Bezetting van protestantse Poolse kerken JA CNV. Over logeren, Leens en vaderlandsliefde Buitenbeentje dat er bij wil horen Trouw Finse zending in Namibië stagneert Actieplan van hbo op komst voor emancipatie vrouw Enquête kerkelijk vormingswerk GEREFORMEERDE KERK WADDINXVEEN PREDIKANT(E) Conferenties PREDIKANT VOORBUGAN( Gebedsdag van geref. gezindte WOENSDAG 14 MEI 1980 KERK TROUW/KWARTET BENSHEIM (EPD) De verhouding tussen de r.k. kerk en de protestantse kerken in Polen is zeer gespannen geworden. Oorzaak is, dat de bezettingen van protestantse kerken door rooms-katholieken in het noordoosten van het land door blijven gaan. Dit is door een Poolse predikant meegedeeld tijdens een internationaal kerkelijk beraad over oecumeni sche verhoudingen in Bensheim. West-Duitsland. Op 20 april werd de kerk in Qawrzajl- ka bezet. Nadat de krakers tevergeefs geprobeerd hadden de sleutel van de kerk bij de koster in handen te krij gen. verschaften zij zich met gewld toegang en verwisselden het slot. Aangifte bij de politie had tot nu toe geen resultaat, vertelde dominee Franciszek Duda. Hij is zelf predi kant in Olsztyn. de hoofdstad van het HELSINKI (LWI) Het werk van de Finse zending in het noorden van Namibië dreigt in ernstige moeilijk heden te komen door visumproble men. Er zijn op het ogenblik tien zendingsarbeiders met verlof in Fin land. die al sinds november wachten op hun terugreisvisum. Voor een Fin. die voor het eerst naar Namibië zou gaan. werd een visum geweigerd. De Finse zending assisteert de evan- gelisch-lutherse Ovambo-Kavango- kerk. De Namibische kerk heeft zelf om meer Finnen gevraagd. Daar komt nog bij, dat van vier Finse zen dingsmensen in Namibië in maart het visum is verlopen. Eind mei moeten zij het land hebben verlaten. Nog tien anderen hebben een visum, dat elk jaar of half jaar verlenging door de Zuidafrikaanse autoriteiten nodig heeft Tien jaar geleden waren er nog 120 Finse zendingsarbeiders in Nami bië. nu 54 AMSTERDAM De hbo-raad gaat de vrouwenemancipatie aanpakken. Dit is besloten op de algemene verga dering van de raad voor het lager beroepsonderwijs in Utrecht. Er wordt een commissie vrouwen emancipatie ingesteld. Het ministerie van onderwijs en wetenschappen geeft een subsidie van 300.000 gulden aan de hbo-raad voor de financiering van de activiteiten van deze commis sie. Dit is het gevolg van de nota vrouwenemancipatie die het bestuur van de hbo-raad in maart aan minis ter Pais van onderwijs en weten schappen heeft aangeboden De commissie zal met een actieplan komen voor de volgende twee jaar. De aard. oorzaken en gevolgen van de achterstelling van vrouwen in het hbo zullen aan de orde komen. Daar naast wordt gezocht naar mogelijk heden om deze situatie te verbeteren. waarin opgenomen: De Rotter- dammar, mat Dordta Dagblad. Nieuwe Haagse Courant mat Nieuwe Leidae Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga Directeur ing. O Postma HOOFDKANTOOR Postbus 859 '000 AW Amsterdam Wibautstraat 131 Amsterdam tel 020-913456 telex 13006 Postgiro 66 00 00 Bank Ned Credietbank Rekenmgnr 23 00 12 574 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel 010-115588 (abonnementen en bezorging) tel 010-115588 (redactie) tel 15700 (uitsluitend voor advertenties) Westbiaak 4 Rotterdam REGIO DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Den Haag tel 070-469445 (abonnementen en bezorging) tel 070-469445 (redactie) tel 070-468864 (uitsluitend voor advertenties) Parxstraat 22 Den Haag REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND (abonnementen en bezorging Postbus 3 8000 AA Zwolle tel 05200-17030 Meikmarfct 56 ZwoHe Abonnementsprijzen- Per maand 16.98 Per kwartaal 50.95 Per half jaar 101.90 Per iaar 201.60 Advertentietarieven op aanvraag Telefonische abonnementenop drachten (zie adressen boven) Opgave familieberichten 9-19 30 van maandag t/m vrijdag Op zondag van 18-20 uur telet 020- 913458 Opgave mmi-adverienties tel 020-936868 of schnflel.