Catalanen tonen in fresco's nationale trots kijken in bareelon zagpxij DeRorento Beleggingsrekening Gezellig popfestival met uitschieter is één van de Amro-Effecten Beleggingsrekeningen. De Amro Bank is er voor iedere belegger. Staatsloterij lste trekking oude en hedendaagse hunsi Antiek Antiquariaat „Merlijn" Nieuwe boeken een zaak van vertrouwen 020-931662 schilderijen 19e en 20e eeuw Potters Gallery Henk Potters galerie coninc VRIJDAG 16 MEI 1980 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET door Cees Straus BARCELONA Wat ons ste delijk vervoer niet kent, maar dat je in het buitenland ver rassenderwijs nog wel eens als een middel van transport kunt ontdekken, is de funicu- laire oftewel de kabelspoor lij n.« Voorwaarden voor zo'n lijntje zijn in ons land niet te vinden: afgezien van het feit dat hier nauwelijks een me trosysteem bestaat, kennen de aller meeste Nederlandse steden geen heu velachtig verloop. In Parijs loopt de funiculaire tegen de heuvels van Montmartre op. hij brengt je prak tisch op gelijk niveau met de Sacre Coeur van waar je de stad aan je voet ziet liggen, Lavabon met het Rossio-plein als hart. kent daar in de buurt een aftands trammetje dat je in een onverwacht rap tempo tientallen meters hoog brengt In Barcelona begint de funiculaire aan de voet van de Montjuich, de berg die de stad in het zuiden be grenst. Wie aan de uiterste grens van de Barrio Gótico. het smerige station Miramar verwisselt voor het berg- trammetje. stapt daar in een drietal komisch aandoende rijtuigjes die permanent in schuine stand staan. Eenmaal boven aangekomen in het pro per-witte gebouwtje, waan je je in een volledig andere wereld Geen uit laatgassen die tussen de nauwe straatjes beneden zijn blijven hangen en een weids uitzicht over de miljoe nenstad met natuurlijk Gaudi's Sa- grada Familia als meest curieuze blikvanger Lang uitzien over deze metropool op deze plaats overigens een gelief koosd gebruik zou ons er echter van weerhouden om de berg verderop te gaan bezoeken. Toch is dat zeer de moeite waard, want niet ver van dat stationnetje af. wacht de bezoeker van de Montjuich. een imposant mu seumcomplex. Niet alleen liggen daar op een paar vierkante kilometer het vestingmuseum en het museum ge wijd aan de nog levende schilder Joan Miró, het is ook de plaats waar het Nationaal paleis staat dat een indrukwekkende collectie religieuze kunst herbergt. Voorwerpen van li turgische aard. maar in hoofdzaak schilderijen uit de periode van de middeleeuwen tot en met de barok vragen hier de aandacht van de be zoeker die halverwege zijn rondgang ook nog eens wordt verleid om een kijkje te nemen in het museum voor keramiek. Eén keuze ligt hier echter duidelijk voor de hand: het Museum voor Catalaanse kunst dat als enige over een buitensporig grote verzame ling Romaanse fresco's blijkt te be schikken. Wereldtentoonstelling Dat de bezoeker op deze plaats dit museum nog kan aantreffen, is eigen lijk een zaak van het toeval. Het Museum voor Catalaanse kunst had allang moeten zijn overgebracht naar het klooster Santa Maria de Pedral- bes. een gotisch gebouw aan gene zijde van de stad. Het paleis is name lijk maar een tijdelijk onderkomen voor het museum, al duurt dat „tijde lijk" nu al meer dan een halve eeuw. De aanleiding om dit neo-barokke wangedrocht met zijn overdadig aan gebracht. kunststenen versieringen neer te zetten, is terug te voeren tot de wereldtentoonstelling die Barcelo na in 1929 mocht organiseren. Vijf jaar later stond het paviljoen er nog en de kwaliteit van het gebouw was nog zo goed dat besloten werd er met veel Catalaans chauvinisme een stuk je van de eigen kunsthistorie onder te brengen. Al eerder beschikte Barcelona over een verzameling Romaanse kunst. Aan het begin van deze eeuw had de plaatselijke overheid een commissie opgericht die zich