Scherpzinnig commentaar op feminisme Arnhems festival tegen 'de grote matheid' Kostelijke komieken van de Himalaya Rijksmuseum heeft drieluik compleet t Achter de schermen van een filmstudio Volksscènes uit 1930 verbluffend in 1980 Relativerende humor bij Pilobolus Dance Theatre i v. Vernieuwing gericht op 21ste eeuw Und die Liebe höret nimmer auf Vrouw doodt kind tonge vrouw Nieuwe boeken WOENSDAG 4 JUNI 1980 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUWAWARTET door Ineke Sluiter DEN HAAG Het Pilobolus Dance Theatre beet maandagavond in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag het spits al van het dansgebeu- ren in het Holland Festival. Al van de oprichting in 1970 af is dit een intrige rend gezelschap, want terwijl je naar ze kijkt, vraag je je al wat er eigenlijk gebeurt: is het acrobatiek, kunst en vliegwerk (letterlijk) of dans. Conclu sie: ja. dat is het allemaal, heel knap samengesmolten tot een vorm die uniek is. In het werk is een grote dosis relativerende humor aanwezig, een knipoog naar zichzelf en het publiek en de pretentieloosheid, waarmee de ..boodschap" gebracht wordt, maakt een sympathieke indruk. De werkwij ze is interessant en ongewoon, want de stukken worden in samenwerking met elkaar gemaakt, wat in de dans- wereld niet veel voorkomt. Het hoogtepunt van het programma is Shizen, uit 1977, gemaakt en ge danst door Alison Chase en Moses Pendleton. Een ontroerend, poëtisch duet van twee naar elkaar groeiende mensen. De concentratie en ingeto genheid waarmee het wordt uitge voerd. de aandacht voor elkaar, het gevoel van puurheid dat wordt opge-, roepen, maakt het bijna naakt-zijn van de dansers vanzelfsprekend. De schoonheid van het menselijk li chaam wordt op indrukwekkende wijze gestalte gegeven. Meer naakt is te zien in Untitled, uit 1975. Twee vrouwen, Alison Chase en Georgina Holmes, verbergen onder hun rokken een man, zodat zij naar believen van lengte kunnen verwisse len. Als ze groeien zijn er blote man- nenbenen te zien. wat een hilarisch effect geeft. Maar het lachen vergaat althans de mannen zeker. Na een symbolische bevalling worden ze als het ware te vondeling gelegd, waarna de dames zich het hof laten maken door twee andere, geklede, heren. Zij zijn voorbestemd hetzelfde lot te merfthet'tóneeftiesaaM1 isniefhulpe- Het Pil°b°'us Theatre in Molly's not dead, loos op de rug liggende mannen. Twee van hen blijken dan nog goed genoeg te zijn om als schommelstoel te dienen voor de uiterst tevreden samenzweersters, die van een naar hun mening welverdiende rust genie ten. Een scherpzinnig commentaar op het feminisme, met de voor de groep kenmerkende, ontwapenende humor. Overrompelend is een solo van Moses Pendleton, Momix, uit 1980. Het ge geven is een stukje Amerikaanse folklore, hij beeldt een soort entertai ner uit een gebruikt elementen uit de musical, jazz dans en tapdans. Het is het meest pure dansstuk en zou een aanzet kunnen zijn naar een andere bewegingsvorm. Iedere beweging sluit nauw aan bij de rake typering die hij van zijn held geeft. De twee andere werken, die het programma completeren zijn Walklyndon, uit 1971, en Molly's not dead, uit 1978. Ze hebben een nauwe samenhang, in die' Zin, dat het eerste alles in zich bergt van wat er in het laatste uitgewerkt en verdiept gebeurt. Belden zijn een aaneenschakeling van acrobatische stunts. Er gebeuren fantastische din gen, die een hartelijke lach oproepen en met een hartverwarmende vanzelf sprekendheid worden uitgevoerd. Vanavond te zien in Utrecht, 5 juni in Amsterdam, 6 juni in Eindhoven en 7 juni in Rotterdam. door Franz Straatman AMSTERDAM Het koninkrijk Bhutan? Waar ligt dat) Samen met Nepal en Sikkim, ook koninkrijken, ingeklemd tussen India aan de ene kant en China en het door Chini bezette Tibet aan de andere kant. Pittig loog, want de hel# van het land