|k aan Mmi-Adv afdelmg. postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adres wijzingen uitsluitend schril- teli|k aan onze Amsterdamse gebied Mazoeren, waarin de bezettin gen zich afspelen. De kerkbezettingen begonnen vorig jaar juni. toen roomskatholieken in Baronowo een niet meer gebruikte protestantse kerk kraakten. Bijzon der agressief ging het toe bij de over name van een kerk in Spychowo. Vol gens dominee Duda drongen de rooms-katholieken binnen tijdens een kerkdienst Zij blokkeerden met hun priester de uitgang, zodat de protestantse christenen niet meer in staat waren, de deur dicht te doen. Een andere kerkbezetting gebeurde in Nowy Dror Het gaat hier om het voormalige Duitse Oost-Pruisen, vroeger een uit gesproken protestants gebied. Het vertrek van de meeste (protestantse) Duitsers en de komst van (r.k.) Polen heeft in alle voormalige Duitse gebie den veel verwikkelingen gegeven, met name ook op kerkelijk gebied. De tijd, dat daarbij kerkgebouwen met geweld overgenomen werden, leek echter al geruime tijd voorbij te zijn. ADVERTENTIE WELKOM. WAAR U OOK VANDAAN KOMT. Ook wie ver van huis werkt, vindt bij het CNV een thuis. Een gastvrij onthaal met extra aandacht juist voor hun vaak andere problemen. Het CNV maakt geen onderscheid tussen binnen- en bui tenlandse werknemers. Het CNV werkt voor iedereen even hard. Ook voor u. Maar dan moet u wel lid worden. Doen. Vandaag nog. dat spreekt me aan Postcode: Beroep: Poolse paus Volgens dominee Duda staan de over vallen in direct verband met de ver kiezing van de Poolse paus en diens bezoek aan Polen van vorig jaar. Bei de gebeurtenissen hebben de anti- oecumenische en intolerante gevoe lens onder de rooms-katholieken in het land aangewakkerd. Als protest tegen de gebeurtenissen heeft de lutherse kerk in Polen de samenwerking in de door de Poolse raad van kerken gevormde gemeen schappelijke commissie met de r.k. kerk voorlopig verbroken. Ook heb ben alle predikanten in Mazoeren dit jaar hun medewerking aan gezamen lijke kerkdiensten met de r.k. kerk geweigerd. Besprekingen tussen ver tegenwoordigers van beide kerken over de bezettingen, waaraan Duda zelf deelnam, hadden geen enkel re sultaat. SAMEN OP DE GOEDE WEG Christelijk Nationaal Vakverbond DRIEBERGEN (PNHK) Het edu catieve werk door en vanuit de ker ken overtreft de activiteiten van an dere groepen meestal verre. Dat valt te concluderen uit een onderzoek, dat is gedaan door de PEN-commissie. een commissie die zich bezighoudt met het opzetten van „plaatselijke educative netwerken" De centrale voor vormingswerk/her vormde vrouwendienst van de Neder landse hervormde kerk is nu een en quête begonnen onder alle hervorm de gemeenten in Nederland om zich op de hoogte te stellen van plaatselij ke vormingsactiviteiten. Een inven tarisatie van wat er plaatselijk pre cies vanuit de kerken gebeurt, geeft de centrale betere mogelijkheden om het subsidiebeleid van de overheid op landelijk, provinciaal en plaatselijk niveau te volgen en zo nodig te beïn vloeden. Bisschoppen willen Afrikaans concilie ABIDJAN (CIC) De roomskathoiie- ke bisschoppen van Zaïre hebben de paus gevraagd een Panafrikaans con cilie bijeen te roepen. Het doel hier van zou moeten zijn om de richtlijnen uit te werken die de paus tijdens zijn bezoek aan Afrika gegeven heeft Daarvoor zou echter eerst een grondi ge studie moeten worden gemaakt van de pastorale problemen in de kerk van Afrika. ADVERTENTIE Waddinxveen. gelegen in het groene hart van Zuid-Holland met 23.000 inwoners, zoekt wegens emeritaat