Op de sombere toer
1
m
e
n
n
c
c
c
n
m
c
g
g
g
m
g
r
g
g
n
r
r
POP OP DE PLAAT
Weekendpuzzel
BEL
!CNVS!
i 030 i
941041;
jCNYSi
SAMEN;
OP DE
GOEDE
i WEG
'.rrrr.rrJ
Scherven, die weer passen
r~
7~~
7
Karpov:toch
hypnose?
A
A
113'
A
A
A
a B
ZATERDAG 7 JUNI 1980
TROUWKWARTET
21
ARIA!
door Willem-Jan Martin
Boxy Music gaat wèl naar de
Olympische Spelen ln Moskou.
Sde hoes van de zojuist ver
enen elpee „Flesh and
Blood" (Polydor 2302 099) prijkt
een drietal zeer Grieks uitziende
dames, dat getuige haar uitmon
stering wenst mee te dingen op
het onderdeel speerwerpen. De
blik is daarbij fier en zelfbewust
op het Oosten gericht en maakt
maar één ding duidelijk: deze
dames laten zich niet tegenhou
den. Voor geen prijs.
Of men ook een serieuze kans
maakt, dient te worden afge
wacht. Zeker is echter, dat
Boxy's frontman Bryan Ferry,
die de hoes van „Flesh and
Blood" mee ontwierp, hier als
vormgever staat te scoren op de
zelfde smaakvolle en toch steeds
uitermate trendgevoelige wijze,
als waarop hij Eoxy Music in
muzikaal opzicht naar de positie
heeft gebracht van een van de
interessantste groepen van de
jaren zeventig. Popmuziek als
toegepaste kunst, popmuziek op
het raakvlak van grandeur en!
decadentie, en dat alles toch
steeds uitermate dansbaar: dét
vooral bleek uiteindelijk Ferry's
bijzondere inbreng in de ontwik
keling van het Europese popge-
beuren.
Na zes elpees, waarvan de laat
ste verscheen ln 1976, hield Ferry
het echter voor gezien. Naar zijn
mening maakte Roxy Music
geen vorderingen meer (zo de
muziek ooit al enige ontwikke
ling had vertoond, Ferry heeft
zich daarover bij herhaling nogal
sceptisch uitgelaten) en diende
maar beter met kracht te worden
gekoerst op voortzetting van een
kort daarvoor niet zonder succes
begonnen solo-carrière. Roxy
Music exit, derhalve.
Hoe het precies ligt, zullen wij
nooit weten, maar zeker is, dat
'het met Ferry's solo-avonturen
daarna niet zo soepel verliep,
evenmin als met de onderne
minkjes van de vroegere colle
ga's Phil Manzanera en blazer
Andy Mackay. Het verbaasde
dan ook weinigen, toen eind 1978
het gezelschap weer bijeen werd
geroepen: er moest brood op<de
plank komen (ln Ferry's geval
uiteraard geen eenvoudig kade-
Roxy Music ln een oudere sa
menstelling. Zittend aan de
vleugel Bryan Ferry.
tje, maar een boterham met allu
re) en men gokte erop, dat de
naam Roxy Music na een afwe
zigheid van ruim twee Jaar nog
voldoende aantrekkingskracht
zou kunnen ontwikkelen. Bryan
Ferry deed er persoonlijk nog
een schepje bovenop door voor
de elpee ..Manifesto", waarmee
de reünie werd gevierd, een aan
tal uitermate commerciële num
mers te schrijven. Met een
stroom hits en rinkelende kas
sa's in de Roxy-burelen als di
rect gevolg. Het publiek begroet
te zijn oude helden met een
steun zo massaal als waren zij
nooit weggeweest.