bestaat uit de bergflankenen toppen van dl Himalaya. De bevolking (1,2 miljoen inwoners) lijkt me vro lijk, humoristisch van aard, gezien het pngramma dat een gezelschap van zo'n tien artiesten uit Bhuttn in het Holland Festival toont. Twee clowns nemen een centrale plaats in. Getooid met glimmend rode maskers, in een komische grijns verstard, maken ze komische spron gen en slaken hoge kreten. Dat doen ze zowel binnen serieuze stukken als in een eigen nummer waarmee ze zich bij het publiek introduceren. Echte potsenmakers zijn het dan die met elkaar en met het publiek dollen. Een uit de zaal weggepakte tas levert de kostelijkste toneeltjes op; de scè ne met een panty deed het publiek in de volle centrale hal van het Tropen museum bulderen van het lachen. En dat klinkt in die overakoestische sta- tionsachtige ruimte! In de maling Alle figuren in dit theater uit Bhutan dragen maskers. Net als bij overeen komstige theateruitingen in Aziati sche gebieden worden edele rollen gekenmerkt door fijnzinnige uitdnik- kingen. Die personages zingen ook gedragen en versierd en dansen met fraaie bewegingen. Lager volk, zoals dienstknechten, zijn in alles veel gro ver. Als ze proberen te doen alsof, worden ze door de clowns in de ma ling genomen. Ook op de inhoud van het stuk geven die hun commentaar. Zulk theater keide het westen een wen geleden ook maar bij ons ziji ernst en vrolijkheid uit elkaar g» groeid; opera en operette bij voor beeld, met eigen, publleken die v* elkaar niets willen weten. In lande waar de cultuur dcht bij het volk li gebleven, loopt alles nog heerlijk door elkaar, kent nen ook geen schei ding naar medium muziek, zang, g* sproken tekst, dais, alles wordt k bonte afwisseling gebruikt om het publiek te ontroeroi, te vermaken, U beleren (want er sdiuilt 'n moraal ii elk verhaal). En ik neem aan <fet het volk déi meeleeft, en meedoet, zoals kindei bij ons in een poppenkastvoorstell roepen: „hier, zit-ie' of „pas op" partij kiezen. De Bhutanse komiekt probeerden het festivalpubliek m« te krijgen door heel beeldende geb» rentaal en zelfs Engelse woorden li hun dialogen te vlechten, maar bil publiek dorst nauwelijks mee te spe len. De tas die zogenaamd ergens wa weggepakt en weer teruggegeva werd, moest letterlijk in iemands v men worden geduwd anders was be nummer nooit afgekomen. door Jac. Lelsz ARNHEM Blijft er van de zo nu en dan in Arnhem georganiseerde festivals, waarvan tevens een inspirerende invloed moet uitgaan, ook werkelijk wat hangen? Is dat, wat bij voorbeeld betreft het Beethoven-festival van drie jaar geleden ter gelegenheid van zijn 150ste sterfdag, méér geweest dan wat er letterlijk tot vandaag toe Is blijven hangen op het Oele Rijdersplein, een zwarte piano met het klavier naar beneden aan koorden ónder een kolossale tafel? Het werkstuk, dat te zijner tijd een vaste plaats in de stad zal krijgen, was van Klaas Gubbels, een kunste naar die zo geïntrigeerd, beter, geob sedeerd wordt door tafels, dat hij ze in allerlei variaties en combinaties heeft geschilderd. Misschien is het toch nog niet zo heel veel meer ge weest, want in een brief aan b. en w. heeft het bestuur van de Stichting Festival Arnhem, dat op het moment het festival „Morgen" voorbereid, op gemerkt: u moge de opzet van het festival beschouwen als een reac tie op een cultureel klimaat, dat naar buiten teveel overkomt als .de grote matheid'." Na het Beethoven-festival, het Ro mantisch Festival (de start van de reeks, zes jaar geleden) en het Festi val Theater en Wij wordt van 28 juni tot 6 juli in Arnhem het festival Mor gen gehouden. Volgens de organisa toren vraagt niet alleen de financieel- economische situatie om een kente ring binnen deze sector, maar zijn het ook de kunsten zelf die met het uit zicht op de 21ste eeuw aan vernieu wing toe zijn. Al weer jaren terug was Arnhem, zij