een De kerkelijke gemeente bestaat uit ca. 2300 leden en we zoeken een predikant, die samen met zijn collega ons wil helpen geméénte te zijn in deze tijd en open te staan naar deze wereld Voor informatie kunt u zich wenden tot onze voorzitter, me vrouw J. E. van Doorn-Visser. Prins Bernhardlaan 5, 2741 DV Waddinxveen, tel. 01828-4162 of de heer H Meiderwijk, tel. 2566 door A. J. Klei Uit Rotterdam kreeg lk een orgelplaat van Frans van Tilburg toegestuurd en daar ben ik erg mee ingenomen. Tevoren had ik dit niet voor mogelijk gehouden, aangezien de heer Van Tilburg voor mij zo'n EO-achtige organist is, die de rustdag wijdt met enigszins drabbige koraalvoorspelen van eigen makelij. Laat ik verhalen hoe het komt dat plaat nr. 23 van de reeks „Rondom de Rotterdamse Laurensorgels", waarop Frans van Tilburg het hoofdorgel van de Laurenskerk bespeelt, me toch deugd doet. Als kind logeerde ik vaak bij een tante, die een fiks harmonium en een aardig voorzien muziekkastje bezat. Onder de aanwezige orgelwerken trof lk nogal wat van Guilmant aan. 't Leek me mooie muziek, maar het meeste was veel te moeilijk voor me (voor m'n tante trouwens ook). Maar er was één gedeelte van een groot stuk, dat ik wel zo'n beetje aankon; de pedaalpartij pakte ik voorzover mogelijk met de vingers mee. want tantes harmonium had geen pedaal. Tegen het slot werd een pedaal toon zeer lang aangehouden en daar aangeland, stak ik de bewuste toets met een potlood vast, zodat ik de handen vrij had voor de overige noten. Ik verbeeldde me dan, achter een machtig kerkorgel te zitten, waarop ik ten aanhore van een duizendkoppig publiek virtuoze muziek van Guilmant vertolkte Sindsdien zijn enkele tientallen jaren heengevlogen. waarin ik genoeg muziek van Guilmant tegengekomen ben, maar nooit meer het stuk dat ik altijd bij mijn tante speelde. Ik wist ook niet hoe het heette en het thema was ik inmiddels kwijt. Het was overigens geen gemis dat me dagelijks kwelde en argeloos zette ik kant één van de elpee van Frans van Tilburg op. 'k Zou de tweede sonate van Guilmant horen en op de hoes stond, dat dit niet het bekendste werk van deze componist was. Nauwelijks kwamen de eerste tonen door de luidspreker, of ik sprong verrast op. Daar had je dat stuk, waar ik als jongen mee in de weer was! Geestdriftig neuriede ik mee en ik zonk weg in een zalige zee (lieve deugd, ik ga ervan rijmen!) van heimwee-naar-vroeger. Heerlijk, en daarom van mij geen woord van kritiek op deze plaatkant. De eventuele kopers Zoeken het zelf maar uit (zij krijgen de plaat thuisgestuurd na storting van 27,50 op gironummer 4900 t.n.v. de Stichting Grote of Sint Laurenskerk, Rotterdam). Tegen kant twee heb ik wel bedenkingen. Daarop staan, onderbroken door een deeltje uit de vierde sonate van Mendelssohn, twee koraalimprovsaties van Frans van Tilburg zelf en die zijn veel te mager om vastgelegd te worden op een plaat. Dit soort muziek is waarschijnlijk best te verteren in een traditionele kerkdienst, als de coilectezak rondgaat en je een stevige pepermunt achter de kiezen hebt. maar om 't in huis te halen, néé In de hervormde kerk van het Groningse Leens staat een prachtig 18-eeuws orgel, gebouwd door A. A. Hinsz. In Leens zijn ze zich van de waarde en betekenis van dit instrument zeer wel bewust en er bestaat een Stichting Hinsz-orgel Leens, die me bericht dat van 10 mei tot en met 11 oktober er elke zaterdagavond een concert op dit orgel gegeven wordt door organisten van naam (aanvang kwart over acht, na aankomst van de bus uit Groningen, die om vijf vóór half acht van het hoofdstation vertrekt). Vignet van de Stichting Hinsz-orgel Leens De stichting brengt ook langspeelplaten uit met, naar zich denken laat, opnamen van dit Hinsz-orgel. Ik kreeg