Radio besteedt minder aandacht aan Spelen Theo Loevend ie neemt revanche met nieuw werk Sjoerd de Vries graaft in karton VARA belicht terreur van junta El Salvador zoek de zon op.. Werkteater met tent het land door Verdeeldheid bij AVRO over verslaggeving Initiatief BUMA-fonds gemiste kans Meer kijkers voor de Nederlandse tv Kunstenaars protest in noordelijke provincies Europacup direct op tv Zeven miljoen kijkers voor Songfestival En dan nog Nieuwe boeken VRIJDAG 23 MEI 1980 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET R HS VRI. Irr Van onze radio- en tv-redactie HILVERSUM De Nederlandse radio zal over het algemeen veel minder aandacht besteden aan de Olympische Spelen in Moskou dan aanvankelijk de bedoeling was. De radio-afdelingen van de verschillende omroepen, die aan de gezamenlijke NOS-programma's hun medewerking zullen verlenen, hebben besloten dat de uitgebreide en directe reportages in aantal worden verminderd. Dat is gisteren besloten in het COPRA dat is het college van overleg over programmazaken radio, waarin de NOS en de overige zendgemachtigden zitting hebben. Het COPRA heelt niet gesproken over het standpunt van de AVRO- radio en televisie-durecteur, Siebe van der Zee. om helemaal geen aan dacht te willen besteden aan de Olympische Spelen. De AVRO-dlrec- tie heelt nogal wat stol doen opwaai en door het verbod aan de sportafde- lingen van radio en televisie om de spelen te verslaan. Ongenoegen Dit heeft bij de hoofden van beide afdelingen, die pas op de hoogte wer den gesteld toen het besluit was ge nomen, veel kwaad bloed gezet. Hein- ze Bakker, hoofd van de sportredac tie voor radio, heeft daarover gisteren zijn ongenoegen uitgesproken en kreeg achteraf de verzekering dat het hem vrij staat als verslaggever van de wielersport naar Moskou te gaan Ook Bob Bremer, hoofd van de sport redactie voor AVRO-televisie, is het niet eens met het verbod. Hij vindt het journalistiek onjuist geen aan dacht aan de spelen te besteden. Ook al doet een aantal landen piet mee, dan nog mag een dergelijke gebeurte nis journalistiek niet genegeerd wor den, zo vindt hij. Wat betreft de verslaggeving voor te levisie, zal het COP-tv college over leg programmaleiders televisie vol gende week woensdag een uitspraak doen. Voor de radioverslaggeving was het aanvankelijk de bedoeling dat de programma's op Hilversum I veertien dagen lang in het teken zouden staan van de Olympische Spelen. Doordat landen met belangrijke sporten en diverse Nederlandse sportbonden zich hebben teruggetrokken wordt drastisch in de plannen voor verslag geving geschrapt Journaals Gedacht wordt aan het concentreren van de berichtgeving van de Olympi sche Spelen in speciale Olympische journaals op Hilversum I. Dergelijke journaals bestonden ook al in het oorspronkelijke concept. Waar nodig moet uiteraard wel de mogelijkheid blijven bestaan tot langere en directe Sinds het begin van dit Jaar zijn in El Salvador 1200 mensen vermoord door de veiligheidstroepen van de junta. Het bekendste slachtoffer is bisschop Romero die tijdens een kerkdienst werd doodgeschoten. Tijdens het ma ken van deze reportage werd de VA- RA-filmploeg beschoten door militai ren. Met name samensteller Frank Diamand werd het slachtoffer van deze actie. Hij kreeg enige schamp schoten. Diamand is inmiddels weer hersteld en werkte de afgelopen da gen dag en nacht aan de montage van het programma Hij zegt dat beschietingen van bur gers in El Salvador aan de orde van de dag zijn. In de VARA-gids van deze week maakt hij emotioneel ver slag van de terreurdaden van de Jun ta. Diamand stelt dat er geen sprake is van extreem links of extreem rechts, maar dat de regering en het leger verantwoordelijk zijn voor het geweld. In de documentaire tracht Diamand de economische situatie in het land te ontrafelen en de dubieuze