„Flesh and Blood" kan als een!
voortzetting van de „Manifesto"-;
lijn 'worden beschouwd in die
zin, dat ook nu weer is gepro-l
beerd meer een pakkend dan een
muzikaal zeer Interessant pro-
dukt te vervaardigen. De elpee
zal ook zeker een aantal hits
opleveren, alleen zal dat eerder
plaatsvinden ondanks dan dank
zij het vertoonde. Tegenover
„Manifesto" als een tenminste
over het geheel vrij levendig en
extravert stuk popmuziek, wor
den de composities van „Flesh
and Blood" (naast „covers" van
Wilson Pickett en The Byrds, vijf
originele stukken van Ferry en
een drietal co-produktles van
Ferry en Manzanera) in ovefwe-
gend bruine tinten geschilderd.
Het is allemaal nogal somber,
welke indruk nog wordt ver
sterkt doordat men er niet ln ls
geslaagd ln structuur en aanpak
van de onderscheiden nummers
veel variatie aan te brengen. Na
een zeer overtuigende start met
Picketts „In The Midnight
Hour", gevolgd door „O Yeah"
dat over een sterke melodische1
lijn kan beschikken, zakt „Flesh
and Blood" op die wijze al snel
weg in de richting van een nogal
suffe en vrij monotoon voortbon-
kende eenheidsworst. Ferry zou
Ferry niet zijn als zelfs niet ook
dit gevalletje geluidstechnisch
en instrumentaal tenminste niet
perfect zou zijn vormgegeven,
maar wat mij betreft zit een
plaats op het ereschavotje er bij
de aanstaande Spelen er op deze
manier toch niet in. Het spijt me
voor die dames.
Mason
Nog maar een held van vroeger.
Dave Mason. Een nieuwe elpee
heet „Old Crest On A New
Wave" (CBS 83828) en dat is na
tuurlijk helemaal niks meer. Dat
probéért zelfs niet eens om nog
enigszins in ontwikkeling te blij
ven. Dave heeft zich al jaren
geleden laten terugzakken naar
een niveau, waarop men zich cre
atief niet hoeft ln te spannen en
tóch (of misschien moet Je, he
laas, zeggen: Juist daardóór) een
hoop geld te verdienen. Vanuit
deze gezapige stelling lanceert
Mason met een zekere regelmaat
zijn glanzend opgepoetste non
sens. „Old Crest On A New
Wave" Is nummer zoveel ln de
reeks. Ongetwijfeld zullen nog
vele, soortgelijke, wanprodukten
volgen. Het is triest, maar waar.
Undertones
Natuurlijk zijn er dit keer ook
wel vrolijker geluiden waar te
nemen. Van de zijde van The
Undertones bij voorbeeld, die er
met de langspeler „Hypnotised"
(Sire WBN 56821) weer zeer ste
vig maar toch met overzicht op
los gaan. Men opent onder het
motto „More Songs About Cho
colate And Girls" en zet daar
mee het tempo voor een dik do
zijn composities, die bij nadere
beluistering vooral over het laat
ste (de „girls" dus) blijken te
gaan. Dat zal me verder allemaal
worst zijn, zolang men zijn inzet
en strijdlust (door mij wel eens
omschreven in termen van een
kruising van Ramones en de
vroegere Engelse formatie Fami
ly) maar op peil blijft houden.
„Hypnotised" geeft wat dit be
treft nog geen aanleiding tot se
rieuze ongerustheid. In het alge
meen staan de Undertones on
verkort borg voor muzlek-op-
gympies en bereikt men per song
zonder veel omwegen zijn doel.
Toch lijken de auteurs soms aan
het richtinggevend concept te
twijfelen, zoals misschien mag
worden opgemaakt uit de aan
wezigheid van een totaal uit de
toon vallende „cover"versle van
de R Sc B klassieker „Under The
Boardwalk". Nogmaals, het zal
allemaal wel meevallen, maar la
ten we voor de zekerheid toch
maar even afspreken, dat het die
kant dus niet op moet
De restanten tenslotte. Dat gaat
deze week om Melke Touw
(„Meike Touws Tutti Frutti"),
Cleaver („Chalet Shuffle"), Tril
lion („Clear Approach"), Peter
Schneider („Fire And Ice") en
een gelijknamige re-release van
een oudere elpee van Raymond
van het Groenewoud. België dus.
