggen, ze zijn er in
Ootmarsum naar toe gegroeid. Uit deze
mededeling mag ik echter niet afleiden, dat
Ootmarsum zich krachtig bewust is van zijn
voornaam orgelbezit. Zeer onlangs is een dik
boek verschenen onder de titel „Ootmarsum
dichterbij", waarin om zo te zeggen geen
midwinterhoorn wordt overgeslagen, doch
geen letter te vinden is over de orgels. Egbert
vindt dit bar en boos.
Intussen zet hij zijn activiteiten ten gerieve
van de wandelconcerten opgewekt voort en
ik kan noteren dat dit seizoen het eerste
concert is op zondagmiddag 29 juni om half
vier, met Bert Matter uit Zutphen aan de
klavieren. Daarna is er elke laatste zondag
van de maand op dezelfde tijd een
wandelconcert, tot eind december toe.
Behalve organisten nodigt Egbert
Schoenmaker ook vocale ensembles uit De
plaatselijke VW verstrekt alle inlichtingen
en hiermee acht ik mijn heenwijzende taak
voltooid.
In hoeverre aan de Ootmarsumse
wandelconcerten en oecumenisch aspect zit,
zoals mijn briefschrijfster suggereerde.
vermag ik op afstand niet te beoordelen.
Eerlijk gezegd, lijken me deze concerten
zonder zo'n aspect al aantrekkelijk en
boeiend genoeg.
Nóg iets uit de orgelwereld. De bekende
Brabantse organist en clavecinest Tijn van
Eijk viert zijn zilveren jubileum als musicus
en ter gelegenheid daarvan is een
grammofoonplaat uitgebracht, waarop hij
bet orgel van de Grote Kerk te Breda
bespeelt. Tijn van Eijk, van wie ik de heldere
voordracht bewonder, koos hiervoor de
volgende werken: Dialogue (derde boek) van
Louis Marc hand, de Pastorale van Franck,
Litanies van Alain, de kerksonate van
Hendrik Andriessen en een aan hem
opgedragen compositie van Daan Manneke,
getiteld Pneoo (het Griekse woord voor
ademen, blazen).
De binnenkant van de hoes bevat
zorgvuldige toelichtingen en daarover
gesproken, tot dusver vind ik de toelichting
op Pneoo spannender dan het stuk zelf.
Pneoo verraste mij althans bij 't eerste horen
minder dan Patronen van Manneke, dat Tijn
van Eijk op een andere plaat die lk in huis
heb („Rondom de Rotterdamse
Laurensorgels nr. 16) laat horen. Ik zei: tot
dusver, ik heb de plaat nog niet vaak genoeg
gedraaid om een afgerond oordeel te hebben.
Dat ik niettemin vandaag de plaat aankodig
is, omdat de eigenlijke jubileumdag van Van
Eijk al achter de rug is en dèt, terwijl de
verkoop van de plaat ten bate van een
jubileumcadeau is. Ik meld haastig: wie 25
gulden stort op giro 16 96 426 ten name van
Wessebne Beenen te Breda, draagt bij aan 't
geschenk en haalt een goede, onalledaagse
orgelplaat in huls.
Van onze kerkredactie
AMSTERDAM Het Interkerkelijk Vredesberaad en de afdeling voor theologische studies
van de bond van Evangelische kerken in de DDR vinden dat het noodzakelijk is zich openlijk
af te keren van het nucleaire afschrikkingssysteem en van het politieke gebruik van
kernwapens. De Nederlandse en Oostduitse instanties laten dat per brief weten aan de
secretaris-generaal van de Wereldraad van Kerken, dr. Philip Potter.
ADVERTENTIE
Het IKV en de studieafdeling hebben
vorige maand voor de tweede keer
met elkaar gesproken. Hoewel beide
instellingen op verschillende punten
van elkaar afwijken in de beoordeling
van de internationale situatie, verkla
ren zij dat zij niet meedoen aan oor
log die gevoerd wordt met kernwa
pens of massavernietigingswapens.
Tijdens de bijeenkomst in Berlijn is
gesproken over het praktische vre-
des-getuigen van christenen in Ne
derland en Oost-Duitsland.
