Een heel erg aardige vrijzinnige vrouw
Trouw
Te weinig aandacht voor
pastoraat bejaardenoorden
cantor/dirigent(e)
Kernwapens
in hervormde
synode
Synode roept hulp
Van der Klaauw in
voor vervolgden Iran
Dr W. E. Verdonk voorgedragen in Vacature-Strijd
Nieuwe boeken
UIT DE KERKBLADEN
Nog niet helft
stemt CDA
in Kampen
VANDAAG!
VOORBIJGANGER
Conferenties
ZATERDAG 31 MEI 1980
TROUW/KWARTET
door A.J. Klei
Opeens zie ik haar weer voor me.
Een vrouw van middelbare leeftijd
met kortgeknipt grijzend haar en
een geel-gebloemde jurk aan. Ze is
in haar voortuin aan het schoffelen.
De vrouw kijkt op, wanneer ik aan
de overkant met mijn tante het
smallè klinkerpad afloop, dat van
de deur van grootvaders huis naar
de straatweg leidt.
Mijn tante maakt een praatje met
haar. Ik kan het gesprek niet goed
volgen, het gaat voor de helft in het
Gronings. Ze hebben 't zeker ook
over mij, want ik word opgepord om
te groeten.
Gehoorzaam zeg ik: „Dag
mevrouw."
Na een poosje gaan we verder, naar
de kerk waar mijn tante organiste
is. Ik moet het orgel trappen.
Halverwege kijk ik om naar de
mevrouw in de bloemetjesjurk. Ze
is weer druk bezig in haar tuin.
Ik stoot mijn tante aan en fluister:
„Die mevrouw is toch vrijzinnig?"
„Hoe zo?", vraagt mijn tante. Ze
wacht echter mijn antwoord niet af
en vervolgt: „Ze is heel erg aardig,
hoor!"
..Dat zal d'r niet veel helpen," denk
ik somber. Ik heb immers geleerd
dat vrijzinnigen menen in de hemel
te zullen komen als ze maar braaf
leven, maar dat dit hen lelijk zal
opbreken.
In de plaats waar ik zelf woon, zijn
geen vrijzinnigen, maar dit
verhindert onze oude dominee niet,
op catechisatie ernstig tegen hun
opvattingen te waarschuwen. „Zij
hebben geen Heiland van node, zij
geloven 't zelf wel klaar te kunnen
spelen," heeft hij hoofdschuddend
vastgesteld.
In opa's dorp wonen wel
vrijzinnigen en ik heb uit een
gesprek begrepen, dat zijn
overbuurvrouw tot hen behoort.
Dus, concludeer ik, al doet die
mevrouw nóg zo aardig, het zal haar
niet baten..
Ik leg de zaak aan mijn vader voor,
maar die zegt: „Gelukkig behoeven
wij, mensen, dit niet te beoordelen."
Tegenwoordig kijken wij elkaar er
niet meer zo op aan, of we al dan
niet in de hemel komen, we zijn
drukker in de weer met de nieuwe
aarde, en de scheidslijn loopt niet
meer strikt tussen orthodoxie en
vrijzinnigheid. Ik weet van
gereformeerden, die heel wat liever
van doen hebben met een
WD-stemmende vrijzinnige dan
met een huisgenoot des geloofs die
het op de PSP houdt. En
omgekeerd zal een linkse
vrijzinnige zich aanzienlijk meer
verwant voelen met een linkse
gereformeerde dan met een
mede-vrijzinnige, die graag
verklaart dat hij de oude liberale
beginselen is toegedaan.
Toch komt plotseling, bij het
doornemen van een stapeltje
kerkbladen, helder en scherp de
herinnering aan die aardige
vrijzinnige vrouw in een Gronings
dorp en mijn jeugdige
bekommernis om haar. Dit vindt
zijn oorzaak hierin, dat ik viermaal
achtereen een lief staal van de
aardigheid der vrijzinnigen
ontmoet.