Horizontaal. 1. zuidvrucht 5. doortocht-
gcld, 7. veredelen, 11. tweetal, 12. gehooror
gaan, 14. boom, 16. nakomeling, 18. vaar
tuig, 20. ziltvocht, 23. vlaktemaat, 241 voer
tuig, 25. dekseltje, 27. bedrag, 28. raam-
scherm, 30. muzieknoot, 31. ontvangkamer,
33. met teer bestrijken, 34. lidwoord, 36.
kerkelijk zangstuk, 38. maalinrichting, 39.
reeds, 40. deel van de bijbel, 42. peulvrucht
44. opstootje, 45. staat boven drukwerk, 46.
hemellichaam, 48. soort schaatsen, 50. kerk
gebruik, 52. bitter vocht 53 verhaal, 54.
huisdier, 55. klinknageltje, 57. schildpad, 59.
vogel, 61. oude lengtemaat 62. toiletartikel,
63. oorzaak, 66. muzieknoot 67. waterstand,
68. bereide dierenhuid, 69. dun plaatje, 71.
familielid, 73. hinderen, 75. ketting, 76. trus
tee (afk.), 78. Europeaan, 79. wolvlokje, 81.
buitendijks land, 82. pers. voornaamw., 83.
telwoord, 85. zeden, 87. nachtgewaad, 88.
oevergewas, 90. smal stuk hout, 91. vorde
ring, 93. smart, 94. vlijtig, 95. voorkomen, 98.
deel van het Jaar.
Verticaal. 1. visbak, 2. recht stuk vaarwa
ter, 3. bijwoord, 4. meisjesnaam, 5. boordsel,
6. grondsoort, 7. maanstand, 8. scheik. ele
ment, 9. schortje, 10. bladader, 11. ros, 13.
voorzetsel, 15. in loco (afk.), 17. oude munt,
19. hakmes (Indn.), 21. heks, 22. vrucht 25.
waterkering, 26. planten, 28. genezen, 29.
kippenloop, 32. deel van de hals, 33. hoog
bouwwerk, 35. loot, 37. zangstem, 39. droog
oven (Z.N.), 41. platte steen, 43. wijnglas, 45.
Inhoudsmaat, 46. vreemde munt, 47. knaag
dier, 49. houten klepper, 50. mannelijk dier,
51. priem, 53. schatten, 56. boom, 57. omlijs
ting, 58. slepend spreken, 60. water in
Utrecht, 62. wenden, 64. bedekking van een
gebouw, 65. plant, 67. bloem, 68. steensoort,
70. onderricht, 72. roofvogel, 74. droog, 77.
zuiver, 79. rekening, 80. vrucht, 82. durf, 84.
nieuw, 85. familielid, 86. muzieknoot, 87.
pin, 89. voorzetsel, 90. luitenant (afk.), 92.
stapelmeter (afk.), 93. bergplaats.
Oplossing tot en met woensdag a.s. per
briefkaart zenden aan: Dagblad Trouw/
Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Links
boven vermelden: WeekendpuzzeL
Oplossing vorige puzzel
Hor. 1. gepast, 6. mossel, 12. rans, 14. ante,
16. om, 18. st., 19. tor, 21. i.o., 22. An, 23.
kassier, 26. interest, 29. aria, 30. meter, 32.
ever, 33. as, 34. na, 36. set, 37. Mn, 38. re, 39.
stal, 41. Eede, 43. ga, 44. regeren, 45. eg, 47.
rook, 49. meer, 52. te, 54. on, 55. pet, 57. nn,
58. Kp, 59. ader, 61. Denen. 63. tali, 65.
pandoer, 67. naderen, 69. em, 70. el, 71. kat,
73. O.R., 74. me, 75. reis. 77. slee, 79. palels,
80. Leende.
Vert. 2. er, 3. passant, 4. anti, 5. ss, 7. o.a., 8.
snit, 9. storend, 10. Ee, 11. lokaal, 13. do, 15.
entree, 17. mars, 19. tres, 20. riet, 22. Aser, 24.
si, 25. EM, 27. nr. 28. e.v., 31. Tegelen, 35.