in het bijzonder ging beijveren voor het behoud van kerkelijke kunst die door de seculari satie in gevaar was gekomen De re sultaten van dit streven hadden een stroom van nieuwe feiten en gege vens tot gevolg, waardoor ook de be langstelling van de zijde van het pu bliek toenam. Plaatjes-effect De kunsthandel ter plaatse reageerde navenant en besloot te gaan kijken in de voornamelijk in de Pyreneeën ge situeerde kerkjes. Toen het besluit genomen werd om een groep Italiaan se experts te laten overkomen om de fresco's van de muren te halen, waar na ze naar de Barcelonese kunstza ken konden worden overgebracht, nam de commissie prompt maatrege len om te verhinderen dat Catalonië zijn schatten zou kwijtraken. Nu wierp de stad zich op als belangrijk ste koper en deed dat zo drastisch dat op een enkel stuk na (dat dan ook naar Amerika werd verkocht) alles kon worden behouden. Het mag aan de ene kant betreurd worden dat al die Romaanse kerkjes zomaar leeg werden gehaald, want het is juist de religieuze kunst die men in een organisch verband met de plaats van gebruik moet beleven. Wie wel eens een tentoonstelling van ico nen heeft gezien^ zonder de allesdoor dringende geur van wierook, zonder het geschuifel van oude popes en het ontstellend emotionerende gezang, die kan zo'n icoon alleen als plaatje zien. Hetzelfde geldt voor deze fres co's die hier uit hun verband zijn gerukt. Anderzijds wordt het publiek in Barcelona in staat gesteld om op een relatief klein oppervlakte een magnifiek overzicht van de nationale fresco-kunst te zien, werken die an ders op uiteenlopende en moeilijk bereikbare plaatsen moesten worden geconserveerd. Er is bij de herinrichting van het Nationaal paleis alle moeite gedaan om een kerkelijke sfeer te scheppen. De meeste fresco's bevinden zich, net als in de oorspronkelijke situatie, op altaarhoogte, dus boven ooghoogte. Er zijn tal van nissen en stille hoekjes gecreëerd om enigszins te kunnen mediteren, maar wat vooral zo'n han dicap in de pure beleving van deze kunst is, is de onhandige manier van belichting. Het interieur van Ro maanse kerken is in de regel zeer donker en de schilders die de op dracht hadden om de wanden ter plaatse te beschilderne, hielden er rekening mee dat hun werk op nor male wijze bekeken moest worden. Niet alleen in de maat die ze hanteer den is dat terug te vinden, ook In het kleurengamma. De meeste kleuren zijn heel helder en intens sterk opge voerd, maar door de vaak felle belich ting in het museum slaan ze in de meeste gevallen gewoon dood. De ab- sis van de Sant Climent van Tahull bij voorbeeld zo'n beetje de Nacht wacht van Catalonië krijgt een overdosering die aan het mystieke karakter geen goed doet. Bijbelles Voor de niet al te bijbelvaste bezoe ker is het museum één groot educa tief genoegen. In feite worden hier Oude en Nieuwe Testament als in een onderhoudende strip opgediend en vaak moet je bij jezelf te rade gaan welke heilige in welke situatie nu weer wordt getoond. De Almachtige dient zich in verschillende gedaantes aan, soms alleen met een hand. ook vaak als Pantocrator, waarvoor de poses streng waren voorgeschreven. Zijn de meeste, anoniem gebleven, schilders hoogstwaarschijnlijk van Spaanse origine^ omtrent de afkomst van enkele zeer vroege fresco's be staat meer onzekerheid. De fresco's afkomstig uit de St. Quirze de Pedret dateren uit de 11e eeuw en laten Byzantijnse invloeden zien Deze voorstelling, die de parabel van de wijze en de dwaze maagden in beeld brengt, bevat stilistische overeen komsten met wandschilderingen uit het plaatsje Bof die bij uitzonde ring gesigneerd zijn door een zeke re Theodores die uit Griekenland kwam. Profaan Op de rondgang door het museum is het verrassend om te midden van deze grote hoeveelheid religieuze voorstellingen ook elementen van profane aard te zien, zoals