De beide instanties schrijven aan dr
Potter onder meer: „Politieke en mili
taire ontspanning lijken op den duur
alleen mogelijk, als wederzijdse vei
ligheidsbehoeften erkend worden,
met in achtneming van de op beide
zijden als bedreiging ervaren facto
ren en de op verschillende wijze opge
roepen angsten. Tevens zullen de
misvormende vijandsbeelden, die ons
juist in de richting van confrontatie
trekken, dienen te worden afgebro
ken. Vertrouwen begint met de aan
vaarding van de tegenstander in de
manier waarop hij zichzelf ziet. Daar
om ondersteunen wij de uitgebreide
dialoog tussen alle groepen en krach
ten in Oost-WestrEuropa, die zich in
zetten voor politieke ontspanning en
voor een stabiele vrede in ons wereld
deel," aldus de brief
Stappen
waarin opgenomen: De Rotter
dammer. met Oordts Dagblad.
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leidse Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tamminga
Directeur ing. O. Postma
HOOFDKANTOOR
Postbus 859
1000 AW Amsterdam
Wibautstraat 131 Amsterdam
tel 020-913456
iele* 13006
Postgiro 66 00 00
Bark Ned Credietbank
Rekenmgnr 2300 12 574
REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 948
3000 AX Rotterdam
tel 010-115588 (abonnementen
en bezorging)
tel 010-115588 i redactie)
tel 115700 (uitslurtend voor
advertenties)
Westblaak 4
Rotterdam
REGIO DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
2501 CC Den Haag
tel 070-469445
(abonnementen en bezorging)
tel 070-469445 (redactie)
lel 070-468864 (uitsluitend voor
advertenties)
Parkstraat 22 Den Haag
REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND
Postbus 3
8000 AA Zwolle
tel 05200-17030
Melkmarkt 56 Zwolle
Abonnementsprijzen
Per maand 16.98
Per kwartaal 50.95
Per half jaar 101.90
Per jaar f 201.60
Advertentietarieven op
Telefonische
Grachten (zie adressen boven)
Opgave familieberichten 9-19 30
van maandag t/m vrijdag Op
zondag van 18-20 uur telef 020-
913456
Opgave mtm-advertenries tel
020-936868 o» schnfteli|k aan
Mmt-Adv afdehng. postbus 433
1000 AK AMSTERDAM
Adreswijzingen uitsluitend schrif
telijk aan onze Amsterdamse
De briefschrijvers stellen stappen
voor die zij belangrijk achten:
een gemeenschappelijke analyse
(door beide machtsblokken) van de
wederzijdse veiligheidsbehoeften en
strategieën.
op basis hiervan komen tot een
stapsgewijze opbouw van een alter
natief veiligheidssysteem in Europa
dat uitsluitend defensieve niet-nucle-
aire wapensystemen als basis heeft,
die niet aanzetten tot wapenwedloop.
opschorting van het in Brussel ge
nomen besluit door de NAVO-raad
betreffende de bouw van middellange
afstandsraketten en het op korte ter-
Geweldloze weerbaarheid, trai
ning 28 juni - 5 juli. Volkshogeschool
Overcinge. Havelte (tel. 05214-1541).
Chr. geref. evangelisatiewerk in
België, ontmoetingsdag voor belang
stellenden, zaterdag 14 Juni 10.30 -
16.00 uur, Parochiecentrum, Essen bij
Roosendaal. Inl. ds. D. J. van Vuuren,
tel. 03451-7328.
WEK-ontmoetingsdag (Wereld
Evangelisatie Kruistocht), zaterdag
14 juni 10-17 uur, Evangeliekapel,
Vinkenlaan 8, Bllthoven. Inl. tel.
05270-6521.
De nieuwe filosofen van Parijs
(o.a. Glucksman. Levy, Lardreau en
Jambet), 30 juni - 4 juli, AG der
woodbrookers. Bentveld (tel.
023-244450).
mijn beginnen van onderhandelingen
tussen de regeringen van NAVO en
Warschaupact
het zoeken naar vertrouwenwek
kende maatregelen op het gebied van
ontspanning in Europa, zoals het
scheppen van een minder gemilitari
seerde zone ln Midden-Europa en het
opzetten van wederzijdse controle
systemen. Ook eenzijdige eerste stap
pen moeten in aanmerking komen,
ook als daar een zeker risico aan
gebonden is, zoals de door het IKV
geëiste eenzijdige atoomontwape
ning van Nederland als een eerste
stap in een omvattender proces van
denucleairisering.
