'Beroep op de bijbel functioneert niet meer dochter van de Kerk' 'Oudste is zeker niet de braafste Joden die in Jezus geloven Trouw Bezorgde voorzitter gereformeerde bond: Deugd Ds. Poort in de politiek Baptisten negeren verzoek van Vins Rijk Zaterciag^ï, 31 mei "XnJ jaarbeurs' Utrecht Paus morgen naar Frankrijk VANDAAG VOORBIJGANG! Conferentie DONDERDAG 29 MEI 1980 Van een onzer verslaggevers NIJKERK De voorzitter van de gereformeerde bond in de hervormde kerk, ds. L. J. Geluk, heeft gisteren op de jaarvergadering van de bond er zijn verontrusting over uitgesproken, dat het'beroep op de bijbel in de hervormde kerk niet meer functioneert. Zo sterk is de invloed van de herme neutische methoden (de verschillen de manieren, waarop men de bijbel meent uit te kunnen leggen; red.) dat wij bezig zijn de bijbel zeil kwijt te raken, aldus ds. Geluk. Ieder denkt erin te kunnen lezen, wat hem goed dunkt. Ideologieën overheersen de uitleg en men aanvaardt het gezag van de Schrift slechts voorzover het te pas komt. De Zwolse predikant noemde de Pos tilles en het blad Woord en Dienst als voorbeelden, hoe het confessionele element in de hervormde kerk dertig jaar geleden nog een stuk sterker was dan nu. „Onze kerk vervreemdt steeds verder van de gereformeerde belijdenis", aldus ds. Geluk. Ze is in de praktijk zonder belijdenis. Maar toch is het onze kerk, die wij blijven liefhebben. Ds. Geluk waarschuwde de bonders dan ook, niet toe te geven aan de verleiding om de kerk als geheel te laten voor wat ze is en te vluchten in de bond. Hij riep op zich niet aan de strijd te onttrekken en trouw de plaats in te nemen in ambtelijke ver gaderingen en op moeilijke posten. Ook toonde hij bezorgdheid om een toenemende polarisatie in eigen gele deren en signaleerde hij het gevaar van vormendienst, verstening en krampachtigheid. Drs. K. Exalto uit Benthuizen hield op deze jaarvergadering een referaat, dat geheel gewijd was aan de nota van de gereformeerde predikant dr. J. M. Vlijm over de pluraliteit. Deze nota werd behandeld in de gezamen lijke vergadering van de hervormde en de gereformeerde synode, oktober vorig jaar, en neemt een belangrijke plaats in de besprekingen over een wording van de beide kerken in. Drs. Exalto wees de strekking van deze nota af. Pluraliteit (veelvormig heid) van kerk- en geloofsopvatting is volgens hem alleen geoorloofd bin-- nen het raam van de belijdenis. Maar bij dr. Vlijm is de norm zo vaag, dat zo ongeveer iedereen erbij kan horen, ook puur-vrijzinnigen en mensen van' basisgemeenten en kritische gemeen ten. Alleen wie zichzelf buiten de kerk stellen of zelf zeggen, het evangelie niet te aanvaarden, vallen erbuiten. In feite is de thans bepleite „plurali teit" in de kerk een nieuw woord voor een oud idee, aldus drs. Exalto. Het is hetzelfde als in de naoorlogse jaren, toen er in de hervormde kerk steeds weer op werd gehamerd, dat men niet meer moest spreken van „richtin gen", maar van „modaliteiten". Maar wij zijn in feite nog geen stap verder dan toen. Het bestaan van richtingen in de hervormde kerk is een onoplos baar probleem, tenzij de kerk terug keert tot haar belijdenis. Het bestaan van (oude en nieuwe) richtingen laat zich met een woord als „pluraliteit" niet toedekken. Een normloze plurali teit is de ontbinding van de kerk, aldus drs. Exalto. Hij zag overigens ook een belangrijk verschil. Tot nu toe werd het bestaan van richtingen als een nood