het in organisatorisch een heel ander verband, toneel van Sons beek buiten tot vorige keren is nu een aantal Arnhemse instellingen verzocht zelf plannen te maken. Toezeggingen zijn ontvangen van conservatorium, dansacademie, gemeentemuseum, bureau kunstzinnige vorming, stads schouwburg, bibliotheek en docen tenopleiding dramatische vorming. Verder is een groot aantal kunste naars individueel van de partij, zij zorgen voor een reeks projecten her en der in de Gelderse hoofdstad. In tegenstelling tot vorige keren be perken de verschillende programma onderdelen zich niet tot enige cultu rele centra, maar worden ze over de stad verspreid. Muziek, dans, beel dende kunst, film, performances. Vi suele poëzie, boekenexpositie, meu belontwerpen, kindertekening, dia presentatie. neon- objecten, science fiction theater en robot-tentoonstel ling. In totaal bevat het programma een tweehonderdtal punten. Daarbij is in de Bijenkorf ook een ma quette van een warenhuis in het jaar 2000. Verder enige workshops, onder andere met de componist Misha Men gelberg. Verschillende kunstenaars zullen iets van een toekomstvisie pro beren te verbeelden, zoals bij voor beeld Theo Tomassen, die een object mag uitvoeren in de hal van het NS- station. Ad Gerritsen, die zich met het begrip criminologie bezighoudt, wilde iets doen in het Paleis van Justitie, maar kreeg nul op het rekest. Aan het festival Morgen doen geen buitenlandse kunstenaars mee. In de eerste plaats wil men, naast stimule ring, een soort inventarisatie van wat er regionaal gaande is, zonder zo is gezegd tot provincialisme te ver vallen. Wel komen er naderhand eni ge publikaties over die landelijk on der de aandacht zullen worden ge bracht. De ongeveer honderd mede werkenden zijn gevestigde, beginnen de of nog in opleiding zijnde kunste naars. Programma's voor woensdag 4 juni AMSTERDAM Stads schouwburg (20.15 uur): De Toekomst. De Balie (20.30 uur): Jozef van den Berg. Mickery (20.30 uur): Humboldt's Cur rent. Universiteitstheater (20.30 uur): De Ontdekking. De Bajes (20.30 uur): Und die Liebe. DEN HAAG. Koninklijke Schouwburg (19 uur): Vertrouw nooit een trol. Hou trusthallen (20.15 uur): Residentie-orkest. ROTTERDAM. Schouwburg (20.15 uur): Dialog Curious George. Theater Zuidplein (14 uur): Circus Emma. Scheepswerf (22 SCHIEDAM. uur): Bewth. UTRECHT. Stadsschouwburg (Grote zaal, 20 uur): Pilobolus Dans Theatre. EINDHOVEN. Catharinakerk (20.15 uur): Brabants Kamer koor. door André Rutten AMSTERDAM Een jaar of wat geleden zijn er zowel bij Theater als bij de Haagse Comedie volksstukken gespeeld van de Oostenrijks/Duitse schrijver ödön von Horvath (1901- 1939). In die voorstellingen kreeg je een terugblik op de manier waarop in de jaren dertig van deze eeuw mensen in hun onderlinge verhoudingen werden verlamd door de iedereen aantasten de werkloosheid en de in de lucht hangende dreiging van het naderen de fascisme. Zij leefden in een onbe grepen nachtmerrie, die hen min of meer verdoofde, en waarin zij zinnen herhaalden, die zij voortdurend om zich heen hoorden, die zij niet echt begrepen, maar waarvan zij dachten dat er in gezegd werd wat hen bezig hield. De ontdekking de perken, een artistieke manllesta- Ff| 0311 1100 door Dirkje Houtman tie waarbij in ieder geval de opgebla- zenheid hoogtij vierde. Het valt te in Parijs is de eerste „prijs van de hopen dat men bij het festival Mor- vrijheid" toegekend, bestemd voor gen voor een dergelijke winderigheid een buitenlandse schrijver die in zijn gespaard blijft, waarbij overigens het iand de vrijheid van meningsuiting streven onverlet kan blijven, uitzicht belichaamt. De prijs ging naar drie te bieden op nieuwe ontwikkelingen schrijvers: de Russische Lydia Tsjoe- in de kunst. kowskaia, die in haar boek Wegen Dat zou ook kunnen inhouden dat Van uitsluiting ingaat op het feit dat