Aaron, 37. menen, 39. sar, 40. lek, 41. Eem,
42. eer, 46. stapel, 48. oordeel, 50. enteren, 51.
spinet, 53. Edam, 55. perk, 56. tent, 58. klem,
60. en, 61. de, 62. na, 64. ar, 66. olie, 68. dole,
72. as, 75. ra, 76. si, 77. Se, 78. ed.
De boekenbonnen gaan naar: de heer J. H.
Godschalk, Landscheidingskade 46, Am
stelveen; mevrouw J. Dorsman-Schinkel,
A. van Vianenstraat 18, Schoonhoven; de
heer A. J. van de Weijde, Geerlaan 103,
Ridderkerk.
(D
iI
CD
N
tNl
Ph
Het simpele feit dat mejuffrouw
IJfer onlangs twee glazen met
zullen wij maar zeggen fris
drank liet vallen met als resultaat
een hoeveelheid scherven, inspi
reerde de heer Oord met behulp
van de heer E. W. van der Burgh
uit Epe, tot het maken van een
scherfjespuzzel. Maar wel een bij
zondere. Want een gewone scherf
jespuzzel levert een vreemd dia
gram op.
Ter toelichting: Stel er staat EN 2-
2. Dit betekent dat voor de letters
EN een scherfje van twee letters
en achter EN ook een scherfje van
twee lettersmoet worden toege
voegd. Samen met het gegeven
scherfje komt er dan een woord.
AGENDA ls mogelijk. In het dia
gram worden alleen de toegevoeg
de scherfjes in de originele volgor
de Ingevuld, in dit geval dus
AGDA. Maar: AGDA is geen
woord.
In deze puzzel passen de scherven
weer aan elkaar. ZIJ vormen name
lijk samen een woord. Vóór EN 2-2
zou namelijk ook ZO en er achter
EN kunnen worden geplaatst en
dan ontstaat het woord ZOENEN,
terwijl de toegevoegde scherfjes
samen ZOEN vormen. En dat is
een woord (waarbij oók een daad
past!)
Zowel het gehele glas van mejuf
frouw IJfer (het gehele woord) als
de buitenste scherven samen vor
men dus woorden.
Daarvan zijn veel zelfstandige
naamwoorden, waaronder meer
vouden en verkleinwoorden. Ver
der: bijvoegelijke naamwoorden,
werkwoorden (al dan niet verbo
gen of vervoegd), bijwoorden, tel
woorden (één zelfs in een vreemde
taal), aardrijkskundige namen
(ook één buitenlandse), een die-
Niet piekeren maar puzzelen
642e Opgave voor de ladderwedstrijd
rengeluid en vier afkortingen (37
en 50 H, 42 en 66 V).
Aan u de eer de passende scherven
uit te zoeken. De frisdrank zal
moeilijker gaan!
En nu de omschrijving:
Horizontaal 1. E 2-2; 4. EB 1-5; 8.
CE 2-2; 11. MA 2-2; 12. ARI1-1; 13.
ENGO 2-2; 14. DAN 2-2; 16. NOP-
LA 3-3; 19. RDA 3-1; 21. KV 2-3; 23.
BO 2-2; 24. K 2-3; 25. ELAG 2-1; 27.
DE 2-1; 28. ERGIE 2-1; 30. SE 4-4;
33. ED 1-2; 35. TE 1-1; 37. ACA 1-1;
38. LEE 1-1; 39. NGE 2-2; 41. D 5-1;
44. B 2-2; 46. IGRAN 3-1; 47. V 4-2;
48. GEPA 2-2; 49. BI 1-1; 50. AA 1-
1; 51. B 1-1; 52. GEL 2-1; 54. ER 4-4;
56. IN 1-2; 58. LTA 1-2; 59. LU 2-1;
61. BLIC 2-3; 63. OOD 1-3; 67. S 2-
3; 70. L 1-3; 71. F 3-3; 73. T 1-3; 74.