rol van de Verenigde Staten te be lichten. Amerikanen hebben grote belangen in Zuid-Amerika en steunen volgens Diamand de regimes. Diamand heeft ook gesproken met de heer Cuellar. de rechterhand van de vermoorde aartsbischop. Cuellar doet enige har de uitspraken over het beleid van de regering. Diamand zegt niet direct te zijn te gengewerkt door de junta bij zijn werkzaamheden, maar is er zeker van dat men hem heeft belet hoge func tionarissen te spreken. De aanslag op zijn leven wil hij zo snel mogelijk proberen vergeten. Bolivia Maandag (Ned 2, om 21.55 uur) zendt de VARA opnieuw een documentaire over Zuid-Amerika uit. Deze afleve ring gaat over Bolivia. Bolivia staat bekend als een land waar de burgers een redelijke vrijheid genieten. Het land heeft echter wel 200 staatsgre pen achter de rug. Bij de verkiezingen van 27 Juni wil het proberen op een ..echte" democratie te gaan lijken. In Speciaal vandaag Zaalvoetbal Nederland- België. In sportpaleis Ahoy is bet door de KNVB en NCRV georganiseer de Indoor Voetbal Gala gehou den, met als hoogtepunt de zaalvoetbalinterland Neder- land-België. Ned. 2 21.20 uur. Albumbladen 4. De twinti gers. In dit praatprogramma komen drie generaties uit een familie aan het woord over de relatie man en vrouw. Elk van de drie families is verbonden met een van de drie hoofdstro men in onze sociale Delta: Landbouw, handel en indus trie. Ned-I 21.55 uur Hier en nu besteedt aan dacht aan de situatie van ille gaal in ons land verblijvende buitenlanders naar aanleiding van het beleid van staatssecre taris Haan. De NCRV praat over deze kwestie met prof. Bianchi, hoogleraar aan de Vrije Universiteit in Amster dam. Verder aandacht voor de nasleep van de rassenrellen in Miami en de lozingen van che misch fcfval in de Noordzee. Ned.2/22.20 uur reportages van de Olympische sport gebeurtenissen. Verwacht wordt dat in de nieuwe programma-opzet het accent ook wat meer zal verschuiven naar de algeme ne verslaggeving over de situatie bij voorbeeld op politiek gebied in Rusland. Als algemeen verslaggever zal de in Moskou gevestigde corres pondent van de AVRO, Koen Corver, worden ingeschakeld, zoals trouwens al geregeld was. In de vergadering van het COPRA hebben verschillende omroepen hun mening over verslaggeving van de spelen gegeven. De NCRV betreurt het besluit van het Nederlands Olym pisch Comité (NOC) om toch te gaan Heinze Bakker en heeft er vrede mee, dat de radio verslaggeving over het algemeen wordt teruggedraaid. De NCRV vindt dat deze zaak in de gezamenlijkheid moet worden bekeken. De TROS zegt dat het NOC alleen tot boycot kan overgaan, maar dat de journalistiek is voorbehouden aan de gezamenlijke omroepen en dat het niet relevant is wat één omroep daar van vindt. De KRO meent dat er journalistiek gezien geen afstand van de Spelen kan worden genomen. Er moeten hele sterke argumenten zijn om te doen alsof er helemaal niets aan de hand is, zo wordt gezegd. door Frit* Lagerwerf) Het BUMA-Fonds, dat de Nederlandse muziekpraktljk finan cieel steunt met bedragen die het krijgt uit BUMA-recettes, organiseert deze maand ln samenwerking met de Stichting Jazz en Geïmproviseerde Muziek ln Nederland een fiks aantal concerten. Dit fonds is zogezegd op het jazzpad en tracht een breed publiek met Ne derlandse Jazz en geïmproviseerde muziek in aanraking te brengen. Er is opvallend veel aandacht aan publici teit besteed, in de vorm van affiches en een programmaboekje dat teksten bevat waarmee de onwetende muziekliefhebber moet worden om geturnd. Vijf ingeschakelde podia, in Amster dam, Den Haag, Eindhoven, Tilburg en Utrecht, zijn omgedoopt tot BU MA-Fonds Jazz circuit, waarin naast een aantal nieuwe groepen vele ge vestigde namen rouleren. Uit opzet en uitwerking blijkt dat dit project nonchalant en gehaast ont wikkeld is. De betrokken podia