De versterking van de onderlinge
economische afhankelijkheid in Eu
ropa als de vrede bevorderende
factor.
Tentoonstelling
Als eerste gemeenschappelijk initia
tief zullen het Interkerkelijk Vredes
beraad en de studieafdeling een ge
meenschappelijke tentoonstelling
voorbereiden rondom het thema van
bewapening en ontwapening en daar
naast elkaar voortdurend informeren
over hun werk en hun acties. In het
bijzonder willen zij met elkaar en in
hun eigen land spreken over de bete
kenis van eenzijdige stappen, over
hun werking en de problemen die
eraan kleven en over mogelijke posi
tieve antwoorden.
De beide instanties verwachten dat
militaire ontspanning en de voortzet
ting van de politieke ontspanning
zullen leiden tot nieuwe mogelijkhe
den voor de noodzakelijke politieke
en maatschappelijke ontwikkelingen
in Europa en tot ondersteuning van
bevrijdingsprocessen in de Derde
Wereld.
De brief is bedoeld als een ondersteu
ning voor het programma van de We
reldraad van Kerken inzake het mili
tarisme. Het IKV en de studieafde
ling van de bond van Evangelische
Kerken in de DDR vragen in hun
brief aan de secretaris-generaal van
de Wereldraad om steun van de raad
bij het realiseren van de voorgestelde
stappen.
maar denk ook aan de schoolkinderen
van de straatarme staat Do Espirito Santo in
Brazilië. Nog 17.000 hebben geen Nieuwe
Testament. Ze kosten 2,63 per stuk. Kan dat
niet van uw vakantie-begroting af? Giro
901.000 van In de Rechte Straat te Veip.met
vermelding NTBr.
Van een onzer redacteuren
AMSTERDAM De door de Westduitse kerken met
zoveel nadruk bepleite vrijwillige „auto-vrije zondag" is
een grote flop geworden. Er waren weliswaar wat meer
mensen in het openbaar vervoer en op de fiets, maar het
aantal automobilisten op de weg was niet geringer dan
gebruikelijk op zondag.
Behalve de kerken hadden ook
organisaties die zich met het
milieu bezighouden tot de vrijwil
lige auto-vrije dag opgeroepen.
Mogelijk hebben veel automobi
listen gemeend van de dag ge
bruik te kunnen maken om weer
eens „ouderwets" file-vrij te kun
nen rijden.
De Aktion „e" van het Diakoni-
sche Werk had talrijke affiches en
stickers uitgegeven om de aan
dacht van de mensen op de dag te
vestigen. De Aktion „e" is het bu
reau van de diakonie dat zich met
een sobere levensstijl bezighoudt.
Dominee Hans-Otto Hahn, de di
recteur van Brot für die Welt riep
de Duitsers op tot een nieuwe hou
ding tegenover de schepping. Ak
tion „e" maakte in een vouwblad
bezwaar tegen invoering van de
Braziliaanse autobrandstof etha
nol. omdat die gemaakt wordt van
maniok en suikerriet, die eigenlijk
nodig zijn om als voedsel te die
nen voor de armste Brazilianen.
Op deze manier dreigt de auto
afgod opnieuw miljoenen mensen
het onmogelijk te maken zichzelf
te voeden, aldus Aktion „e". De
argumenten hebben niet mogen
baten. Zelfs het gebruikelijke do
dental op de Duitse Autobahnen
werd afgelopen zondag weer
gehaald.
De Nijmeegse theoloog prof. dr.
Edward Schillebeeckx heeft aan
de Berkeley universiteit in Cali-
fomië een eredoctoraat in ont
vangst genomen, hem toegekend
voor „de oorspronkelijke vorm
van zijn theologiseren en de we
tenschappelijke nauwkeurig
heid van zijn publicatie over
Christus."
Van een onzer verslaggevers
LEEUWARDEN Komende zater
dag wordt in Leeuwarden een kleine
nieuwe synagoge ingewijd. Dat is te
genwoordig een zeldzame gebeurte
nis in Joods Nederland.