Vier bladen, het doopsgezind en het
remonstrants weekblad, „Kerk en
Wereld" van de vrijzinnige
hervormden en „Ruimte" van de
protestantenbond, bevatten
dezelfde bijlage: de
VPC-toerustingskrant. De letters
VPC staan voor: vrijzinnig
protestants centrum voor
maatschappelijke toerusting. Zo
geschiedt het, dat ik vier keer
dezelfde aardige zinnen lees in het
op de voorpagina gepubliceerde
interview met staatssecretaris
mevrouw J. G. Kraaijeveld-Wouters.
Dit krijg ik viermaal onder ogen:
„Haar rustig formulerende stem
klinkt nog na in onze oren. Onze
monden pogen de weerklank van
haar woorden in een eerste reactie
na te proeven."
De aardige bedoeling van deze
volzinnen stijgt ver uit boven het
kreupele Nederlands waarin die
bedoeling vervat is en dringt zich
dan ook zo krachtig aan mij op, dat
ik tante's stem weer hoor: „Ze is
heel erg aardig, hoor!"
Ik heb de VPC-toerustingskrant
terzijde gelegd. Maar de rustig
geformuleerde zinnen schemeren
me nog voor de ogen en mijn pen
poogt het aardige proza van 't VPC
na te volgen. In een eerste reactie:
dit stukje.
Van een onzer verslaggevers
UTRECHT Materieel en op het gebied van de gezondheids
zorg is er de laatste Jaren in de bejaardenoorden geweldig veel
verbeterd. De aandacht voor de geestelijke verzorging heelt
daarmee geen gelijke tred gehouden. Om hierin te voorzien Is
gisteren in Utrecht opgericht de Landelijke vereniging van
geestelijke verzorgers in bejaardenoorden.
ADVERTENTIES
in de H. Hartparochie
in Arnhem
komt per 15 september de funktie van
Doel van deze vereniging is, de gees
telijke verzorging een volwaardige
plaats in de bejaardenoorden te ver
schaffen. De verwachting is, dat in
het jaar 2000 drie miljoen Nederlan
ders tot de bejaarden zullen behoren,
dat is dan twintig procent van de
bevolking, aldus ds A. Verdoorn, een
van de-initiatiefnemers van de nieu
we vereniging. Maar ook in de bejaar
denoorden wordt met alle comfort
ook de eenzaamheid van de oudere
mens steeds groter.
De nieuwe vereniging wil als
gesprekspartner optreden in het con
tact met de overheid, de landelijke
DRIEBERGEN Vrijdagmorgen 13
juni zal de hervormde synode in Drie
bergen de reacties bespreken op het
discussiestuk over de kernwapens,
dat de synode vorig jaar publiceerde,
beze bespreking zal een synode-uit
spraak voorbereiden, die in de no-
vemberzitting wordt verwacht. Het
stuk dat niet alleen het gebruik, maar
ook het bezig van kernwapens af
wijst, is de afgelopen maanden in de
plaatselijke gemeenten druk bespro
ken. De zomeizitting van de synode
duurt twee-dagen. Donderdagavond
staan de nota's over het dopers-gere
formeerd gesprek op het agendum.
Vrijdagmiddag zal de synode af
scheid nemen van dr. A. H. van den
Heuvel.
stichting voor bejaardenoorden en
andere instanties, die zich met de
ontwikkeling van de bejaardentehui
zen bezighouden. Het mag niet langer
zo zijn. dat de geestelijke kant als een
soort toegift beschouwd wordt, aldus
ds Verdoorn. Ook wil men naar de
kant van der kerken toe werken, om
die meer te doordringen van het be
lang van een goede geestelijke verzor
ging.
Daarnaast is het ook dè bedoeling
van de nieuwe vereniging om een
collegiaal overlegorgaan te zijn voor
gezamenlijke vorming en toerusting.