van de hervormde kerk gezien. Men wist, dat het zo niet moest wezen. Maar in de nieuwe visie wordt van de nood een deugd gemaakt De pluraliteit wordt verheven tot een nieuw, leidend, vormgevend en normatief *eglnsel, een wet om naar te leven. Drs. Exalto verwachtte, dat dit de bonders wei eens in geheel eigensoortige en onge kende moeilijkheden zou kunnen brengen. De Benthulzense predikant weer sprak het beroep van dr. Vlijm op de tijd van de Reformatie om de plurali- telts-ldee te verdedigen. Bij alle ver schillen waren de gereformeerden van toen het volkomen met elkaar eens in de kernpunten van de leer. Inderdaad was er ruimhartigheid. Maar de grenzen lagen bij de belijde nis. Smijtegelt en Kohlbrugge sloe gen zeer verschillende tonen aan, toch hadden zij beide de belijdenis der kerk van harte lief. ZIJ zijn binnen de ruimte van een gereformeerde kerk niet allen te tolereren, maar ook volstrekt legitiem. Ds. L. J. Geluk Meegedeeld werd gisteren, dat er bin nenkort een brochure uitkomt, die bedoeld is als handreiking aan gere formeerde-bonds-kerkeraden voor „Samen-op-Weg"-gesprekken. Dit be tekent. zei secretaris ds. R. J. van de Hoef, niet, dat het hoofdbestuur zijn fiat geeft aan „Samen op Weg", maar wel dat het meent, dat de gerefor meerde bond zich aan deze bezinning niet mag onttrekken. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM De bekende oud- Ie gerpredikant ds. J. J. Poort heeft zich in de politiek gestort. Als de federatieraad van de Reformatori sche Politieke Federatie zaterdag in Putten het voorstel van het bestuur goedkeurt, zal ds. Poort als lijsttrek ker van de RPF volgend Jaar een gooi doen naar het lidmaatschap van de Tweede Kamer. Ds. Poort is dan bepaald niet kans loos. Bij de Kamerverkiezingen in 1977 kreeg de RPF 53.000 stemmen, 2500 te weinig voor een zetel. Nu denkt de RPF te kunnen profiteren, enerzijds van de ontwikkeling in het CDA, anderzijds van het feit, dat SGP en GPV het volgend jaar zonder de bekende lijsttrekkers Abma en Verbrugh moeten doen. Ds. Poort (51) behoort evenals ds. Abma tot de gereformeerde-bonds- richtlng van de hervormde kerk. Hij heeft tal van boeken op zijn naam staan. Van onze kerkredactie ELKHART (VS) Er is een conflict ADVERTENTIE Uit het verslag van de penningmees ter, ir. L. van der Waal, werd duide lijk, dat de bond er warmpjes bijzit. Overwogen wordt, hoe een deel van het vermogen aangewend zou kun nen worden om predikanten in de pastorie te helpen, de studie weer op te vatten. We hebben, zo werd gezegd, veel te weinig dominees met een doc torstitel. De gereformeerde bond heeft een dringend vereoek gedaan aan het mo- deramen van de synode, om bij het zoeken naar een opvolger voor dr. A. H. van den Heuvel als secretaris-ge neraal van de kerk om te zien naar iemand, die de kerk van harte dient en van binnenuit kent en die samen bindend werkt. ontstaan tussen de leiding van de baptisten wereldalliantie en de Rus sische predikant Georgi Vins over het wereldcongres van baptisten, dat van 8 tot 13 juli in Toronto, Canada zal worden gehouden. Vins. officieel vertegenwoordiger in het Westen van de vervolgde baptis ten in de Sowjet-Unie, had de wereld- alliantie gevraagd, de voorzitter van de niet-geregistreerde baptisten in de Sowjet-Unie uit te nodigen voor To ronto. De wereldalliantie zag daartoe echter geen mogelijkheid, omdat zij alleen een officiële relatie heeft met de leiding van de door