doen namelijk al jaren aan jazz en geïm proviseerde muziek en hebben het merendeel van de nu gecontracteerde groepen al eens eerder op het concert programma gehad. Men kan zich af vragen wat er dan nog te stimuleren valt, te meer daar bepaalde stromin gen binnen de geïmproviseerde mu ziek over het hoofd zijn gezien. Een dergelijk project zou met wat meer inzicht en voorbereiding waardevol kunnen zijn. Nu is sprake van een gemiste kans. Routineus In het Utrechtse theater 't Hoogt, dat deel van het podlurocircuit uitmaakt, concerteerden woensdagavond twee groepen, het Ferdinand Povel-Niko Buninkkwartet en het Theo Loeven- Van onze radio- en tv-redactie HILVERSUM De VARA brengt vanavond (Ned 1,20.50 uur) opnieuw een actuele documentaire op het scherm over Mld- den-Amerika. De aflevering van vanavond gaat over het verzet van het volk van El Salvador tegen de dictatuur van het land. tegenstelling tot de documentaires over Peru, Chili en El Salvador die de VARA zelf maakte, is deze produktie gekocht van het Britse commerciële tv-net Thames-Television. HILVERSUM (ANP) De te levisie-uitzendingen op Ne derland 1 en Nederland 2 heb ben in het eerste kwartaal van dit jaar meer kijkers getrok ken dan die in de laatste drie maanden van 1979. Die kij kers bleven ook langer voor het toestel zitten. Dat blijkt uit een meting door de afde ling kijk- en luisteronderzoek van de NOS onder ruim 1300 personen van twaalf jaar en ouder In de eerste drie maanden van 1980 bedroeg de gemiddelde kijkdichtheid voor belde zenders 17 procent tegen 15 procent in het laatste kwartaal van 1979. De kijkers zaten nu gemiddeld per dag gedurende 104 minuten voor het beeldscherm tegen 92 minuten in het voorgaande kwartaal. De meeste belangstelling bestond, zoals gebruikelijk, voor uitzendingen van Nederland 2 (gemiddeld 20 pro cent). Nederland 1 trok gemiddeld 13 procent van het kijkerstotaal Op Nederland 2 waren de uitzendin gen van de TROS op donderdag avond favoriet met het hoogste ge middelde van 29 procent, hetgeen goed is voor ruim 3,3 miljoen kijkers. De TROS bleef trouwens in het eerste kwartaal de omroep met gemiddeld de meeste kijkers: 28 procent. Daarna volgen de AVRO met 24 procent, Ve ronica met 22 pet, KRO met 21 pet, NCRV met 20 pet, VARA met 15 pet. NOS met 12 pet, VPRO (als enige gezakt) van 7 naar 6 procent en de EO met 5 procent. Tussen 18.45 en 24.00 uur trok amuse ment gemiddeld de meeste kijkers (28 procent), gevolgd door drama (23). sport (20). jeugdprogramma's (13), in formatie (11) en kunst (3 procent). De gemiddeld hoogste waardering (het gemiddelde voor de avondprogram ma's was 6,9) was weggelegd voor drama met 7,2. Amusement en sport (de Olympische Winterspelen) kregen 7,1. Van de totale zendtijd werd overi gens bijna de helft (43 procent) be steed aan informatie. Daarbij was de NOS met 53 procent van haar zend tijd koploper. De tien meest bekeken programma's van het eerste kwartaal van 1980 wa ren tenslotte: 1. Dagboek van een Herdershond (KRO) 6,8 miljoen kijkers-7.5 waarde ring. 2. Telebingo (AVRO) 63 milJoen-7.4. 3. Wim Kan (VARA) 6.4 mln-8,2. 4. Corry van Gorp (TR08) 6.4 mln- 7.1. 5. Andre (van Duin) alaaaf (TROS) 6,3 mln-7.1 6. De Mounties (TROS) 5,8 mln-6,9. 7. Showbizzquiz (TROS) 5,6 mln-7,0. 8. Tedshow (NCRV) 5.6 mln-7.3. 9. AVRO's Wle-Kent-Kwis 5.6 mln- 7.4. 10. Willem Ruis (KRO) 5,4 mln-7.2. Daarbij tekenen de onderzoeker aan dat de kijkdichtheid voor de show van Corry van Gorp gunstig werd beïnvloed door een staking op het andere net Overzichtstentoonstelling in Fries Museum door Peter Karstkarel LEEUWARDEN Het ls niet niks als een kunstenaar zich beroept op grootmeesters uit het verleden als Paolo Uccello, Piero della Francesca en Lucas Cranach. Het zijn kunstenaars uit het begin van de nieuwe tijd die renaissance genoemd wordt; mannen die zich als artistieke persoonlijkheden profi leerden na een lange tijd van onpersoonlijke gemeenschaps kunst gedurende de middeleeuwen. Sjoerd de Vries, die op het ogenblik met een uitgebreid oveizich in het Fries Museum te Leeuwarden exposeert is ongetwijfeld een pesoonlljkheid. Hoe groot zijn kwaliteit is zal de geschiedenis leren, maar er valt nu ook wel een en ander over op te merken. Sjoerd de Vries: Zelfportret, gemengde techniek in en op karton. 