De grote synagoge was al eerder voor
een symbolisch bedrag aan de bur
gerlijke gemeente overgedragen. Zij
wordt thans gebruikt voor allerlei
doeleinden. Het interieur is voor het
grootste deel overgebracht naar Is
raël, naar het kinderdorp Kfar Batja,
waar het weer in dagelijks gebruik is.
Van twee huizen die bij de Leeuwar-
dernse synagoge horen, is nu, volgens
het Nieuw Israëlisch Weekblad, een
geheel gemaakt. Daarin is het interi
eur nagebouwd van de vroegere syna
goge van Gorredijk.
In het verleden was Leeuwarden de
grootste Joodse gemeente van het
noorden, die op haar hoogtepunt circ-
ta veertienhonderd zielen telde.
door Aldert Schipper
Christendissidenten
tijdens Olympische
Spelen van de straat
In Moskou wordt gewerkt aan de
voorbereiding van processen tegen
onder meer de orthodoxe wiskundige
Lex Regelson, tegen zijn vriend en
medewerker de priester Gleb Jakoe-
nin en tegen Viktor Kapitantsjoek,
de gearresteerde secretaris van het
christelijk comité voor de verdedi
ging van de rechten van gelovigen in
de Scrwjet-Unie. Het zit de autoritei
ten evenwel niet erg mee bij de voor
bereiding van de processen en het is
nog maar de vraag of zij dat zo erg
vinden.
Het Britse onderzoekcentrum K es ton
College weet te melden dat Tatjana
Lebedewa, een lid van de christelijke
studiegroepen weigert om mee te
werken aan het in elkaar zetten van
een proces tegen Regelson. Zij voerde
daarvoor godsdienstige en ethische
bezwaren aan. Tijden haar bezoek
zijn ondervraagd. Deze moest infor
matie geven over Viktor Kapitants
joek. Fontsjenkow is lid van het co
mité voor de verdediging en zal dus
ook niet hebben meegewerkt aan
kunstmatig bewijsmateriaal tegen
zijn vrienden. Het is niet uitgesloten
dat de christelijke dissidenten, die nu
gevangen zitten zonder proces vrij
zullen komen. Maar dat zal dan in elk
geval wel zijn na de Olympische Spe
len. Op deze manier kunnen zij ln elk
geval het feest van de.internationale
verbroedering" niet verstoren met
hun terechte kritiek op de sowjet-
praktijk.
Gesprek
De wiskundige Lew Regelson De priester Gleb Jakoenin.
aan de ondervragers werd zij gechan
teerd met het lot van haar negen jaar
oude dochtertje voor geval zij gear-
ressteerd zou worden.
Later werd mevrouw Lebedewa. die
alleen woont met dat dochtertje, op
nieuw van huis gehaald voor onder
vraging. Ditmaal moest zij Inlichtin
gen verschaffen over een ander lid
van de studieclubs, Wladimir Poresj,
die in april tot vijf jaar dwangarbeid
en drie jaar verbanning werd veroor
deeld wegens zogenaamde agitatie en
propaganda tegen de Sowjet-Unie.
Ook andere bekende orthodoxen,
zoals de priester Wasili Fontsjenkow.
Andere christen-dissidenten veriaten
vrijwillig de streken waar de spelen
gehouden worden. De wiskundige
Wadim Sjtsjeglow heeft bijvoorbeeld
bekend gemaakt dat hij en zijn gezin
uit de stad Mo6kou zullen zijn.
Sjtsjeglow is een wiskundige, die
werkt bij het ministerie van gezond
heid. Volgens zijn directe chef kon hij
niet in zijn verantwoordelijke positie
worden gehandhaafd, omdat hij een
praktiserend gelovige is. Je kan niet
verantwoordelijk werk doen in een
athelstisiche staat en tegelijk actief
kerklid zijn, zei de chef. Dat leidt
alleen maar tot een dubbel leven, zei
hij. Sjtsjeglow zei dat hij helemaal
geen dubbel leven, leidt, maar dat hij
uitgaat van de idee „geef de keizer
wat des keizers is en God wat Gods
is.". Op deze basis kun je heel goed
aan het ministerie van gezondheid
functioneren en tegelijk meedraaien
in de kerk. De chef zei dat de wiskun
dige een slechte invloed op zijn mede
werkers zou kunnen hebben en toen
kwam de aap uit de mouw: De chef
zei dat Sjtsjeglow wel eens in onge
wenst gezelschap verkeerde. Hij
duidde zonder die naam te noemen
op de natuurkundige nobelprijswin-
naar Andrej Sacharow. die Sjtsjeg
low ln diens verbanningsoord Gorki
had bezocht.