de Russische regering erkende baptisten. Gelijktijdig met het wereldcongres zal nu een alternatieve conferentie de stem van de vervolgde baptisten la ten horen. Deze conferentie wordt opgezet door „Friedensstimme", de organisatie van thans in het westen verblijvende Russische baptisten tot steun aan hun geloofsgenoten in het moederland. Vins zal er een van de sprekers zijn. door Pieter van der Ven Na Mexico, Polen, Ierland, Amerika en Alrika heerst nu In Frankrijk de pauskoorts. Morgen komt paus Johannes Paulus n voor een bezoek van enkele dagen aan in Parijs. De paus zal worden ontvangen door president Giscard d'Estaing en door de Franse bisschoppen; hij besluit de reis dinsdag in het Normandische Li- sieux, het bedevaartoord van de ne gentiende eeuwse heilige Theresia van het Kindje Jezus. Hoogtepunt kan worden een toespraak voor de Unesco, de organisatie van de Vere nigde Naties voor onderwijs, weten schap en cultuur. Frankrijk wordt wel genoemd „de oudste dochter van de kerk", niet zelden veranderd in „de lastigste". Van de bekering van koning Clovis af, ongeveer 1500 jaar geleden, is de ge schiedenis van Frankrijk en de room se kerk een hoofdstuk apart. Soms maakte de Franse kerk in feite de dienst uit en gedurende de dertiende en veertiende eeuw waren er heel wat Franse pausen, die zelfs enige tijd in Avignon gewoon hebben. Napoleon waarin opgenomen: De Rotter dammer, met Dordts Dagblad, Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leldse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammmga Directeur ing. O. Postma HOOFDKANTOOR Postbus 859 1000 AW Amsterdam Wibautstraat 131 Amsterdam tel 020-913456 telex 13006 Postgiro 66 00 00 Bank Ned Credietbank Rekenmgnr 23 00 12 574 Gemeentegiro Amsterdam X11000 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel 010-115588 (abonnementen en bezorging) tel OtO-115588 (redactie) tel 115700 (uitsluitend voor advertenties) Westblaak 4 Rotterdam REGIO DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Den Haag tel 070-469445 (abonnementen en bezorging) tel. 070-469445 (redactie) tel 070-468864 (uitsluitend voor advertenties) Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND (abonnementen en bezorging Postbus 3 8000 AA Zwolle tel 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwolle Abonnementsprijzen- Per maand 1 16.98 Per kwartaal f 50,95 Per half (aar 101,90 Per jaar 201,60 Advertentietarieven op aanvraag Telefonische abonnementenop drachten (zie adressen boven) Opgave familieberichten 9-19 30 van maandag t/m vrijdag Op zondag van 18-20 uur telef 020- 913456 Opgave mim-advertenties tel 020-936868 ol schr.fteli|k aan Mini-Adv afdeling, postbus 433. 1000 AK AMSTERDAM Adreswiizingen uitsluitend schrif telijk aan onze Amsterdamse adressen De laatste buitenlandse reis tot voor kort was de smadelijke gang van Plus VII naar Parijs om daar Napoleon tot keizer te kronen in 1804. Hij moest. Bij nader inzien vond Napoleon toch alleen zichzelf waardig om de kroon op zijn hoofd te plaatsen. Sindsdien zijn de pausen liever thuisgebleven, tot Paulus VI in '64 naar Jordanië en Israël ging. Maar ook op andere gebieden en in later jaren is sprake van een onstui mige kerkgeschiedenis. Tegenwoor dig denkt men vaak dat in Nederland de theologen uitzonderlijk ondeu gend zijn. Maar zelfs in deze eeuw heeft Rome heel wat meer problemen gehad met Franse dan met Neder landse theologen. Teilhard de Char- din, De