Tot nu toe werkten deze geestelijke
verzorgers meestal op hun eentje. Al
leen in Zuid-Holland was de laatste
tijd een gezamenlijk beraad gegroeid.
Daar werd ook het initiatief geboren
om tot een landelijke vereniging te
komen.
Tot de vereniging kunnen zowel full
timers als parttime geestelijke ver
zorgers in bejaardenoorden toetre
den. Het voorlopig bestuur bestaat
uit mevrouw A. den Broeder-Velzel
(humanistisch verbond), Agrippina-
straat 16, Voorburg, ds F. J. Dun
(hervormd), W. de Jonge (humanist),
ds A. Verdoorn (gereformeerd) en zus
ter F. Weterings (rooms-katholiek).
vacant.
Hij/zij zal, naast het leiden van het jongeren- en het
liturgiegroepkoor, ook een superviserende taak t.a.v. de
andere koren hebben (rouw- en trouwkoor, jeugdkoor).
In deze parochie is gekozen voor een Nederlandstalige
liturgie, waarbij goede liturgische muziek mede als ge
meenschapsvormend wordt gezien.
Honorarium volgens geldende normen.
Inlichtingen bij de huidige cantor A. de Keijzer, 085-513146 en
sollicitaties te richten aan J de Grauw, Noordelijke Parallelweg 22,
6814 DT Arnhem, tel. 085-423725
KAMPEN
CHRISTELIJKE AKADEMIE VOOR EXPRESSIE
DOOR WOORD EN GEBAAR
Per 1 augustus zoeken wij docenten Voor de volgende vacatures:
Dramaturgie 11 uur
Tekstzegging (Proza en Poëzie) 8 uur
Houdingcorrectie 17 uur
Muziekexpressie 12 uur
Zang 10 uur
Logopedie 10 uur
Op prijs wordt gesteld indien uit de sollicitatiebrief blijkt, welke
visie de sollicitant heeft dp het christelijk karaktèr van de akademie.
Sollicitaties zo spopdig mogelijk te richten aan de Akademie, Oude
straat 216, 8261 CA KAMPEN (tel. 05202 - 20898).
Van een onzer verslaggevers
LEUSDEN Het moderamen van de
gereformeerde synode heeft minister
Van der Klaauw gevraagd, de ernsti
ge bezorgdheid van de gereformeer
den te delen om het lot van de episco
paalse christenen in Iran.
Begin mei werd de zoon van de bis
schop om het leven gebracht en vorig
jaar een van de weinige geestelijken,
die de kerk heeft. Ook op anderen
werden aanslagen gepleegd. Het alge
meen diakonaal bureau heeft alle ge
meenten gevraagd, te bidden voor
Iran, de kerk van Iran, alle mensen
die daar gevangen zitten of vervolgd
worden en de mensen van zending en
werelddiakonaat die er nog werken.
In 1961 begon een nauwe samenwer
king tussen de gereformeerde kerken
in Nederland en de episcopaalse kerk
in Iran op het terrein van de training
van blinde, jonge boeren. Dat werk
moest vorig jaar worden afgebroken.
De Nederlandse medewerkersfamilie
moest Iran verlaten en de boerderij
werd genaast.
ADVERTENTIES
boekennieuws
Pro», dr B. Goudzwaard
SCHADUWEN VAN HET QROEI-QELOOF
132 blz 18.75
Duidelijk komen aan de orde de negatieve aspec
ten van de westerse welvaartseconomie. De au
teur probeert wegen aan te wijzen voor een
verantwoord beleid en leven „Vakgenoten maar
ook met-vakgenoten zullen in tiet 6o#k/e vete
stimulerande gedachten vinden. (Wending)
Dr. P. W. Hulzenga
DE ONDERNEMINGSRAAD
84 blz 10.25
Inslrument van hervorming en medezeggenschap.