de vijfde plaat toegezonden en daarop speelt Wim van Beek, de organist van de Martini in Groningen en de Grote Kerk te Den Haag, werken van Bach. Op kant één de zgn. Schubler-koralen; het zijn (zes) bewerkingen van Bach zelf van gedeelten uitzijn cantates en de bekendste is „Wachet auf". Aan de andere kant een reeks variaties op het koraal „Sei gegrïlszt, Jesu gütig". Vooral dit laatste werk geeft aanleiding, alle (klank)mogelijkheden van het orgel uit te stallen. Wim van Beek maakt van deze gelegenheid een zeer trefzeker gebruik. Trouwens, ook in de Schubler-koralen valt de voorname smaak op. waarmee hij zijn registers kiest. Daardoor is dit spel nooit opdringerig, eerder intiem. De toelichtingen op de hoes zijn goed en in de hoes treffen we nog een heel verhaal aan van de hand van Anne Risselada (de man die orgellievend Leens op de been bracht) over de historie van dit orgel. Wie 27,50 stort op gironummer 34 69 290 (met vermelding plaat 5) van de Stichting Hinsz-orgel, Julianalaan 2, Leens. ontvangt de plaat franco thuis. Aan de Rivierdijk 814 te Hardinxveld-Giessendam is een grammofoonplatenmaatschappij(tje) gevestigd, genoemd naar een bijbelse musicus: Jubal-records. Daar is een elpee verschenen met improvisaties van George Stam op het orgel van de Grote Kerk te Breda. Of het nog komt door de 30ste april weet ik niet, maar ik proef in deze opname enige vaderlandsliefde: kant één is nagenoeg geheel gewijd aan Valerius-liederen en wordt daarna volgespeeld met een illustratieve improvisatie over het bekende gezang ..Door de nacht van smart en zorgen", waarbij George Stam het mars-achtige karakter van de melodie handig oppakt. Kant twee biedt na een meditatieve bewerking van„Ik wil mij gaan vertroosten" een sonatine over psalm 105 en een fantasie over psalm 92. De improvisaties over de Valerius-liederen zijn zeer kleurrijk, sprekend en toegankelijk, die over de psalmen zijn aanzienlijk gereserveerder, maar misschien ervaar ik dat zo, omdat twee plaatkanten lang improviseren wel erg veel is. Hoewel, George Stam bevestigt zijn faam op dit terrein. Een prijsopgave ontving ik van Jubal-records niet, maar ik heb geen reden om aan te nemen dat ze in Hardinxveld-Giessendam overdreven duur of goedkoop zijn. Zie je het niet? Het is al aan het ontkiemen: Ik maak alles nieuw. Na tionale dag katholieke charismati sche vernieuwing met o.a. bisschop Bluyssen, Tweede Pinksterdag 26 mei 10-17 uur. Brabanthallen, Den Bosch. InL Nieuwe Aarde, tel. 040- 515792 Verzet en ongehoorzaamheid, werkdag van 't Kan Anders, met Henk Vos. Kwee Swan Liat en Wolf gang Beek, zaterdag 31 mei 10.30-18 uur. U-huis, Lepelburg 1. Utrecht. Opg Postbus 385. Amsterdam Vredesopvoeding, praten met dr. S. C. Derksen over diens boek „Leren om te overleven", 31 mei-1 juni, Woodbrookershuis. Bare hem (tel. 05734-443). Stervenshulp, opgave en on macht, 27-28 mei, Den Alerdinck, Laag Zuthem (tel. 05290-541). (herha ling: 16-17 juni). ADVERTENTIE DE GEREF. KERK VAN DEVENTER ziet op korte termijn twee van haar drie predikanten vertrekken, daarom zoeken wij kontakt met een: emeritus of a.s. em. VOOR HET VERRICHTEN VAN HULPDIENSTEN WONING BESCHIKBAAR. Nadere inlichtingen worden U graag verstrekt door de scriba: J. Praamstra. Oerdijk 1 te Schalkhaar door Jan de Jongh Door de ooggetuigeverslagen van de heer Klei is het de lezers van deze pagina bekend, dat in de Amsterdamse Keizersgracht kerkdiensten gehouden worden, die uit de gebruikelijke gereformeerde toon vallen. Men zingt er het liedboek te buiten en er kruipen peuters rond onder het avondmaal. Rondom die Keizersgrachtkerk is zoiets als een categoriale gemeente ontstaan. Wie als betrokkene bij dit gebeuren naar elders verhuist, kan vaak geen afscheid nemen. Er is een