Later op dezelfde dag moest Sjtsjeg
low langs komen bij de partijsecreta
ris in het ministerie. Daar ontspon
zich een dergelijk gesprek, totdat
Sjtsjeglow tot opluchting van de par
tijman zei dat hij tijdens de Olympi
sche Spelen niet in Moskou zou
blijven.
PEKING (LWF) De rooms katho
lieke kerk van China heeft een nieu
we primaat Het is bisschop Zong
Huaide van Jinan. Hij is gekozen
door de synode van de kerk, die eind
mei is gehouden. Bisschop Zong werd
daar aangesteld tot voorzitter van de
vaderlandse katholieke vereniging,
de naam waaronder de r.k. kerk zich
in China sinds 1957 in het openbaar
vertoont.
In de kathedraal van Peking heeft
Zong zijn eerste openbare mis voor
700 aanwezigen gecelebreerd. Onder
de aanwezigen 100 priesters en dertig
bisschoppen uit heel China. Over de
synode is gepubliceerd in het Volks
dagblad. dat meldde dat er ook rege
ringsvertegenwoordigers bij de syno
dezitting waren. De synode heeft
haar onafhankelijkheid van Rome
bevestigd en ook de keus van Zong
had plaats zonder Rome daarbij te
betrekken.
Nog steeds bevinden zich een aantal
dissidente katholieken in China in de
gevangenis. Onder hen is bisscop Ig
natius Gong Pingmei van Sjanghai,
die met een aantal volgelingen in
1955 is veroordeeld wegens het opvol
gen van besluiten van buitenlanders.
GOUD EN ZILVER
We zien die verlamde man nog zitten
Hij kijkt op naar de apostelen. Hij
verwacht iets van hen. Het moet de
moeite waard zijn, want er is nogal
wat aandacht aan besteed; zie op om
Dan mag je wat verwachten. Als de
kerk ln de wereldpoort, schoon of
niet, op die manier duidelijk de
aandacht van de ellendlgen vraagt,
dan mag het niet tegenvallen, want
dan kan de kerk het voortaan wel
vergeten en beter om de Schone
Poort heenlopen. Valt het tegen?
„Maar Petrus zei: Zilver en goud heb
lk nietKijk. dat dacht ik weL 1
Lijkt soms wel eens wat met die kerk
maar als het erop aankomt hebben h
niets. Zo arm als kerkratten.
Waarvoor maken ze zich dan druk?
Wie geeft ze dan permissie om zo'n
drukte van hun verschijning in de
Schone Poort te maken? Als ze toch
niet hebben wat redelijkerwijs
verwacht kan worden en waarnaar ia
ieder geval de verlamden uitzien:
gewoon: geld. Goud of zilver, dat doe,
er dan niet toe. Het is met dat goud
en zilver van de kerk een moeilijke
zaak. Veel kerken hebben het
inderdaad niet. Het zijn niet de
ongelukkigs ten. Ze tobben altijd
door met tekorten. Ze kunnen nooit
eens flink uithalen. Maar ze weten,
dat hoort erbij. Kerken van goud,
harten van hout, denken ze getroost
En daar zit meer in dan altijd is
vermoed. De armoedzaaiers van velt
landen kunnen ervan meepraten.
Prachtige kerken, met goud alsof het
niet op kan. maar op de stoepen
zitten de bedelaars en de
hongerlijders. Er was een excuus
voor: voor de Heer is het meeste goud
nog niet genoeg! Ja, ja, alsof de Heer
ons niet in de eerste plaats aanziet I
door de ogen van de eeuwige broede
Zilver en goud heb ik niet De kerk
hoeft er zich niet voor te schamen,
integendeel.