1972. Van onze kunstredactie DRACHTEN Er zal tijdense uitr voeringen bij aanvang van het nieu we seizoen ln de drie noordelijke pro vincies actie worden gevoerd tegen het huidige kunstbeleid. Een actieco mité van de kunstenaars bond FNV. waarin vertegenwoordigers van or kest- en theatergroepen zitten, wil op deze manier kenbaar maken dat de kunst in haar totaliteit op de tocht staat. De kunstenaars in het noorden zijn niet tevreden met het subsidiebeleid van de minister van CRM. Ze vinden dat de medezeggenschap hierin van de lagere overheden voor deze een te zware belasting gaat worden, terwijl het terrein voor bijna alle lagere over heden onbekend is. De kunstenaars willen, volgens het actie-comité, de lagere overheden In formeren over de gang van zaken. Gezamenlijk moet dan worden gepro beerd om meer geld in Den Haag los te krijgen. HILVERSUM (ANP) De NOS-tele visie zal woensdag 28 roei van 20.25 tot 22.20 uur vla Nederland 1 een rechtstreekse reportage verzorgen van de finale om de Europacup voor landskampioenen tussen de West- dultse club HSV en de Engelse club Nottingham Forest, die in Madrid wordt gespeeld. Op de radio komen in het sportprogramma „Langs de lijn" op Hilversum I tussen 20.02 en 23.00 uur flitsen. In Leeuwarden is de dichteres Pita Qrllk overleden, die enige bekend heid heeft genoeten vanwege haar poëzie die ze ln het dialect van Schiermonnikoog heeft geschreven. De dichteres, die op Schiermonni koog werd geboren, maar sinds een halve eeuw ln Leeuwarden woonde, schreef onder meer It swiere akkeurd. De pole en de mlnsken en De lytje pole, drie bundels die door de Fryske Akademy werden uitgegeven, alsme de proeven van vertalingen uit het Nieuwe Testament. ADVERTENTIES Gisteravond op TV het discussieprogramma 'Arbeid en vrije tijd' met JOOP DEN UIJL DR.OKKE JAGER BAS DE GAAIj FORTMAN PROF. KUIPER Centraal stonden citaten uit het veelbesproken boek BEVRIJDE TIJD van DR. OKKE JAGER over de onvermijdelijke omzetting van onze prestatiemaatschappij in een vrijetijdscultuur f 25.50 EEN BOEK OM GELEZEN TE HEBBEN! Zomer Keuning Boeken Ede Sjoerd de Vries is aan de rand van de Hasker Veenpolder, te Oudehaske (Friesland) ln 1941 (in de catalogus staat abusievelijk 1949) geboren. In de late Jaren '50 komt hij ln contact met Boele Bregman en de kring jonge kunstenaars die zich bij hem verza melen. Sjoerd werkt dan als huis schilder en melkcontroleur. Hij gaat ook tekenen en schilderen. In 1963 vestigt hij zich in Leeuwarden, gaat er werken als vrij kunstenaar en stelt zijn werk voor het eerst ten toon. Omstreeks 1970 weet hij echt door te breken met enkele opzienbarende tentoonstellingen van kleine schilde rijen die een heel eigen werkmethode doen kennen. Er is geen sprake van soepel geschilder, maar van een doorwrochte werkzlje die niets con ventioneels meer heeft. Die merkwaardige manier van wer ken ls het eerste wat bij het bekijken van de overzichtstentoonstelling op valt. Sjoerd de Vries graaft zijn voor stelling het karton in. Hij gebruikt gelaagd en gelijmd (maar zuurvrij) karton, vaak van oude boekbanden, als drager en hij gaat er ln snijden, branden, plamuren en schuren De panelen krijgen daar een echt reliëf mee; werkelijke plasticiteit. De strengheid die hij bereikt met het verlenen van strakke contouren aan de hoofdmomenten in zijn land schappen en portretten wordt door de dunne gesneden lijnen