Dit boek bespreekt de functie en de mogelijkheden
van de ondernemingsraad aan de hand van het
wetsontwerp van 1976. Een helder geschreven
boekje van belang voor iedere bedrijtsgemeen-
schap
Ör. T. P. van der Kooy
MAATSCHAPPIJ IN BEWEGING
416 blz I 28.75
Oe auteur, geeft zijn vis>e op knelpunten in de
J Lanter
MENSWAARDIG BESTAAN
2e druk. 164 blz.. 19,75
Motiet en doel van sociale actie De oud-voorzitter
van het CNV geelt zijn visie op het streven naar
een maatschappij waann ieder mens tot zijn recht
kan komen. „De auteur ia er oi in geslaagd zijn
visie op een bevalleh/ke en boeiende wijze re
vertolken (Eeonomlach an Sociaal tl|dachrlft.)
Varkrifgbaar in de boekhandel
0532] KOK KAMPEN
OEKUMENISCHE REISSTICHTING „THACIR"
De belevenis van Israél mag u niet missen!
Wij brengen u optimaal verzorgde rondreizen
(o a 4-sterrenhotels-nederlands sprekende gidsen etc.)
waarin alle aspecten van „het land" aan de orde komen
Verder unieke rondreizen in
Egypte (met en zonder Nijlcruise) Turkije - Grlekenlond/Rome
Alle reizen het gehele jaar door
Vraag geheel vrijblijvend onze brochure.
Thaclr, Europalaan 14, 3S44 AV Harderwijk. Tel.: 03410-21999.
(U mag ons ook 's avonds en op zaterdag bellen. Wij zijn maar klein,
daarom moeten we beter ons best doen!).
waarin opgenomen: De Rotter
dammer, met Dordts Dagblad,
Nieuwe Haagae Courant met
Nieuwe Leidse Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tamminga
Directeur ing. O. Postma
HOOFDKANTOOR
Postbus 859
1000 AW Amsterdam
Wibautstraat 131 Amsterdam
tel 020-913456
iele* 13006
Postgiro 66 00 00
Bank Ned Credietbank
Rekenmgnr 23 00 12 574
REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 948
3000 AX Rotterdam
tel 010-115588 (abonnementen
en bezorging)
tel 010-115588 (redactie)
tel 115700 (uitsluitend voor
advertenties)
Wegtblaak 4
Rotterdam
REGIO DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
2501 CC Den Haag
tel 070-469445
(abonnementen en bezorging)
lel 070-469445 (redactie)
tel 070-468864 (uitsluitend voor
advertenties)
Parkstraat 22 Den Haag
REGIO NOÓRO/OOST-NEDERLANO
(abonnementen en bezorging
Postbus 3
8000 AA Zwolle
tel 05200-17030
Melkmarkt 56 Zwolle
Abonnementsprijzen-
Per maand 16.98
Per kwartaal 50.95
Per half |aar 101.90
Per jaar 201,60
Advertentietarieven op
aanvraag
Telefonische abonnementenop
drachten (zie adressen boven)
Opgave familieberichten 9-19 30
van maandag t/m vrijdag Op
zondag van 18-20 uur lelef 020-
913456
Opgave mim-advertenties lel
020-936868 of schriftelijk aan
Mmt-Adv afdeling, postbus 433
- 1000 AK AMSTERDAM
Adreswijzingen uitsluitend schnf-
telijk aan onze Amsterdamse
adressen
AMSTERDAM (ANP) Dr W. E.
Verdonk. docent ethiek te Leiden,
wordt voorgedragen ter vervulling
van de vacature van prof. dr Kr.
Strijd aan de theologische faculteit
van de universiteit van Amsterdam.
De faculteitsraad heeft gisteren de
overeenstemming, die het faculteits
bestuur had bereikt met de commis
sie Theologisch Wetenschappelijk
Onderwijs (TWO) van de Nederlandse
hervormde kerk, bekrachtigd.