Lubac, Daniélou, Congar en zeer onlangs de dominicaan Jacques Pohier vielen in ongenade, met schrijfverbod en al. In Frankrijk heerst vanouds een traditie van ei genzinnigheid en onafhankelijkheid: karaktertrekken die door de huidige paus niet bijzonder worden toege juicht. Frankrijk is de bakermat van stromingen als het gallicanisme en het jansenisme; maar vreemd genoeg heeft het protestantisme na de vlucht van de hugenoten nooit veel voet aan de grond gekregen. Niet alleen op theologisch en politiek gebied is er van alles aan de hand geweest tussen Rome en de Franse kerk en tussen de Franse kerk en de staat. Ook in de kerkelijke praktijk blijkt de oudste dochter erg lastig of is moeder niet altijd bijzonder begrip vol. Toen na de oorlog en in het begin van de jaren vijftig priesters wilden proberen de arbeiders weer in contact met de kerk te brengen door als hun gelijken te gaan werken, kwam er na hooglopende conflicten een pauselijk verbod van deze priester-arbeiders. De laatste jaren is onder linkse pries ters een beweging die deze draad toch weer opneemt. De paus keurt politi sering van priesters af. Hij ziet het priesterlijke meer gebonden aan di rect godsdienstig werk. Traditionalisme Naast deze sterke linkse stroming, een Franse variant van basisgroepen en christenen voor het socialisme ge dijen ook uitgerekend in Frankrijk het traditionalisme en lntegralisme. Terwijl in Holland iemand als bis schop Gijsen al voor uiterst rechts wordt gehouden, kent Frankrijk zijn aartsbisschop Lefèbre. Deze is door Rome van zijn priesterlijke functies ontheven. Maar tegen alle pauselijke verboden in heeft hij een seminarie opgericht en wijdt hij zijn eigen pries ters, tot in Amerika toe. Hij vindt dat door het concilie de duivel in de kerk is gevaren en de kerk „afglijdt" naar het protestantisme. Zijn talrijke vol gelingen zijn te vinden in politiek uiterst rechtse kringen. Lefèbvre heeft gezegd de komende dagen Pa rijs te mijden om niet te provoceren. Men vermoedt dat de zaak wel ter sprake komt in de ontmoeting met de bisschoppen. Links en rechts zijn in Frankrijk heel wat opvallender aanwezig dan het midden, waar de hoofdstroom van de kerk te vinden is en waar ook de paus op mikt. De godsdienstige praktijken als misbezoek zijn al tientallen jaren sterk dalende. Er ls misschien sprake van een kleine opleving in de aanmel dingen voor het priesterschap, maar te weinig om het natuurlijk verloop op te vangen. Zeker zal de paus tij dens de mis op het oude vliegveld Le Bourget tot een nieuwe religieuze be leving oproepen. In een boodschap dezer dagen aan de Franse kerk liet de paus al weten dat de kerk van Frankrijk zich in een „groeiproces" maar ook in een „geloofscrisis" bevindt. Frankrijk heeft al sinds de revolutie een sterke anti-clericale traditie. Juist zoals vorig jaar in Amerika wordt er ook nu in Frankrijk door atheïstische kringen en lekenbewe gingen geprotesteerd tegen dit be zoek, dat men een schending acht van de grondwettelijke scheiding van kerk en staat. Deze gevoelens zijn deze week nog eens aangewakkerd door een rechterlijke veroordeling van een priester, die in zijn tehuis voor geestelijk gehandicapte kinde ren de meest weerzinwekkende mar telmethodes toepaste om zijn pupil len dingen als bidden en zindelijk heid bij te brengen. De voorbije bezoeken hebben aange toond dat de paus graag van de gele genheid gebruik maakt voor enige kritische opmerkingen