het ook immer treft om in de Noordneder landse kerken in het koor de wereldse voorstellingen onder de misericordes te ontdekken. Heel merkwaardig doet het aan om middeleeuwse jong leurs hun spel te zien spelen op een zijmuur, overgebracht uit de St. Jo- hanneskerk van het hier al eerder genoemde dorp Bof. Deze gooche laars vertegenwoordigen de feestelij ke stemming bij de ingebruikneming van een beeld van Nebucadnezar, zoals dat door de profeet Daniël wordt verteld. Dit Is het tweede verhaal uit een waarin nader wordt ingegegu de kunst en architectuur in B«i na. In het eerste verhaal, df zaterdag 10 mei verscheen, we architectuur van Gaudl en het P so-museum belicht. De relatie tussen kerk en zoals die eeuwen lang heeft bi krijgt in deze omgeving weer» andere actualiteitswaarde. Wg „werelds" museum nodig bh zijn om kerkelijke kunst vo nageslacht te bewaren, kan dii kerk nog in haar authenticiteit zien dat ze ook van het allei bestaan wilde getuigen. ADVERTENTIE door Stan Rijven Detail van de absis van de Sant Climent de Tahull. De linkerhand van de Pantocrator, die zelf is gezeten in de mandorla, houdt het Boek des Levens vast, de rechterhand is in zegenende houding geschilderd. Op de onderste strook de apostelen Bartolomeus en Johannes (respectievelijk uiterst links en rechts) met tussen hen in de Maagd met de graal. Afrika's duistere geheimen. H. J. Ma w tussek heeft foto's gemaakt in het laatste moment verstek'hêtgaan" zwarte continent en vertelt daarover, jammer, want daarmee had het pro- Uitg. Veritas, Alphen a.d. Rijn. 267 gramma wat meer reliëf gekregen. Nu blz. - 42,50. lag het accent vooral op de stevige en LOCHEM Zon, soepen en een ongedwongen sfeer waren de kenmerken van het dertiende popfestival dat met zijn klein schalige karakter een gezellige tegenhanger is geworden van Pinkpop. Muzikaal gezien viel er daarentegen slechts bij vlagen te genieten en het waren vooral The Romantics die voor een opleving konden zorgen. Voor de twaalfduizend bezoekers bleek het ongeluksgetal dertien het tegenovergestelde te betekenen, aan gezien in vergelijking met vorige ja ren zowel het weer als de organisatie optimaal waren. Zij het dat de Jamaï- caanse zanger Sugar Minott op het Van uitgeverij Elsevier te Amster dam zijn: Kooivogelgids beschrij ving van meer dan 450 soorten door R. M. Martin (256 blz - 39,50) en De tunnel, ontsnapping van 300 gevan genen uit een Duits kamp in 1943 (472 blz. - 34.50). De drie bamboes, ro man van R. Standish over de zonen van een verarmde, oud-adelijke Ja panse familie als ze met de westerse beschaving in aanraking komen (360 blz. - 29,50). De geketenden. roman van H. Robbins (416 blz. - ƒ34,50) Mooi zijn met kruiden, door M Mes ségué (224 blz - 24.50) Uitgeverij Kooyer te Rotterdam zond: Met open vizier, H. Vergouwe schrijft over dienstplicht en -weige ring, godsdienst, drugs, toerisme, ver keer. echtscheiden en andere zaken il 19 blz - 15). Gezinsgeheimen ach tergronden van persoonlijke betrek kingen en individueel gedrag door L. Pincus en C. Dare (157 blz. - 24.50). Kind en gezin in een veranderende samenleving, met bijdragen van S. Minuchin, H. Kennedy. J. A. R. Sön- ders-Woudstra (134 blz. - 19,50) Het normale en het gestoorde kind, A Freud (228 blz. - ƒ35) Het kind en zijn recht, door J E Doek. (190 blz 26.50) Spoorwegen in Nederland in oude ansichten ideel 2). Uitg. Europese Bi bliotheek - 143 foto's - ƒ30,90. Drie natuurgiasen van uitgeverij El- mar te Rijswijk. Libellen en andere netvleugeligen van A. Sandhall. U Norling en B W. Svensson (141 fo to's». Vliegen en muggen door A Sandhall en H. Andersson (158 foto's) en Sprinkhanen, krekels en andere rechtvleugeligen door A. Sandhall en K Ander (108 foto's). Per deel 93 blz 16,90 Lood in de mandarijntjes. Russen vertellen over de oorlog aan Dick Walda, met foto's van