Dr Strijd trad op 1 september 1976 af
als gewoon hoogleraar (en tevens bij
zonder hoogleraar vanwege de Neder
landse hervormde kerk) in de bijbelse
godgeleerdheid, de christelijke zede-
kunde. de praktische godgeleerdheid
en het hervormd kerkrecht.
Dr Verdonk, geboren in 1928, is we
tenschappelijk hoofdmedewerker
vanwege de NH kerk in de christelij
ke ethiek en apostolaat aan de theo
logische faculteit van de rijksuniver
siteit te Leiden.
In een verklaring zegt de faculteits
raad dat de bereidheid om op dit
moment tot deze beslissing te komen
vooral bepaald is door de druk van
omstandigheden, die een verder
voortduren van deze vacature onver
antwoord maakten. De raad betreurt
dat de bestaande problemen niet eer
der en niet op een andere wijze, „vol
gens de overeengekomen gedrags
lijn", opgelost konden worden.
Thomas Merton een korte levensbe
schrijving van het veelbewogen leven
van deze monnik, mysticus, schrijver.
vredesstrijder, die in 1968 overleed
door James Forest. Uitg. Gottmer
(Haarlem), 88 blz. met 17 foto's.
Verslag van een ontdekkingsreis
naar Franciscus enkele patronen
uit het denkweefsel van een geeste
lijk leider, door Hans Sevenhoven.
Uitg. Gottmer (Haarlem) 173 blz.
15,90.
IN DE TIJD DER CATASTROFEN
K. E. H. Oppenheimer
over mogelijkheden en grenzen van VERZET
De auteur laat tijgenoten spreken over de ervaringen,
gebeurtenissen, voorvallen die hun leven bepaald hebben,
hun zorgen en angsten, hun moed en weerstandsvermogen.
De mens hoort zin te stichten in de gruwelijke onzin, de
absurditeit der geschiedenis, neen te zeggen tegen haar
geweld, de fataliteit, de dictatuur der gebeurtenissen Samen
met tijdgenoten zoekt de auteur naar „gaanbare wegen in
gevaar", hóe we onze integriteit kunnen bewaren, het „mens
waardige leven". ^g go
(verkrijgbaar in de boekhandel)
Postbus 84176, 2508 AD s-Gravenhage
Classicaal Kerknieuws is de naam
van het vernieuwde kerkblad van de
gereformeerden in de Achterhoek.
Eindredacteur Bert Aalbers doet ver
slag van een regionale avond, die de
Kamper theologische hogeschool in
Aalten belegde. Dr. A. Dekker vertel
de daar:
De theologische studie is „in": vorig
jaar werden meer dan- 70 nieuwe stu
denten ingeschreven. En net als de
maatschappij is ook de studentenge
meenschap veelkleurig; dat varieert
van jongelui van Youth for Christ tot
uitgesproken maatschappijkritisch.
Geen van hen laat zich zijn christen
zijn ontzeggen. Niemand wil afbre
ken. allemaal willen ze bouwen aan
,de gemeente. Onlangs werd een stu-
dieblok van 2 weken over het thema:
„Christelijk geloof en politieke partij
keuze" afgesloten met een toets. Tot
mijn verbaiing, aldus dr. Dekker,
kwam daarbij een stemadvies uit de
bus met als resultaat: deel: aarze
lend en zeer kritisch CDA (men heeft
het gevoel dat de C te weinig functio
neert); kritisch PvdA (vanwege
abortuswetgeving en de arrogantie
van de macht);kiest radikaal: PPR
of PSP. De andere helft, van „bijbel-
groep" tot „links-radlkaal" laat z'n
keuze afhangen van de vraag of het
aktieprogram overeenkomt met de
eigen evangelische bezieling. Men
heeft niet automatisch vertrouwen in
een partij of een leider Opvallend
was dat geen van hen een goed woord
over had voor GPV of SGP. Dat zijn
de feiten, daar moet u rekening mee
houden: stemt CDA, de meerder
heid is niet van plan daarop te
stemmen.