over de rol van het gezin, de welvaarts- en con sumptiemaatschappij, de noodzaak van het gebed en politiek activisme van priesters. Marty Verkiezingen Toch is de oppositie tegen het bezoek niet erg groot. Met de verkiezingen van volgend jaar in gedachten strij den alle partijen al om de gunst van de katholieke kiezer en iedere partij leider streeft ernaar om minzaam met de paus op de foto te komen. Diezelf- Kardinaal Marty de verkiezingen leveren Frankrijk trouwens nu dit bezoek op. Volgend jaar gaat de paus ook weer naar Frankrijk, naar Straatsburg en het eucharistisch congres in Lourdes. Maar een combinatie met een bezoek aan Parijs dan zou mogelijk als een verkiezingsstunt van Giscard kunnen worden uitgelegd. Het Vatlcaan gaat daarin subtiel te werk. De paus ziet ook deze reis als een herderlijke opdracht. Hij verweert zich daarmee ook tegen beschuldigin gen dat hij zijn eigen bisdom ver waarloost, zijn bureauzaken laat lig gen en alleen maar op reis is. „De bisschop van Rome kan zijn herder lijke rol slechts vervullen door de mensen en volken op te zoeken in de geest van Christus die zijn apostelen opdroeg naar alle uiteinden der aarde te gaan", aldus de paus. En: „In twee dagen Afrika heb Ik meer geleerd dan In twee jaar Vatlcaan." De Franse kerk ls zeker niet de braaf ste dochter: het Vatlcaan maakt zich zorgen over bekende problemen als te vrije catechese, seksuele moraal, echtscheiding. Le Monde vroeg zich gisteren af of de paus zou komen berispen of ondersteunen. „Hij weet de stier bij de horens te vatten", aldus kerkelijk redacteur Fesquet. Gastheer van het bezoek is boven alle andere hoogwaardigheden de kardi naal aartsbisschop van Parijs. Fran cois Marty. Dit pausbezoek is voor hem de laatste officiële daad, want hij heeft zijn ontslag al geruime tijd geleden ingediend en men verwacht dat een opvolger spoedig wordt benoemd. Een persoonlijke reden voor dit haas tige pausbezoek aan Parijs zou ook zijn dat de paus het nog graag aan Marty gunde. Deze is in de loop der jaren de door zeer velen aanvaarde bindende figuur geworden in de kerk in Frankrijk en geniet ook buiten de grenzen van zijn kerk en buiten Frankrijk een persoonlijk gezag. Voor niemand zal het gemakkelijk zijn hem op te volgen. Het minst verrassend zou zijn Fr ankrijks twee de kerkelijke man, kardinaal Etche- garay, de aartsbisschop van Marseil le. Maar de paus houdt van verrassin gen. Zeker zal hij zijn „oudste doch ter" met al haar roerigheden toever trouwen aan een zeer weldoordachte keus. Elke dag Brut-dag Imp. Cicskus h v - Ruiten door Hannah Stranders Gesprekken rondom de term „christen" voor een jood die Jezus als Messias aanvaardt, zijn veel ingrijpender dan men zou vermoeden. Het is opvallend met welk een ijver men al tweedui zend jaar lang tracht joden hun jood-zijn te ontnemen. Wie zijn het die dit doen en wat zijn toch hun redenen? it 4t Ten eerste: Van joodse zijde worden wij niet meer als joden beschouwd omdat wij niet meer de gehele rabbijnse traditie van het jodendom volgen. Men veracht ons en beschouwt ons als afvalligen, zelfs als verraders. Er zijn in het verleden veel joden overgegaan van de joodse religie naar de christelijke religie. Die sloten zich dan aan bij een gevestigde christelijke kerk. De motieven voor deze stap kwamen niet altijd voort uit een persoonlijke ontmoeting met de God van de Bijbel, maar uit een wens naar politiek, sociaal en economisch