M. Engel. Uitg Sjaloom. Odijk 177 blz. - 32,50. Speciaal vandaag ADVERTENTIE -ANWÜ 0BL&6IN6S MOGBUJKHEDCN - Het Huis aan de Bosrand. Eerste aflevering van de nieu we zevendelige Franse serie La Maison des Bois over de belevenissen van drie stads- jongens op het platteland. Ned. 2 18.59 Hier en Nu besteedt aan dacht aan de volgende onder werpen: de vervuiling van de Middellandse Zee, de emigra tie van Russische joden en het werven van buitenlandse ar beidskrachten door Hoogo vens. Ned. 2 22.35 Dood Normaal. Programma van het Humanistisch Ver bond over de dood. Het Huma nistisch Verbond legt de bete kenis van het doodgaan in het leven zelf. Juist uit de sterfe lijkheid zou inspiratie voor het leven gehaald moeten worden. Ned. I 23.00 uur De deelnemers in de Rorento Beleggingsrekening van de Amro Bank kunnen voortaan éénmaal per jaar maximaal 10% van hun bezit op deze rekening zonder kosten verkopen. Verdere voordelen van dit volledig girale systeem: u betaalt géén bewaarloon; uw administratie is overzichtelijk; u krijgt automatisch gegevens voor opgave inkomsten- en vermogens belasting; u kunt uitkeringen gratis doen herbeleggen; u kunt door middel van automatische overschrijving beleggen. harde rock, die met Motörhead het ruwst en grauwst tot uitdrukking kwam. Niet veronderlijk in feite, omdat dit festival, waarmee Lochem jaarlijks uit de Achterhoek wordt getild, zich vooral op de regio richt. Motor-lief hebbers en bijbehorende hard rock waren hier te over getuige de vele jongens op krukken en populariteit van Normaal die als muzikale knal- uitlaat daarvan fungeert. Het regio nale karakter werd nog extra bena drukt met de sappige in dialect ge sproken teksten van Bertus, die in overall en op klompen de verschillen de bands aankondigde. Als gitarist van Frankenstein opende hij om half- tien dit festival. Deze Drentse band wist met zijn „Hunnebeat" in het hard-rock-genre een plezierige indruk achter te laten wegens het voortdu rend pretentieloze karakter van hun optreden. De lokale blaaskapel die daar op volgde, vormde het intermezzo naar Bram Vermeulen met de Toekomst. Een flitsende opkomst en verdwij ning bood te weinig kansen om een juiste indruk te krijgen van Bram's project, dat tijdens het Holland Fes tival in première zal gaan. Zij illustreren de Nederlandstalige pop, dat is het in ieder geval wel. Maar de afstandelijke en afgepaste wijze korte gitaarsolo's van Jan de Hont waarop die gebracht werd, is meer geschikt voor een theater- dan een poppodium. Ex-Runaway's Joan Jett en haar Black Hearts deden hun naam alle eer aan. De zwartgallige onderlinge sfeer en de minimale uit straling naar het publiek bleken hun weinigzeggende muziek niet interes santer te kunnen maken. Geheel an ders zouden de speciaal uit Detroit overgevlogen Romantics uitpakken. Dit in on-romantisch rood leer ver pakte kwartet zou als enige deze dag de ware festivalsfeer maken. De kern achtige muziek die vooral geïnspi reerd is door de zestiger jaren werkte aanstekelijk. Zanger Wally Palmer had het volle overwicht op het massa le publiek, dat hij getimed kon bespe len. De band klonk hecht, was vocaal goed op dreef en sprong er daarom tegen de zwakke concurrentie uit. De hard-rock van Motorhead vermocht een kleine schare tot dol enthousias me te brengen, maar een vrije verta ling van de naam: Hoofdpijn, zou het best bij deze pretentievolle anti-mu- ziek passen. Oosterbuur Udo Lindenberg was met zijn Panik Orchester een boeiende hekkesluiter. Pompende piano, scheurende sax en percussiewerk van Nepple Noya creëerden ronkend ka der voor Udo's niet al te sterke, maar gedreven zang. Vooral zijn solo-gita rist was een uitschieter en overscha duwde Udo toen hij een korte, in drukwekkende blues-set verzorgde. Een kleine paniek brak uit, toen een naast het podium opgestelde hoog werker naar beneden