contactgroep „Stad en Land" die zo nu en dan nog eens bij elkaar komt. Ze kijken dan niet nostalgisch terug naar de fijne ervaringen uit hun Amsterdamse tijd. maar helpen elkaar aan inspiratie bij hun activiteiten in den lande Acht mannen van die „Stad-en- Land"-groep hebben samen een boekje geschreven. Zo maken ze met een duidelijk, dat de Keizersgracht- gemeente er echt bij wil horen, bij de gereformeerde kerken. Zoals bij voor beeld nog zo'n buitenbeentje als de Dominicusparochie het wil weten dat ze rooms is. Het boekje gaat over en is voor de „gewone" kerkelijke gemeen te. Het wil mensen in den lande hel pen wat zicht te krijgen op het veran deringsproces, waarin zij als gelovi gen en gemeente zijn betrokken. Nogal wat kerkmensen zijn onzeker, omdat ze de veranderingen als chao tisch beleven. Ze willen wel mee en verder, maar zijn de samenhang kwijt. De schrijvers hebben gepro beerd alles een beetje op een rijtje te zetten. In dit gemeenteboekje staan niet zoveel nieuwe ideeën. Maar door de opzet zie je hoe allerlei schijnbaar afzonderlijke aspecten van het ge meenteleven in een zelfde verande ringsproces betrokken zijn. Wie ge leerd heeft de bijbel anders te lezen, ontdekt dat dit gevolgen heeft voor de manier waarop hij tegen de ge meente aankijkt En wie zich laat betrekken bij maatschappelijke ac ties leest de bijbel door een andere bril. Er is zoiets als een samenhan gend geheel van opvattingen en ge dragingen, die bij elkaar horen. Je moet met een dergelijke waarne ming ook wel wat voorzichtig zijn. Het kan tot vooroordelen aanleiding geven in de trant van: Zeg mij hoe u over kinderen aan het avondmaal denkt en ik zal u zeggen op welke partij u stemt. Een paar jaar geleden is er bij een onderzoek van de Vrije Universiteit (De kerkdienst) ontdekt, dat dit minder simpel is dan we wel voor waar willen houden. Je kunt zij aan zij strijden voor het IKV en toch andere gedachten hebben over de bij bel. Toch staat het een niet los van het ander. Een ander geloof Mensen die zich wat willen oriënteren in het proces van geloofsverandering, vragen mij nogal eens om lectuur In het vervolg ga ik ze dit boekje aanra den. Acht schrijvers hebben in twaalf hoofdstukken op 82 bladzijden een heel landschap getekend. Erg knap is bij voorbeeld het eerste hoofdstuk van de nestor van de groep Pijlman over verschuivingen in het theolo gisch denken. Van Van Peursen heb ben we geleerd, dat ook de theologie in onze cultuur zal moeten vragen: Waar slaat het op? Ik citeer: Wat dóe je met woorden ais gerechtigheid en zonde? „Een kerk kan niet zonder voortdurende analy se en kritiek de eenmaal gegeven antwoorden doorgeven en daarmee de problemen trachten dicht te plak ken. We ontkennen niet dat de laatste methode „succes" kan hebben en de duizenden nog weer op de been kan brengen (de EO en de massale land dagen van allerlei opwekkingsbewe gingen) maar breng je daarmee men sen werkelijk op de been?" „Het verschil in opvattingen met hen die al deze dingen niet gevolgd en meegemaakt hebben kan soms bij zonder groot worden. Voor sommigen hangen wij een ander geloof aan, ter wijl wij in wat zij zeggen ons eigen geloof moeilijk kunnen herkennen." Dit citaat geeft me de gelegenheid te zeggen, dat we mijns inziens niet de illusie moeten hebben, dat alleen ver heldering en bewustwording voldoen de zijn om van de polarisatie in de kerken af te komen. Het is niet alleen een zaak van „de-één-is-verder-dan- de-ander", ongelijktijdigheid. Het gaat ook om verschillende geloofsmo- deilen, die eikaar uitsluiten. Maar om te verkopen dat we al te voorbarig besluiten, dat onze wegen uiteen gaan. is het belangrijk helderheid te scheppen en met elkaar in gesprek te komen. Alleen daarom al is het zo goed. dat de