IN 3-1; 75. AL 1-1; 76. XPE 1-3; 77.
VER 2-2; 78. IONE 3-3; 79. 8 2-2.
Vertikaal 1. VIA 2-2; 2. O 2-2; 3.
EM 2-3; 4. MI 2-1; 5. F 1-3; 6. L 3-1;
7. DER 2-1; 8. GE 2-3; 9. ETJ 3-1;
10. TIJD 3-1; 16. D 2-2; 17. OVER 1-
1; 18. O 1-1; 20.12-2; 22, L 2-1; 24. L
2-1; 26 U 3-5; 27. R 5-3; 28. COT 5-1;
29. ST 3-3; 31. OLBA 4-2; 32. T 2-4;
33. A 1-5; 34. TAN 3-3; 36. R 2-2; 38.
CAD 2-2; 40. IND 1-1; 42. ASC 1-1;
43. IL 1-1; 45. NIE 1-1; 53. G 2-2; 54.
OORN 1-2; 55. E 1-2; 57. O 2-2; 58.
NNE 4-1; 60. R 1-4; 61. ITEI 3-1; 62.
NTI1-3; 63. RI1-1; 64. OED 3-1; 65.
D 2-2; 66. Al 1-1; 68.01-3; 69. V 2-2;
71. R 2-1; 72. GE 2-1.
Een volledig en goed Ingevuld dia
gram levert tien punten op. Deze
punten zijn bestemd voor de door
lopende ladderwedstrijd waaraan
ledereen op elk moment kan gaan
deelnemen. De punten worden op
uw persoonlijke kaart genoteerd.
Na elke inzending wordt het totaal
op uw kaart hoger, totdat het mo
ment komt waarop geen der ande
re inzenders een hoger totaal heeft
dan U. U wint dan de ladderprijs
en kunt weer opnieuw beginnen.
Inzendingen uiterlijk op 5 juli 1980
bij de heer H. den Boer, Eikenlaan
112, 2691 EG 's-Gravenzande. Op
briefkaart of enveloppe NIET
PIEKEREN MAAR PUZZELEN
en in üw schrijven volledige naam
en adres in blokletters vermelden
s.v.p.
Wilt u bij de oplossing ook een
waarderingscijfer voor deze puzzel
vermelden (10 als hoogste, 1 als
laagste waardering).
Bij correspondentie, waarop u
antwoord verwacht een postzegel
van 60 cent insluiten s.v.p.
3
"5_
T-
8
9
Tol
TT-
T2
T3
14
15
16
TT
Tb
T3
20
2T—
Ti
TT~
24
28
29
30
32
34
35
35^
37
39
40
41
42
43
45
46
47
49
50
52
u
56
57
61
62
63
64
66
68
69
7D
73
74
75
7b
~n~~
7S
1
O
CO
Zijn schakers in het Westen vaak
kleine zelfstandigen die met enig
kunst en vliegwerk hun bedrijfje
draaiende moeten houden, ln de
meeste socialistische landen zijn
de schakers echte vips. Geamu
seerd, maar toch ook met enige
verbazing, vertelde Jan Timman
dat de deelnemers van het grote
internationale toernooi ln het Joe-
gaslavische Bugonjo allen over
een eigen auto met chauffeur kon
den beschikken en dat, als het
moest, er politieescorte aan te pas
kwam om de heren schakers naar
de hun gewenste plaats van be
stemming te brengen. Temidden
van de absolute wereldtop werd
Timman achter Karpov en Larsen
derde. Deze uitslag maakt wel dui
delijk dat de Nederlandse groot
meester langzaam over zijn inzin
king heenkomt. Zelf was echter,
ondanks enige goed gespeelde
partijen, niet zo erg tevreden.