kunstenaars in toenemende mate Zjj in 1974 uit de Russische schrijvers- hun invloed laten gelden op eigen bond werd gestoten, omdat ze op- woon- en leefklimaat, eigen stad en kwam voor vervolgde schrijvers in regio, en dat hoeft dan niet alleen te haar land; de Cubaanse dichter Ar- AMSTERDAM De Amerikaanse film is in trek bij toneel makers. Niet als zelfstandig medium, maar als raamwerk voor een toneelstuk. Onlangs bracht de Haagse Comedie „Onder de vlag van Hollywood" van Christopher Durang waarin de ontwikkeling van de Amerikaanse samenleving met behulp van filmcitaten wordt verbeeld in zestig jaar Amerikaanse filmhistorie. Een politieman bij voorbeeld, die met een meisje aanpapt, omdat zij hem herinnert aan „een geliefde dode", zegt over zijn gestorven verloofde: „Wij waren namelijk turee zielen, één gedachte. Maar zij had het aan haar lever en nu ontbreekt me gewoonweg iets." Het klinkt komisch. Maar het laat vooral horen dat die man niets anders heeft dan clichés om iets te vertellen over zijn gevoelens, wat die dan ook mogen zijn. Een reeks van dat soort scènes uit vier volksstukken van Horvath heb ben het vorig jaar acht studenten van de Hochschule der Künste uit West- Berlijn, samen met een regisseur en een dramaturg van het Düsseldorfer Schauspielhaus, bij elkaar gebracht en met elkaar verweven, maar dan in een situatie van vandaag de dag. In Amsterdam in het Holland Festival zijn er er nu drie dagen (tot en met 4 juni) mee in „De Bajes", in een lange gang van het vroegere Huis van Be waring aan het Kleine Gartman- piantsoen. In Utrecht op 5 juni in het jongerencentrum Rasa. Maar zij heb ben ook op straten en pleinen ge speeld. en in metrostations, daar zon der aan te kondigen dat het om to neel ging. Zij zien er uit als jongens en meisjes die naar discobars gaan (zoals in Horvaths tijd naar lunapar ken). Er is ook het soort muziek, dat daar, zeer hard, wordt gespeeld. Zij zijn er wat verveeld, lamlendig uit. beloeren elkaar, zoeken toch, brutaal soms, opdringerig, contact. Vinden dat ook., kortstondig meestal, het wordt ook abrupt verbroken. De mu ziek en de drank peppen hen soms op. Zij breken uit in woeste dansen. Knappen volledig af. En daarin pas sen die korte scènetjes van Horvath onthutsend goed. Beangstigend goed. Natuurlijk, als je zogenaamde model voorstellingen van die stukken gezien hebt, waarin de maatschappelijke context van vijftig jaar geleden zorg vuldig was gereconstrueerd, dan zie je dat daarin veel is veranderd, maar de verlammende en verdovende werkloosheid-zonder-uitzicht, de dreiging van wat er kan gebeuren, zijn er weer, en wat mensen met el kaar doen en tegen elkaar zeggen ia weinig veranderd. Een onthullende proeve van het wer kelijkheidsgehalte. dat een toneel voorstelling kan hebben. Voor geïnte resseerden ook de moeite waard om te vergelijken met bij voorbeeld „Het ergste van het ergste" van Werk in Uitvoering. Behalve korte stukjes theater, tone dezelfde artiesten ook enkele danaa met een religieuze functie (groep» dansen met hoge sprongen) begeleid door slagwerk (handbekkens en- trommels) en meterslange blaast» strumenten, heel laag klinkend. Alia in helder-kleurige kostuums, zodd alle zinnen heerlijk geprikkeld wo» den. Op 5 juni ls dit gezelschap noi" zien in de Koninklijke Schouwbi Den Haag. Nog meer Het Holland Festival biedt in samei werking met het Tropenmuseum no| meer theatergroepen uit andere w» relddelen. Rode lijn in al die pro gramma's zijn maskers. Ook de daoi sers uit Zambia (11 juni Amsterdam 13 Den Haag, 14 Enschede en IS Utrecht) en Tanzania (13 juni Ctrecht, 14 Amsterdam en 15 D« Haag) drukken hun rollen uit in <k meest fantastische maskers. Groepc met zelfde karaktertrekken uit Boft via. India en Japan springen even eens tussen 13 en 17 juni door he festival heen. ADVERTENTIE slaan op zaken als architectuur