voordeel. Helaas zijn er in de geschiedenis veel voorbeel den van zulke overgangen, „bekeringen". Erg genoeg hebben deze mensen zich dikwijls ui terst anti-semitisch opgesteld ten opzichte van hun eigen volk. Een dergelijk gebeuren is af keurenswaardig. Het heeft niets gemeen met het geweldige dat een jood ervaart, wanneer hij oprecht op zoek naar God het nieuwe testament gaat lezen en daarin onontkoombaar Jezus als de voorzegde Messias ontmoet. Iedere joodse man of vrouw die dit heeft beleefd, wordt zich eerst dan zijn jood-zijn bewust. Hij beseft pas dén dat de uitverkiezing van het joodse volk een opdracht inhoudt. Zoals ds. Tabaksblatt het zegt: „Met tenach in de hand or le goiem', een licht voor de volken te zijn." Zó hebben Petrus. Paulus. Johannes en vele andere joden hun jood-zijn verstaan. Naast het voortbrengen van de Messias is dat immers de tweede reden van Israels roeping. Jesaja 43 vers 21. Jesaja 66 vers 19. Psalm 79 vers 13. Wij zijn bij uitstek degenen die een brugfunc- Naar aanleiding van, of beter: als vervolg op onze verleden week gepubliceerde aankondiging van „Bladen uit mijn levensboek" van ds. S. P. Tabaksblatt ontvingen wij bijgaand artikel van mevrouw Hannah Stranders te Amsterdam. Zij knoopt aan bij een opmerking van ds. Tabaksblatt, die ook boven onze boekaankondiging stond: „Ik heb mij nooit als een „christen" beschouwd". Mevrouw Stranders is een jodin, die Jezus als Messias aanvaardt. tie kunnen vervullen tussen joden en christe nen. De liefde en het begrip voor ons eigen volk en voor zijn positie temidden van de anderen is, juist door ons geloof, verdiept. Gedurende de eerste eeuw van de christelijke jaartelling hadden we die functie wel. Wij bleven deel van het joodse volk; wij bleven de synagoge trouw. Hebreeën 10 vers 25, totdat de rabbijnen in het zgn. Sjmone-Esre gebed een vervloeking over de Jezusgelovige joden inlasten. Toen daama ook vele joden in Bar Kochba de messias meenden te zien, konden wij daarin niet meer meegaan. Ten tweede: De tweede groep die, kost wat het kost, ons ons jood-zijn wil ontnemen, zijn de vele gelovigen uit de heidenen. Voor hen heeft het bestaan van het joodse volk als volk eigen lijk geen betekenis meer. Gezien vanuit het christendom is het jood-zijn een tijdelijke aan gelegenheid geweest: slechts om de Messias voort te brengen. Daar er, helaas, in het kader van de gevestigde christelijke leer geen bijbel se toekomst meer is voor het joodse volk Israël, heeft het jood-zijn geen uitzicht zolang men Jezus niet als Messias aanneemt. Wanneer een jood echter wél Jezus als Messias aanvaardt, dan is er ook geen reden meer voor zijn jood-zijn, vindt men. Deze redenering komt voort uit het feit dat. in de officiële kerkleer, geen plaats meer is voor de beloften Gods aan Israël gedaan die tot op heden nog niet aan het joodse volk in vervulling zijn gegaan. De naam Irsaël werd reeds vroeg in de kerkge schiedenis op de kerkelijke gemeente betrok ken. Joden die Jezus als Messias aanvaardden, konden zich alleen nog maar aansluiten bij het „geestelijk Israël". Het jood-zijn werd als een afgedane zaak beschouwd. Een lering die nog altijd in vele kerken en kringen gepredikt wordt. (Daarom voelen velen van ons zich niet thuis in het christendom). Hoe onbijbels deze gedachtengang is blijkt uit het volgende: Jezus is een jood, wiens komst en offer uitvoe rig in de joodse geschriften, door joodse profe ten voorzegd werd. Zowel Jezus als Petrus en Paulus hebben zich strikt aan de Thora ge houden. Het aanvaarden van Jezus als Messias is al, op grond daarvan, een volkomen joodse aangele genheid. 