Vooral zijn nederlaag tegen de we-'
reldkampioen Karpov zat hem
dwars. De gehele partij had Tim
man het gevoel gehad dat hij meer
van de posities had begrepen dan
zijn tegenstander, maar in de
tweede zitting werd hij bevangen
door twee hallucinaties en verloor
alsnog.
De partij was een echt psycholo-
glsch treffen geweest. Vroeg in de
opening was Timman remise door
herhaling van zetten uit de weg
gegaan, maar dat had zijn stelling
niet verbeterd. Timman stelde
dan ook even later voor alsnog het
punt te delen, maar Karpov wei
gerde en deed met een kwalitelts-
offer een zware aanslag op de wit
te stelling. Timman verdedigde
zich echter kolossaal en als hij
even voor het afbreken niet een
fout had gemaakt, zou hij min
stens remise in handen hebben
gehad. Nu werd hij gedwongen
een moeilijke partij ln stand te
houden. HIJ analyseerde de afge
broken stand tien uur en kwam
tot de conclusie dat hij kleine re
misekansen had. Maar ondanks
de aanwezigheid van zijn secon
dant Saitzev, speelde Karpov het
vervolg zeer zwak. Timman veerde
geheel op, kwam op zijn-beurt
weer wat beter te staan, maar
maakte toen twee kinderachtige
blunders. Is Karpov in staat om,
zoals sommige andere wereldkam
pioenen, te hypnotiseren? Tim
man vertelde dat hij na afloop zijn
tranen nauwelijks had kunnen be
dwingen, maar hij had zich niette
min gedwongen zonder emoties te
tonen, de toemooizaal te verlaten.
Wit: Timman zwart: Karpov
1. e2-e4 e?-e5 2. Pgl-f3 Pb8-c6 3.
Lfl-b5 a7-a6 4. Lb5-4 Pg8-f6 5. 0-0
Lf8-e7 6. Tfl-el b7-b5 7. La4-b3 d7-
d6 8. c2-c3 0-0 9. h2-h3 Lc8-b7 10.
d2-d4 Tf8-e8 11. Pf3-g5 Te8-f8 12.
Pg5-f3 Tf8-e8 13. Pbl-d2 (Remise?
Dat nooit!) 13. Le7-f8 14. Pf3-
gS Te8-e7 15. d4-d5 (Een idee van
Romanlsjin. In het verleden is hier
een paar maal 15. Pb8 ge
speeld, maar Karpov brengt een
uitstekend nieuwtje.) 15.
L
mw m
I^B
7ÉT
F
w
A
.4'
a.
J
AR
IS
A1
m
9*
HASl
Hi
pi
B
s
V
S3
a
m
1
Pc6-a5! 16. Lb3-c2 c7-c6 17. b2-b4
Pa5-c4 18JLPd2xc4 b5xc4 19. d5xc6
Lb7xc6 20. a2-a4 Lc6-b7 21. Pg5-f3
h7-h6 22. Ddl-«2 Dd8-c7 23. Pf3-d2
Ta8-c8 24. Lcl-a3 (Hier bood Tim-
man remise aan, maar Karpov
weigerde na vijftig minuten na
denken. De zwarte c-pion is eerder
sterk dan zwak.) 24. d6-d5! 25.
b4-b5 d5-d4!
Met dit kwallteitsoffer krijgt
zwart uitstekend spel. 26. c3xd4
e5xd4 27. Pd2xc4! (De beste verde
diging. Op 27. Le7 yolgt 27. d3)
27. a6xb5! (Vooral niet: 27.
Dc4x 28. Dc4x Tc4x 29. Ld3 Tc3
30. a6x Td3 31. Le7x) 28. a4xb5
(Wit moest nog de val vermijden:
28. Le7 Le7x 29. e5 Dc6!) 28.
Dc7xc4 29. De2xc4 Tc8xc4 30. Lc2-
d3 Tc4-c3 31. La3xe7 Lf8xe7 32.