Eenheid
Ds. M. P. van Dijk in het confessio
neel-gereformeerde maandblad
Credo:
Wel, er is tegenwoordig een tendens
aanwezig om, gezien de grote ver
schillen in de geloofsvoorstellingen
die zich voordoen, zich te beroepen
op Paulus en dan met name op 1 Cor.
12. Men wijst er dan op dat het geloof
heel verschillend beleefd wordt maar
dat dit de eenheid niet uitlsuit. Moe
ten wij niet in gesprek met elkaar
blijven, elkaar dienen met onze ver
schillende geloofsbeleving? Heeft de
een de ander niet nodig? Is het niet
levensnoodzakelijk voor de kerk dat
er verschillen zijn? Een lichaam met
enkel ogen of enkel handen is toch
een monstrum! Tot op zekere hoogte
kunnen wij met bovenstaande rede
nering wel meegaan: inderdaad, ieder
beleeft zijn geloof weer anders. Geen
twee mensen zijn in dit opzicht gelijk.
Maar geloofsbeleving is nog wat an
ders dan geloofsvóórstelllng. Geloofs
voorstellingen hebben betrekking op
de inhoud, op wót men gelooft, op de
boodschap van het evangelie, op het
evangelie van de mensenzoon. Nu
weet ik wel dat er ook op dit terrein
verschillen kunnen zijn die de kern,
het wezenlijke van de boodschap niet
raken. Er zijn evenwel verschillen die
de kern wel degelijk eraken. Kan men
zich in dit geval op 1 Cor. beroepen?
Geen sprake van. Wie de boodschap
van het evangelie bestrijdt en looc
hent valt daarmee buiten de eenheid
van de kerk door Paulus zo sterk
benadrukt. Lees 2 Joh. 10: indien „ie
mand deze leer niet brengt, ontvangt
hem niet in uw huis en heet hem niet
welkom". Een ding is duidelijk: men
moet uitgaan van de vraag, Welke
eenheid, met wie en waarin.
Kerk als kloek
Ds M. P. van Dijk vindt een mede
stander in de Groningse priester (en
actief in de basisbeweging) Herman
Verbeek al bestaat er wel gegronde
reden tot vermoeden, dat beide heren
de vraag, wie „de boodschap van het
evangelie bestrijdt en daarmee bui
ten de eenheid van de kerk valt"
geheel verschillend zullen beantwoor
den. In Uittocht, het blad van de
basisbeweging, gaat Herman Ver
beek namelijk in op de vraag van
Albert van den Heuvel, of er in de
basisgroepen ook plaats is voor
VVD'ers. Verbeek.
(Van den Heuvel) wil een kerk als een
kloek. Hoe verhoudt zich dat tot uit
tocht, ecclesia, scheiding, scheuring,
conflict, dialectiek zonder welke
waarheid en vrijheid steeds weer ge
vangen dreigen te worden binnen de
status quo? Is de pijn van de opposi
tie dan zo ondragelijk? Is de burger
lijkheid zo week dat je sussend en
blussend moet verlammen? Alsof
niet tallozen jaar aan jaar in de ker
ken stikten, steeds dieper meegezo
gen werden in het moeras van de
nietszeggendheid, de leugen, de pro
gramloosheid en het zwijgen. V. d.
Heuvel zegt ruimte te hebben voor
elk conflict, hij is nooit bang voor
spanningen. Voor zo iemand word ik
bang. Heeft hij wel ruimte voor ook
meer één echt conflict? Messiaanse
bevrijding is een sidderende opgave.