Keizersgrachtkerk-men- sen voluit bij het geheel van de kerk willen blijven behoren Pastoraal Een grote verdienste van het boekje is de doorgaande pastorale toon van de schrijvers. De dingen worden dui delijk gezegd, maar het 'herderlijk omgaan met elkaar" (Rootmensen, hst. 7) wordt in praktijk gebracht. Het pastoraat is niet iets dat je kimt afwentelen op bijzondere ambten, we zijn voor elkaar verantwoordelijk. De gereformeerde Keizers grachtkerk in Amsterdam. „Juist in het volle, vitale leven heb ben we elkaar nodig. Pastoraat is niet alleen een troost-functie van de ge meente, maar is als hulpmiddel in gespreksgroepen. Want het heeft de gemeente op het oog. Samen kom je verder. Ieder hoofdstuk heeft een aantal gespreksvragen meegekregen. De bruikbaarheid zal in de praktijk moeten blijken. De vragen zijn ge richt op „doorsnee-meelevende-ge- meenteleden-van-gereformeerde- huize" en dat lijkt me de bruikbaar heid ten goede komen De gemeente is ook een leerhuis. Het viel me op, dat in de bekende drieslag ais typering van de gemeente (leren, vieren en dienen) het leren voorop gaat. Overigens was ik erg nieuwsgie- LOCHEM In de uitgavenreeks „Woordgebruik" van het gerefor meerd traktaatgenootschap „Filip- pus" (postbus 1U0, Lochem), die be doeld is voor bijbelstudie en cateche se. verschenen: „Wegwijs in Job" door ds. S. de Vries (56 pag„ prijs ƒ5,40; bij aantallen goedkoper) en „Wegwijs in Micha" door ds. W. Kats (92 pag., prijs 6,30; rig naar het hoofdstuk over de litur gie. Liturgie kan immers verstenend en bevestigend werken. Maar dat hoeft niet. Ook in de viering kunnen veranderings- ofwel leerprocessen op gang gezet worden. Liturgiegroepen vinden hier een aantal werk-stellin- gen en goede literatuur. De andere schrijvers moet ik te kort doen. De volgende onderwerpen wor den behalve de genoemde nog be sproken: Leven in de Geest van Jezus (over de navolging), De gemeente. De toerusting van de gemeente. Jeugd. Diakonaat, Gemeente in de samenle ving. Missionaire gemeente en Oecu mene. Heel knap zo'n overzicht van licht- en knelpunten. Bij ieder onder deel wordt literatuur genoemd, die voor niet-theologen gemakkelijk toe gankelijk is. De notatie is wat slordig en niet altijd consequent. Tekort Met schroom (want wat wil je op 82 bladzijden?) maak ik één aanmer king. Ik vind dat de analyse van onze samenleving te kort komt. Ons ge meente-zijn wordt in hoge mate be paald door de structuur van onze- kapitalistische samenleving. Dat ont breken van een analyse (hoe beknopt ook) wreekt zich met name in de hoofdstukjes over „de navolging" en de gemeente in de samenleving". Ze landen niet helemaal in de werkelijk heid en bieden daarom weinig concre te handvaten. Dat neemt niet weg. dat ik geen beter boekje weet, dat kort, leesbaar en helder de knelpunten van ons veran derend geloven in de gemeente in kaart brengt. Drs. J. de Jongh, gereformeerd stu dentenpredikant te Enschede, be spreekt: De gemeente. Aspecten van de kerkelijke gemeente in deze tijd. Red. B. H. Rootmensen. Serie „Ter Sprake" 18. Uitg. Meinema, Delft. Prijs 7.90. Bij 25 expl. 5.50. WEGGAAN EN HEENGAAN Het blijft me altijd bezig houdi vraag: kon de Heer hier niet bllji waarom moest Hij weggaan? War zouden er niet veel problemen opgelost zijn als Hij niet was heengegaan! Hij zou duidelijk heil laatste woord gehad hebben bij al onze exegetische vragen, maar niet alleen, ook op ethisch tei Hij onze grote vraagbaak gebl zijn. Op een ander ogenblik moet] me ook weer niet indenken. J< lijfelijke gedaante aan het hoofdi de kerk! Waar? In Rome. Gent New York, misschien wel in Pel Hij zetelt daar en vandaar koi directieven, alles is opgelost, bij J ohannes brengt J ezus die zelf ter sprake. „Maar Ik zeg ji waarheid, 't is goed voor