1 Corinthe 10 vers 32. De tekst „in Christus is jood noch griek" mag niet uit het verband worden gehaald. Samen vormen zij, elkaar aanvullend, de éne nieuwe mens. Maar één bestaat niet altijd uit een half plus een half. Beiden zijn gelijkwaardig maar niet het zelfde geworden. Bovendien wijs ik hier op nog een veelvuldig misbruikte passage in de Schrift, waar Paulus zegt dat niet hij jood is, die uiterlijk de besnij denis heeft ontvangen, maar hij die óók naar het hart de besnijdenis heeft ondergaan. Ro meinen 2 vers 28 Ezechiël 36 vers 26 Hier maakt Paulus niet de vergelijking tussen Orthodoxe joden en gelovigen uit de heidenen, maar tussen joden voor wie de besnijdenis slechts een uiterlijk teken is. en joden die besneden naar het vlees óók van God een nieuw hart hebben ontvangen; een bekering HET IS ALS ANDERS Wanneer we in deze dagen het verhaal van die eerste pinkstei hebben gelezen kan ons gemi de vraag in gedachten komen: deden die mensen van Handellni daarna? Enigszins ontnuchterei lezen we dan aan het begin van Handelingen 3: „Petrus en Jol gingen op naar het heiligdom op uur van gebed, namelijk het negende.Er waren meer gel in de synagoge en in de tempel inj tijd. Men kende er minstens drie.l is het laatste, ongeveer om drie de middag. Je zou je kunnen hel indenken dat de leerlingen van Jt 't nu te druk zouden hebben om nog aan die vaste tijden te hout Lijkt me geen kleinigheid om de vorming van zo'n drieduizend dopelingen ter hand te nemen, en Johannes zullen daar een belangrijk aandeel ln gehad hebl Toch zij n ze hier aan te treffen, enige wat nog te veronderstellenj kunnen zijn is, dat ze dit keer bijzonder veel haast hadden, mi dat ls niet uit de tekst op te mak< Het is als anders Alsof er nooit gebeurd was als de uitstorting vi heilige Geest. Het ls ze niet aan zien. In aansluiting aan het verha van Handelingen 2, waar de omstanders de suggestie doen datfelo leerlingen van Jezus misschien wfet dronken zijn. wordt ons vaak voorgehouden dat het hebben vauLVj heilige Geest met buitengewone dingen gepaard gaat. Uit dit berici krijgen we voorshands niet de ind11 De apostelen, want dat zijn ze nu, uitgezondenen, brengen geen verandering aan in hun gewone gedrag. Het is als dat van iedere di en in aansluiting aan de traditie, is als dat van iedere dag en in aansluiting aan de traditie. Die traditie is goed en bijbels en wat g en bijbels is hoef je niet meteen te veranderen. Anders staat het met tradities die er zo maar bij ge komt zijn. Het gaat bovendien om het bidden. Iedereen weet hoe voorcichtig je moet zijn met een gedrag in het bidden. Niet omdat jf. niet van de sleur mag afwijken, natuurlijk wel, maar dan moet Je ^ja wat anders hebben om het gebed regel en maat te geven. rty idl NED. HERV. KERK Beroepen te Hazerswoude (t Bouman te Heerde; te St. Panci H. N. Germans te Houtrijk en nen en Vijfhulzen; te Maarter L. H. Oosten te Wouterswouc Rljssen (toez.): J. Maasland te veld. Aangenomen naar Houten (1 ae> r deelgem. De Open Hof ln samt king met de geref. kerk): J. M. de te Aalsmeer. Bedankt voor Strljen: J. Pron) Marken. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Heerenveen: H:r' Wind, legerpred. te Ermelo die dankte voor Harderwijk. li GEREF. KERKEN VRIJG. Beroepen te Vollenhove-Kadoeki C. Post te Schildwolde. Aangenomen naar Axel: J. Borgt# 1 te Bodegraven, Woerden en Alpr, a.d. Rijn. Bedankt voor Bergentheim: C. Bi P Groningen-Noord. P" CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Middelhamis: A. Bi te Urk. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Aalburg: E. Venera^c Drachten; voor Rotterdam wijk: D. Rietdijk te Vlaar dingen. GEREF. GEM. IN NED. Bedankt voor IJsselmuiden: J. Groot te Rijssen. waartoe Mozes al opriep. Deuteronomium 30 vers 6. Nu het merkwaardige: heeft een jood eenmaal deze dubbele besnijdenis ondergaan, dan is hij, in de christelijke denkwijze, geen jood meer. Noch Petrus, noch Paulus vermelden dat het aanvaarden van Jezus een jood z'n identiteit zou doen verliezen. In tegendeel, Paulus bena drukt zijn jood-zijn. Wat hij als schade be schouwt, is zijn farizeëropleiding, niet zijn jood-zijn. Hij legt zelfs de Nazireeërgelofte af en besnijdt Timotheus. De benaming „chris ten" werd voor het eerst te Antiochie aan de volgelingen van Jezus gegeven. Uit de tekst blijkt duidelijk dat het daar om niet-joodse leerlingen van Paulus ging. Er was ook wel een reden voor: de heidenen, die overal, individu eel, tot geloof in Jezus kwamen, stonden ano niem in hun heidense wereld. Hun nationaliteit bleef dezelfde, maar de aanduiding christen verbond hen met geloofsgenoten uit andere volken. Joden daarentegen, ook ln de ver strooiing, waren een volk en bleven een volk en hadden die nieuwe naam niet nodig. Het voordurend maar weer joden van hun eigen volk „weghalen" en hen tot elke prijs „christen" noemen is ook niet erg bevorderlijk geweest voor het getuigenis. Op deze wijze heeft men nog nooit joden voor Jezus ge wonnen. De christenen hebben ons altijd beschouwd als „bij hen" te zijn gekomen. Als de christenen zich zien als degenen die afgesneden van hun eigen olijf geënt zijn op de edele olijf boom, dan is het toch zo dat de christen bij Israël gekomen is en niet andersom! Ten slotte: wij behoeven niet de term „messi- as-belijdend". Elke waarachtige jood verwacht de Messias. Zo ook wij. Het is belangrijk dat ons volk dat weet. Maar het wordt ook tijd dat christenen gaan beseffen dat joden in Jezus geloven. Dat de meerderheid van ons volk dat nog niet doet, ontneemt ons niet het jood-zijn. Zacharia 12 en Paulus geven ons hierover een blik in de toekomst. e". Jezelf anders, jongerenweek van het gereformeerd jeugdwerk relaties (trouw zijn aan de ander, komen voor jezelf), 6-8 juni. Zo wende, Sint Michielsgestel. Inl opg. tel. 03438-6341. Lutherse vrouwendagen in hel ken van de Augsburgse Confe naar keuze: 3-5 juni, 10-12 Juni, i jurti, Hoekekum, Ede. Opg. tel. 01 17720 (tussen 18 en 19 uur). Maak een huis van uw tehuis,! ouderen vanaf 60 jaar, 2-7 juni, VI Domini, Witmarsum (tel. 05175-H Relaties, hoe vind ik mezelf e over de snelle veranderingen ln vattingen over huwelijk, gezin en dere relatievormen, 6-8 juni, Kerl Wereld, Driebergen (tel. 03438-23 ADVERTENTIE Gevraagd in klein gezin prettige zelfstandig^ huishoudelijke hulp niet beneden 20 |aar; van goede getuigen voorzien, die ol af en toe met ons mee wil gaan na ons chalet in Zwitserland. Er is «I werkster aanwezig. Haar staat een eigen gestoffeerd! gemeubileerde en van alle gemakkl voorziene eigen woning ter beschl king. Mevr. Gerritsen, Boulevard 25, Zet tel. 03404 14563.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2