niet monu mentaal. De stelligheid van de voor stelling doet niet gewild, maar bijna verlegen aan. De heel eigen manier van bewerken zorgt namelijk dat de panelen een huid krijgen die niet ge maakt aandoet, maar het gevolg lijkt van een organisch groeiproces. Dit patina, dat door weer en wind bros geworden oppervlak, verschaft de harde en sobere voorstellingen een broosheid en rijkdom tegelijk. De In getogen, soms magere portretten en landschappen zijn er een ongewone plastische rijkdom mee gaan bezit ten. Het ls inclusief werk en dat is opmerkelijk omdat in het brede veld van kunstenaars tegenwoordig ge hongerd wordt naar exclusiviteit, en vaak met succes. Sjoerd de Vries zoekt die exclusiviteit niet; hij werkt, graaft en wrocht van nature en staat daarmee ook lijnrecht tegenover zijn erudiete voorbeelden uit de Renais sance. Sjoerd de Vries wil weinig kwijt over zijn werk. maar hij zegt wel: ..Tien jaar ben ik zoekende geweest, ik pro beerde van alles en omdat Ik mij vastbeet in die portretopdrachten ben ik uiteindelijk weer helemaal me zelf geworden, vanuit die portretten kwam ik weer terug in de mystiek van die oude landschappen en daar hoop ik nu in de tweede helft van mijn leven iets van te maken: modeme kunst." Buurmeisje met CoCo-Ginseng voor prachtig bruin worden Op basis van natuurlijke cocosolie en ginseng. Verkrijgbaar bij uw drogist. I3IOFOWT1 BIOFORM HOLLAND B V. POSTBUS 558, 8440 AN HEERENVEEN Theo Loevendie Van een van de blanke, maar aange taste portretten zegt de kunstenaar ..Het portret van Dur is in dezelfde stemming ontstaan als het portret van mijn vader en moeder. Ze was mijn buurmeisje, 15 jaar. en op plato nische wijze was Ik uiteraard erg ver liefd op haar. Alleen maar kijken: prachtige ogen, prachtige mond. Dat het meisje een gat ln haar kop moest hebben, dat is natuurlijk mijn eigen gat in mijn eigen kop. Ik heb er net zo lang aan gewerkt tot er iets leefde in de kartonlaag en ik moet eerlijk zeg gen hoe verwoester het was hoe meer het mij bevredigde. Het mocht geen duidelijke verminking worden, maar gewoon een onderhuidse trilling." De panelen van Sjoerd de Vries zijn allereerst zelfportretten: het zijn schilderijen landschappen en por tretten waarin hij de sporen trekt die van zijn handpalm zijn en die de rimpels en groeven van zijn gezicht uitmaken. Maar het zijn ook de land schappen waarvan hij houdt en de portretten van mensen die hem boel en. Daarom geeft hij hen zijn eigen schuld, de huid van een „wrotter" zoals het in zijn taal heet. Tot 8 Juni, dagelijks geopend van 10- 17 uur, op zon- en feestdagen van 13- 17 uur. De tentoonstelling zal ln de periode van 20 september tot 20 ok tober in het Gemeentemuseum in Arnhem te zien zijn. HILVERSUM (ANP) Ruim zeven miljoen Nederlanders hebben op za terdag 19 april de televisie-uitzending vanuit Den Haag van het Eurovisie- Songfestival gevolgd. De meeste kij kers (vijftig procent) waren er ln het eerste uur. In het tweede uur zakte de belangstelling iets: tot 47 procent. Men waardeerde het programma met 7,0, dat is iets hoger dan de gemiddel de waardering (6,9) voor alle televisie programma's. De kijkdichtheid was relatief laag in de groep van vijftien tot en met vierentwintig jaar. Het meest gewaardeerd werd het progra ms door de groep van twaalf tot en met vijftien jaar en door 65-plussers. Vanaf zaterdag 31 mei tot 21 juli is in het prentenkabinet van het Rijks museum te Amsterdam een tentoon stelling te zien van tekeningen en aquarellen van 18e-eeuwse kunste naars. De meer dan 80 werken komen uit het beroemde Ashmolean Mu seum in Oxford in Engeland. Er zijn namen onder van de Italianen Guar- di, Canaletto en Tiepolo, de Engelse meesters Gainsborough, Romney en Turner en de Fransen Chardin, Fra- gonard en Watteau. Amsterdam is de enige plaats ln Europa waar deze expositie, die