jullie wegga, want als Ik niet wegga, de Trooster (de parakieet. de H< Geest) niet bij jullie (Johannes, 1( Ik kan dus al m'n bedenkingen en vreemde vragen opbergen. Het is goed dat Hij heenging. Hij moet plaats maken, begrijp ik, voor de Heilige Geest. Dat is het plan. Dat de voortgang van onze geschiede! De Heilige Geest kan je niet pakk aanraken zou het Paasevangelie zeggen. Hoe kwetsbaar God in Je van Nazareth was is gebleken ent zou, denk ik altijd weer blijken. I:. Geest komt zijn vrijheid uit. Hij ts niet te grijpen en te „hebben", we kunnen niet over Hem beschikkej We zullen het zonder het zichtban moeten doen. Het zal er zelfs op li of we nu alles zelf moeten doen, n alle problemen daarvan. Dat zit er óók in. In de geschiedenis van Jea zijn we tot volwassenheid gekoma We kunnen nu weten waar het om gaat. Daarom gaat Hij weg. En Jez gaat verder: „Als ik heenga, zal ik hem tot jullie zenden". Hij gaat we en Hij gaat heen. Hij gaat weg om heen te gaan en dat wil zeggen: er voor ons te zijn. op de wijze van de Geest. Beroeptngswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Streefkerk (toez.i: C. Bergh te Rotterdam-Zuid; te Dit oord: H. Stroeve te H. I. Ambad Aangenomen de benoeming tot di teur van Kerk en Wereld te Drie gen: J. Vuijst te Amsterdam. Bedankt voor Zevenhuizen (ZHi Schipper te Willemstad; voor Zet G. Hendriks te Zuilichem. GEREF. KERKEN Benoemd tot alg. secretaris voa raad van kerken te Amersfoort I time): G. Hengeveld te Amersl die deze benoeming heeft aa nomen. Beroepen te Almelo: M. J Heul Spijk (Or.). GEREF. KERKEN (VRIJG) Beroepen te Ridderkerk: J N Groenveld te Helpman. Bedankt voor Hilversum: J. B dorff te Bodegraven-Alphen a.d. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Rotterdam-West: A Wallet te Ouderkerk a.d. Amste Emmen: J. Gems te Winschoten. Hans Küng Twee collega's van de vorig jaar de r.k. kerk veroordeelde theo Hans Küng in Tübingen hebbel paus om een onpartijdig onden gevraagd. De Tübingse theolo Greinacher en Haag willen, dal paus onverwijld een commissie stelt van bisschoppen en theolo die de theologische vragen, die K opgeworpen heeft, objectief en der haast onderzoekt. Zij hebben appèl op de paus gedaan in maandag verschenen document over de kwestie Küng. Os. W.M. Ie Cointre Op 86-jarige leeftijd is overledei gereformeerde emeritus-predil W.M le Cointre te Amstelveen. Ds, Cointre begon zijn ambtelijke baan in 1920 te Woubrugge. Vand vertrok hij in '24 naar Bergen Zoom. waar hij bleef tot 1947. het, waarin hij predikant voor de get lijke verzorging van zee-, land luchtmacht werd. Deze funktie li hij vervuld tot zijn emeriterinf 1963. Onder zijn activiteiten nair recrutering van dominees voor legerpastoraat een niet geril plaats in: hij hielp er in de loop jaren honderden over de Voorts moet genoemd: zijn schri lijk contact met de militairen oi zee, zijn „Handboekje voor de ge fomieerde militair", de organlsi van zgn recrutendagen. Door biji gen aan kerkelijke bladen heeft ht brede kring de aandacht voor geestelijke verzorging in het leger vestigd. SPAKENBURG Zaterdag 11 zal voor de derde maal een ..dag' verontmoediging en gebed van d( reformeerde gezindte" worden gei den, ditmaal in Amersfoort. Etf werden dergeijke dagen belegd Spakenburg en in Amsterdam. Het gaat volgens initiatiefnel Klaas van Twillert te Spakenbufl zaterdag in de eerste plaats om die eenheid te komen, die Chrü wil en waarin geloof, bekéring en dergeboorte centraal staan. Maari ook om de doorwerking daarvtf het maatschappelijk leven: verf ring en rentmeesterschap. De wordt gehouden in de christelijk reformeerde Ichthuskerk, 0 Haag 54 en begint om half correspondentie-adres is PostbïS Spakenburg

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2