HILVERSUM (ANP) - Dit jaar zal er
opnieuw een alternatieve vredes
krant verschijnen. Deze krant, „Sha
lom '80". wordt uitgegeven door de
Stichting Bijbel en Vredesvraagstuk
ken. De oplaag wordt 300.000 exem
plaren. Vorig jaar, toen de alternatie
ve vredeskrant voor de eerste maal
verscheen, bedroeg de oplage 235.000
stuks. De verspreiding is wederom
gratis.
In het komende nummer komen de
volgende onderwerpen aan de orde:
de oorlog van Israël en de betekenis
daarvan voor vandaag; vrede in het
nieuwe testament; de communisti
sche visie op oorlog en vrede; chris
ten-zijn in militaire dienst; leven on
der een communistische dictatuur:
een discussie over christelijk geloof
en kernbewapening.
Tot de medewerkers aan „Shalom
'80" behoren Floris Bakels (auteur
van „Nacht und Nebel") ir. J. van der
Graaf (algemeen secretaris van de
gereformeerde bond in de hervormde
kerk), dr. J. P. Versteeg (hoogleraar-
aan de theologische hogeschool van
de christelijke gereformeerde kerken
te Apeldoorn), dr. ir. E. Schuurman
(hoogleraar reformatorische wijsbe
geerte te Eindhoven) en een in West-
Duits land wonende Russische
christen.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Goudswaard: C. Stelwa
gen, kand. te Veenendaal; te Voot
schoten (toez.): R. A. Witvoet te MW-
wolda; te Lienden: H. F. Klok te Me
lissant; te Arnhem ("bepaalde op
dracht vereniging vrijz. herv.; toez.).
P. E. C. Blom te Veendam.
Benoemd tot geestelijk verzorger van
Nijenstede en De Lichtenberg te
Amersfoort: Ph. Loggers aldaar.
Aangenomen naar 's-Grevelduin-Ca-
pelle: G. Hendriks, te Zuiliche; naar
Den Helder: A. Mulder te Stadska
naal, die bedankte voor Bergum.
Bedankt voor Wateringen: E. Bou
man te Heerde; voor Stolwijk: P. AJ
bias te Barneveld.
Beroepbaar: F. P. Lee ver, Ammem
7, Anloo; E. v.d. Sluis, Gorechtkad
97 C, Groningen; J. Woltinge, Rad)
weg 7, Rodeschool.
GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Putten: K. Ubeli
te Leek; naar Castrolanda (Brazilië)
M. Mellema te Dieren.
GEREF. KERKEN (VRUG.)
beroepen te IJsselmuiden Zwartsluis
F. v.d. Pol, kand. te Kampen.
CHR. GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Lelystad (in sa
menwerking met de Ned. geref. kerk)
voor Almere (in samenwerking met
deputatensteun IJsselmeerpolders):
K. T. de Jonge te Steenwijk.
Bedankt voor Gorinchem: J. Kruis te
Den Bosch; voor Groningen: H. P.
Brandsma te Drachten.
HONG KONG (AP) Een rooms
katholieke priester, die al meer dan
twintig jaar van zijn leven in een
dwangarbeiderskamp heeft doorge
bracht, is volgens katholieke bronnen
in Hongkong door de Chinese autori
teiten in Sjanghai opnieuw naar een
werkkamp gezonden.
De priester, Stanislaus Sjen, werd op
6 mei gearresteerd op beschuldiging
de produktie en de modernisering tt
belemmeren. Hij is naar Pei Mao Lin
gezonden, een kamp in de provincie
An Hui in het oosten-van China, waai
hij twee jaar tevoren bij het begin
van de ontspanning in China werd
vrijgelaten.
Volgens zegslieden in Sjanghai had
Sjen een bedevaart georganiseerd,
die drieduizend mensen aantrok, on
der wie vissers en arbeiders. Het ge
volg was dat het werk kwam stil te
liggen. Volgens de zegslieden werd
het besluit om 8jen te verbannen
genomen door de plaatselijke autori
teiten in Sjanghai, zonder instructies
van Peking uit
Sjen is 78 jaar oud en woonde sinds
zijn vrijlating bij zijn broer in
Sjanghai.
ADVERTENTIE
Vaderdag BRUT-dag
Imp. H-skus h.v. - Putten