schoot. Twee mensen op het platform waren geluk kig niet al te ernstig gewond, zodat dit het enige incident zou blijven van een festival, dat vooral qua sfeer ge zellig en geslaagd genoemd kan worden. Staatssecretaris: Problemen rond sterilisaties moeten verdwijnen HILVERSUM (ANP) - Staatssecre taris Veder-Smit van volksgezond heid heeft de vereniging van obstetrie en gynaecologie gevraagd welke maatregelen de vereniging neemt om de problemen rond mislukte sterilisa ties zo goed mogelijk te verhelpen. Zij zei dit in antwoord op vragen uit de Tweede Kamer naar aanleiding van uitzendingen van de VARA Ombuds man over mislukte sterilisaties. De staatssecretaris zei daarbij dat ze de indruk had gekregen dat in een aan tal gevallen opvang en begeleidng niet toereikend waren. Ook heeft mevrouw Veder-8mit de gynaecologen-vereniging schriftelijk gevraagd binnen eigen gelederen aan een en ander aandacht te besteden. Ze wil dat er over dit onderwerp meer gegevens komen. VARA's ombudsman Frits Bom zei in een eerste reactie zeer positief te staan tegenover de mededelingen van de «taatssecretaris. „Het komt er nu op aan welke maatregelen de gy naecologen en de urologen nemen om in de toekomst de ellende van misluk te sterilisaties te voorkomen." aldus Bom. HILVERSUM (ANP) - De 36-jarige journalist Nico Haasbroek wordt met ingang van 15 augustus groepsleider van de info-groep van de VARA-ra- dio Haasbroek was tot voor een paar maanden als freelance werkzaam in de Verenigde Staten en werkte toen ook al als correspondent mee aan de VARA-radio 691e Staatsloterij, lste trekking 14 mei 1980. Prijzen vah 25.000 zijn gevallen op alle nummers 5.000 zijn gevallen op alle nummers 2.000 zijn gevallen op alle nummers: 2.000 zijn gevallen op alle nummers- 2.000 zijn gevallen op alle nummers: 2.000 zijn gevallen op alle nummers: 2.000 zijn gevallen op alle nummers: 1.000 op alle nummers eindigende op: 400 op alle nummers eindigende op 200 op alle nummers eindigende op 100 op alle nummers eindigende op 100 op alle nummers eindigende op 75 op alle nummers eindigende op 50 op alle nummers eindigende op 50 op alle nummers eindigende op 10 op alle nummers eindigende op: Gewonnen prijzen kunnen na de derde trekking worden geïnd. 095023 067926 051920 017375 062151 064655 017703 6804 460 941 017 695 369 17 93 3 Zetfouten voorbehouden. Balerle da Klooster-esch Almelo schilderijen van Hollandse impressionisten Ikonen uit de 17e en eeuw Di t/m za v. 14-18 u telf. afspr.: 05490-14500 Westerstraat 9 18e Grenen meubelen Hoogstr. 44 Wageningen 08370-15529 antiek uit Duitsland. Engeland, Nederland en Spanje Curant Hart van Brabantlaan 29 (hoek CeciHastraaO Tilburg - Telefoon 013-431137 26/4-23/5 Hugo Demarco schilderijen, kinetische ob/ecten en grafiek Yvonne Fontein keramische objecten prent v.d. maand Dina Bos v.d. Molen opl. 30 ets f 125,- Deze rubriek wordt verzorgd door Mevr. J. W. te Winkel-van 't Riet /spul 235a, den haag. Jel. 070 463242, Kunst- en veilingzaaL^" makelaars-veilinghouders in roerende goederen regeimaiig veilingen van kunst antiek en ml de's voor onze clientele zoeken wi| obiecten] goed gehalte verkoopcondities op aanvraag voor ai uw fa*atres mzake verzekeringen 1 ^cessie etc - - —--c— - - fel. (Ao^27i Nassau Dillenburgstraat 3 DeKftaag expositie schil derijen Bosweg 160 Oisterwijk 04242 2926 dag. van 9 5 ZOMEREXPOSlI t/m 1 juni a s van o a. Yolanda Dony. Ane van Selm. Tofl Ireland. Lock Lnfcbcr. Ria Zurnc. Herman Kruyder. Johan Traarbacti Coninckstraat 20. 3811WJ AmersH telefoon 033 - 72 93 68 Openingstijden donderdags t/m zondags van 13 00 - 17 00 uur en na afspraak Getoverd wordt er niet bij „Marlijn", u vindt er wel en keur van oude geïllustreerde boeken voor grote mi ook kleine beurzen. Damplein 23 Middelburg 01180-16233

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 4