en andere vormgeving. In tegenstelling Speciaal vandaag Het Paard van Troje be steedt aandacht aan de school verlaters. Er komen er dit jaar weer 260.000 op de arbeids markt. In dit programma wordt de vraag gesteld: wat kun je doen met je einddiplo ma? Verder wordt ingegaan op een alternatief werkloxen- project in Limburg. Ned. 2/18.59 uur Studio Sport geeft impres sies vanuit het Oostenrijkse trainingskamp van het Neder lands elftal, dat volgende week moet strijden om het Eu ropees kampioenschap. Ned. 1/19.55 uur Holland Festival. Zomer gasten. Film van Peter Stein en Botho Strauss naar het to neelstuk Datsjniki van Maxim Gorki. In de hoofdrollen Wolf Redl, Edith Clever en Michael König. Het verhaal gaat over een groep vakantiegangers die bijeen is in een badplaats. De gasten zijn allen zeer ontevre den met hun leven. Ned. 1/20.10 uur mando Valladares die al twintig jaar in de gevangenis zit en de Marok kaanse dichter Abdellatif Laabi die in 1972 tot een gevangenisstraf van tien jaar werd veroordeeld. De jury die de prijs toekende, stond onder voorzitterschap van de bekende to neelschrijver Eugene Ionesco. Volgende maand komt bij het Lon- dense veilinghuis Christie's een top stuk van Rubens onder de hamer. Het betreft een doek dat de titel Samson en Dalila draagt en afkom stig is uit anoniem, particulier bezit. Het schilderij, dat met 1 bij ruim 2 meter behoorlijk groot van formaat is, is door Rubens rond 1610 geschil derd toen hij na een acht-jarig ver blijf uit Italië terugkeerde. Hoewel Christie's de opbrengst van het doek niet wil schatten, oordelen kenners dat het werk zeker tien tot twaalf miljoen moet opbrengen. Maandagavond ging in het Amster damse Universiteitstheater een soort gelijke produktie in première onder de naam ..De ontdekking" die in het kader van het Holland Festival door Riante Produkties" gepresenteerd wordt. Voor „De ontdekking" maakte schrijver en regisseur Bruce Gray ge bruik van het filmgenre detective om iets duidelijk te maken over de werk elijkheid. Hij koos voor zijn stuk geen filmcitaten, zoals Durang. maar bouwde het op rond filmikonen. Dat zijn vaste onderdelen van de detecti ve waaraan het publiek de gebeurte nissen gemakkelijk kan aflezen. He ren in lange jassen met gleufhoeden kauwend op een sigaar in een donke re steeg, de onderhandeling op een hotelkamer tegen de achtergrond van nerveus flikkerend reclame-neonlicht of de liefdesscène tussen de belaagde ingénue en haar detective zijn vaste herkenningspunten, die ook in „De ontdekking" een eigen plaats heb ben. Het zijn de scènes, die een film ADVERTENTIE DORDRECHT - MERWEHAL 80 stands, restaurantjes, showprogramma met o a MASSADA - EARTH FIRE - THE DOLLY DOTS - ROB DE NIJS - FRANK MIRELLA - DIK VOORMEKAAR SHOW 6-7-8 juni dagelijks 12-24 uur toegang f 6,- kind. en 65* f 3,- Uren plezier voor 't hele gezin' ploeg onder leiding van regisseur Ro nald Schreinert (Jeröme Reehuis) op neemt en het publiek is daar getuige van. De opnames verlopen in het geheel niet vlekkeloos. Onderlinge ruzies, een brallerige regisseur, onderbe taald personeel een gefrusteerde ac teur zorgen voor de nodige spannin gen. En als de op het toneel verbeelde filmwerkelijkheid ongemerkt door dringt tot de wereld van de acteurs op de set is de chaos compleet. Dreigbrieven en ongure telefoontjes belagen de hoofdrolspeelster en moe ten de in de filmscène opgeroepen kunstmatige spanning vervangen door een huiverige dreiging die onder de spelers rondwaart Een niet gerin ge opgave voor de acteurs omdat de dubbelheid van de rollen die zij spe len enerzijds de acteur op de set, anderzijds de acteur, die een rol speelt in een film afgemeten nuan cerlng vereist. En daar kwamen velen niet aan toe, waardoor de scheiding tussen de gespeelde acteurswerke lijkheid te vaag bleef om de slinkse wending van de gebeurtenissen