Tal-a7 Tc3xd3 33. Ta7xb7 (Zwart
heeft e$n kleine kwaliteit gewon
nen, maar de witte b-pion is vol
doende compensatie. DE stelling
ls in evenwicht.) 33. Le7-c5 34.
Tel-bl? (Brengt wit in moeilijkhe
den. Noodzakelijk was om door
middel van 34. e5! Pd5 35. e6 de
torens te activeren.) 34. Td3-
c3! (Nu gaf 34. Pe4x? 35. b6!
goede kansen, maar de tekstzet is
veel sterker.) 35. b5-b6 Lc5-d6 36.
g2-g3! (Wit heeft geen tijd om zich
om de e-pion te bekommeren; hij
heeft een luchtgaatje nodig.) 36.
d4-d3 37. Kgl-g2 g7-f5 (Tot
remise hade geleid: 37. d2 38.
Tdl Td3 39. Ta-7 Pe4x 40. Td7 Pc3
41. b7 Pdlx 42. Td6x! Pe3+ 43.
fe3x dlD 44. b8D+ Kh7 45. Td3x,
maar zwart had hier niettemin een
goede winstmogelijkheid: 37.
Tc2! 38. e5 Le5x 39. Te7 Ld4 40. b7
Tf2x+ 41. Khl La7 42. b8D Lb8x
43. Tb8x+ Kh7 en wit heeft het
zeer moeilijk.) 38. Tb7-a7 Kg8-g7
39. Ta7-a4 Ld6-«5 40. Ta4-a5 Le5-
b8 41. b6-b7? (Een nieuwe fout Na
41. Ta8 was het voor wit zeker
remise.) 41. d3-d2 42. Tbl-dl
Tc3-b3? (Slechte analyse. Win
nend was: 42. Pe4x 43. Ta8
Ld6 44. Td8 Tb3 45. f3 Lc7 46. Td7
Pf6ü 47. Tc7x Pd5 48. Tc8 Pe3+ 49.
Kh2 Pelx 50. b8D Tb8x 51. Tb8x
Pc3) 43. Ta5-a4 Tb3-b2 44. Ta4-d4
Tb2xb7 45. Tdlxd2 h6-h5 46. Td4-
a4 Tb7-b5 47. Td2-d4 Ld7-e7 48.
Ta4-b4 Tb5-e5 49. Td4-c4 (Na
49. f4! staat wit eerder beter.) 49.
Le7-d6 50. Tb4-a4 Te5-b5 51.
Tc4-c2 Ld6-e5 52. Ta4-c4 Tb5-b7
53. Tc4-c5 Tb7-«7 54. Tc5-a5? (On
gehoorde blunder. Wit geeft ge
woon een pion weg.) 54.
Pf6xe4 55. Tc2-e2 Le5-f6 (Niet ge
zien, flitste het door zijn hoofd.
Toch ls het nog steeds remise.) 56.
f2-f3??
Een vreselijke zet. Het eindspel
van een toren tegen twee lichte
stukken ls zonder meer remise als
wit de pion op f2 heeft staan. De
rest is eenvoudig. 56. Pe4-c5!
57. Te2xe7 Lf6xe7 58. Ta5-a7 Le7-
d6 59. Ta7-a8 h5-h4 60. g3xh4
g5xh4 61. Kg2-f2 Pc5-e6 62. Ta8-al
Ld6-g3+ 63. Kf2-e3 Pe6-f4 64. Tal-
hl Kg2-f6 65. Ke3-e4 Kf6-e6 66.
Ke3-d4 Ke6-f5 67. Kd4-c3 Pf4-e6
68. Kc3-d3 Kf5-f4 69. Kd3-e2 (Een
laatste val: 69. Pd4 70. Kd3
Pf3x? 71. Tfl! Er volgde echter Iets
anders.) 69. Pe6-g5! en wit gaf
op omdat hij de pionnen niet meer
kan verdedigen.
I UMmopsccoucwio I
ChrtitcUjk NalkwiaaJ