Spaar ons voor de ideologie van de
valse oekumene, Gods eigen graf
Is het hovaardig om niet met bepaal
de christenen, met de machtige chris
tenen, in dezelfde kerk te willen zit
ten? Wie gooit wie er uit? Zijn het niet
juist de sterksten en invloedrijksten;
de voorste banken dus. die met hun
eeuwig gelijk en hun overmacht, 'van
Gods wege geschonken', sinds eeu-
Voflf
litter
'OPLOSSINGEN'
Na Pinksteren gaan Petrus en
Johannes dus„gewoon" naar de
tempel om te bidden. Ook de
mededeling die erop volgt is niet
ongewoon. Ze komen langs een man
die verlamd is vanaf de schoot van
zijn moeder, vanaf zijn geboorte du
Er wordt bij gezegd hoe hij daar
kwam. Iedere dag wordt hij naar dt
poort, die de Schone genoemd woijpp»"'
gedragen om daar te zitten en
aalmoezen te vragen van de mense
die de tempel binnengaan. Het
„gewone" spreekt hier z'n eigen
Iedere dag is er iemand of zijn er
mensen die hem naar de tempel
dragen en iedere dag zit hij daar, etter
bekende figuur. Ik herinner me het™
beeld uit het verre oosten. Ik denk
terug aan die spoorwegovergang in
Dj akarta, waar de verlamden en
gebrekkigen zich tussen de
wachtende auto's bewogen en hun
vaak misvormde handen naar je
uitstaken. Bédelen is één ding, mas 't k
bédelen omdat je misvormd bent,
door welke oorzaak ook, is iets
onverteerbaars. Misschien moeten
ons inleven in het leven van zo RER
iemand. Waarvoor leef je dan, of zot IjLl
zo iemand de vraag naar de zin van
zijn bestaan niet kennen? Misschie j.j-
dan een troost, maar niet minder
mensonterend. En hier ligt dan
meteen de spanning van het verhi
Petrus en Johannes op weg naar de
tempel, volgens regel en maat, en hlf£.
deze man, wiens bestaan op zichzelJ J
een schreeuwende vraag is aan die J
regel en die maat. De regel en de
maat van de vroomheid en de regel
de maat van de diepste ellende stot«
hier op elkaar. Er zijn allerlei
„oplossingen" voor dit probleem
gebeurd. Je kunt 't die mensen
verbieden om zo aan de openbare w
te verschijnen, het is immers „geen
gezicht" en het schaadt de reputatie
van je samenleving. Een andere
oplossing is: de vromen sluiten hun
ogen en loven God. Als beide
„oplossingen" niet de diepste onrusl
in ons hart opwoeien kunnen we
beter met alles ophouden.
Jrroo
nisch
blijve
leme
8
NV.
net
«n l
«na
taat
:gii
jftii
wen miljoenen en miljoenen in de
kerk gesleept hebben en uit de kerk
gedrukt? De keuze tegen een kerk
van Carter, Giscard, Strauss. That
cher, Luns, Tlndemans, Van Agt is
een keuze vóór de velen die verwaar
loosd over het hoofd gezien en klein
gehouden zijn. Het is ook een keuze
voor jezelf, waar je lijdt onder hun
bevelen en bestellingen. Er is geen
heilige Naam als allemansvriend. Er
is geen Naairi die door mij of wie dan
ook kan worden opgeëist. Maar er is,
beste v.d. Heuvel, wel een pastorale
ervaring die niet lijmt wie is geschei
den, niet verbloemt wie is ontrecht,
niet vasthoudt wie een nieuwe weg
moet gaan. Wee de mens die vijanden
wil maken. Zeven maal wee de mens
die de vijand niet wil zien.
Bijbelliederen
De gereformeerde bond publiceerde
onlangs een rapport, waarin ook de
bijbelliederen uit het Liedboek voor
gebruik in de eredienst worden afge
wezen. Ad den Besten daarover in
Woord en Dienst:
Mijn vraag is: waarom worden derge
lijke bezwaren tegen bepaalde liede
ren Juiste of onjuiste, daar gaat het
niet om zo gemakkelijk over de
rubriek als zodanig uitgebreid? Dat
'in de bijbelliederenverzameling als
geheel centrale bijbelse noties
niet voldoende tot hun recht komen',
mag toch niet als bezwaar tegen de
liederen afzonderlijk worden inge
bracht' Nu noemt de commissie een
27-tal liedteksten die 'toch een posi
tieve waardering vonden', waarom
worden dan niet althans déze ten
gebruike in de eredienst aanbevolen?