echt spannend en verrassend te maken. NAARDEN (ANP) Een 40-jarige vrouw uit Naarden heeft haar tienja rig zoontje om het leven gebracht, vermoedelijk door wurging. Na haar daad nam de vrouw in een poging zichzelf van het leven te beroven, een scherp bijtend middel in. Zij is in een ziekenhuis opgenomen. Zij is inmid dels buiten levensgevaar. AMSTERDAM (ANP) Het Rijksmuseum in Amsterdam heeft op een veiling in Londen twee zijluiken verworven van een drieluik dat omstreeks 1530 is geschilderd. Het midden stuk hangt sinds 1946 al in het Rijksmuseum. Het is tot nog toe toegeschreven aan Aertgen van Leyden (1498-1564). Een van ome relaties zoekt snel 0 kontakt met een J 35-55jaar die ineen gezin in Zuid Nederland wil ukrken waarvan de man door zaken veel afwezig is en de vrouw doorziekte (die haar overigens niei aan het bed kluistertwat bewegingsvrijheid mist. De werkzaamheden zijn licht huishoudelijk (voor zwaarder werk is een hulp aanwezig). Belangrijk is het dat zij er toe by draagt de sfeer in het gezin te verhogen. Een redelijke algemene ontwikkeling alsmede bezit van een rijbewijs strekken tot aanbeveling. Salariëring geschiedt met alle sociale voorzieningen, vakantie, vrije dagen enz. Inwoning is mogelijk. Serieuze gegadigden worden verzocht te schrijven naar: Arvea rek lame- en adviesburo, Willem 2 straat 41, 5038 BC Tilburg Op het linkerzijluik staat een man met de palmtak van de Jeruzalem- vaarders. begeleid door de heilige Ja cobus. Rechts is een vrouw te zien, geflankeerd door de heilige Cathari- na. Op het middenpaneel staat Jezus die te midden van de menigte Laza rus uit de dood wekt. Het drieluik is waarschijnlijk voor een altaar be stemd, de onbekende man en vrouw aan weerszijden van het middenstuk ADVERTENTIE Elke dag Brut-dag Imp. Gcskus b.v. - linten zouden dan de opdrachtgevers kun nen zijn. Het drieluik dat het museum nu com pleet heeft, is de eeuwen niet onge schonden doorgekomen Zo is aan de zijluiken aan de bovenkant een stuk je afgezaagd en vermoedelijk is ook coit het middenpaneel verzaagd. De nu verworven luikjes, die drie kwart meter hoog zijn, werden voor het laatst in 1912 op een veiling gesig naleerd maar ze zijn nooit in verband gebracht met het middenpaneel. In 1976 bracht de heer Lemmens van het museum Commandrie van St. Jan in Nijmegen ze met behulp van foto's met elkaar in verband. Het zet ook vraagtekens bij de toeschrijving aan Aertgen van Leyden. De luiken Zijn van 6 tot en met 22 juni te zien in de aanwinstenvitrine van het Rijksmuseum. Daarna gaan ze voorlopig naar het restauratie-atelier waar ze van een grote hoeveelheid vuil moeten worden ontdaan. De aan koop van de stukken is uit eigen middelen gefinancierd. De vergeten oorlog, Rusland te get Duiisland in de Tweede Wereldoorlof een strijd die meer dan 30 miljoet dodm eiste, geschreven door H. 8 Saliibury. Uitg. Luitingh, Laren 2?4 blz. - 29.90. Lexiton van de taalwetenschap, val G. E. Booij, J. G. Kerstens, H. J Verkiyl. Nieuwe gewijzigde editii van het alfabetisch overzicht van ter men uit de moderne taalkunde. Uitg Spectrum. Utrecht 254 blz. Geel prijsipgave Martka Quest van D. Lessing is hel eerste boek in de vijf-delige romancy clus „Kinderen van het geweld", ge- schrev»n in 1964. Uitg. Bakker/Con tact, Amsterdam. 279 blz. 34.50. Plet Hei schreef: Werkwijzer vo journalistiek denken en doen. Uitg Wetenschappelijke uitgeverij, An> sterdam. >02 blz. Geen prijsopgave Geschiedenis van de vrouwentor komst, eenuitgave van De Bonte Wai te Amsteroim. Tekst van A. v. Bal len en M. Ekelschot, 320 blz. 14 Lexicon vat literaire termen, val uitgeverij Wdters/Noordhof, Gronin gen. 208 blz. - 29. Leven met de kunstnier, gesprekk$| met haemodiaysepatiënten door dn J. C. Loos. Uifc. De Tijdstroom, Lo chem, 110 blz. geen prijsopgave.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 4