eerder in Amerika werd gehouden, te zien zal zijn. Na afloop van de presentatie in het prentenka binet gaat de collectie terug naar Oxford. die Consort. Dat bleek te veel v goede te zijn. Eerstgenoemde grointj was een gelegenheidsformatie l zich één set inspeelde en in de twe« 1 snel moest afhaken, omdat de spet e01 tijd om was. Voor pianist Buninks elk tenorist Povel was dit net zo'n gr» K|, blamage als voor contrabassist Ru Jacobs en slagwerker Martin BunJe i3a Hun optreden was routineus, matt lost van elke vorm van oorspronkelij pr; heid gespeend. Ontluisterend m hun vertolking van Someday j prince will come. Deze prachtige wa °P£ werd eens door het Miles Davis Quia tet met tenorist John Coltraine t [je| pianist Winto Kelly een klassiek sta muziek. Zo klassiek zelfs dat alle i nen daaruit nu door Povel en Buni »a zo braaf mogelijk werden nagesped its De tijd was inmiddels uitgelopen ,n1 daarom werd het Loevendie Cons inÉ gevraagd om een kort maar kracht m optreden. Daar is aan voldaan. a|c den heb lk deze groep zo horen stai v, pen. Loevendie had het zich kent lijk aangetrokken dat in de pers a tn opmerking gemaakt was over i overjarige verroeste repertoire, get ge zijn herhaalde commentaren va af het podium en de introductie vi tn twee splinternieuwe stukken. Dat» lid ren Rue de Lille en B. E. Vooral da ©O laatste compositie, een stemniij hommage aan de onlangs overleda i orkestleider Boy Edgar, wees uitdi'01 Loevendie voor de Nederlandse ]a e nog lang niet verloren is. De uitei jcl talentvolle tenorist Ad Baars ha Jn hier een langgerekte, verrassend? gebouwde solo. Technisch af en m n Grootse momenten Loevendie schrijft muziek met sche schema's, vaak gelardeerd sprekende melodieën en uitgekii patronen. Zijn Consort is altijd kristallisatiekem van jong talent weest, en dit resulteerde nu ooi grootse momenten in het ensei spel en de soli, maar ook in inl santé mislukkingen. De groep kent in cellist Ernst R< ger, tenorist Sean Bergin, Martin van Duynhoven en vil nist Jeroen Goldsteen echte impralrx satoren en deze botsten wel eens. I®- cello-solo werd nu ln hoog tempo i zeep geholpen, Goldsteen kreeg m nig ruimte en gitarist All ar d Troo is en pianist Frank van Merwijk zati c er helemaal voor spek en bonen tri; |e De tijd was zoals gezegd veel te kfflus om afgewogen te kunnen musicere |e ook al heeft het publiek zich zekf geamuseerd. Van onze kunstredactie AMSTERDAM Het Werktester 1 deze week weer begonnen met i jaarlijkse zomertoumee door i land. Het gezelschap heeft zijn t opgeslagen in Leiden, achter mole De Valk, waar het aan de nieu» avondvullende produktie „Bosch Lucht" repeteert. Vakantie, a va tuur, gewoon weggaan uit het dag lijks leven zijn de uitgangspunt van de reeks zomervoorstellingen c gratis toegankelijk zijn. Voor de kinderen herhaalt het gezi schap de voorstelling „Welterusten die ook het vorige seizoen te zien wa Hierin wordt de vraag behandeld w er gebeurt als vader en moeder ee avond niet thuis zijn. Deze keer organiseert het Werkteat in de grote bus naast de tent voort eerste keer lunchpauzevoorstelü gen. Twee eindexamenleerlingen vi de Amsterdamse theaterschool spi len „Dutchman" van Laroi Jones. H« gaat over een ontmoeting tussen «l jongen en een meisje in de ond» grondse van New York. Na Leiden, waar de tent tot en met J mei staat, gaat het Werkteater Leeuwarden (van 29 t/m 31 mei), sterdam (8 t/m 14 juni), Utrecht (I9j m 21 juni) en Arnhem (29 juni t/m Juli). Schrijven, interviews met schrijven door J. Brokken. Uitg. De Arbeiden- pers. Amsterdam. 231 blz 29.50 De kinderen van Abraham, de Pak stijnen en Israël door K. Borms. UW Kritak. Leuven. 290 blz - 32.50 Oudere van ernstig zieke en slerr» de kinderen, van A. L. M. BonekafflP Uitg. Boom. Meppe. 266 blz 34.50

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 4