Opmerkelijk is trouwens, dat zo'n 50
van de 115 bijbelliederen zelfs niet
worden genoemd, terwijl er daaron-
der diverse zijn die niet alleen graag
gezongen worden, maar waarvan het
mij bovendien zou interesseren, wat
de GB ertegen in te brengen kan
hebben: 4. 15, 21, 30. 33. 38, 47, 79, 87.
102.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Hengelo: P. S. A. Left
te Gendt-Lent; te Appelscha (1
F. W. G. den Arend te Odoom-i
thermond.
Aangenomen de benoeming tot
toraal medewerker aan de Philat
phiatehuizen te Nunspeet: L.
Nieuwpoort te Huizen (NH).
Bedankt voor Dinteloord: H. Stroe
te .H. L Ambacht.
Afscheid op 1 juni: van Voorschot*
W. G. Meijering wegens emeritaat.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Eernewoude: A. F. Kle
te Pieterburen.
Aangenomen naar Utrecht-Centra
(met speciale opdracht): H. W. Wieri
te Heiloo.
Bedankt voor Almelo, Nijverdal
voor Sliedrecht: M. J/Heule te Spij
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Beroepen te Katwijk en Valkenbufc;
(ZH): F. van de Pol, kand. te Kampef>
Neven/Noordmans
Drs. G. W. Neven, wetenschappeli
medewerker aan de theologische l
geschool van de gereformeerde ki
ken te Kampen, hoopt vrijdag 6 ju
tot doctor in de godgeleerdheid
promoveren bij prof. dr. J. T. Bak kt
hoogleraar aan die hogeschool. Di
Neven promoveert op twee studi
over de bekende hervormde theoltx
dr.' O. Noordmans; deze studies h
ten: „Tijdgenoot en getuige" en
de speelruimte van de Geest" (d«
werken worden uitgegeven door Ko
te Kampen). Drs. Neven houdt zich
geruime tijd met de theologie v!
Noordmans bezig; hij maakt ook dt
uit van de redactie die Noordmai -
werk opnieuw uitgeeft. De verbc
denheid met zijn geboorteplaats Le
kerkerk brengt drs. Neven tot uitii
in de volgende, bij zijn proefschri
gevoegde stelling: „De in Lekkerke
geconstateerde verbinding van I V
terst gevaarlijke stoffen met bodei
lagen en grondwater kan, door ei 1
akkumulatie van effekten van b
demverontreiniging, van een beper
milieuschandaal tot een milieuran
leiden, welke de drinkwatervoorzi
ning van de gehele Krimpenerwaai
in gevaar brengt."
Waar waren we gebleven? LC0
jongerenweekend over verschillend
manieren van omgaan met de bijbe
m.m.v. een bijbelwetenschapper (d
C. J. Labuschagne), een fundament
list (Eduard Verhaagen), een femini
tisch theologe (Wina Bakker) en éi
materialistische bijbeluitlegger. 13-1
juni, Boszicht, Beilen. Inf. en opg. t<
03438-6341.
Hoe stap je in een nieuwe relati<
voor mensen die terecht zijn geko
men in een nieuwe gezinssituatie, 13
14 juni, Kerk en Wereld, Driebergei
(tel. 03438-2241)
Nooit te oud Voor oudere rel
gieuzen die bij willen blijven, 14-2
juni, De Essenburgh, Harderwijk (te
03413-841).
Gezond leven, voor 60-plussers,
13 juni, Ons Erf, Berg en Dal (t«
08895-1744). (Herhaling: 11-15
gustus).